02/مرداد/1404
|
07:09
۲۲:۲۳
۱۴۰۴/۰۵/۰۱
از کیفیت نازل خودروی چینی و تعلل در ارائه خدمات پس از فروش تا تخلفات عاملیت‌های نمایندگی‌ها

سر گردنه مدیران خودرو

گروه اقتصادی: در ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از تخلفات مدیران خودرو بویژه در حوزه خدمات پس از فروش منتشر شده بود. بر اساس این گزارش‌ها، خدمات پس از فروش مدیران خودرو در ماه‌های اخیر تقریبا رو به تعطیلی گذاشته است. ماه‌ها باید سپری شود تا یکی از نمایندگی‌های مدیران خودرو، برای معاینه ماشین وقت لازم را اختصاص بدهد.
در کنار بدعهدی و تخلف مدیران خودرو در انجام تعهدات خود در حوزه خدمات پس از فروش، به‌تازگی مواردی از تخلفات عاملیت‌های نمایندگی مدیران خودرو نیز مشاهده شده است. ظاهرا هیچگونه نظارتی روی این عاملیت‌ها انجام نمی‌شود و جدا از شائبه‌های فراوان درباره قطعات استفاده شده، هزینه‌های چند برابری گرفته شده از صاحبان خودرو، صدای اعتراض مشتریان را بلند کرده است.
خبرنگار «وطن امروز» در پیگیری این موضوع، به نکات قابل تاملی رسیده است. برخی عاملیت‌های مدیران خودرو، گاه فاکتورهایی تا 2 برابر قیمت واقعی قطعات در بازار صادر می‌کنند. به عنوان نمونه عاملیت مدیران خودرو در یکی از مناطق شرق تهران، برای یک خودروی چینی که آب روغن قاطی کرده، 140 میلیون فاکتور کشیده است! جالب اینکه هنگام اعلام هزینه، به صاحب این خودرو گفته شده است کل هزینه حدود 40 میلیون تومان می‌شود اما با ادعای اینکه قطعات بیشتری نیاز به تعویض داشت؛ تا 4 برابر قیمت اولیه برای مشتری فاکتور می‌کشند. نکته بعدی فاصله قیمت هنگفت قطعات استفاده شده در عاملیت‌های مدیران خودرو نسبت به قیمت واقعی بازار است. به عنوان نمونه قیمت برخی قطعات فاکتور شده در عاملیت‌های مدیران خودرو، حدود 2 تا 3 برابر قطعه اصلی در بازار است. یکی از مشتریان این عاملیت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز» گفت: روز اول اعلام کردند فقط واشر سرسیلندر نیاز به تعویض دارد. قطعاتی که باید خریداری می‌شد را هم روی کاغذ برای من نوشتند. در محاسبه اولیه، هزینه این چند قطعه چند میلیون بود اما زمانی که فاکتور کشیدند، قیمت اعلامی چند برابر قیمت محاسبه شده و توافق شده اولیه بود. به گفته این مشتری، رفتار افراد این عاملیت مدیران خودرو بسیار زشت و توهین‌آمیز هم بوده است. 
یکی دیگر از صاحبان خودروهای چینی که درگیر تعمیر گیربکس ماشین خود است، می‌گوید از اسفند 1403 تاکنون درخواست وقت تعمیر خودرو داشته‌ام اما مهلتی داده نمی‌شود. او همچنین اظهار داشت: تفاوت قیمت‌ها در مدیران خودرو و عاملیت‌های این برند بسیار بالاست و اصلا به‌صرفه نیست. وی به خبرنگار ما گفت: نمایندگی هزینه تعویض گیربکس را 200 میلیون اعلام کرد؛ بدون اجرت تعمیرکار، اما اگر قرار باشد همین گیربکس را در یک تعمیرگاه معمولی و خصوصی تعویض کنید، حداقل 40 تا 50 میلیون زیر قیمت مدیران خودرو، تعویض خواهد شد.
اظهارات این افراد نشان می‌دهد مدیران خودرو نه‌تنها در انجام تعهدات مربوط به خدمات پس از فروش سهل‌انگاری می‌کند، بلکه هزینه قطعات شرکتی آن به مراتب از قطعات موجود در بازار بالاتر است به گونه‌ای که یک تعمیر ساده خودرو در نمایندگی و بویژه عاملیت‌های مدیران خودرو، چندین برابر تعمیر همان خودرو در یک تعمیرگاه ساده و خصوصی است.
از طرفی وقتی یک نفر از این رفتار انتقاد می‌کند یا نشان می‌دهد که متوجه نحوه حساب و کتاب مساله‌دار عاملیت مدیران خودرو شده، به راحتی به او می‌گویند برود از اتحادیه شکایت کند. 
به هر حال مدیران خودرو اکنون یک برند مساله‌دار در میان واردکنندگان و مونتاژکاران خودروهای خارجی است. به غیر از کیفیت بسیار پایین خودروهای چینی، نداشتن خدمات پس از فروش واقعی و گارانتی قطعات، یکی دیگر از ضعف‌های این برند است. بر اساس برخی محاسبات، بعضا به خاطر یک ایراد کوچک، صاحبان خودرو مجبور می‌شوند تا 30 درصد قیمت آن خودرو را برای تعمیر آن ایراد و اشکال کوچک هزینه کنند. به هر حال یکی از دلایلی که اکنون در بازار خودرو، مدیران خودرو از جایگاه و اعتبار خوبی برخوردار نیست و بخش زیادی از خریداران ماشین‌های چینی به سمت خرید ماشین‌های دست دوم کره‌ای و ژاپنی می‌روند؛ هم کیفیت ناچیز خودروهای چینی و هم تخلفات و تقلبات گسترده در حوزه خدمات پس از فروش و بویژه رفتار متقلبانه عاملیت‌های این برند خودروسازی است.

ارسال نظر
پربیننده