|
گزارش «وطن امروز» از چگونگی ساماندهی بازار ارز توسط بانک مرکزی
گرانی دلار باز هم به گردن دلالان افتاد
گروه اقتصادی: کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند دولت بهعنوان بزرگترین تأمینکننده ارز در بازار ایران باید همواره بر این بازار نظارت داشته باشد و اگرچه نخواهد بهطور مستقیم اما باید با رصد و کنترل بازار، جلوی دلالبازیها را بهمنظور حفظ تعادل قیمت در بازار بگیرد. یکی دیگر از پیشنهادات کارشناسان این است که دولت باید با تزریق بهنگام ارز به بازار جلوی افزایش قیمت بیرویه آن را نیز بگیرد اما در حال حاضر آنچه به موضوع قابل توجه بازار ارز کشور و پایتخت تبدیل شده، قیمتگذاری صوری انواع ارزها از سوی دلالان خیابان فردوسی و چهارراه استانبول است که هر از چندی با ایجاد موج قیمتی در بازار و با بهرهگیری از فضای احساسی خریداران و فروشندگان این کالا و ناآگاهی آنها به کنترل قیمتها به نفع خود دامن میزنند. این روش سبب شد تا بنا بر دستورالعمل بانک مرکزی آنگونه که کانون صرافان خبر داده است از امروز فقط این کانون به اعلام رسمی نرخ انواع ارز بپردازد. احمد لواسانی، دبیرکل کانون صرافان در اینباره به «وطن امروز» گفت طبق دستورالعمل «ماده 8 مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافیها» نرخ انواع ارز از سوی کانون اعلام خواهد شد و هرگونه اعلام نرخ از سوی افراد و سایتهای دیگر غیرمجاز است. گفتنی است طبق این دستورالعمل کانون صرافان باید نرخ انواع ارز را در سایت رسمی خود اعلام کند. لواسانی با بیان اینکه نرخهای اعلامی از سوی کانون صرافان براساس معاملات واقعی انجامشده خواهد بود، تصریح کرد: معاملات انجامشده در صرافیها و فاکتورهای صادره در سایت سنا ثبت شده و کانون صرافان با معدلگیری این نرخها، نرخهای رسمی ارز را در سایت قرار میدهد. بنا بر این ادعا، فقط معاملات قطعی معیار کانون برای درج نرخ انواع ارز در سایت خواهد بود، نه معاملاتی که میخواهند انجام دهند. ارسال به دوستان
قیمت خودرو افزایش نمییابد
هیچ خودروسازی نمیتواند کارت طلایی خودرو را به اجبار به مشتریان بفروشد و آنها باید در این زمینه مختار باشند. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با تاکید بر اختیاری بودن ارائه کارت طلایی خودرو به مشتریان در گفتوگو با ایسنا، توضیح داد: خودروسازان داخلی براساس ضوابط و قواعد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید خودروهای خود را تا 40000 کیلومتر یا 2سال پس از فروش ضمانت کنند و هر خودروسازی باید این قانون را رعایت کند اما با توجه به اینکه برخی خودروسازان، خودروهای خود را بهصورت اقساطی در اختیار مشتریان قرار میدهند، آنها را تا پایان اقساط، بیمه بدنه میکنند که تا به پایان رسیدن اقساط، خودرو کمترین آسیب را ببیند. به گفته وی برخی خودروسازان این خدمات را در قالب کارت طلایی به مشتریان ارائه میدادند و مشتری را مجبور به پرداخت مبلغی بابت این کارت میکردند اما این کارت نباید اجباری باشد و باید بهصورت اختیاری در اختیار خریدار قرار گیرد چون هیچ الزام قانونی درباره این موضوع وجود ندارد. وی با رد احتمال افزایش قیمت خودرو، تاکید کرد: بحث افزایش قیمت خودرو دیگر در دستور کار شورای رقابت قرار ندارد و ما با افزایش قیمت تندر 90 هم موافقت نکردهایم. شورا در صورتی با افزایش قیمتها موافقت میکند که تولیدکننده خودرو شاهد تورم باشد، در غیر این صورت قیمت خودرو افزایش پیدا نمیکند. ارسال به دوستان
ماکارونی بیصدا گران شد
باوجود گفته رئیس انجمن صنعت ماکارونی مبنی بر ثبات قیمت ماکارونی، قیمت این محصول در برندها و وزنهای مختلف 15 تا 20 درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، به گفته خردهفروشان و عمدهفروشان قیمت ماکارونی در اندازه و برندهای متفاوت از آذر افزایش یافته است طوریکه قیمت ماکارونی 700 گرمی 2400 تومان و ماکارونی 500 گرمی 1850 تومان است. این در حالی است که قبل از افزایش قیمت، ماکارونی 700 گرمی 2000 تومان و ماکارونی 500 گرمی 1600 تومان در بازار عرضه میشد. در همین حال مهدی آثاریان، رئیس انجمن صنعت ماکارونی از ثبات قیمت این محصول خبر میدهد و ادعا میکند پس از افزایش قیمت آرد به دلیل برهم نزدن تنظیم بازار، قیمت ماکارونی را تغییر ندادهایم. به گفته وی بهرغم اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان ماکارونی متحمل ضرر و زیان میشوند قرار شده است تا پایان سال تغییری در قیمت ماکارونی صورت نگیرد و قیمتهای جدید از فروردینماه ابلاغ شوند. از سوی دیگر مرتضی هاشمی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه آرد به صورت آزاد در اختیار کارخانجات ماکارونی قرار میگیرد، گفته بود با توجه به افزایش قیمت گندم و آرد قیمت این محصول نیز باید افزایش پیدا کند که امری به جا و منطقی است. ارسال به دوستان
100هزار کامیون بدون جابهجایی، گازوئیل میگیرند
پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی چند ماه قبل اعلام کرد قصد دارد نحوه اختصاص سوخت به وسایل نقلیه عمومی را با همکاری وزارت نفت تغییر داده و از روشهای جدید در این زمینه استفاده کند، وزیر راه و شهرسازی پنجشنبه گذشته بهطور رسمی با کامیونهایی که وضع کاریشان مشخص نیست، اتمام حجت کرد. عباسعلی آخوندی در اینباره اعلام کرد در حال حاضر میان 480 هزار دستگاه کامیون موجود در کشور تعداد قابل توجهی از آنها وضع نامعلومی دارد و اطلاعاتی از نحوه کارکرد آنها در سال وجود ندارد. به گفته وی، برای نزدیک به صد هزار کامیون در سال گذشته هیچگونه قرارداد یا بارنامهای ثبت رسمی نشده است و از این رو وضع استفاده آنها از سهمیه گازوئیل در نظر گرفته شده برایشان مشخص نیست. هماکنون تفاوت بین قیمت سوخت گازوئیل یارانهای با قیمت آزاد در هر لیتر 250 تومان است. بنابراین اگر هر کامیون تنها 50 لیتر از سهمیه سوخت خود را در ماه مصرف نکند یا آن را از طریق قاچاق یا روشهای دیگر به مصرف غیرقانونی برساند در ماه 12 هزار و 500 تومان عایدی خواهد داشت. این رقم کوچک برای صد هزار کامیون اعلام شده از سوی آخوندی به 125 میلیون تومان در ماه میرسد و اگر این رقم را به هزینههای سالانه اضافه کنیم به مبلغی بیشتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد رسید. در دولت یازدهم بناست از این پس کامیونها سهمیه عمومی خود را تنها از طریق عملیات پیمایش دریافت کنند. در این طرح هر وسیله نقلیه تنها در ازای میزان حرکت، میزان بار و مسیرهایی که در طول ماه در آنها حرکت کرده سوخت میگیرد و به این ترتیب امکان دور زدن قانون از سوی این ارسال به دوستان
اخبار
وزارت کار: مزد مصلحتی نداریم ارسال به دوستان
بنگاهداری بانک ها
سیدیدالله شیرمردی: یکی از شاخص های مهم برای اندازه گیری درجه التزام دولت ها به «سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی» و میزان پیشرفت آنها در تحقق برنامه های این دکترین اقتصادی، پاره مقیاس «نقشپذیری بانک ها در مسیر اقتصاد مقاومتی» است. اینکه بانک تا چه اندازه در خدمت اهدافی قرار دارد که براساس آن تاسیس شده است یا اینکه تا چه میزان از وظایف اصلی خود منحرف شده، می تواند بهعنوان یکی از مقیاس ها در خطکش مدرج اندازه گیری اقتصاد مقاومتی به کار آید. بانک ها با هدف تامین نقدینگی و هدفمندسازی آن در جهت توسعه کشور تاسیس شدند و قرار بود در راستای افزایش ثروت ملی امانتدار اموال و دارایی های مردم باشند. بانک در سیستم پولی کشور وظیفه دارد نقدینگی لازم برای بخش های مختلف اقتصادی را بهنگام و به میزان لازم تامین کند. متاسفانه نشانه های اقتصادی حکایت از آن دارد که وضع سیستم پولی و بانکی کشور امروز دچار بیماری مهلک و کشنده ای شبیه همین وضعیت شده است. بانک ها به جای آنکه در خدمت تولید و اشتغال در کشور باشند با دپو کردن نقدینگی در داخل خود روی به بنگاهداری و شرکتداری آوردهاند. امروز بخش معظمی از نقدینگی بانک ها به جای آنکه صرف پروژه های عمرانی و کمک به تولید و اشتغال شود در بنگاه های تاسیس شده توسط بانک ها صرف سوداگری، سفتهبازی، خرید ارز و سکه، هلدینگ و سرمایه گذاری در برخی کشورهای خارجی نظیر امارات عربی متحده، مالزی، بلاروس و اوکراین می شود. البته روند روی آوردن بانک ها به بنگاهداری از سالهای پس از جنگ و دولت سازندگی آغاز شد و با تغییر دولت ها و تاسیس بانک های خصوصی این روند روزبهروز تشدید شد. این در حالی است که نقدینگیای که در اختیار بانک ها قرار دارد چیزی بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که اگر بانک ها تنها 20درصد این حجم پولی را به تولید تزریق کنند، بسیاری از مشکلات کشور حل می شود و نهتنها نیاز به 5-4 میلیارد دلاری که غربی ها در مذاکرات به ما دادند، نبود بلکه زمینه های شکوفایی اقتصادی و اشتغال میلیون ها متخصص و نخبه تحصیلکرده جوان که امروز جویای کار هستند، فراهم می شد. صدها شهرک صنعتی در کشور وجود دارد که تنها ارسال به دوستان
سرخط خبر
انجمن جهانی آهن و فولاد اعلام کرد ایران با تولید 3/16 میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۴ و با ارتقای یک پلهای در ردهبندی جهانی چهاردهمین فولادساز جهان شد. ارسال به دوستان
اخبار
خطای حذف یارانه ثروتمندان بالاست ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|