|
گزارش دومین روز نمایش فیلمهای جشنواره در برج میلاد
از جنس مردم یا ضد مردم؟!
گروه فرهنگ و هنر: در روز دوم جشنواره نسبت به روز نخست فیلمهای بهتری نمایش داده شد. راس ساعت 2 بعدازظهر فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت اکران شد که مخاطبان جشنواره کسلکننده سیوسوم را تحت تاثیر قرار داد اما حکایت عاشقی (احمد رمضانزاده) و خانه دختر (شهرام شاهحسینی) به نسبت روز نخست آثار بهتری بودند و فیلم موقت (امیر عزیزی) پایان خوشی را برای روز دوم جشنواره در محل برگزاری، برج میلاد، رقم زد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «این سیب هم برای تو»
مثلث عشقی و خیانت با همان طعم پرتقال خونی!
زهرا حیدرزاده: آخرین ساخته سیروس الوند درباره دختری به نام بیتاست که با وجود علاقه به نامزدش ظاهراً بهعلت تفاوت دیدگاهشان درباره سبک زندگی، از هم دور میشوند. البته تنها یک بار در ادامه فیلم کلمه «نامزد» بهکار برده میشود و دلیل دیگری بر این امر دیده نمیشود. 2 سال و 4 ماه بعد بیتا در عروسی دوستش با حقایق تازهای درباره عروس و داماد مواجه میشود. ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «دوران عاشقی»
لطفا دست از سوژه صیغه بردارید
بهزاد مهرکش: اکران «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان در جشنواره فیلم فجر را میتوان نماد جمع نقیضین در محتوا و فرم دانست. القای برداشتهای مختلف از صحنههای مختلف فیلم و روایت پیوسته و بازی خیلی خوب چهرههای شاخص حاضر در فیلم قطعا نقاط قوتی است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. اما اگر بخواهیم خلاصه فیلم را به لحاظ محتوا در یک عبارت جمع کنیم چیزی جز حمله به حکم شرعی ازدواج موقت به بهانه دفاع از حقوق زن و خانواده متصور نخواهد شد. اساسا توصیه به ازدواج موقت به عنوان یک حکم فقهی تنها راهکار کنترل مسائل اجتماعی مرتبط با آن نیست اما اینکه به بهانه دفاع از بنیان خانواده صراحتا در لحظه لحظه این فیلم، ازدواج موقت به عنوان عامل بدبختی زنان جامعه و سست شدن بنیانهای خانواده مطرح شود موضوعی است که با نگاهی گذرا به فضای عمومی جامعه یا مراجعهای به دادگاههای خانواده بطلان آن اثبات خواهد شد. اساسا در جامعه اسلامی نکاح دائم اصل است و استفاده از نهاد ازدواج موقت صرفا در شرایط خاص جهت پیشگیری از شیوع فحشا و روابط جنسی آزاد در جامعه مورد تشریع قرار گرفته است. از ابتدای فیلم دوران عاشقی که البته با حرکتهای حرفهای دوربین بهخوبی فضای آشفته حاکم بر ذهن یک وکیل خانواده را نشان میدهد این موضوع به ذهن مخاطب القا میشود که دغدغههای اجتماعی در حوزه خانواده و افزایش طلاق تا چه میزان به یکی از مشکلات فراگیر جامعه ما تبدیل شده است. موضوعی که البته متاسفانه غیرقابل انکار است اما اینکه عمده یا به نحوی تمام مراجعهکنندگان به خانم وکیل که از قضا وکیل برجسته و شهیری نیز هست از جنس ازدواج موقت، خیانت براساس ازدواج موقت، بدبخت شدن یک زن نیازمند براساس ازدواج موقت و قس علیهذا باشد، چه تصویری را از ریشه اصلی مشکلات خانواده در ذهن ایجاد میکند؟ نکته قابلتوجه اینکه حتی موضوعاتی مانند خیانت که در حقیقت محوریت اصلی این داستان است نیز به موضوع ازدواج موقت مربوط میشود. اینکه در میان صدها دلیل موجود برای سست شدن بنیانهای خانواده از جمله نفوذ شبکههای ماهوارهای، فراگیر شدن فیلمهای مبتنی بر خیانت در شبکههای خارجی، گسترش شبکههای اجتماعی بویژه در تلفن همراه، نادیده گرفتن پایبندیهای جنسی و اخلاقی پیش از ازدواج و تاثیر در دوران پس از ازدواج و... تنها و تنها ازدواج موقت به عنوان امالمصائب مشکلات خانواده مطرح میشود بهخوبی ژانر این فیلم را از موضوع اجتماعی به یک موضوع صددرصد سیاسی شیفت میدهد. اما عوامل مشهودی که در تزلزل بنیان خانواده به آن اشاره شد رئیسیان بنا به هر دلیلی تصمیم گرفت در آخرین کار خود حتی اشارهای نیز به آن نداشته باشد. از سوی دیگر اینکه آیا ازدواج موقت که در بالا به ماهیت آن اشاره شد و حکم مسلم فقه شیعه است طبق آنچه در دوران عاشقی به عنوان عاملی خطرناک برای بنیان خانواده مطرح شده است، چه سهمی را در میان موارد مذکور به خود اختصاص میدهد موضوعی است که خود قابل تامل و بحث است. اساسا هدف از این نوشتار توصیه به ازدواج موقت مردان متاهل نیست چرا که شرایط این امر در کتب فقهی و اخلاقی بیان شده است. این موضوع که هر اقدام حلالی در هر مقطعی لزوما نمیتواند موثر باشد و گاهی نیز خود میتواند موجب ایجاد اختلافی شود نیز قابل قبول است. اما اینکه به بهانه دفاع از حریم خانواده، دایره مشکلات را تنها از روزنه ازدواج موقت جستوجو کنیم قطعاً هر مخاطبی را آزار خواهد داد. دوران عاشقی اما حتی یکبار به روابط غیرشرعی و اخلاقی به عنوان یکی از مهمترین عوامل فروپاشی خانواده اشاره نمی کند. ارسال به دوستان
شاید بعد از «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» دیگر بازی نکنم
نکته بحثبرانگیز و کمی تعجبآور روز دوم جشنواره حضور بازیگر فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» با حجاب کامل در برج میلاد بود. سحر احمدپور، بازیگر نقش ستاره در فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» گفت: در حال حاضر کمی محکمتر میگویم که شاید بعد از این نقش دیگر بازی نکنم، مگر اینکه وحید جلیلوند اثری بسازد. سحر احمدپور در گفتوگو با فارس گفت: برای حضورم در این فیلم، یکی از اقوام وحید جلیلوند مرا به ایشان معرفی کردند و همین جا لازم است از ایشان هم تشکر ویژهای داشته باشم. او ادامه داد: تا به حال هیچگاه حتی کلاس بازیگری نرفتهام و تجربه حضور در هیچ اثر هنری را نداشتم اما در این اثر جلیلوند در ابتدا چهرهام را مورد تایید قرار داد و بعد از آن 3 بار تست دادم و قبول شدم. باید بگویم در وهله اول بیشتر معصومیت چهرهام برایشان اهمیت داشت. ارسال به دوستان
تازه ها
نتایج روز دوم آرای تماشاگران ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «بوفالو» کاوه سجادیحسینی
مدرنیته بی در و پیکر!
امیر اکبری : بوفالو دومین ساخته کاوه سجادیحسینی بعد از «شب، بیرون» است که در جشنواره سی و سوم در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.شروع فیلم خوب و موقر است و توصیف اقلیم جغرافیا در فیلم مطرح میشود، ولی در ادامه جغرافیا خلاصه میشود به ماهی گرفتن و شکستن هیزم برای بخاری چوبی، یعنی جغرافیا خیلی کم و مختصر روی حس و حال پرسوناژها تاثیر بگذارد و همین طور در مرحله بعد روی مخاطب، به عبارتی فضا کارکرد مفهومی ندارد! یعنی محیط برای تماشاچی قابل باور نشده است! به گفته خود فیلمساز (کاوه سجادیحسینی) اگر فیلم را با متر و معیار کلاسیک بسنجیم، فیلم پر از حفره و اشکال فیلمنامهای است و به بنبست میرسیم. حالا میماند تغییر برخورد با فیلم که بگوییم (به گفته نویسنده فیلمنامه) فیلم مدرن است! ولی خبری از نشانههای مدرنیسم در آن نیست، فیلم مدرن فرم و روایت مدرن میخواهد به اصطلاح لهجه فیلم باید با واژه مدرن همخوان باشد اما هم قصه فیلم و هم فرم نتوانسته ذرهای به مدرنیته که سازنده اثر خواهان آن بوده دست یابد. سجادیحسینی کارگردان فیلم بوفالو اظهار نظر کرده که در کارگردانی و شیوه روایت به سینمای اروپا نزدیک است. شاید شیوه تولید فیلم در آن جغرافیا سخت باشد، این قابل درک است ولی نمیتواند ضعفهای بسیار فیلم بوفالو را بپوشاند! از طرفی اسم فیلم گرفته شده از شخصی به نام بوفالو است که نقشش را پرویز پرستویی ایفا میکند. بهرام بوفالو در سینمایی آپاراتچی است ولی در بیشتر سکانسهای فیلم مشغول چایی خوردن است! او شخصی است که قهرمان زن فیلم (سهیلا گلستانی) به او پناه میبرد. با توجه به اینکه به گفته سازندگان تم فیلم طمع است ولی پرداخت درستی روی تم فیلم انجام نشده است، یا سرقت تاثیری در موتور متحرک فیلم ندارد و فقط بهانهای است برای فیلمنامه به ظاهر پر ابهام! نمونهاش پایان معلق و نامفهوم فیلم! بوفالو مشکل ریتم دارد از جایی به بعد تماشاچی رمق دنبال کردن فیلم را ندارد، چون نه نقطه عطفی میبیند! و نه کدگذاری و ایجاد اتفاق جدید! شاید سازنده فیلم برای اینکه از قصه کلیشهای دور شود و به روایت تازهای دست یابد، به ظاهر قواعد را به هم ریخته ولی موفق نشده! از جنبهای دیگر با وجود بازیگران فوقالعاده مثل پانتهآ پناهیها که بهترین بازیگران عرصه تئاتر است ولی حیف که...! ارسال به دوستان
اخبار
تقدیر وزارت ارشاد از نویسنده کتاب موهن ارسال به دوستان
تحلیلی متفاوت از جشنواره
دغدغههای خوب با راهحلهای بد
سجاد اسلامیان: «چهارشنبه 19 اردیبهشت» نخستین ساخته وحید جلیلوند فیلمی 3 اپیزودی است که تلاش میکند مشکلات سه خانواده و 3 نفر را به تصویر بکشد. این فیلم در دو اپیزود اول علاوه بر طرح مشکلات 2 شخصیت زن بار دیگر چون همیشه در سینمای ایران از باب غیرتهای عجیب و غریبی میگوید که سالهاست سینمای ایران با آن آشناست. این غیرت بهویژه در اپیزود دوم که به خانوادهای مذهبی اما سنتی میپردازد خیلی پررنگتر میشود و فرآیند عجیبی را برای داستان ایجاد میکند. این منتقد در ادامه مطلب منتشر شدهاش در خبرگزاری فارس اشاره میکند: اگر چه داستان در اردیبهشت میگذرد اما سرمای حاکم بر روابط، مردم، شخصیتها و فضاها از سکانس نخستین نشان از آن دارد که نگاه مایوسانه کارگردان به جامعه پررنگتر از نگاه امیدوارانه او به جامعهای است که ولو خیری نیکوکار اما مقروض دارد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|