|
گزارشی از برگزاری بیستوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم
هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم
گروه فرهنگ و هنر: بیستوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن به مدت 20 روز در باغموزه دفاعمقدس و باغ کتاب برگزار میشود. این محفل انس با کلام آسمانی حق از روز هفتم ماه مبارک رمضان در سالن خلیجفارس باغموزه دفاعمقدس افتتاح شد و تا 27 ماه مبارک رمضان مصادف با 23 تیرماه ادامه دارد و ساعت بازدید از این نمایشگاه 19 تا 24 اعلام شده است. به گزارش «وطن امروز»، بخش بینالملل، بخش حوزوی، بخش مکتوب، بخش دانشگاهیان، بخش رسانههای دیجیتال، بخش کودک و نوجوان، آموزشوپرورش، نهادها و مؤسسات مردم نهاد، بخش هنر و میراث فرهنگی، بخش فروش، عفاف و حجاب و... از جمله بخشهای این دوره از نمایشگاه قرآن است که میتواند مورد استفاده عموم مردم روزهدار قرار گیرد. امسال بنا به گفته دبیر بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم که در نشست خبری آن بیان شد، شعاری برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری با عنوان «همدلی و همزبانی در پرتوی قرآن» انتخاب شده است. اگر گذری به سرای نمایشگاه قرآنی امسال در باغموزه دفاعمقدس داشته باشیم به یکی از بخشهای فعال نمایشگاه میرسیم که بخش حوزوی است و در آن فعالیتهایی در راستای برقراری ارتباط مردمی با علما و آیات عظام در حال انجام است و روشهایی قابل توجه برای این کار در نظر گرفته شده که یکی از آنها از طریق ویدئوکنفرانس است. همچنین برپایی دفاتر برخی مراجع تقلید در نمایشگاه قرآن شامل آیات عظام جوادیآملی، شبیریزنجانی، صافیگلپایگانی و مکارمشیرازی و حضور 70 مشاور در بخشهای مختلف نمایشگاه فرصتی است تا بازدیدکنندگان بتوانند مشکلات خود در زمینههای مختلف از جمله خانوادگی، ازدواج و اجتماعی را با مشاوران حوزه در میان بگذارند. رونمایی از ۹ اثر قرآنی، تجلیل از خادمان قرآن و عترت، قدردانی از استادان حوزههای قرآن و عترت که خدماتی ارزنده به این عرصه داشتهاند، معرفی مفسران قرآن کریم (۴۳ مفسر بزرگ قرآن کریم از آغاز دوران غیبت تا پایان دوره صفویه) و همچنین معرفی ۴۰ نفر از بانوان مفسر قرآن کریم، برخی دیگر از برنامههای بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم است. در فضای نورانی نمایشگاه قرآنی از حدود 114 هنرمند دعوت شده تا آثار خود را در رابطه با بخشهای مختلف هنری مثل نقاشی، خطاطی، آثار حجمی، سفال و سرامیک، عکاسی و هنر مفهومی در این نمایشگاه عرضه کنند. کودکان نیز از این دریچه عرفانی بهرهها خواهند برد، چنان که غرفههایی برای فعالیت کودکان و نوجوانان در نمایشگاه مشخص شده و چند نشست با فعالان حوزه قرآن در ارتباط با کودکان و نوجوانان انجام خواهد شد. نشستهایی که در سایر حوزههای آموزشی و با مترجمان و مفسران قرآن نیز ادامه خواهد داشت. اگر بازدیدی از این نمایشگاه در باغموزه دفاعمقدس داشته باشیم، با غرفههای بسیاری از فروش محصولات قرآنی برخورد خواهیم کرد که وسعت بیشتری نسبت به گذشته یافته است. در این بازار فروش علاوه بر عرضه کتب و نرمافزارها میتوان به انگشترهای عقیق و سنگهای قیمتی نیز اشاره کرد. در کنار بیستوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم مراسم شبهای شیدایی نیز برگزار میشود. در این میان اجرای «آب نمایش» در برنامه «شبهای شیدایی» که هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار میشود با استقبال مردم مواجه شده است. در کنار برنامههای مختلف نمایشگاه قرآن، بخش محافل و مراسم نیز وجود دارد که البته امسال ضعیفتر از گذشته بوده و تاکنون از کارآیی لازم برخوردار نبوده است. از دیگر بخشهای نمایشگاه امسال میتوان به غرفههای ناشران اشاره داشت که در 2 چادر بزرگ دایر شده و ناشران داخلی و خارجی با عرضه آثار خود برای مخاطبان علاقهمند، مسیر مناسبی برای آشنایی با آموزههای دینی را فراهم میکنند. بنا به گفته روابط عمومی بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، در بخش فروش محصولات قرآنی این نمایشگاه ۲۲۲ ناشر داخلی و ۲۱ ناشر از کشورهای عربی شرکت دارند و کتابهای عرضهشده از سوی ناشران داخلی ۱۶ هزار و ۲۴۳ عنوان اعلام شده است و ناشران خارجی نیز با ۳ هزار و ۵۷۴ عنوان کتاب به نمایشگاه آمدهاند. غرفه ستاد دیه در بخش نهادها و سازمانهای بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با هدف جمعآوری کمک برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مستقر شده است و بازدیدکنندگان از بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن میتوانند نسبت به آزادی زندانیان دیه اقدام کنند. در بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن ۴۰ مؤسسه قرآنی مردمی از سراسر کشور حضور دارند که برنامههایی را برای نزدیکی بیشتر مردم با نجوای روحانی کلام وحی تدارک دیدهاند، برای نمونه میتوان از غرفه مؤسسه مهد قرآن یاد کرد که مخاطبان را با روشهای نوین و کاربردی حفظ قرآن آشنا میکند. همچنین ارائه مشاوره حفظ و پاسخگویی و چگونگی آغاز حفظ قرآن به همه مقاطع سنی از دیگر مواردی است که در این غرفه به آن پرداخته میشود. باز هم میتوان در این سرای قرآنی به مسیر خود ادامه داد و از برنامههای دیگر و از هم صحبتی با دستاندرکاران فرهنگی بهره برد، حتی میتوان اشاره به فراخوانی داشت که سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور در حمایت از پایاننامههای میانرشتهای قرآن کریم در نظر گرفته است. اما عطر خوب حضور در محفلی قرآنی بسیار دلنوازتر از این سطرهای نگاشته شده است و تنها تجربه بازدید از آن میتواند رایحهای خوش را به روح آدمی تزریق کند. این نمایشگاه با همه کاستیهایی که از یک برنامه والای روحانی انتظار میرود، همچنان ادامه دارد و با همه احوالات میتواند تا روز 23 تیرماه مورد توجه و بازدید عاشقان قرآنی قرار گیرد. ارسال به دوستان
تأملی به برنامه «ماه عسل»
عسلی قوام نیافته
مرتضی اسماعیلدوست: در ابتدای این مطلب بهتر است، کمی درباره عنوان سانتیمانتالیسم تامل شود، چرا که به نظر نگارنده آنچه در پس زمینه برنامه «ماه عسل» قابل ردیابی است، رهیافتی به همین تفکر بوده و با توجه به اینکه در این مطلب کوتاه سعی شده تا حد ممکن به جای نگاه سطحی به منبعی ریشهای توجه شود، آغاز این واکاوی از کالبدشکافی عنوان مورد اشاره خواهد بود. اصطلاح سانتیمانتالیسم به نوعی از احساساتگرایی شدید و صرف گفته میشود و بازخوردش به گونهای است که با دستاندازی به تمام ابزارهای ممکن به تشدید احساسات فردی خواهد رسید. برخی به اشتباه سانتیمانتالیسم را معادل احساسگرایی میدانند، در صورتی که چنین نبوده و ریشه ادبی و نوع کارکرد هریک مقولهای متفاوت است. در واقع سانتیمانتالیسم، عنصری غلظتیافته از احساسی ناب به شمار میآید که با دستاندازی به سطحیترین مولفههای رفتاری به حساسیتهای روانی فرد حادث میشود. برنامه «ماه عسل» هم در این چرخه 13 ساله و بویژه در این سالهای اخیر که مجری و رویکرد ثابتی به خود گرفته است، ساختاری چنین را برای پوشش عملکردی خود برگزیده است و این مساله به طور مشخص در نوع اجرای مجری، انتخاب میهمانان و روند حرکتی برنامه از نقطه صفر معرفی تا انتهای گسیل یافته به نوعی کارت پستال اخلاقی قابل نمودار است و تاسفبرانگیزتر اینکه چنین رویکردی به شکلی کاملا مشابه در این سالها و بویژه در ایامی خاص همچون ماه مبارک رمضان در میان شبکههای مختلف سیما دست به دست شده و البته با چراغی خاموشتر از برنامه الگویی خود حرکت میکنند. حالا میتوانیم پرسشی اساسیتر را مطرح کنیم که اصلا ماهیت و وجود برنامهای چون «ماه عسل» در بهترین دقایق همجواری با سفره نیاز مردم چیست؟ و چه کارکرد اثربخشی در روح نوازی نگاه یا شعفبرانگیزی احساس نزد مردم خواهد داشت؟ «ماه عسل» بر پایه دعوت از میهمانان خاصی بنا شده است که در چرخه زندگی ناراستیها را تجربه کرده و حالا میخواهند در یک میهمانی عمومی در کنار مردم این خاطرات را دوره کنند یا اینکه در احوالی معکوس، همقرین بهار خوشبختی بودهاند و به دنبال طرح موفقیت خود در صحنه تماشا هستند. حال باید دید هر کدام از این تصورات که با حضور میهمانانی مختلف رسمیت مییابد، تا چه میزان میتواند موجب راهبری نگاه جامعه در فرآیندی عقلانی یا توشهای معرفتی باشد؟ در این زمینه اگر بحث استثنائات را به میان آورده و برنامههایی ارزنده همچون دعوت از 23 ایثارگر عرصه مقاومت را از این چرخه خارج کنیم، به فرآیندهای معیوبی از تفکری راهگشا یا شکفتن احساسی ناب از این برنامه برمیخوریم و ثمرهاش را منتهی به ارسالهای مداوم تصاویر از میان گوشیهای همراه مردم خواهیم یافت، آنجا که فیلم مردی را به هم منتقل میسازند که میخواسته جانش را با مرگ تاخت بزند تا شاید نقشی عاشقپیشه برای نامزدش داشته باشد! یا به رونمایی از دختری توانا در زمینه صنعت مدلینگ! یا پسری قابل ارزش با اندام مانکن بودن! خواهد رسید. اگر نقش رسانهها را به عنوان معبری جهت آرامش یا تلنگری جهت پیمایش مسیر زیستن بدانیم، باید به مقوله تصویر نمایی نزد مخاطب، اهتمامی ویژه صورت دهیم. بر این مبنا، تلویزیون به عنوان نزدیکترین مسیر همدلی با فرد میتواند آینهای شفاف از چرایی و چگونگی حرکت آدمی طی زمانی قابل ذکر باشد، بویژه در کشوری که نقش تبعیت مردم از نشانههای زیستی بسیار بالا بوده و با سرعتی بیش از جوامع دیگر به دریافت و هضم اطلاعات ورودی جهت پردازش و خروج در مسیر زندگی میانجامد. این مشهود بودن در دایره پذیرش مردم چنان بوده که اگر به نمودهای بازخورد واژگانی مصطلح از قاب سیما تا صحنه تماشا بنگریم، به این حجم و دامنه تاثیرپذیری از تلویزیون و جایگاه کارکردی آن پی خواهیم برد. در این بین، انتخاب برنامهها برای ماه مبارک رمضان که فصلی مهم از روح نوازی بشر بوده، ارزشی فزونتر از این تاثیر و تاثر متقابل میان فرد و رسانه خواهد داشت و از این رو نیاز است انتخاب ساختار برنامهها با مطالعهای خوشفکرانه حاصل شود تا آنچه را از گوهر وجودی رسیدن به دنبال آن هستیم در مسیری صحیح از معنویت طی شود. ارسال به دوستان
بررسی جایگاه فرهنگ در تحقق برنامه ششم توسعه
به دنبال تعالی امر فرهنگ
مروری بر سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، نشان از سهم جدی فرهنگ در تحقق اهداف مندرج در این برنامه دارد. آنجا که در کنار بخشهای مختلفی که در چرخه حیات یک کشور جریان مییابد، وجود اثربخش فرهنگ میتواند بهعنوان شاخهای مهم در راهبرد رفتاری و عملکردی یک سرزمین جلوهگر شود. نکته قابلتأمل درباره سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب، تمرکزی است که بر 3 محور «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاومسازی فرهنگی» است. محورهایی که میتوانیم وجه اتصال و زمینه تحقق آنها را در راستای مقوله «فرهنگسازی» بدانیم. این نکته نه تنها در سرفصلهایی که به طور مستقیم به موضوعات مرتبط با فرهنگ مرتبط بوده نمود داشته، بلکه به واسطه تحلیل محتوای طرح موضوعات و اولویتها در امور مختلف میتوان به این جمعبندی رسید که تدوینکنندگان این سند توجهی ویژه به تحقق اهداف تعیینشده از معبر «فرهنگ» داشتهاند. به گزارش مهر، یکی از مفصلترین فصلهای سیاستهای ابلاغی ششمین برنامه توسعه مربوط به امور اقتصادی است که باتوجه به واقعیتهای امروز کشور، لزوم آن کاملاً قابل درک است. در این زمینه علاوه بر لزوم فرهنگسازی در حوزههای مرتبط با تحقق «اقتصاد مقاومتی» توجه به یکی از مهمترین زیرشاخههای صنایع فرهنگی در عصر جدید حائز اهمیت است. چنان که در بند ۳۳ و ۳۴ مرتبط با امور اقتصادی صراحتا بر اهمیت «فضای مجازی» تأکید شده است. «توسعه محتوا در فضای مجازی براساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل 5 برابر وضعیت کنونی و بومیسازی شبکههای اجتماعی» که در بند ۳۳ مورد تأکید قرار گرفته است یکی از مهمترین نکاتی است که اشاره مستقیم به آن در سیاستهای برنامه توسعه میتواند نشاندهنده نقش ویژه دستگاههای مسؤول در این حوزه باشد. نکته مهم اینکه در بند بعدی به صراحت درباره اهمیت یکی از مصادیق مدیریت فضای مجازی اشاره شده و بر «ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین امنیت آن، تسلط بر دروازههای ورودی و خروجی فضای مجازی و پالایش هوشمند آن» تأکید شده است. «ساماندهی، احراز هویت و تحول در شاخص ترافیکی شبکه به طوری که ۵۰ درصد آن داخلی باشد» یک شاخص کاملاً اجرایی برای تحقق اهداف در این حوزه است. مقولههای اجتماعی نیز به صورت ذاتی نسبتی تعریفشده با فرهنگ دارند و از این منظر بیراه نیست تمام نکات طرح شده ذیل سیاستهای مرتبط با امور اجتماعی را به نوعی جزو سیاستهای فرهنگی برنامه هم بدانیم. با این وجود اما تأکید بر برخی مصادیق در این حوزه نیز قابل تأمل است. بهعنوان مثال در بند ۴۸ سیاستهای مرتبط با امور اجتماعی صراحتاً بر اهمیت «معماری» تأکید شده است. «هویتبخشی به سیمای شهر و روستا و بازآفرینی و روزآمدسازی معماری ارسال به دوستان
اخبار
استقبال گسترده از مسابقه کتابخوانی «خانواده» ارسال به دوستان
رویدادها
عرضه قرآن کریم به 11 زبان در نمایشگاه بینالمللی قرآن ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|