|
تیم برتون؛ نقاشی نابغه یا فیلمسازی دیوانه؟!
دلهره هستی
مرتضی اسماعیلدوست: به راستی مرز میان هنرها از طراحی و معماری تا ادبیات و هنرهای تجسمی و نمایشی چنان غیرقابل تفکیک است که گاه نمیتوان مرزبندیهای مرسوم رشتههای دیگر را بر آن قالب ساخت. در واقع هنرها مانند اشیا و عناصر طبیعی، فرمول یا ضابطه خاصی برای طبقهبندی نداشته و از این رو نگاهی تنیده در هنرهای مختلف را میتوان در سیمای هنرمندان و هنرشناسان راستین به انگاره یافت، از این رو نگاه، جنس و نقطههای هنر در ترکیبی واحد به هم اتصال مییابد، چرا که هنر، امری معنوی است و در دل آن نوعی اشراق و شهود نهفته است و در این جهان بینهایت از خلاقیت، این تخیل است که در نامیرایی تصورات، دامنههای متعددی را در بر میگیرد و نشانی جذاب بر پیکر اثر میافکند. احساسات و عواطف هنرمند و چند معنایی بودن آثار هنری، وجه مشترکی میشود تا واژهها، نتها، نقشها و تصاویر در رویایی واحد، جهانی ناگشوده، منظری برین و تابلویی پرنقش و نگار به یادگار دوستداران درآید. ارسال به دوستان
تابلویی از جنایات تاریخی آمریکا در قاب «داستان یک پرچم»
پرچمی برافراشته از خونریزی!
این روزها در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر(عج) تصویری نمایان است که توجه هر رهگذری را به خود جلب میکند. این عکس نمایش یافته اثری ساخته شده توسط سید احسان باقری بوده که با حمایت خانه طراحان انقلاب اسلامی به اجرا درآمده و رونمایی شد. برای تحلیل این تصویر باید به بررسی جنایات بسیار نقش بسته در طول تاریخ توسط غربیها پرداخت، چرا که آمریکاییها از همان ابتدا با جنایت آغاز کردند؛ از کشتار و بردهداری بومیان منطقه گرفته تا سرکوب کارگران شیکاگو، بمباران هیروشیما و گرفتن جان 220هزار انسان، قتلعام ویتنام و بیش از 5/1 میلیون کشته، حمایت از اسرائیل و بزرگترین نسلکشی تاریخ در فلسطین، طراحی کودتای 28 مرداد و حمایت از کودتای نوژه، حمایت از صدام، حمله مستقیم به هواپیمای مسافری با 290 مسافر، ترور دانشمندان هستهای، اعمال تحریمهای ظالمانه، کشته شدن 40 هزار غیرنظامی در جنگ افغانستان و بیش از یک و نیم میلیون کشته در عراق. جنایت پشت جنایت... هیچکس از شر آمریکا در امان نیست. «برافراشتن پرچم در ایووجیما»ی ژاپن نماد غرور ملی و پرچم افتخارات آمریکاست. اما این افتخارات بر چه بنا شده است؟ این سوالی بود که سعی شده با خلق این اثر به آن پاسخ داده شود. طراحی و اجرای «داستان پرچم» از این قرار است، پرچمی افراشته برخون، ظلم، جنایت و تحقیر مظلومان. این تصویر روایتگر بخشی از جنایات آمریکاست؛ تلنگری است به همه که نباید اجازه دهیم تصویر ظلم و جنایت عادی شود، نباید از خون مظلومان گذشت. عکاسی صحنهپردازی شده ارسال به دوستان
رنگی از ماه محرم در نمایشگاه «لعلخاموش»
امیرحسین جباری، نمایشگاهگردان نمایشگاه «لعل خاموش» گفت: ما از هنرمندان خواستیم که مفهومی کار کنند و اغلب از نشانههایی استفاده کنند که در محرم دیده میشود. به گزارش هنرآنلاین، امیرحسین جباری نمایشگاهگردان این نمایشگاه در این باره افزود: در این نمایشگاه 19 اثر از 19 هنرمند که در زمینه ارسال به دوستان
نمایشگاهی از تجسمی رازآلود
رضا عابدینی، چهرههای تکراری و ناشناس، متنها و نوشتههای ناخوانا را طراحی کرده که این رمزها در ضمیر ناخودآگاه به بیننده القا میشود. به گزارس فارس، نگارخانه آبانبار از هشتم آبانماه آثار «رضا عابدینی» را به نمایش گذاشته است که در این آثار، طراحی و پرترههای رمزآلودی دیده میشود. بخشی این آثار با قلم فلزی و جوهر خلق شده است و آثار نقاشی نیز با تکنیک فتوترنسفر طراحی شده که بعد از چاپ عکسها، این هنرمند دوباره با قلم فلزی و جوهر روی آن اثر کار کرده است. با توجه به علاقه عابدینی به فیگور، وی در این آثار از پرترههای افراد ناشناس استفاده کرده که این پرترهها در بیشتر تابلوها تکرار شده است. همچنین وی متنها و نوشتههای ناخوانا را طراحی کرده که این رمزها در ضمیر ناخودآگاه به بیننده القا میشود. در واقع نوشتههای هر تابلو طوری در قالب قرار گرفته که فرم بر متن قالب شده است. عابدینی بیان داشته است که «دست خط آدمیزاد همچون لهجه و آهنگ صدایش به هنگام سخن گفتن بخشی از روح نویسنده را در خود دارد. در عالم ما هیچ چیز میسر نیست مگر از طریق فرم. مقدار دانشی که ما از طریق خواندن و درک اطلاعات یک نوشته به دست میآوریم به هیچ وجه با ارزشتر از اطلاعات تصویری ما از آن طرح نیست». این نمایشگاه از 8 آبان آغاز شده و تا 5 آذر ماه ادامه دارد. ارسال به دوستان
اخبار
گشایش نمایشگاه آثار برتر کاریکاتور «آلسقوط» ارسال به دوستان
رویدادها
برگزاری مسابقه عکاسی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|