|
نگاهی به نمایش «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی»
روایتی از غارتگری
«پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» یکی از آثار شاخص ماتئی ویسنییک، نمایشنامهنویس چیرهدست رومانیایی بوده که شکل نگارش آثارش عمدتا رئالیسم جادویی و گاه فانتزی است. در عرصه هنر تئاتر درباره نسلکشی و قتلعام مسلمانان در بوسنی یک متن بشدت میدرخشد؛ «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی». چنانکه نمایشنامه ماتئی ویسنییک، نویسنده رومانیایی در زمان انتشار خود مورد اقبال قرار گرفت. در این اثر، رئالیسم تلخ و گزنده جنگ، کشتار و تجاوز، به نوشته فضایی رسمی، جدی و واقعگرایانه شکل میدهد و در طول روایت، تقریباً به هیچ نشانه استعاری برنمیخوریم. روایت مانند گزارشهای یک ژورنالیست از میادین جنگ بوسنی و بهصورت برشهایی کاملاً تصویری جلو میرود. گزارشهایی که بهدلیل روان و یکدست بودن نثرشان، ما را بهیاد فضاهای داستانی همینگوی میاندازد. داستانی از دورا، زنی از اهالی بوسنی که در یک آسایشگاه در سوییس و متعلق به ارتش آمریکا بستری است. او با هیچکس صحبت نمیکند تا آنکه کیت، روانشناسی اهل بوستون، دورا را به عنوان یک مورد مطالعاتی درمان میکند. دورا و کیت آرام آرام به یکدیگر نزدیک میشوند اما این نزدیکی زخمهای عمیق میان این 2 زن را باز میکند. دورا حامله است و این حاملگی در راستای پاکسازی قومی صربها صورت گرفته است. در مقابل کیت 2 فرزندش را رها کرده و خواهان آن است نوزاد دورا را با خود به آمریکا ببرد. دورا نسبت به آمریکا نفرت دارد؛ نفرتی که در دیگر آثار هنری مردم بوسنی نیز مشهود است. ویسنییک کوشش میکند، این موضوع را با میانجی روایت هنری و به صورت مشخص ارسال به دوستان
انتقاد حمیدرضا نعیمی، کارگردان تئاتر در نشست نمایش «ترور»:
آقای رئیسجمهور بیایید و تئاتر ببینید
حمیدرضا نعیمی در نشست خبری «ترور» با گلایه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی پرسید چرا در سال تئاتر تنها 20 درصد بودجه تئاتر بدان اختصاص یافته است. وی در این نشست از کاستیهای تئاتر شهر سخن گفت ولی افزود تئاتر شهر از امنیت صددرصدی برخوردار است. این کارگردان شناختهشده تئاتر افزود: «کجاست حمایت و توجه رئیسجمهور به تئاتر؟ آقای رئیسجمهور بیایید و تئاتر ببینید. بدون محافظ بیاید، چرا که در تئاتر کسی به شما گزندی وارد نخواهد کرد و بدانید تئاتر اتفاق خوبی است». وی با اذعان به این مساله که در ایران کسی که تئاتر کار میکند یک درد دارد و کسی که تئاتر کار نمیکند هزاران درد، از هزاران زخمی که طی به سامان رسیدن این پروژه متحمل شده است سخن گفت و افزود: «90 روز به مدت 8 ساعت در دخمهای به نام پلاتوی شماره یک تمرین کردیم که به گفته کارشناسان از بهترین مکانهای تمرین در جهان است؛ ولی بازیگرانم با ماسک تمرین میکردند». وی با انتقاد از مسؤولان فرهنگی که محقق شدن وعدههای عملی نشده را منوط به رفع تحریم میدانستند، تاکید کرد تا 100 سال پس از برداشته شدن تحریم، فرهنگ اولویت آقایان نخواهد بود و گفت: «در ترکیه در یک سال کتابی 3 بار به تعداد میلیونی منتشر میشود. کشور یاشار کمال به کجا رسیده و کشور چوبک و جلال و هدایت به کجا رسیده است. خواهش میکنم کار کنید و بگذارید کار کنیم. ما هم خواهیم مرد و خیالتان راحت خواهد شد». وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مخاطبان نسبت به تئاتر مذهبی گارد دارند و ممکن است با دیدن نمایش سالن را ترک کنند، گفت: «هر تماشاگری به محض ورود از سالن بیرون رفت، چون نمایش درباره شهادت حضرت علی(ع) است، پولش را بدهید». وی با فاجعه خواندن عدم انتشار کتابی درباره شخصیتهایی همچون شمر و ابنملجم که آنان را همواره در قالب انسانهایی احمق و بیشعور به تصویر میکشند، تاکید کرد «ترور» نمایشی برای دشمنشناسی است و افزود: «باورهای ما نسبت به اولیا احساسی است چون دشمنشناسی نکردیم. میخواستم در این نمایش ابنملجم شناخته شود تا بتوانیم به زیبایی امام را بشناسیم». ارسال به دوستان
نگاهی به «ابزار تئاتر: بدن» در شکل بخشی ذهنیت اثر
هندسه حرکت
چهارمین دوره کارگاه «ابزار تئاتر: بدن» از پنجم آذرماه زیر نظر سید محسن موسویخواه در مکتب تهران فعالیت خود را آغاز میکند. کارگاهی در خدمت باروری بازی در هنرهای نمایشی که براساس حرکات و تکنیکهای بیومکانیک، یوگا، تایچی، ژیمناستیک، شمشیربازی و حرکات هوازی پایهریزی شده است و با الهام از روش برخورد یرژی گرتوفسکی و یوجنیو باربا با «بدن» در بازیگری تئاتر برگزار میشود. کارگاه «ابزار تئاتر: بدن» پیشتر طی 3 دوره در مکتب تهران برگزار شده بود و در همین راستا چهارمین دوره این کارگاه نیز از پنجم آذرماه (روزهای پنجشنبه) فعالیت خود را آغاز میکند. در این راستا یادداشتی اختصاصی از محسن موسویخواه، بازیگر خلاق عرصه تئاتر برای صفحه فرهنگی «وطنامروز» منعکس میشود. «تئاتر از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از اصلیترین مدیومهای ارتباطی میان هنرمند با جامعه شناخته میشود. در دورهها و جغرافیای متفاوت این مدیوم ترجمان و تفکراتی بوده که به وسیله ساختار زبان توان انتقال نداشتهاند و از این رو، این تفکرات با ورود به صحنهها جان گرفتهاند و بر چشم و ذهن مخاطبان جاری شدهاند. همانند تمام جنبههای دیگر زندگی بشری، تئاتر نیز در گذر زمان دستخوش تغییرات فراوان بوده است؛ دیدگاهها، سبکها، مکاتب و حتی عناصر و فاکتورهای زیادی به وجود آمدهاند، مدتی زیستهاند و با به پایان رساندن رسالت خود رخت بستهاند اما در این میان عناصری نیز وجود دارند که هسته و مغز اصلی این مدیوم هستند و بدون آنها عملا تصور شکلگیری پروسه تئاتر غیرممکن خواهد بود و یکی از این عناصر، «بازیگر» است. اوست که از ذهن کارگردان به درون مخاطبان پل میزند و کلمات را به تصاویر، الحان و احساسات بدل میکند اما در این میان این سوال مهم مطرح میشود که مهمترین ویژگیها برای یک بازیگر کدام ویژگی است؟ زمان بارها و بارها به این سوال پاسخ داده است: بدن. یک بازیگر در عرصه تئاتر باید به مرحلهای از شناخت از خود و بدن خود دست یافته باشد که روی صحنه و در اجرا، ایجاد فرمهای مناسب اجرا، با توجه به تمرینات و نظریات کارگردان عملا به امری ناخودآگاه برای او بدل شده و بدون هیچ تفکری تنها در لحظه خلق شود. برای یک بازیگر رسیدن به چنین نقطهای قطعا کمال و آرمان او خواهد بود و این قابلیت صرفا با تمرین برای یک اجرای خاص حاصل نمیشود، چون برخلاف قدرت بیان، قدرت بدن تاثیری به مراتب غیرمحسوستر اما در عین حال پویاتر و پرانرژیتر در ذهن تماشاچی باقی میگذارد و چه بسا او را برای تماشای ادامه نمایش مشتاقتر میکند. برای رسیدن به این آرمان تئاتری قطع به یقین و به تایید صاحبنظران امر، راه مطلوب انجام تمرین مدام و ممارست در آن است (گاهی حتی تا 8 ساعت در روز) اما با توجه به شرایط زندگی روزمره نیل به چنین نقطهای بسیار دشوار و چه بسا غیرممکن خواهد بود. اما آیا میتوان با چنین توجیهی دست از تلاش شست و رسیدن به نقطه طلایی فرم و بدن در بازیگری را تنها آرزویی دور و دراز نامید؟ متاسفانه ما شاهد این مساله هستیم که چه تعداد بازیگر باهوش و با استعداد در تئاتر ما وجود دارند که به دلیل نداشتن قابلیتهای بدنی مکفی، به این افکار و ایدههای بکر خودشان (و حتی در لایه بالاتر به تئاتر تجربی و نوی کشور) ناخواسته صدمه میزنند. نمیتوان گفت مقصر خود بازیگر و عدم شناخت او نسبت به شرایط ایدهآل یک بازیگر است یا این طرز فکر از استادان و کارگردانان ما نشأت میگیرد که با مدیریت و زمانبندی بد برای تمرینات بازیگر، حتی نیمنگاهی هم به کمبودهای بدنی او نمیکنند. نکته جالب و قابل تامل اینجاست که بسیاری از این کاستیها میتوانند در اندک زمانی برطرف شوند یا حداقل برای بهبود آنها تلاش شود. هماهنگی با گروههای اجرایی، استفاده از حداکثر توان بدن در زمان نیاز، بیدار کردن نقطه مرده بدن و بالا بردن سطح مقاومت و پتانسیل بدن در زمان اجرا از جمله این مسائل است». ارسال به دوستان
بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر آغاز به کار کرد
سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با برگزاری بخش نمایشنامهنویسی این دوره از جشنواره رسماً کار خود را آغاز کرد. به گزارش مهر، در مراسم افتتاحیه بخش نمایشنامهنویسی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، بهزاد صدیقی، مدیر بخش نمایشنامهنویسی این دوره گفت: آنچه در این دوره به عنوان نمایشنامههای برگزیده انتخاب شد، حاصل تلاش نویسندگان شرکتکننده و گروه داوری این بخش است که ۳۰۴ اثر ارسالشده به دبیرخانه جشنواره را طی 2 ماه مطالعه کردند. صدیقی تصریح کرد: ظرفیت تئاتر کشور، ظرفیت بسیار زیادی است و به نظر میرسد ما نباید از این ظرفیت غافل شویم و باری به هر جهت کار را رها کنیم. سعید اسدی، دبیر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز در این مراسم گفت: ایده بخش نمایشنامهخوانی جشنواره فقط نمایشنامهخوانی نبود، بلکه معرفی نمایشنامه و نمایشنامهنویسی در یک شبکه ارتباطی تنگاتنگ از مهمترین مباحثی بود که به آن توجه داشتیم. ارسال به دوستان
اخبار
قصه یک جانباز و دخترش در «نمایش فولاد هرگز زنگ نمیزند» ارسال به دوستان
رویدادها
راهاندازی صفحه کتاب رهبر انقلاب در تلگرام و اینستاگرام ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|