|
ارسال به دوستان
مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هشدار داد
توزیع بنزین ناسالم وارداتی در پمپ بنزینها
گروه اقتصادی: با وجودی که آلودگی شدید هوا ناشی از غیراستاندارد بودن بنزین وارداتی منجر به تعطیلی مدارس و سرایت آلودگیها به سایر استانها شده است اما برخی مسؤولان همچنان اصرار دارند که بنزین وارداتی یورو 4 است. مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه ۷۰ درصد بنزین وارداتی اختلاط میشود و نمونهبرداری از بنزین بیشتر از ۱۰ دقیقه وقت لازم ندارد اما تاکنون چنین مسالهای رخ نداده! گفت: بنزین وارداتی از لحاظ شاخصهای کیفی دارای ابهام بوده و فاقد استانداردهای لازم است. جلیل سالاری در گفتوگو با نسیم، اذعان داشت: بنزین وارداتی به صورت مستقیم در جایگاههای سوخت عرضه نمیشود، بلکه نزدیک به 70 درصد بنزین وارداتی اختلاط میشود. وی تصریح کرد: قرار بوده دولت از بنزین پتروشیمیها استفاده نکند و بنزین وارداتی هم مطابق معیارهای یورو 4 باشد. سالاری با بیان اینکه وزارت نفت درباره بنزین وارداتی هیچ اظهارنظری نمیکند، به نسیم گفت: اداره استاندارد هم همواره پیرامون بنزین وارداتی اذعان داشته که همچنان مشغول نمونهبرداری از آن است. وی در عین حال گفت: گواهی کنترل کیفی که در مبادی ورودی برای این نوع بنزین وارداتی صادر میشود، فقط دارای تاییدیه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بوده و نهاد دیگری هم روی آن نظارت نمیکند. وی ادامه داد که اسناد آنالیزهای انجام شده هم مبین این امر بوده که بنزین وارداتی استاندارد لازم را ندارد. وی توضیح داد بخشی از بنزین وارداتی در پالایشگاهها امتزاج شده و بخشی هم در انبارهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اختلاط میشود. به گفته سالاری، آنچه به دست مصرفکننده سوخت میرسد، حتی استاندارد بنزین وارداتی را نیز ندارد و دارای ابهام است. وی با اشاره به چالشهای رخ داده در پالایشگاهها، افزود: تولید بنزین شرکتهای پالایشی کاهش یافته و با توجه به اینکه نباید بیش از 10 میلیون لیتر در روز وارد شود، اما حجم بنزین وارداتی در برههای به 16 میلیون لیتر در روز هم رسیده است. مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اکتانافزایی را عامل مهمی در افزایش هزینه تمامشده بنزین وارداتی برشمرد و درباره کاهش تولید بنزین روزانه 6 میلیون لیتری هم اذعان داشت که طبق برنامه قرار بود شرکتهای پالایشی66 میلیون لیتر در روز بنزین تولیدکنند اما این رقم اکنون به 60 میلیون لیتر در روز رسیده است. وی خبر داد: وزارت نفت با هدف جبران کاستی تولید بنزین سراغ پتروشیمیها رفته و قرار شده شرکتهای پتروشیمیایی روزانه 2 میلیون لیتر بنزین به وزارت نفت تحویل دهند. وی ادامه داد: تاکنون شرکتهای پتروشیمیایی روزانه 5/1 میلیون لیتر بنزین تحویل دادهاند که البته حجم تولیدی توسط پتروشیمیها هم در آمارها لحاظ نمیشود. سالاری گفت: در حال حاضر وزارت نفت ریفرمیت را از پتروشیمیها گرفته و پس از اختلاط با «نفتا» به دست مصرفکننده میرساند که البته این امر افزایش هزینه تولید آن را در بردارد. مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، یکی از چالشهای موجود را مشکل زیستمحیطی دانست و به نسیم اعلام داشت که وضعیت زیستمحیطی کنونی نسبت به دولت گذشته نهتنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است. وی با اشاره به عدم اعلام واردات بنزین یورو4 در گزارشهای وزارت نفت، اذعان داشت: وزارت نفت در گزارشها از لفظ بنزین اصلاحی و معمولی استفاده میکند. سالاری با اشاره به پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح ستاره خلیجفارس در سالهای گذشته اعلام داشت: قرار بود این طرح ابتدای امسال افتتاح شود اما در انتهای سالجاری هم افتتاح نخواهد شد. وی افزود: پالایشگاه بندرعباس باید ابتدای امسال به بهرهبرداری میرسید که افتتاح این طرح هم محقق نشده است. به گفته وی، مدیران ارشد وزارت نفت و اداره استاندارد هم بعد از گذشت چند سال هنوز هیچ اظهارنظری درباره بنزین وارداتی نکردهاند. سالاری افزود: اداره استاندارد همچنان مدعی نمونهبرداری است، هرچند نمونهبرداری بیشتر از 10 دقیقه وقت لازم ندارد. وی گفت: نرخ کنونی بنزین موجود درکشور به 95 درصد فوب خلیجفارس رسیده اما کیفیت این بنزین به هیچ عنوان متناسب با این افزایش قیمت ارتقا نیافته و دولت فقط قیمتها را بالا برده است. مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در عین حال تاکید کرد که استفاده از بنزینهای اصلاحی و معمولی در آمارهای وزارت نفت بازی با چند استاندارد بوده که با توجه به ملاک عمل استاندارد اجباری، به کاربردن این نوع رفتار، مغایر حقوق شهروندی است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
اولین روز امامت حضرت «مهدی(عج)» پس از شهادت پدر بزرگوار ایشان -260 ق ارسال به دوستان
سلام وطن
من جوان با مدرک دکترا و 18 سال پیاپی درس خواندن حق دارم شغلی مناسب داشته باشم یا ندارم؟ کاری هم به شعارهای مسؤولان ندارم ولی فکر میکنم حقم این است که شغلی متناسب با تحصیلات و با درآمدی که بتوانم تشکیل زندگی دهم، داشته باشم. این توقعی غیرمعقول و زیادهخواهی است؟ ارسال به دوستان
نایبرئیس انجمن صنایع لبنی:
موافق گرانی لبنیات نبودیم، دلیلش را هم نمی دانیم!
نایبرئیس انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه جزئیات گرانی ۶ درصدی لبنیات هنوز به دست ما نرسیده است، گفت: مصرف سرانه شیر هماکنون خیلی پایین است و با گرانی دوباره شیر، باز هم مصرف کاهش مییابد. محمد فربد، نایبرئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران در گفتوگو با نسیم درباره بخشنامه افزایش 6 درصدی قیمت شیر و لبنیات بیان داشت: هنوز جزئیات این بخشنامه به دست ما نرسیده است و ما نیز از طریق رسانهها از این تصمیم آگاه شدیم و نمیدانیم که به چه دلیل این تصمیم گرفته شده، به طور معمول نیز در این موارد با اتحادیه مشورتهایی صورت میگرفت که این بار هیچگونه صحبتی با ما نشده است. وی ادامه داد: صنعت لبنیات هیچگونه برنامهای برای گران کردن محصولات خود تا پایان فروردین 95 نداشته اما به نظر تصمیماتی در این رابطه اتخاذ شده که نیاز به صحبت و کارشناسی بیشتر دارد. عضو هیات مدیره فرآوردههای لبنی تصریح کرد: ظرف روزهای آینده و در جلسه هیات مدیره فرآوردههای لبنی این موضوع در دستور کار و بررسی قرار خواهد گرفت تا روی بازار مطالعاتی صورت بگیرد و مشخص شود که آیا بازار کشش این افزایش قیمت را خواهد داشت یا خیر. وی گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر در کشور پایین آمده باید با دقت بیشتری روی افزایش لبنیات و شیر تأمل داشت. بنا به این گزارش، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان شنبه هفته جاری دستور گرانی 3 فرآورده لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر تا سقف ۶ درصد را به دبیر انجمن صنایع لبنی ایران و مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآوردههای لبنی ایران ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است: «کلیه کارخانجات لبنی موظفند از تاریخ اول دیماه ۹۴ نسبت به افزایش یکهزار ریال (۱۰۰۰ ریال) به قیمت خرید فعلی هر کیلوگرم شیرخام از دامداران اقدام و متقابلا قیمت فرآوردههای لبنی پرمصرف (شیر، ماست و پنیر) را با افزایش حداکثر 6 درصد نسبت به قیمت مصوب سال ۱۳۹۳ اعمال کنند». این در حالی است که بالابودن قیمت لبنیات طی چند سال اخیر باعث شده خیلی از مردم از خرید این مواد مغذی بسیار مهم صرفنظر کنند، چرا که قیمت شیر و فرآوردههای آن در یکی- دو سال اخیر افزایش یافته است از طرفی دولت بدون در نظر گرفتن سلامت جامعه و تسهیل امور برای دسترسی آسان مردم به شیر و مواد لبنی تنها راهکار لازم در ساماندهی قیمت لبنیات را فقط افزایش قیمت در نظر میگیرد تا عملا قشر ضعیف وکمدرآمد جامعه شیر و فرآوردههای آن را از سبد مصرفی خود خارج کنند. ارسال به دوستان
غنینژاد:
طرح خرید کالا رانتی است و نارضایتی ایجاد میکند
یک اقتصاددان با اشاره به اینکه طرح دولت برای پرداخت وام با کارت اعتباری موجب سوءاستفاده رانتخوارها میشود، گفت: از نظر اقتصاد سیاسی هم این طرح شکست خورده است و میلیونها ناراضی از دولت ایجاد میکند. به گزارش تسنیم، موسی غنینژاد درباره کارت اعتباری خرید کالا گفت: کارت اعتباری در همه جای دنیا مرسوم است اما کارت اعتباری را بانک میدهد، این موضوع ارتباطی به وزارت صنعت ندارد. وقتی وزارت صنعت وارد میشود و مساله اینگونه مطرح میشود که اعتبار با نرخ پایینتر داده شود، رانت ایجاد میشود. وی گفت: سالهاست در کشور سیاستهایی که منجر به رانت میشود اجرا شده است. تجربه نشان میدهد هرجا رانت ایجاد شود، رانتخوارها از سیاستگذاران باهوشترند، این طرح هم اینگونه است، وقتی رانتی ایجاد میشود، رانتخوارها به میدان میآیند و آن را میبرند. این اقتصاددان افزود: باید به فلسفه این طرح فکر کرد؛ اگر قرار است اعطای کارت اعتباری بهعنوان امکانی که تاکنون وجود نداشته است، انجام شود، اقدام بسیار خوبی است اما کارت اعتباری به رانت ارتباط ندارد. رویه درست اینگونه است که بانک وضعیت مالی مشتریاش را بررسی میکند و براساس آن اعتباری برای مشتری در نظر میگیرد. نرخ سود را هم بانک تعیین میکند نه اینکه جای دیگری حتی بانک مرکزی نرخ سود را مشخص کند، هر وقت اینگونه شود رانت ایجاد میشود. بهگفته وی، بعضی مدیران خود را خیلی باهوش تصور میکنند و فکر میکنند سیستمی را طراحی میکنند که هیچ سوءاستفادهای نشود اما در ایران آن افراد رانتخوار باهوش راه نفوذ را پیدا میکنند. در حال حاضر نمیتوان این راهها را پیدا کرد اما در زمان اجرا مشخص خواهد شد که سود این کارتها نصیب چهکسانی خواهد شد. غنینژاد گفت: سالهاست میخواهیم شرایط مناسبی ایجاد کنیم که اقشار ضعیف از آن بهره ببرند اما رانتخوارها از آن استفاده کردهاند، اعطای کارت اعتباری هم همین است، تفاوتش این است که گفته میشود سامانه طراحی شده است اما این توهم است که فکر کنیم با سامانه میتوان راه رانت را بست. وی افزود: مطرح میکنند که اگر بهلحاظ اقتصادی توجیه چندانی برای این طرح وجود ندارد اما از نظر اقتصاد سیاسی قابل توجیه است اما دیدگاه من این است که از نظر اقتصاد سیاسی هم این طرح تاکنون شکست خورده است و در آینده هم شکست بدتری خواهد خورد. این اقتصاددان گفت: در طرح فروش اعتباری خودرو هم بیش از آنکه رضایت ایجاد شود نارضایتی ایجاد شد. برای آن حدود 100 هزار نفری که موفق به خرید شدند، رضایت ایجاد شد اما باقی افراد ناراضی شدند. از همه بیشتر خودروسازان احساس رضایت کردند چون یک رانت نصیبشان شد. در طرف دیگر میلیونها نفر که احساس میکنند سرشان کلاه رفته، ناراضی شدهاند. درباره کارت اعتباری هم این اتفاق رخ خواهد داد چراکه به عدهای این امکان خواهد رسید و عدهای از آن بینصیب میمانند، به همین علت نارضایتی ایجاد میشود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|