|
نگاهی به اجراهای جشنواره سیویکم موسیقی فجر
پرواز نتها در جان آگاهی
مرتضی اسماعیلدوست: جشنواره سیویکم موسیقی فجر در سالنهای رودکی، نیاوران، وحدت، برج میلاد، ارسباران و سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران در حال برگزاری است و نوازندگان و خوانندگان ایرانی و خارجی در این چند روزه به اجرای برنامههای خود پرداختند؛ جشنوارهای که به طور رسمی در سال 1364 فعالیت خود را با نام «جشنواره سرود و آهنگهای انقلابی» آغاز کرد و در اولین دورهاش 20 گروه به اجرای برنامه پرداختند تا اولین رویداد مهم موسیقایی در بعد از انقلاب شکل گیرد. اما رویه جدیدی از این رویداد سالانه پس از پایان جنگ تحمیلی و با عنوان «جشنواره موسیقی فجر» از سال 1368 رونمایی شد که منتقدانی نیز در این سالها با خود داشت و برخی نیز بدون توجه به این جشنواره، سکوت را به اعتراض ترجیح دادند! ارسال به دوستان
نگاهی به نمایش «داستانهای میان رودان»
برپایی نکتههایی ابهامبرانگیز
«داستانهای میان رودان» اثری است پستمدرن با مولفههای جهان کمدی مرسومش، نمایشی که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر میزبان مشتاقان تئاتر است. «داستانهای میان رودان» نمایشی 3 اپیزودی از 3 پادشاه بینالنهرینی است: این رشتور از آشور، حمورابی از بابل و شمسیعدد از کلده. هر یک از پادشاهان، تاج بر سر برای خود داستانی مستقل دارند. هر یک شخصیتی مجزا و هر یک برای خود روایتی دارند. به گزارش تسنیم، در این میان جای تامل بر واقعیت تاریخی شخصی چون حمورابی خواهد بود. حمورابی برای ما نماد تدوین قانون است. 42 سال حکومت کرده است و سارگون کبیر هم اختلاف تاریخی زیادی با شخص حمورابی دارد. این هم بخشی از بازی تاریخی است که در نمایش «داستانهای میان رودان» شاهد آن هستیم. لذا این بازی تاریخی- زبانی چه کارکردی دارد و اصولاً به چه علت واجد اهمیت است؟ برای یافتن پاسخ مناسب ناچاریم به چند نظریه زبانشناسی رجوع کنیم و شاید وجود این نظریههاست که درک نمایش علی شمس را کمی مشکل کرده است. درواقع مخاطب مجهز به نظریات ادبی و آگاه به انواع ادبی درک بالاتری نسبت به نمایش علی شمس خواهد داشت. ارسال به دوستان
یادداشتی درباره ظرفیتهای بازیگری در انتقال حس نمایشی
سایهای شناور بر صحنه تماشا
تنها 158 سال از نگارش و سپس به اجرا درآمدن نخستین متون فارسی نمایش میگذرد. «دراما» به عنوان هنری که تا به آن روز در ایران و فرهنگ ایرانی ناآشنا بود با ظهور خود ابتدا به صورت یک سرگرمی برای عوام و رفتهرفته به عنوان نیازی از سوی روشنفکران برای ارتباط و تفهیم هرچه بیشتر مسائل روز برای توده مردم، جای خود را در فرهنگ و هنر این مرز و بوم به دست آورد. اینکه چرا هنر دیالکتیک به عنوان یک عرصه قدرتمند شاید چند هزار ساله هرگز جایی در ایران نداشته است مطلبی است که در قصد این یادداشت نمیگنجد، نکته حائز اهمیت بررسی سیر رشد و پیشرفت تئاتر نوظهور در این کشور است. فرهنگ شفاهی و عمدتا تصویری، زبان و ادبیات غنی، پیشینه تاریخی پربار، فرهنگ منظوم و هم به نثر و البته حضور افراد دلسوز پتانسیل لازم ارسال به دوستان
اخبار
مدیر امور موسیقی ارسباران: ارسال به دوستان
رویدادها
برنامههای ویژه شبکه ۳ برای برگزاری انتخاباتی پرشور ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|