|
نابودی محیطزیست شهرستان جم با فعالیت مستمر سنگ شکنها
نظارتی برغارت طبیعت نیست
حضور ۶ واحد سنگشکن در بخش «ریز» شهرستان جم و عدم نظارت کافی بر فعالیت آنان، سبب شده محیطزیست بخش ریز بشدت تخریب شود و خطرات زیادی منطقه را تهدید کند. بستر رودخانه جمی در شهرستان جم به عنوان یکی از اصلیترین منابع تهیه شن و ماسه مورد توجه بهرهبرداران قرار گرفته است. سهولت استحصال مصالح از رودخانه و هزینههای پایین تولید آن سبب شده است شاهد رشد قارچگونه واحدهای سنگشکن در بخش ریز شهرستان جم باشیم. در بخش ریز شهرستان جم ۶ سنگشکن وجود دارد که با برداشتهای بیرویه و فعالیتهای فراوان و بازار بسیار خوب در عسلویه و دیگر شهرستانهای همجوار همچنان به غارت طبیعت ادامه میدهند؛ این حجم برداشت توسط 6 واحد سنگشکن برای محدودهای کم، بسیار نگرانکننده است. هر چند این واحدهای سنگشکن دارای مجوز هستند اما از آنجایی که در سالهای اخیر نظارت موثری بر فعالیت آنها صورت نگرفته است آزادانه و بدون هیچ محدودیتی، منابع طبیعی و ذخایر آبی منطقه را مورد سوءاستفاده و تجاوز قرار دادهند و همچنان با فراغ بال به سودجویی خویش ادامه میدهند. بدون شک سنگشکنها با توجه به ماهیت کار خود از پرمصرفترین کارگاهها در بخش آب محسوب میشوند که در سالهای گذشته علاوه بر افزایش تعداد این کارگاهها، حجم فعالیت آنها نیز به شکل چشمگیری گسترش یافته است. با فعالیت سنگشکنها و البته در سایه غفلت مسؤولان، روزانه هزاران لیتر آب گوارای دشت ممنوعه جم و ریز به تاراج میرود و این واحدها علاوه بر این تخلف، اثرات نامطلوب دیگری نیز در منطقه بهجا میگذارند. رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در گفتوگو با مهر اظهار داشت: برداشت شن و ماسه از رودخانه که نوعی دخل و تصرف در آن محسوب میشود آثار منفی فراوانی به جا میگذارد. علی پریشان افزود: در برخی کشورها برداشت مصالح رودخانهای به طور کلی ممنوع یا بسیار محدود شده است که این امر در شرایط فعلی و با توجه به طرحهای عمرانی متعدد در کشور ما امکانپذیر نیست. وی گفت: اگرچه دستورالعمل وزارت نیرو بر عدم برداشت شن و ماسه از بستر و حریم رودخانههاست ولی متاسفانه بهدلیل برداشت شن و ماسه از بستر و حریم رودخانه و سواحل در سالهای گذشته وضعیت طبیعی بسیاری از رودخانهها تغییر کرده است و تبعات نامطلوب فراوانی برجای گذاشته شده است. وی خاطرنشان کرد: از اثرات نامطلوب برداشت شن و ماسه از رودخانه جم میتوان به تخریب اجتماعات گیاهی و جانوری، کاهش کیفیت آب رودخانه، فرسایش بستر و کنار رودخانهها، افزایش آلودگیها در بخش ریز شهرستان جم و کاهش آب سفرههای زیرزمینی اشاره کرد. وی ادامه داد: استخراج شن و ماسه منجر به تولید مقدار زیادی ذرات ریز و معلق در رودخانه و در نتیجه باعث کاهش کیفیت آب میشود و علاوه بر کاهش کیفیت آب، سبب خشک شدن سفرههای زیرزمینی نیز شده و کشاورزی را با خطر جدی مواجه کرده است و حتی این واحدهای معدنی، گرد و غباری زیادی نیز وارد بخش ریز میکنند. رئیس شورای اسلامی شهرستان جم با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بابت مجوزهای این واحدها مبالغی اخذ میکنند، ادامه داد: این هزینه در شهرستان جم مصرف نمیشود؛ فقط آلودگی و اثرات منفی این واحدها نصیب شهرستان جم بویژه مردم بخش ریز میشود. یکی از فعالان اجتماعی بخش ریز نیز اظهار داشت: سالهاست که در بخش ریز شهرستان جم 6 واحد سنگشکن وجود دارد که بارها توسط مسؤولان و فعالان محیطزیست تخلفات آنها رسانهای شده است اما متاسفانه بر همان روال قبلی ادامه فعالیت میدهند. سیدرضا محمودی بیان داشت: هر چند طبق دستور وزارت نیرو برداشت از سطح رودخانهها ممنوع شده و باید آنان را ملزم به استفاده از واریزهای کوهی یا روشی جایگزین کرد اما هزینههای کمتر و کیفیت بهتر سنگهای کف رودخانه سبب شده است سنگشکنها همچنان بر این تخلفات قانونی اصرار بورزند و معلوم نیست بالاخره کدام مرجع قاطع دست غارتگر این غولهای صنعتی را از دامان طبیعت ریز قطع خواهد کرد. ارسال به دوستان
بهرهبرداری از ۷۴ سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور
در مراسمی با حضور وزیر راهوشهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ۷۴ سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور به بهرهبرداری رسید. علاوه بر این براساس قراردادی که فروردین ماه امسال با بخش خصوصی امضا شد، 1879 سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور در 30 هزار کیلومتر راه شریانی طی 7 فاز در استانهای کشور نصب و راهاندازی میشود. بنا به این گزارش در فاز نخست، در استانهای تهران، مرکزی، قم و اصفهان 74 سامانه در 537 کیلومتر نصب و راهاندازی خواهد شد. معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در این مراسم با اشاره به روند کاهشی ۵درصدی تصادفات رانندگی در کشور گفت: تا مرداد ماه امسال ۶۰۰ سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور به بهرهبرداری میرسد. شهرام آدمنژاد اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش تلفات رانندگی قرار شده با ارتقای ایمنی جان 5 میلیون نفر طی 10 سال کاهش یابد. وی افزود: فکر میکنم با ثبت سامانههای ثبت تخلفات عددی، 24 درصد تلفات ناشی از سوانح رانندگی را کاهش دهیم. داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در مراسم بهرهبرداری از 74 سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور با اشاره به اینکه اعمال قانون بیشترین نقش را در ارتقای ایمنی جادهها دارد، گفت: پلیس باید انگیزه کافی برای اعمال قانون را داشته باشد که به نظرم بیشترین سهم را در ارتقای ایمنی خواهد داشت. وی افزود: قرار شده 34 هزار کیلومتر راه شریانی کشور به دوربینهای ثبت تخلف تجهیز شوند که برای این منظور اتاق فکری تشکیل شد. وی یادآور شد: حدود 39 ردیف جرایم رانندگی بین 50 تا 100 درصد افزایش یافته است و امیدوارم دولت و مسؤولان به این جمعبندی برسند که پشتوانه تأثیرگذار برای جلوگیری از بروز سوانح رانندگی ابزارهای قانونی از جمله جرایم است. وزیر راهوشهرسازی نیز در این مراسم با بیان اینکه کاربر نهایی باید هزینه نگهداری راهها را پرداخت کند، گفت: برای ایران آباد و توسعه یافته باید مُدلی داشته باشیم تا هزینهها را به بهرهبردار نهایی منتقل کنیم. عباس آخوندی با اشاره به اینکه 75 درصد ترافیک مربوط به 34 هزار کیلومتر راه شریانی است، گفت: برای نگهداری 250هزار کیلومتر باید سالانه 10 هزار میلیارد تومان بودجه هزینه شود؛ با توجه به اینکه تأمین چنین بودجهای در توان دولت نیست، باید به سمتی برویم که کاربر نهایی این هزینهها را پرداخت کند. ارسال به دوستان
اخبار
مطالبات بازنشستگان استان خوزستان بزودی پرداخت میشود ارسال به دوستان
عصبیت سیاسی
حجتالاسلام و المسلمین سید سعید لواسانی*: عصبیت خطری است که ما را تهدید میکند. تعبیرهایی چون فلانی برادر من است، دوست من است، همگروه من است، هممسلک من است، فرزند مراد من است و همینطور تا آخر که همهاش گروهبازی و حقهبازی است، جایی برای حق و ایمان نمیگذارد! حتی چه بسا از حق دفاع کنیم، اما نه به دلیل اینکه حق است، بلکه طرفداری از گروه مورد علاقه ماست. پس در واقع ما از حق دفاع نمیکنیم، بلکه از همگروه خود دفاع میکنیم و در اینصورت چقدر دوریم از حق! معلوم است که اینگونه نمیتوان اخلاق اسلامی را در جامعه پیاده کرد و خدا را خواند. ارسال به دوستان
از بازتعریف مفاهیم تا بازبینی در اصول
دکتر علیرضا داوودی: نومحافظهکاری که با نمای اعتدالگرایی در ایران نمایان شده، محصول پیوند 2 گروهی است که پس از خرداد 76 بهواسطه سرمستی افسارگسیخته پیروزان انتخابات در مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند؛ انفکاکی که نه براساس اندیشه متفاوت که بیشتر به واسطه قدرتطلبی، منفعتجویی و انحصارطلبی بیشتر این دو گروه بود و مرزهای دقیقی نداشت. محصول این انفکاک شروع هجمه شدید تبلیغاتی «اصلاحطلبان» به رقیبی بود که در ادبیات خود با نام «محافظهکاران» شناسایی میشدند. آنچه از خرداد 76 تا خرداد 92 رخ داد مجموعه اتفاقاتی بود که گام به گام این دو گروه را به هم نزدیکتر و در نهایت زمینه اتحاد حداقلی را فراهم کرد.
واقعه 11 سپتامبر 2001/20 شهریور 80 در دوران جلوس جمهوریخواهان تندرو در کاخ سفید فرصتی بود برای تحقق بلندپروازیهای ایالات متحده در تکمیل پازل نظم نوین جهانی که بوش پدر آغاز کرد و بوش پسر در سودای تحقق نهایی آن حرکت میکرد. حمله به افغانستان در سایه حمایتهای جهانی و حمله خودسرانه به عراق برای ماشین جنگی ایالات متحده شبیه بازیهای رایانهای بود و سرمستی حاصل از آن رفتار گستاخانه ایالات متحده در برابر ایران و تهدیدهای مکرر و مداوم را در پی داشت. بوش پسر که با القاعده و صدام تسویهحساب کرده بود هدف نهایی و میوه تلاشهای خود را در سرکوب ایران انقلابی و تبدیل آن به یک بازیگر مطیع و آرام میدید اما برای آن نیاز به یک دلیل محکم داشت تا بتواند جهان را در برابر ایران متحد کرده و بند بر دست و پای آن افکند که این امر با جنجال رسانهای حول محور برنامه هستهای ایران آغاز شد. هدف اصلی وادار کردن ایران به پذیرش بازیگری در درون و مبتنی بر رژیمهای غربمحور و دست کشیدن از اقدامات انقلابی بود که بر این اساس ایالات متحده در نقش پلیس بد با اعمال فشار سخت و روزافزون، ایران را بدان سو سوق میداد و از طرف دیگر تروئیکای اروپایی در نقش پلیس خوب، ایران را به مسیر پذیرش نظم نوین و عدم مقابله با آن تشویق میکرد. ضعف سیاست خارجی دولت اصلاحات در این زمان که مرعوب فضاسازیهای غربی شده بود و گام به گام نسبت به اقدامات آنان عقبنشینی میکرد، در نهایت این باور را ایجاد کرد که جمهوری اسلامی ایران در موضع ضعف و ترس قرار گرفته و به دلیل وحشت از هیمنه لشکرکشیهای غرب حاضر است برای حفظ خود از اصول اساسیاش عقبنشینی کند که نماد ننگین این ضعف و زبونی، نامه برخی افراد دولت اصلاحات به رژیم ایالات متحده و پذیرش تعهدات خفتباری بود که موجب شد بیش از پیش غرب امیدوار به فتح ایران شود. این مساله پیشروی قدم به قدم غرب در برابر ایران و افزایش زیادهخواهیها و نقض تعهدات و تحقیر غرور ملی ایرانیان را در پی داشت و منجر به ظهور دولتی انقلابی و آرمانخواه در ایران شد که با استفاده از اصول انقلابی و «تاکتیک هجوم به جای دفاع» توانست نقشههای غرب را در منطقه به چالش بکشد و قدرت ایران را فزونی بخشد. ترس از این قدرت فزاینده بود که منجر به بروز فتنه 88 با همکاری عوامل و وادادگان داخلی و خارجی شد تا با ایجاد شکاف در صفوف محکم جامعه از قدرت ایران بکاهد و حرکت بالنده ایران را متوقف کند. تحریمهای سخت و شدید در کنار استفاده از تمام ابزارهای بینالمللی برای نابودی این اقتدار تاثیرات فراوان ولی موقتی بر ایران گذاشت و ترس از تداوم این دولت انقلابی منجر شد ایالات متحده مسیر حرکت خود را به سمت ایجاد یک جریان همکاری با ایران برای حل بحرانها تغییر دهد. بهترین گزینه میانهروها و جریاناتی بودند که از مدتها قبل در این مسیر حرکت میکردند اما با بیوفایی غرب مغضوب ملت شده بودند. استفاده نومحافظهکاران از این مساله و تبلیغات گسترده در مسیر حل و فصل دیپلماتیک مسائل و ارائه دورنمایی رویایی از نتیجه مذاکرات، بازگشتشان به سریر قدرت را نتیجه داد و اکنون زمان آن بود که هر دو طرف (نومحافظهکاران و ایالات متحده) میوه حل و فصل دیپلماتیک مسائل را برای خود کنند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|