|
تأملی بر فاصله سریالهای ایرانی از تفکر اسلامی
انحراف معیار
اگر تاملی بر بسیاری از سریالهای تولیدشده در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی داشته باشیم، به فاصله آشکار نگاهی که در این آثار وجود دارد با تفکر عمیق اسلامی و ایرانی پی میبریم. تفکری دور از حقیقت وجودی معنویت و نگاهی برآمده از ذات مردمان این سرزمین که متاسفانه به سطحی از لایههای پنهان مانده دیدگاهی غیراسلامی تنزل یافته است. شاید عجیب باشد بیان این نکته که بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی ما که نگاهی به ظاهر در راستای معرفت دارند، در لایههای زیرین خود پنداری خلاف نگاهی چنین ارزشمند را طی میکنند و حتی میتوان با صراحت عنوان کرد رویه در پیش گرفته شده از سوی آنها به شکلی ناآگاهانه تمایل به نگرههای مارکسیستی دارد. برای رفع هرگونه سوءتعبیر باید کمی به نقد این ادعا پرداخت. از دوران سینمای گذشته به یاد داریم در آثاری به ظاهر لوطیمسلک شاهد ترویج نوعی از خشونت بودیم و در آن آثار، قهرمان فیلمها که معمولا هم جنوب شهری بودند، در جهت نگاه داش مشدیوار(!) خود با چاقویی ضامندار به مقابله با توطئهها و دردسرها میپرداختند. تولید انواع «قیصرها» در بطن چنین نگاهی رخ داد و تعبیری به ظاهر در دفاع از ناموسپرستی هم ضمیمه آن شد و متاسفانه این نگاه که ادامه در سیمای فیلمسازش داشت در ادامه سینمای وی و پس از انقلاب تا هنوز هم ریشه دارد و دوستان و شیفتگان دیروز و امروزش هم به شکلی خودآگاه یا ناخودآگاه ره به این مقصود بردهاند که خلق پرسوناژهایی با سیمای قیصری و تولید روایاتی از تقابل طبقات فرودست و فرادست میتواند موجب جذب مخاطب شود! اما این مسیر خارج از نگاه رئوفانه و همراه با رحمت و مهر الهی و خاتم پیامبرانش است، چرا که بارها در اسلام زیبامنش تاکید بر نگاهی متفکرانه و تدبیری هوشمندانه و پاسخی همراه با عطوفت اسلامی شده است و برخلاف سینمای رایج هالیوود که خشونت به همراه مسائل جنسی به عنوان رکن اصلی آن شناخته میشود، در دین و آیین ما و براساس توصیه بزرگان نگاه و رفتاری همراه با طمانینه و اخلاقی حسنه توصیه شده است. به وضوح روشن است که سالهاست سودای غربیها ارائه چهرهای وارونه از اسلام حقیقی همراه با خشونت بوده و ساخت این چهره دروغین از دینی که مظهر اخلاقگرایی است به اشکال مختلف چه به صورت تولید فیلمهای فریبنده در کارخانه هالیوودسازی و چه پرورش گروهکهایی با نشان تقلبی اسلام مانند القاعده و داعش توسط غربیها خود را نمایان کرده است و اگر نویسنده و فیلمساز ما هم به شکلی ناآگاهانه در بستر قلمنگاری و کارگردانی بخواهد راهحل خشونتگرایی را شکل بخشد، در واقع در زمین دشمن دغلباز بازی کرده است. روشن است که سالها شاهد تولید انواع نگرههای منحرفانه از اسلام ناب محمدی(ص) به اشکال مختلف از سوی معارضان، منحرفان و برخی خواص بودهایم و هر کدام از روشهای مسموم از لیبرالیسم اسلامی تا مارکسیسم اسلامی به شکلی گسترده در حوزه اندیشه خطرات خود را در اذهان عمومی به جا گذاشتهاند و متاسفانه به دلایل مختلف این نوع نگاههای دور از ریشه اسلامیت سالهاست که در آثار تصویری نیز خود را نشان میدهد. آثار فیلمسازی که بعدها با افتخار خود را جزو کفار خواند، روزگاری بهعنوان مظهر و نماد فیلمسازی به شیوه اسلامی تبلیغ میشد و هواخواهان و حمایتگران بسیاری را به سوی خود کشانده بود اما این آثار ریشه در نگاههایی غیر از اسلام حقیقی داشت و آن نوع نمایش تقابلگرایانه طبقاتی در آثار محسن مخملباف که نماد آن در تیتراژ فیلم «عروسی خوبان» با نمایش علامت بنز به تصویر درآمد! ریشه در تئوری توطئه مارکسیسم داشته است، جایی که طبقات کارگر جهت احقاق حق خود باید دستان خود را به سمت گلوی هر گونه سرمایهداری به خون درآورند! تئوری تضاد در ابتدا واکنشی بود به کارکردگرایی ساختاری اما در ادامه ریشههایش را در نظریه مارکسیستی و اندیشه زیمل در زمینه تضاد اجتماعی یافتند. در واقع یکی از خدمات عمده نظریه تضاد هموارتر کردن زمینه برای نظریههایی بوده که به افکار مارکس وفادارترند و مخاطبان فراوانی را در جامعهشناسی به خود جلب کردهاند. نظریههای تضاد به تمرکز ثروت و قدرت در دست عدهای معدود از افراد جامعه و پیامدهای آن نظر دارد و چاره را تنها در حذف طبقه اجتماعی و مالکیت خصوصی بر ابزار تولید از طریق انقلاب اجتماعی میداند؛ مسیری کاملا دورافتاده از منطق و منش اسلامی که ضمن برخورد با هرگونه مالاندوزی و طمعورزی و ثروتطلبی، مسیرهایی غیر از خونریزی را مطرح میکند. اما در بسیاری از سریالهای ایرانی شاهد هستیم کاراکترهای آشنای اینگونه آثار به دنبال رسیدن به حق خود از طریقی ناهموار با ریشههای اسلامی اقدام میکنند و بدیهی است ترویج خشونتگرایی از طریق بازتاب گسترده تلویزیون در سیطره رفتاری مردم بسیار خطرناک خواهد بود و اثرات آن را به شکلی گسترده در سطح شهر و با انواع درگیریها بین مردم شاهد هستیم. این در حالی است که پیام راستین مسلمانان در جهت منادی صلح، مهربانی و اسلام دین مهرورزی به شمار میآید. از طرفی اگر نگاهی به بسیاری از ساختههای تولیدی سینما و تلویزیون داشته باشیم، شاهد خواهیم بود بسیاری از نگرهها و زیباییهای نهفته در دین اسلام مانند انفاق، گذشت، صداقت، راستی و بیریایی جلوهای در آنها نمییابد و موجب دورماندگی از توجه مخاطب میشود. از طرفی انحرافات آشکار تاریخی و اخلاقی در آثار به ظاهر تاریخی ما مشاهده میشود که گاه چنان دور از تصور واقعگرایانه در پرداخت قرار میگیرد که حتی ژانر اثر را به شمایلی کمدی تغییر میدهد! و در فضای اجتماعی بساط شوخی کاربران را با انواع اشتباهات اجرای کار فراهم میکند. امید است در انتخاب آثار و نحوه نگارش و نوع تولید آثار تلویزیونی و سینمایی توجه بیشتری صورت گیرد تا خدای ناخواسته موجبات انحراف در نگره مخاطبان بویژه نسل جوان آماده برای پذیرش را فراهم نکنیم و زمان ارزشمند مردم را ضایع نگردانیم. ارسال به دوستان
کارگردان مجموعه تلویزیونی «غیرعلنی»:
حرف اصلی این سریال تأکید بر حضور در انتخابات است
کارگردان مجموعه تلویزیونی «غیرعلنی» گفت: حرف اصلی سریال «غیرعلنی» این است که مشارکت در انتخابات بهتر از عدم مشارکت در این امر است. به گزارش فارس، مهرداد خوشبخت، کارگردان سریال «غیرعلنی» گفت: سریال «غیرعلنی» متن و فضای مفرحی برایم داشت که خوب هم تعریف میشد و جزو علایقم بود. از طرفی به این دلیل که مدتی در تلویزیون سریال نساختم، دوست داشتم تا اثری را کارگردانی کنم که مخاطب هم آن را دوست داشته باشد و همه اینها با حضور تهیهکنندهای مثل رضا جودی در سریال «غیرعلنی» فراهم شد. وی افزود: خوشبختانه آقای سرافراز، مدیر جدید سازمان صداوسیما به همراه مدیران سایر بخشها در این مدت یکساله از حضور تهیهکنندههای خوبی استفاده میکنند و فضا را بازتر کردهاند که این موضوع برای ما هم بهتر شده، چراکه کار به دست کاردان سپرده شده است. این کارگردان درباره حساسیتهایی که در ساخت آثار انتخاباتی وجود دارد، نیز گفت: شوخی با انتخابات در این سریال نیز به نسبت سایر کارها زیادتر است. مهمترین بخشی که در این زمینه ما را کمک کرد،وجود سناریوی آماده بود که چندین بار مورد بازنویسی قرار گرفت و مورد تایید ناظران و شورای تلویزیون و گروه تولید بود و اگر نظری داشتیم قبل از شروع تولید کار مطرح کردیم. خوشبخت در ادامه با اشاره به اینکه ما در این سریال هیچ جناحبندیای نخواهیم دید، افزود: در «غیرعلنی» هیچگونه جناحبندی دیده نمیشود. ممکن است نشانههایی سمبلیک در سریال ببینیم اما در کل اثری بیطرف است و در کنار اینکه بستری عاشقانه و اجتماعی دارد، به کلیت انتخابات میپردازد. این کارگردان ادامه داد: حرف اصلی این سریال این است که مشارکت در انتخابات بهتر از عدم مشارکت در این امر است و اصلا حرف بدی نیست. فردی که دوست دارد سلیقه فردی را در مجلس تغییر دهد، قاعدتا باید به کاندیداهایی رای دهد که به سلیقه او نزدیکتر هستند. کارگردان سریال «شهر دقیانوس» ادامه داد: حرف بعدی ما این است که مردم نباید فریب وعدههای دروغین برخی کاندیداها را بخورند و مردم باید بدانند برای مثال فلان نماینده، نماینده خوب و قابل اطمینانی نیست و به دلیل عدم آگاهی یا اینکه برای جمعآوری رای دست به تبلیغات اینچنینی میزند. وی درباره مشخص نبودن فضایی که داستان در آن روایت میشود، نیز گفت: ما در قصه شهرستانی بدون نام را به مخاطب نشان میدهیم، به این دلیل که قصه ما نمیتوانست در تهران بگذرد، چرا که میخواستیم رقابت محدودی بین چند کاندیدا را نشان دهیم و به دلیل عدم باورپذیری نمیشد این اتفاق در تهران بیفتد. این کارگردان درباره انتخاب لوکیشن نیز گفت: عموما برای فضای لوکیشنهایمان منطقه غرب را ترجیح دادیم و اغلب سکانسهایمان را در شهرک آزادی ضبط کردیم که خانههای کوتاهی دارد و به همین دلیل به سبک خانهسازی در شهرستانها نزدیکتر است و به این ترتیب بازسازی شهرستان در تهران برایمان صورت گرفت. از طرفی معضل بزرگی که در سریالسازی با آن مواجه هستیم، ترافیک است و ما نیز برای انتخاب لوکیشنها و حتی عوامل گروه تولید به سمت افرادی رفتیم که خانههایشان در محدوده غرب تهران است تا برای ایاب و ذهاب زمان زیادی را در ترافیک نمانند. وی درباره استقبال مخاطب از این سریال نیز بیان داشت: با توجه به اینکه زمانی که «غیرعلنی» پخش میشود، مقارن با دوره جدید انتخابات مجلس خبرگان است و مردم با سوژه به روز مواجه میشوند، فکر نمیکنم سریال بدی باشد و برایشان جالب است که چه اتفاقی خواهد افتاد. وی درباره مهاجرت برخی کارگردانان به شبکههای ماهوارهای گفت: به عقیده من این موضوع مشکل افرادی که به شبکههایی مثل جم میروند،نیست بلکه مشکل از سمت مسؤولان ما است که یا به مهاجرت این افراد علاقهمندند یا اینکه به این مساله بیتوجه هستند. اصلا نمیخواهم این افراد را درجهبندی کنم اما هر هنرمندی که از کشور میرود در حقیقت سرمایه ما از دست خواهد رفت و مسؤولان باید این سرمایهها را حفظ کنند. اگر حتی روزی این افراد بخواهند به کشور بازگردند باید تشویقشان کنیم تا شبکههای بیگانه به راحتی نتوانند سرمایههای کشور ما را در اختیار بگیرند. سریال «غیرعلنی» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیهکنندگی رضا جودی این شبها از شبکه 2 سیما روی آنتن میرود. ارسال به دوستان
شاعران به انتقاد از برگزاری جشنواره شعر فجر پرداختند
عدم وجود نگاهی ملی!
در نشستهای کارگاهی «ساعت شعر» که با حضور کارشناسان و شاعران جوان در سالن زندهیاد سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، انتقادهایی به نحوه برگزاری دهمین دوره جشنواره شعر فجر صورت یافت. در این برنامه محمود حبیبیکسبی، از شاعران کشور با اشاره به اینکه وقتی جشنوارهای به برگزاری دهمین دوره میرسد یعنی تجربه لازم را کسب کرده و قرار است تاثیرگذار باشد، گفت: این در حالی است که میبینیم این جشنواره نتوانسته آنطور که شایسته است، در بین مردم و حتی مخاطبان خاص شعر و فضای ادبی کشور تاثیرگذاری لازم را داشته باشد و آنها را با خود همراه کند. وی افزود: در زمان برگزاری جشنوارههایی مانند فیلم یا موسیقی فجر، میبینیم که شور و نشاطی در جامعه ایجاد میشود و یک جریان رسانهای راه میافتد که مردم را از آنچه در طول برگزاری این رویدادهای هنری میگذرد آگاه میکند اما متاسفانه در جریان جشنواره شعر فجر، اصلا چنین فضایی را در سطح جامعه نمیبینیم و بسیاری از افراد و حتی علاقهمندان شعر و ادبیات از شروع و پایان آن بیخبرند. این فضا بویژه در سالهای اخیر تشدید شده و به نظر میرسد شاهد جشنوارهای خنثی، بدون نیازسنجی و هدفگذاری هستیم. مجید سعدآبادی، یکی دیگران از کارشناسان حوزه شعر که از منتقدان جشنواره شعر فجر بود در سخنانی اظهار داشت: یکی از انتقادهای دیگر به جشنواره شعر فجر این است که چطور یک داور میتواند هم اشعار کلاسیک و هم اشعار سپید را مورد داوری قرار دهد؟ این کار تخصصهای جداگانهای میخواهد و نمیتوان هر دوی آنها را با یک نگاه دید. برگزیده دوره سوم جشنواره کتاب سال شعر فجر، همچنین ادامه داد: در سالهای اخیر، افراد صاحب اسم و رسم به عنوان افراد برگزیده معرفی شدند. سوال اینجاست که جوانان کجا باید دیده و معرفی شوند؟ پیش از این جشنوارهای به نام گام اول وجود داشت که افرادی که اولین کتابشان را منتشر کرده بودند مورد داوری قرار میگرفتند و اثر برتر انتخاب میشد اما این جشنواره نیز حذف شده و معلوم نیست این جوانان کجا لازم است مورد ارزیابی قرار بگیرند. در ادامه این نشست، سعید بیابانکی نیز با اشاره به اینکه جشنواره شعر فجر را وزارت ارشاد برگزار میکند و لازم است نگاه همهجانبهای به شاعران داشته باشد، گفت: اما میبینیم غالبا طیف خاصی در این جشنواره شرکت میکنند و نگاه ملی را شاهد نیستیم. وی افزود: هرچند قیاس جشنواره شعر با جشنوارههای دیگر چندان درست نیست چون شعر هنر خاموش محسوب میشود اما میتوان از روند برگزاری جشنوارههای دیگر تجربه گرفت. ارسال به دوستان
برگزاری اولین نمایشگاه لباس با موضوع دفاعمقدس
توجه به مفاهیمی ارزنده
برپایی اولین نمایشگاه لباس با موضوع دفاعمقدس حرکت جالبی است که در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود. مینا افروزی، طراح لباس خوشفکری است که به همراه دوستانش اولین نمایشگاه لباس با موضوع دفاعمقدس را برپا کرده است. این طراح جوان معتقد است طراحان لباس در 5-4 سال اخیر سلیقه مردم را ارتقا دادهاند و به همین دلیل تولیدیها دیگر نمیتوانند لباسهای قبلی را تولید و عرضه کنند، چرا که فروش نمیروند. این طراح لباس درباره برگزاری اولین نمایشگاه لباس با موضوع دفاعمقدس گفت: ما زمانی میتوانیم هنرمان را نشان بدهیم که به سمت لباس موضوعدار برویم. ما مفاهیم هنری در کشور زیاد داریم و باید این مفاهیم را به صنعت لباس بیاوریم تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. مثلا قدمت صنعت طراحی و تولید لباس اروپا از ما خیلی بیشتر است و صنعت لباس آنها خیلی بیشتر مورد توجه است اما اروپاییها خیلی کمتر از ما المان و مفهوم هنری دارند که بخواهند در تولیدات خود از آنها استفاده کنند. ما زمانی میتوانیم با آنها رقابت داشته باشیم که از مفاهیم ایرانی - اسلامی در تولید لباسهایمان استفاده کنیم. مسؤول اولین نمایشگاه لباس دفاعمقدس قصد دارد هر ساله در سالگرد آغاز عملیات والفجر 8 این نمایشگاه را برگزار کند و از سایر همکاران خود میخواهد که در برپایی هر ساله این نمایشگاه به او بپیوندند. افروزی در این باره افزود: 8 سال دفاعمقدس از دید همه دنیا یک جنگ بود و از دید ما دفاعمقدس. ما روی مفاهیم دفاعمقدس کار کردیم. من در این نمایشگاه نمیخواستم یک جنگ را نشان بدهم بلکه نشان دادن مظلومیت و جنگی که به ما تحمیل شد هدف من بود. او اهداف و انگیزههای خود از برپایی این نمایشگاه را در یک جمله جمعبندی میکند: مهمترین هدفم از برپایی این نمایشگاه این بود که دولتمردان ببینند نسل بعد از جنگ به مفاهیم دفاعمقدس به دید ارزش مینگرند؛ اگر که کلیشه نباشد. اولین نمایشگاه لباس دفاعمقدس از 28 بهمن آغاز شده و تا 4 اسفندماه از ساعت 10 تا 18 در فرهنگسرای نیاوران پذیرای علاقهمندان است. در این نمایشگاه که حدود 40 لباس با هدف استفاده از المانها و مفاهیم جنگ تحمیلى طراحی شده با بررسى نگاه نسل پس از جنگ به این مفاهیم و با توجه به برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب از هیچ پیام مستقیمی استفاده نشده و تنها یکسری رنگ و نشانههای دوران جنگ تحمیلی چون نوار قرمزی که رزمندگان بر پیشانی خود میبستند یا چکمههای گلی مورد توجه قرار گرفته است. ارسال به دوستان
اخبار
فیلمنامه سریال «انقلاب دوم» آماده شد ارسال به دوستان
رویدادها
انتقاد شدید داریوش ارجمند از وزیر ارشاد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|