|
ارسال به دوستان
افشاگری مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن نسبت به مذاکرات اقتصادی
قراردادهای مشکوک به راه آهن رسید!
گروه اقتصادی: مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی گفت: واردات ریل از هند و ایتالیا، تولید ریل ملی را به سرانجام نمیرساند و شرکتهای خارجی سعی دارند تا تجهیزات قدیمی خود را به صنعت حملونقل ریلی ایران تحمیل کنند. دکتر حسن زیاری از واردات واگن و ریل به کشور بعد از سالها سابقه در این حوزه ابراز تاسف کرد و به نسیم آنلاین گفت: ظاهرا در حال حاضر مسیر واردات واگن و قطار به کشور هموار شده و ایران بابت مطالبات خود از محل فروش نفت به هند مبادرت به واردات واگن و ریل میکند. وی تاکید کرد: ورود دولت به خرید تجهیزات صنعت حملونقل ریلی در صورتی که با مشارکت بخش خصوصی و انتقال تکنولوژی نوین به کشور باشد، میتوان این امر را در راستای اقتصاد مقاومتی تلقی کرد، اما اگر واردات واگن و ریل و تجهیزات بدون رعایت این موضوع باشد درراستای اقتصاد مقاومتی نیست. وی افزود: واردات تجهیزات حملونقل در حال حاضر با بهانه و دلایل مختلفی صورت میگیرد که باید مراقب بود تا شائبه رانت را در اذهان متبادر نکند. زیاری با بیان اینکه در زمان مسؤولیت خود در راهآهن، حدود 8 سال قبل، مناقصه برقی کردن مسیر تهران - مشهد به ارزش 800 میلیون دلار را به امضا رسانده، با طرح این پرسش که چرا برقی کردن این مسیر تاکنون و به دلایل مختلف معطل مانده و معلوم نیست چه زمانی به سرانجام برسد، توضیح داد که در اولویت بودن حملونقل ریلی عموما در حرف بوده تا عمل، زیرا امروز باید کشور از سیستم حملونقل سریعالسیر و پویا بهره میبرد. به گفته معاون وزیر اسبق راه و شهرسازی، تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و توانمندی داخلی به طور قطع اثرات مثبتی بر صنعت حملونقل ریلی خواهد داشت. وی تصریح کرد: همکاری با کشورهای دارنده تکنولوژی نو و روزآمد صنعت حملونقل امری مطلوب بوده، اما باید دید در مذاکرات جدید ایران با کشورهای خارجی، قراردادها و تفاهمنامههای فیمابین به انتقال تکنولوژی منجر خواهد شد؟ زیاری با بیان اینکه بعید است کشورهای خارجی در قراردادهای اخیر تکنولوژی روزآمد خود را در اختیار ایران قرار دهند، بیان داشت که بدون شک شرکتهای خارجی سعی خواهند کرد تا تجهیزات قدیمی خود را به صنعت حملونقل ریلی ایران تحمیل کنند بنابراین باید نظارت دقیقی صورت پذیرد. وی در پاسخ به سوالی درباره علت ضربالاجل در انعقاد این همه قرارداد، گفت: به نظر میرسد، بخشی از قراردادهای اخیر ایران با سایر کشورها ناشی از توافقات از پیش تعیین شده در جریان توافقات برجام باشد که سبب شده بابت طلبهایی که در خارج داشتهایم تجهیزات از برخی کشورها وارد شود. وی با انتقاد از متون قراردادهای به امضا رسیده بین دستگاههای دولتی ایران و شرکتهای خارجی در ادوار مختلف، گفت: عموما متن قراردادها بهگونهای تنظیم شده که در صورت بروز اختلاف، طرف ایرانی به طرف خارجی بدهکار خواهد شد که این یکی از نقصهای اصلی قرادادهاست. وی افزود: این امر ناشی از ضعف حقوقی در قراردادهای به امضا رسیده بوده که باید چارهاندیشی کرده و از حقوقدانها در تنظیم قراردادهای خارجی بیشتر استفاده شود. زیاری با اشاره به توانمندیهای داخلی و عقد قرارداد ساخت ریل در ذوبآهن اصفهان میان این شرکت و راهآهن در دوران مدیریت خود، اظهار داشت: متاسفانه این قرارداد سالها متوقف ماند و بار دیگر در این دولت هم در این زمینه اقدام و تلاشی صورت گرفته و تفاهمنامه و احیانا قرارداد تولید ریل داخلی یا ملی مطرح بوده ولی با واردات بیرویه از هند، ایتالیا و چین به طور قطع تولید ریل ملی به سرانجام نخواهد رسید. مدیرعامل اسبق راهآهن با بیان اینکه دولت در زمینه تحقیقات صنعت حملونقل ریلی باید با جدیت بیشتری ورود کند، اذعان داشت که در سالهای گذشته در قانون بودجه دستگاهها مکلف بودهاند تا 3 درصد از درآمد خود را صرف پژوهش و تحقیق در محورهای اولویتدار کنند اما در 2 سال اخیر، این بودجه پژوهش حذف شده است. زیاری با بیان مثالی به عقد قرارداد بین یک شرکت آلمانی و ایران در سالهای قبلتر دایر بر تحویل 20 دستگاه ترنست (قطار خودکشش) اشاره داشت و گفت: هنوز بعد از 15 سال تعدادی از این 20 دستگاه تحویل راهآهن نشده و در چرخه بهرهبرداری قرار نگرفته است. به گفته زیاری، همین شرکت آلمانی تقصیر را به گردن راهآهن و شرکت ایرانی انداخته و اکنون هم در قراردادهای جدید بیم آن میرود که همین قصه تکرار شود، بنابراین باید مراقب بود. «براساس متن تفاهمنامه شرکت راهآهن ایران و شرکت زیمنس آلمان که به امضای مدیرعامل شرکت راهآهن و «اکل» مدیرعامل بخش حملونقل زیمنس رسیده، برای برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد مقرر شده شرکت زیمنس اقدامات لازم شامل سیگنالینگ، تجهیزات برقی، لکوموتیو برقی، واگن مسافری و سرویس و نگهداری کامل را انجام دهد. راهاندازی قطار سریعالسیر تهران - اصفهان نیز به شرکت زیمنس واگذار خواهد شد که براین اساس زیمنس درصدد است روی یک پیشنهاد فنی و مالی کار کند تا قادر به ارائه پیشنهاد سیگنالینگ و قطار مسافری سریعالسیر برای این پروژه باشد». معاون وزیر اسبق راهوشهرسازی، شرکت راهآهن را دارای ساختار سنتی دانست و گفت که سهم افراد متخصص در بدنه کارکنان این شرکت در قیاس با کل پرسنل راهآهن بسیار ناچیز است و همین وضع فعلی نیز با غیرت و تعصب ملی و توانمندی آنها حفظ شده است. زیاری خواستار اصلاح قانون حق دسترسی راهآهن در راستای حمایت از بخش خصوصی شد و گفت که ساختار راهآهن میتواند ساختاری سودده بوده اما مشکلات کنونی ناشی از عدم حمایتهای جدی مالی و تحقیقاتی است. وی در عین حال خواستار آن شد که وزارت راه و شهرسازی در عقد قرارداد با شرکتهای خارجی، بخش خصوصی را تقویت کرده و از آنها بخواهد تا نسبت به نوسازی ناوگان حملونقل ریلی کشور سهیم شوند و در عقد قراردادها و انتقال تکنولوژی آنها را دخالت دهد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
آغاز خروج ارتش انگلیس از ایران پس از پایان جنگ دوم جهانی - 1324ش ارسال به دوستان
سلام وطن
اصلاحطلبان در تهران امروز از همان سیستمی پیروز شدند که سال 88 آن را قبول نداشتند و بر ضد آن شورش میکردند! ارسال به دوستان
بانک مرکزی:
یک ضامن برای پرداخت تسهیلات خرد کافی است
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، میزان مطالبات معوق تسهیلات خرد را 2 درصد اعلام کرد و از بانکها خواست در دریافت وثایق و ضامن در تسهیلات خرد، شرایط راحت تری را برای مشتریان در نظر بگیرند. سیدعلیاصغر میرمحمدصادقی در گفتوگو با مهر درباره اخذ وثایق سنگین و دریافت ضامن طبق شرایط خاص توسط بانکها از مشتریان تسهیلات خرد گفت: براساس آییننامههای بانک مرکزی، تعیین نحوه و نوع اخذ وثایق و همچنین ضامن در قبال دریافت تسهیلات برعهده هیاتمدیره بانکها است و خود بانکها در این زمینه تصمیمگیری میکنند و بانک مرکزی تکلیفی در این زمینه به بانکها ندارد. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که اما برخی بانکها در قبال پرداخت تسهیلات خرد از مشتریان ضامن کارمند رسمی دولتی با فیش حقوق و گواهی کسر از حقوق و سایر موارد را مطالبه میکنند، تصریح کرد: بانک مرکزی به بانکها تاکید کرده است که در تسهیلات خرد تنها یک ضامن معتبر کافی است. وی از بانکها درخواست کردکه در دریافت وثایق و ضامن در تسهیلات خرد، شرایط راحتتری را برای مشتریان در نظر بگیرند و در عین حال تاکید کرد تسهیلاتگیرندگان در بخش قرضالحسنه نسبت به بازپرداخت تسهیلات بسیار متعهد هستند. این مقام مسؤول در بانک مرکزی، میزان مطالبات معوق در بخش تسهیلات خرد بانکی را تنها ۲ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: مردم در بازپرداخت تسهیلات خرد به ایفای تعهداتشان متعهدند و نسبت به بازپرداخت اقدام میکنند. بنا به این گزارش، بانکها برای پرداخت برخی از وامها بویژه وامهای خرد تضامین بسیار سختگیرانه و غیرواقعی طلب میکنند و حتی چند راه برای تامین تضامین لازم را هم پیش پای مشتریان و متقاضیان قرار نمیدهند و تنها به آنچه که خود فکر میکنند، پافشاری میکنند. معرفی یک یا دو ضامن کارمند معتبر دولتی با فیش حقوق فلان میزان و گواهی کسر از حقوق در صورت نپرداختن تسهیلات توسط مشتری، گواهی کسر از حقوق و معرفینامه خود فرد متقاضی در صورت غیرکارمند بودن و اشتغال در بخش خصوصی، اخذ سفته یا چک بانکی معتبر احتمالا کارمندی و مسائلی از این دست مواردی است که بانکها بر دریافت آنها اصرار میورزند. شعب بانکها در این باره به مشتریان میگویند دستور بانک مرکزی است و اینگونه خود را از انتقادها و درخواست همکاری مشتریان خلاص میکنند البته شگرد برخی بانکها این است که میگویند از شعب دیگر بانک بپرسید شاید آنها شرایط شما را قبول کنند! ارسال به دوستان
بدهی 500 میلیاردی کارخانهها به چغندرکاران
طلب 250 میلیارد تومانی کارخانههای قند و شکر از دولت
دبیر انجمن صنفی کارخانههای قند و شکر با بیان اینکه چغندرکاران هنوز 500 میلیارد تومان از طلبشان از کارخانهها را نگرفتهاند، گفت: کارخانهها هم بابت مابهالتفاوت قیمت شکر 250 میلیارد تومان از دولت طلبکارند. بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانههای قند و شکر در گفتوگو با فارس با بیان اینکه امسال حدود 5 میلیون و 600 هزار تن چغندر قند از کشاورزان خریداری شد، گفت: با توجه به تولید 4 میلیون و 700 هزار تنی چغندر قند در سال 93 امسال 7/18 درصد تولید این محصول رشد داشت. وی با بیان اینکه تولید چغندر قند امسال نسبت به سال 92 حدود 60 درصد رشد داشته، افزود: پیشبینی ما در سال جاری تولید یکمیلیون و 400 هزار تن شکر بود که حدود 752 هزار تن شکر در سال جاری از چغندر قند حاصل شده و با تولید حدود 650 هزار تن شکر از نیشکر به رقم یک میلیون و 400 هزار تن خواهیم رسید. دانایی با بیان اینکه بازار شکر کاملا متعادل است، بیان داشت: اگرچه قیمت مصوب برای خرید هر کیلو شکر از کارخانهها 2300 تومان بود اما کارخانهها امسال با قیمت حدود 2170 تا 2200 تومان شکر را فروختند و قیمت فروش شکر توسط کارخانهها به قیمت مصوب نرسید. دبیر انجمن صنفی کارخانههای قند و شکر با اشاره به واردات 492 هزار تنی شکر براساس آمار گمرک در سال جاری تصریح کرد: مطابق آمار گمرک سال گذشته 823 هزار تن شکر وارد کشور شد. وی افزود: 200 هزار تن از شکر وارداتی در سال جاری برای ذخایر استراتژیک استفاده شده است. دبیر انجمن صنفی کارخانههای قند و شکر با بیان اینکه ارزش چغندر قند خریداریشده از کشاورزان امسال 1500 میلیارد تومان است، بیان داشت: سال گذشته 1177 میلیارد تومان چغندرقند به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد. وی افزود: تا پایان بهمنماه هزار میلیارد تومان از مطالبات چغندرکاران پرداخت شده و با تأمین اعتبار در تلاشیم مابقی مطالبات چغندرکاران پرداخت شود، ضمن اینکه بخشی از 500 میلیارد تومان طلب باقیمانده چغندرکاران از کارخانهها طی چند روزی که از اسفندماه گذشته پرداخت شده است. دانایی تصریح کرد: البته کارخانجات هنوز بابت مابهالتفاوت قیمت شکر از دولت نتوانستهاند مطالباتشان را به طور کامل دریافت کنند، به طوری که 126 میلیارد تومان از سال گذشته و 130 میلیارد تومان هم بابت امسال از دولت طلب دارند. به گزارش فارس، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت خرید دولتی شکر از کارخانهها در سال جاری 2530 تومان و قیمت آن برای مصرفکننده 2300 تومان شد که مابهالتفاوت 230 تومانی آن توسط دولت به کارخانهها پرداخت میشود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|