|
نقد کتاب «فرنگیس»؛ خاطرات فرنگیس حیدرپور به قلم مهناز فتاحی
شیر صحرا
علیالله سلیمی: با گذشت نزدیک به 3 دهه از پایان جنگ تحمیلی حکومت بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، هنوز بسیاری از وقایع تاثیرگذار و در مواردی حیرتانگیز آن دوران ناگفته مانده است که با انتشار هر کتاب تازه در این زمینه، تنها بخشی از اتفاقهای آن ایام برای خوانندگان امروزی بیان میشود و اصولا کارکرد کتاب همین داناییبخشی است و وظیفه رسانه است که به معرفی و نقد و تحلیل آثاری ارزنده در حوزه ادب و فرهنگ و هنر بپردازد. ارسال به دوستان
یادداشتی درباره راهیان نور؛ فرهنگیترین جهاد انسانی
گامهایی رو به قله معرفت
هادی کهندل: وقتی دوران دفاعمقدس به پایان رسید، به استناد مرکز اسناد مردم ایران اسلامی در مواجهه با حزب بعث که توسط 80 کشور حمایت میشد، حتی یک وجب از خاک کشور عزیزمان را به بیگانه ندادند و این حماسه بزرگ آغازی برای بزرگترین حرکت فرهنگی کشور شد. اردوهای راهیان نور از اوایل دهه 70 با محدودیتهای فراوان آغاز شد و از همان ابتدا مورد توجه مردم قرار گرفت. هرچند هیچ زیرساختی برای حضور زائران سرزمینهای نور نبود ولی استقبال مردم روز به روز بیشتر شد و برخلاف تصور، عدم وجود آب، غذای گرم، سرویس بهداشتی و.... مانع حضور زائران نشد و با حمایتهای سازمانهای مردمنهادی چون بسیج امکان حضور عموم مردم در مناطق عشق، شهادت و شهامت فراهم شد تا «راهیان نور» در مسیر نوری جاودانه به پیمایش درآیند؛ حضوری که با سرمایهگذاری ارگانهای نظامی بویژه بسیج و سپاه و تجهیز اردوگاههای زمان جنگ و ساخت فضاهای جدید مثل اردوگاه شهید باکری با ظرفیت اسکان 15 هزار نفر - حداقلهایی برای حضور 5 میلیون نفر زائر از 38 کشور جهان در سال 94 و افزایش 20 درصدی در سال 95- همراه بوده است و این در حالی است که مسعود سلطانیفر، رئیس سازمان گردشگری در حاشیه سفر خود به استان خوزستان در حالی اسکان زائران سرزمینهای نور را وظیفه خود میدانست که مسؤولان «راهیان نور» از عدم احداث حتی یک متر فضا توسط دولت با سازمان گردشگری گلایه داشتند! ارسال به دوستان
نگاهی به شیوع ناگوار تبلیغ فیلمهای ایرانی در شبکههای ماهوارهای
فروش به چه بهایی؟!
گروه فرهنگ و هنر: اگر چه فروش قابل توجه و اکران گسترده نوروزی برای فیلمهای ایرانی بویژه آثار کمدی از سوی مسؤولان سینمایی کشور نشانهای از رشد سینما تعبیر شده است اما برخیها دور زدن قانون توسط متولیان این آثار و تبلیغ برخی فیلمهای پرفروش در شبکههای ماهوارهای را دلیلی از اقبال مردم توصیف کردهاند. خارج از درست یا نادرست بودن هر کدام از گزارههای اعلامشده آنچه باید مورد نکوهش قرار گرفته و راهی مناسب برای برخورد با آن در نظر گرفته شود، شیوع تبلیغ فیلمهای مجاز داخلی در شبکههای غیرمجاز ماهوارهای است که متاسفانه بدون توجه به هرگونه ساز و کار قانونی و خارج از توجه به محتوای بیاخلاقی شبکههای ماهوارهای، سازندگان و سرمایهگذاران فیلمهای سینمایی داخلی اقدام به تبلیغ در شبکههای ماهوارهای میکنند این در حالی است که سکوت قانونگذار و نبود چارچوبی مشخص و مدون در برخورد با این پدیده مسموم موجب گسترش این نوع تبلیغات نادرست شده و اجحافی در حق فیلمهایی همچون «بادیگارد» خواهد شد که نمیخواهند به دنیای شبکههای غیراخلاقی ماهوارهای ورود یابند. این در حالی است که در کشور قانونمدار ایران به راحتی عناصر برخورد با این هنجارهای نامطلوب وجود دارد و ابهام از این مساله وقتی بیشتر میشود که در برابر صاحبان این نوع آثار سینمایی که دریچهای غیرقانونی را برای معرفی کالای فرهنگی خود انتخاب کردهاند، برخوردی صورت نمیگیرد؛ به راستی اشکال کار کجاست؟ و آیا جلوگیری از چنین رویه نامطلوبی آنچنان سخت است که نمیتوان در برابرش قد علم کرد؟! به هر روی اگر چه محدودیتهای تبلیغ برخی آثار از رسانه ملی و محبوبیت ضمنی شبکههای ماهوارهای میان برخی مخاطبان، موجب ارادت تهیهکنندگان و صاحبان سرمایه فرهنگی ایران از اینگونه تبلیغ شده است اما این دلایل بهانههایی برای عرض اندام آثار در چرخهای نامطلوب است و متاسفانه همانگونه که برخی دستاندرکاران سینما جهت طی کردن هر نوع مسیری برای فروش بهعنوان تنها خواسته فعالیتشان، اقدام به حضور بازیگران مانکننما و برپایی شوی رونمایی در مراسم افتتاح فیلم برای حضار میکنند، در ادامه همین منوال به دنبال یاری جستن از شبکههای ماهوارهای برای رسیدن به خواسته خود هستند و در این مسیر ابایی از پخش تصاویر فیلم خود در پایگاههای دروغافکن و شبکههای مفسدهبرانگیز و درگاههای فکری معاند با اخلاق و منش اسلامی ندارند و همه چیز در مسیرشان به اسکناس ختم میشود! ارسال به دوستان
اخبار
استقبال از «رؤیای نیمهشب» ارسال به دوستان
رویدادها
همراه با نامه سرگشادهای از بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|