|
دولت در آستانه ماه رمضان قیمتگذاری را آزاد کرد
تعیین نرخ کالاهای اساسی در حاشیه بازار!
دانش پورشفیعی: هر سال با آغاز ماه مبارک رمضان موضوع قیمتگذاری و ذخیرهسازی کالاهای اساسی بیش از دیگر زمانها اهمیت پیدا میکند. البته این به آن معنا نیست که مردم در روزها و شبهای دیگر نیازی به کالاهای اساسی ندارند، بلکه در این روزها تهیه برخی کالاها بهدلیل مصرف بیشتر آن اهمیت مییابد و بهتبع آن شهروندان نیز در تلاشند گوشت، برنج و روغن مورد نیاز این روزها را خریده و به میزان نیاز ذخیره کنند. جز این 3 کالا در ماه رمضان چند کالای دیگر هم هست که باتوجه به پرفروش بودنشان، از اهمیت خاص قیمتی برخوردار میشوند؛ خرما و زولبیا- بامیه را میتوان از جمله این کالاها برشمرد. با در نظر گرفتن این موارد، دولت در بهار 1395 تصمیم گرفته است آزادسازی قیمت برخی از کالاها را در آستانه ماه رمضان آغاز کند. این آزادسازی نیز به این صورت است که دولت و سازمانهای وابسته به آن اقدام به قیمتگذاری کالا نمیکنند بلکه وظیفهشان تأمین و عرضه کالاهای اساسی با قیمت موجود در بازار است. برای این منظور محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیسجمهوری بخشنامه طرح تنظیم بازار کالاهای ماه مبارک رمضان با عنوان «طرح ضیافت» را برای مدیریت و کنترل قیمتها در این روزها به ارگانهای جهادکشاورزی، سازمانهای صنعت، معدن و تجارت، شرکت بازرگانی دولتی ایران، شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، استانداران سراسر کشور و دستگاهها و سازمانهای ذیربط ۶ ارگان مرتبط ابلاغ کرد. به گزارش «وطن امروز» براساس این ابلاغیه، شبکه تامینکننده و توزیعکننده اقلام طرح ضیافت در سراسر کشور موظف هستند کالاهای اساسی مشمول طرح را قبل از آغاز ماه رمضان با قیمت حاشیه بازار عرضه کنند تا از افزایش قیمت این اقلام در ماه مبارک جلوگیری شود. براساس این بخشنامه، اقلام اساسی مشمول طرح تنظیم بازار ماه مبارک رمضان در بخش اقلام پروتئینی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخممرغ و محصولاتی نظیر برنج، روغن، شکر، خرما، لبنیات، نان، شیرینیجات (زولبیا و بامیه) و حبوبات است. این بخشنامه به دستگاههای تأمینکننده، توزیعکننده و ناظر اجرای طرح مانند سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی کل کشور و همه سازمانهای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استانها، سازمان میادین میوه و ترهبار، اتحادیه صنایع لبنی، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی، مرکز اصناف و امور بازرگانان اتاق اصناف ایران و فروشگاههای زنجیرهای ابلاغ شده است. براساس این ابلاغیه، شبکه تامینکننده و توزیعکننده اقلام طرح ضیافت در سراسر کشور موظفند کالاهای اساسی مشمول طرح را با قیمتی کمتر از قیمت بازار عرضه کنند که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مجری این طرح است. در این ابلاغیه آمده است: شرکتهای بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام بهعنوان دستگاههای مجری متعهد این طرح فهرست اقلام اساسی قابل عرضه خود را با بهرهگیری از تجارب سالهای گذشته و نیز مقدار تامین کالا برای هر استان تهیه و به همه استانها ارسال کنند تا هر استان متناسب با نیاز خود اقدام به برنامهریزی تأمین و توزیع اقلام مورد نیاز خود کند. در این گزارش تاکید شده است دفتر ساماندهی و توسعه تجارت گزارشی از وضع تولید، تامین، ذخایر و قیمت گوشت قرمز و خرما را با همکاری دستگاههای ذیربط تهیه کند و براساس هماهنگیهای معموله نسبت به تامین و عرضه آن اقدام شود. در این میان دفتر ساماندهی و توسعه تجارت به عنوان مسؤول اجرای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان تعیین شد. این نخستینبار است که دولتی با فرارسیدن ماه مبارک رمضان برخلاف دولتهای گذشته اقدام به تشکیل جلسات گوناگون برای قیمتگذاری کالاها نمیکند و نرخ کالاهای اساسی و عرضه و تقاضا آن را به حاشیه بازار میسپارد. نکته دیگر اینکه معاون اجرایی رئیسجمهور، سازمان حمایت را موظف کرده بر قیمتگذاری در حاشیه بازار نظارت داشته باشد که نشان میدهد اختیارات این سازمان در سرکوب قیمتها کم شده و از رفتارهای پلیسی خود فاصله گرفته است. ارسال به دوستان
اخبار
۱۰ خواسته فوری کارگران از دولت ارسال به دوستان
جهانگیری: قراردادهای جدید نفتی را اصلاح کنید
معاون اول رئیسجمهور در نامهای به وزیر نفت از او خواست برای تهیه پیشنهادات اصلاحی قراردادهای جدید نفتی اقدام کند. پس از انتشار نامه احمد توکلی، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان دیدهبان شفافیت و عدالت به معاون اول رئیسجمهور که در آن استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی را خلاف مصالح ملی و منافع استراتژیک نظام عنوان کرده و خواستار تغییر استراتژیک راهبرد دولت در جذب سرمایه و فناوری خارجی در صنعت نفت و گاز شده بود، دیروز اسحاق جهانگیری با تقدیر از تهیه نامه و در پاسخ به آن، دستور تهیه پیشنهادات اصلاحی برای تصویب در هیأت دولت را به وزیر نفت صادر کرد. در نامه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور به بیژن نامدارزنگنه آمده است: با توجه به نامه جناب آقای توکلی، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و ضمیمه آن درباره «گزارش مباحثات جمعی از منتقدان با مقامات وزارت نفت تحت عنوان چرا دولت در جذب سرمایه خارجی باید بهطور استراتژیک تغییر رویکرد دهد؟» پیشنهادات اصلاحی را در اسرع وقت جهت تصویب دولت ارسال نمایید. ارسال به دوستان
درآمد خانوارها از سال ۸۴ کاهش داشته است
معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه درآمد خانوارها از سال ۸۴ تاکنون رو به کاهش نهاده است، گفت: دولت با سیاستگذاری مناسب و درآمد نفت منابع رشد اقتصادی سال جاری را تامین میکند. به گزارش فارس، محمد قاسمی در همایش چشمانداز اقتصاد ایران در سال 1395 که در کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: از سال 84 روند درآمد و هزینه حقیقی خانوارها کاهش یافته است و فقط نباید رشد منفی در سالهای 91 و 92 را نگاه کنیم، بلکه اکنون اگرچه رشد اقتصادی مثبت شده باید دید افزایش تقاضا برای بنگاهها اتفاق میافتد یا نه. وی با ابراز تأسف از اینکه از سال 85 به بعد هزینه مخارج مصرفی دولت طبق نمودار مرکز آمار ایران افزایش داشته است، افزود: این رقم حدود 7 درصد رشد داشته است، در حالی که طی سالهای 93 و 94 رشد سرمایهگذاری در کشور منفی بوده است. وی افزود: نمودار واردات هم نشان میدهد آمار مطلق واردات کاهش داشته تا جایی که در سال 94 تراز تجاری کشور با تفاوت یکمیلیارد دلار مثبت شده است. به گفته قاسمی، همه اجزای تقاضای کل جز مخارج مصرفی دولت، اثر انقباضی داشتهاند. ارسال به دوستان
اعلام جزئیات برندسازی جایگاههای سوخت
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران جزئیات برندسازی جایگاههای سوخت را اعلام کرد. به گزارش تسنیم، محمدرضا مظلومی اظهار داشت: روزانه 250 میلیون لیتر فرآورده نفتی در سراسر کشور توزیع میکنیم که این کار بهوسیله 3400 جایگاه عرضه بنزین و 2400 جایگاه تکمنظوره و دومنظوره عرضه CNG انجام میشود. وی افزود: در راستای کیفیسازی ارائه خدمات در صدد انتخاب شرکتهای صاحب صلاحیت برای استمرار سوخترسانی بهصورت برند هستیم و از تمام شرکتهایی که در زمینه عرضه سوخت دارای توانمندی هستند دعوت میکنیم در طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت شرکت کنند. مظلومی با بیان اینکه «این کار با اولویت جایگاههای کوچک و زنجیرهای در کلانشهرها انجام میشود»، گفت: شرکت صاحب صلاحیت یا برند، شرکتی است که مجموعهای از جایگاههای عرضه فرآوردههای نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات قرار میدهد که این کار میتواند از طریق احداث جایگاههای جدید، خرید جایگاههای موجود یا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جایگاههای موجود بدون اصرار بر تجمیع مالکیت در آنها صورت پذیرد. وی افزود: شرکت صاحب صلاحیت یا برند، وظیفه خرید و حمل سوخت از محل انبارهای اصلی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و توزیع بهموقع آن در جایگاههای تحت پوشش و همچنین مسؤولیت کمیت و کیفیت عرضه فرآوردههای نفتی و CNG در هر جایگاه تحت پوشش را با رعایت استانداردهای مشخصشده بهعهده دارد. مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تصریح کرد: هدف اصلی از برندسازی جایگاههای عرضه سوخت، ارتقای رفاه و ایمنی و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه به مصرفکنندگان است. وی ادامه داد: شرکتهایی که برای شرکت در طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت تمایل دارند میتوانند با مراجعه به سایت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران یا دفاتر مناطق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نسبت به ثبتنام و ارائه مدارک لازم اقدام کنند. مظلومی از ارزیابی شرکتهای متقاضی در تیرماه یا مردادماه سال جاری خبر داد. ارسال به دوستان
اخبار
تسنیم نوشت: بیش از ۲۸ روز از ارسال نامه معاون قوهقضائیه به وزیر صنعت برای اصلاح تعرفه واردات مواد اولیه صنعت پروفیل میگذرد اما هنوز وزارت صنعت ارادهای برای اصلاح تصمیم غلط خود ندارد و به دستور نعمتزاده هم اعتنایی نشد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|