|
درباره «وطندار»؛ برنامهای برای مهاجران و دغدغه نمایش چهره واقعی افغانستان
مهاجران در دنیای تصاویر غیرواقعی گم شدهاند
گروه فرهنگ و هنر: «جایگاه افغانستانیها در نگاه رهبر انقلاب بسیار بلند است. ایشان معتقدند افغانستانیها به خانه خودشان هجرت کردهاند. ایشان وقتی اینطور سخن میگویند در حقیقت به این معناست که مرز را نادیده میگیرند و این دقیقاً همان چیزی است که در اسلام است. ما امت واحده اسلامی هستیم. وقتی کلمه امت گفته میشود، دیگر مرز مفهوم پیدا نمیکند». به گزارش «وطن امروز»، این جملات را حجتالاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، نماینده سابق امام خمینی(ره) و رهبرانقلاب در افغانستان درباره جایگاه مهاجران از دیدگاه ایشان در سومین قسمت از برنامه تلویزیونی «وطندار» مطرح کرد. «وطندار» عنوان برنامهای است که با محوریت مسائل مربوط به مهاجران افغان در ایران، روی آنتن شبکه افق میرود و با دعوت از نخبگان و مشاهیر شناختهشده افغانستانی و همچنین شخصیتهای ایرانی با هدف شناساندن بهتر و شفاف مردمان و فرهنگ افغانستان به ملت ایران پخش میشود. ارسال به دوستان
اخبار
حسین یاری روایتگر مجموعه پویانمایی «داستان عاشورا» ارسال به دوستان
علی قویتن:
مدیران سینمایی هیچ اختیاری برای اداره سینما ندارند
علی قویتن، نویسنده و کارگردان سینما در رابطه با مساله انحصارطلبی در سینمای ایران اظهار داشت: نهادهای ناظر بر حوزه فرهنگ و هنر و همچنین نهادهای قانونی با اعمال خلاف باندهایی که فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی را زیر سوال برده و بودجههای فرهنگی را چپاول میکنند قاطعانه برخورد و برای همیشه آنها را ریشهکن کنند. به گزارش سینماپرس، فیلمساز بیحاشیه و فروتن سینمای ایران افزود: یک اثر سینمایی باید بتواند قابلیت انتقال ایدهها و پیشرفت تکنولوژی و ترویج دانش و فهم و آگاهی را در بین مردم جامعه داشته باشد اما حضور باندهای مافیایی که اغلبشان بیخرد هستند باعث شده سینما در ایران رویهای غلط داشته باشد و تولیدات ما به گونهای باشد که روحیه رخوت، سستی و یأس در جامعه رواج یابد. وی ادامه داد: متأسفانه باندهای مافیایی در سینمای ایران تنها به بدنه سینما و سینماگران آسیب نزدهاند و صدمات آنها بر فرهنگ عمومی جامعه بسیار زیاد و بیش از حد تصور بوده است؛ این در حالی است که در سینمای غرب عموماً به سود سینما فعالیت میکنند. قویتن در بخش دیگری از این گفتوگو با بیان اینکه از بدو تولد سینما مافیاهای سینمایی در کشورهای صاحب صنعت سینما به وجود آمدهاند، اظهار داشت: متأسفانه مافیا همه جا و در همه دنیا بر سینما تسلط دارد اما در کشور ما این تسلط به نفع سینما نیست و تنها منافع فردی اهمیت دارد و به همین دلیل هم سینمای ما روز به روز ضعیفتر از گذشته میشود. کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» تصریح کرد: متأسفانه مدیران سینمایی بازیچه شدهاند و رسماً هیچ اختیاری برای اداره سینما ندارند و این باندهای مافیایی هستند که مانند یک عروسک خیمهشببازی با آنها رفتار میکنند و هر کاری را که دلشان بخواهد انجام میدهند و روز به روز بیشتر سر سینمای نحیف و مظلوم ایران بلا میآورند. وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی طولانی شدن عمر این افراد آن است که سینماگران با هم متحد و همدل نمیشوند و یک بار برای همیشه علیه این افراد قیام نمیکنند. قویتن افزود: امید است نهادهای ناظر بر حوزه فرهنگ و هنر و همچنین نهادهای قانونی با این اعمال خلاف باندهایی که فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی را زیر سوأل برده و بودجههای فرهنگی را چپاول میکنند قاطعانه برخورد و برای همیشه آنها را ریشهکن کنند. ارسال به دوستان
در پاسداشت عبدالرضا رادفر عنوان شد
تاختن به غزل مد شده است!
هفتادوپنجمین عصرانه ادبی فارس، پاسداشت عبدالرضا رادفر در خبرگزاری فارس برگزار شد. مصطفی علیپور در این برنامه با اشاره به اثر منتشر شده توسط رادفر گفت: مهمترین عنصر زبان، فعل است و حال فکر کنید کتابی نوشته شود که یک فعل در آن نباشد و عبدالرضا رادفر کتابی نوشته که در 95 صفحه آن هیچ فعلی به کار نرفته که من میدانم این کار را تعمدی انجام داده و به تعبیری یک پیشنهاد برای ادبیات است. این شاعر و منتقد ادبی افزود: کوششی که رادفر انجام داده از سر ناتوانی و عجز نبوده، به نظرم این پیشنهاد او نتوانست در ادبیات ظرفیتساز باشد و پیروانی ایجاد نکرد. رادفر هم موسیقی و هم زبان را میشناسد و خواسته نشان دهد میتوان جهانی بدون فعل داشته باشیم. همچنین مصطفی محدثیخراسانی در این نشست گفت: وجود رادفر، وجود مغتنمی است و از چهرههایی است که شعر انقلاب را به دانشگاه بردهاند. تصورم درباره اشعار او این است که مخاطب با اشعار سروده نشدهای روبهرو است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی که به غزل میتازند،گفت: این روزها تاختن به غزل این جانمایه شعر فارسی مد شده است که دامنه آن به رسانه ملی نیز کشیده شده، نخستین کسی که این مساله را مطرح کرد، شاملو بود و این بحثها امروز دوباره از سوی کسانی مطرح میشود که توفیقی در غزل و حتی در قالبهای پستمدرن خود نیز ندارند. مثلاً کسی از ضیاء موحد یک عبارت لطیف و ظریف سراغ ندارد اما او به غزل میتازد. حتی برخی شاعران انقلاب هم برای جا نماندن، از این اطوارها درمیآورند در صورتی که شعر فارسی بدون غزل معنا ندارد. قلههای شعر فارسی را غزل فتح کرده است و در همان فرم کلاسیک خود منعطفترین قالب شعر فارسی است. بیژن ارژن به سابقه 30 ساله دوستی خود با رادفر اشاره کرد و گفت: شاید اگر انقلاب اسلامی پیروز نمیشد و جنگ در نمیگرفت ما شاهد ظهور برخی اسامی در شعر نبودیم از این رو پیشنهادی که رادفر به ادبیات داده سالهای بعد دیده خواهد شد. عبدالرضا رادفر در پایان هفتادوپنجمین عصرانه ادبی فارس، گفت: من بر این باورم که زبان با فعل پایان نمیپذیرد و معتقدم هستی بدون فعل است. من در مجموعه «هیچ بودگی» به شعر ناب کوشیدم. وی افزود: دغدغه من این بود که اگر شعری خلق کردم حالت آونگی داشته باشد من میخواستم یک جهان زبانی را در این مجموعه رقم بزنم. ارسال به دوستان
رویدادها
احیای تئاتر استانها با جشنواره «مهرواره تئاتر ماه» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|