|
نگاهی به فیلم «من» ساخته سهیل بیرقی
گمگشتگیهای یک زن و یک فیلم!
گروه فرهنگ و هنر: فیلم «من» اولین ساخته بلند سینمایی سهیل بیرقی در مقام کارگردان است. فیلمسازی جوان که پیش از این یک فیلم کوتاه با نام «تعطیل» ساخته و سابقه دستیاری کارگردانی و مدیر برنامهریزی چند اثر سینمایی را هم دارد اما فیلم «من» که این روزها در اکران سینماها بوده و فروش خوبی هم داشته است، درباره عصیان زنی با نام «آذر» با بازی لیلا حاتمی است که یکتنه میخواهد به جنگ جامعه و قانون برود. البته چرایی این عصبانیت و نوع واکنشهای کاراکتر فیلم برای مخاطب کاملا نامشخص و مبهم باقی میماند و تنها یکسری واکنشهای دفعی را از سوی شخصیت اصلی فیلم در تمام دقایق اثر میبینیم که برای مخاطب ناباور مینماید. در واقع اصلا مشخص نیست این قهرمان گمگشته فیلم بیرقی چه ماهیتی دارد و متعلق به کدام جغرافیای فکری است و چرا براحتی هر چه تمامتر کارهای غیرقانونی انجام میدهد و پلیس هم از راهی دور تنها ناظر کارهایش است و در نهایت هم بعد از گذشت دقایقی بسیار از فیلم در سکانس آخر او را به تله میاندازد! در این فیلم انواع دور زدنهای غیرقانونی کاراکتر «آذر» به نمایش درمیآید؛ از جعل سند تا فروش مشروبات الکلی و از خرید و فروش آدمها تا انجام معافیت سربازی! مشخص هم نیست چگونه ممیزان ارشاد به چنین فیلمی که پیام طغیان شخص در برابر قوانین جامعه را سر میدهد، به این راحتی اجازه نشر میدهند و به گفته فیلمساز جوان این فیلم یکی از موارد ممیزی ارشاد این بوده که عنوان کردند تعداد خلافهای کاراکتر اصلی فیلم کم بوده و باید مواردی به آن اضافه شود تا به شکل باورپذیری از مواجهه با قانون و پلیس درآید! از سویی تصویری که از زن محجبه فیلم با بازی بهنوش بختیاری نشان داده شده بسیار عقب بوده و دور از تصور است؛ هنگامی که کاراکتر سنتگرای فیلم در کنار برگزاری مجالس مذهبی به دنبال کسب مال و اموال است و در کنار «آذر» قرار گرفته و در پی دوستی با اوست و حتی محتاج به این میشود که از هوش و ذکاوت این زن خلافکار برای رسیدن به خواستههای خود استفاده کند. این نوع مواجهه با زن سنتی ایرانی و در موضع دست پایین قرار دادنش نسبت به زنی مدرن و بیپروا چون «آذر» نشانهای دیگر از حکم کارگردان جوان فیلم «من» در قبال شخصیتها و داستانش است. فیلم «من» که تقلیدی بیبنیان از فیلم آمریکایی «اگه میتونی منو بگیر» ساخته استیون اسپیلبرگ است، میخواهد کاراکتری جدید در سینمای ایران خلق کند اما از بیان کوچکترین مولفههای شخصیتپردازی ناتوان است و در نهایت به ارائه موقعیتهایی تابوشکنانه در فیلم بسنده میکند. در فیلم «من» هویت شخصیت فیلم تا انتها نامشخص باقی مانده و تنها چیزی که از او برای مخاطب میماند یکسری اعمال خلاف به شیوه غربی است. در واقع فیلمساز خواسته از این زن عاصی قهرمان بسازد! قهرمانی بیشناسنامه که ماهیت کارهایش نامشخص است و فیلم تنها به دلیل ایده جذابش به لحاظ سینمایی مورد توجه قرار گرفته است. اگر نگاهی به شخصیتهای زن سینمای ایران در سالهای اخیر داشته باشیم، خواهیم دید که در سالهای اخیر شکل متنوع و گمگشتهای از پرداخت به خود گرفته است که ارائه کاراکترهایی مرد ستیز و فمینیسم از جمله آنهاست که در این باره تعداد آثار سینمایی آنقدر زیاد است که میتوان عمده آثار تولیدی ایرانی را مثال زد و نمونهای جدید از زنانی که میخواهند در نقش مردان درآمده و شکلی قهرمان به خود بگیرد با اکران فیلم «من» ساخته سهیل بیرقی راهاندازی شده است؛ زنی طغیانگر که این بار به جای فرد میخواهد مقابل قانون و بایدها و نبایدهای جامعه ایرانی بایستد. کاراکتری که بیدلیل از جامعه میخواهد انتقام بگیرد، مقابل قانون قرار بگیرد و انواع بزهکاریها را شکل داده و در جامعه رشد دهد. قهرمان زن فیلم «من» بیآنکه نیاز مالی، عاطفی یا هر چیز دیگری داشته باشد، جعل سند میکند، قاچاق انسان انجام میدهد، پاسپورت جعلی میسازد و در داخل بطریهای آب معدنی به راحتی مشروبات الکلی ریخته و در جامعه توزیع میکند! این است قهرمان جدید سینمایی که مدیران مربوط به وجودش و فروشی که دارد، افتخار میکنند! طراحی کاراکتر زنی که از طریق فیلمساز میخواهد به تمسخر و نادیدگی قوانین این کشور پرداخته و براحتی پا روی هنجارهای این جامعه بگذارد. قابل توجه مدیران فرهنگی اینکه در سالهای اخیر انواع زنان فمینیستی و مرد ستیز در آثار مختلف نمایان شده است و مردان به حاشیه رفته و زنان سردمدار شمایلی قهرمانانه شدهاند. زنانی که فاصلهای عمیق با اصالت و هویت یک زن ایرانی دارند و میخواهند شمایلی بیگانه از این گوهر گرانقدر به نمایش درآورند! البته میتوان ارزیابی کرد که وجود این اتفاق به دلیل رویکرد جدیدی است که از دنیای غرب جهت پوستاندازی جامعه ایرانی به عمل آمده است؟! کاراکترهای زنی که به جای رویش از بطن جامعه زنان فداکار و کدبانوی ایرانی از طیفی خاص و از طبقه متوسط به بالا یا دختران فراری تشکیل شدهاند. اکران اخیر فیلمهای «آبنبات چوبی» و «من» جزئی از این مسیر اخیر سینمای ایران است که باید تاملی به آن داشت. البته باید این را هم در نظر داشت که در این سالها بودند آثاری که نگاهی نزدیک و حقیقی از وجود زن ایرانی و مادری فداکار را به نمایش گذاشتند که نمونه ارزنده آن را میتوان در اثر ارزشمند «شیار 143» ساخته نرگس آبیار مورد توجه قرار داد که تصویری مناسب از زنان صبور و گرانقدر ایرانی را به تصویر درآورد. لزوم توجه به شخصیتپردازی زنان در سینمای ایران چنان مهم و ارزشمند است که اگر نویسندگان و سازندگان آثار سینمای ایران به نقش گوهرمند زن در اسلام و نقش تعیین کنندهای که در دوران مختلف این سرزمین داشته است، نظری داشته باشند میتوان به فضایی مانوس برای مخاطب اصیل ایرانی رسید. ارسال به دوستان
اخبار
انتشار روایتهایی از رهبر انقلاب درباره دفاعمقدس ارسال به دوستان
ابراهیم حاتمیکیا در مراسم رونمایی از «چشم جنگ»:
فیلم گرفتن از یک آرتیست کار سادهای نیست
ابراهیم حاتمیکیا، تهیهکننده فیلم مستند «چشم جنگ» در مراسم رونمایی از این اثر گفت: اینکه از یک آرتیست فیلم بگیرید کار سادهای نیست. به گزارش سینماپرس، کارگردان فیلم «بادیگارد» در مراسم رونمایی از مستند «چشم جنگ» به کارگردانی یوسف حاتمیکیا عنوان کرد: من از شما درخواست میکنم این فیلم را ببینید و خودتان قضاوت کنید که فیلم خوبی است یا کار ناقصی ساخته شده است. وی افزود: من فراموش نمیکنم که در روز نخست فیلمبرداری آقایوسف، کارگردان کار به من گفت که آقای سعید صادقی شورش کرده است. از او پرسیدم چه شده که او به من پاسخ داد ما با 4 دوربین در منزل او حاضر شدیم تا ضمن تعقیب او فیلمبرداری نیز انجام بدهیم ولی آقاسعید تا از در منزل خارج شد همه چیز را بهم زد. ابراهیم حاتمیکیا افزود: اینگونه شد که تیم سازنده مستند از همان روز اول تصمیم گرفتند تا آن وضعیت دوربینها را کنار بگذارند و سعی کنند خیلی ساده و معمولی با سعید صادقی همراه شوند و مستند خود را تولید کنند. این کارگردان سینما در ادامه تصریح کرد: آقای سعید صادقی موجود عجیب و غریبی است زیرا وقتی دوربین بهدست میشود تبدیل به انسانی عجیب و غریب میشود ولی زمانی که دوربین به همراه ندارد آدم میتواند به او شک کند که آیا آرتیست است یا خیر. کارگردان آثار شاخص دفاعمقدس درباره مستند «چشم جنگ» ساخته فرزندش، افزود: به هر صورت خوشحالم که این فیلم ساخته شده و یوسف روی موضوع فیلم فکر کرده است. در این مراسم، یوسف حاتمیکیا کارگردان مستند «چشم جنگ» نیز گفت: من در ابتدای سخنان خود باید از سعید صادقی، عکاس جنگ تشکر کنم که به ما اجازه دادند این مستند را درباره ایشان بسازیم و این لطف پدرانهای بود که ایشان در حق ما کردهاند. از طرف دیگر از آقای حاتمیکیا تشکر میکنم که لطف کردند و وارد پروژه شدند و اعتماد آقای سعید صادقی را جلب کردند و او هم اجازه داد تا ما فیلم خود را بسازیم. در حقیقت مهمترین اتفاق مستند «چشم جنگ» ساخته شدن آن بود. وی افزود: در مستند «چشم جنگ» غربت سعید صادقیها و آدمهایی را که او از آنها عکس گرفته بود بخوبی دیدیم زیرا با گذشت سالهای فراوانی از جنگ همه آنها فراموش شدهاند. یوسف حاتمیکیا در پایان صحبتهای خود بیان کرد: هم آقای سعید صادقی و هم آدمهای داخل عکس او موضوع فیلمبرداری ما بودند و ما در زمان این کار و ساخت این مستند هم خندیدیم، هم گریه کردیم و هم سکوت کردیم. البته ما به دنبال نشان دادن همه اینها در این مستند نبودیم. حرف آخر من این است که آقای حسین صادقی، عکاس جنگ! شما سردار نسل پدران ما، نسل ما و نسل بچههای ما هستید. لازم به یادآوری است مستند «چشم جنگ» محصول سازمان هنری و رسانهای «اوج» است. ارسال به دوستان
مدیر نشر فاتحان در نشست خبری هفتمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس:
۵هزار کتاب دفاعمقدس در فضای مصلا برپا میشود
مدیر نشر فاتحان گفت: نیمطبقه دوم مصلا با 6 هزار مترمربع میزبان ناشران و بازدیدکنندگان از هفتمین نمایشگاه کتاب دفاعمقدس خواهد بود. در طول این نمایشگاه 5 هزار عنوان کتاب در قالبهای مختلف برای گروههای سنی گوناگون در دسترس مراجعهکنندگان قرار خواهد گرفت. به گزارش فارس، سردار علی ناظری، مدیر نشر فاتحان در نشست خبری هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاعمقدس افزود: در این نمایشگاه همه داشتههای دفاعمقدس عرضه خواهد شد که این حرکت اول است که به صورت متمرکز در نمایشگاه ملی دفاعمقدس دیده میشود. کرمان، ساری و اهواز کاندیداهای میزبانی هفتمین دوره بودند اما به دلیل عدم آمادگی این دوره در تهران برگزار میشود. ناظری افزود: در این نمایشگاه نشستهای تخصصی توسط کمیته علمی که رحیم مخدومی، دبیر آن است برگزار میشود. 15 برنامه رونمایی در 3 زمان با موضوعات متنوع یکی از آن برنامههاست. همچنین معرفی پرفروشترین کتاب نمایشگاه، انتخاب غرفه نمونه ناشران دولتی و خصوصی، معرفی مروج نمونه کتاب دفاعمقدس در طول سال، انتخاب خبرنگار نمونه حوزه دفاعمقدس و انتخاب نشریه نمونه از جمله تقدیرهایی است که در روز اختتامیه برگزار خواهد شد. مدیر نشر فاتحان با اشاره به محورهای فعالیت هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاعمقدس گفت: موضوع مدافعان حرم یکی از محورهای این نمایشگاه است که بیشتر به آن پرداخته خواهد شد و حمایتهای آمریکا و غرب از مخالفان جمهوری اسلامی و کارشکنی آنها علیه این نظام اسلامی دیگر موضوعی است که در این نمایشگاه به آن پرداخته خواهد شد. وی با اشاره به بخشهای جنبی نمایشگاه گفت: نمایشگاهی از تقریظهای رهبر انقلاب در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد تا مراجعهکنندگان با آن کتب آشنا شوند. همچنین برنامههایی با همکاری سپاه تهران برای کودکان و نوجوانان ترتیب دادهایم. برگزاری نشستهای تخصصی با محوریت نشریههای دفاعمقدس یکی دیگر از این فعالیتهاست. ما در سالهای گذشته نشریههای زیادی در این زمینه داشتیم اما امروز تنها 2 نشریه باقی مانده که در این نشستها به مساله نشریههای دفاعمقدس اشاره خواهیم کرد. همچنین تاکنون بیش از 170 عنوان کتاب دفاعمقدس ترجمه شده که تلاش میکنیم غرفهای به این آثار اختصاص داده شود تا بازدیدکنندگان با آنها آشنا شوند. غرفه کارنامه نشر دفاعمقدس تا سال 95 یکی دیگر از بخشهایی است که در نمایشگاه در نظر گرفته شده است. ناظری در ادامه افزود: بر اساس آنچه ثبت شده بیش از 2 میلیون نوبت اعزام به دفاعمقدس صورت گرفته که 280 هزار شهید داشتهایم،180 هزار نفر از آنها در عملیاتهای مستقیم به شهادت رسیدهاند و 100 هزار نفر در سایر مواقع مانند بمبارانهای شهری یا شیمیایی به شهادت رسیدهاند که 15 هزار عنوان کتاب تاکنون با موضوع دفاعمقدس منتشر شده است. ارسال به دوستان
تقدیر از عکاسان مدافع حرم در جشنواره عکس برج میلاد
آیین اختتامیه دومین جشنواره بینالمللی عکس برج میلاد تهران با تقدیر از خانواده شهدای مدافع حرم و عکاس مقاومت در سوریه و عراق برگزار شد. به گزارش فارس، دومین جشنواره بینالمللی عکس برج میلاد تهران با حضور هنرمندان، مدیران شهری و هیات داوران این دوره از جشنواره همزمان با هفتمین سالگرد افتتاح برج میلاد تهران به عنوان یادمان ملی ایرانیان اول مهرماه برگزار شد. در ابتدای این مراسم حامد رهنما، دبیر دومین جشنواره عکس برج میلاد تهران در سخنانی کوتاه گفت: فراخوان جشنواره از تیرماه منتشر شد و استقبال خارج از انتظار بود به گونهای که از شهرهای بسیار دور ایران نیز دبیرخانه آثاری را دریافت کرد. وی افزود: بیش از 5 هزار اثر از 32 استان به دبیرخانه جشنواره عکس برج میلاد ارسال شد که 5 داور طی 2 روز این عکسها را در 2 بخش تلفن همراه و تجهیزات حرفهای داوری کردند. در این مراسم، از حسن قائدی، عکاس جنگ در عراق و سوریه نیز تقدیر شد. او نیز در سخنانی گفت: حق جامعه عکاسی این است که جشنوارههای اینچنینی بیشتری داشته باشند. این عکاس افزود: هنگامی که در عراق و سوریه عکاسی میکردم، احساس کردم عکاسان دوران دفاعمقدس چه کار عجیب و غریبی انجام دادهاند. با تجهیزات دستی به میدانهای جنگ میرفتند و در سن حدود 22 سالگی میجنگیدند. صمیمانه دست آنها را میبوسم و میخواهم بگویم قدر شما و عکسهایتان را میدانیم و از عکسهایتان بسیار یاد گرفتهایم. قائدی با بیان اینکه قدر امنیت و شرایط خوبی را که در کشور داریم بدانید، اضافه کرد: دور تا دور کشور ما پر از مهمات است که سعی میکنند به هر طریقی انفجاری انجام دهند اما کسانی که من در عراق و سوریه دیدم اجازه نمیدهند حتی یک فشنگ به کشور ما برسد. ارسال به دوستان
رویدادها
سیدعبدالملک حوثی چهره مقاومت سال ۲۰۱۶ ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|