|
پاسداشت احمد علوی از شاعران آیینی در «عصرانه ادبی»
بوی عنایت شعر علوی
گروه فرهنگ و هنر: احمد علوی از خوبان شعر هیات است. او سالهاست که ساکن قم و مشرف به حضور در سایهسار لطف کریمه اهلبیت حضرت معصومه سلامالله علیها است. «اشعار علوی» احمد علوی که در مدح و منقمت امیرالمومنین علیهالسلام سروده شدهاند، خاص و کمنظیرند. به گزارش «وطنامروز»، احمد علوی به تمام معنا یک شاعر آیینی است، شاعری که ارادت و محبت به امیرالمومنین در اشعارش به بهترین نحو پیداست. این در بیت پایانی یکی از غزلهایش نیز پیداست: «غزل لطف خداوند است، شاعرها خبر دارند/ غزل خوب است در وصف امیرالمومنین باشد». به واسطه همه خدمات ارزندهای که او به ادبیات اهلبیت و ادبیات علوی کرده است، هشتادوپنجمین عصرانه ادبی فارس پاسداشت او برگزار شد. محمدعلی مجاهدی (پروانه) در این نشست با اشاره به اشعار احمد علوی گفت: محبت علی(ع) معجزه میکند و انسان میسازد و این محبت شاکله وجودی انسان را تغییر میدهد. این محبت خراب میکند، ولی دوباره میسازد و هرکس در زندگی از میخانه علی(ع) نصیبی برده است. احمد علوی از جمله شاعرانی است که تمام وجودش یا علی میگوید و تمام وجود او با محبت مولا امیرالمؤمنین عجین است. مجاهدی گفت: مردممداری، خونگرمی و خدمترسانی در کنار آغوش پرمهر نسبت به شعرای جوان از ویژگیهای علوی است و همین سبب محبوبیت او شده است. او بسیار پرکار و اهل مطالعه است و برای شعرش زحمت بسیار میکشد. احمد علوی دارای یک زبان روایی و صمیمی است و با مخاطبش رابطه تنگاتنگی برقرار میکند. ارسال به دوستان
گزارش نشست «کودک، تفکر و رسانه»
لزوم آموزش تفکر نقادی از دوران کودکی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی از تاثیر فیلمها، سریالها و آهنگها در تربیت و آموزش کودکان گفت. به گزارش فارس، در نشست «کودک، تفکر و رسانه» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انجام شد، نعمتالله فاضلی با اشاره به نقش رسانهها در جامعهپذیر کردن کودکان و ابزارهای رسانهای گفت: رسانه در واقع ابزار کودکی است، این رسانه، رسانه کودکان در امتداد آنهاست، نه اینکه کودکی در امتداد رسانه باشد بلکه رسانه در امتداد کودکان است. وی ادامه داد: این بازیگوشی در قالب برنامههای کودک به صورت فرمی از زندگی با زبان، ذهن و ضمیر کودکان خلاقیت و عاملیت کودکان را میسازد. فاضلی با اشاره به اینکه از طریق برنامه کودک، کودکان خود را اعمال، تحمیل و توسعه میبخشند، توضیح داد: البته برنامه کودک برای جامعهپذیر شدن بچهها نیست، بلکه بزرگسالان ما را با کودکی آشنا میکند، برای همین است که خیلی از بزرگترها برنامه کودک میبینند. زنان و مردان جوان ما زمانی که میخواهند دلپذیرتر صحبت کنند با زبان کودکانه با یکدیگر صحبت میکنند، این زبان، روحیه و مشی کودکی را به طور خاص القا میکند. وی در ادامه توضیح داد: یک وجه دیگر آن نیز زبان مخفی است، فرهنگ لغات زبان مخفی هم منتشر شده است، این زبان مخفی بازنما یا بازتولید کودکی از زبان بزرگسالان است. شکستهنویسی، کلمات را نادرست تلقی کردن، از زبان معیار عبور کردن و اشکال گوناگون زبان اقتدار کودکی از زبان است که در حال توسعه دادن خود است منتها این کار را خیلی آرام و مخفی انجام میدهد. فاضلی همچنین گفت: تصویر پدر خود من از کودکی این بود که من به عنوان یک کودک 7 ساله اول باید گوسفندها را بچرانم بعد به مدرسه بروم و همینطور چیزهای دیگر اما امروز نمیتوان یک کودک 7 ساله را حتی برای نان از خواب صبح زود بیدار کرد چه رسد برای چیزهای دیگر! این تفکر از رسانهها منتقل شده است. در ادامه نشست مهرنوش هدایتی طی سخنانی گفت: جهان بزرگسالان جهانی متفاوت از دوران کودکی است. رسانه درباره این جهان به ما اطلاعاتی میدهد که کاملا خوانشی متفاوت از بزرگسالی دارد، این خوانش مبتنی بر ژنتیک، برهه تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و آموزههای فرهنگی متفاوت میشود. این کارشناس با اشاره به اینکه عصر امروز رسالت والدین و رسانه را سنگینتر میکند چرا که کلمات و اطلاعاتی که در اختیار کودک قرار میدهد در ساختار فکری او بسیار مؤثر است، توضیح داد: در روانکاوی واژه «والد» داریم؛ بخش والد، بخش زیادی از آن جامعه و رسانه و مهدکودک و ابزارهای مختلف و کتابهای مدرسه و تصاویر و آموزههای مختلف است. هدایتی اظهار داشت: ورود به اجتماع کودکان در زمان گذشته شاید بیشتر از طریق مدرسه بود اما ما امروز در اجتماعی زندگی میکنیم و جامعه پیامهایی به ما میدهد که باید قدرت تعبیر و تفسیر و خوانش صحیح داشته باشیم. وی با اشاره به بحث تفکر نقاد گفت: به همین دلایل است که گفتم کودک از دوران کودکی باید یاد بگیرد که یک ناقد به معنای صحیحش به هر آنچه از دنیای پیرامون به او داده میشود، بشود. هدایتی یادآور شد: ما باید این قدرت را به کودکان بدهیم چرا که در سن ما بسیار دیر است. ما آموزههای شخصیمان شکل گرفته است چرا که دورهای که ما باید تحلیل میکردیم و به نتیجه میرسیدیم گذشته است، رسانه خیلی وقتها این کار را کرده است، معمولا ما در برنامههای کودکان خیلی میشنیدیم که آدم خوب و بد چه جور آدمی است. خیلی وقتها صحت آن هم برای ما تایید نمیشد و ما آسیب میدیدیم، امروز ما باید این قدرت را از کودکی به کودکانمان بدهیم. ارسال به دوستان
تجلیل از خانواده خبرنگار شهید
آیین رونمایی از مستند «نبرد پنهان» و تجلیل از خانواده شهید خبرنگار محسن خزایی برگزار و در این مراسم یک مستند به ساحت شهید تقدیم شد. به گزارش سازمان هنری- رسانهای اوج، در این مراسم که به همت خانه مستند انقلاب اسلامی و با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در تالار شهید دهشور دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد، ناصر نادری تهیهکننده و کارگردان مستند گفت: در این مستند میخواستیم به این موضوع بپردازیم که آیا جنگ سوریه جنگ فرقهای و مذهبی است یا خیر. در حالی که بسیاری از دشمنان میخواهند اینطور القا کنند که جنگ سوریه مولود اختلافات مذهبی میان اهل تسنن و شیعیان است، ولی ما در «نبرد پنهان» به این میپردازیم که چنین موضوعی صحت ندارد و جنگ سوریه جنگی علیه انسانیت است. کارگردان مستند «نبرد پالمیرا» ضمن اشاره به روحیه جهادی حسن شمشادی و تأثیر آن در تولید هرچه بهتر مستند، یادی از شهید خزایی کرد و تصریح کرد: او در آن ایام درگیر ساخت گزارش مستند خود بود که متأسفانه با شهادتش این کار ناتمام ماند. او در مظلومیت بود، در مظلومیت ایستاد، تلاش کرد و در آخر هم مزد آن همه تلاش را با شهادت گرفت. در انتهای این مراسم ضمن تقدیر از حسن شمشادی به پاس سالها حضور در جنگ سوریه از خانواده خبرنگار شهید محسن خزایی تجلیل بهعمل آمده و این مستند به این شهید سرافراز تقدیم شد. ارسال به دوستان
اعلام برندگان جشنواره دهم «سینما حقیقت»
دهمین دوره جشنواره بینالمللی سینما حقیقت در حالی برترینهای خود را شناخت که تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند را محمد کارت برای فیلم « آوانتاژ» به دست آورد و «صفر تا سکو» موفق به دریافت نشان فیروزه دهمین جشنواره سینماحقیقت شد. به گزارش سایت جشنواره، آرش لاهوتی برای فیلم «آبی کم رنگ» 3 جایزه بهترین فیلم مستند بلند بخش بینالملل، تندیس بهترین مستند بلند شهید آوینی و جایزه بهترین تدوین دهمین جشنواره سینماحقیقت را از این جشنواره گرفت و جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش مسابقه ملی به هادی معصومدوست کارگردان «خوان بیخان» تعلق گرفت. حجت طاهری تصویربردار فیلم «پرندگان در سایه» موفق به دریافت تندیس بهترین تصویربرداری جشنواره سینماحقیقت شد. تندیس بهترین پژوهش در دهمین جشنواره سینماحقیقت به سید وحید حسینی برای پژوهش مستند «بزم رزم» اختصاص یافت. صبا ندایی پسر زندهیاد مرتضی ندایی در بخش بهترین موسیقی موفق به دریافت تندیس از دهمین جشنواره سینماحقیقت شد. جایزه بهترین صدای فیلم به آرش قاسمی برای صدابرداری مستندهای «آوانتاژ» و «بزم رزم» اهدا شد و ناصر حبیبیان بهترین نویسنده گفتار متن دهمین جشنواره سینماحقیقت شد. مستند «ننا» ساخته محمدرضا وطندوست هم جایـزه ویژه هیات داوران را گرفت. ارسال به دوستان
اخبار
اعلام یازدهمین فراخوان نواها و اشعار آیینی ارسال به دوستان
رویدادها
هشدار سعید بیابانکی درباره تأثیر فضای مجازی بر وضعیت شعر ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|