|
بازخوانی پرونده فاجعه ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی
فریبی به نام سازمانهای بینالمللی
از آغاز جنگ تا 12 تیر 1367 [زمان ساقط کردن هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران توسط ناو جنگی آمریکا در خلیجفارس]، 112 کشتى در خلیجفارس مورد حمله موشکى قرار گرفت. جمهورى اسلامى ایران دی 1363 به دبیرکل وقت سازمان ملل اعلام کرد از هرگونه اقدامى براى تامین آزادى و امنیت کشتیرانى که در خلیجفارس صورت گیرد حمایت و استقبال خواهد کرد اما حملات به کشتیها ادامه یافت. تا تیر 1366 حدود 5/8 میلیون تن کالا از محمولههاى کشتیها در خلیجفارس به زیر آب رفت. 41 کشتى کاملا نابود و به 34 تن محوله کالا آسیب وارد شد و بیش از 200 تن از ملوانان کشورهاى مختلف به قتل رسیدند و به همین تعداد نیز مجروح شدند. بدین ترتیب عراق در هدف خود مبنى بر بینالمللی کردن جنگ خلیجفارس تا اندازه زیادى موفق شد و قدرتهاى غربى و در رأس آنها آمریکا حضور گسترده و تهدیدآمیزى در خلیجفارس یافتند و بالاخره کشتىهاى کویتى با پرچم آمریکا در خلیجفارس حرکت کردند و اسکورت نظامى نفتکشها و کشتىهاى تجارى مورد نظر آمریکا در خلیجفارس آغاز شد. ارسال به دوستان
شخصیت و شبکههای اجتماعی
اینستاگرام آن بخش خودشیفته شخصیتتان را دوست دارد
کارمن فیشویک: همین چند عدد و رقم قادرند داستانی گویا از خودشیفتگی روایت کنند: روزانه بیش از 80 میلیون عکس روی اینستاگرام بارگذاری و بیش از 5/3 میلیارد لایک ردوبدل میشود و حدود 4/1 میلیارد نفر، معادل 20 درصد کل جمعیت جهان، جزئیاتی از زندگیشان را روی فیسبوک منتشر میکنند. آیا این رسانههای اجتماعی بودند که گونهای نسبتاً متواضع از جانداران را به مشتی خودشیفته شهرتطلب تبدیل کردند یا ما ذاتاً همینقدر خودمحور بودهایم؟ موارد تشخیص اختلال شخصیتی خودشیفتگی(1) در آمریکا طی 10 سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، رشدی که نرخش تنه به تنه نرخ رشد چاقی میزند.پژوهشهای متعددی ادعا میکنند بین افزایش خودشیفتگی و فراگیری رسانههای اجتماعی رابطه مستقیمی یافتهاند. پژوهشگرها رفتارهایی از جمله تلاش در جذب فالوئرهای بیشتر، تمایل به در میان گذاشتن چیزهایی از زندگی خود با فالوئرها و نیز تقید به ارائه تصویری مثبت در همه اوقات را بهعنوان نمونههایی از جلوههای خودشیفتگی در رسانههای اجتماعی برمیشمارند. بهعلاوه، پژوهشگرها رابطه مستقیمی بین تعداد دوستان فیسبوکی افراد با شدت ابتلای آنها به دستهای از خصلتهای مخرب اجتماعی یافتهاند، خصلتهایی که معمولاً مرتبط با خودشیفتگی قلمداد میشوند.با این حال، «کیاران مکماهون» روانشناس و رئیس مؤسسه سایبر سکیوریتی(2)، اعتقاد دارد ارتباط بین خودشیفتگی و رسانههای اجتماعی آنقدرها هم سرراست و قطعی نیست. مکماهون میگوید: «دانشگاهیان معمولاً بر سر دادهها و شیوه سنجش آنها بحث دارند. در کل، خودشیفتگی رشد یافته و استفاده از رسانههای اجتماعی نیز رشد داشته است. با وجود این، همبستگی بین این دو، چندان قطعی و روشن نیست». او میگوید: «محتمل است که آنچه در قالب رسانههای اجتماعی بازتاب مییابد رشد خودشیفتگی در بستر گستردهتر فرهنگ غرب باشد. رواج رسانههای اجتماعی در چنین حدی مستلزم این است که قبل از آن خودشیفتگی ریشه دوانیده باشد». «لوسی کلاید» نیز بهعنوان مشاور و رواندرمانگر، اعتقاد دارد تمایلات خودشیفتگی در همه افراد وجود دارد و اینکه امروز اینگونه خصلتها بیشتر قابل لمس شده از آنجا ناشی میشود که رسانههای اجتماعی رایج و همهگیر شدهاند. کلاید میگوید: «بهنظر من رسانههای اجتماعی مسبب اختلالات شخصیت نیستند، بلکه صرفاً امکان ظهور و تجلی آنها را فراهم میکنند. اگر کسی خودشیفته باشد، میخواهد بازتابهای مثبتی از خود نشان دهد. او جهان را بهدید آینه مینگرد و مرتباً بهدنبال تصدیقشدن است. ازاینرو برای چنین فردی محتمل است که بخش اعظمی از زندگی خود را با حساسیت بسیار زیاد و بنا بر اقتضائات رسانههای اجتماعی، گزینش و پالایش کند». «جک پرایس» 34 ساله ظرف 10 سال اخیر توانسته بیش از 60 هزار فالوئر فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر از سراسر جهان برای خود دستوپا کند. او دهها بار در روز به حسابهایش در رسانههای اجتماعی سر میزند و میگوید پروفایلش را با وسواس بهروزرسانی میکند. او خودش را خودشیفته توصیف نمیکند، بلکه خود را فردی معرفی میکند که تکنولوژی موجود را در جهت رشد کسبوکار و همگامماندن با انتظارات [مشتریان] به کار گرفته است. پرایس که در اینجا نامش را تغییر دادهایم، میگوید: «گاهی پیش میآید که ساعتها برای فکرکردن راجع به اینکه چه میخواهم منتشر کنم وقت میگذارم. فکر میکنم به اینکه فالوئرهایم چه محتوایی میخواهند و نیز به اینکه میخواهم چه تصوری از خودم برای فالوئرها بسازم. به زمانی که بهاینترتیب صرف میشود بهدید نوعی سرمایهگذاری پرسود نگاه میکنم، چراکه باعث میشود موفق و مشهور شوم و درآمد کسب کنم». او میگوید: «من غالباً لحظات زندگی را بهمثابه «محتوای مناسبی» برای فالوئرهایم در شبکههای مجازی نگاه میکنم. این کار بسیار شبیه عکسگرفتن است. بهاشتراکگذاری لحظات خوشی مهمتر از تجربهشان در زندگی واقعی است». دهه ۱۹۶۰، خودشیفتگی بهعنوان نوعی اختلال شخصیتی مورد توجه قرار گرفت و سال ۱۹۸۰ معیارهای شاخص رسمی برای تشخیص این اختلال وضع شد. ویژگیها و علائم اختلال شخصیتی خودشیفتگی شامل این موارد است: احساس نیاز شدید به تحسینشدن، خودمهمپنداری بیشازحد و فقدان توان همدلی با دیگران. بر اساس آنچه در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(3) آمده، سایر معیارهای اختلال شخصیتی خودشیفتگی عبارتند از: رؤیاپردازی درباره موفقیتهای نامحدود، میل بیحد به جلبتوجه دیگران و درعینحال واکنش سرد به دیگران و نیز انتخاب دوستان بر اساس پرستیژ و موقعیت اجتماعی و فارغ از ارزشهای شخصیتی. در مقام مشاهدهگر، بهسهولت میتوان شیوه رفتار افراد در رسانههای اجتماعی را با ویژگیهای خودشیفتگی تطبیق داد. نسل هزاره بهشکلی ویژه در معرض اثرات بالقوه سوء رسانههای اجتماعی هستند. جوانان در فاصله ۱۷ تا ۲۱ سالگی، برای یافتن موقعیت خود در جامعه و کسب استقلال از مراقبان دوران کودکی، ضرورتاً دورهای از خودشیفتگی را سپری میکنند. رسانههای اجتماعی میتوانند تأثیرات گذار از این مرحله رشد را برای آنان تا حد نامناسبی مضاعف کنند. ارسال به دوستان
خاطرات جبهه 21
میگویم برایش دعا کنند ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|