|
گزارش «وطن امروز» از واکنش بازار به اجرای طرح رجیستری
فروشندگان مجاز موبایل را گران نکردند
محمد نجارصادقی: مشاهدات میدانی حاکی از این است که قیمت موبایل در بازارهای اصلی فروش این کالا مانند مرکز فروش علاءالدین تهران دوران پرالتهابی را میگذراند به طوری که بعضی از مدلهای موبایل حتی تا 200 هزار تومان گران شدهاند اما فروشگاههای اینترنتی مجاز با قیمتهای منصفانهتری این کالا را عرضه میکنند و همین امر باعث کنترل رشد ناگهانی قیمت موبایل شده است. ارسال به دوستان
اخبار
ترافیک در کدال ارسال به دوستان
افزایش واردات در پی بیتحرکی صادرات
تراز تجاری کشاورزی منفیتر از پارسال شد
تراز منفی بازرگانی بخش کشاورزی در 6 ماه نخست امسال با رشد بیش از 2 برابری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته روبهرو شد که نهتنها خوشایند نیست، بلکه نشاندهنده افزایش واردات در مقابل بیتحرکی صادرات محصولات کشاورزی در نیمه امسال است. به گزارش ایسنا، تراز بازرگانی بخش کشاورزی در 6 ماه نخست امسال به منفی 4 میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار رسیده است که نسبت به 6 ماه سال گذشته رشد بیش از ۱۱۸ درصدی را نشان میدهد که با نگاهی به آمار صادرات و واردات محصولات کشاورزی در این بازه زمانی درمییابیم تجارت خارجی در این بازار سودی به حال کشور نداشته و تنها ارز بیشتری از ایران خارج شده است. براساس آمارهای رسمی بیش از 2 میلیون و ۷۶۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش بیش از 2 میلیارد و ۶۲۳ میلیون دلار در 6 ماه نخست امسال به کشورهای مختلف صادر شده است که در مقابل واردات بیش از ۱۰ میلیون و ۶۵۵ هزار تنی به ارزش بالغ بر 6 میلیارد و ۹۹۶ میلیون دلار ناچیز به نظر میرسد و تراز منفی 4 میلیارد و ۲۹۶ میلیون دلاری را برای کشور رقم میزند. ترازی که نهتنها نسبت به سال ۱۳۹۵ بلکه نسبت به نیمه نخست پارسال نیز با رشد قابل توجهی روبهرو شد. این در حالی است که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی پیش از این از سیر رو به بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی خبر داده و گفته بود: در 4 سال فعالیت این وزارتخانه در دولت یازدهم تراز تجاری بخش کشاورزی 5 میلیارد دلار نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده یعنی بازرگانی در بازار کشاورزی ایران با کاهش تراز منفی این بخش و رسیدن آن به حدود 3 میلیارد دلار روبهرو شده است و تا پایان 4 ساله دوم آن را به صفر و حتی مثبت خواهد رساند. ارسال به دوستان
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق:
صنایع کوچک توان بازاریابی صادراتی ندارند
بازاریابی یکی از مهمترین مشکلات در حوزه صادرات کشور بویژه برای صنایع کوچک و متوسط است. یحیی آلاسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این مطلب به «وطن امروز» افزود: صنایع کوچک و متوسط نه توان مالی و نه سابقه لازم را دارند بنابراین میطلبد سازمان توسعه تجارت، اتحادیهها و دیگر دستگاههای مرتبط دست بنگاههای مزبور را به گرمی بفشارند تا بازاریابی به صورت منسجم در این حوزه انجام شود. وی ادامه داد: ایجاد شرکتهای مشاور بازاریابی از سوی دولت، سازمانها و نهادهای مربوط برای بازاریابی برای بنگاههای کوچک و متوسط در کشور ضرورت دارد. وی افزود: متاسفانه بخش صادرات ایران به سبب عدم وجود یک سیستم بازاریابی و بازرگانی مناسب و روزآمد تاکنون نتوانسته به خوبی توسعه پیدا کند. آلاسحاق تصریح کرد: متولیان امر در توسعه صادرات بویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این مهم توجه داشته باشند که توجه به مقوله بازاریابی میتواند در افزایش درآمدهای ارزی و تحقق اهداف توسعه صادرات نقش موثری ایفا کند. وی در ادامه صادرات را از ملاکهای توسعه یک اقتصاد پویا دانست و گفت: برای توسعه صادرات کالا باید به نکاتی از قبیل کیفیت بالا، قیمت رقابتی، بستهبندی مناسب، خدمات پس از فروش مطلوب، شناخت رقبا و بازاریابی توجه ویژه شود. آلاسحاق با تاکید بر اصلاح ساختار تولید و حذف قوانین دستوپاگیر تولید سالم و رقابتی در کشور یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی نیز باید به فکر تقویت مزیت نسبی و رقابتی خود برای تولیدات با کیفیت بهتر و هزینه کمتر باشند تا بتوانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند. ارسال به دوستان
رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو:
خودروهای چینی خدمات پس از فروش ندارند
خدمات پس از فروش خودروهای چینی خیلی ضعیف است و حقوق مصرفکننده در اینباره رعایت نمیشود. علیرضا نیکآیین، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو با بیان اینکه تکلیف خریداران خودروهای چینی در بازار معلوم نیست، به تسنیم گفت: سهم قطعهساز داخلی در خودروهای چینی صفر درصد است. وی با بیان اینکه هر روز بازار کشور با مانور خودروهای متنوع چینی روبهرو است، افزود: متأسفانه شرکتهایی که این خودروها را وارد میکنند، اقدامی برای رعایت حقوق مصرفکننده و ارائه خدمات پس از فروش مناسب انجام نمیدهند. به این صورت که خریدار خودروی چینی در دوره گارانتی هم به صورت ناقص خدمات دریافت میکند. وی با اعلام اینکه بعد از دوره گارانتی تکلیف خریداران خودروهای چینی در بازار معلوم نیست، اضافه کرد: برای حل این مشکل باید وزارت صنعت یک کمیته ویژه تشکیل دهد و این موضوع را بررسی کند، چرا که هر روز سهم خودروساز چینی در بازار افزایش پیدا میکند اما هیچ اقدامی برای رعایت حقوق مصرفکننده صورت نمیگیرد. نیکآیین با اشاره به اینکه تعداد تعمیرگاههای کشور در مقایسه با حجم بالای خودروهای چینی بسیار اندک است، تصریح کرد: در این بازار بیسامان فقط حقوق مصرفکننده است که بدون توجه مسؤولان تضییع میشود. نیکآیین همچنین به ایسنا گفت: اکنون مراجعات خریداران خودروهای چینی به تعمیرگاهها آمار بالایی دارد، چرا که این خودروها از نظر طراحی و فنی دچار مشکلات زیادی هستند. وی با بیان اینکه قطعات یدکی خودروهای چینی که در بازار وجود دارد در بیشتر موارد قطعات اصل شرکت تولیدکننده نیست، خاطرنشان کرد: قطعاتی که در این حوزه وارد بازار میشود فاقد اصالت کافی است و قطعاتی که شرکت خودروسازی تولید میکند، نیست. نیکآیین ادامه داد: زمانی که یک شرکت خودروساز در طراحی اصلی یک خودرو دست میبرد، شرایطی به وجود میآید که ممکن است تعمیر خودرو را هنگام خرابی با مشکلاتی روبهرو کند. به عنوان نمونه اکنون برای تعویض دیسک و صفحه یک خودروی امویام لازم است هزینهای معادل یک پژو ۲۰۶ داشته باشیم. وی درباره قیمت خودروهای چینی نیز یادآور شد: زمانی که مشتری بخواهد یک خودرو با ظاهری جدید و قیمتی پایین داشته باشد مجبور است سراغ خودروهای چینی برود اما در شرایط فعلی تعرفههای گمرکی به گونهای است که قیمت تمامشده خودرو را بسیار بالا میبرد؛ به گونهای که اکنون با قیمت یک خودروی چینی این امکان وجود دارد که در کشورهای حاشیه خلیجفارس ماشین ژاپنی یا تویوتا خریداری شود. ارسال به دوستان
اخبار
شریعتمداری بابت گرانی خودرو به مجلس میرود ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|