|
نگاهی به مجموعه شعر «حال استمراری» سروده محمود اکرامی
عشق سپید استمراری
وارش لنگرودی: محمود اکرامی را بیشتر با اشعار کلاسیک یا سنتیاش میشناسیم اما دفتر شعر «حال استمراری»، مجموعهای است از شعرهای سپید یا به قول بعضی، شعرهای منثور یا بیوزن؛ شعرهایی که شماری از آنها کوتاهند و حال و هوای خود را دارند. اما نکته قابل تامل اینجاست که در سالهای اخیر تعدادی از شاعران کلاسیکسرا یا نیماییسرا (همان شاعرانی که اغلبشان بیوزنی را در شعر خود برنمیتابیدند) به سرودن شعر سپید روی آوردهاند. حال از کی و چگونه به این باور رسیدند، خود سوالی است مهم و بااهمیت و کنکاش در این باره میتواند یکی از تاملات و چالشهای شعر امروز باشد. البته «محمود اکرامی» و شماری دیگر از شاعران پیش از این با شعر نو بیگانه نبوده و شعرهایی در این زمینه داشتهاند. نکته دیگر آن است که گروهی از شاعرانی که شعر نو (اعم از نیمایی و سپید) میگویند، خاصه آنان که تمایل بیشتری به شعر کلاسیک داشته یا دارند، شعر نیمایی یا سپید را تنها 2 نوع قالب دیگر میدانند که نیما و شاملو بر دیگر قالبهای شعر کلاسیک افزودهاند، در صورتی که بسیاری دیگر، شعر نیمایی و شعر سپید را 2 شیوه، 2 بستر و 2 جریان دانسته و بر این باورند شعر سپید یا نیمایی اصیل و حقیقی دارای قابلیتها و ظرفیتهای فرمپذیری و ساختارمندی هستند. یعنی هر شعر سپید یا نیمایی اگر به واقع شعر باشد، میتواند برای خود فرم و ساختاری مستقل داشته باشد، در صورتی که قالبهای کلاسیک (با همه شاهکارهایی که در این حوزه خلق شده است)، ساختار و فرمپذیری محدودی دارند. خلاصه! نمیتوان به قالب دست زد و آن را کم یا زیاد کرد اما این محدودیت در شعر نو وجود ندارد. نکته بسیار است اما من به نکته سوم، به عنوان نکته آخر اکتفا میکنم و بعد مستقیم میروم سراغ شعرهای سپید اکرامی در دفتر «حال استمراری»؛ و آن نکته، تقسیم شعر سپید به 2 شاخه شعر سپید آهنگین و غیرآهنگین است. شاملو میگوید: ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» از شب شعر سبز و سپید و سرخ
دوباره ایران
شاعران ایرانی همواره پیشقراولان هنر برای حضور در رویدادهای اجتماعی و سیاسی هستند. آنهایی که کلمات، فانوس راهشان است و با نظم دادن نشان، قدم در مسیر روشنگری میگذارند. آنهایی که دور از روزمرگی در لحظه لحظه بحران و کامیابیها شعر میسرایند و بیهراس از اینکه این طفل نوپایشان تاریخ انقضایی داشته باشد، آن را در تاریخ شرافتمندی و تعهد جاودانه میکنند. شاعران شهرستان ادب این بار به حرمت سبزی و سپیدی و سرخی سرزمین و دل و جان میهنشان دور هم جمع شدند و در حیرت سوخته شدن پرچم در دل میهن شاعرانه سرودند. در این مراسم که در موسسه شهرستان ادب برگزار شد، شاعرانی چون مرتضی امیریاسفندقه، ناصر فیض، علیرضا قزوه، مصطفی محدثیخراسانی، محمود اکرامیفر، علیمحمد مودب، ایرج قنبری، امید مهدینژاد، محمدمهدی سیار، میلاد عرفانپور، مهدی جهاندار، محمدرضا طهماسبی، سعید ارسال به دوستان
محمد حنیف:
بسیاری از داستانهای دفاعمقدس هویت بومی ندارند
سرداور بخش داستان هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاعمقدس با بیان اینکه یکجانبهنگری چالش داستان دفاعمقدس است، گفت: هنوز در بحث کیفیت داستان و رمان دفاعمقدس با مشکل روبهرو هستیم. به گزارش «وطنامروز»، محمد حنیف، سرداور بخش داستان هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاعمقدس بتازگی در گفتوگو با خبرگزاری فارس در ارتباط با وضعیت آثار داستانی حوزه دفاعمقدس گفت: امسال چندبرابر کتابهای داستان در بخش خاطره آثار داشتیم. در حالی که واقعا تأثیرات داستان وسیعتر، عمیقتر و ماندگارتر از گونههای دیگر ادبی است. داستان عموماً با توجه به بکارگیری عناصر داستانی، استفاده از قصههای مختلف و مجموعه تکنیکها و سبکها میتواند مخاطب را همراه کند لذا داستان تأثیر و ارزش بیشتری دارد. هنوز هم از میان تعداد کتابهای کمشمار در موضوع دفاعمقدس در ریزشهای اولیه داوران، تعداد زیادی از آثار کنار گذاشته میشود. یعنی ما مشکل تعداد نداریم بلکه مشکلمان محتوا و کیفیت است. حنیف با اشاره به نبود هویت بومی در بسیاری از آثار دفاعمقدسی اظهار کرد: بسیاری از داستانهای دفاعمقدس هویت بومی ندارد. کافی است در برخی داستانها اسامی شهرها و مناطق جنگی را عوض کنیم با این کار داستانها با داستانهای جنگی غیرایرانی اشتباه گرفته میشود. آن عناصری که تشخیصدهنده داستان دفاعمقدس است در داستانهای امروز کم است. ما نوآوری در داستان دفاعمقدس کم داریم. بسیاری از داستانهای ما رئالیستی و واقعهگرایانه است یا از نظر سبک، کلاسیک و مدرن نوشته میشود در حالی که زبان فرم داستانی که نسل امروز میپسندد داستانی نیست که 30 سال پیش مورد استقبال قرار میگرفت یا تأثیرگذار بود، لذا باید از فرمهای جدید نیز در داستان استفاده شود. ارسال به دوستان
اخبار
«سوءتفاهم» در روزهای پایانی مراحل فنی ارسال به دوستان
اخبار
ادامه استقبال مخاطبان از مستند «قائممقام» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|