|
افزایش قیمتهای بیحساب و کتاب، وزیر صنعت و مدیران عامل سایپا و ایرانخودرو را به مجلس کشاند
ارز، بهانه خودروسازان برای گرانی چندباره!
گروه اقتصادی: خودروسازان اگر چه اذعان میکنند دولتی نیستند اما هستند با این حال همراه با سیاستهای دولت حرکت نمیکنند؛ بهعنوان نمونه افزایش قیمت خودروهای تولید داخل بهرغم ابلاغیه دولت که تا پایان خردادماه نباید هیچ کالایی با افزایش قیمت روبهرو شود، نشان میدهد این گروه از تولید به ثبات بازار باور ندارد و از آنجایی که رقیبی هم ندارد بنابراین با ترکتازی در این میدان، منعی برای میزان درصد افزایش قیمتها قائل نیست. سایپا و ایرانخودرو در فروردین و اردیبهشت امسال قیمت محصولات خود را بدون هماهنگی با شورای رقابت و سازمان حمایت افزایش دادند و جالب آنکه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان که با افزایش ناچیز قیمت برخی کالاهای غیراساسی عکسالعملهای توفانی نشان میدهد اما در اینباره کمترین واکنشی نشان نداد. در میان فهرست خودروهای گران شده سایپا و ایرانخودرو، خودروهایی به چشم میخورند که قیمت آنها کمتر از ۴۵ میلیون تومان است که بر اساس قانون این دسته از خودروهای سواری، رقابتی نبوده و به شکل انحصاری عرضه میشوند بنابراین قیمت آنها باید از سوی شورای رقابت تعیین و از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کنترل شود. در این راستا گروه خودروسازی سایپا قیمت محصولات خود را بهطور میانگین حدود 4 تا۱۰ میلیون تومان افزایش داد. ارسال به دوستان
مقابله با مافیای خودروهای وارداتی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی دستاوردی برای صنعت خودرو ندارد، گفت: یکی از اهداف طرح ساماندهی بازار خودرو ایجاد شفافیت در صنعت خودرو و مقابله با مافیای خودرو است. سعید باستانی افزود: تعرفه خودروهای هیبریدی با وجود اینکه از 45 درصد به 25 درصد کاهش یافت اما باز هم این تعرفه بالاست و باید کاهش یابد. بهگفته وی، طرح ساماندهی بازار خودرو که یک فوریت آن به تصویب رسیده و به کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شده است، در مجموع طرح خوبی است اما باید جزئیات آن مورد بحث و بررسی دقیق و کارشناسی قرار گیرد. وی با بیان اینکه متاسفانه برخی لابیهای داخلی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را افزایش داده است، گفت: یکی از اهداف نمایندگان امضاکننده طرح این است که در طرح ساماندهی بازار خودرو با ایجاد شفافیت در صنعت خودرو به پشتپردهها و مافیایی که در این صنعت وجود دارد پایان دهد، چرا که نبود شفافیت و وجود لایههای پنهان به طور یقین فسادآور است. وی تصریح کرد: با وجود اینکه ما خود خودروساز هستیم و باید از تولید داخل حمایت کرد اما باید توجه داشت این حق مردم است که خودروهای ایمن، به روز و با کیفیت سوار شوند. لذا مجلس تلاشهای خود را برای کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی ادامه میدهد. قرار است اگر طرح ساماندهی بازار خودرو به صورت کارشناسی و دقیق در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گرفت در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد. ارسال به دوستان
فیلترینگ تلگرام تصمیم شورایعالی فضای مجازی بود
معاون دادستان کل کشور طی یادداشتی از تاکید تمام اعضای شورایعالی فضای مجازی پس از اعتراضات دیماه بر مسدودی تلگرام خبر داد و نوشت: مسدودسازی تلگرام بهطور جدی مورد بررسی قرار گرفته بود اما با توجه به اینکه شورا مرجع صدور دستور مسدودسازی نیست و مراجع قانونی خاص دیگری غیر از شورا متولی امر فیلترینگ هستند، لذا در آن جلسه شورا راسا دستور فیلتر صادر نکرد اما همه اعضا بر ضرورت اتخاذ تصمیم درباره فیلتر تلگرام ظرف چند ماه آینده تاکید کرده بودند. عبدالصمد خرمآبادی درباره اینکه چرا به صورت ناگهانی و توسط قوهقضائیه تلگرام مسدود شد، نوشت: شورایعالی فضای مجازی در جلسه اوایل بهمن 96 نهادهای عضو را مکلف کرده بود هریک در چارچوب وظایف قانونی خود ظرف مدت حدود 3 ماه زمینه تقویت پیامرسانهای داخلی و مهاجرت از پیامرسانهای خارجی به داخلی و در نهایت فیلتر تلگرام را فراهم کنند. در اجرای تصمیم آن شورا جلسات کارشناسی متعددی با حضور رئیس مرکز ملی فضای مجازی، نماینده رئیسجمهور و معاونان وزرا و معاونان سایر نهادهای عضو شورایعالی فضای مجازی و اعضای حقیقی آن شورا تشکیل شد و در آن جلسات نیز که هماهنگی کامل بین همه نهادها وجود داشت بالاتفاق بر ضرورت فیلتر تلگرام تاکید شد و همه نهادها از جمله وزارت ارتباطات پذیرفتند زمینه اتخاذ تصمیم فیلترینگ را فراهم کنند. بنابراین همیشه هماهنگی وجود داشته و هیچ اختلاف نظر سازمانی در این باره بین نهادها و 3 قوه وجود نداشته و ندارد. ارسال به دوستان
رئیسشرکت ایرباس: ما کار درست را انجام میدهیم
ایرباس لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران را پذیرفت
به گفته منابع آگاه، خروج آمریکا از برجام بهمعنای لغو ۳۸ میلیارد دلار قراردادهای فروش هواپیما بین تهران و شرکتهای غربی است و شرکت ایرباس را نسبت به رقیب آمریکاییاش بوئینگ در معرض ریسکهای بزرگتری قرار میدهد. به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته از توافق هستهای خارج شد و مقامات دولت وی نیز گفتهاند مجوزهای صادراتی صادرشده برای فروش هواپیما به ایران را لغو خواهند کرد. تهران 200 هواپیمای مسافری به مبلغ 3/38 میلیارد دلار برای شرکت ایرانایر سفارش داده که شامل 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 20 فروند هواپیمای ایتیآر است. شرکت ایرباس که ماه گذشته بهدلیل کاهش تقاضای بینالمللی ناگزیر شد بخشی از برنامههای تولیدی خود را کاهش دهد، نیاز بیشتری به سفارشات ایران برای خرید جتهای پهنپیکر دارد. ایران 53 فروند هواپیمای پهنپیکر به ایرباس و 30 فروند به بوئینگ سفارش داده که هنوز ساخته نشدهاند. 3 منبع صنعتی گفتند از دست رفتن این قراردادها ضربه بیشتری به خط تولید جدیدترین هواپیمای پهنپیکر ایرباس، یعنی ای330 نئو خواهد زد که در فاصله چند ماه مانده به ارائه آن با تقاضای ضعیفی روبهرو است. ایرانایر پس از شرکت ایر آسیا دومین مشتری بزرگ این هواپیماست اما در مقابل، دنیس مویلنبورگ، مدیر شرکت بوئینگ ماه گذشته این سیگنال را ارسال کرد که شرکت وی پس از تلاشهای گسترده برای بهبود سطح فروش هواپیماهای پهنپیکر خود، دیگر مثل گذشته به سفارشات ایران وابسته نیست. جف کنیتل، رئیس شرکت ایرباس گفت: «ما کار درست را انجام خواهیم داد». منابع اروپایی گفتند، ایرباس از دست دادن توافق تاریخی خود با ایران را که آمادهسازی آن ماهها بهطول انجامید پذیرفته است. لغو قراردادهای فروش هواپیما به ایران همچنین به فهرست سفارشات سال 2018 شرکت ایرباس بیش از شرکت بوئینگ لطمه خواهد زد. لغو سفارشات ایران که ایرباس برای عقب نماندن از رقابت با بوئینگ آنها را در فهرست سفارشات خود بهثبت رسانده، موجب حذف 86 سفارش قطعی از فهرست سفارشات شرکت ایرباس در سال جاری خواهد شد. در همین حال شرایط برای شرکت کوچک اما پرسود ایتیآر اندکی متفاوت است؛ تحلیلگران میگویند این شرکت تاکنون 8 فروند هواپیما به ایران تحویل داده و از نظر تعداد تحویل هواپیما بهتر از دو رقیب بزرگتر خود عمل کرده است. بهنظر میرسد این شرکت همچنان قصد دارد اواخر امسال بقیه سفارشات ایران را نیز تحویل دهد و خواهد توانست قبل از پایان مهلت 90روزه در ماه آگوست یک یا 2 فروند هواپیمای دیگر را نیز به تهران تحویل دهد اما این شرکت احتمالاً با تصمیمات صنعتی دشواری درباره بقیه هواپیماهای سفارش دادهشده توسط ایران مواجه خواهد بود. ارسال به دوستان
اخبار
گرانترین کالاها در اسفند 96 ارسال به دوستان
اخبار
نرخ واقعی خرید تضمینی گندم کیلویی 2 هزار تومان است ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|