|
نگاهی به خلأ بازنمایی «آمریکای واقعی» در محصولات سینمایی ایران
خلأ روایت و تحریف واقعیت
محسن شهمیرزادی: تردیدی نیست که اصالت سینما بر سرگرمی است و هر چیزی که میتوان از آن متصور شد در گامهای بعدی قرار میگیرد. با این وجود همواره میتوان سینما را یکی از برجستهترین رسانههایی دانست که فضاهای تجربه نکردهمان را برای ما به تصویر کشد و در خلأ روایتها جایگزین واقعیت میشود. مثلا بعید به نظر میرسد اکثرا بدانیم در کشورهای آمریکای لاتین چه میگذرد؟ اینکه دقیقا ساکنان آنها چه سبک زندگی را پی میگیرند و زندگی خود را از چه راهی میگذرانند؟ فارغ از هرگونه روایت واقعی، برداشت ما به باندهای موادمخدر، مافیا و فرهنگ فولکلوریک آنها محدود میشود که عمدتا این برداشتها از طریق آثار سینمایی مطرح روایت شده است، حال آنکه میتواند شغل بخش زیادی از ساکنان این کشورها جابهجایی مسافر با سهچرخه باشد. (ارجاع به سباستین: سفرنامه و عکسهای کوبا، نوشته منصور ضابطیان) روایت ما از کمی آن طرفتر نیز- یعنی ایالات متحده- بر همین اساس است که نمونه آن را میتوان در فیلم اخیر «ساخت آمریکا» (American Made) دید. سازمانهای جاسوسی پرقدرت آمریکای شمالی و باندهای مافیایی موادمخدر آمریکای لاتین تصویری است که عمدتا از طریق سینمای آمریکا به مخاطبان جهانی مخابره میشود. این تصویر ارائه شده از جانب محصولات سینمایی نسبت به سایر نقاط جهان نیز صدق میکند. تصویری که فیلمهای هالیوودی چون «ایوو جیما» و «ستیغ ارهای» از ژاپن روایت میکنند، تبدیل به تصویر عمده مخاطبان جهانی سینما از این کشور میشود. این قاعده در رابطه با ایران به صورت جدیتری برقرار است. حتی اگر به مثال پیشین «ساخت آمریکا» نگاهی دقیقتر بیندازیم، نقش ایران و ماجرای مکفارلین در سکانسهای پایانی آن مشهود است. از «تبدیلشوندگان 3» یا همان «ترانسفورمرز» تا سریال «هوملند» تنها بخش بسیار کوچکی از آثار برجسته هالیوودی هستند که تلاش دارند تصویری متفاوت از ایران به نمایش بگذارند. تصویری تروریستی، بدوی و عقب مانده از سرزمینی به نام ایران، چیزی است که این محصولات به ظاهر سرگرمکننده ارائه میدهند. کارنامه سینمای آمریکا در معرفی ایرانی بدوی و تروریستی پربار(!) است که از میان آنها میتوان «مامور مخفی» به کارگردانی یوال آدلر در سال 2019، «آدمکش آمریکایی» به کارگردانی مایکل ونتسا در سال 2017، «گلاب» به کارگردانی جان استوارت در سال 2014، «۳۰۰: ظهور یک امپراتور» به کارگردانی نوام مارو در سال ۲۰۱۴، «آرگو» به کارگردانی بن افلک در سال 2012، «شمارش معکوس» به کارگردانی هارولد کرنک در سال ۲۰۱۱، «غیرقابل فکر» به کارگردانی گرگور جوردن در سال۲۰۱۰، «مرد بلهگو» به کارگردانی پیتون رید در سال۲۰۰۸، «کشتیگیر» به کارگردانی دارن آرونوفسکی در سال 2008، «شبی با پادشاه» به کارگردانی مایکل سجبل در سال ۲۰۰۶، «۳۰۰» به کارگردانی زاک اسنایدر در سال۲۰۰۶ و «اسکندر» به کارگردانی الیور استون در سال2004 را نام برد؛ فیلمهایی که لقب ضد ایرانی شایستهشان است. ارسال به دوستان
رمانی درباره تلاشهای سپاه در مواجهه با دشمنی آمریکا
یک اتفاق جالب که همزمان با اعلام خبر تصمیم خبیثانه دولت آمریکا در اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی به وقوع پیوست، خبر انتشار رمان «برنگرد» به قلم مجید قنبری با موضوع تلاشهای سپاه در مواجهه با سرویسهای امنیتی خارجی بود؛ رمانی که داستان آن روایتی از تلاشهای سرویسهای جاسوسی دنیا برای فروپاشی نظام اسلامی ایران از طریق نفوذ با استفاده از منافذ امنیتی کشور، فضای مجازی، چهرههای شاخص و... است. نویسنده با به تصویر کشیدن زندگی پرفرازونشیب «حمید» یکی از مأموران نخبه امنیتی سپاه که برای مقابله با دشمن، شب و روز نمیشناسد، به همبستگی و نقشههای مشترک دشمنان علیه ایران با استفاده از ظرفیتهای مختلف بویژه فضای مجازی اشاره میکند. در خلال یکی از ماموریتهای شناسایی اطلاعاتی در اغتشاشات سال 88، خانمی انگلیسیتبار سر راه حمید قرار گرفته و دریچههای جدیدی را به روی او میگشاید. حضور «لیزا» در ایران و آشناییاش با حمید منجر به خلق معماهای پیچیده اطلاعاتی در داخل و خارج از کشور میشود. در بخشی از این کتاب که توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شده، میخوانیم: «دولت فعلی ایران برنامهای برای محدود کردن فعالیتهای فضای مجازی ایرانیان ندارد و تنها «ویچت، فیسبوک، توئیتر و یوتیوب» در ایران فیلتر هستند. ما امروز به مرحله تحلیل محتوای ذهن و فکر مسؤولان، دانشجویان، فعالان سیاسی، مذهبی، اقتصادی و از همه مهمتر مردم ایران دسترسی پیدا کردهایم. ما با عملیات میدانی در تیرماه سال 78 و آخرین مورد در خرداد سال 88 با نسخه انقلابهای رنگی تمام قد به میدان رفتیم. عملیات بعدی میدانی و بزرگ ما تاریخ مشخصی ندارد ولی ممکن است حدود سال 98 باشد که تا آن موقع به جذب آدمهای موثر در سطوح مختلف نظامی، امنیتی، دولتی و گروههای مردمنهاد ایرانی نیاز داریم». ارسال به دوستان
آغاز به کار سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پنجشنبه هفته آینده
«دونده» امیر نادری روی پوستر فجر جهانی
محمد حسینآبادی: سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از هفته آینده کار خود را آغاز میکند. یکی از اتفاقات جالب توجه درباره این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، انتشار پوستر این رویداد پیش از برگزاری نشست خبری آن بود. پوستری با تصویری از فیلم «دونده» از آثار ماندگار سینمای ایران که در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد و موفقیتهای بسیاری را در عرصههای بینالمللی از آن خود کرد. طراحی پوستر بخش بینالملل جشنواره فجر یا همان جشنواره جهانی فیلم فجر مثل بخش ملی این رویداد امسال به حمیدرضا بیدقی سپرده شد تا او با استفاده از عکسی از فیلم «دونده» ساخته امیر نادری دست به طراحی این پوستر بزند. البته این اتفاق نه فقط از جهت ادای دین به فیلم «دونده» و استفاده از ظرفیت جهانی این اثر بلکه به واسطه نمایش این فیلم در بخش «فیلمهای کلاسیک مرمتشده» این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر به وقوع پیوسته است. «دونده» نخستین فیلم ایرانی پس از انقلاب اسلامی است که در جشنوارههای معتبر جهانی حضور پیدا کرد و توانست توجه سینمای دنیا را به سینمای نوین ایران جلب کند. این فیلم همچنین موفق به کسب جوایز متعددی از جشنوارههای مطرح دنیا شد. جانمایه این فیلم داستانی تلاش، آگاهی و خودباوری است و با نگاهی انسانی توانست مفاهیم ارزشمندی را در قالب یک اثر سینمایی به نمایش بگذارد. «دونده» در همان سالها در کنار موفقیتهای جهانی یکی از فیلمهای مورد توجه مردم ایران بود و همچنین توانست به یکی از فیلمهای ماندگار تاریخ سینمای معاصر ایران تبدیل شود. ارسال به دوستان
معرفی 2 اثر تازه وخواندنی به مناسبت میلاد علمدار کربلا و روز جانباز
برادر من تویی
ارسال به دوستان
پاسخ ارشاد به ابهامات فرآیند صدور پروانه ساخت
هیچ فیلمسازی معطل نیست!
مدیرکل سینمای حرفهای سازمان سینمایی در پاسخ به برخی ابهامات درباره اخلال در روند برگزاری منظم شورای صدور پروانه ساخت، تأکید کرد تمام جلسات این شورا طبق برنامه برگزار شده است. به گزارش «وطن امروز»، پس از طرح اعتراضاتی در ارتباط با تاخیر در برگزاری جلسات شورای صدور پروانه ساخت، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفهای سازمان سینمایی در گفتوگو با مهر درباره این موضوع گفت: همه جلسات شورای صدور پروانه ساخت در سال گذشته طبق روال در روزهای یکشنبه انجام شد به طوری که آخرین جلسه آن به نیمه دوم اسفند یعنی به تاریخ ۱۹ اسفندماه ۹۷ برمیگردد اما ما روز ۲۶ اسفند که دیگر اواخر سال میشد تشکیل جلسه ندادیم، سپس تعطیلات نوروز ۹۸ آغاز شد و با توجه به اینکه نخستین یکشنبه سال که زمان جلسه شورای صدور پروانه ساخت بود به تاریخ ۱۸ فروردین افتاده بود، ما جلسه را تشکیل ندادیم. وی در تشریح دلیل این تأخیر در برگزاری جلسات در سال جدید گفت: ما باید ابتدا فیلمنامهها را بین اعضا توزیع میکردیم. به طور کل روال این گونه است که ابتدا فیلمنامه بین اعضا توزیع میشود و سپس در جلسه هفته آینده شورا، فیلمنامههای خوانده شده و مورد بررسی قرار میگیرد. ما هیچ فیلمنامهای نداشتیم که پیش از ایام نوروز برای آن تشکیل پرونده داده باشیم و صاحبان آن تا به حال پاسخی دریافت نکرده باشند. یعنی این گونه نیست که صاحبان آثار به خاطر نوبت پروانه ساخت، سرمایهگذاران خود را از دست بدهند. ارسال به دوستان
واکنش علیمحمد مودب به خباثت آمریکاییها
بمب اتمی بزرگی که کریستف کلمب کشف کرد!
2 روز پیش آمریکا در حماقتی آشکار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را گروه تروریستی اعلام کرد. علیمحمد مؤدب، شاعر نیز در یادداشتی در واکنش به این خبر نوشته است: افتخار دارم که بیش از یک دهه قبل در چندین شعر از آمریکا نوشتم و از خوی استکباریاش. چندین شعر که در مجموعه «عطر هیچ گلی نیست» منتشر شدهاند. آن روزها در خیابان میثم، همسایه برادرم دکتر علی داوودی بودم که او هم مشغول طراحی یک کتاب پوستر در موضوع آمریکاشناسی بود که با نام شهر فرنگ چاپ شد. توفیق مقدمه نوشتن بر آن کتاب ارجمند هم نصیب من شد. امروز آواره سایهای دیگر از جهانم در خاک سفید، اما هنوز میاندیشم که: ارسال به دوستان
اخبار
«پردیس» اولین سریال خانه تولیدات جوان صداوسیما ارسال به دوستان
کتابفروشی «اسم» افتتاح میشود
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|