|
«وطنامروز» از ناتوانی حفظ مشتریان ثابت نفت و گاز کشور با بیتدبیری مدیران ارشد نفتی گزارش میدهد
گافهای وزارت زنگنه چه بود؟
اسدالله خسروی: ایران دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز دنیاست اما کمتوجهی در تبدیل این منابع به کالای نهایی با ایجاد ارزش افزوده از یکسو و بیبرنامگی و سوءمدیریت در حفظ بازار فروش و صادرات آن از سوی دیگر موجب شده نهتنها از این ثروت بخوبی استفاده نشود، بلکه بهعنوان هدفی برای تهدید کشور از سوی دشمن شناخته شود. به گزارش «وطنامروز»، تحریم نفت ایران و ایجاد محدودیت در خرید این کالای مهم و استراتژیک توسط آمریکا، بیبرنامگی مسؤولان نفتی و سهلانگاری و ناتوانی آنها در سیاستگذاریهای داخلی و بینالمللی را بیش از پیش نمایان کرد. سیاستهایی چون بیتوجهی به توان داخلی با هدف فاصلهگیری از مقوله خامفروشی یا نبود برنامههای منسجم برای فروش بخشی از این منابع و در کنار آن فروش گاز به بازارهای هدف بویژه کشورهای همجوار و... موجب شده دشمن با استفاده از این کانال، با سلاح تهدید و تحریم، اقتصاد کشور را هدف بگیرد. به عقیده کارشناسان اینکه ایران براحتی میتوانست بازار فروش گاز منطقه را در دست بگیرد ولی مسؤولان چنین فرصت مهمی را مغتنم نشمرده و از دست دادند، جای بس تامل و سوال دارد، چرا که در صورت بستن قراردادهای فروش گاز به بازارهای منطقه، حتی اگر یک قطره نفت ما نیز در دنیا به فروش نمیرفت، از محل کسب درآمدهای هنگفت ارزی حاصل از فروش گاز و گسترش خطوط انتقال آن به دنیا میتوانستیم عمده نیازهای کشور را در زمان کاهش فروش نفت تامین و جبران کنیم. افسوس کارشناسان خبره حوزه انرژی و اقتصاد این است در شرایطی که بازار فروش گاز منطقه را در دست داشتیم و بستر صادرات آن نیز فراهم و خطوط لوله انتقال به کشورهایی نظیر پاکستان، هند و... مهیا بود، چرا امتیاز این بازار مهم اقتصادی را در دولت روحانی دودستی تقدیم رقبا کردیم. ناتوانی مدیران نفتی فقط به از کف رفتن بازار مهم و استراتژیک گازی منطقه ختم نمیشود، بلکه سیاستهای غلط و بیتدبیری در شیوه فروش نفتخام به مشتریان سنتی منطقه و نحوه نادرست تعامل با آنها که سالیان سال و در هر شرایطی به صورت مستمر خریدار این کالا از کشورمان بودند نیز شاهکار وزارت نفت است. در واقع بسیاری از مشتریان همیشگی نفت ایران در پی این بیتدبیریها دیگر با ما معامله نمیکنند. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطنامروز» درباره عملکرد ضعیف وزارت نفت در قبال فروش بخشی از منابع نفت و گاز، حفظ بازارهای هدف در این بخش و نیز تمهیدات لازم در جلوگیری از خامفروشی منابع گفت: 108 سال است در کشور نفت تولید میشود اما متاسفانه این کالای مهم همچنان بهصورت خام به فروش میرود. این در حالی است که با توجه به بحث تحریمها، بارها به مسؤولان وزارت نفت تاکید شد به جای رویکرد خامفروشی منابع، اقدام به ساخت و توسعه پالایشگاه کنند اما مسؤولان نهتنها به توان داخل در تولید بنزین اعتنا نکردند، بلکه اقدام به واردات بنزین نیز کردند. هدایتالله خادمی با بیان اینکه سیاستهای ناکارآمد مدیران ارشد نفتی در تمرکز بر حفظ بازارهای هدف در فروش نفت و گاز کشور باعث شد خریداران قدیمی نفت ایران اکنون از خرید سر باز بزنند، گفت: تصمیمگیریهای غیرکارشناسانه و بیتدبیری مدیران نفتی در معاملات نفتی با کشورهای منطقه که خریداران دائمی و سنتی نفت و گاز ما بودند به گونهای شد که این کشورها که حتی در زمان تحریمها به تهدیدهای آمریکا اعتنایی نمیکردند و همچنان خریدار نفت کشورمان بودند، اکنون تمایل چندانی به معامله با ما ندارد و این رابطه بسیار کمرنگ شده است. وی اضافه کرد: خیلی از کشورهای منطقه برای خرید نفت از ایران اقدام به تاسیس بانک کردند تا معاملات حتی در زمان تحریمها بدون هیچ مشکلی انجام شود اما مسؤولان به جای توجه به مشتریان ثابت و قدیمی در منطقه، به امید اجرای برجام و ورود سرمایهگذاران اروپایی روابط خود را با مشتریان قدیمی کم کردند. حالا که برجام به سرانجام نرسیده، همین مدیران دست به دامن این کشورها برای خرید نفت از کشورمان شدهاند اما به نظر میرسد دیر شده و تلاشها بینتیجه مانده است. خادمی به واگذاری بازار گاز منطقه در پی بیتدبیری مسؤولان نفتی کشور اشاره کرد و گفت: بازار گازی که قابل تحریم نبود و میتوانست جایگزین بسیار مناسبی برای فروش نفت کشور شود، متاسفانه به آسانی از دست رفت. ارسال به دوستان
قیمت مسکن و خودرو در فضای مجازی دستوری شد
بازگشت مشروط سایتهای آگهی
گروه اقتصادی: از این پس سایتها و برنامههای پذیرنده آگهی مسکن و خودرو موظفند قیمت پایه بازار را از اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو و اتحادیه مسکن دریافت کنند و تنها آگهیهایی اجازه انتشار دارند که تا 3 درصد بیش از قیمت پایه مشخص شده باشند. به گزارش «وطنامروز»، پس از گرانیهای مسکن و خودرو در روزهای اخیر و احتمال تاثیرگذاری فضای مجازی بر روند این گرانیها، پلیس فتا دستور مسدودسازی سایتهای آگهی مانند دیوار و شیپور را داد. در پی این دستور سایتهای خرید و فروش، آگهیهای دارای قیمت خودرو و مسکن را حذف کردند و تنها آگهیهای دارای قیمت توافقی را نمایش دادند. پس از این موضوع تا حدی قیمت خودرو کاهش یافت که نشان از تاثیر فضای مجازی روی بازارها داشت. اما حالا با گذشت نزدیک به یک هفته از این تصمیم، دادستانی دوباره اجازه درج قیمت در این سایتها را با شرایط خاصی داده است. جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستانی از صدور مجوز بازگشت آگهی قیمت خودرو و مسکن به سایتهای خرید و فروش خبر داد. وی گفت: ابتدا به سایتهای خرید و فروش اینترنتی اعلام کردیم قیمتها را به صورت موقت حذف کنند تا درباره آن تصمیم بگیریم. در جلسه هماهنگی برای این موضوع قرار شد اتحادیه کسبوکارهای مجازی به همراه اتحادیههای مسکن و خودرو، سازوکاری را ایجاد کنند تا قیمت پایهای برای مسکن و خودرو تعیین شود و سایتهای خرید و فروش اینترنتی اجازه داشته باشند حدود قیمتها را درج کنند و با ثبت آگهیها به میزان 5 درصد بتوانند قیمتها را افزایش یا کاهش بدهند. همچنین این اتحادیهها باید دنبال سازوکاری باشند که اگر کسی خواست قیمت مسکن یا خودرو را افزایش دهد، تاییدیه اتحادیه مربوط مانند اتحادیه مسکن استان خود را بگیرد. از اتحادیهها تعهد گرفتیم از درج قیمت آگهیهایی که به صورت ناگهانی افزایش پیدا میکند، خودداری کنند و اجازه انتشار این نوع آگهیها را ندارند. وی ادامه داد: مالکیت آگهیدهنده باید مشخص شود و هر کسی نتواند به صورت دلخواه و بدون ضابطه آگهی بدهد و به افزایش قیمت التهابی بازار دامن بزند که احراز هویت به صورت موقت تهیه شده اما باید دائمی شود. جاویدنیا تاکید کرد: هدف ما جلوگیری از تلاطم قیمتها است و نباید اجازه دهیم برخی مشتریان قیمتهای نجومی ارائه دهند و بازار را با مشکل روبهرو کنند. البته این راهحل موقت است اما باید به صورت دائم باشد چون اگر قیمتها در جای رسمی مطرح نشود، به صورت زیرزمینی از شبکههای اجتماعی سردرخواهد آورد و زمانی که یک بستر مرجعی برای تعیین قیمت پیدا کردیم، باید آن را مدیریت کنیم. ارسال به دوستان
با اعتبار 240 میلیارد تومانی از سوی بنیاد برکت انجام میشود
ایجاد 7 هزار فرصت شغلی در سیستانوبلوچستان
بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) امسال 2500 طرح اشتغالزایی را با ظرفیت ایجاد 7 هزار فرصت شغلی در سیستانوبلوچستان به بهرهبرداری میرساند. به گزارش روابط عمومی بنیاد برکت، با سفر رئیس هیأتمدیره بنیاد برکت به استان سیستانوبلوچستان، شهرستانهای ایرانشهر و نیکشهر به عنوان مناطق هدف جدید این بنیاد انتخاب شدند و قرار شد 600 طرح اشتغالزایی در این 2 شهر ایجاد و راهاندازی شود. بر اساس این گزارش، محمود عسکریآزاد و هیأت همراه در این سفر، با حضور در فرمانداری شهرستانهای ایرانشهر و نیکشهر ضمن ارائه گزارشی از فعالیتها و اقدامات متنوع و گسترده بنیاد برکت در استان سیستانوبلوچستان به تبیین و تشریح طرحهای اشتغالزایی اجتماعمحور بنیاد بویژه طرح «سحاب» (سرمایهگذاری حمایتی اشتغالزایی برکت) پرداختند. با افزوده شدن ایرانشهر و نیکشهر، تعداد شهرهای هدفگذاری شده در استان سیستانوبلوچستان توسط بنیاد برکت به 14 شهر رسید. بر همین اساس، بنیاد برکت ایجاد 2500 طرح اشتغالزایی را در سال 98 در مناطق محروم و روستایی این 14 شهرستان هدفگذاری کرده است. برای راهاندازی این تعداد طرح اشتغالزایی بالغ بر 240 میلیارد تومان اعتبار و بودجه از سوی بنیاد برکت در نظر گرفته شده است. این طرحهای اشتغالزایی در قالب الگوی اقتصادی اجتماعمحور سحاب و بهطور عمده در رشتههای دامداری، کشاورزی و صنایع دستی ایجاد شده و به بهرهبرداری خواهند رسید. با افتتاح و شروع به کار 2500 طرح اشتغالزایی هدفگذاری شده در سال 98 توسط بنیاد برکت، بیش از 7 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در مناطق محروم و کمبرخوردار استان فراهم خواهد شد. بنیاد برکت ستاد سال گذشته نیز 1600 طرح اشتغالزایی را در استان سیستانوبلوچستان با اعتباری بالغ بر 127 میلیارد تومان به بهرهبرداری رسانده بود. حضور در شهرهای سرباز و پیشین و بازدید از یک کشتارگاه صنعتی دام سنگین بهعنوان پشتیبان طرحهای اشتغالزایی در حوزه پرورش دام سنگین از دیگر برنامههای سفر رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت به استان سیستان و بلوچستان بود. گفتنی است، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تا به امروز 3 هزار و 878 طرح را با حجم سرمایهگذاری 310 میلیارد و 400 میلیون تومان به منظور محرومیتزدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردمان مناطق محروم سیستانوبلوچستان در حوزههای اشتغالزایی و کارآفرینی، ساخت مدرسه و مسجد، احداث مرکز جامع سلامت، پروژههای عمرانی و زیربنایی، ساخت مسکن محرومان و ارائه خدمات مالی و بیمهای به ایتام به بهرهبرداری رسانده یا در دست اقدام دارد. ارسال به دوستان
ابتدا گران میکنند سپس با فروش زیرقیمت مشتری را اغوا میکنند
عرضه ماکارونی با 15 تا 30 درصد تخفیف؟
گروه اقتصادی: پس از آنکه با مجوز سازمان حمایت قیمت انواع ماکارونی تا 75 درصد افزایش یافت و تولیدکنندگان خیالشان از گران شدن کالایشان راحت شد، اکنون در اظهاراتی تبلیغاتی خبر از عرضه ماکارونی با تخفیف چند درصدی زیر قیمت مصوب میدهند. به گزارش «وطن امروز»، بهراستی این کالا جزو پرمصرفترین فرآوردههای غذایی خانوارهای ایرانی و مناسبترین جایگزین برنج است. طبخ آن به روشهای مختلف و نشاستهدار بودن آن که میزان سیرشوندگی را افزایش میدهد، باعث شده خانوادهها در طول هفته چند وعده از این غذا استفاده کنند. در همینباره مهدی آثاریان، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران از آغاز عرضه ماکارونی ۱۵درصد ارزانتر از قیمت مصوب به فروشندگان در ماه رمضان خبر داد. وی افزود: بنابراین همه فروشگاههای زنجیرهای هر بسته ماکارونی را حداقل ۱۵ درصد کمتر از قیمت مصوب به مصرفکنندگان عرضه میکنند. از سوی دیگر امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای از عرضه ماکارونی با ۳۰ درصد تخفیف به مصرفکننده در ماه رمضان خبر داد. فخریان افزود: در تفاهمنامهای با انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی قرار شد میزان تخفیف این کالا تا پایان رمضان سرجمع ارسال به دوستان
اخبار
راهاندازی رصدخانه دارایی بانکها ارسال به دوستان
اخبار
رئیس کل بانک مرکزی: ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|