|
یادداشتی بر مجموعه شعرآیینی «مصرع به مصرع این همه خورشید» اثر محمدحسین انصارینژاد
آیینهای مقابل آیینیها
الف. گیلوایی: مجموعه شعر آیینی «مصرع به مصرع این همه خورشید» از محمدحسین انصارینژاد را انتشارات آرام دل در 95 صفحه منتشر کرده است. این مجموعه شعر آیینی دارای یک مقدمه تقریباً مفصل از دکتر محمدرضا سنگری و شامل غزل، مثنوی، چارپاره، رباعی، شعر سپید، ترکیببند و دوبیتی است، البته تعداد غزلها و رباعیها بیشتر است. ارسال به دوستان
نقدی بر کتاب شعر کودک «آفرین بر جان بابا» سروده محمد گودرزیدهریزی
شعر کودک، شعر جنگ
حمیدرضا شکارسری: هنوز هیچ توافقی بر سر اینکه به انسان در چه محدوده سنی کودک میگویند یا نوجوان یا جوان یا ... وجود ندارد. این محدودهها کاملا نسبی، شناور و متغیر است. در روزگار ما با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیستبوم و ... این نسبیت بارزتر هم میشود. در این وضعیت بیثبات، عجیب نیست اگر نتوانیم تقسیمبندی دقیقی از آثار هنری خلق شده برای هر گروه سنی داشته باشیم. در شناسنامه کتاب شعر «آفرین بر جان بابا» میخوانیم: شعر کودک. با این حال نمیتوان به طور قطع گفت چه درصدی از مخاطبان کودک این شعرها میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؟ دایرهواژگانی، نوع ترکیبسازیها، نوع تصویرسازیها و نحوه ارائه معنا در این کتاب، شعرهای آن را بیشتر مناسب گروه سنی نوجوان نشان میدهد. از این گذشته موضوع اشعار کتاب به حادثهای تاریخی ارجاع میدهد که برای مخاطبان کودک هیچ موجودیت و ذهنیتی ندارد؛ مشکلی که برای بسیاری از مخاطبان نوجوان هم مصداق پیدا میکند. ارسال به دوستان
نگاهی به کتاب «دهکده خاک بر سر» اثر فائضه غفارحدادی
در کوچه پس کوچههای لوزان
حسام آبنوس: یکدست بودن زبان روایت مهمترین ویژگی هر متنی است که قرار است از منظر ادبی با آن روبهرو شویم. همین که نویسنده بتواند متنی یکدست از نظر زبانی به خواننده ارائه کند یعنی توانسته گام مهمی در خلق و تثبیت یک اثر ادبی بردارد، زیرا زبان در مواجهه خواننده با یک اثر ادبی، عنصری است که تاثیر بسیاری در ساخت اثر در ذهن خواننده میگذارد. در مرور آثار مهم نیز یکدستی زبان و روایت بارها مورد تاکید قرار گرفته و میبینیم عنصر زبان در موفقیت و ماندگاری یک اثر اهمیت بسیاری دارد. ارسال به دوستان
نقدی بر کتاب «پادشاهان پیاده»
در جاده طلبیدن یککلان روایت عاشقانه
آرش چراغی: «پادشاهان پیاده» خردهروایتهایی عاشقانه از یک اسطوره واقعی است. این اثر در دل خود چیزی را روایت میکند که جز ادبیات، کمتر رسانهای قادر است آن را با این شیدایی شورانگیز بازنمایی کند. این اثر شاعرانه زیباست، به این سبب که کلمه و نام مقدس کلمه ابزار بازنمایی شاعرانه آن است. آدمی آنگاه که واژهای چون طلبیدن را بر زبان میراند، تاثیرش در آنی از لحظه بر دیگری مستولی یافته، خود را به باد گذر زمان میسپارد و سرانجام محو میشود. اما براستی این کلمه است که میماند، تاثیرش پایدار است و در نهایت تصویر واژه طلبیدن را برای مخاطبش تصویر میکند. این اثر دقیقا آن روایتی است که مخاطب ایرانی باید با تجربه شخصی خودش و با چشم و گوش خویش بشنود و تخیل کند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|