|
پیگیر مالیات بر مجموع درآمد هستیم
معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: هجمه و مقابله و شرارت و تهدیدهایی علیه اقتصاد ما در جریان است. محمدعلی دهقاندهنوی با اشاره به برخی اشکالات ساختاری در اقتصاد کشورمان از جمله وابستگی به نفت، گفت: در حال بازنگری قانون مالیاتهای مستقیم و پیگیر مالیات بر مجموع درآمد هستیم که به بهبود درآمد کمک میکند و میتواند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.
ارسال به دوستان
«وطنامروز» در مورد تردیدهای جدی درباره محقق شدن منابع درآمدی پیشبینیشده دولت در سال آینده گزارش میدهد
بودجه مردودی
حمید کمار: شب گذشته لایحه بودجه سال 99 در حالی برای بررسی در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد که تا همین جا بابت برخی اشکالات موجود، انتقادات زیادی را به خود دیده است. مهمترین این انتقادات تکرار بیشبرآورد منابع مانند سال 98، بیتوجهی به اصلاحات مالیاتی و ساماندهی نشدن هزینه شرکتهای دولتی است. نقدها به لایحه تا جایی پیش رفته که برخی کارشناسان، لایحه بودجه 99 را مقدمهای برای وادار کردن کشور به انجام مذاکره با آمریکا عنوان کردهاند.
***
به گزارش «وطن امروز» اعداد و ارقام لایحه بودجه هر روز بیش از پیش جنجالآفرینی میکند. دامنه این جنجالها از درآمدهای موهوم و به قول مرکز پژوهشها «بیشبرآورد منابع» بوده تا دست و دلبازی در هزینهکردها بویژه درباره شرکتهای دولتی و همچنین بذل و بخششهای مالیاتی که جنجالیترین آن درباره سلبریتیها بود. آخرین این جنجالها اما گفتوگوی تلفنی مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد بود. خانلو در این برنامه در پاسخ به انتقادهای کارشناسان اقتصادی از پیشبینی صادرات یک میلیون بشکهای نفت اظهار داشت: «نکته مهم درباره درآمدهای نفتی در بودجه 99 بحث روحیه و امیدآفرینی است. در حال حاضر تمام مجموعه برای انجام صادرات تلاش میکند. من نمیتوانم رقم دقیق صادرات را عنوان کنم ولی میتوانید از منابع معتبر بپرسید تلاشهایی که برای صادرات نفت میشود، به چه صورت است. وی افزود: اینکه بخواهیم در بودجه بگوییم در مقابل تحریمها تسلیم شدیم و پذیرفتیم بیشتر از 300 هزار بشکه (یا هر مقدار دیگر) نمیتوانیم به صورت رسمی صادرات داشته باشیم، در راستای امیدآفرینی به مردم نیست».
هر چند پس از واکنشهای گستردهای که به اظهارات این مقام مسؤول شد، سازمان برنامه و بودجه تلاش کرد با «تحریف شده» خواندن خبر اظهارات خانلو، رقم یک میلیون بشکهای صادرات نفت خام را معتبر نشان دهد اما بررسی فایل صوتی مصاحبه خانلو نشان میدهد آنچه به نقل از وی منتشر شده، تحریف نشده و درست است. این جنجال اما تنها به خاطر یکی از ارقام بودجه بود؛ بودجهای که ارقام بحثبرانگیز آن تنها به میزان صادرات نفت ختم نمیشود.
* مفتفروشی اموال دولتی تکرار میشود؟
از دیگر منابعی که دچار بیشبرآورد در لایحه بودجه سال 99 شده، رقم حاصل از واگذاری و مولدسازی داراییهای دولتی است. در جزء 3 بند «د» تبصره 12 لایحه بودجه سال 1399 به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شده تا سقف 40 هزار میلیارد تومان از اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول مازاد دولت به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتادوسوم قانون اساسی (بناها و اموالی که از نفایس ملی هستند) را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأتوزیران (که در ماده 115 قانون محاسبات عمومی الزام شده است) از طریق مزایده عمومی به فروش برساند. تخمین رقم 48 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری و مولدسازی داراییهای دولتی در حالی است که در سالهای گذشته بالاترین رقم این نوع درآمد به 4هزار میلیارد تومان هم نمیرسید. علاوه بر این در میانه امسال و با قطعی شدن کسری بودجه، مجوز استفاده از 10 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری داراییهای دولتی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا صادر شد. با این حال طبق گزارشهای رسمی، درآمد چندانی از این محل نصیب دولت نشده است. از همین رو مشخص نیست چرا دولت در لایحه بودجه سال 99 باز هم بر درآمد حاصل از این محل آن هم با رقمهای بسیار بالا تکیه کرده است؛ مسألهای که بدون تشریفات بودن آن هم جنجال برانگیز شده بهطوری که نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در واکنش به آن گفت: طبیعتا دولت باید اموالی را که برای کشور سودی ندارد رها کند و دست از بنگاهداری بردارد اما اگر این روحیه را پیدا کنیم که هیچ نوع حرکت اقتصادی در کاهش هزینههای دولت نداشته باشیم و اموال را با «ترک تشریفات» که از آن بوی فساد میآید، بفروشیم، درست نیست. بویژه که در بحث خصوصیسازی مسائلی پیش آمد که تا امروز حل نشدهاند و بهرغم دفاعیات رئیسجمهور، معاون اول و برخی دیگر از اعضای دولت، هنوز پوریحسینی، رئیس سازمان خصوصیسازی در بازداشت است و کماکان بسیاری از اسناد هم رو نشده است. بنابراین فروش اموال دولت باید به صورتی باشد که داراییهای مردم به تاراج نرود.
* قهر بودجه با مالیات
نکته عجیب دیگر در لایحه بودجه دولت، رقم مالیات بودجه است. طبق جدول شماره یک بودجه 99 جمع کل درآمدهای مالیاتی نسبت به قانون بودجه 98 کمتر از 13درصد رشد داشته است. تکرار بیتوجهی به درآمد مالیاتی همانند سال 98 در حالی است که کشور پس از بازگشت تحریمهای آمریکا بیش از هر زمان دیگری نیازمند درآمدهای پایدار برای تامین هزینههای خود است. بیتوجهی دولت به ظرفیتهای مالیاتی و اصلاح وضع مالیات کشور موضوع دیگری است که در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس هم به آن اشاره شده است. دولت در حالی به فعال کردن ظرفیتهای مالیاتی بیتوجهی کرده که روشهای متعددی برای جبران کسری بودجه از این طریق وجود دارد. از جمله این اصلاحات ساختاری در موضوع مالیات عبارت است از: ساماندهی معافیتهای مالیاتی، دریافت مالیات از عایدی سرمایه (از املاک و سهام)، دریافت مالیات بر ارزش زمین (LVT)، حذف معافیت مالیات بر سودهای کلان سپردههای بانکی، جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل، حذف مالیات بر ارزشافزوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، پلکانی کردن مالیات نقلوانتقال املاک با هدف اخذ مالیات از خانههای لوکس و دریافت مالیات بر مجموع درآمد. با وجود همه این راهها، دولت تقریبا هیچ اقدام موثری برای تحقق هیچیک از این سیاستها نکرده و بودجه 99 را هم مانند سال قبل تهیه کرده است.
در همین رابطه عباس پاپیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس میگوید: نکته مغفول در بودجه، بحث ساماندهی معافیتهای مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است. به هر حال این ارقام قابل توجه است. در اقتصاد ایران اقشاری وجود دارند که بیجهت از مالیات معاف هستند درحالی که هیچ کار مولدی هم انجام نمیدهند. مثلا سلبریتیها چرا از مالیات معاف هستند؟ با چه منطقی اینها را از مالیات معاف میکنند درحالی که درآمدهای میلیاردی دارند. یکی دیگر از معافیتهای بیمنطقی که وجود دارد، معافیت مالیاتی مناطق آزاد است که به درگاه واردات تبدیل شدهاند.
* ادامه تاخت و تاز شرکتهای دولتی در ولخرجی
از دیگر محورهای انتقاد به لایحه بودجه سال 99 موضوع هزینههای کنترل نشده شرکتهای دولتی است. طبق لایحه تقدیمی دولت به مجلس، شرکتهای دولتی در سال آینده رقمی نزدیک به هزار و 500 هزار میلیارد تومان (1500 هزار میلیارد تومان) از بودجه را به خود اختصاص میدهند. یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در فضای رسانهای کشور تکرار شده، لزوم صرفهجویی دولت در بودجه شرکتهای دولتی است. هر چند دولت بویژه شخص محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، لایحه بودجه 99 را «مبتنی بر عملکرد» میداند اما ارقام بودجه سال 99 نشان چندانی از مبنا قرار گرفتن عملکرد شرکتها ندارد. علاوه بر این مشخص نیست سازمان برنامه و بودجه بر اساس کدام سازوکار نظارتی، عملکرد تعداد زیادی از شرکتهای دولتی را سنجیده و بودجه اختصاص میدهد؟ اینها بخشی از موضوعاتی است که در حوزه صرفهجویی در هزینهها به لایحه بودجه تحویلی دولت مطرح شده است.
* شائبه مقدمهچینی بودجه برای مذاکره
بیشبرآورد درآمدهای حاصل از فروش نفت و واگذاریهای دولتی از یک سو و بیتوجهی به درآمدهای مالیاتی از سوی دیگر، شائبههایی را بین کارشناسان اقتصادی مبنی بر عمدی بودن کسری در لایحه بودجه سال آینده ایجاد کرده است. در همین رابطه سیدعلی روحانی، کارشناس اقتصاد ضمن تقاضای رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق گفت: وقتی فروش نفت زیاد نیست و معافیتهای مالیاتی پابرجاست، در میانه سال دولت کسری خواهد آورد و آن زمان عنوان میکند تنها راه خارج کردن مردم از فشار، مذاکره است. در اینجا کار کارشناسان اقتصادی این است که واقعیات سخت را اعلام کنند. سال گذشته هم این فریادها زده شد ولی دولت ترتیب اثر نداد تا اینکه کشور را به جایی رساندند که مردم نسبت به بیعدالتیها معترض شدهاند. اما باز هم دولت بدون درس گرفتن، تصمیم دارد به همان روش قبلی عمل کند و با بودجه سال 99 ، کشور و مردم را وادار به مذاکره با آمریکا کند.
***
[کلیات لایحه بودجه با وجود اعتراض کارشناسان تصویب شد]
اشکالات لایحه بودجه 99 کار را به جایی رساند که تصویب این لایحه در هالهای از ابهام قرار داشت. تعداد قابل توجهی از کارشناسان اصرار به رد کلیات لایحه بودجه داشتند. به عنوان مثال علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در این باره گفته بود: باید کلیات لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق رد شود تا دولت، اصلاحات جدی در آن انجام دهد. علاوه بر سعدوندی، سید امیر سیاح، دیگر کارشناس اقتصادی در این باره گفته بود: لایحه بودجه 99 حتما باید در کمیسیون تلفیق رد شود. مجلس اگر با مردم همراه است، باید کلیات بودجه را رد کند تا دولت آن را اصلاح و افیون نفت را از بودجه خارج کند. همچنین برخی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 هم خواستار رد کلیات این لایحه بودند. یکی از آنها رضا شیرانخراسانی بود که اظهار داشت: من با تصویب کلیات این لایحه مخالفت میکنم. دلیلش هم این است که زندگی محرومان را سختتر میکند، زیرا پیشبینیهای درآمدی که دولت در بودجه آورده، امکان تحقق ندارد. لذا وقتی بودجه غیرواقعی بسته شود با کسری بودجه مواجه میشویم و کسری بودجه هم تورم ایجاد میکند. البته این اظهارات در حالی مطرح شد که با مشاهده ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق و بویژه هیات رئیسه آن، تصویب کلیات لایحه بودجه 99 پیشبینیپذیر بود. از این گذشته رئیس مجلس هم در اشارهای پنهانی، از نمایندگان خواسته بود کلیات لایحه بودجه را تصویب کنند. علی لاریجانی در آیین تودیع و معارفه روسای سابق و فعلی مرکز پژوهشهای مجلس در واکنش به حواشی بودجه سال آتی گفته بود: بودجه نارساییهایی دارد و میشود در مجلس آن نارساییها را رفع کرد. گاهی دردها را میگوییم اما پاسخ روشنی برای حل مشکلات نمیگوییم. در لابهلای اوراق پژوهشها باید راهحل باشد. این سخنان رئیس مجلس را میشد به نوعی سیگنال وی برای تایید کلیات لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق تلقی کرد؛ سیگنالی که دیشب هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بخوبی آن را دریافت کرد.
ارسال به دوستان
عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفتوگو با «وطن امروز»:
اصلاح ساختار بودجه اجرایی نشد
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به لزوم ایجاد اصلاحات ساختاری در بودجه گفت: مهمترین اقدام دولت باید قطع وابستگی به درآمدهای نفتی باشد که در بودجه سال آینده اجرایی نشد.
محمد خدابخشی درباره اجرای اصلاحات ساختاری مورد تاکید مقام معظم رهبری در بودجه به «وطن امروز» گفت: مهمترین موضوعی که سازمان برنامه و بودجه باید در اجرای اصلاحات ساختاری مدنظر رهبری به آن توجه میکرد، قطع وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمدهای نفتی است. ما برای تأمین منابع بودجه 3 روش داریم؛ درآمدهای مالیاتی و گمرکی، درآمدهای حاصل از فروش نفتخام و میعانات گازی و دیگری فروش داراییهای مالی و اوراق قرضه مانند اسناد خزانه.
وی افزود: در اصلاحات ساختاری باید میزان درآمد حاصل از فروش نفتخام و میعانات گازی کم شود تا دشمنان ما نتوانند از این ابزار علیه کشور استفاده کنند. سازمان برنامه و بودجه محورهایی هم در رابطه با اصلاح ساختار تهیه کرده بود؛ از جمله درآمدزایی پایدار و هزینهکرد کارا، ثبات اقتصاد کلان و عدالت. برای هر کدام از این محورها هم پیشنهاداتی ارائه داده بود.
نماینده مردم الیگودرز تصریح کرد: لایحه بودجه 99 نسبت به سنوات قبلی شفافیت بیشتری دارد، زیرا میزان و نحوه توزیع یارانهها در تبصره 14 کاملا مشخص است و قرار است بودجهریزی دستگاههای اجرای بر مبنای عملکرد باشد. ولی انتظار ما این بود احکامی متناظر با ایدههایی که سازمان با کمیسیون برنامه و بودجه در میان گذاشته بود، در لایحه عملیاتی میشد. برای جایگزینی درآمدهای جدید با منابع نفتخام و میعانات گازی باید سراغ بازنگری در معافیتهای مالیاتی برای مقابله با فرار مالیاتی میرفتیم. البته این به معنای فشار بر مردم برای پرداخت مالیات بیشتر نیست.
خدابخشی تاکید کرد: همچنین همزمان باید هزینهها کاهش مییافت. با این حال احکام مربوط به بازنگری معافیتهای مالیاتی و بحث فرار مالیاتی در لایحه بودجه چندان ملموس نیست. از طرفی مانند گذشته عددی درباره درآمدهای نفتی آورده شده که البته نسبت به گذشته کمتر است.
وی درباره امکان فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت طبق پیشبینی دولت در بودجه 99 گفت: این امر محقق نمیشود و شخص وزیر هم اعلام کرد تا 700 هزار بشکه میفروشیم. بر این اساس دولت برای پر کردن این خلأ بیشبرآوردی، قیمت هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر گرفته است در حالی که در 7 ماه گذشته قیمت جهانی نفت 63 دلار بوده است. این اقدام در راستای احتیاط و تحقق درآمد نفتی با حساب فروش روزانه یک میلیون بشکه لحاظ شد.
خدابخشی خاطرنشان کرد: قرار است درآمد حاصل از فروش نفت صرفا در زیرساختها هزینه شود و ما باید حتماً احکامی بیاوریم که این درآمد فقط و فقط در طرحهای عمرانی خرج شود که البته این مساله در بودجه مشخص نشده است. بنابراین باید در تلفیق حکمی آورده شود که درآمدهای نفتی خرج طرحهای عمرانی خواهد شد.
ارسال به دوستان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به «وطن امروز»:
بازار کشش مولدسازی داراییهای دولت را ندارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پیشبینی دولت برای مولدسازی داراییها تا رقم 48 هزار میلیارد تومان گفت: بازار کشش انجام این معامله را ندارد ولی چوب حراج زدن به اموال دولت میتواند موجب فساد و تبانی شود.
محمد حسینی درباره اجرای اصلاحات ساختاری در بودجه 99 به «وطن امروز» گفت: اصلاحات ساختاری در بودجه سال آینده رعایت نشده است ولی هر سال نسبت به سال گذشته روند بودجهریزیها اصلاحات بیشتری پیدا میکند. برای مثال ما سال گذشته در رابطه با بودجه شرکتهای دولتی اقداماتی را انجام دادیم و امسال با توجه به اصلاحیه ماده 182 آییننامه داخلی مجلس، کار بهتری صورت گرفته است. وی افزود: امیدواریم بتوانیم در حین رسیدگی به لایحه بودجه، اعداد و ارقام شرکتهای دولتی، ساختارهای آنها، شرایط اداره و اینکه منابع و مصارف آنها به چه صورت است را هم بررسی کنیم. همچنین مباحث جداول و اسناد پشتیبانی لایحه بودجه 99، نسبت به سنوات گذشته خیلی بیشتر شده است. با گزارشاتی که وجود دارد میتوانیم اعداد و ارقام را راستیآزمایی کنیم ولی در کل آنچه مدنظر و توصیه مقام معظم رهبری جهت اصلاح ساختار بوده که بتوانیم ظرفیتهای فعال اقتصادی کشور را بیشتر کنیم یا نقاط پنهان درآمدهای پایدار را در نظر بگیریم، انجام نشده است.
حسینی تاکید کرد: مسائل مربوط به درآمدهای ناپایدار و عدم شفافیتهایی که در سنوات گذشته وجود داشت، امسال هم در بودجه تکرار و در بحث احکام انضباط مالی هم سیاق گذشته دنبال شده است. با این حال در مجلس روند به این سمت است که بتوانیم نقش خودمان را در جهت تصویب و شفافیت بودجه سال 99 آن هم با شرایطی که در سال سوم تحریمها هستیم، ایفا کنیم.
وی درباره پیشبینی کسب درآمد 48 هزار میلیارد تومانی از طریق فروش اموال مازاد دولت و احتمال تکرار تجربه تلخ خصوصیسازی اظهار کرد: در همه دنیا از روش مولدسازی داراییها استفاده میشود، یعنی شما در زندگی معمولی خودتان هم ماشین کهنهتان را میفروشید و ماشین نو میخرید ولی متأسفانه در کشور ما این مرسوم نبوده است؛ اینکه ما یکباره وارد این میدان میشویم جای سؤال دارد.
وی ادامه داد: بارها در پیشنهادات و اظهارنظرهایی که کردیم این سوال مطرح شد آیا ظرفیت کشش بازار برای خرید داراییها وجود دارد؟ از دید من خیر. با توجه به اعداد و ارقامی که ما در حوزه اوراق و شرایطی را که در تولید داریم، این کشش وجود ندارد ولی اگر بخواهیم به اموال دولت چوب حراج بزنیم یقینا ایجاد معاملاتی که در آن تبانی و فساد هم اتفاق بیفتد، دور از انتظار نیست.
وی درباره رد کلیات لایحه بودجه خاطرنشان کرد: این مسأله منوط به نظر کمیسیون است ولی به عنوان کارشناس اعتقاد دارم که لایحه بودجه یا باید تغییر اساسی کند یا اینکه دولت آن را برگرداند و در حوزه درآمدی که همه اذعان دارند کسری بزرگی وجود دارد، شفافیتهای لازم را ایجاد کند.
ارسال به دوستان
کلیات بودجه ٩٩ در کمیسیون تلفیق تصویب شد
نایبرئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور از تصویب کلیات این لایحه در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد. علیاصغر یوسفنژاد در گفتوگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه سال ٩٩ بعدازظهر امروز (سهشنبه) در 2 شیفت برگزار شد. در این جلسه آقای زنگنه راجع به نفت، میزان وابستگی، فروش، قیمت، تولید فرآوردههای نفتی و هدفمندی توضیحاتی ارائه کرد.
وی افزود: آقای نوبخت هم درباره نقاط قوت، امتیازات، نحوه تنظیم، محورهای بودجه، غیرمتمرکز بودن آن، هدفمندی یارانهها، درآمدها و مالیات توضیحاتی داد و سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس هم گزارشی از نقاط قوت و ضعف بودجه، تحریم، شرایط بینالمللی، تولید، اشتغال، معیشت و نرخ ارز را ارائه کرد.
یوسفنژاد با اشاره به اظهارات ۴ نماینده مخالف و ۴ نماینده موافق درباره کلیات بودجه، گفت: نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند و آقای نوبخت نیز درباره سوالات و ابهامات آنها توضیحاتی داد. نایبرئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ افزود: در ادامه کلیات لایحه بودجه به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ٢١ رأی موافق از مجموع ٣٩ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.
ارسال به دوستان
شاخص بورس ۲۸۹۳ واحد رشد کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سهام با ۲۸۹۳ واحد رشد به ارتفاع ۳۶۲ هزار واحد صعود کرد. در جریان داد و ستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 3میلیارد و 717 میلیون سهم و حقتقدم بهارزش 2273 میلیارد تومان در 519 هزار نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 2893 واحدی در ارتفاع 362 هزار و 259 واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای صنایع پتروشیمی خلیجفارس، سرمایهگذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت بندرعباس ثبت شد و در مقابل نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت و پتروشیمی خارک با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1496 میلیون ورقه بهارزش 1290 میلیارد تومان در 276 هزار نوبت، آیفکس 52 واحد رشد کرد و در ارتفاع 4666 واحد قرار گرفت.
ارسال به دوستان
لزوم بازنگری در تعرفه برق ارزکاوی
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: درباره رمز ارزها و نحوه برخورد با این صنعت، فرصتسوزی بدی در کشور در حال انجام است. علیرضا کلاهی افزود: بحث رمزارزها را یک پله عمیقتر نگاه کنیم، موضوع بلاکچین است؛ بلاکچین یکی از تکنولوژیهای اساسی شکلدهنده آینده همراه با هوش مصنوعی و واقعیت مجازی و... است. وی ادامه داد: تغییرات فناوری بشدت سرعت گرفته، یعنی سیاستگذار دیگر 6 ماه یا یک سال زمان ندارد تا درباره یک تغییر فناوری یا فناوری جدید تصمیمگیری کند؛ درباره رمزارزها وزارت نیرو با طی زمان زیاد، یک قیمتگذاری غیراقتصادی برای گاز و برق مورد استفاده در رمزارزها گذاشت و تمام بزرگانی که در این عرصه در حال آوردن سرمایههای خود به ایران بودند، چه به صورت کاملا خارجی و چه به صورت تلفیقی از سرمایههای داخلی و خارجی، از ایران رفتهاند و قزاقستان به سرمایهگذاران گفته به جای ایران بیایید در قزاقستان مزرعه بزنید و برق را با قیمت 5/2 سنت تحویل بگیرید. وی افزود: در نتیجه این تعرفهگذاری، فعالان بزرگ و شناسنامهدار و شفاف از ایران میروند، چراکه از طرفی نمیخواهند فعالیت غیراقتصادی داشته باشند و از طرف دیگر نمیخواهند قانون را شکسته و از برق غیرمجاز استفاده کنند و وزارت نیرو عملا درآمدی را که میتوانست از محل بهکارگیری منابع راکدش داشته باشد از دست داد و متوجه این نبود که در مقوله اقتصاد، بین حداکثرسازی بها و حداکثرسازی درآمد، نسبت خطی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است، وزارت نیرو باید برای استفاده از فرصت رمزارزها و پا گرفتن تکنولوژی بلاکچین در ایران، نسبت به تعرفهگذاریهای صورت گرفته، بازنگری کند.
ارسال به دوستان
افزایش ۳ برابری نرخ بنزین و دلار با رشد ۱۵ درصدی حقوق تناسبی ندارد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان در لایحه بودجه سال 99، گفت: با توجه به اقدام دولت در افزایش یکباره و 3 برابری قیمت بنزین و تأثیر آن بر قیمت کالاها و خدمات و عدم کنترل قیمتها توسط دولت بعد از گران شدن بنزین، افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان در سال آینده مناسب نیست. محمدمهدی مفتح با تاکید بر ضرورت کنترل بازار، ادامه داد: افزایش قیمت بنزین و بهتبع آن افزایش قیمت کالاهای اساسی و خدمات به معنای کوچکتر شدن سفره معیشتی مردم است، حال در سال آینده نیز به صورت معمول باید شاهد افزایش قیمتها باشیم. وی به خانه ملت، گفت: افزایش نرخ حقوق کارمندان قاعدتا باید متناسب با افزایش نرخ تورم باشد تا وضعیت مردم و حقوقبگیران بدتر از سال قبل نشود اما در شرایط کنونی با تصمیم دولت در لایحه بودجه سال 99 برای افزایش 15 درصدی حقوقها، سفره مردم در سال آینده کوچکتر میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|