|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
جای خالی روایت و مستندسازی از لحظهبهلحظه بزرگترین اتفاق این روزها
بیروایتیم
محمدرضا کردلو: در یکی از نشستهای خبری جام جهانی 2018، کارلوس کیروش متفاوتترین و لازمترین حرف آن روزها در سیاست بینالملل را به فوتبال پیوند زد و در واکنش به تحریمهایی که حتی بر بازیهای دوستانه تیم ملی ایران سایه افکنده بود، خطاب به بانیان تحریم گفت: «تحریمها اگر صد سال ادامه پیدا کنند، زورشان به پیروزی نخواهد رسید». و البته زورشان نرسید. فوتبال کمی هم اقبال میخواست اگرنه بیرانوند وقتی پنالتی رونالدو را گرفت، تفوق پیروزی بر تحریمها آشکار شد. ما با صدرنشینی در گروه مرگ فقط یک بقل پای طارمی را کم داشتیم. آن روز نگاه خودکم بین بعضیها که دوست داشتند جامجهانی در دقیقه 20 بازی با مراکش تمام شود، قدر و قیمت تلاش برای پیروزی را نمیفهمید. بعد که دیدند نه اسپانیا براحتی از سد ما گذشت و نه پرتغال، همان جملات تکراری را بر زبان آوردند:«چیزی از ارزشهای ما کم نشد!» و این حرفها هر چقدر هم که به دردبخور باشند، آزاردهنده است. ما میتوانستیم برنده باشیم در جایی که برنده بودن راحت نیست. این «چیزی از ارزشهای ما کم نشد» برای وقتهایی است که ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم.
القصه بازگردیم به جمله کی روش:«تحریمها اگر صدسال ادامه پیدا کنند، زورشان به پیروزی نخواهد رسید». و ما البته راویان خوبی از روزهای سخت و پرتلاش جامجهانی نبودیم. بعدش هم راوی خوبی نشدیم و قدر آن لحظات غرورانگیز را آنطور که باید ندانستیم و روایتش نکردیم که بیرانوند نزدیک به 2 سال بعد (نقل به مضمون) گفت: من از اینکه مردم باور نمیکردند که پنالتی رونالدو را میگیرم تعجب میکردم. مثل خیلی از اتفاقات دیگر. مثل همین پهلو گرفتن نفتکشهای ایرانی در بندر کاراکاس که از هر زاویهای که نگاه کنیم، یک فتحالفتوح است اما آنقدر از جزئیات ماجرا برای مخاطبان و مردم نگفتیم که ممکن است همین کلمه «فتحالفتوح» را کسانی به دیده اغراق بنگرند اما واقعیت همین است. رئیسجمهور ونزوئلا حرف تازهای درباره نفتکشهایی که در بندر کاراکاس پهلو گرفتهاند، زده است: «ورود نفتکش ایرانی به سواحل ونزوئلا محاصره غیرقابل قبول و جنایتکارانه تحمیل شده آمریکا بر ونزوئلا را شکست». طبعا معنای این حرف روشن است. عملیات علیه آمریکا در جایی خیلی نزدیک به خلیج خوکها، جایی خیلی نزدیک به آمریکا.
حالا دوباره ما باید بنشینیم و بنویسیم که اگر هالیوود بود، چنین و چنان میکرد و بهترین فیلم را برای این حماسه میساخت. ما البته برای ساختن فیلم درباره این حماسهها، نیاز به فیلمسازانی داریم که این اتفاق برایشان به همین اندازهای که حماسه هست، حماسه باشد. وقتی تعداد قابل توجهی از فیلمسازان ما اصلا ایران نیستند که مسائل ایران برایشان مهم باشد، خیلی سخت بشود کسانی را پیدا کرد که آستین همت بالا بزنند و کاری بکنند. در عالم مستند اما این گونه نیستند. اتفاقا هم از جهات فنی و هم از جهت فهم رسانهای مستندسازان فراوانی در این سالها تربیت شدهاند که به «حماسه» بودن ماجرای ورود نفتکشها به سواحل نزدیک به ایالات متحده باور دارند. به اینکه فرزندان ایران کار مهمی رقم زدهاند یقین دارند و برایشان مهم است که این ماجرا را روایت کنند.
از سوی دیگر پروژههای سینمایی در بهترین حالت موکول به آیندهای نه چندان دور خواهند شد. اما این روزگار و این عصر، روزگار روایتهای آنلاین است. روایتهای آنلاین هستند که تاریخ میسازند و از این منظر مستندساز و خبرنگار باسواد و خوش قلم و البته خوش دوربین و خوش فکر، کم نداریم که روایت یکی از عظیمترین مراودات مالی و بینالمللیمان را بی روایت در میان آبهای آزاد رها کردهایم. در روزهای گذشته خبرنگاران و چهرههای رسانهای این موضوع را مطرح کردهاند که چرا برای حضور یک مستندساز یا خبرنگار در این اتفاق بزرگ تدبیری نشده است و چرا روایتهای موجود از نفتکشهای ایرانی به خبرگزاریها و توئیت سران و رسانهایهای کشورهای مرتبط محدود شده است، در حالی که حتما میشد از این اتفاق روایتهای مهمی ارائه شود. روایتهایی شامل جزئیات متعدد از حال و هوای خدمه نفتکشها، میزان اطلاع و اخبارشان از بیرون و اینکه آیا متوجه این ماجرا شدهاند که آمریکا میخواهد تحریمشان کند و واکنششان چیست؟ اوضاع در تنگه جبلالطارق چگونه بود؟ در کاراکاس و هنگام پهلو گرفتن در بندر چه اتفاقاتی افتاد و واکنش ونزوئلاییها به شکستن حصر این کشور توسط نفتکشهای ایرانی چه بود؟ روایت مشقتهای مسیر، دوری از خانواده و رنجهایی که برای بسیاری از ما ناآشناست؟ اینکه این نفتکشها چگونه بازخواهند گشت؟ و خیلی جزئیات دیگر که هر کدام به تنهایی میتواند منشأ روایتهای جذاب و منبع الهام داستانهایی خواندنی و متنهای ارزشمندی برای تهیه مستند شود. احتمالا فیلمهای دوربینهای تلفن همراه خدمه کشتی برای مستندسازان و خبرنگاران خیلی ارزشمند باشد.
غرض اینکه ماجرای حضور نفتکشهای ایرانی، فارغ از همه ابعاد سیاسی و بینالمللیاش، فارغ از همه فواید تجاری و اقتصادیاش (اگر چه همه این زوایا نیازمند توجه بسیار است)، از منظر «روایت» قابل توجه و دارای اهمیت است، چرا که خدمه آن نفتکشها هر کدام بخشی از این مردمند و «روایت مردم» برای مردم همیشه تماشایی بوده و هست؛ کاری که شهید آوینی میکرد و ماندگار شد. آنقدر که اگر امروز هم مجاهدههای مردم در حوزههای مختلف دیده میشود، رهبری آرزو میکنند کاش یکی مثل آوینی پیدا شود تا بتواند تصویر و روایت زیبایی از اینها بسازد و ارائه دهد؛ روایتی که در شأن و اندازه این اتفاق مهم باشد.
ارسال به دوستان
سیدشهرام شکیبا در گفتوگو با «وطنامروز»به بهانه انتشار کتاب جدید ابوالفضل زرویی نصرآباد:
نصرآباد ادیبی تمام عیار بود
عباس اسماعیلگل: سید شهرام شکیبا، کتاب «خرپژوهی» ابوالفضل زرویی نصرآباد(طنزپرداز فقید) را اثری موفق در ادامه اثر پژوهشی «حدیث قند» دانست و گفت: آثاری چون «خرپژوهی» از مناسبترین گزینهها برای علاقهمندان طنزنویسی است.
به گزارش «وطنامروز»، مرحوم ابوالفضل زرویینصرآباد یکی از نامدارترین طنزپردازان معاصر بود که آذرماه سال 1397 از دنیا رفت. نصرآباد در دوران عمر کاری خود آثار متعددی را در حوزه ادبیات داستانی و طنز روانه بازار نشر کرد و اشعار متعددی از او منتشر شد و حالا کمی بیش از یک سال پس از درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد، کتاب «خرپژوهی» از این نویسنده منتشر شده است؛ اثری که بخشی از یک پژوهش بزرگ از سوی این نویسنده و طنزپرداز فقید درباره حضور خر در ادبیات منظوم و مکتوب در دنیا بوده است که در نهایت تنها بخش ایران آن باقی مانده بود که منتشر شده است.
زرویی که از استادان طنازی مکتوب و منظوم در روزگار ما بود، این پژوهش را نیز با طنزی زیرپوستی در دست داشت و البته در این موضوع زمینههای تاریخی استفاده از «خر» در متون منظوم و منثور طنز در ایران و جهان نیز بیتاثیر نبوده است. کتاب در نسخه فعلی خود با کوشش نسیم عربامیری و با مقدمهای از سیدمهدی شجاعی منتشر شده است. شجاعی در مقدمه کتاب خود که آن نیز آکنده از بیانی طنزآمیز است به بازگویی خاطره دیدار خود با مرحوم زرویی پرداخته است که طی آن زرویی به انجام این پژوهش و دغدغههای خود برای انجام آن اشاره میکند و شجاعی نیز درجا حمایت از تولید و انتشار این اثر را اعلام میکند.
بر اساس آنچه در این مقدمه درج شده است، این پژوهش طی چند سال و در چند هزار صفحه به موضوع حضور «خر» در ادبیات، باورها، افسانهها، قصهها و مثلها در تمام مناطق جهان پرداخته است و مرحوم زرویی این کتاب را در چند مجلد در دست تألیف داشته که «خرپژوهی» تنها بخش کوچکی از آن اثر بزرگ است. «خرپژوهی» در نسخه فعلی خود در 2 بخش شامل «حکایات و لطایف نظم» و «حکایات و لطایف نثر» تدوین شده است.
شهرام شکیبا در گفتوگو با «وطن امروز» درباره ویژگی بارز آثار زندهیاد زرویی نصرآباد گفت: مرحوم نصرآباد صرفا یک طنزپرداز نبود، بلکه در ابتدا یک ادیب تمامعیار بود که در ادامه مسیر به بالاترین سطح طنازی در ادبیات ایران رسید.
وی گفت: نصرآباد همیشه مطالعات عمیقی در ادبیات فارسی داشته است که پژوهشی دقیق همیشه چاشنی این مطالعات بوده است؛ موضوعی که متاسفانه امروز در میان طنزپردازان به چشم نمیخورد و اغلب طنزپردازان امروزی صرفا بانمک هستند و به هیچ وجه اهل مطالعه و پژوهش نیستند که در نتیجه این روزها شاهد آثار طنز ماندگاری در ادبیات فارسی نیستیم.
شکیبا در پایان گفت: مرحوم نصرآباد پیش از نگارش «خرپژوهی» اثر «حدیث قند» را هم مبتنی بر تحقیق و پژوهش بالا منتشر کرده بود که این موضوع نشان میدهد وی در همه آثارش در کنار طنازی، پژوهش را فراموش نکرده است.
ارسال به دوستان
تلویزیون
آغاز همکاری سیامک انصاری و جواد رضویان در «صفر بیستویک»
تصویربرداری مجموعه تلویزیونی صفر بیستویک به کارگردانی مشترک سیامک انصاری و جواد رضویان و تهیهکنندگی مهدی فرجی در تهران آغاز شد.
به گزارش «وطن امروز»، فیلمنامه سریال صفر بیستویک توسط شبنم وثوقی و هدی ایزدی نوشته شده و سیامک انصاری و جواد رضویان علاوه بر کارگردانی سریال به عنوان بازیگر نیز جلوی دوربین خواهند رفت.
همچنین تاکنون حضور مهدی فخیمزاده، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی، نگار عابدی، آزیتا ترکاشوند، مریم شیرازی، افشین آقایی، پادینا کیانی، مهبد بیور، رحمت نوری، محمدماهان فلاحتی و آللا و لیانا سخایی به عنوان بازیگر در این سریال قطعی شده است.
مجموعه تلویزیونی صفر بیستویک در 4 فصل برای پخش از شبکه 3 سیما ساخته میشود.
***
سریال جدید «محمدحسین لطیفی» در مرحله نگارش
سریال «پله پله» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی حسن وارسته و امیرعباس پیام به «بوقلمون» تغییر نام داد. به گزارش «وطن امروز»، نگارش سریال «پله پله» که بتازگی به «بوقلمون» تغییر نام داده است این روزها در مرحله طرح قرار دارد. محمدحسین لطیفی کارگردانی و حسن وارسته و امیرعباس پیام نویسندگی این سریال 30 قسمتی را برای شبکه 2 به عهده دارند. این سریال از مضمون طنز برخوردار است و با پایان مرحله نگارش وارد پیشتولید و انتخاب بازیگران خواهد شد. لطیفی تا به حال سریالهای صاحبدلان، سر دلبران، پادری، تنهایی لیلا، وفا، فرار بزرگ و... را برای تلویزیون کارگردانی کرده است. نعمت چگینی تهیهکنندگی «بوقلمون» را برای تلویزیون به عهده دارد.
***
ادامه تصویربرداری «زمین گرم» در تهران
تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمتالله با حضور بازیگران چهره در تهران ادامه دارد. به گزارش «وطن امروز»، این روزها تصویربرداری سریال زمین گرم به نویسندگی و کارگردانی سعید نعمتالله و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی در تهران ادامه دارد. بنا بر این گزارش، علیرضا خمسه، اصغر همت، نادر فلاح، کامران تفتی، مرجان شیرمحمدی، علیرضا آرا، شیوا ابراهیمی، دنیا مدنی، صادق برقعی، مرتضی درویش و پریوش نظریه بازیگران این سریال هستند. در خلاصه قصه این سریال آمده است: گندم در زمین چون جنین در رحم گرم مادر رشد میکند و به دنیا می آید. قصه زمین گرم قصه تلاش گندم و انسان در کنار هم است و یک خالق که به هر 2 جان داده و محافظ هر 2 است در توفانهای گذرای زندگی. نعمتالله برای نخستینبار کارگردانی سریالی را عهدهدار شده است و پیش از این به عنوان نویسنده فعالیت داشت. سریالهای برادرجان، جراحت، شیدایی، مدینه، میکائیل، خوابزده، زیر هشت، پشتبام تهران، عقیق، زیرپای مادر و... از سریالهایی است که به قلم نعمتالله تهیه و تولید شده است.
ارسال به دوستان
از سوی انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس منتشر شد
فراخوان فیلم با موضوع کمک مؤمنانه
مهدی عظیمیمیرآبادی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس از اعلام فراخوان فیلمنامه و طرح مینیسریال با موضوع کمک مؤمنانه و حضور همدلانه مردم و بسیجیان در مبارزه با ویروس کرونا خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ضمن اعلام این خبر گفت: انجمن قصد دارد با حمایت و پشتیبانی بنیاد فرهنگی روایت فتح، مینیسریالهایی داستانی با موضوع کمک مؤمنانه و حضور همدلانه مردم و بسیجیان عزیز در مبارزه با ویروس کرونا تولید کند، از این رو تصمیم گرفته شد از طریق فراخوانی مبنی بر ارسال طرح و فیلمنامه، آثار تولید و در رسانههای تلویزیونی و VOD به نمایش گذاشته شود. مهدی عظیمی میرآبادی همچنین با اشاره به زمان محدود و شاخصهای انتخاب آثار نیز گفت: زمان بسیار محدود است و حداکثر تا تاریخ 12 خردادماه نویسندگان، کارگردانان و تهیهکنندگان محترم فیلم و سینما فرصت دارند طرح یا فیلمنامههای خود را برای انجمن به آدرس تهران، میدان آرژانتین، خیابان بخارست، خیابان هشتم، پلاک 16، طبقه سوم و آدرس azimi@chmail.ir ارسال کنند تا اقدامات لازم انجام شود، همچنین فراگیری محتوا، کیفیت فنی و هنری و جذابیت، بیتردید از شاخصههای مهم و تأثیرگذار انتخاب آثار خواهد بود. ارسال به دوستان
با کاهش روند ابتلا به کرونا
جشنواره فیلم «ونیز» طبق برنامه معمول برگزار میشود
جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ طبق برنامه همیشگی خود ماه سپتامبر برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، لوکا زایا، فرماندار استان «ونتو»ی ایتالیا اعلام کرد با توجه به کاهش روند شیوع ویروس کرونا در کشور، جشنواره فیلم ونیز طبق برنامه همیشگی برگزار میشود. این جشنواره که توسط کمپانی بیینال دی ونتزیا برگزار میشود، قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان است. ماه ژانویه اعلام شده بود کیت بلانشت، رئیس هیأت داوران هفتادوهفتمین دوره این جشنواره خواهد بود. با توجه به قرنطینه عمومی که صنعت فیلم را در سراسر جهان به محاق برد، شاید این جشنواره با استقبالی کمتر از همیشه روبهرو شود اما به گفته زایا- که یکی از اعضای هیاتمدیره بیینال دی ونتزیا هم است- این جشنواره کارش را طبق معمول انجام میدهد. جشنواره فیلم کن بزرگترین جشنواره سینمایی دنیا مجبور شده است زمان برگزاریاش را به تعویق بیندازد. ایتالیا در عین حال اعلام کرده سفرها از کشورهای اروپایی از ۳ ژوئن ممکن خواهد بود و دوران قرنطینه به پایان میرسد. این در حالی است که این کشور خبر از ۱۱۹ کشته جدید به دلیل ابتلا به کرونا داد. ایتالیا با شمار ۳۲ هزار و ۷8۵ کشته از کرونا، سومین کشور دنیا از نظر درگذشت افراد مبتلاست و پس از آمریکا و بریتانیا در این رده قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
«صدیقه کیانفر» درگذشت
وداع با مادر همه بچههای من
«صدیقه کیانفر» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بر اثر ایست قلبی درگذشت.
به گزارش «وطن امروز»، «صدیقه کیانفر» صبح روز گذشته (دوشنبه) بر اثر ایست قلبی در 88سالگی درگذشت.
این بازیگر سال ۱۳۱۱ در آبادان متولد شد. فعالیت در رادیو را از سال ۱۳۳۶ با گویندگی و اجرای نمایش در رادیو نفت آبادان تجربه کرد.
وی در طول عمر هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «هامون»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «مأموریت آقای شادی»، «همسر» و «من زمین را دوست دارم» ایفای نقش کرده بود.
«بچههای کوچه دوستی» هنگامه مفید، «همه بچههای من» مرضیه برومند، «بیگناهان» احمد امینی، «میوه ممنوعه» حسن فتحی و «رسم عاشقی» سعید سلطانی نیز از جمله مجموعههای تلویزیونی هستند که صدیقه کیانفر در آنها به ایفای نقش پرداخت.
همچنین حضور در نمایشهای «دریاچه پنهان» مسعود دلخواه و «هایلایت» سوسن پرور از جمله تجربیات تئاتری زندهیاد کیانفر بود.
مراسم تشییع این هنرمند فقید هم با تاثیر از شرایط کرونایی کشور با محدودیتهایی مواجه خواهد بود به طوری که طبق اعلام سیدمحمد طباطبایی، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، همانند روال سابق مراسمهای اینچنینی، هیچ بزرگداشتی در مقابل خانه سینما یا تالار وحدت برگزار نخواهد شد. مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم صدیقه کیانفر، درباره جزئیات مراسم تشییع پیکر این هنرمند اینچنین توضیح داد: طبق گفتوگو و ملاقاتی که با تنها فرزند زندهیاد کیانفر داشتم بنا بر این شد که مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید ساعت ۱۰:۳۰ روز چهارشنبه هفتم خردادماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) انجام شود و حضور عموم مردم در این مراسم آزاد است و محدودیتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: تمام کارهای مربوط به دفن این هنرمند ارزنده کشورمان به عهده مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بوده و ما به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی برنامهای را در خانه هنرمندان ایران یا تالار وحدت برگزار نکرده و تمام موارد مربوط به مراسم خاکسپاری را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) انجام میدهیم.
ارسال به دوستان
«مأموریت غیرممکن» تام کروز در ونیز ادامه پیدا میکند
تام کروز قصد دارد با وجود کرونا، برای ادامه فیلمبرداری «ماموریت غیرممکن» به ونیز بازگردد. به گزارش «وطن امروز»، بازیگر سرشناس سر سازش ندارد! در حالی که فیلمبرداری فیلم هفتم از مجموعه فیلمهای «ماموریت غیرممکن» ماه فوریه به دلیل شیوع ویروس کرونا در ونیز متوقف شد، تام کروز قصد دارد دوباره در همین شهر فیلمبرداری را ادامه دهد. وی با رد کردن همه انتخابهای جایگزین که از سوی مدیران تولید پیشنهاد شده، قصد دارد دوباره به ونیز بازگردد. یکی از اعضای گروه تولید گفته است «او نمیخواهد هیچ چیز دیگری بشنود و جای دیگری فیلمبرداری نمیکند». گفته شده تام کروز که از تهیهکنندگان فیلم هم است، میخواهد با تولید فیلمش در ونیز به این شهر که بشدت از ویروس کرونا آسیبدیده کمک کند.
ارسال به دوستان
«فرصت قاب، تهدید نقاب» منتشر شد
شماره ۱۶۸۸ مجله سروش با عنوان «فرصت قاب، تهدید نقاب»، ویژه اردیبهشتماه منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، ماهنامه سروش در شماره جدید خود در پرونده سوژه مجله، در قالب گزارش و گفتوگو به بررسی سریال پایتخت پرداخته است. همچنین در مصاحبه اختصاصی با سیروس مقدم کارگردان پایتخت، چالشهای بیجواب مانده این فیلم تلویزیونی بررسی شده است. موضوع سلبریتیها، کنداکتور داغ سیما در ماه رمضان، کارنامه کرونایی رسانه ملی، بررسی تعامل مسؤولان و رسانهها در بحران کرونایی، بررسی مستند و مسابقات سیما و... از دیگر مطالبی است که در پرونده آنتن، اندیشه و گزارشگران این شماره از سروش به آنها پرداخته شده است. همچنین در بخش قاب، چالش غرب با کرونا، نقاب کرونایی، پیام نمادین آدمهای سنگی و خلوتترین روزهای شلوغترین نقاط دنیا به تصویر کشیده شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|