|
ارسال به دوستان
نگاهی به مستندی که روایتگر یکی از ننگینترین قراردادهای تاریخ ایران است
برجام 1919 !
گروه فرهنگ و هنر: اکران عمومی مستند «۱۹۱۹» به کارگردانی مهدی صلواتچی که در روایتی جنجالی چگونگی انعقاد قرارداد ۱۹۱۹میلادی بین دولت ایران و انگلستان و مخالفت نخبگان ایرانی با آن را روایت میکند، از روز گذشته در سامانه عماریار آغاز شد.
تاریخ 200 ساله اخیر ایران سرشار از رویدادها، جنگها، تصمیمات سرنوشتساز و حوادث تلخ و شیرینی است که میتواند مایه عبرت و درسآموزی باشد. این کارکرد مهم تاریخ، زمانی برای عبرتگیرندگان معنای بیشتری مییابد که در قالبی همهفهم و جذاب ارائه شود. در این میان، فیلم مستند که ۲ خصلت «روایت مبتنی بر واقعیت» و «ارائه هنرمندانه» را در خود دارد، جایگاه ویژهای دارد.
مستند نیمهبلند «۱۹۱۹» به کارگردانی مهدی صلواتچی و تهیهکنندگی محمدرضا امامقلی که با حمایت مؤسسه «سفیر فیلم» تهیهشده، از جمله آثاری است که با همین رویکرد یکی از حوادث مهم تاریخ معاصر ایران را واکاوی میکند؛ حادثهای که در سال ۱۹۱۹م (۱۲۹۸ش) رخ داد.
در این سال (۱۹۱۹) و چند سال پیش از آن، ایران دورانی پرآشوب و پرتنش را پشتسر میگذاشت. قرارداد ۱۹۱۹ در سالهای پایانی سلسله قاجار و پیش از روی کارآمدن رضاخان منعقد شد. این قرارداد از صفحات مبهم، تاریک و تأسفبرانگیز تاریخ کشورمان است؛ قراردادی که با وجود ظاهر نسبتا معقول، پشتپردهای چندلایه و پرابهام دارد و اگر روشنگری و افشاگری جمعی از نخبگان سیاسی آن دوره رقم نمیخورد، معلوم نبود با عملیاتیشدن آن چه بر سر ایران و ایرانی میآمد.
حامی و عامل اصلی این قرارداد «میرزا حسن وثوقالدوله» نخستوزیر وقت و از رجال سیاسی طرفدار انگلستان بود که با روشن شدن زوایای پنهان این قرارداد سیاسی، به یک چهره منفور تبدیل شد.
درباره این مستند باید گفت بررسی بند به بند قرارداد 1919 یکی از نکات مثبت مستند است که البته به نظر میرسد به خاطر محدودیت زمانی، سازندگان با عجله از کنار آن رد شدهاند. به جز یک بند که مرتبط با فروش تسلیحات انگلیسی به ایران است، از سایر بندهای آن عبور میشود. تمرکز فیلم بر موضوع فروش سلاحهای مستعمل و کارکرده انگلیسی به ایران است و در نتیجه سایر بندها بویژه حضور مستشاران انگلیسی در ایران به وضوح بیان نمیشود. به عبارت دیگر آن بخش از قرارداد که نافی استقلال ایران شده و بعدها مورد انتقاد نخبگان ایرانی قرار میگیرد، برای مخاطب مبهم میماند.
این مستند در ادامه به زمینههای تاریخی و شرایط داخلی و خارجی منتهی به عقد قرارداد میپردازد. وقوع جنگ اول جهانی، نقض بیطرفی ایران و اشغال این کشور، قحطی فراگیر و آشفتگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از جنگ ایران را به ورطه هولناکی از فقر و بیثباتی و آشفتگی کشانده بود. قرارداد ۱۹۱۹ در چنین شرایطی و پس از چند ماه مذاکره بین طرف ایرانی و نمایندگان دولت انگلستان بسته میشود.
از طرف دیگر، به نظر میرسد هدف غایی سازندگان «۱۹۱۹» ارائه یک الگوی تطبیقی بین دوران قاجار و شرایط فعلی کشور و قضیه برجام باشد. حتی در بخشی از فیلم، در توصیف شرایط نامطلوب ایران به صراحت این جمله بیان میشود: «جنگ اول جهانی به پایان رسیده و دوره سازندگی آغاز شده است». در ادامه نیز به تلاش برخی نخبگان برای نزدیک شدن به انگلستان برای اصلاح این وضع اشاره میشود. اطلاق دوره سازندگی به روزگار آشفته پس از جنگ جهانی، در ذهن بیننده قیاس با دوران پس از جنگ تحمیلی را متبادر میسازد؛ قیاسی که چندان منطقی نیست. با این حال نباید از برخی مشابهتهای شگفتانگیز میان دوران انعقاد قرارداد ۱۹۱۹ و برجام که در مستند بخوبی برجسته شده نیز غافل شد؛ وضعیتی که چه در زمان مذاکرات وثوقالدوله با نمایندگان دولت انگلستان و چه در شیوه برخورد متولیان قرارداد با منتقدان آن خودنمایی میکند.
اما به واقع تاریخ چیز بسیار عجیبی است. درسها، آموزهها و اطلاعاتی در دل تاریخ وجود دارد که در هیچ جای دیگر نمیتوان آن را پیدا کرد؛ اطلاعات ناب کشف نشده؛ اطلاعات ناب کشف نشدهای که دیگر برای کسی مهم نیست. مهم نیست که انگلیس، شوروی، فرانسه و آلمان به خاطر یک دعوای خانوادگی میلیونها میلیون آدم را به کام مرگ کشاندند.
دیگر مهم نیست که مردم ایران با گرسنگی و فقر و قحطی روزگار خود را با سختی هر چه تمامتر گذراندند؛ آنقدر که چیزی حدود 8 میلیون ایرانی را تنها به خاطر آنکه سربازان انگلیسی همیشه در رفاه و آسایش باشند و دوری از شهر و کشور خم به ابرویشان نیاورد، به کام مرگ کشاندند.
دیگر مهم نیست در آن زمان، وقتی تکتک مردم میمیرند، چند نفر در میانه کوهها و در محلی خوش آب و هوا با انگلیسیها دست دوستی داده و رشوه کلانی از آنها گرفتند. دیگر مهم نیست آنها که رشوه گرفتند ایرانی بودند. این اتفاقات دیگر مهم نیست، چون مردم فکر میکنند تاریخ برای تاریخ است اما نمیدانند که تاریخ همین امروز است.
تاریخ آنقدر تکرار میشود تا ما آن را بفهمیم. تا آن را کشف کنیم. تا از آن کشف، درس عبرت بگیریم. درس عبرت بگیریم تا دیگر از غرب و شرق کمک نخواهیم. درس عبرت بگیریم که کسانی هستند که منفعت خودشان را به تمام کشور ترجیح دهند، کسانی هستند که هر چقدر بگویند غرب قابل اعتماد نیست کسی گوش به حرفشان ندهد.
تاریخ را باید خواند که به کشف رسید؛ همان کاری که مستند 1919 انجام داده است؛ با رفتن در دل تاریخ و یافتن اتفاقات به دنبال علل آنها میرود. در پیچ و خم تاریخ دست به روی نقاطی نادیده میگذارد که انگار خود آن را کشف کرده است و در آخر برای ما از اتفاقات آینده سوال میپرسد. همین پایانبندی است که مخاطب را به فکر فرو میبرد و او را به کشفی دیگر وا میدارد. همین معنای مستند است؛ مستند باید کاشف اسرار و رمز و رازهای نادیده باشد.
در 1919 این اتفاق میافتد. شروع مستند برای ما از یک خودکشی پرده برمیدارد و بخوبی قلاب اول را میاندازد و در پی پاسخ به چرایی این خودکشی مخاطب را به جلو میبرد.
تصاویر حس را بخوبی به مخاطب القا میکند. تصاویر سیاه و تیره نمایانگر زندگی تاریک و دلگیر مردم آن روز ایران است. آرشیوها بخوبی جایگزین شده بود، میشد فهمید که برخی تصاویر مربوط به تاریخ معاصر است و بازسازی شدهاند اما همچنان ذهن مخاطب در دستان روایت بود.
قصه گاهی کند میشد و از ریتم میافتاد و گاهی تند میشد و میرفت که مخاطب جا بماند اما در پایان با آرامش کامل مخاطب را به همان نقطهای از تاریخ میبرد که سازنده هم خودش به آنجا رسیده اما در پایان با مفهوم عمیقی از تراژدی روبهرو میشویم که باعث کشف مخاطب از سیر تاریخ و اتفاقات آن از گذشته تا به امروز میشود؛ مخاطب را به این باور کشف میرساند که کشف در تاریخ چقدر آموزنده است.
این کشف برای مخاطب شگفتیآور است. وقتی امروز را با گذشته مقایسه میکنیم، میبینیم چقدر نقاط اشتراک میان حال و گذشته وجود دارد. اینکه بعد از یک قرن هنوز هم از گذشته درس عبرت گرفته نشده است خود یک تراژدی و غمانگیزتر از قبل است؛ قطعا عبرت گرفتن از تاریخ ، بیمدهندهای خیرخواه است.
ارسال به دوستان
مشکلات سایت نمایشگاه مجازی کتاب ، نخستین روز برپایی آن را با چالش مواجه کرد
«کندآنلاین»
گروه فرهنگ و هنر: پس از آنکه چند ماه پیش مسؤولان وزارت ارشاد به این نتیجه رسیدند امسال به خاطر شرایط کرونایی کشور، نمایشگاه کتاب تهران را به شکل و شمایل متفاوت و بهصورت مجازی برگزار کنند، بسیاری بر این باور بودند مسؤولان همه تمهیدات لازم را برای برپایی استاندارد نمایشگاه مجازی امسال فراهم کردهاند که نسبت به برپایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اقدام میکنند.
گفتنی است مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب مجازی تهران عصر سهشنبه با حضور وزیر ارشاد و سایر مسؤولان فرهنگی کشور برگزار شد و مسؤولان دستاندرکار نمایشگاه هم در این مراسم به مراتب از خدمات نوین نخستین نمایشگاه کتاب مجازی تهران به مخاطبان صحبت کردند و همه مردم بر این اساس در انتظار یک تجربه شیرین و متفاوت از نمایشگاه کتاب تهران بودند تا اینکه نخستین نمایشگاه کتاب مجازی تهران در حالی صبح روز گذشته (چهارشنبه) به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد که سایت این نمایشگاه در همان ساعات اولیه با کندی و مشکلات بسیاری مواجه شد که گلایه و نارضایتی کاربران را در پی داشت.
فرشید فرحخواه، مسؤول اجرایی سایت نمایشگاه عصر روز گذشته در این باره به رسانهها گفت: از ساعت 7:30 صبح نخستین روز نمایشگاه کتاب حجم گستردهای از خریداران به سایت نمایشگاه وارد شدند.
وی درباره کندی سایت نمایشگاه مجازی کتاب و اینکه برخی عنوان میکنند کتابهای انتخابشده برای خرید، از سبد خریدار حذف میشود، توضیح داد: عمده مشکل به وجود آمده به دلیل حجم بالای استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب در روز اول است. با توجه به اینکه استقبال خیلی زیاد است، با مشکل کندی سایت مواجیهم که بزودی برطرف میشود.
وی درباره خالی شدن سبد خریدار در سایت هم گفت: این مشکل به این دلیل است که سرورهایی که پشتیبانی میکنند کاملا فرصت لازم برای سرویسدهی را ندارند و این موضوع نمایش داده میشود.
مدیر فنی و اجرای پروژه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزود: ۵ سرور پشتیبانیکننده حجم درخواستها را پشتیبانی میکنند اما در حال افزایش تعداد سرورها هستیم؛ چون حجم ورودی و استقبال از سایت نمایشگاه در روز اول بسیار زیاد بود.
فرحخواه ضمن اشاره به اینکه ساعت بازگشایی نمایشگاه مجازی کتاب ۹ صبح اعلام شده بود اما از ساعت ۷:۳۰ صبح حجم بالایی از مراجعان به سایت در حال خرید از آن بودند، گفت: ضمن مذاکراتی که با مدیریت افزایش منابع در حال بهبود خدمات سایت داشتیم، روند در حال بهبود است تا سمت خریدار مشکل نداشته باشیم.
وی درباره میزان بازدید تا ساعت ۱۲ دیروز یعنی روز نخست نمایشگاه، گفت: تمام تمرکزمان بر رفع کندی سیستمها و سرویسدهی بهتر گذاشته شده و هنوز گزارشی از میزان بازدید دریافت نکردهام.
فرحخواه در پایان اظهار کرد: بخش عمده مراجعان برای خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تصور میکنند کتابهای داخلی موجودی کمی دارند و ممکن است طی روزهای آتی به اتمام برسد اما اینگونه نیست و نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهمانند نمایشگاه فیزیکی است. یعنی ناشران همچنان موجودی داشته و میتوانند کتاب ارائه کنند، بنابراین خریداران اگر با کندی سایت و سیستم مواجه شدند، میتوانند خریدهای خود را به روزهای آتی موکول کنند.
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران یکم بهمن آغاز شد و تا ششم بهمن ادامه دارد.
همچنین خانه کتاب در اطلاعیهای با توجه به موج استقبال گسترده بازدیدکنندگان و خریداران کتاب از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران همزمان با آغاز نمایشگاه، از خریداران خواست با توجه به ۲۴ ساعته بودن بازدید و خرید، مراجعه به سایت را به روزهای آینده و ساعتهای مختلف موکول کنند.
ارسال به دوستان
اخبار
فردین خلعتبری موسیقی «مصلحت نظام» را ساخت
فردین خلعتبری موسیقی فیلم سینمایی «مصلحت نظام» به تهیهکنندگی محمدرضا شفاه و کارگردانی حسین دارابی را ساخت. به گزارش «وطن امروز»، خلعتبری که در کارنامه کاری خود ساخت موسیقی آثار خاطرهانگیزی چون شب دهم، مدار صفر درجه، اتوبوس شب و به رنگ ارغوان را دارد، موسیقی فیلم «مصلحت نظام» را نواخت و همزمان با اتمام ساخت موسیقی و سایر مراحل فنی آن، نسخه نهایی این اثر به دفتر جشنواره تحویل شد. فیلم سینمایی «مصلحت نظام» که محصول مشترک حوزه هنری و سازمان هنری- رسانهای اوج است، نخستین تجربه کارگردانی سینمایی حسین دارابی به شمار میرود و یک تریلر جاسوسی- امنیتی است که داستان آن در اواخر دهه ۵۰ میگذرد.
«مصلحت نظام» سومین فیلم تولیدشده در باشگاه فیلم سوره است که با بازی فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینینیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و نازنین فراهانی در سکوت خبری جلوی دوربین رفت و در جشنواره فیلم فجر هم حضور خواهد داشت.
***
انصراف «پسر دلفینی» از جشنواره سیونهم فیلم فجر
انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش از سیونهمین جشنواره فیلم فجر کنارهگیری کرد.
انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» تازهترین محصول سازمان هنری- رسانهای اوج به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیهکنندگی محمدامین همدانی، از سیونهمین جشنواره فیلم فجر انصراف داد. روابط عمومی فیلم «پسر دلفینی» با اعلام این خبر نوشت: با توجه به اینکه «پسر دلفینی» تنها انیمیشن حاضر در جشنواره سیونهم فیلم فجر است و طبق آییننامه جشنواره طبیعتا در رقابت و مسابقه قرار نمیگیرد، با احترام به هیات داوران و اعضای جشنواره از شرکت در این جشنواره انصراف میدهد. «پسر دلفینی» محصول سازمان هنری- رسانهای اوج با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که پس از گذشت حدود 2 سال از تولید، آماده نمایش شد. «پسر دلفینی» تاکنون با استقبال شرکتهای خارجی از کشورهای مختلف برای مشارکت و پیشخرید این اثر سینمایی روبهرو شده است.
***
سیروس مقدم «جزیره» را میسازد
سیروس مقدم با کارگردانی سریال «جزیره» بار دیگر به شبکه نمایش خانگی میآید. به گزارش «وطن امروز»، سیروس مقدم، کارگردان تلویزیون در دومین سریال شبکه نمایش خانگی خود با همکاری منوچهر محمدی، تهیهکننده سینما و تلویزیون، سراغ قصهای ملودرام و اجتماعی رفته که علی طالبآبادی آن را نوشته است. این سریال در مرحله پیشتولید قرار دارد و انتخاب بازیگران آن در حال انجام است تا برای پخش و عرضه در سال ۱۴۰۰ آماده شود. برخی از عوامل این سریال عبارتند از؛ مدیر فیلمبرداری: محمدرضا سکوت، تدوین: سپیده عبدالوهاب، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، طراح گریم: سودابه خسروی، طراح صحنه: پیام سوری، طراح لباس: آرزو غفوری، صدابردار: امیر عاشق، مدیر برنامهریزی: سیدعلی هاشمی، دستیار اول کارگردان: ایمان غیرتمند، جلوههای ویژه کامپیوتر: فرید ناظر فصیحی، عکاس: امید صالحی و مدیر تدارکات: حسین فیضآبادی.
ارسال به دوستان
انتشار آلبوم سالارعقیلی پس از ۱۹سال
آلبوم «میدانم که میآیی» به آهنگسازی امیرحسین سام و خوانندگی سالار عقیلی که ۱۹ سال پیش تولید شده بود، در دسترس مخاطبان قرار گرفت. به گزارش «وطن امروز»، «میدانم که میآیی» حدود ۱۹ سال پیش در قالب یک مجموعه ساز و آوازی تولید شد و این بار تصمیم گرفته شده بعد از ۲ دهه با عنوان «میدانم که میآیی» برای علاقهمندان موسیقی ایرانی منتشر شود.
به گفته نیما جوان، پخشکننده اثر، این آلبوم به دلیل اینکه در سالهای دور تولید شده قطعا از حال و هوای متفاوتتری با آثار فعلی سالار عقیلی برخوردار است. تمام کارهای آهنگسازی و تنظیم این آلبوم توسط امیرحسین سام انجام شده و ترانههای آن نیز از شفیعیکدکنی، مولانا و هوشنگ ابتهاج (سایه) است.
این آلبوم جزو نخستین آثاری است که این خواننده اجرا کرده و قطعا جذابیت بیشتری برای مخاطب خواهد داشت. «برف نو»، «میدانم که میآیی»، «پیک سحر»، «شهر خاموش من»، «سلامی به ایران»، «مسافر»، «ساز و آواز ۱»، «ساز و آواز ۲» و «فرود به ماهور» عنوان قطعاتی است که در این آلبوم گنجانده شده است.
ارسال به دوستان
شرایط ویژه میزبانی سینماهای مردمی «فجر۳۹»
بلیتفروشی سری لغو شد
مذاکرات میان مسؤولان سیونهمین جشنواره فیلم فجر و متولیان حوزه فروش بلیت و سینماداران برای میزبانی ایمن از مخاطبان مردمی در این دوره از جشنواره ادامه دارد.
به گزارش «وطن امروز»، پس از چراغ سبز رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت طی بازدید از ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر برای میزبانی از مردم با رعایت پروتکلهای بهداشتی، احتمال فعال شدن بخش مردمی سیونهمین جشنواره فیلم فجر قوت گرفته است. در همین راستا جلساتی درباره نحوه فروش بلیت برای سینماهای مردمی و نیز سازوکار اجرایی این بخش در جشنواره سیونهم برگزار شده است.
بر اساس پیگیریها، از هفته گذشته دستاندرکاران دبیرخانه جشنواره فجر جلساتی را با صاحبان سامانههای آنلاین فروش بلیت با محوریت سمفا داشتهاند تا برنامهریزیها برای بلیتفروشی مردمی صورت بگیرد. در این جلسات مقرر شده مثل سالهای گذشته یک سامانه خاص به صورت انحصاری متولی فروش بلیت نباشد که به همین ترتیب انحصار شکسته میشود، همچنین قرار است هر سامانهای که تمایل به بلیتفروشی در جشنواره دارد درخواست خود را اعلام و نیازهای فنی خود را در این مدت آماده کند. ضمن اینکه در مدت باقیمانده باید سازوکار سمفا و نواقص فنی آن بررسی و آماده میزبانی و خرید بلیت شود. امسال به دلیل شیوع کرونا و محدودیتها قرار نیست مثل سالهای گذشته بلیتهای بخش مردمی به صورت سری فروخته شود، سالنهای مردمی به شکل یکسوم ظرفیت میزبان مخاطبان خواهد بود و مخاطبان باید بلیتها را تکی بخرند، تمام بلیتها هم به شکل آنلاین فروخته میشود. همچنین خرید بلیت به صورت گیشهای امکانپذیر نیست، بنابراین دیگر خبری از صفهای خرید بلیت در مقابل سینماها نخواهد بود.
به منظور حفظ پروتکلهای بهداشتی و انجام ضدعفونی سالنهای سینما، فاصله بین سانسها بیش از یک ساعت خواهد بود. در این فرآیند بر خروج نفرات قبلی از سالن و ساماندهی ورود افراد جدید نیز نظارت میشود.
در سالهای گذشته برخی صنوف و نهادها از سهمیههای اختصاصی در بخش بلیت برخوردار بودند اما امسال به صنوف بلیتهای سهمیهای از طریق خرید آنلاین داده میشود. متولیان صنوف به اعضای خود کدهایی ارائه میدهند تا آنها در زمان دلخواه از این بلیتها برای رزرو استفاده کنند. همچنین قرار است از همه ناوگان قابل استفاده سینماها استفاده شود تا فاصلههای اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی رعایت شود.
درباره تعداد بلیتها و زمان فروش هنوز تصمیمگیری نشده و این موضوع بستگی به بازبینی فیلمها دارد، چون این مرحله به دلیل آماده نبودن فیلمها به کندی پیش میرود و فیلمهایی که هنوز نسخه اصلی خود را آماده نکردهاند، زیاد است و احتمال دارد این وضعیت تا اول بهمن طول بکشد.
کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت روز گذشته در حاشیه بازدید از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر درباره برپایی جشنواره با حضور مخاطبان گفت: جشنواره سیونهم با اعمال برخی محدودیتها و بر اساس ارزیابی ریسک برپایی آن، برگزار خواهد شد. از مردم استدعا داریم در این دوره جشنواره، با رعایت اصول و توصیهنامههای بهداشتی شرکت کنند.
***
[آمادگی حوزه هنری برای میزبانی مردمی در جشنواره فیلم فجر]
حوزه هنری از آمادگی سینماهای خود برای میزبانی مردمی در سیونهمین جشنواره فیلم فجر بر اساس پروتکلهای بهداشتی خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، با توجه به موافقت رسمی وزارت بهداشت با برگزاری مردمی جشنواره فیلم فجر، سینماهای حوزه هنری پس از تجربه ۱۵ روز بازگشایی اخیر مطابق پروتکلهای بهداشتی، آمادگی میزبانی امن از مخاطبان در جشنواره سیونهم فیلم فجر را دارد. حضور توأمان بیش از ۳۰ هزار تماشاگر در ۲ هفته اخیر در ۴۰ سینمای بازگشایی شده حوزه هنری ضمن رعایت محدودیت ظرفیت ۵۰ درصدی و تجربه اجرای پروتکلهای بهداشتی در سالنهای سینما، گواه این است که میتوان در راستای ماهیت اصلی جشنواره فجر در دهه فجر انقلاب اسلامی، مطابق استانداردهای بهداشتی میزبان مخاطبان بود. در این راستا حوزه هنری آمادگی خود را برای هر گونه همراهی و اجرای دستورالعملهای اختصاصی برگزاری جشنواره اعلام میدارد و امیدوار است بتوان از این فرصت برای احیای سینما و چرخه اکران فیلمها بهره برد.
ارسال به دوستان
حضور کارتونیستهای 50 کشور در جشنواره هنر مقاومت
دبیر بخش کارتون ششمین جشنواره بینالمللی هنر مقاومت با اشاره به کیفیت بالای آثار دریافتی جشنواره در بخش کارتون گفت: بیش از 1000 اثر از 50 کشور دنیا به دبیرخانه این رویداد رسید. به گزارش «وطن امروز»، نشست داوری آثار بخش کارتون ششمین جشنواره بینالمللی هنر مقاومت در حوزه هنری برگزار شد.
سیدمسعود شجاعیطباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر بخش کارتون ششمین جشنواره بینالمللی هنر مقاومت، در حاشیه نشست داوری آثار دریافتی دبیرخانه این جشنواره گفت: بخش کارتون ششمین جشنواره بینالمللی هنر مقاومت با ۲ موضوع «افول آمریکا» و «ما کرونا را شکست میدهیم» در حال برگزاری است.
شجاعیطباطبایی ادامه داد: بخش کارتون ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت در نظر دارد فروپاشی نظام سلطه را با عنوان «افول آمریکا» در معرض دید جهانیان بگذارد.
وی افزود: دبیری این بخش از جشنواره بر عهده بنده گذاشته شده است و داوری این بخش هم با حضور علیرضا ذاکری، مجید خسروانجم و محمدعلی رجبی در حال انجام است. شجاعیطباطبایی ادامه داد: کیفیت آثار دریافتی ششمین جشنواره هنر مقاومت در بخش کارتون بسیار خوب است. بیش از 1000 اثر از 50 کشور دنیا به دبیرخانه این رویداد رسیده است. دبیر بخش کارتون ششمین جشنواره بینالمللی هنر مقاومت افزود: نگاه هنرمندان شرکتکننده با موضوع «افول آمریکا» بسیار جالب و مورد توجه بود، چرا که بهروز و پویاست. موضوع کرونا و مقاومت کادر درمان و اهالی پیرامون آن نیز بسیار مورد استقبال هنرمندان سراسر دنیا قرار گرفته است و با ایدههای نو و جذاب به این موضوع پرداختهاند.
ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت در 8 بخش توسط گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح، بهمنماه در تهران برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|