|
ارسال به دوستان
حامد حبیبی، نویسنده کتاب «راز پنهان سینما» در گفتوگو با «وطنامروز» از اهمیت دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران گفت
سینمای فرهنگی
گروه فرهنگ و هنر: سینما یکی از مسائل و موضوعات پیچیده انسان مدرن است که به دیپلماسی بینالمللی کشورها و حکومتها تبدیل شده و در حوزه مسائل امنیتی و دفاعی بسیار تعیینکننده است. برای درک اسرار مرموز و پنهان سینما در دیپلماسی هنری حکومتها و مناسبات تمدنی کشورها قطعا به مطالعات بینرشتهای و چندرشتهای برای ترسیم نقشه صلح و جنگ نیاز است. در این مسیر، هر شاخه علمی نمیتواند به دستاوردهای دیگر علوم بیاعتنا باشد، بنابراین شیوه مواجهه دستاوردهای یک علم با علوم دیگر نیز حائز اهمیت است. امروزه سینما نقشه صلح و جنگ بینالمللی را ترسیم میکند و مانند ماتریسی است که برای تحلیل آن به مطالعه تاریخ، ادیان، هنر، فلسفه، روانشناسی، زیستشناسی، کلام و جامعهشناسی نیاز است تا بتوان نقشه جامع مهندسی سینمایی را ترسیم کرد.
کتاب «راز پنهان سینما» با همین موضوع و محوریت به نویسندگی حامد حبیبی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. حبیبی در گفتوگو با «وطنامروز» در این باره گفت: سینما مهمترین گزاره برای تمدنسازی به شمار میآید. هیچ تمدنی نمیتواند نفوذ و گسترش در جهان و جوامع داشته باشد، بدون اینکه توجهی به سینما داشته باشد. این نکته اولی است که باید در حوزه مطالعات سینما و امور بینالملل مد نظر داشته باشیم و نکته دوم اینکه سینما در مطالعات بینرشتهای حوزه گستردهای دارد؛ یعنی از تاثیراتی که سینما بر روان انسانها و ژنتیک آنها میگذارد، معمولا غفلت میشود. بعد از این تاثیرات است که ما فرهنگ یک جامعه را تحت تاثیر خود قرار میدهیم و وقتی فرهنگها تحت تاثیر قرار میگیرند، تمدنها دگرگون میشوند، بنابراین اگر ما بخواهیم به تمدن نوین جهانی و اندیشه جهانی شدن فکر کنیم، مهمترین گزاره آن در قرن 21 سینماست. وی ادامه داد: حرف این کتاب این است که اگر ما به تمدن ایرانی میاندیشیم، پس باید به جهانیسازی سینمای ایران فکر کنیم و در همین راستا عمل کنیم و گام برداریم. حبیبی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سینمای ما در چه جایگاه تمدنسازی قرار دارد، گفت: امروز متاسفانه سینمای ما یک سینمای پیرو است. سینمای ما امروز مورد هجوم فرهنگهای بیگانه و بعضا ضدفرهنگهای بشری قرار گرفته است. ما اساسا «جایگاه والای تمدنسازی» در این باره نداریم و این کتاب به همین بهانه نوشته شده است تا بتوانیم جایگاه سینمای ایران را در عرصه جهانی پیدا کنیم. نویسنده کتاب «راز پنهان سینما» در ادامه درباره «چه باید کرد»هایی که باعث تغییر جایگاه سینمای ما در سطح جهانی میشود، گفت: ما باید در ساختار فیلمنامهنویسی خود در سینما یک تجدید نظر اساسی و جدی داشته باشیم و به عبارتی نیاز به یک انقلاب در حوزه فیلمنامهنویسی داریم و شاعران سینما با توجه به فرهنگ اصیل خودمان باید شروع به تغییر در این حوزه کنند. نکته بعدی موضوع مهم قهرمانپروری است که در این حوزه نیز سالهاست دستمان خالی است. در واقع امروز ما شاخصههای جهانی شدن سینما را نداریم که قطعا باید مورد اصلاح قرار گیرد. البته یک سری مسائل مربوط یه صنعت سینما و تجاریسازی آن نیز وجود دارد که آنها نیز در جای خود باید مورد توجه قرار گیرد.
حبیبی در پاسخ به این سوال که راهیابی به جشنوارههایی مانند اسکار، کن و ونیز یا افزایش اعتبار جشنواره جهانی فیلم فجر و ثبت در فیاپف، چقدر در رسیدن به این جایگاه جهانیسازی میتواند کمک کند، گفت: نکته مهم این است که ما چقدر توانستهایم دیپلماسی فرهنگی خود را گسترش دهیم؟ به عقیده من به صورت فیالنفسه حضور ما در جشنوارههایی نظیر اسکار ارزش خاصی به شمار نمیآید؛ شرطی که میتواند به این حضور ارزش دهد ترویج فرهنگ اصیل ایرانی است. اگر ما در اسکار حضور داشته باشیم ولی حرفی که میزنیم دربرگیرنده فرهنگ غربی یا شرقی باشد، چه ارزشی برای سینمای ما دارد. این در ادامه همان نکتهای است که درباره اصلاح ساختار فیلمنامهنویسی عرض کردم. وی افزود: ورود به اسکار یا رویدادهای مهم بینالمللی زمانی ارزشمند است که در کنار آن بتوانیم دیپلماسی فرهنگی- ایرانی خودمان را تقویت کنیم. در بحث جهانیسازی سینمای ایران، باید به جایگاهی برسیم که به لحاظ همان مساله مهم دیپلماسی فرهنگی، آنقدر این فرهنگ اصیل را در نگاه سینماگران دنیا مهم جلوه داده باشیم که آنها بر اساس همان اندیشه و فرهنگ، فیلم خود را ساخته و برای نخستین اکران خود جشنوارههای ما را انتخاب کنند؛ آنجاست که میتوانیم ادعا کنیم توانستهایم جایگاه سینمای خود را در جهان ارتقا دهیم.
***
پنتاگون و سیا بازیگران نقش اول پشت پرده سینما
کتاب «سینمای امنیت ملی» که با ترجمه محمدعلی شفیعی به همت انتشارات ساقی چندی پیش روانه بازار نشر شد، از کتابهای پرمخاطب درباره آسیبشناسی سینمای هالیوود به شمار میرود. در مقدمه کتاب خیلی صریح آمده است: «معمولا درباره دخالت نهادهای امنیتی- نظامی در دنیا ۲ دیدگاه وجود دارد؛ عدهای تصور میکنند نهادهای امنیتی همچون سیا و پنتاگون بر هالیوود نظارت کامل دارند و گروهی دیگر معتقدند نهادهای نظامی هیچگونه دخالتی در محتوای فیلمها ندارند و فقط در جایگاه مشاور در ساخت فیلمهایی که صحنههای جنگی دارند ایفای نقش میکنند. این کتاب تلاش دارد از هر ۲ نگاه رایج دوری کرده و واقعیت را با استناد به بیش از ۴۰۰۰ صفحه اسناد رسمی امنیتی ایالاتمتحده، نشان دهد و...». «سینمای امنیت ملی»، دقیقا یکی از کتابهایی است که میتواند ذهنیت شما را در ارتباط با چگونگی سیاستگذاری در سینمای هالیوود به عنوان بازیگر اصلی سینمای جهان تغییر دهد. تا پیش از این کمتر کسی حتی یک درصد احتمال میداد دستگاههای نظامی و امنیتی آمریکا حتی در سناریو یا روند ساخت آثار سینمایی اعمال نظر کنند اما «متیو آلفورد» و «تام سکر» با استفاده از هزاران سند مرتبط با تاثیر این نهادها بر هالیوود در کتاب 484 صفحهایشان، یک منبع ارزشمند برای شناخت پشت پردههای سینمای آمریکا پدید آوردهاند؛ از فیلم مشهور و بشدت نژادپرستانه «تولد یک ملت» که با حمایت گارد ملی آمریکا ساخته شده تا فیلمهای مهم و محبوب ابرقهرمانی (مشهور به ژانر مارول) که طی این سالها با نظارت مستقیم نهادهای نظامی و امنیتی ایالاتمتحده ساخته شدهاند. جدیترین گامها در این مسیر، با تاسیس دفتر «همکاری با سرگرمی» در پنتاگون برداشته شد که بعدها ابعاد پیچیدهای به خود گرفت و نهادهای مختلفی از جمله سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) و افبیآی (دفتر تحقیقات فدرال پلیس آمریکا) به آن ورود کردند و هر کدام به نوعی بر روند ساخت برخی فیلمها تاثیر مستقیم و غیرمستقیم گذاشتند. شرح جزئیات دخالت این نهادها در روند ساخت فیلمهای سینمایی و برنامهها و مسابقههای تلویزیونی و نوع نگاه آنها به موضوعات مختلف و تلاشی که آنها در ارائه تصویری مطلوب از فعالیتهای این نهادها و همچنین تصمیمات دولت آمریکا دارند، یک دوره کامل شناخت تفکر «آمریکایی» و «استکباری» درباره همه موضوعات از جمله هنر و سینماست.
ارسال به دوستان
قرمزی کرونا بار دیگر سینما و تئاتر را به تعطیلی کشاند
در پی شیوع دوباره موج جدیدی از کرونا و قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهرها، سالنهای سینما و تئاتر دوباره تعطیل شد. به گزارش «وطنامروز»، در پی رشد روزافزون آمار مبتلایان به کرونا و قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهرها از جمله تهران، سالنهای سینما و تئاتر دوباره تعطیل شد.
مدت کوتاهی از بازگشایی سینماهای سراسر کشور نمیگذرد که باز هم شیوع کرونا و خیز پنجم آن، تعطیلی دوباره آن را رقم زد. در همین ارتباط مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت: سینماهای هر شهر تابع رنگبندی کرونایی هستند و وضعیت فعالیت سینماهای سراسر کشور بنا بر وضعیت کرونایی هر استان و شهر مشخص خواهد شد. آنچه قطعی است، اینکه در این زمینه به طور کامل تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
محمدرضا فرجی ادامه داد: ستاد کرونای هر استان، درباره رنگبندی یا نوع فعالیت هر یک از مشاغل از جمله سینما هر تصمیمی بگیرد، همه به آن پایبند خواهیم بود و انجمن سینماداران و سازمان سینمایی بر این امر نظارت دارند.
محمد قاصداشرفی، رئیس هیاتمدیره انجمن سینماداران نیز در این باره گفت: سینماها باز است و هیچ مشکلی ندارد؛ چون گروهمان تغییر کرده و جزو گروه دومیم همچون روال قبلیمان با ۵۰ درصد ظرفیت به کار ادامه میدهیم، البته ما تابع تصمیم وزارت ارشاد و ستاد کروناییم.
قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با توجه به اینکه شهر تهران از روز جمعه ۱۱ تیر بار دیگر وارد شرایط قرمز کرونایی شد، درباره وضعیت اجراهای تئاتر گفت: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا وقتی شهر تهران و شهرهای دیگر وارد وضعیت قرمز شد، همه اجراهای تئاتر متوقف میشود.
وی تأکید کرد: بر اساس قانون، فعالیتهای تئاتری به دلیل شرایط قرمز کرونایی تعطیل شده و تا اطلاع ثانوی این تعطیلی ادامه دارد.
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره اینکه این تعطیلی کرونایی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، یادآور شد: تجربه نشان داده تعطیلیهای کرونایی حداقل ۲ هفتهای هستند ولی اینکه تعطیلی اخیر تا چه زمانی ادامه داشته باشد، بسته به شرایط کرونایی شهر تهران و دیگر شهرهایی است که وارد شرایط قرمز کرونایی شدهاند.
پیش از این تئاتر و سینما که در گروه ۳ مشاغل تعیینشده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا بودند، در شرایط نارنجی نیز قادر به فعالیت نبودند اما از ابتدای سال با پیگیریهای انجامشده تئاتر و سینما وارد گروه ۲ مشاغل شدند و به این ترتیب تنها در شرایط قرمز فعالیتهای این 2 حوزه تعطیل میشود.
ارسال به دوستان
کتاب
کرونا برای بار پنجم کتابخانهها را تعطیل کرد
مدیرکل جدید کتابخانههای عمومی استان تهران اعلام کرد: با شیوع پیک پنجم کرونا کتابخانههای تهران و مناطق قرمز تعطیل شد. به گزارش «وطنامروز»، محمدهادی ناصری، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان تهران درباره وضعیت فعالیت کتابخانههای این استان در پیک پنجم شیوع کرونا اظهار داشت: با توجه به وضعیت جدید شیوع بیماری کرونا کتابخانههای مناطق قرمز تعطیل شد. تغییر وضعیت سطح هشدار شهرهای تهران در سامانههای رسمی وزارت بهداشت قابل مشاهده است. وی درباره وضعیت شهرستانهای قرمز در استان تهران توضیح داد: در شهرستانهای تهران، شمیرانات، پردیس، رباط کریم، فیروزکوه، پیشوا، شهر ری، پاکدشت، شهریار، دماوند و فیروزکوه شاهد تعطیلی کتابخانهها و عدم امانتدهی کتاب، عدم امکان حضور اعضا در کتابخانهها، عدم حضور کتابداران در کتابخانهها و انجام دورکاری و ارائه خدمات فرهنگی به صورت مجازی خواهیم بود.
***
«خورشید هفتم» منتشر شد
«خورشید هفتم؛ نگاهی به زندگانی امام موسی بن جعفر(ع)» نوشته محمدجواد گودینی منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، انتشارات میراث ماندگار در قم کتاب «خورشید هفتم؛ نگاهی به زندگانی امام موسی بن جعفر(ع)» نوشته «محمدجواد گودینی» را در ۸۳ صفحه منتشر کرد. نویسنده برای نگارش این کتاب از ۷۳ منبع روایی و تاریخی بهره برده است. نویسنده در صفحات ابتدایی کتاب چنین نوشته است: مردم مدینه امام کاظم(ع) را زینالمتهجدین به معنی زیور شبزندهداران نامیده بودند و امام هفتم را به دلیل خویشتنداری در هنگام خشم، شکیبایی در برابر رفتار ستمگران و بدیهای جباران زمان، کاظم مینامیدند و این لقب، مشهورترین لقب امام موسی بن جعفر(ع) به شمار میرود. نویسنده در پایان به رویداد ناگوار شهادت امام هفتم(ع) به تاریخ جمعه ۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجری به دستور خلیفه عباسی هارونالرشید و توسط سندی بن شاهک پرداخته است. خورشید هفتم پس از ۳۵ سال امامت در ۵۵ سالگی در زندان هارونالرشید به شهادت رسیدند و پیکر مطهرشان را در مقابر قریش (کاظمین امروزی) به خاک سپردند.
ارسال به دوستان
فراخوان چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر منتشر شد
فراخوان چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر همراه با یادداشتی از حسین مسافرآستانه، دبیر جشنواره منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، فراخوان چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در ۸ بخش مسابقه نمایشنامهنویسی، نمایشهای صحنهای، نمایشهای خیابانی، دیگرگونههای اجرایی، تئاتر ملل، رادیو تئاتر و مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر منتشر شد.
ارسال به دوستان
سینما
«ماه بیبی» به صداگذاری رسید
صداگذاری فیلم سینمایی «ماه بیبی» به کارگردانی امین اصلانی آغاز شد. به گزارش «وطنامروز»، صداگذاری فیلم سینمایی «ماه بیبی» به کارگردانی امین اصلانی و تهیهکنندگی محمدرضا اصلانی آغاز شد. «ماه بیبی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و با پایان مراحل فنی، فیلم تا اواخر مردادماه آماده نمایش میشود. در خلاصه داستان «ماه بیبی» آمده است: «دختربچهای در اوایل سالهای ۱۳۰۰ شمسی در شهری در حاشیه کویر به خاطر تنبیه در مکتبخانه دچار مشکلات جسمی میشود و...». سیما بابایی در نقش خانم آغا، حمیرا نونهالی در نقش خانم کوچیک، محمود نظرعلیان در نقش آقابزرگ، محمد صدیقیمهر، فریدون محرابی، مهدی عبادتی، مریم بوبانی، عباس مشهدیزاده، یارتا یاران، هامون حجار، ستایش مرشد، نسرین بربند، سمیه نجفیزاده و... بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
***
«کوزوو» ساخته شد
کورش تهامی، روشنک گرامی، سیاوش چراغیپور و هومن شاهی از بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی سیدمیثم هاشمیطبا ایفای نقش کردهاند. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمیطبا و تهیهکنندگی حسن کلامی بر اساس فیلمنامهای از میثم هاشمیطبا چندی پیش در ژانر کمدی ساخته شد. کورش تهامی، روشنک گرامی، سیاوش چراغیپور و هومن شاهی از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمیطبا ایفای نقش کردهاند. فرهاد آییش و بهاره کیانافشار نیز پیش از این به عنوان بازیگران فیلم سینمایی «کوزوو» معرفی شده بودند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «معدنچیا میگن: هر چی بیشتر دنبال الماس بگردی، کمتر پیداش میکنی. به عقیده اونا، الماسه که آدمشو پیدا میکنه. اونه که تصمیم میگیره دست کی بیفته و رو انگشت کی بشینه».
ارسال به دوستان
انتشار «زیارت مخصوص»
نماهنگ «زیارت مخصوص» همزمان با روز زیارت مخصوص امام رضا(ع) منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، همزمان با ۲۳ ذیالقعده که در روایات شیعی روز زیارت مخصوص امام رضا(ع) نام دارد، فرهنگسرای ارسباران نماهنگ «زیارت مخصوص» از سری تولیدات مناسبتی رواق را منتشر کرد. «زیارت مخصوص» با صدای امید معنوی، شعری از مهدی صفییاری و تنظیم پرویز حسنزاده، لحظات دعا و استغاثه در میان بیماران کرونایی و کادر درمان از لنز دوربین را به تصویر کشیده است. طبق روایات، ۲۳ ذیالقعده روز بسیار پرفضیلتی است که دعا در آن مستجاب میشود و در این روز بزرگ، زیارت حضرت علیبنموسی الرضا(ع) از راه دور و نزدیک سفارش شده است.
ارسال به دوستان
جشنواره «فیلمهای کوتاه تهران» دروازه ورود به «اسکار»
با تأیید آکادمی علوم و هنرهای سینما، جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از دروازههای راهیابی فیلمهای کوتاه به جشن سالانه «اسکار» شناخته شد. به گزارش «وطنامروز»، سیدصادق موسوی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران از دستاورد مهم سینمای ایران در حوزه بینالملل رونمایی کرد. دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلمهای کوتاه تهران جزو آن دسته از جشنوارههایی است که از نظر اسکار رویدادی معتبر شناخته میشوند.
موسوی افزود: با تلاشی که داشتهایم و مکاتبات فراوان، جمعآوری اطلاعات، گرفتن معرفینامه برای افراد موثری که به جشنواره آمدهاند و طی کردن مراحلی، روز پنجشنبه ایمیلی برای ما آمد مبنی بر اینکه این رویداد به عنوان یکی از دروازههای ورود به اسکار پذیرفته و به تعبیری یک رویداد مورد تأیید اسکار شده است.
وی تأکید کرد: پیشبینی من این است که حالا که این جشنواره به این درجه رسیده آثار بیشتری به دست ما میرسد. در میان تمام جشنوارههایی که این اتفاق برایشان رخ داده ما تنها کشوری هستیم که حضور در جشنوارهمان رایگان است. در مرحله اول مدارک ما رد شد ولی ما گفتیم در تحریم هستیم و نمیتوانیم یک دلار هم از سوی افراد بگیریم و این به دلیل تحریم است. اگر جشنواره فیلم کوتاه تهران مثل بقیه جشنوارهها حق حضور از متقاضیان بگیرد، میتواند اندوختهای نزدیک به ۲۵۰ هزار یورو داشته باشد. اگر روزی شرایط باشد، حضور رایگان را کنار خواهیم گذاشت اما ثبتنام برای ایرانیها همچنان رایگان خواهد بود. وی در ادامه توضیح داد: هر فیلمی که بتواند جایزه بزرگ جشنواره ما را اخذ کند، به صورت مستقیم به اسکار معرفی میشود. وی درباره سیوهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران هم گفت: بیش از ۲۷۰ فیلم ایرانی در این جشنواره ثبتنام کردهاند و امیدواریم همچنان جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از فرصتهایی باشد که پرچم ایران را در سطح جهانی بالا ببرد.
ارسال به دوستان
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب چقدر هزینه داشت؟
گزارش مقایسهای هزینه برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و همچنین تحلیل اطلاعات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از کاهش هزینهها تا افزایش عدالت فرهنگی حکایت دارد.
به گزارش «وطنامروز»، بر اساس گزارش مقایسهای هزینههای برگزاری سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ۱۶۸میلیارد و ۲۸۵ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۳۲۹ ریال صرف امور اجرایی سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران شد اما این مبلغ در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با کاهش ۷۷ درصدی همراه بود و به ۳۷ میلیارد و ۱۸۰ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۴۸۵ ریال رسید. به عبارت دیگر، هزینه اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران (در سال ۱۳۹۹) ۲۳ درصد هزینههای اجرایی آخرین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که در سال ۱۳۹۸ برگزار شد، بوده است. بر این اساس، هزینه برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در بخشهای هیأت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه، نظارت بر نشر بینالملل و فعالیتهای فرهنگی مرتبط، کمیته اداری و مالی، کارگروه گمرک، شورای نظارت و ارزیابی، تشکلهای نشر، کمیته ناشران داخلی و... نسبت به سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به صفر رسیده است. همچنین در گزارش تحلیل اطلاعات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اطلاعاتی همچون آمار نهایی فروش، نمودار فروش روزانه، کتابهای فروش رفته به تفکیک تالیف و ترجمه، کتابهای فروش رفته به تفکیک چاپ اول و مجدد، توزیع کتابهای عرضه شده در نمایشگاه بر اساس محل انتشار، وضعیت کتابهای عرضهشده بر اساس قیمت، ناشران شرکتکننده، اطلاعات خریداران، توزیع خریداران، مبلغ خرید بر اساس استان محل سکونت، گروههای موضوعی پرفروش، پرفروشترین ناشران، محل هزینه بنها و... آمده است.
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران یکم تا دهم بهمنماه ۱۳۹۹ برگزار شد.
ارسال به دوستان
اکران «1921» از دیوار چین عبور کرد
فیلم پروپاگاندای چینی (تبلیغاتی) «1921» با صدرنشینی در باکسآفیس چین، در ایالات متحده و انگلیس اکران میشود.
به گزارش «وطنامروز»، سال ۲۰۱۹ درآمد صنعت فیلمسازی در چین از هالیوود پیشی گرفت و میتوان به یقین پیشبینی کرد چینیها از این به بعد پیشتاز این عرصه باشند. سال ۲۰۲۰ برای هالیوود سال خوبی نبود و در شرایطی که فیلمسازان آمریکایی با محدودیتهای شدید کرونایی بخش قابل توجهی از درآمد خود را از دست دادند، میزان فروش فیلم در چین رشد داشت و آنها جایگاه نخست صنعت سینمای جهان را از آن خود کردند. به این ترتیب برای نخستینبار سینمای چین با پیشی گرفتن از هالیوود به عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان شناخته شد. سینمای چین اوایل سال جاری میلادی برای نخستینبار از مجموع فروش سالانه گیشه آمریکا سبقت گرفت. حال در این میان، به گزارش ورایتی، در روزهای جشن ملی، فیلم پروپگاندای چینی(تبلیغاتی) «۱۹۲۱» در ایالات متحده و انگلیس اکران میشود.
«۱۹۲۱» فیلم تبلیغاتی چین با بودجه کلان برای پخش در کشورهای انگلیسیزبان از جمله آمریکا و انگلیس ساخته شده است.
این فیلم از پنجشنبه به عنوان بخشی از جشنهای یکصدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین، اکران عمومی گستردهای را در سرزمین اصلی چین آغاز کرد. این پروژه عظیم سینمایی توسط «Tencent Pictures» پشتیبانی و به کارگردانی مشترک «هوانگ جیانکسین» و «ژنگ داشنگ» ساخته شده است.
فروش حقوق بینالملل نیز توسط «Media Asia» مستقر در هنگکنگ انجام میشود. این شرکت مجوز پخش «۱۹۲۱» را برای سینمای هوشمند آمریکای شمالی، انگلیس، خاورمیانه، استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور صادر کرده است.
با پشتیبانی «جک گائو» مدیر سابق «مایکروسافت»، «فاکس قرن ۲۱» و «فاکس سینما واندا»، «Smart Cinema» (سینمای هوشمند) این نوع اکران را در چین آغاز کرد اما متعاقبا فعالیت خود را به بازارهای بینالمللی از جمله آمریکا، اسپانیا و ایتالیا گسترش داد.
«۱۹۲۱» در سالنهای نمایش چینی در ۲ روز اول اکران خود براحتی در رتبه نخست جدول باکسآفیس (گیشه) قرار گرفت. در روز پنجشنبه 6/81 میلیون یوآن (6/12 میلیون دلار) درآمد کسب کرد اما با در نظر گرفتن فروش اکران پیشنمایش، در حال حاضر مجموعا ۲۰۹ میلیون یوآن (1/32 میلیون دلار) درآمد داشته است.
این اثر ماه گذشته به عنوان فیلم مراسم افتتاحیه جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای نخستین نمایش جهانی خود را داشت. «Media Asia» دارای فیلمهای زیاد چینی و هنگکنگی برای فروش است اما به دلیل محدودیتهای ویروس کرونا، امسال در بازار فروش فیلم جشنواره فیلم کن حضور نخواهد داشت. از آخرین فعالیتهای بینالمللی این شرکت میتوان به ۲ فیلم «افسانه کرکسهای قهرمان» و «خدای جنگ ۲» اشاره کرد.فیلم «افسانه کرکسهای قهرمان» یک درام هنرهای رزمی برای اکران در ژاپن و کرهجنوبی به شرکت فیلمسازی «My Way» فروخته شد.
درام ماجراجویی «خدای جنگ۲» (God of War 2) توسط شرکت «A2 Distribuidora de Filmes» مستقر در برزیل برای اکران در آمریکای لاتین خریداری شد.
سینمای چین در کنار سینمای هنگکنگ و تایوان یکی از 3 حوزه تاریخی سینمای چینیزبان به شمار میرود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|