|
ارسال به دوستان
جای خالی آگاهی تاریخی در آثار نمایشی به بهانه سالروز فرار رضاخان
کوتاهی در نمایش خفقان
عباس اسماعیلگل: یکی از تصوراتی که پیرامون آگاهی تاریخی وجود دارد، این است که آگاهی تاریخی صرفا برای اطلاعات عمومی است. برخی فکر میکنند تاریخ برای این است که کتابها، مجلات و صفحات اینترنتی را پرکند و هیچ کارکرد دیگری ندارد. مسائل زمانه اما اهمیت تاریخ را برجسته میکند؛ همیشه اینگونه بوده است. وقتی میان آنچه بوده و آنچه هست شکاف ایجاد شود و مخاطب نسبت به آنچه بوده، بیاطلاع بوده و آگاهی نداشته باشد، نمیتواند تشخیص و تمییز درستی از امروز در نسبت با گذشته داشته باشد. در غیاب آگاهی تاریخی نه پیشرفتها خوب فهمیده میشود و نه حتی نقایص درست تشخیص داده میشود تا برای عبرت امروز مورد توجه قرار گیرد. این روزها، سالگرد سقوط تهران است! حالا به مخاطب نسل جدید اگر همین «سقوط تهران» در شهریور 1320را بگویی، خواهد پرسید؟ مگر تهران سقوط هم کرده است؟
ضعف در آگاهی تاریخی، بویژه از دوران پهلوی موجب تلقیهای غلطی از گذشته شده است. شبکههای معاند و مخالف جمهوری اسلامی نیز با تکیه بر این ضعف تاریخی، در تلاشند تا از طاغوت، فرشته نجات بسازند. حال آنکه هنوز نسلی که محرومیتها و کمبودهای آن روزگاران را چشیدهاند، زندهاند اما آگاهی تاریخی به درستی منتقل نشده است. حتی در معدود تصویرسازیهایی که از گذشته شده است، واقعیت روزگار تلخ پهلوی برجسته نشده است، بویژه درباره پهلوی اول که اختناق جنبه عمومیتری گرفته بود. این کمکاری در حوزه آثار نمایشی بیشتر است. جز انگشتشمار آثاری در سینما و تلویزیون، در این حوزه بشدت کوتاهی شده است. حتی از برخی متنهای موجود در حوزههای داستانی هم در این مسیر استفادهای نشده است. به تصویرسازی خاص و واقعیای که بزرگ علوی در ابتدای «چشمهایش» داشت؛ دقت کنید: «شهر تهران خفقان گرفته بود، هیچ کس نفسش درنمیآمد، همه از هم میترسیدند، خانوادهها از کسانشان میترسیدند، بچهها از معلمانشان، معلمان از فراشها و فراشها از سلمانی و دلاک؛ همه از خودشان میترسیدند، از سایهشان باک داشتند. همه جا، در خانه، در اداره، در مسجد، پشت ترازو، در مدرسه و در دانشگاه و در حمام ماموران آگاهی را دنبال خودشان میدانستند. در سینما، موقع نواختن سرود شاهنشاهی همه به دور و بر خودشان مینگریستند، مبادا دیوانه یا از جان گذشتهای برنخیزد و موجب گرفتاری و دردسر همه را فراهم کند. سکوت مرگآسایی در سرتاسر کشور حکمفرما بود. همه خود را راضی قلمداد میکردند. روزنامهها جز مدح دیکتاتور چیزی نداشتند بنویسند».
تقریبا هیچ اثر نمایشیای نتوانسته این تصویرسازی را که در ابتدای «چشمهایش» میخوانیم نمایشی کند؛ تصویری که نه جنبه اغراق دارد و نه میتوان صرفا آن را به تخیل نویسنده نسبت داد (اگر چه در بخشهای مختلف داستان اثر ذوق و طبع نویسنده برجسته است). برای این گزارههایی که بزرگ علوی در «چشمهایش» میآورد، مستندات تاریخی هم وجود دارد. در بخشهایی از مصاحبه محمود فروغی، پسر محمدعلی فروغی آخرین نخستوزیر رضاخان و نخستین نخستوزیر محمدرضاپهلوی، با پروژه تاریخ شفاهی ایران(هاروارد) اینطور میخوانیم: «دیگر آن روزهای آخر حتی میخواهم بگویم سالهای آخر سلطنت رضاشاه واقعا اوضاع و احوال طوری بود که آدم با همسرش هم که میخواست صحبت کند، باید ملاحظه بکند، حالا دیگر پدر و فرزند، برادر و خواهر اینها که جای خود دارند. هیچکس جرأت نمیکرد دیگر حرف بزند. واقعا که شدیدترین حکومت مطلقهای بود که میشد فکرش را بکنیم».
این گزارههای تاریخی به صراحت اقتدار پوشالیای را که برخی رسانههای معاند برای رضاخان برجسته میکنند، زیر سوال میبرد و میتواند در آثار نمایشی مورد استفاده قرار بگیرد. اینکه چطور ارتش ادعایی رضاخان با خیانت شخص او، راه را برای ورود متفقین باز میکند و تهران را چندساعته تحویل شوروی و انگلیس میدهد. به این بخش از خاطره پسر محمدعلی فروغی دقت کنید: روز سوم شهریور من میهمان بودم. عصری یک کسی در را باز کرد و به صاحبخانه خبر داد که «انگلیس و روس صبح حمله کردند؛ مجلس تشکیل شده». باور میکنید این را یواش میگفت، جرأت نمیکرد حتی این [خبر] را که الان دارند توی مجلس داد میزنند، این را بلند بگوید. خیلی یواش گفت «بله! صبح سحر روس و انگلیس حمله کردند به ایران و مجلس جلسه فوقالعاده دارد و [علی] منصور نخستوزیر دارد توضیحات میدهد راجع به این مطلب». ما فوری رفتیم به خانه پدرمان [ذکاءالملک فروغی]، دیدیم که بله، اوضاع خراب است، حمله کردند. حالا در آن اول جوانی من همهاش منتظرم که چرا پس ما را احضار نمیکنند که برویم میدان جنگ. من ۲ سال و یک ماه خدمت کردم برای امروز. روز چهارم، باز احضار نکردند. ناراحت [بودم تا] روز پنجم که رفتم به اداره دیدم بله آوردند فرمان احضار را. خیلی خوشحال شدم و آمدم منزل. اول البته رفتم پهلوی پدرم و به ایشان عرض کردم که ورقه احضار من آمده. من میخواهم بروم [به جنگ]. مرحوم فروغی ناراحت که میشد دور چشمهایش حلقه سیاه میزد. دیدم حلقه سیاه زد. به من گفتند که «جنگی دیگر نیست دیگر که تمام شده».
هر چند در دل تاریخ استنادات مهمی برای یادآوری وجود دارد. هر چند استنادات فراوانی از خوشحالی مردم از فرار رضاخان در کتابهای مختلف داخلی و خارجی وجود دارد اما تا این تاریخ در دل هنر برجسته نشود، بدرستی به نسل فعلی منتقل نمیشود. اگر نه از شواهد مهم تاریخی یکی این است که رضاخان فرار کرد. رضاخان چندماه بعد از فرارش میگوید: «اگر ایرانیها میل داشتند خارجیها نمیتوانستند اینطور من را از کشور خارج کنند». بولارد، سفیر انگلیس، در کتاب «شترها باید بروند» مینویسد: «ایرانیان از ما انتظار دارند که برای جبران هجوم به کشورشان، حداقل آنها را از خودکامگی رضاشاه نجات بدهیم».
ارسال به دوستان
محمدمهدی اسماعیلی در نخستین روز کاری خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد
تلاش برای بازگشت فعالیتهای فرهنگی به شرایط عادی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم پنجشنبه ۴شهریورماه در محل این وزارتخانه حضور یافت و رسما کار خود را آغاز کرد. به گزارش «وطنامروز»، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به نخستین اولویت کاری خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اولویت اول ما در دولت در همه حوزهها از جمله حوزه فرهنگ و هنر رسیدگی به عوارض ناشی از کرونا خواهد بود، در ۱۸ ماه گذشته که کشور با فراگیری کرونا روبهرو بوده تمام فعالیتهای فرهنگی و هنری کشور تحتالشعاع قرار گرفته و رو به تعطیلی و نیمهتعطیلی رفته است. وی ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر به موجب این شیوع با روزگار سختی روبهرو بودند و سعی ما در دولت مردمی این است که از وضعیت فعلی عبور کنیم و بتوانیم سریعا یک فضای حمایتی و پشتیبانی را ایجاد کنیم. اسماعیلی افزود: در جلسه امروز دولت نیز همین موضوع مطرح و قرار بر این شد که مجموعههای پشتیبان در دولت همانند سازمان برنامه و بودجه بتوانند کمکهای لازم را داشته باشند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بحث واکسیناسیون سراسری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که پیش از این توسط آقای صالحی و همکارانشان آغاز شده بود را تکمیل خواهیم کرد و تلاش ما بر این است که با پایین آمدن شیوع ویروس کرونا، بازگشایی فعالیتهای فرهنگی و هنری را با حفظ پروتکلهای بهداشتی داشته باشیم؛ تمام دغدغه ما این است که هر چه سریعتر فضای فرهنگی و هنری کشور به شرایط عادی بازگردد. اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه اتمام دوران وزارت آقای صالحی به معنای قطع همکاری ایشان با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخواهد بود، تصریح کرد: سعی ما بر این است که از شخصیتهای فرهنگی همچون آقای صالحی که مایه افتخار کشور هستند بهره ببریم و سوابق و تجربیات علمی - فرهنگی ایشان ایجاب میکند از نظرات کارشناسی ایشان استفاده کنیم، تاکید رئیسجمهور نیز بر این است که در یک فضای تعاملی از تجارب مدیران گذشته بهره برده و آن را به شرایط حال و آینده پیوند بزنیم تا در یک مسیر همافزا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. وی در پایان گفت: تلاش ما در دوران جدید این است که بتوانیم یک مسیر رو به جلو را ترسیم کنیم و نقش فرهیختگانی چون آقای صالحی در این راستا بسیار مهم است.
سیدعباس صالحی نیز با تبریک انتخاب محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم در مسؤولیت خود موفق باشید و بنده نیز به عنوان سرباز این کشور هر جایی که نیاز به کمک بنده باشد در خدمت شما و حوزه فرهنگ و هنر کشور خواهم بود. وی ادامه داد: برای شما و همکارانتان دعای خیر داشته و از خداوند متعال خواستارم به شما کمک کند تا این مسؤولیت سنگین را به پیش برده و با جهشهای سریعتر و سرعت کاملتر به سمت جلو حرکت کنید، امید است در دوره جدید دولت آقای رئیسی و مدیریت شما شاهد اتفاقهای درخشان و قابل ارجاع به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه باشیم.
همچنین نخستین جلسه شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم صبح دیروز (جمعه پنجم شهریور ماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان، مدیران، رؤسای سازمانها (به صورت حضوری) و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها (به صورت وبینار) در محل سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی در این جلسه با اشاره به برخی خسارتهای ناشی از کرونا بر فعالیتهای فرهنگی- هنری کشور، تاکید کرد: به زودی بسته ویژه حمایت از حوزههای فرهنگ، هنر و رسانه برای جبران خسارتهای ناشی از این ویروس آماده میشود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات و فعالیتهای این وزارتخانه در بخشهای مختلف هم اشاره کرد و گفت: فعالیتهای جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمترین وقفه ادامه خواهد داشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: فعالیتهای فرهنگی و هنری در مناطق مرزی و کمبرخوردار دارای اهمیت است و وضعیت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها از نظر ساختاری و منابع بودجهای با محدودیتهای جدی برخوردار است که در این دوره این موضوع مورد توجه قرار میگیرد و اقدامات مهمی در این راستا در دستور کار قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
تلویزیون
شبکه کوچک در شبکه نسیم
«شبکه کوچک» عنوان برنامهای انیمیشنی، عروسکی و رئال است که پخش آن در شبکه نسیم آغاز میشود. به گزارش ایسنا، سیدمسعود صفوی، تهیهکننده برنامه «شبکه کوچک» درباره ساخت این برنامه تلویزیونی گفت: بیش از یک سال پیشتولید و تولید «شبکه کوچک» طول کشیده است. نگارش، طراحی و ساخت دکور، آماده کردن سوله و طراحی و ساخت عروسکها شامل پیشتولید بوده است. تقریبا ۵۲ قسمت از برنامه برای پخش آماده است. صفوی در ادامه با تاکید بر اینکه این برنامه در فضای کودک ساخته نشده و کاملا عام و مناسب همه گروههای سنی است، افزود: کاراکترهای انیمیشنی، عروسکی و زنده با یکدیگر یک شبکه را تشکیل دادهاند که در آن قصههای مختلفی با آیتمهای مختلف اتفاق میافتد. او تاکید کرد دقیقا همانند یک شبکه که مدیرانش برای پرداختن به چالشهای جامعه برنامهسازی میکنند، در شبکه کوچک هم همین اتفاق میافتد اما همه اینها مرحله به مرحله به شبکه اضافه میشود. پخش برنامه «شبکه کوچک» از امروز شنبه ۶ شهریورماه- در شبکه نسیم آغاز میشود. این برنامه ساعت ۱۹ پخش و ساعت ۱۰ صبح، ۲ بامداد و ۴ بعدازظهر باز پخش میشود.
***
آثار هیو جکمن در شبکه نمایش مرور میشود
شبکه نمایش در ادامه پخش فیلمهای جدید، این هفته فیلمی از سینمای استونی با عنوان «شبح کوهنورد» را در دستور پخش دارد و در کنار آن، آثار هیو جکمن بازیگر استرالیایی را مرور میکند. به گزارش «وطنامروز»، هیو جکمن، بازیگر استرالیایی که سابقه نامزدی جایزه اسکار را برای بازی در فیلم «بینوایان» در کارنامه دارد، این هفته میهمان شبکه نمایش در بخش مرور آثار است. جکمن از بازیگرانی بود که بازی خود را از تئاتر و بازی در سریالهای استرالیایی از جمله سریال «مردی از رودخانه برفی» آغاز کرد و پس از راهیابی به هالیوود، با حضور در فیلمهای دنبالهدار «مردان ایکس» و نقش ولورین تبدیل به ستارهای جهانی شد. فیلمهای منتخب این بازیگر در هفته پیش رو شامل این فیلمها خواهد بود: «کیت و لئوپولد»، «نبرد پولادین»، «حیثیت»، «اره ماهی»، «استرالیا»، «زندانیان» و «آموزش بد». در باکس ساعت 23 این شبکه هم فیلم جدید شبکه نمایش به اسم «شبح کوهنورد» برای نخستینبار پخش خواهد شد. این فیلم محصول سال ۲۰۱۵ استونی و ساخته «اورماس لیو» است. داستان فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شده درباره گروهی کوهنورد جوان است که برای تفریح به سیبری رفتهاند و در این راه با اتفاقات عجیب و غریبی مواجه میشوند.
ارسال به دوستان
درگذشت ۲ هنرمند موسیقی در خراسان
برات مقیمی از هنرمندان موسیقی مقامی خراسان شمالی دیروز پنجم شهریورماه به دلیل بیماری «کووید-۱۹» دار فانی را وداع گفت. به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاعرسانی انجمن موسیقی ایران (نای)، برات مقیمی هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی شمال خراسان دیروز به دلیل بیماری از دنیا رفت. مرحوم مقیمی چندی پیش به «کووید-۱۹» مبتلا شده و به دلیل وخامت وضعیت جسمانی در آیسییو بستری شده بود اما متاسفانه بیماری او را از پا درآورد. همچنین غلامرضا آستیکردیانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی منطقه خراسان نیز پنجشنبه گذشته (چهارم شهریورماه) به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت. غلامرضا آستی معروف به کردیانی خواننده برجسته دیار جام هم به دلیل ابتلا به کرونا با دنیا وداع کرد.
ارسال به دوستان
حذف تئوریهای توطئه درباره ۱۱ سپتامبر از مستند اسپایک لی
سانسور 11 سپتامبر در بیستمین سالگرد آن
با فشارهایی که به اسپایک لی وارد شد، این فیلمساز مجبور شد تئوریهای توطئه درباره رویداد ۱۱ سپتامبر را از مستند جدیدش حذف کند. به گزارش مهر، نسخه جدیدی از بخش آخر مجموعه مستند ۴ قسمتی اسپایک لی با تدوین دوباره آماده پخش شد.
وی از این مستند که برای اچبیاو خلق شده است، تصاویری را که در آن درباره تئوریهای توطئه مرتبط با یازدهم سپتامبر صحبت میشد، حذف کرد. حالا بخش آخر مستند «½ 2021-11/09 NYC Epicenters» 30 دقیقه کوتاهتر از چیزی است که در ابتدا برنامهریزی شده بود.
هالیوود ریپورتر نوشت: ظاهرا اپیزود هشتم این مستند شامل تئوریهایی درباره دلایل احتمالی سقوط ۲ برج مرکز تجارت جهانی بود. علاوه بر این، بخش سوم هم تئوریهای توطئه را درباره پرواز شماره ۹۳ مطرح میکند.
این پرواز بعد از اینکه مسافران سعی کردند کنترل آن را از هواپیماربایان پس بگیرند در پنسیلوانیا سقوط کرد. فرضیهای که در مستند مطرح شده و دربرگیرنده نظری از متخصصان نیست، میگوید هواپیما سقوط نکرد بلکه با شلیک پایین آورده شد. هیچ تدوین جدیدی در بخش سوم انجام نشده است. کات بازتدوین شده بخش چهارم مستند که قرار است تدوین نهایی باشد، تنها چند روز پس از این منتشر شد که لی در مصاحبهای با نیویورکتایمز از تصمیم خود مبنی بر تئوریهای توطئه مطرحشده توسط گروه «معماران و مهندسان حقیقت یازدهم سپتامبر» دفاع کرده بود.
او گفته بود: «امیدوارم میراث این مستند این باشد که کنگره یک جلسه درباره یازده سپتامبر برگزار کند. آن دمایی که برای ذوب کردن فولاد لازم بود آن موقع وجود نداشت و نحوه فروریختن ساختمان شماره ۷ وقتی آن را کنار سقوط ساختمانهای دیگر میگذارید که با مواد منفجره کنترلشده پایین میآیند، مانند این است که دارید به یک چیز نگاه میکنید».
لی همچنین خاطرنشان کرده بود: مردم باید تصمیم بگیرند و وظیفه او این است که اطلاعات را مطرح کند و اجازه دهد مخاطب از هوش خود استفاده کند. بعد از این و دیگر مصاحبهها، لی با انتقادهای فراوانی به خاطر طرح تئوریهای توطئه در فیلمش که بیستودوم آگوست اکران شد، روبهرو شد. این فشارها به فاصله چند روز این کارگردان و شبکه اچبیاو را وادار به اعمال تغییرات کرد.
ارسال به دوستان
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:
آسیبهای اقتصادی، ناشی از نداشتن نگاه فرهنگی است
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اهمیت فرهنگ در بهبود شرایط اقتصادی گفت: اگر ریشههای فرهنگی فعالیتها درست باشد اقتصاد هم سامان میگیرد. به گزارش «وطنامروز»، سیدعزتالله ضرغامی پس از رای اعتماد در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه ۳ حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور مقداری مهجور و مغفول مانده است و البته آنهایی هم که باید، ارزش آن را کمتر میدانند.
وی تصریح کرد: ریشه هر ۳ بخش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرهنگی و بنای آن بر فرهنگ استوار است. اقتصاد هم، بر پایه فرهنگ است و اگر ریشههای فرهنگی فعالیتها درست باشد اقتصاد هم سامان میگیرد. این رویکرد را همیشه در شبکههای اجتماعی تبیین کردهام. بسیاری از آسیبهای اقتصای ما به دلیل نداشتن نگاه فرهنگی است؛ آسیبهای فرهنگی است که اجازه نمیدهد اقتصاد پا بگیرد.
ضرغامی گفت: برخی فکر میکنند فرهنگ اعتقادی، کهن و دینی ما با موضوع گردشگری در ابعاد مختلف منافات دارد؛ من چنین اعتقادی ندارم، این رویکرد البته خیلی کم است اما باید آن را مدیریت کرد. اتفاقا بسیاری از عرصههای گردشگری ایران به گونهای است که اگر ارزشهای فرهنگی خود را حفظ کنیم میتواند مزیت نسبی محسوب شود. مهم این است که فرهنگمان را با نیازهای اقتصادی کشورمان عجین کنیم و با همافزایی، کار بهتر انجام میشود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد حتما هر جا احساس کنم ساختارها مانع کار و بازدارنده شده از همان شعار همیشگی «زیر میز زدن» استفاده میکنم چون به این شعار در آن شرایط اعتقاد دارم.
ارسال به دوستان
اعلام برنامههای شبکه نسیم
نفس، ورزشیا و جوانمردان روی آنتن
شبکه نسیم عناوین برنامههای خود در روزهای پایانی تابستان را اعلام کرد.
به گزارش «وطنامروز»، پس از ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و پخش برنامههای مرتبط با آن روزهای غمبار، جدول پخش شبکه نسیم با تغییرات و متناسب با روزهای پایانی تعطیلات تابستان پیشبینی و طراحی شده است. از این رو برنامه «نفس» که پخش خود را از ابتدای ماه محرم و با نمایش نقشآفرینی مادران سرزمینمان ایران آغاز کرده است، با حال و هوای متفاوت به پخش خود ادامه میدهد. این برنامه با اجرای فلورا سام، عاشقانهای از مادران بزرگمنش کشورمان ساخته و سعی دارد با تصویری درست آرامش مفقود شده در زندگی امروز را تبیین کند. «ورزشیا» که با مرور رقابتهای المپیک ۲۰۲۰ کار خود را در این فصل آغاز کرده است، در ادامه با نگاه به رقابتهای پاراالمپیک و نیز معرفی قهرمانان و مدالآوران رشتههای مختلف با بستهای متفاوت، از شبکه نسیم پخش میشود. فصل جدید برنامه «ویتامین خ» با تغییرات در فرم و اجرا با هدف تغییر احوال این روزها به آنتن نسیم میآید تا با اتفاقات جدید و بخشهای جذاب و شیرین لبخند را به مخاطبان خود هدیه کند. سری جدید «نبرد رباتها» برای علاقهمندان رقابتهای خاص و هیجانانگیز تدارک دیده شده است. این برنامه با شرکتکنندگانی روبهرو است که با خلاقیت و استراتژی رباتهای خود را در مسیر رقابت قرار میدهند. نبرد رباتها جریان و چالش رباتهایی است که پشت سر خود چند مهندس برق و کامپیوتر دارند و سعی میکنند در هر مسابقه با کسب تجربه جدید به برتری برسند. انیمیشن «جوانمردان» نیز که روایتی شیرین و درسآموز در بستری از تاریخ ایران است با داستانهای متنوع و غرورآفرین هر روز پخش میشود.
ارسال به دوستان
اهدای «یوسف و زلیخا»ی استاد فرشچیان به ژاپن
تابلوی «یوسف و زلیخا»- اثر استاد محمود فرشچیان- به مرکز بینالمللی توچیگی ژاپن اهدا شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در راستای حمایت از فعالیتها و اقدامات فرهنگی- هنری ایرانیان و دانشجویان مقیم و همچنین به منظور تعمیق و توسعه تعاملات با مؤسسات و مجموعههای فعال در این زمینه بویژه در شهرها و استانهای غیر از توکیو، تابلوی نفیس «یوسف و زلیخا» اثر محمود فرشچیان به همراه برخی منشورات و تولیدات رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن توسط دانشجوی ایرانی مقیم ژاپن و فعال در زمینههای فرهنگی و هنری، به رئیس مرکز بینالمللی توچیگی در استان هونچو ژاپن اهدا شد.
ارسال به دوستان
شعار اصلی «رادیو اربعین ۱۴۰۰» به مسابقه گذاشته شد
شعار اصلی «رادیو اربعین ۱۴۰۰» با اهدای یک سفر زیارتی به مشهد مقدس به مسابقه گذاشته شد. به گزارش «وطنامروز»، جواد تشکری، مدیر رادیو اربعین با اعلام این خبر گفت: پیادهروی اربعین بزرگترین مانور قدرت جهان اسلام است که هر سال با حضور مشتاقان زیادی برگزار میشود. وی اضافه کرد: رادیو اربعین در چند سال اخیر سعی کرده حلقه اتصالی باشد که دلهای حسینی را بیش از پیش به هم پیوند بزند و در این راستا برای انتخاب شعاری در شأن بزرگترین رویداد حسینی، اقدام به فراخوان عمومی برای تعیین شعار رادیو اربعین شده است و علاقهمندان میتوانند شعار مورد نظر خود را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۷۷۸۰ ارسال کنند. به افرادی که بهترین شعارها را پیشنهاد دهند، از سوی معاونت صدای رسانه ملی سفر زیارت مشهد مقدس اهدا خواهد شد و شعار برتر به عنوان شعار رادیو اربعین ۱۴۰۰ انتخاب میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|