|
ارسال به دوستان
در نشست «هویت ملی در ادبیات نمایشهای آیینی انقلاب و دفاعمقدس» عنوان شد
تعز یه هنر اصیل ایرانی
گروه فرهنگ و هنر: تعزیه و تعزیهخوانی به عنوان یکی از نمادهای مهم عزاداری امام حسین(ع) از دیرباز در ایران جایگاه بسیار ویژهای داشته و از عهد باستان مرسوم بوده است. موسیقی ایرانی نیز در مهیج و جذاب شدن تعزیه بسیار تاثیرگذار بوده و چون شیوه بیان حوادث در تعزیه مبتنی بر آواز بود، معمولا تعزیهخوانان با مقامها و گوشههای موسیقی ایرانی آشنایی داشتند. از این رو تعزیه را یکی از مهمترین عوامل حفظ بخشی از نغمههای موسیقی ایرانی دانستهاند. اهمیت تعزیه در ایران به گونهای بوده که در طول ۲ ماه محرم و صفر، 600 مراسم تعزیه در سراسر کشور برگزار میشده است اما در سالهای اخیر به این رسم دیرینه ایرانی-اسلامی کمتر توجه شده و تنها در 10 روز ابتدای ماه محرم در برخی شهرها و روستاها به طور متفرقه این مراسم اجرا میشود. هنر تعزیه با اینکه در ایران به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده اما هنوز هم جزو زیباترین و پرقدمتترین هنرهای عامه ایرانیان است.
نشست «هویت ملی در ادبیات نمایشهای آیینی انقلاب و دفاعمقدس» با حضور احمد جولایی، مجید اشتیاقی و محمود فرهنگ برگزار شد. در ابتدای این نشست احمد جولایی، پژوهشگر نمایشهای ایرانی اظهار کرد: ما در این سرزمین اسطورههای خاص خود و افسانههای خوب خود را داریم. ادبیات کهن ایرانزمین میتواند سرچشمه اتفاقات نویی از جمله ادبیات دراماتیک باشد. ما باید متناسب با زمان خود تغییر کنیم. حال تئاتر و سینمای دفاعمقدس یا هر پدیده دیگر میتواند به عنوان ورژن نو به ما یاری برساند. او در ادامه به دوران زیست پیامبر، امام حسین(ع)، هجوم انگلیسیها به خاک ایران و آغاز مشروطه اشاره کرد و نمونههایی از شهدا در ۸ سال دفاعمقدس را نام برد و خاطراتشان را روایت کرد و گفت: تمام این اتفاقات باید در یک ظرفی انعکاس پیدا کند؛ سینما، تئاتر یا سایر هنرها همچون ادبیات فرصت خوبی است که این همه رشادت و بذر خوب بتواند رشد کند. در کنار هنرهای شناخته شده خوشبختانه ایران دارای یک هنر اصیل و قدیمی به نام تعزیه است. کل مبنای تعزیه خیر و شر است؛ یک طرف اولیا و سوی دیگر اشقیا. در حالی که درام هم در دنیا شکل نمیگیرد مگر کشمکشی که بین خوبی و بدی و قهرمان و ضدقهرمان وجود داشته باشد؛ منظور تئاتر به معنای کلاسیک آن است.
جولایی با اشاره به اینکه اگر میخواهید تمام اتفاقات صدر اسلام را به صورت فشرده ببینید، تعزیه تماشا کنید، اظهار کرد: اگر بخواهیم به هنرهای دراماتیک و هنرهای نمایشی اصیل ایرانی بویژه تعزیه نگاه کنیم این فرصت را پیدا میکنیم که یک بار دیگر در گوش مردم بگوییم «کل یوم عاشورا»؛ روز عاشورا هر روز میتواند باشد اما باید این واقعه تاریخی را بشنویم.
وی با بیان اینکه به نظر من تنها راه تعریف تئاتر ملی از همین راه باریک و کوچک تعزیه میگذرد، گفت: تعزیه تنها گونه نمایشی ایرانی است که ۵ خصیصهای که باید تئاتر به معنای اخص داشته باشد را دارد. نخست اینکه نسخه (متن) دارد؛ نکته دیگر داشتن کارگردان است که از ابتدا تعزیه یک تعزیهگردان داشت. همچنین بازیگر از دیگر موارد مورد نیاز تئاتر است که تعزیه دارد. عنصر دیگر معماری است، ما هیچگونه نمایش ایرانی نداریم که صاحب یک معماری ویژه باشد اما اساس و بنای تکیه و حسینیه این است که در ۲ ماه محرم و صفر فقط اتفاق دراماتیک در آن رخ دهد. عنصر بعدی طراحی صحنه و موسیقی است؛ ما برای تعزیه طراحی صحنه و موسیقی منحصربهفرد داریم.
* تعزیه در حال موزهای شدن
در بخش بعدی این نشست محمود فرهنگ، نویسنده اظهار کرد: تعزیه مثل ادبیات، رمان، خاطرات دفاعمقدس و... مسیری را طی کرده است که متاسفانه نتوانستند با ادبیات نمایشی کشور کنار بیایند، در حالی که این اتفاق در جهان رخ داده است. بهواقع در جهان آثار شکسپیر و دیگران ابتدا در تئاتر اجرا شده و سپس به سینما رفته و دوباره به تئاتر برگشتند اما متاسفانه در حوزه ادبیات بویژه ادبیات دفاعمقدس هنوز نتوانستیم همزیستی مسالمتآمیزی را بین هنرمندان و نمایشنامهنویسان به وجود بیاوریم که بتوانند از این حوزه بهره برده و آثار ارزنده و ماندگاری را تولید کنند.
او در ادامه مطرح کرد: من نیز موافقم اگر بخواهیم به هویت ملی و تئاتر ملی دست پیدا کنیم باید از همین کوچه باریک تعزیه وارد شویم، البته تعزیه به تنهایی نه و باید از نقالی، پردهخوانی و دیگر گونههای نمایشهای آیینی که در کشور وجود دارد عبور کنیم ولی متاسفانه اکنون تعزیه در حال موزهای شدن است و همچون بسیاری از هنرهای آیینی که ریشههای مذهبی و هویت ملی، دینی و مذهبی دارند به طاقچههای موزهها سپرده میشود.
وی همچنین تشریح کرد: ما گونههای دیگری از نمایش داریم که متاسفانه طی این ۴۲ سال مورد بیمهری واقع شدهاند. اگر در حوزه ادبیات دفاعمقدس، رمانها و شعر دفاعمقدس بتوانیم این همسایگی را با حوزه ادبیات نمایشی برقرار کنیم، میتواند مفید باشد. از سوی دیگر ما گونههایی از نمایشهای بسیاری داریم که ریشه مذهبی دارند و از گذشته دور در کشور ما وجود داشته و جزو هویت ملی ما محسوب میشوند از جمله موضوع نقالی. نقالی یک هنر تمامعیار است و نقال تمام امکانات موجود در بازیگر مثل بیان، حرکت و... را دارد.
* نیاز به تولید آثار فاخر داریم
مجید اشتیاقی، نویسنده و هنرمند عرصه هنرهای نمایشی از دیگر سخنرانان این نشست عنوان کرد: از اساسیترین مواردی که باید تمرکز بیشتری بر آن داشت، میتوان به معرفی آموزههای دینی، انقلابی و ملی و حفظ ارزشهای آن با نگرش به قرآن کریم، احادیث و کلام و نوشتار بزرگان این حوزه اشاره کرد. حتی نیاز است در این بحث به فرمایشات بزرگانی چون امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و فرمایشات مقام معظم رهبری توجه شود.
او ضمن بیان اینکه بحث دیگر ادای دین به دلاورمردیهای رزمندگان است که در ۸ سال دفاعمقدس در راه هویت ملی، دینی و انقلابی با نثار جان، ایثار و شهادت فداکاری کردند، تصریح کرد: اینها عرصههای مختلفی دارد همچون خاطرات رزمندگان و ایثارگران که برخی مکتوب شدهاند و میتواند در قالب نمایشنامه و فیلمنامه قرار گیرد. معرفی آموزههای اخلاقی و دینی در حوزههای رفتاری و ملی در سلوک اجتماعی، معرفی آثار خانوادههای معظم شهدا و جانبازان با بهرهگیری از الگوی دینی، معرفی دستاوردهای دینی و انقلابی و ملی آحاد مردم بویژه جوانان در عرصه دفاعمقدس نیز از جمله مواردی است که میتوان به آنها پرداخت.
این نویسنده با اشاره به اینکه باید در این زمینهها به فکر رشد و بالندگی کسانی باشیم که در این حوزه فعالیت میکنند، عنوان کرد: جدیت و پشتکار هنرمندان و قلم زدن در این عرصه از دستاوردهای با ارزشی است که همچنان ادامه دارد. بسیاری از این هنرمندان در جشنوارههای مختلف حضور پیدا کرده و به تولید اثر میپردازند و نیاز است این دستاوردها حفظ شود. وجود این جشنوارهها و همایشها نیز از دیگر دستاوردها محسوب میشود. تشکیل نشستها و سمینارها نیز دستاوردهای خوبی برجا گذاشته؛ مسابقات ادبی نیز برگزار شده که به تقویت نیاز دارد. مجید اشتیاقی در پایان سخنان خود گفت: بحث بعدی اثربخشی در حوزه مخاطب است و در این سالها شاهد بودیم این آثار مخاطبان گستردهای داشته است همچنین نیاز به تولید آثار فاخر داریم و حاصل پژوهشها و برگزاری نشستها باید عامل رشد حوزههای ادبیاتی، نوشتاری، تحقیقاتی و اجرایی شود و باید آموزش و امکانات ویژهای در اختیار علاقهمندان، هنرمندان و نویسندگان قرار دهیم. همچنین باید با همکاری آموزشوپرورش به آموزش و اجرای تئاتر در مدارس پرداخت و این نیاز بشدت احساس میشود.
ارسال به دوستان
علیعسکری خبر داد
راهاندازی بخش خبری سلامت در تلویزیون
رئیس صداوسیما در دیدار وزیر بهداشت از راهاندازی بخش خبری سلامت در تلویزیون خبر داد.
به گزارش «وطنامروز»، عبدالعلی علیعسکری در دیدار بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که با حضور جمعی از معاونان و مدیران کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای شورای معاونان رسانه ملی برگزار شد، با اشاره به پژوهشهای مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در زمینه کرونا و دیدگاههای مردم در این باره، گفت: مرکز تحقیقات رسانه ملی یکی از معتبرترین مراکز مطالعات اجتماعی در کشور است که در همه زمینههای اجتماعی تحقیق میکند و از زمان پیدایش بیماری کرونا تاکنون تحقیقات بسیاری را در این زمینه انجام داده است.
وی افزود: از نتایج این تحقیقات میتوان برای مدیریت بهتر اوضاع بهره برد و برای این مهم گروهی از وزارت بهداشت میتوانند بر این نتایج متمرکز شوند و متناسب با آن تصمیمگیری شود که مثلا «باید چه راهکارهایی را در مقابل خسته شدن مردم از رعایت شیوهنامهها برگزید». رئیس رسانه ملی از رصد شایعات و ترفندهای دشمن برای تخریب افکار عمومی سخن گفت و تأکید کرد: دشمن با استفاده از رسانههای متعدد و مختلف خود دائم در حال عملیات روانی علیه کشور ما است. رسانه ملی میکوشد در برابر این فعالیتها واکنش مناسب داشته باشد و در موضوع کرونا، اگر نمایندگانی از وزارت بهداشت در کنار کارشناسان رسانه ملی قرار گیرند، راهبردهای بهتری برای پاسخگویی به این عملیات روانی دشمن میتوان یافت.
رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه تاکنون رسانه ملی با بالاترین ظرفیت در کنار وزارت بهداشت و درمان بوده، از تداوم این همکاری در دوره جدید این وزارتخانه سخن گفت و اعلام کرد: رسانه ملی در قالب برنامههای گوناگون میتواند در زمینه بهداشت و سلامت تولید محتوا کند که از جمله آن برنامههای کوتاه و پرتکرار، ترکیبی، برنامههای مستند، فیلم و سریال است. علیعسکری همچنین از پیگیریها برای راهاندازی بخش خبری سلامت در رسانه ملی سخن گفت و افزود: معاونت سیاسی و شبکه سلامت آمادهاند تا این بخش خبری هر چه زودتر آغاز به کار کند و قطعا با پشتیبانی محتوایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مردم از آن استقبال فراوانی خواهند کرد.
وی سپس از تلاش رسانه ملی برای دلگرمی مردم در اوضاع کرونایی یاد کرد و گفت: ما هر شب ۳ سریال جدید روی آنتن میبریم و تلاش کردیم در کنار مردم باشیم و بتوانیم در این دوران سخت نشاط را در خانوادهها حفظ کنیم. رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اهمیت طب سنتی در کنار علومپزشکی، افزود: باید براساس قواعدی که وزارت بهداشت اعلام میکند، از طب سنتی یا همان طب طبیعت هم استفاده و به صورت جدی به آن فکر کرد. علیعسکری در پایان با اشاره به درخواست دکتر عیناللهی برای تولید آثار نمایشی درباره مدافعان سلامت، گفت: ما در زمینه شهدای سلامت تاکنون برنامههای مختلفی تولید کردهایم، با این حال در میان مدافعان سلامت و شهدای این عرصه قهرمانان بینظیری یافت میشوند که نامشان باید در تاریخ ثبت شود و صداوسیما آمادگی دارد درباره این قهرمانان آثار نمایشی ماندگار تولید کند. وی از وزیر بهداشت و همراهانش خواست تا این افراد شاخص و ماندگار را معرفی و برای تولید فیلم و سریال در این زمینه همکاری کنند.
ارسال به دوستان
بازخوانی رمان دفاعمقدسی در «کتاب شب» رادیو تهران
به مناسبت آغاز هفته دفاعمقدس، رمان «پری رو» اثر برگزیده دفاعمقدس در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران با صدای سیدبهروز رضوی بازخوانی میشود. به گزارش «وطنامروز»، از شنبه ۲۷ شهریور تا چهارشنبه ۷ مهر، به مدت ۱۰ شب به جز پنجشنبه و جمعه، رمان «پری رو» اثر برگزیده دفاعمقدس در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران با صدای بهروز رضوی بازخوانی میشود. این رمان که در هشتمین جشنواره کتاب سال دفاعمقدس، رتبه دوم بهترین رمان سال را به دست آورد، اثری است از سیدحسین مرتضویکیاسری که در انتشارات «تکا» به چاپ رسیده است. محمدباقر رضایی، سردبیر و نویسنده برنامه که این رمان را در ۱۰ قسمت ۲۰ دقیقهای تنظیم رادیویی کرده است، آن را یکی از ۱۰ رمان برتر ادبیات دفاعمقدس میداند و درباره موضوعش میگوید: داستان بر اساس حکایتی از کتاب «تذکره الاولیاء» نوشته شده است. میگویند یک روز به سَرًیِ سَقَطی خبر دادند که بازار آتش گرفته و همه حجرهها سوخته به جز حجره تو. او بلافاصله خدا را شکر کرد اما همان لحظه به اشتباه خود پی برد و استغفار کرد. تا سالها هم به خاطر این شکر نابجا عذاب میکشید. وی ادامه داد: شخصیت اصلی رمان «پری رو» هم که یک استاد دانشگاه است و پسرش به جبهه رفته، وقتی میشنود یک شهید به محلهشان آوردهاند، فکر میکند پسر خودش شهید شده است. با عجله، دانشگاه را رها میکند و به محل میآید اما سر کوچه با دیدن حجلهای که برای پسر همسایه گذاشتهاند، خدا را شکر میکند که پسر خودش شهید نشده است. وقتی به خودش میآید، میبیند ماجرایش شبیه شکر نابجای آن عارف مشهور شده است، بنابراین، دچار عذاب وجدان میشود و... . برنامه «کتاب شب» با سردبیری و نویسندگی محمدباقر رضایی، اجرا و گویندگی سیدبهروز رضوی، صدابرداری محسن فراهانی و تهیهکنندگی رضا قربانی و زرین کشاورز در گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران تولید میشود. ارسال به دوستان
کتاب «زندگی سیدعلیآقا قاضیطباطبایی» منتشر شد
زندگینامه داستانی سیدعلیآقا قاضیطباطبایی به قلم آزاده جهاناحمدی توسط انتشارات روایت فتح چاپ و روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب زندگینامه داستانی سیدعلیآقا قاضیطباطبایی به قلم آزاده جهاناحمدی توسط انتشارات روایت فتح منتشر شد. این کتاب با هجرت پدر این عارف واصل از نجف به تبریز آغاز میشود و سپس با تولد و کودکی و جوانی این عالم فرزانه ادامه مییابد. نویسنده در مقدمه این کتاب نوشته است: نوشتن از مردی که همه همتش دیده نشدن است، محال نیست اما به غایت سخت است. سلسله حوادث زندگی سیدعلی بعد از اجتهاد تا 40 سالگی سکوت مطلق تاریخ است. برای همین در این اثر اتفاقاتی که از وقایع یا مواجهه افراد با ایشان رخ داده است در بخشهایی جداگانه به شکل داستان روایت شده است. این اثر، تلاش در حد بضاعت برای معرفی مردی است که هیچگاه نخواست معرفی شود.
در بخشهایی از این کتاب میخوانیم: سیدعلیآقا پدر بود. مثل هر پدری فرزندش را دوست داشت. سیدمحمدباقر هم یک جور دیگری استعداد داشت. نابغه خانواده سیدعلیآقا بود اما اجل مهلتش نداد. در همان ۱۴ سالگی بر اثر برقگرفتگی از دنیا رفته بود و همه این وسط از آرامش سیدعلیآقا متعجب بودند. قبلا دیده بودند دخترش که ازدواج کرده بود و به اجبار کار همسرش به ایران رفته بود؛ سیدعلیآقا چقدر گریه کرده بود اما این آرامش را درک نمیکردند. نورچینخانم مادر محمدباقر بیتاب بود، اشکهایش تمام نمیشد. تا بالاخره سیدعلیآقا حرف آخر را زد. کنار همسرش نشست و گفت:
- تو چرا اینقدر زیاد برای بچه گریه میکنی؟
- جوان بود، باهوش بود. بدجور مرد.
زن این را گفت و دوباره اشکها بودند که بیامان صورتش را خیس میکردند.
- فرزندت الان اینجا پیش من نشسته است و به کنار دست خودش اشاره کرد.
زن با همان چشمهای قرمز و پر از اشک و با همان صورت خیس، با همان قلب هزار تکه شده از داغ اولاد به صورت همسرش نگاه کرد. در نگاه سید چیزی بود که قرار به دل داغدار مادر برگرداند.
ارسال به دوستان
عکسهای اربعین «چله وصل» به موزه امام علی(ع) رسید
نمایشگاه مجازی عکسهای سعید محمودیازناوه از اربعین با عنوان «چله وصل» در موزه امام علی(ع) برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی، نمایشگاه عکس «چله وصل» ۲۶ شهریور تا ۵ مهر ۱۴۰۰ با نمایش آثاری از سعید محمودیازناوه، هنرمند عکاس در صفحه مجازی موزه هنرهای امام علی(ع) برگزار میشود. در این نمایشگاه مجازی طی ۱۱ شب، ۵۵ اثر از پیادهروی عاشقان و زائران حضرت اباعبداللهالحسین(ع) به نمایش درمیآید که با پای دل راهی کربلا هستند. پیش از این 6 عنوان کتاب درباره پیادهروی اربعین از این هنرمند عکاس به زبانهای فارسی، انگلیسی و عربی منتشر شده است. علاقهمندان برای بازدید میتوانند به صفحه اینستاگرام موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به آدرس imam_ali_museum مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
«عطر عاشقی» به نقش شهیدان در تبیین فرهنگ انتظار میپردازد
برنامه جمعه ۲۶ شهریور شبکه ۵ با عنوان «عطر عاشقی» به بررسی موضوع نقش شهیدان در تبیین فرهنگ انتظار میپردازد. به گزارش «وطنامروز»، برنامه «عطر عاشقی» که از شبکه 5 سیما پخش میشود جمعه ۲۶ شهریور به بررسی موضوع نقش شهیدان در تبیین فرهنگ انتظار میپردازد. «عطر عاشقی» با حضور حجتالاسلام علی سرلک موضوع ذکر شده را برای حاضران (خادمان مسجد جمکران) و بینندگان تحلیل و بررسی میکند. همچنین در این برنامه حاج احمد نیکبختیان زیارت آلیس را قرائت میکند. برنامه تولیدی «عطر عاشقی» کاری از گروه معارف شبکه 5 سیماست که غروب جمعه هر هفته به تهیهکنندگی و کارگردانی سیدناصر سجادی و با اجرای سیدرضا نواب ساعت ۱۷:۴۵ روی آنتن شبکه 5 سیما میرود.
ارسال به دوستان
کرونا رابطه نولان و وارنر را به هم زد
کریستوفر نولان پس از ۱۹ سال همکاری با برادران وارنر از آنها جدا شد و فیلم بعدیاش را با یونیورسال میسازد. به گزارش «وطنامروز»، یونیورسال پیکچرز به عنوان همکار جدید فیلم بعدی کریستوفر نولان اعلام شد و فیلم بعدی که بر مبنای فعالیتهای رابرت اوپنهایمر و نقش او در ساخته شدن بمب اتم خواهد بود، با امتیاز مالی و توزیع فیلم توسط یونیورسال جلو میرود. به گفته منابع، تولید این فیلم در فصل اول سال ۲۰۲۲ شروع میشود و «کیلین مورفی» نقش کلیدی در فیلم خواهد داشت؛ هرچند هنوز درباره بازیگران فیلم چیزی قطعی نشده است. سهگانه «شوالیه تاریکی»، «تلقین»، «دانکرک» و بتازگی «تنت» فیلمهایی از نولان بودند که با همکاری برادران وارنر ساخته شدند. آغاز این همکاری به ساخت «بیخوابی» در سال ۲۰۰۲ بازمیگردد. تصمیم جنجالی کمپانی برادران وارنر برای پخش همه فیلمهایش در سال ۲۰۲۱ از طریق اچبیاو مکس به مدت ۳۱ روز همزمان با نمایش در سالنهای سینما، عامل جدایی این کارگردان از این کمپانی است. فیلم جدید را نولان همراه همسرش و اما تامپسون که از شرکای قدیمی تولید فیلمهای نولان است در کمپانی خودشان «سینکوپی اینک» تولید میکنند.
ارسال به دوستان
«کل فاطمه» در ۳ جشنواره خارجی
مستند «کل فاطمه» ساخته مهدی زمانپورکیاسری به ۳ جشنواره خارجی راه پیدا کرد. به گزارش «وطنامروز»، مستند «کل فاطمه» ساخته مهدی زمانپورکیاسری و تهیهکنندگی سمیه زراعتکار و مهدی زمانپورکیاسری به ۳ جشنواره خارجی راه پیدا کرد. این مستند در بیستوچهارمین دوره جشنواره ملاقاتهای بینالمللی مستندهای مونترال کانادا، جشنواره فیلمهای ایرانی پاریس و فستیوال بینالمللی جانگ نئونگ حضور دارد و با سایر آثار رقابت خواهد کرد. مستند «کل فاطمه» زندگی زن روستایی ناشنوایی را محور قرار میدهد که یک تنه به حمایت از فرزندانش میپردازد.
ارسال به دوستان
ترجمه کتاب «تا پلاک ۱۴۰» به انگلیسی
کتاب «تا پلاک ۱۴۰» خاطرات ۱۴۰ نفر از اهالی قلم از دوران دفاعمقدس که هر کدام از زاویه دید خود وضعیت و موقعیتی را روایت میکنند به انگلیسی ترجمه شد.
به گزارش «وطنامروز»، این کتاب به کوشش آذر خزاعیسرچشمه که سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات صریر به چاپ رسیده بتازگی به زبان انگیسی ترجمه شده است. علی شهسواری، مترجم کتاب درباره این اثر اظهار داشت: ترجمه این کتاب به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس به بنده پیشنهاد شد و پروسه ترجمه به زبان انگلیسی هم حدود ۶ ماه به طول انجامید. وی با بیان اینکه ترجمه این کتاب اخیرا تمام شده، گفت: مهمترین چالش در ترجمه این اثر این بود که باید یک ماجرای کاملا ایرانی را که مربوط به فرهنگ ما است به زبان انگلیسی که متعلق به غرب است، ترجمه میکردم. در واقع آنچه برای ملت ما مقدس است باید به مخاطب خارجی منعکس میشد که ممکن بود قابل درک نباشد. از این رو در این مسیر تلاش بسیار کردم.
ارسال به دوستان
محسن علیاکبری:
بیانات حضرت امام(ره) من را به سمت سینما کشاند
تهیهکننده قدیمی سینما در گفتوگو با موزه سینما اعلام کرد بیانات حضرت امام(ره) او را به سمت سینما کشانده است.
به گزارش «وطنامروز»، در ادامه سلسله نشستهای تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران گفتوگویی با محسن علیاکبری، تهیهکننده سینمای ایران داشته است.
علیاکبری با بیان اینکه دوم بهمنماه سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شده است، گفت: ما خانواده بسیار سنتی بودیم و هیچ علاقهای به سینما نداشتم. در 7 سالگی قرآن را به دقت میخواندم و در همان سالهای کودکی به مسجد جوادالائمه میرفتم و فعالیتهای فرهنگی انجام میدادم.
وی با بیان اینکه زندهیاد فرجالله سلحشور و پسر عمویش هادی علیاکبری در مسجد فعالیتهای فرهنگی از جمله تئاتر انجام میدادند، یادآور شد: سال ۵۰ که من ۱۲ ساله بودم، آنها در مسجد تئاتر «حُر» را اجرا کردند. زمانی که انقلاب شد دیپلم گرفته بودم و یک مغازه کتابفروشی داشتم و با یک آپارات ۱۶ میلیمتری در مسجد برای بچهها فیلم نمایش میدادم. وی با اشاره به دیگر فعالیتهای خود در ابتدای انقلاب گفت: سال ۵۷ مسؤول کمیته گوهردشت و مقطعی نیز در کمیته مهرشهر کرج بودم. با توجه به اینکه دورههای تکاوری دیده بودم آن را در کمیته و حزب جمهوری اسلامی به دیگران هم آموزش میدادم. زمانی که اتفاقات کردستان پیش آمد که امام(ره) فتوا دادند تا ۲۴ ساعت ارتش به آنجا برسد، من در جنگ کردستان پیش شهید چمران بودم. از ۱۵ مهر ۵۹ در ستاد جنگهای نامنظم واقع در پشت انبارهای عمومی خرمشهر در خدمت شهید چمران بودم.
علیاکبری در ادامه با بیان اینکه سال ۱۳۶۰ وارد سازمان تبلیغات اسلامی شده است، افزود: با فاصله چند ماه به من مسؤولیت واحد ویدئوی بخش سمعی- بصری سازمان تبلیغات اسلامی را در خیابان سمیه دادند. اردیبهشتماه ۶۱ وارد حوزه هنری شدم و نخستین فیلمی که در مقام مدیرتولیدی کار کردم فیلم «گورکن» به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود.
* نظر رهبر انقلاب بود که تئاتر را ضبط تلویزیونی کنیم
علیاکبری همچنین گفت: آن زمان، سینما را نمیشناختیم و شاید صحبت امام(ره) در بهشت زهرا(س) درباره سینما برای ما خیلی مهم بود که ایشان گفته بودند «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالف هستیم». یکی دیگر از فعالیتهای من، اجرای تئاتر «ایوب پیامبر» در مولوی بود که آن تئاتر را یک اجرا نزد رهبر انقلاب بردیم که ایشان نظرشان این بود تئاتر را ضبط تلویزیونی کنیم و در تلویزیون هم پخش عمومی شود. همین پیشنهاد ایشان موجب شد تا ما با تلویزیون قرارداد ببندیم. در استودیو مهرگان دکور زدیم و تله تئاتر «ایوب پیامبر» را در آنجا ساختیم و در واقع ورود من به تلویزیون به این شکل بود. وی در پاسخ به پرسش فریدون جیرانی مبنی بر اینکه کدام یک از فیلمهایی که ساخته را بیشتر دوست دارد؟ پاسخ داد: فیلمهای «پاداش سکوت» و «پرواز در شب» را خیلی دوست دارم. علیاکبری درباره شرایط فعلی سینما نیز گفت: سینما به خاطر کرونا از بین رفت و اگر بخواهد به شرایط قبل برگردد زمان زیادی میبرد. امروز با وجود شبکه نمایش، آوردن مخاطب به سمت سالنهای سینما کار سختی است اما اگر فیلم استاندارد سینما ساخته شود و فیلمی باشد که مخاطب احساس کند باید آن را روی پرده عریض سینما ببیند، میتوانیم دوباره خانوادهها را به سمت سینماها بکشانیم. وی ادامه داد: فیلم «استرداد» یک مدیوم سینمایی بود و همان استانداردی که از پرده عریض سینما توقع میرود در فیلم وجود داشت. متاسفانه اکثر فیلمهای ما امروز لوباجت شده است و به خاطر دستمزد بالای بازیگرها، نابازیگرها در اکثر فیلمها حضور دارند و اکثر متنها هم ضعیف است، زیرا برای این بخش کمتر هزینه میکنند. حداقل تا سه سال آینده نگاه مثبتی به سینما ندارم مگر اینکه ۱۰ فیلم استاندارد سینما ساخته شود.
محسن علیاکبری تهیهکنندگی فیلمهایی چون «گورکن»، «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب»، «آخرین پرواز»، «به خاطر هانیه»، «مریم مقدس»، «شهرآشوب»، «پاداش سکوت»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «تلفن همراه رئیس جمهور» و «استرداد» را در کارنامه هنری خود دارد و برای فیلم «استرداد» در سیویکمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلم و در سال ۱۳۸۶ برای فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|