|
ارسال به دوستان
مراسم تودیع عبدالعلی علی عسگری و معارفه پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید صدا و سیما برگزار شد
هدایت فرهنگی؛ اولویت نخست
گروه فرهنگ و هنر: مراسم معارفه پیمان جبلی که 10 روز پیش با حکم رهبر انقلاب برای یک دوره 5 ساله، ریاست سازمان صداوسیما را عهدهدار شد، روز گذشته با حضور مسؤولان مختلف کشوری برگزار شد. پیمان جبلی که از مهمترین دستاوردهای دوران تصدیاش در معاونت برونمرزی صداوسیما میتوان به تأسیس خبرگزاری تصویری بینالمللی «ایران پرس»، افتتاح شبکه جدید «العالم سوریه» و راهاندازی ۲ شبکه رادیو و تلویزیونی اینترنتی «هوسا» و «پرس تیوی فرانسوی» اشاره کرد از امروز باید به طور جدی به دنبال تحقق منویات و اولویتهایی باشد که رهبر انقلاب در متن حکم وی به آن اشاره کردهاند. در متن حکم رئیس جدید رسانه ملی به چندین محور و اولویت اساسی به طور مشخص اشاره شده است که پرداختن به همه آن اولویتها از اهمیت بسیاری برخوردار است اما شاید نخستین اولویتی که از سوی رهبر انقلاب بر آن تاکید شده است، مساله «هدایت فرهنگی» باشد که پیمان جبلی با اهتمام بسیار باید به دنبال تحقق آن باشد؛ زیرا مساله «هدایت فرهنگی» یکی از ظرفیتهای بزرگ صداوسیما است که از جایگاه بالای الگوسازی برخوردار است. زمانی که یک شخصیت در یک سریال یا یک مجری در یک برنامه سرگرمکننده و حتی یک پیام بازرگانی مخاطب میلیونی پیدا کند، خواسته یا ناخواسته تلویزیون به یک الگو تبدیل میشود و در قدم بعدی، همین الگوها میتواند بر سبک زندگی مخاطبان تاثیر مستقیم بگذارد؛ سبک زندگیای که چهرهها و رفتارها آن را برجسته میکنند؛ مسالهای که رهبر انقلاب در حکم انتصاب پیمان جبلی بر آن تاکید کردهاند.
به هر حال میتوان با قاطعیت گفت پرداختن به مساله «هدایت فرهنگی» نخستین قدم برای رسیدن به اولویتها و رویکردهایی چون «ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» خواهد بود که همه این اولویتها در حکم رهبر معظم انقلاب برای پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید صداوسیما آمده است.
در مجموع باید گفت امروز سرمایههای عظیم منابع انسانی، ظرفیتهای تولیدی و علمی و فرصتهای مهمی در برابر چشمان همه ما است که رسانه ملی از آن غفلت کرده است. به نظر میرسد رویکردها و اولویتهای مورد تاکید رهبر انقلاب، اگر با نگاه ناظر به اجرایی شدن مورد مداقه و توجه قرار بگیرد، بخش مهمی از مشکلات فعلی صداوسیما مرتفع خواهد شد.
* برگزاری مراسم تودیع و معارفه رؤسای صداوسیما
۱۰ روز پس از انتصاب پیمان جبلی به عنوان رئیس صداوسیما، مراسم تودیع و معارفه رؤسای رسانه ملی با حضور مسؤولان کشوری، لشکری و مدیران این رسانه برگزار شد. در این مراسم، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظلهالعالی حکم ریاست دکتر پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی را قرائت کرد. همچنین علی بخشیزاده، معاون صدا در آغاز مراسم تکریم و معارفه ریاست سازمان گفت: امروز روز مهمی برای رسانه ملی است؛ روزی است که از یک خدمتگزار دلسوز رسانه ملی تکریم میشود و فصل جدیدی برای رسانه ملی رقم میخورد.
وی ابراز امیدواری کرد دکتر جبلی با توجه به سابقه طولانی در رسانه ملی و فعالیت در ۲ معاونت مهم خبر و برونمرزی و شناخت سازمانی، با سیاستگذاری درست، منشا خدمات بزرگی باشد.
معاون صدا همچنین در ادامه به ۲ جنبه کارکردی رسانه ملی اشاره کرد و گفت: یک جنبه ملی و جنبه دیگر وظایف بینالمللی آن است که بازوی رسانهای مقاومت حق و باطل است و باید صدای مظلومان جهان باشد و برای جهان روشنگری کند که این وظیفه بر دوش تکتک ما و همکاران رسانهایام است. وی در پایان گفت: رسانه ملی باید در داخل کشور روحیه نشاط و سطح آگاهی را ارتقا دهد و از همه ظرفیتهای خود، دستگاههای قضایی و تقنینی کشور بهره ببرد.
همچنین پیمان جبلی در سخنرانی خود از تکریم بازنشستگان رسانه ملی و حفظ سرمایه انسانی صداوسیما گفت و از ایجاد سامانهای برای بازنشستگان خبر داد که بتوانند بدون تشریفات به جام جم رفتوآمد کنند.
رئیس صداوسیما همچنین از رهبر معظم انقلاب به دلیل اعتماد به بدنه و خانواده این رسانه و انتخاب او به عنوان شخصی که سالیان سال است در صداوسیما خدمت میکند، قدردانی کرد.
او رسانه ملی را در دوره جدید، رسانه هویتمحور و عدالتگستری توصیف کرد که در خدمت همه جمهور باشد، نه فقط قشر یا طیفی خاص.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن تأکید بر اینکه صداوسیما اگر فرزند زمانه خویش باشد میتواند در مهار نظام بروکراسی سرکش و حل مشکلات کشور نقش موثری ایفا کند، گفت: در اداره کشور و حل مشکلات مردم هر راه دیگری جز الگوی دفاعمقدس برویم، بیراهه رفتن است.
وی ضمن تقدیر و تشکر از عبدالعلی علیعسگری، رئیس سابق این سازمان گفت: از دوست صمیمی و عزیز خودم دکتر علیعسگری که بیش از ۳ دهه سابقه رفاقت داریم، به جهت خدمت در این سازمان تشکر میکنم و امیدوارم این موضوع باعث عزت دنیوی و اجر اخروی برای وی باشد. قالیباف همچنین ضمن آرزوی موفقیت و خیر مقدم برای جبلی، رئیس جدید سازمان صداوسیما اظهار کرد: برای برادر عزیز، رزمنده، همسنگر و همرزم خودم در دوران دفاعمقدس که توانسته از دبیری و سردبیری و سطوح مختلف در این سازمان خدمت کند و امروز توفیق خدمت در راس سازمان صداوسیما را پیدا کرده و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به ایشان اعتماد کردهاند و در شرایطی حساس، این مسؤولیت خطیر را بر عهده این برادر متدین و کارشناس قرار دادهاند، آرزوی موفقیت دارم.
رئیس قوه مقننه با اشاره به فرموده امام راحل مبنی بر اینکه ۲ دانشگاه در کشور وجود دارد، گفت: امام خمینی(ره) دفاعمقدس و جنگ را دانشگاه اول و صداوسیما را دانشگاه دیگر و ملی ما برشمردند و امروز دانشگاه صداوسیما باید پا جای پای دانشگاه دفاعمقدس بگذارد تا ما در جنگ تحریفها و از همه مهمتر جنگ اقتصادی پیروز شویم. قالیباف تأکید کرد: به عنوان کسی که بعد از دوران دفاعمقدس تحت فشارهای سخت و سنگین عرصههای مختلف در کارهای اجرایی بودهام، نقش صداوسیما را در موفقیت و خوب اداره کردن کشور درک کردهام و معتقدم این سازمان، صدای بلند مردم مستضعف است که به فرموده امام راحل کسانی هستند که تا ته خط با انقلاب اسلامی میمانند.
وی با بیان اینکه امروز مردم ما مظلومترین هستند و هر کجا که میرویم آنها ایستادهاند، افزود: نقش صداوسیما در اداره کشور، مقابله با جنگ اقتصادی و مهار بروکراسی سرکشی که تحت کنترل کسانی است که دل در گرو انقلاب، اهل بیت، فرهنگ جهاد، شهادت و قرآنی ندارند، نقشی بیبدیل است. رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امیدواریم صداوسیما در این جنگ نابرابر با همان فرهنگ دفاعمقدس و ریاست شخصی که از پایینترین سطح به بالاترین سطح آن رسیده با اخلاص، مجاهدت، تلاش و همکاری نشان دهد که فرهنگ دفاعمقدس تنها فرهنگ رهاییبخش برای عزت، استقلال و دنیا و آخرت ما است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی میتواند این نقش را بدرستی ایفا کند اما با این نگاه که فرزند زمانه خویش باشد.
ارسال به دوستان
نگاهی کوتاه به کتاب «در میان سرخپوستها»
روایتی از ماجراجویی دانشجویی
محمدصادق شهبازی: «در میان سرخپوستها»؛ تجربهنگاری حضور یک گروه دانشجویی در همایش آبوهوای کوچابامبای بولیوی است. اینکه چطور یک گروه دانشجویی میتواند تحولات بینالمللی را رصد کند، جایی را که مسؤولان نمیبینند و مورد توجه قرار نمیدهند، ببیند و با انتخاب درست، طراحی و البته فائق آمدن بر سختیها و مانعتراشیهای داخلی در نقطه لازم، در خارج از کشور حضور پیدا کند، در این کتاب به وضوح آمده است.
ماجرای کتاب، کنفرانسی آبوهوایی است در اعتراض به کنفرانس زیستمحیطی کپنهاگ و بعدها کنوانسیون آبوهوایی پاریس. کشورهای ضد سرمایهداری آمریکای لاتین همایشی شکل دادند و هزاران فعال مردمی ضد سرمایهداری، ضد سلطه و فعال محیطزیست را جمع کردند. تیم جنبش عدالتخواه دانشجویی متشکل از یک طلبه ملبس آشنا به زبان اسپانیولی، یک خانم چادری آشنا به زبان انگلیسی و یک دانشجوی آشنا به زبان فرانسه راهی این اجلاس شد که محتواهایی هم درباره انقلاب اسلامی، فلسطین و محیطزیست از دیدگاه اسلام آماده کرده بودند.
حضور این تیم تبدیل به بمب خبری اجلاس شد و در بسیاری از رسانههای آمریکای لاتین مورد توجه قرار گرفت. تیم تلاش کرد در حاشیه و متن اجلاس سخن بگوید، رژیم صهیونیستی را به عنوان ضربهزننده به محیطزیست محکوم کند، حضور رسانهای متفاوتی داشته باشد و... .
دست آخر در روزهای پایانی نشست، حتی از کشورهای دیگر آمریکای لاتین خودشان را به اجلاس رساندند تا با تیم ایرانی دیدار کنند که به مسلمان و شیعه شدن آن تیم معارض، آمدنشان به ایران و بازگشتشان و تلاش برای اصلاحگری در کشور خود انجامید. این تیم برای بعد از سفر نیز برنامه ریخت.
«در میان سرخپوستها» تصویری از توانستن در عرصهای است که در آن کار مردمی جدی نمیشود. تصویری است از همت دانشجویان و فرارفتنشان از روزمرگیها و دست گذاشتنشان روی اولویتها.
این کتاب هم برای دانشجویان نسل جدید برای الگوگیری خواندنی است، هم برای فعالان بینالمللی برای برنامهریزی حضور در مجامع جهانی، هم برای مسؤولان برای فرصتشناسی نسبت به ظرفیتهای بینالمللی و هم برای کسانی که به دنبال ثبت و ضبط تجربیات دانشجویی و ارتباطات میانفرهنگی جمهوری اسلامی هستند.
انتشارات «راه یار» چاپ اول این کتاب خواندنی و کوتاه را که مجموعه خاطرات حاضران و دستاندرکاران این سفر است راهی بازار نشر کرده است.
علاقهمندان جهت تهیه این کتاب علاوه بر کتابفروشیها میتوانند به صفحات مجازی این ناشر به نشانی
raheyarpub@ یا سایت vaketab.ir مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
اخبار
شمار حاضران در رقابت بینالمللی اسکار به ۲۶ کشور رسید
۲۶ کشور تکلیف خود را برای حضور در اسکار نودوچهارم روشن کردهاند. به گزارش «وطنامروز»، تاکنون ۲۶ کشور نماینده خود را برای شرکت در رقابت بینالمللی اسکار ۲۰۲۲ معرفی کردهاند که اسامی آثار در ادامه آمده است. کرواسی: «ترزا ۳۷» ساخته دانیلو سربدزیجا، مجارستان: «پسامرگ» ساخته پیتر برگِندی، اسرائیل: «بگذار صبح باشد» ساخته اران کولیرین، سومالی: «همسر گورکن» ساخته خذر آیدروس احمد، سوییس: «اولگا» ساخته الی گریپ، تایوان: «سقوطها» ساخته چونگ مونگهونگ، اسپانیا: «رئیس خوب» ساخته فرناندو لئون دی آرانوار، هلند: «درنگ نکن» ساخته شریف کورور، یونان: «حفار» ساخته گئورگیس گریگوراکیس، کرهجنوبی: «فرار از موگادیشو» ساخته ریو سئونگ وان، کانادا: «پرندههای مست» به کارگردانی ایوان گربوویچ، ارمنستان: «آیا باد کم میشود» ساخته نورا مارتیروسیان، کلمبیا: «حافظه» ساخته اپیچاتپونگ ویراستاکول، پرو: «فرمانده قدرتمند» به کارگردانی هنری والهیو تورس، اوکراین: «جادههای بد» ساخته ناتالیا وروژبیت، قرقیزستان: «شامبالا» به کارگردانی آرتیکپای سویوندوکوف، آلبانی: «سه شیر در راه ونیز» ساخته جونید جرجی، ایرلند: «سرپناه» به کارگردانی شان بریتناش، اسلوونی: «سانرمو» به کارگردانی میروسلاو ماندیچ، اکوادور: «زیردریایی» ساخته آلفردو لئون لئون، آلمان: «من آدم تو هستم» ساخته ماریا شرادر، صربستان: «پناهگاه» ساخته ایوان ایکیچ، کوزوو: «کندو» ساخته بلرتا باشولی، مراکش: «تپشهای کازابلانکا» ساخته نبیل عیوش، کامبوج: «ساختمان سفید» ساخته کاویچ نیانگ و لهستان: «ردی به جا نگذار» ساخته یان پ. ماتوشینسکی. گفتنی است، فهرست نهایی اسکار ۲۱ دسامبر منتشر و نامزدها در ۸ فوریه انتخاب میشوند. نودوچهارمین دوره اسکار ۲۷ مارس ۲۰۲۲ برگزار میشود.
***
بازیگر «زخم کاری» به «خوشنام» پیوست
عباس جمشیدیفر به سریال «خوشنام» به کارگردانی علیرضا نجفزاده پیوست. به گزارش «وطنامروز» به نقل از روابط عمومی سریال «خوشنام»، تصویربرداری سریال «خوشنام» به تهیهکنندگی احمد زالی و به کارگردانی علیرضا نجفزاده که توسط محسن کیایی فیلمنامه اولیهاش نوشته شده بود همچنان ادامه دارد. فیلمنامه این سریال با قلم فهیمه سلیمانی در حال نگارش برای شبکه یک سیما است و هماکنون در میدان قیام درحال تصویربرداری است. عباس جمشیدیفر که اخیرا با سریال «زخم کاری» در پلتفرم نمایش خانگی حضور داشت با کاراکتر فریدون، پارتنر «شهرام» با بازی هومن حاجعبداللهی در سریال «خوشنام» شد. «خوشنام» محصول فیلم و سریال شبکه یک است و در خلاصه داستان این سریال میخوانیم: از مکافات عمل غافل مشو، گندم از گندم بروید جو ز جو. هومن حاجعبداللهی، شهره لرستانی، فریده سپاه منصور، نیلوفر رجاییفر، محمدرضا داودنژاد، مهرداد ضیایی، ساناز سماواتی، الهه جعفری، سیامک ادیب، سلمان خطی، فرزاد حاتمیان، سیدرضا حسینی، پروین ملکی، مهری آلآقا بازیگران این سریال هستند.
***
چهارمین سوگواره هنری اربعین تمدید شد
مهلت ارسال آثار به چهارمین سوگواره هنری اربعین که با هدف معرفی این رویداد جهانی به همت فرهنگسرای ارسباران و مسجدالمتقین تهران برگزار میشود، تمدید شد.
به گزارش «وطنامروز» به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی- هنری منطقه 3، چهارمین سوگواره هنری اربعین با هدف معرفی این رویداد جهانی و گره زدن آن با مساله ظهور حضرت حجت(عج) به وسیله زبان رسای هنر و با موضوعات «اربعین و ظهور»، «زیباییهای راهپیمایی اربعین»، «دلتنگی و حسرت جاماندگان» و «ویروس کرونا» به همت فرهنگسرای ارسباران و مسجدالمتقین تهران برگزار میشود.
«محدودیتهای ناشی از کرونا» و «جاماندگی زیارت اربعین»، محورهای اصلی آثار این سوگواره است؛ در واقع این سوگواره تلاش میکند با زبان هنر حسرت جاماندگان را به تصویر بکشد.
متون ادبی شامل شعر و دلنوشته، عکس و فیلم شامل فیلم کوتاه، نماهنگ و پادکست و همچنین بخش ویژه کودکان شامل شعرخوانی، مداحی و نقاشی برای سوگواره هنری اربعین در نظر گرفته شده است.
مهلت ارسال آثار به این سوگواره تا سهشنبه 20 مهرماه تمدید شد. به بهترین آثار ارسالی جوایز ارزندهای اعطا میشود.
***
قول مساعد وزیر ارشاد برای تکمیل ساختمان فیلمخانه ملی
لادن طاهری، مدیر فیلمخانه ملی ایران از قول مساعد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکمیل ساختمان فیلمخانه ملی پس از 20 سال خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، طاهری گفت: اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان یکی از نخستین برنامههای وزارتی از فیلمخانه ملی ایران بازدید کرده است نشان از اهمیت و جایگاه فیلمخانه در نگاه و اهداف وی دارد و باعث امیدواری است که با دستور مساعد او بزودی ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران (در باغ فردوس) که همسو با نیازهای رو به گسترش یک آرشیو ملی، طراحی و اجرا شده است و به دلایلی از جمله عدم تخصیص بودجه کافی برای به پایان رساندن مراحل پایانی کار، ناتمام مانده است، تکمیل شود و به بهرهبرداری کامل برسد. طاهری در پایان با بیان اینکه فیلمخانه ملی ایران از نظر قوت و غنای مجموعه ملی در میان کشورهای منطقه مقام اول را دارد، گفت: با در اختیار داشتن بیش از ۸۰ درصد تولیدات ملی کشور یکی از کاملترین آرشیوهای جهان هم به حساب میآید.
ارسال به دوستان
عزتالله مهرآوران درگذشت
عزتالله مهرآوران، بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون شامگاه جمعه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
به گزارش «وطنامروز»، عزتالله مهرآوران، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون جمعهشب ۱۶ مهرماه پس از چند روز ابتلا به کرونا در بیمارستان آتیه درگذشت. وی روز چهارم مهر به واسطه عوارض ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد.
مهرآوران در طول چند دهه فعالیت هنری هم بر صحنه تئاتر حضور داشته است و هم در سینما و تلویزیون. او در سینما با کارگردانان مختلفی چون رضا عطاران، محمدرضا هنرمند و ابراهیم حاتمیکیا همکاری داشته است که میتوان به «آژانس شیشهای»، «مومیایی3» و... اشاره کرد.
مهرآوران همچنین در سریالهای مختلفی در فضای کمدی و ملودرام به ایفای نقش پرداخته و نقشهای بهیادماندنی از خود به جا گذاشته است که از جمله آنها میتوان به سریال «لیسانسهها»، «دزد و پلیس»، «وضعیت سفید» و... اشاره کرد.
مهرآوران در سریالهای خانگی همچون «هیولا» و «میخواهم زنده بمانم» نیز به نقشآفرینی پرداخته بود و «ساخت ایران ۳» از آخرین پروژههای سریالی او بود.
هژیر مهرآوران درباره تشییع پیکر زندهیاد عزتالله مهرآوران بیان کرد: تشییع پیکر زندهیاد مهرآوران روز دوشنبه ۱۹ مهرماه ساعت ۱۱ در قطعه هنرمندان بهشتزهرا(س) انجام خواهد شد. وی درباره علت فوت عزتالله مهرآوران نیز اظهار کرد: پدر به دلیل ایست قلبی و عفونت ریه ناشی از ویروس کرونا درگذشت. آخرین فیلم سینمایی که این بازیگر در آن ایفای نقش کرد، «خوابم میآد» ساخته رضا عطاران است.
همچنین هوتن شکیبا که در ۲ سریال «لیسانسهها» و «فوقلیسانسهها» با مرحوم عزتالله مهرآوران همکاری داشته است و نقش پسر او را بازی کرده، در سوگ این بازیگر متنی صمیمانه و سوزناک منتشر کرد که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.
ارسال به دوستان
کارگردان «بازی مرکب»: این سریال داستان بازندههاست
سریال جدید و کرهای «بازی مرکب» اخیرا به پرمخاطبترین سریال در بسیاری از کشورها تبدیل شده است. به گزارش «وطنامروز»، «هوانگ دونگ هیوک» کارگردان این سریال که از شبکه نتفلیکس پخش میشود، درباره این مجموعه به سیانان گفت: همه ما در مقطعی از زمان این بازیهای ساده و کودکانه را انجام دادهایم و یکی از سرگرمیهای محبوب ما در دوران بچگی بازی مرکب بود که در این بازی تیمی، گروه مهاجمان مسیر خود را در یک محوطه به شکل ماهی مرکب باز میکنند و از سوی دیگر مدافعان در تلاش برای توقف پیشروی آنها هستند.
این بازی از لحاظ فیزیکی دشوار است و هر موقع آن را بازی میکردیم یک نفر مجروح میشد، لباسهایش پاره میشد و گریه میکرد؛ بازی مرکب همیشه آخرین بازی روز بود.
کارگردان کرهای منبع الهام و نقطه آغاز ساخت سریال «بازی مرکب» را فکر کردن به این موضوع عنوان کرد که اگر بزرگسالان این بازی را انجام دهند چگونه خواهد بود؟ سریال «بازی مرکب» که اواسط سپتامبر عرضه شد درباره گروهی از افراد بدهکار و با مشکلات مالی و تجربیات متفاوت از زندگی است که در مجموعهای از بازیهای کودکانه مرگبار برای یک جایزه نزدیک به ۴۰ میلیون دلاری شرکت میکنند و این جایزه تنها یک برنده خواهد داشت و بازندگان کشته میشوند.
«بازی مرکب» که به محبوبترین سریال تاریخ فعالیت سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس تبدیل شده در ۹۰ کشور در صدر پربازدیدترین سریالها قرار گرفته است.
«هوانگ دونگ هیوک» این سریال را بازتاب جامعه رقابتی میداند که در آن زندگی میکنیم و میگوید این سریال داستان بازندههاست؛ کسانی که با چالشهای زندگی روزمره دست و پنجه نرم میکنند و جا میمانند، در حالی که برندهها پیشرفت میکنند.
ارسال به دوستان
«از شریف تا لسآنجلس» با عطاردی
«از شریف تا لسآنجلس»، خاطرات مجتبی عطاردی، استاد ایرانی اسیرشده در ایالات متحده آمریکا، به قلم پرویز سعادتی به چاپ دوم رسید.
به گزارش «وطنامروز»، انتشارات سوره مهر چاپ دوم کتاب خاطرات مجتبی عطاردی از اساتید دانشگاهی ایران که ۵۰۰ روز اسارت را در آمریکا تجربه کرده است، روانه بازار کرد. کتاب «از شریف تا لسآنجلس» که به قلم پرویز سعادتی تنظیم شده است، حاصل مصاحبه مفصل با عطاردی است: به اتهام نقض قوانین آمریکا ۵۰۰ روز در آمریکا اسیر بوده است.
کلیدیترین موضوع کتاب و شاید انگیزه اصلی نگارنده و دکتر عطاردی از انتشار کتاب، پاسخ به این سوال است که چرا استادان ایرانی که در همین سالها به آمریکا یا سایر کشورهایی که پلیس ویژه تحریم آمریکا در آنها مستقر است، رفتهاند، دستگیر شدهاند.
عطاردی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب مینویسد: زندانی شدن یک استاد دانشگاه و عضو هیات علمی در یک کشور بیگانه تا آنجا که من میدانم قبل از دستگیری من رخ نداده بود؛ بویژه زندانی در زندان بزرگترین قدرت اهریمنی دنیا. این رخداد حتی تصورش هم به ذهن همکاران ما خطور نمیکرد. پس از آزادی از زندان و اسارت، خیلی از همکاران و نیز برخی رجال سیاسی کشور توصیه فرمودند شرح این دوران زندان و اسارت را بنویسم تا علاوه بر اینکه در تاریخ باقی بماند، شاید برای اساتید دیگر مفید باشد و با مطالعه و آگاهی از آن، آمادگی برای وقوع چنین رخداد داشته یا اقدامات پیشگیرانه برای آن تدبیر کنند.
«از شریف تا لسآنجلس» شامل ۵ فصل است که از دوران کودکی راوی برای معرفی بهتر او به مخاطب آغاز شده و در ادامه، به تحصیلات او در ایران میپردازد و در نهایت به ماجرای اتهامات وارده به او و دستگیری این استاد دانشگاه میرسد. این کتاب در 280 صفحه با شمارگان 1250 نسخه به چاپ دوم رسیده است.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: به سلول که برگشتم موضوع انتقالم به زندان دوبلین را به «دن» گفتم. با تعجب برافروخته شد و گفت تو طاقت انتقال به دوبلین را نداری و حتما بین راه تلف میشوی. بعد نحوه انتقال زندانی را توضیح داد.
«دن» ابتدا نحوه نشاندن زندانی را در اتوبوس زندان که از داخل شبیه قفس است، تشریح کرد: «هر زندانی روی یک صندلی نشانده میشود و سپس دستهایش به حالت صلیبی از ۲ طرف به تکیهگاه صندلی زنجیر میشود و زنجیر پاها نیز از پایین به کف اتوبوس قفل میشود، در حالی که زنجیری نیز به کمر دارد. در این حالت باید حدود ۳ روز تا سانفرانسیسکو در راه باشی».
وقتی به او گفتم «تا سانفرانسیسکو که بیشتر از ۶ ساعت راه نیست، چطور ۳ روز؟» او گفت: «تو تنها مسافر سانفرانسیسکو نیستی. صبح ساعت ۵ زندانی را با غل و زنجیر میبرند طبقه پایین و صبر میکنند تا همه زندانیهای انتقالی زندان لسآنجلس جمع شوند و مراحل ترخیص صورت بگیرد و بعد حدود ساعت 10 تحویل مأموران انتقال داده میشوید. در خود شهر لسآنجلس چند زندان دیگر هم هست که اتوبوس یکییکی به همه این زندانها میرود و زندانی انتقالی را سوار میکند، سپس در خلاف جهت سانفرانسیسکو حدود ۲ ساعت میروید تا سن برناردینو که زندانیان مکزیکی خطرناک آنجا نگهداری میشوند. ممکن است شب به این زندان برسید، در این صورت در کمپی که حدود 70 تا 80 زندانی را کنار هم نگه میدارند باید تا صبح سر کنی و صبح دوباره با غل و زنجیر به صندلی بسته میشوی و بعد همینطور ۵ تا ۶ زندان دیگر سر راه باید توقف کنید و زندانیهای انتقالی را سوار کنید. شاید بعد از ۲ روز یا بیشتر برسید به سانفرانسیسکو. گمان نمیکنم بتوانی این نحوه انتقال را تاب بیاوری. به نظر من حتما از دست میروی».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|