|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطنامروز» با مصطفی موسویتبار، کارگردان مجموعه مستند «جهاد علمی» که پخشش در شبکه افق با استقبال مخاطبان مواجه شده است
جهاد علمی مستند
گروه فرهنگ و هنر: فرهنگ جهادی و زندگی جهادی هر چند امروز تبدیل به واژهای پرکاربرد شده اما هنوز هم که هنوز است مواجهه با یک رفتار یا حرکت جهادی، بخشی از جامعه ایرانی را با تحیر روبهرو میکند؛ آن هم در شرایطی که روحیه فعالیتهای جهادی در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و دهه طلایی 60، جزو جداییناپذیر زندگی مردم ایران بود ولی حالا برای مردم به عنوان پدیدهای جدید شناخته میشود!
واقعیت این است که اگر فعالیتهای گسترده جهادی دهه 60 که در قالب تشکیلاتی ارزشمند، موثر و مهم یعنی «جهاد سازندگی» انجام میشد، بدرستی برای نسلهای بعدی بازگو میشد و اگر انبوه فعالیتهای این نهاد و سایر نهادهایی که در زمینه خدمترسانی جهادی کار میکردند، به جامعه امروز معرفی میشد، شاید شنیدن عناوینی چون «مدیر جهادی» چندان به گوش برخی مخاطبان ناآشنا نبود. احتمالا به واسطه همین فراموشی و نادیده گرفتن فرهنگ دهه 60 و الگوهای مدیریتی آن دوره است که مقام معظم رهبری مدتی قبل از لزوم توجه به ارزشهای دهه 60 و بازگشت مسؤولان به روحیه انقلابی آن دوره سخن گفتند.
در این فضا پخش مجموعه مستند «جهاد علمی» که دربرگیرنده نکاتی درباره نقشه جامع علمی کشور است، بخوبی میتواند نقشه راهی برای ارتقای سطح کیفی عملکرد نهادهای مختلف باشد. مجموعه چند قسمتی مستند «جهاد علمی» به کارگردانی مصطفی موسویتبار این روزها روی آنتن شبکه افق رفته است و به همین خاطر با وی به گفتوگو نشستیم.
***
* ابتدا توضیحی درباره مستند «جهاد علمی» بفرمایید.
یک مجموعهای به نام ۱۴۰۴ است. زمانی که این کار شروع شد سال ۹4-۹3 بود که نقشه جامع علمی کشور بسیار مطرح بود و میخواستند خیلی فعال به آینده ۱۴۰۴ برسند ولی تحریمها و سایر اتفاقات این روند را کند کرد اما ذات نقشه علمی، نقشه خوبی بود و با توجه به اینکه بنده یک مدت در ستاد نقشه جامع علمی کشور به عنوان کارشناس مشغول فعالیت بودم، خیلی اتفاق بزرگی میشد اگر همه چیز هموار میشد تا کارها خوب پیش برود.
* از موضوع اصلی مستند میگویید؟
بله! اولویتهای نقشه جامع علمی کشور است؛ یعنی اولویتهای الف نقشه جامع علمی کشور که ما چند مورد از آنها را استخراج کردیم؛ آنهایی که برایشان سند نگاشته شده بود و ذیل معاونت علمی ریاستجمهوری برایشان ستاد هم تشکیل شده است و مشغول به فعالیت شده بودند. ما سراغ این ستادها و اسناد رفتیم که هم آنان را بررسی میکردیم و هم در هر قسمت فعالیت ستاد نقشه و ستادهایی مثل ستاد نانو یا ستاد علوم شناختی را با جهان مقایسه میکردیم. در نهایت یک شرکت دانشبنیان را نشان میدادیم که در این حوزه فعالیت میکند.
* ایده اولیه ساخت مستند از کجا شکل گرفت؟
با توجه به اینکه بنده کارشناس نقشه جامع علمی کشور بودم، علاوه بر آن به دلیل آنکه در آنجا کارشناس ترویج هم شده بودم، ترویج این مساله برای من امری جذاب بود.
* به سختیها و موانعی که در مسیر ساخت مستند با آن مواجه شدید اشاره کنید.
معضلی وجود داشت که سبب عدم پیشرفت کار شد و این بود که ستاد نقشه زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و این شورا یک نهاد بالادستی در ایران و تصمیمگیرنده است اما متاسفانه از آنجایی که تصمیمات آن توسط مجلس و دولت به عنوان یک نهاد بالادستی حمایت نمیشود، یکی از نقصهای ماجرا همین مساله بود. البته در دوران ریاستجمهوری آقای روحانی کاهلی در این امر صورت گرفت، اگر نه شاید نقشه مسیرش بهتر از این پیش میرفت. نقشه جامع علمی کشور در دولت نهم تصویب شد و بسیاری از دانشمندان ما در حوزههای مختلف نقشهای را طراحی کردند و در آن اولویتهای علمی کشور را برای رشد و توسعه تا سال ۱۴۰۴ (چشمانداز ۱۴۰۴) ترسیم کردند منتها دولت دوازدهم خیلی از نقشه حمایت نکرد و در واقع مسیر نقشه به صورت کند پیش رفت؛ بهرغم اینکه حضرت آیتالله خامنهای هم بر چشمانداز ۱۴۰۴ خیلی تاکید میکردند اما متأسفانه نتیجهای که میخواستیم حاصل نشد. با توجه به شرایط و موانع تولید، پخش این مستند بسیار دیر انجام شد و اگر همان 5-4 سال پیش پخش میشد نتیجه بهتری به همراه داشت.
* چه مجموعهای ساخت این مستند را پذیرفت؟ تعهد شما درباره تعداد قسمتها و زمان آن به چه شکل بود؟
خود شبکه افق ساخت این مجموعه را پذیرفت البته در آن زمان قراردادها را آقای حسنی میبستند. ما برای ساخت تعهد ۱۳ قسمت ۲۶ دقیقهای را داده بودیم اما با توجه به کند شدن روند نقشه در دولت قبلی، به ۱۰ قسمت بسنده کردیم، زیرا در سایر حوزههایی که میخواستیم کار کنیم پیشرفتی حاصل نشده بود و اینکه جالب نبود یک کار انجام نشده را به تصویر بکشیم.
* از چه منابعی برای ساخت مستند بهره گرفتید؟
نقشه جامع علمی کشور، سیاستهایی که ذیل آن تصویب شده بود و سندهایی که جزو اسناد بالادستی هستند.
* برای دستیابی به این منابع با مشکلی مواجه نشدید؟
سختیهایی برای دستیابی به این منابع وجود داشت اما به فراخور اینکه من در آنجا مشغول بهکار بودم براحتی توانستم به این منابع و به ستاد جامع علمی کشور دسترسی داشته باشم و دوستان هم در این مسیر با ما همکاری کردند و همه منابع را در اختیار ما قرار دادند.
* مستند ساخته شده توانست پاسخگوی تمام دغدغههای شما باشد؟
واقعیت امر خیر، بنده علاقهمند بودم یکی، دو قسمت باقیمانده را راجع به اینکه چرا دولت آقای روحانی همکاری نمیکند و چرا مجلس قبلی مسیر نقشه را هموار نمیکند کار کنم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
* نهاد اجرایی یا مجموعه خاصی از شما حمایت کرد؟
شورای عالی انقلاب فرهنگی و تا حدودی هم ستادهایی که زیرمجموعه معاونت علم و فناوری ریاستجمهوری بودند؛ اینها تا جایی که توانستند به ما کمک کردند و تعداد قسمتهای ساخته شده را مدیون زحمتهای آنها هستیم.
* چه چیزی میتوانست در قوتدهی به مستند شما کمک کند؟
شاید اشاره به اینکه چرا نقشه در این سالها مغفول مانده و اینکه چرا قوای سهگانه ما و البته بیشتر مجلس و دولت وقت، خیلی به نقشه جامع علمی کشور توجه ندارند و کار خودشان را انجام میدهند.
* سیاستها و تعابیری برای این امر تمهید نشده است؟
اگر بخواهم به سیاستهای خوبی که نگاشته شده بود اشاره کنم میتوان گفت سیاستی بود تحت عنوان مالکیت فکری و معنوی که متاسفانه نگذاشتند مسیر بدرستی طی شود؛ همه شاهد این هستیم زمانی که جوانی چیزی را اختراع میکند جایی برای ثبت وجود ندارد، سیستمی قدیمی موجود است با کارمندانی که اصلا تحصیلات مرتبط برای تشخیص ندارند و حقوق آنها از ثبت تامین میشود که زیرمجموعه قوه قضائیه است و اصلا مرتبط نیست. این سیاست وقتی در شورا آمد، برای آن سیستمی چیده شد که زیرمجموعه دولت شود و کسی که میخواهد این طرحها را تصویب کند رئیسجمهور باشد؛ هر کدام از وزارتخانهها نمایندهای داشته باشند تا هر طرحی را که مرتبط با وزارتخانه آنهاست و وارد کارگروههای آنها میشود بتوانند براحتی تصویب کنند. همچنین براحتی وارد بازار کار شوند تا سالانه جوانهایی به خاطر اختراعهای خود سرخورده نشوند و بتوانند اختراع خود را به ثبت و نتیجه برسانند اما متاسفانه چند سال پیش در قوهقضائیه حمایتی نشد و این سیاست مثل سیاست تماموقت از دانشجویان دکترا (پژوهانه) زمین خورد. اگر این سیاست تصویب میشد اساتید و دانشجویان را موظف به انجام پروژههایی که نیاز جامعه است میکرد و همچنین از آنها به لحاظ مالی حمایت کنند تا جز درس خواندن، کار دیگری انجام ندهند.
* با توجه به موانع و سختیهایی که گفتید در مسیر ساخت مستند داشتهاید، چه عاملی شما را در این مسیر مصمم کرد؟
در واقع دغدغه این را داشتیم که اطلاعرسانی شود که اگر قسمتهای چالشی کار ساخته میشد و میتوانستیم دولت و مجلس را مقداری به چالش بکشیم، خودمان راحتتر بودیم اما این فرصت ایجاد نشد و به نظر من هنوز هم برای کسانی که بخواهند درباره این موضوع کار کنند دیر نشده، چرا که رشد و توسعه یک کشور نیازمند داشتن نقشه است و باید برای آن سیستمی در مدیریت قوای سهگانه چیده شود که نتوانند از نقشه تخطی کنند و ما در این باره با کمیسیونها هم جلسه داشتهایم.
* کلام پایانی و جمعبندیای اگر هست بفرمایید.
امیدوارم روزی برسد که تنها بر اینکه برای رشد و توسعه نقشه راهی نگاشتهایم، اکتفا نکنیم، یعنی قوای سهگانه ما تمامقد بایستند و کارشان را پیش ببرند. کاری که ما رسانهایها میتوانیم انجام دهیم این است که حداقل شروعی برای این گفتمان فراهم کنیم و در کنار سایر دغدغهها به این امر هم توجه کنیم و کاری برای این کشور انجام دهیم.
***
«رسم جهاد»
چاپ ششم ۲ کتاب «به اضافه مردم؛ 10 اصل اساسی در کار فرهنگی» و «رسم جهاد؛ تجربههای کار جمعی در جهاد سازندگی به روایت حسینعلی عظیمی» از عناوین انتشارات «راه یار» طی روزهای اخیر منتشر و روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، روحالله رشیدی در کتاب «به اضافه مردم» که چندی پیش در نخستین دوره جایزه کتاب «روایت پیشرفت» نیز در بخش «فرهنگی و اجتماعی» حائز عنوان شد، به استناد تجربیات ارزنده تاریخ انقلاب اسلامی، در ۱۰ فصل به بررسی ۱۰ قاعده اساسی در کار فرهنگی - تشکیلاتی پرداخته و در هر فصل، مثالهایی هم که از خاطرات و تجربههای عینی افراد گرفته شده، جهت کاربردی شدن این قواعد آورده شده است. همچنین در بخش ضمیمه کتاب، ضمن آسیبشناسی نحوه اجرا و برگزاری یک برنامه فرهنگی، شیوه مواجهه با مسائل و چالشهای موجود در فرآیندهای فکری و اجرایی برنامههای فرهنگی به عنوان تمرین در نظر گرفته شده است. همچنین «رسم جهاد» دیگر کتاب انتشارات «راه یار» است که بتازگی تجدید چاپ شده است. در بخشی از مقدمه این کتاب که تحقیق و تدوین آن بر عهده علی مشایخی، محمدرضا حسینی و محسن جعفری بوده است، میخوانیم: «خودمان هم هنوز دقیق نمیدانیم، جهاد چگونه شکل گرفت، چگونه استمرار پیدا کرد و چگونه منحل شد، جهاد چه بود و چرا ما دیگر نمیتوانیم نهادی کارآمد، مردمی و فراگیر نظیر آن را در کشور ایجاد کنیم. در عین حال متأسفانه تاکنون برای دانشگاه و حوزه مطالعه این نهاد یا دیگر نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی، مهم نشده است». این کتاب با اتکا به روش تجربهنگار و رجوع به خود جهادگران، مانند دیگر تلاشهای معدودی که در باب مطالعه جهادسازندگی انجام شده، به دنبال آن است که این نهاد انقلابی را بازشناسد. بنا بر این گزارش، مهندس حسینعلی عظیمی از پیشکسوتان جهاد سازندگی که اسفند 1398 به یاران شهیدش پیوست، در سال ۶۳ وارد قرارگاه کربلا شد و کمیته آب را در آن قرارگاه تشکیل داد. وی به عنوان فرمانده طراحی عملیات آبی و خاکی عمل میکرد و تا معاونت فرماندهی قرارگاه مهندسی کربلا هم پیش رفت. او از جمله جهادگرانی است که از نزدیک در جریان سازماندهی و طراحی و ساخت بسیاری از دستاوردهای چشمگیر مهندسی جنگ، مانند پل بعثت، قرار داشته و تجربیات زیادی را کسب کرده بود. وی پس از جنگ، برای بازسازی منطقه زلزلهزده منجیل و رودبار، عازم این منطقه شد تا الگوی مدیریت جهادی را بعد از جنگ، در خدمت سازندگی به کار گیرد. وی از نخستین کسانی بود که سال 59 برای رسیدگی به وضعیت محرومان طی ۲ روز پیادهروی وارد منطقه بشاگرد شد. مهمترین دغدغه عظیمی، انتقال تجربه بینظیر جهاد سازندگی به نسل جوان بود که کتاب «رسم جهاد» حاصل آن است.
ارسال به دوستان
اخبار
«نون خ 2» در آیفیلم
در پایان پخش فصل اول سریال طنز «نون خ»، فصل دوم این سریال از پنجشنبه روی آنتن شبکه آیفیلم میرود. به گزارش «وطنامروز»، فصل دوم سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکنندگی مهدی فرجی از پنجشنبه 6 آبان هر شب ساعت 21 از این شبکه پخش خواهد شد. در این مجموعه که سال 99 پخش و با استقبال بالای مخاطبان روبهرو شد، سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، میرطاهر مظلومی، شقایق دهقان، حمید لولایی، سیروس میمنت، پاشا جمالی، مجید یاسر، سیدعلی صالحی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، نسرین مرادی و ماشاءالله وروائی ایفای نقش کردهاند. «نون خ» در فصل جدید خود حاوی یک اتفاق تازه در تیتراژ سریال بود. در تیتراژ و در انتهای قسمت پایانی این سریال از موسیقیهای کردزبانها استفاده شده است. تیتراژ سریال «نون خ» را در فصل اول حسین صفامنش خواند اما در فصل دوم این سریال، بخش فارسی هم به تیتراژ اضافه شد تا حسین صفامنش بخش کردی و صادق آزمند هم بخش فارسی آن را بخوانند. فصل دوم «نون خ» از 6 آبان هر شب ساعت ۲۱ از آیفیلم فارسی پخش میشود و تکرار آن، روز بعد در ساعتهای ۵ صبح و ۱۳ روی آنتن میرود.
***
تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» تمدید شد. به گزارش «وطنامروز» بر اساس اعلام دبیرخانه این رویداد، مهلت ارسال آثار به دومین دوره این جشنواره که پیشتر ۲۰ آبانماه اعلام شده بود، تا ۳۰ آبانماه تمدید شد. این تمدید به دلیل تماسهای متقاضیان شرکت در این دوره از جشنواره «سلفی ۲۰» جهت فرصت بیشتر برای ساخت آثاری مرتبط با موضوعات و بخشهای جشنواره است. علاقهمندان و متقاضیان شرکت در این رویداد هنری میتوانند فیلمنامهها و فیلمهای کوتاه خود را در قالب داستانی، پویانمایی و مستند، مطابق فراخوان و قوانین و مقررات وضع شده در آن تا تاریخ ۳۰ آبانماه به دبیرخانه مجازی جشنواره ارسال کنند. دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، آذرماه ۱۴۰۰ به دبیری مریم دوستی به صورت مجازی و برخط برگزار میشود.
***
ویترین اکران شلوغ میشود
با تصمیم شورای صنفی نمایش، فیلم سینمایی «بیهمه چیز» ساخته محسن قراییمقدم به همراه ۹ فیلم دیگر تا پایان فصل پاییز روانه پرده سینماها میشود. به گزارش «وطنامروز»، جلسه شورای صنفی نمایش با حضور اعضا در محل اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران تشکیل و در ابتدای این جلسه از یک عمر تلاش غلامرضا فرجی در دوران عضویتش در شورای صنفی نمایش قدردانی شد. در این جلسه با درخواست اکران فیلم سینمایی «تومان» ساخته مرتضی فرشباف از ۱۲ آبانماه، فیلم سینمایی «آپاچی» ساخته آرش معیریان از ۲۶ آبانماه، «شهر گربهها» ساخته سیدجواد هاشمی و «آتابای» ساخته نیکی کریمی از ۳ آذرماه، «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید بهرامیان و «جوجه تیغی» ساخته مستانه مهاجر از ۱۰ آذرماه، «بندر بند» ساخته منیژه حکمت از ۱۲ آذرماه، «بیهمه چیز» ساخته محسن قراییمقدم از ۱۷ آذرماه، «تی تی» ساخته آیدا پناهنده از ۲۴ آذر و «عروس مردم» به کارگردانی مجید توکلی از اول دیماه موافقت شد.
***
«قطع فوری» در تدارک اکران عمومی
با صدور پروانه نمایش فیلم «قطع فوری» ساخته مریم بحرالعلومی، این فیلم در تدارک برنامهریزی برای اکران است. به گزارش «وطنامروز»، پروانه نمایش فیلم «قطع فوری» به تهیهکنندگی و کارگردانی مریم بحرالعلومی صادر شده و این فیلم در تدارک برنامهریزی برای اکران است. «قطع فوری» که زمستان سال گذشته مقابل دوربین رفت، روایتگر قصهای در یک شب کرونایی است که زمینلرزهای تهران را میلرزاند و بازیگران آن عبارتند از سامان صفاری، افسانه کمالی، غزال نظر، علی کیانارثی، محمدرسول صفری، یاسمن ترابی، سادیا جلالیپور، سیاوش چراغیپور، سوگل طهماسبی، شقایق فراهانی، روشنک عجمیان، الهه منصوریان، سیداحمد حسینی، ساسان کریمی و زندهیاد علی انصاریان.
***
اعلام آمادگی بیش از ۱۰۰ کشور برای حضور در جشنواره «پرواز»
دبیر اجرایی پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «پرواز» توضیحاتی درباره تعداد آثار راهیافته به این جشنواره ارائه کرد.
به گزارش «وطنامروز»، محمدعلی خبیر، دبیر اجرایی جشنواره فیلم «پرواز» درباره آثار ارسال شده به این جشنواره گفت: با اتمام مهلت ارسال آثار، بالغ بر ۱۷۰۰ فیلم و فیلمنامه از ایران و کشورهای مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
وی همچنین درباره کشورهای متقاضی و بیشترین آثار ارسال شده از کشورهای مختلف برای حضور در دوره پنجم جشنواره فیلم «پرواز» گفت: به ترتیب کشورهای ایران، هند، برزیل، فرانسه، ترکیه، اسپانیا، آمریکا، انگلیس، روسیه، ایتالیا و مصر بالاترین میزان مشارکت را در میان سایر کشورها داشتهاند.
پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «پرواز» به دبیری محمدرضا شرفالدین با محوریت توانمندیهای افراد دچار معلولیتهای گوناگون آذر امسال در تهران برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
«تل ماسه» و «ونوم» گیشه بینالمللی را تسخیر کردند
فیلمهای «تلماسه» و «ونوم» به فروش خوبی در گیشه بینالمللی دست یافتند و فروش «زمانی برای مردن نیست» هم در باکس آفیس خارج از آمریکا از ۵۰۰ میلیون دلار فراتر رفت. به گزارش «وطنامروز»، فیلم «تل ماسه» دنیس ویلنوو توانست در صدر باکس آفیس بینالمللی قرار بگیرد و در هفتهای که به اتمام رسید از ۷۵ بازار جهانی 4/47 میلیون دلار کسب کند. این فیلم علمی- تخیلی که بر پایه رمان فرنک هربرت ساخته شده است، بهترین عملکرد را در چین داشت و توانست در افتتاحیه خود ۲۲ میلیون دلار بفروشد، البته این رقم به نسبت بزرگترین بازار فیلم جهان کمی ضعیف بود.
«تلماسه» همچنین در آخر هفتهای که گذشت 5/7 میلیون دلار در بریتانیا، 4/3 میلیون دلار در کره، ۲ میلیون دلار در مکزیک و 3/1 میلیون دلار در لهستان فروخت. به این ترتیب رقم فروش آن در خارج از آمریکای شمالی به ۱۸۰ میلیون دلار رسید و با ۴۰ میلیون دلاری که در آخر هفته در آمریکا فروخت و از انتظارها فراتر رفت، مبلغ کل فروش جهانی آن ۲۲۰ میلیون دلار شد.
با این وجود، با توجه به اینکه بودجه ساخت فیلم رقم عظیم ۱۶۵ میلیون دلار بود، «تلماسه» هنوز راه زیادی برای رسیدن به مرحله سوددهی دارد. این فیلم علاوه بر اکران در سینماها به صورت آنلاین هم از طریق سرویس استریمینگ اچبیاو مکس در دسترس هواداران قرار گرفت. قسمت دوم «ونوم» هم توانست با ادامه فروش خوب خود از مرز ۳۵۰ میلیون دلار فروش جهانی بگذرد.
این فیلم با نقشآفرینی تام هاردی 3/38 میلیون دلار دیگر از ۵۳ بازار خارجی کسب کرد و به این ترتیب فروش آن خارج از آمریکای شمالی به ۱۷۰ میلیون دلار رسید. این در حالی است که این فیلم هنوز در نیمی از بازارها اکران نشده و قرار است بزودی به استرالیا و ژاپن هم برسد.
ارسال به دوستان
سری سوم «زیرخاکی» برای نوروز ۱۴۰۱ ساخته میشود
پس از موفقیت سریال «زیرخاکی» در جذب مخاطب، سومین سری این مجموعه ساخته خواهد شد. به گزارش «وطنامروز»، سری سوم سریال «زیرخاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیهکنندگی رضا نصیرینیا برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ ساخته میشود.
پیش از این مخاطبان تلویزیون شاهد پخش نخستین فصل از سریال «زیرخاکی» در سال ۹۹ به عنوان پربینندهترین مجموعه تلویزیونی رمضانی بودند و فصل دوم این سریال نیز با پخش در خرداد سال جاری به پربینندهترین اثر زمان پخش خود تبدیل شد.
«زیرخاکی» محصول مرکز سیمافیلم است که از شبکه یک سیما روی آنتن میرود. این سریال اصلیترین گزینه شبکه یک برای پخش در ایام نوروز ۱۴۰۱ است.
«زیرخاکی» دومین همکاری جلیل سامان و نصیرینیا پس از مجموعه تلویزیونی «نفس» بود که به تولید فصل دوم نیز منجر شد. این مجموعه روایتگر بلندپروازیهای مردی جاهطلب و سر بههوا به نام فریبرز (فری خاکی) است که میخواهد با پیدا کردن گنج، یکشبه ره صدساله را برود. او که به همراه همسرش پریچهر و فرزند خردسالش کاوه در یکی از مناطق جنوب شهر تهران زندگی میکند، بهواسطه برادرش که یکی از افسران انقلابی نیروی هوایی است درگیر ماجراهایی میشود که به موازات تلاشش برای یافتن گنج، او را ناخواسته وارد مبارزات انقلابی میکند.
این ماجراها پس از پیروزی انقلاب نیز ادامه پیدا میکند تا اینکه شرایطی رقم میخورد که او را ناگزیر به خروج از کشور میکند. این تصمیم او با آغاز جنگ تحمیلی همزمان میشود. فصل دوم «زیرخاکی» در ادامه قصه فصل نخست و سال ۱۳۵۹ رقم خورد.
ارسال به دوستان
انتشار چهارمین جلد رمان زندگی پیامبر(ص) به قلم محمدرضا سرشار
جلد چهارم «آنک آن یتیم نظر کرده» منتشر شد
همزمان با سالروز تولد پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد(ص)، جلد چهارم «آنک آن یتیم نظرکرده» با عنوان فرعی «هجرت بزرگ» روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، پس از انتشار جلد سوم با عنوان «سالیان سخت» در اوایل سال جاری، «هجرت بزرگ» چهارمین جلد از مجموعه «آنک آن یتیم نظرکرده» محمدرضا سرشار است که همزمان با سالروز تولد پیامبر رحمت و مغفرت منتشر شد. جلد اول مربوط میشود به قبل از تولد پیامبر تا زمان مبعث که چیزی بیشتر از ۴۰ سال از زندگی پیامبر را در بر میگیرد. جلد دوم این مجموعه از زمان مبعث تا سال هشتم بعثت که هجرت دوم مسلمانان به حبشه است را شامل میشود. این ۲ مجلد در واقع بین سالهای ۷۳ تا ۷۶ نوشته شد و ابتدا به صورت یک برنامه رادیویی تحت عنوان «از سرزمین نور» صبحهای جمعه از شبکه سراسری پخش میشد و در نهایت به صورت کتاب به بازار نشر آمد. جلد سوم از این مجلد، ۳ فراز مهم محاصره ۳ ساله رسول اکرم(ص) و دیگر مسلمانان بنیهاشم در شعب ابیطالب، درگذشت حضرت خدیجه(س) و سفر پیامبر به طائف را در بر میگیرد. جلد سوم از بعد از ماجرای هجرت به حبشه شروع میشود و تا سال ۱۳ مبعث یعنی سال وفات حضرت خدیجه و ابوطالب و قصه محاصره مسلمانان در شعب ابیطالب و سفر پیامبر به طائف ادامه مییابد. جلد چهارم شامل داستانهایی است که از لیلهالمبیت شروع میشود و ادامه ماجراهایی که برای پیامبر اتفاق میافتد تا با آغاز یک هجرت بزرگ به مدینه برسد. در بخشی از کتاب میخوانیم: اسعد زُرارَه، که تازه خود را بدانجا رسانیده بود، افسارِ شترِ خویش را به دستِ بردهاش سپرد و پیش آمد و گفت: سرپرست آن دو، منم، ای رسول خدا!
ـ چنانچه بفروشند، به خواست خدا، اندر این زمین، مسجدی بسازیم.
ـ این، پیشکش من به تو، بهرِ بنای مسجد باشد. به خدا سوگند که من، جز از خداوندِ برتر، بهای آن را نمیستانم.
ـ بیدادن بها، نمیپذیرم، ای اسعد.
ـ بهایی ندارد، ای رسول خدا.
ـ هر آنچه که هست، برگو، تا بپردازیم.
ـ چون تو میفرمایی، میگویم. بهایش هفت دینار است.
پیامبر، علی را که در میان مردم ایستاده بود، فراخواند. پس، او را فرمود: علی جان! این ستد و داد را بر پاره پوستی بنویس. چون فروشنده و خریدار و دو گواه، مهر خویش را بر پای فروشنامه زدند، اسعد زراره را ده سکه زر بده.
علی گفت: چنین میکنم، ای رسول خدا.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|