|
ارسال به دوستان
شکایت آزاده مسیحزاده جدیتر شد؛ صدور قرار جلب به دادرسی برای اصغر فرهادی
حالا همه میدانند
گروه فرهنگ و هنر: چند ماه پس از آغاز اکران فیلم سینمایی قهرمان، هنوز حاشیههای شکایت کارگردان مستند «دوسر برد، دوسر باخت» از اصغر فرهادی ادامه دارد. آزاده مسیحزاده، کارگردان مستندی که مدعی نقض حقوق کپیرایت از سوی فرهادی شده، بتازگی گفته است بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه، پرونده مستندات و دلایل ارائه شده مبنی بر وقوع جرم و ارتکاب آن توسط آقای فرهادی را کافی تشخیص داده است. وکیل اصغر فرهادی اما اعلام کرده: «قرار صادره به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند رسیدگی محسوب میشود». به گزارش «وطنامروز»، در روزهایی که ماجرای دفاع از حقوق زنانی که در سینمای ایران تحت آزار و خشونت جنسی قرار گرفتهاند، خبری شده است، پرونده شکایت کارگردان مستند «دوسر برد، دوسر باخت» به مراحل تازهای رسیده است. در خبری که در برخی رسانهها درباره فرآیند دادرسی شکایت آزاده مسیحزاده از اصغر فرهادی به دلیل نقض حقوق مولف، منتشر شده، این مستندساز گفته است: دهها ساعت فیلم، صدای ضبط شده، شهادت شهود و مطلعین، دهها صفحه استدلال مبنی بر تناقضات اظهارات آقای فرهادی، وکیل و شهود ایشان با هم و با فیلمها و صداها و نیز تغییر اظهارات هر کدام از افراد نامبرده با اظهارات قبلیشان در جریان دادرسی و در نهایت بازبینی هر دو فیلم توسط بازپرس محترم و علم و تشخیص ایشان از جمله مستندات و دلایلی بودهاند که مبنای صدور قرار دادسرا بوده است. مسیحزاده درباره شکایت فرهادی از خود نیز اینطور توضیح داده است: «آقای فرهادی یک بار علیه من در تاریخ 15/08/1400 شکایت افترا و نشر اکاذیب طرح کردند و یک بار هم به دلیل اظهار من مبنی بر اینکه دستخطی که از من گرفتهاند تحت فشار روانی و بدون رضایتم بوده، در تاریخ 29/10/1400 علیه من شکایت افترا و نشر اکاذیب طرح کردند. دادسرا در ضمن همین قرار مذکور، مستندات و دلایل آقای فرهادی را مبنی بر ارتکاب نشر اکاذیب و افترا توسط من در هر ۲ پرونده ناکافی تشخیص داده و به نفع من قرار منع تعقیب صادر کرد».
در پی این اظهارات، وکیل اصغر فرهادی در متنی شبهاعتراضی به قرار صادره دادسرای فرهنگ و رسانه، توضیحات تازهای پیرامون شکایت مسیحزاده مطرح کرده است. در توضیحات وکیل فرهادی، داستان فیلم قهرمان، در مالکیت عمومی تلقی شده است. در متن وکیل فرهادی آمده است: درباره اتهام «نقض حقوق مولف»، همچنان که در لوایح دفاعیه و با ذکر مستندات و ارائه نظرات اساتید برجسته دانشگاه در حوزه حقوق مؤلف و نظر کارشناسی کانون کارگردانان درباره این پرونده و نمونههای پرشمار مشابه داخلی و خارجی مطرح گردید، آن میزان از ابعاد زندگی زندانی شیرازی که در فیلم قهرمان با برداشتی آزاد مورد استفاده قرار گرفته، دارای وصف «افشاشدگی» بوده و به دلیل انتشار اخبار آن در رسانههای جمعی (به عنوان نمونه ۲ لینک خبر مربوط به این رخداد واقعی در پینوشت این مطلب قرار داده شده که مربوط به ۲ سال قبل از ساخت مستند است) در مالکیت عمومی (Public Domain) قرار داشته و هیچ کس نمیتواند مدعی مالکیت آن باشد.
کاوه راد، وکیل اصغر فرهادی با تایید صدور قرار جلب به دادرسی نوشته است: «اما بهرغم تاکید ماده ۱۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری و رویه قضایی دادسرای فرهنگ و رسانه در پروندههای مشابه، که به جهت رسیدگیهای فنی، دعاوی تخصصی حوزه فرهنگ و سینما به کارشناسان متخصص این حوزه ارجاع میگردد، بازپرس محترم، با تلقی سینما به عنوان موضوعی «عرفی» و نه تخصصی، پرونده را به کارشناسی ارجاع نداده و بدون جلب نظر کارشناسان حوزه سینما و حقوق مولف، راساً اقدام به صدور قرار کردهاند».
وکیل فرهادی امیدوار است با جلب نظر تخصصی اساتید حوزه حقوق مولف، قرار جلب به دادرسی نقض شود، در حالی که هنوز دادسرای فرهنگ و رسانه پیرامون این موضوع اطلاعرسانی نکرده است. به نظر میرسد استفاده از کارشناسان حقوق مولف در این مرحله نیز لحاظ شده است اما باید دید در ادامه فرآیند دادرسی چه اتفاقی برای این پرونده پرحاشیه خواهد افتاد.
اما یکی از موضوعاتی که پرونده مستندساز شاکی از فرهادی را حساستر میکند، عدم واکنشهای سینمایی مدعیان حقوق مولف در سینماست. به نظر میرسد به دلیل سایه سنگین اصغرفرهادی که یک طرف این دعوای حقوقی- سینمایی است، چهرهها و جریانهای سینمایی مصلحت میبینند ورودی به این ماجرا نداشته باشند. همان چهرههایی که در هر موضوع دیگری با ورود هیجانزده و شتابزده مدعی پیگیری هستند و نقشآفرینی میکنند، در ماجرای شکایت از اصغر فرهادی حتی خواستار پیگیری موضوع هم نشدند. از این منظر طرح این سؤال اساسی و جدی بویژه از زنان سینماگر، لازم است که چرا در این موضوع کمترین ورودی نداشته و خواستار بررسی ماجرا نشدهاند؛ با آنکه در ماجرای شکایت از فرهادی هم پای یک زن در میان است؟
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تشکیل یک شورا برای پیگیری مسائل مربوط به اخلاق حرفهای در سینما
منزلت اهالی سینما اولویت سازمان سینمایی
رئیس سازمان سینمایی با توجه به برخی حواشی مطرحشده و مشکلات فعالان و دستاندرکاران سینما دستور داد «شورای اخلاق حرفهای سینما» ایجاد شود. به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی در نخستین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با توجه به برخی حواشی مطرح شده و مشکلات فعالان و دستاندرکاران سینما دستور داد «شورای اخلاق حرفهای سینما» ایجاد شود. وی با اعلام این خبر عنوان کرد: این شورا به منظور صیانت از حقوق سینماگران و توسعه اخلاق حرفهای در سینمای کشور ایجاد میشود.
خزاعی اعضای «شورای اخلاق حرفهای سینما» را به این ترتیب معرفی کرد: مدیرعامل خانه سینما، معاون نظارت و ارزشیابی، مدیران کل حراست و حقوقی سازمان سینمایی، مشاور اصناف رئیس سازمان، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و همچنین مائده چیتساز عضو حقوقدان به معرفی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و انسیه شاهحسینی نویسنده و کارگردان سینما. رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در نخستین ماموریت «شورای اخلاق حرفهای سینما» مقرر شد کمیته بانوان متشکل از ۲ فیلمساز زن، یک روانشناس، یک جامعهشناس و یک حقوقدان نسبت به بررسی مسائل و مشکلات زنان سینماگر در سینما و حواشی پیش آمده به طور عاجل و قاطع اقدام کنند و نتیجه پیگیریها و بررسیها را به شورا گزارش دهند. خزاعی ضمن تاکید بر اهمیت پیگیری دغدغهها و نگرانیهای زنان سینماگر و لزوم رعایت اخلاق حرفهای در سطوح مختلف سینما عنوان کرد: از همکارانم در خانه سینما انتظار دارم با فعالسازی جدیتر شورای صیانت این نهاد صنفی ضمن رسیدگی و بررسی اصولی به مشکلات پیش آمده نسبت به احقاق حقوق سینماگران در زمینههای مختلف قاطعانه ورود کنند. رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: قطعا از جمله دغدغههای جدی همکاران خانه سینما و صنوف اهتمام به منزلت فرهنگی و اجتماعی سینماگران و پیگیری حقوق این عزیزان است، در عین حال انتظار میرود کمیته صیانت خانه سینما که با هدف «حفظ شأن فرهنگی و هنری دستاندرکاران سینما به منظور صیانت از حیثیت حرفهای آنها» ایجاد شده است با از سرگیری فعالیتهایش به اینگونه مشکلات درون صنفی و نیز به صورت گستردهتر، معضلات مبتلابه خانواده سینما و صنوف بیش از گذشته با قاطعیت ورود کند؛ برای همافزایی، نمایندهای از سوی سازمان سینمایی در کنار اعضای این کمیته حضور پیدا میکند. ضمن اینکه از حضور بانوان سینماگر به دلیل درک عمیقتر و محرمانهتر آنها از اینگونه مسائل به طور موثرتری استفاده شود. وی عنوان کرد: سازمان سینمایی با همکاری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای احقاق حقوق عامه خانواده سینما ظرفیتی را ایجاد کرده است تا سینماگران و آسیبدیدگان برای پیگیری و رسیدگی حقوق خود از حمایت و کمک وکلای معاضدتی، مشاوران و کارشناسان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه استفاده کنند. خزاعی در پایان تصریح کرد: سازمان سینمایی با تاکید بر ۳ اصل قانونگرایی، استانداردسازی و عدالتمحوری، دفاع و حفظ شأن و حیثیت زنان سینماگر را وظیفه خود میداند.
ارسال به دوستان
«مرزهای مقاومت» به شبکه مستند رسید
مروری بر تاریخ جنگهای بزرگ اسرائیل با کشورهای عربی
مجموعه مستند ۶ قسمتی «مرزهای مقاومت» به کارگردانی وحید فرجی، تولید جدید شبکه مستند سیما با محوریت رژیم صهیونیستی چهارشنبه ۱۷ فروردین ساعت ۲۱ از تلویزیون پخش میشود.
به گزارش «وطنامروز»، وحید فرجی درباره سوژه این مجموعه گفت: مستند «مرزهای مقاومت» با محوریت تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ و ۶ جنگ بزرگ است که بین این رژیم غاصب و کشورهای عربی حاشیه فلسطین نظیر مصر، لبنان، سوریه و اردن رخ داده است. در هر قسمت از این مجموعه یکی از این جنگها به شیوهای دقیق روایت شده و اتفاقات قبل، حین و بعد از آن مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: نخستین جنگ مربوط به سال ۱۹۴۸ و شکلگیری رژیم صهیونیستی است و ۵ جنگ بزرگ دیگر «بحران سوئز» در سال ۱۹۵۶، «جنگ ۶ روزه» در سال ۱۹۶۷، «جنگ یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳، تهاجم این رژیم به لبنان در سال ۱۹۸۲ (جنگ اول لبنان) و جنگ دوم لبنان مشهور به «جنگ ۳۳ روزه لبنان» را شامل میشود.
این مستندساز درباره شیوه روایت خود گفت: بخش قابل توجهی از تصاویر این مجموعه مستند آرشیوی است و در کنار آن کارهای گرافیکی نیز داریم. خوشبختانه توانستیم تصاویر آرشیوی خوبی را با محوریت رژیم صهیونیستی و جنگهای آن با اعراب منطقه گردآوری کنیم و بسیاری از تصاویری که در این اثر دیده میشود، جدید است.
فرجی درباره تحقیق و پژوهش «مرزهای مقاومت» هم گفت: ساخت چنین مستندی نیازمند تحقیق و پژوهش گستردهای است، بویژه آنکه پس از استخراج اطلاعات از منابع مختلف، باید آنها را کنار هم قرار داد و راستیآزمایی کرد. بخش عمدهای از پژوهشها، تحقیق کتابخانهای و ترجمه اطلاعات و اسناد از زبانهای مختلف بود.
«مرزهای مقاومت» در ۶ قسمت ۵۶ دقیقهای به اهتمام شبکه مستند سیما و مرکز فرهنگی میثاق تولید شده و از این هفته چهارشنبهها ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش میشود.
ارسال به دوستان
کارگردان سریال نوروزی شبکه2:
مکانیزم نظر سنجیهای صداوسیما پیچیده است
عوامل سریال «خداداد» با حضور در اداره کل روابط عمومی صداوسیما به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش «وطنامروز»، نشست خبری سریال «خداداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی سعید سعدی که در ایام نوروز روی آنتن شبکه ۲ سیما رفت با حضور عوامل این سریال برگزار شد.
علی غفاری، کارگردان سریال «خداداد» درباره این مجموعه گفت: سریال خداداد به لحاظ موضوعی با این ایام مناسبت داشت. داستان سریال از قبل نوروز شروع میشد و تا بعد از سیزدهم ادامه داشت. خدا را شکر مردم شخصیتها، داستان و سریال را دوست داشتند.
میلاد کزازی، نویسنده سریال نیز در سخنانی عنوان کرد: خط اصلی این داستان را سال ۹۲ نوشتم و سالها طول کشید که به خداداد فعلی تبدیل شد. فکر میکنم کاری شرافتمندانه ارائه دادیم. فکر میکنم نقدهای اجتماعی و اقتصادی که نوشتم کمرنگ شده و نیاز بود پررنگتر شود. سعی کردیم این نقدها را بیان و راهکار هم ارائه دهیم.
غفاری در پاسخ به سوالی درباره نظرسنجیهای صداوسیما اظهار کرد: مکانیزم نظرسنجیها پیچیده است و من میتوانم درباره شیوه نمایشی صحبت کنم که مهم هم هست. برای تولید سریال باید مکانیزمی باشد که به موضوع تبلیغات بیشتر پرداخته شود. ساعت پخش، همپوشانی سریالها و... مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد. ما خیلی امیدوار بودیم و حتی خبرهای غافلگیرکنندهای میشنیدیم، مثلا صحبت تبلیغات شهری هم برای کارهای نوروزی مطرح میشد. وی اضافه کرد: در یک سریال عوامل با هزار و یک مشکل کنار هم جمع میشوند و مردم خیلی وقتها متوجه این موارد نمیشوند. وقتی سریالی در شبکه ۲ شروع میشود مخاطب ما خیلی آسیبپذیر است چون مابین ۲ سریال است و سریال اول یعنی شبکه ۳ اگر بموقع پخش نشود، سریال شبکه ۲ آسیب میبیند بویژه که به خاطر اخبار 20:30 نمیتوان زمانش را تغییر داد.
غفاری همچنین گفت: نتیجه تلاش وقتی دیده میشود که زمان پخش مناسبی داشته باشد. بحث رقابت با دیگر شبکهها نیست؛ اگر مجموعههای نمایشی داشته باشیم که مردم را پای شبکه بنشاند همه برد کردهایم. اینکه چه شبکه یا سریالی پربینندهتر یا کم بیننده بوده است بحث من نیست، بحث من زمانبندی و دیده شدن است. با این حال عمدتا مردم سریال را دوست داشتند. نمیگویم کار ما بدون اشکال بوده است، دوستان اصلا فکر نمیکردند کار به تولید برسد. در مجموع فکر میکنم سریال در حد خودش موفق بود.
غفاری در ادامه با اشاره به نکتهای یادآور شد: میتوان حرفهایی زد که از جنس مردم باشد خصوصا که مردم خیلی درگیر اخبار روز هستند و تمایلشان به دیدن کارهای نمایشی است. ما باید بیشتر بخش نمایشی صداوسیما را ببینیم و رویش حساب باز کنیم. این آمار و ارقام اعلامی حاشیه است و اتفاقا نباید وارد آن شویم. ما جشنواره جامجم را داشتیم و باید این هیاتهای تخصصی را گردآوری کرد.
وی در پایان بیان کرد: ما باید فقط حرف دل مردم را بزنیم. با لحن و ادبیاتی که دوست داشته باشند ما هم سعی کردیم کار نجیبی بسازیم درباره پدری که با هزار و یک مشکل مواجه است. موضوع امانتداری را مطرح کردیم، دروغ را سرزنش کردیم، مشکل مسکن و جهیزیه را مطرح و سعی کردیم که به هر کدام به اندازه خود بپردازیم.
بهرنگ ملکمحمدی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ۲ نیز تصریح کرد: همه تلاش ما بر این استوار بود که جملهای را در این سریال بگوییم که وقتی فرد مسؤول امضایی میکند پای آن بایستد. سیاوش طهمورث نقش یک مسؤول را در سریال بازی کرد و حرف ما این بود که نشان دهیم بیتوجهی یک مسؤول میتواند زندگیها را تحتالشعاع قرار دهد.
وی اضافه کرد: ما در این سریال یک ریال برای نقد شدن، وایرال شدن و دیده شدن در فضای مجازی هزینه نکردیم، چون معتقدیم مردمی که تلویزیون میبینند این امکان را ندارند. حتی از علی صبوری هم نخواستیم پست یا حرفی در فضای مجازی بگذارد و روز اول هم صفحهاش بسته شد.
ارسال به دوستان
اخبار
کارهای مهم ارکستر صداوسیما در سال جدید
تولید «هفت اقلیم» آغاز شد
مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما در تشریح برنامههای این مجموعه در سال ۱۴۰۱ از تولید و اجرای چندین پروژه موسیقایی در ماههای آینده خبر داد. آرش امینی، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما ضمن تشریح تازهترین فعالیتهای این مجموعه موسیقایی گفت: نخستین پروژهای که توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما تولید میشود ضبط پروژه «هفت اقلیم» به آهنگسازی استاد فرهاد فخرالدینی است که پیش از این تعطیلات نوروزی ضبط دو موومان این پروژه عظیم را آغاز کردیم. این پروژه بر اساس داستان سیمرغ منطقالطیر عطار نیشابوری است که روند ضبط آن برای ارکستر بزرگ، گروه کر، یک خواننده و یک راوی طراحی شده است.
این آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: پروژه دیگری که بزودی تولید آن را آغاز میکنیم، ضبط سمفونی ۲۱ با محوریت تجلیل از کادر درمان کشورمان به آهنگسازی شاهین فرهت است. رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: پروژه مهم دیگری که با موافقت جناب علیرضا قزوه، مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما بزودی اجرایی میشود، مجموعه اجراهای میدانی ارکستر سمفونیک صداوسیما در نقاط مختلف پایتخت است. امینی در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن اشاره به تولید چند اثر موسیقایی متناسب با مضامین مقاومت و دفاعمقدس گفت: بنا شده بزودی سرودهای انقلابی تولید شده در 40 سال اخیر کشورمان که طی سالهای اخیر دچار پراکندگی بود، بازسازی شود و این روند در فرهنگ شنیداری انقلاب اسلامی باقی بماند. این رهبر ارکستر تاکید کرد: تمام تلاشمان این است که مجموعه شماره یک این پروژه در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی رونمایی شود و امیدوارم بتوانیم در پروسه زمانبندی شده درست این پروژه ملی را به سرانجام برسانیم. البته در کنار این فعالیتها ضبط و تولید آثار زیادی در حوزه موسیقی کلاسیک و آثار آهنگسازان ایرانی در ردیف دیگر فعالیتهای ما قرار دارد.
***
چند انتصاب جدید در ساترا
رئیس ساترا در احکامی جداگانه، سرپرست قائممقام، معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی، اداره کل صدور مجوز و امور رسانهها و مدیریت تعاملات بینالمللی را منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با صدور احکامی جداگانه، مسؤولان جدیدی را منصوب کرد. وی محسن قائمینسب را به عنوان سرپرست قائممقام و مسلم ملکی را به سرپرستی معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی این سازمان منصوب کرد. همچنین براساس این احکام، مهدی حاجالفخانی به سرپرستی اداره کل صدور مجوز و امور رسانهها و حسین زارعی به سرپرستی مدیریت تعاملات بینالمللی منصوب شدند.
***
فیلمسازان ایرانی در بخش بینالملل «فیلم کوتاه تهران» ثبتنام نکنند!
امور بینالملل سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام کرد فیلمسازان ایرانی، آثار خود را باید صرفا در بخش «مسابقه ملی» جشنواره ثبت کنند. به گزارش «وطنامروز»، امور بینالملل جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران طی اطلاعیهای از فیلمسازان ایرانی درخواست کرد از ثبت آثار در بخش بینالملل این رویداد اجتناب کنند.
در این اطلاعیه آمده است: «با وجود اطلاعرسانیهای انجام شده، تاکنون بیش از 80 فیلم ایرانی آثار خود را در بخش بینالملل جشنواره ثبتنام کردهاند که با توجه به آییننامه جشنواره مورد بازبینی این بخش قرار نخواهند گرفت. بدین ترتیب لازم است آثاری که تهیهکننده اصلیشان ایرانی است، صرفا از طریق پلتفرم بخش ملی و در زمان اعلامی نسبت به ثبتنام آثار خود اقدام فرمایند».
هر سال از میان آثار ایرانی راه یافته به بخش ملی تعدادی فیلم طی تعامل هیأت انتخاب بخش ملی و بخش بینالملل و دبیر جشنواره به بخش بینالملل راه مییابند. سیونهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ به دبیری مهدی آذرپندار برگزار خواهد شد.
***
کمدی «بخارست» در راه است
فیلم سینمایی «بخارست» به تهیهکنندگی علی طلوعی و کارگردانی سیدمسعود اطیابی وارد مرحله پیشتولید شد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «بخارست» به تهیهکنندگی علی طلوعی و کارگردانی سیدمسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی با اخذ پروانه ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مرحله پیشتولید شده است. این فیلم در ژانر کمدی- اجتماعی تولید میشود. «دینامیت» آخرین ساخته اکران شده سیدمسعود اطیابی رکورددار فروش در تاریخ سینمای ایران است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|