|
ارسال به دوستان
با وجود حاشیهسازیهای فراوان، فیلم مهرجویی توجه مخاطبان سینما را جلب نکرد
لامینور مخاطب ندارد
گروه فرهنگ و هنر: با آنکه سر و صدای فراوانی درباره فیلم داریوش مهرجویی شد اما این فیلم با استقبال مردم مواجه نشد و انتقادها به این فیلم بسیار زیاد است. به گزارش «وطنامروز» یکی از چالشهایی که برای سینمای ایران وجود دارد، نبود مخاطب است. در واقع فیلمهایی که اکنون روی پرده هستند، ویژگیهایی برای جذب مخاطب ندارند. در این بین یکی از فیلمهایی که روی پرده سینماهاست، «لامینور» است. این فیلم در ابتدا قرار بود نوروز اکران شود اما چندی بعد با انتشار اخباری در رسانهها صحبت از لغو اکران آن شد. پس از آن بود که عوامل فیلم با سر و صدای زیاد و جنجال کارگردان، سعی کردند با بهانه اکران نشدن، بر مخاطب فیلم خود بیفزایند و آن را در مرکز توجه قرار دهند. سوالی که در این میان وجود داشت این بود: فیلمی که ضعیف است و قادر نیست مخاطبان را به گیشهها بکشاند، چرا نباید نوروز اکران شود تا کارگردان آن از این موضوع سوءاستفاده کند و با جنجالآفرینی سعی بر جلب توجه افراد به آن داشته باشد. چالش ایجاد کردن برای فیلمهایی همچون «لامینور» کار بیهودهای است. به نظر میرسد اگر این فیلم در ایام عید اکران میشد در ردیف آخر فیلمهای اکران نوروز قرار میگرفت و آن وقت رسانهها و مردم به ضعیف بودن این فیلم پی میبردند. با همه اینها لامینور حالا روی پرده رفته است و با همه تلاشهایی که از سوی برخی رسانههای معلومالحال شد، مخاطبان از آن استقبال نکردهاند. در این راستا حسن فیضی، مدیر سینما «استقلال» تهران در گفتوگو با مهر درباره شرایط استقبال از فیلمهای در حال اکران بویژه پس از افزوده شدن ۳ فیلم اکران عید فطر به چرخه اکران گفت: واقعیت این است که فروش فیلمها در حال حاضر برای هیچ سینمایی راضیکننده نیست، چرا که متأسفانه از فیلمها استقبالی نمیشود. وی افزود: با اضافه شدن ۳ فیلم اکران عید فطر، اندکی شرایط بهتر شد اما همچنان سینماهایی که فیلم کمدی روی پرده دارند، شرایط خوبی را تجربه میکنند. مشخصاً سینماهایی که در حال حاضر فیلم «انفرادی» را در حال اکران دارند، شرایط خوبی را از نظر فروش تجربه میکنند. فیضی درباره فیلمهای در حال اکران در سینما «استقلال» هم گفت: در ترکیب فیلمهایی که ما روی پرده داریم، «موقعیت مهدی» تاکنون فروش بهتری داشته است. بتازگی هم ۲ فیلم «مغز استخوان» و «لامینور» را روانه پرده کردهایم. متأسفانه استقبال از «لامینور» بسیار ضعیف است و «مغز استخوان» هم شرایط مشابهی دارد. به نسبت این ۲ فیلم «موقعیت مهدی» همچنان فروش بهتری دارد. این سینمادار با اشاره به عدم استقبال از «لامینور» به رغم تمام حاشیههای به وجود آمده برای این فیلم تأکید کرد: بالاخره مردم خود فیلم را میبینند و از طریق شبکههای مجازی در جریان نظرات قرار میگیرند. در حال حاضر مخاطبانی هم که برای تماشای این فیلم به سینما میآیند ناراضی سالن را ترک میکنند و میگویند انتظار نداشتیم داریوش مهرجویی چنین فیلمی بسازد! مخاطبان این فیلم بسیار اندک هستند و همانها هم ناراضی از سینما بیرون میروند. هر چند این سینمادار به جزئیات این فیلم نپرداخته است اما به نظر میرسد از یک سو اغراق در کاراکترها و نبود یک رابطه منطقی در قصه داستان که نتوانسته است مخاطبان را راضی نگه دارد و از سوی دیگر پایان نامناسب و رهاشده فیلم موجب این استقبال کم شده است. شاید نگاه منفی که منتقدان سینما به این فیلم داشتهاند نیز در این گیشه ضعیف بیتاثیر نبوده است. چنان که مهرزاد دانش، منتقد سینما با انتشار توئیتی نوشته: «به احترام پیشینه جایگاه بلند سینمایی مهرجویی و به اعتبار گنجینههای درخشانی که برای سینمای ایران ساخت، واکنشی جز سکوت در قبال «لامینور» نمیتوان داشت». همه اینها البته فارغ از آسیبشناسی وضعیت کلی سینما در ایران نیست اما شرایط فعلی و شکست فیلمهایی مانند «لامینور» ثابت میکند روزگار جنجالآفرینی و جلب توجه در سینمای ایران به پایان رسیده است.
مدیر سینما استقلال در ادامه درباره اینکه اکران چه فیلمهایی در شرایط فعلی میتواند منجر به استقبال مخاطبان شود هم توضیح داد: معمولا مخاطبان در شرایط فعلی به دنبال فیلمهای طنز و کمدی هستند. حتی وقتی از ما سراغ میگیرند میپرسند فیلم «خندهدار» چه دارید؟ ذائقه مردم در حال حاضر به این سمت رفته است. میگویند نمیخواهیم در سینما درس یاد بگیریم و فقط میخواهیم بخندیم و با خانواده تفریح کنیم. این سینمادار درباره تأثیر افزایش ۵۰ درصدی بلیت سینماها در افت استقبال مخاطبان از فیلمها هم گفت: در حال حاضر همه چیز گران شده است و اینگونه نیست که تنها بلیت سینما گران شده باشد. اگر فقط بلیت گران شده بود، شاید مردم به آن معترض میشدند اما در حال حاضر و به نسبت قیمتهای دیگر و چیزهایی که هر روز گرانتر میشود، قیمت بلیت سینما چندان هم گران نیست. فکر نمیکنم افزایش قیمت تأثیری بر شرایط استقبال مخاطبان از فیلمها داشته باشد و بیشتر همان کیفیت فیلمهاست که تعیینکننده است.
در جمعبندی میتوان گفت آگاهی مخاطبان از حاشیهسازیهای مجازی بالاتر رفته و تشخیص آنها بر اساس حاشیهسازیهای متفاوت و جنجالی عوامل فیلمها نخواهد بود بلکه به خود فیلم به عنوان یک اثر نگاه میکنند و ارزشگذاری خوب و بد را فارغ از حاشیههای آن به قضاوت مینشینند.
ارسال به دوستان
شاهکلید ورود به بازارهای سینمایی، تولید مشترک است
دغدغه صنعت سینما داشتن
مساله تولید مشترک سینمایی با کشورهای دیگر به دلایل متعددی دارای توجیههای منطقی است؛ دیپلماسی فرهنگی، بویژه دیپلماسی سینمایی طی این سالها اما نتوانسته است از این ظرفیت استفاده کند. به گزارش «وطنامروز»، تولید مشترک البته لازمه مهمی دارد و آن «صنعت» شدن سینما در داخل کشور است، چرا که وقتی قرار است با سینماگران یا مدیران سینمایی دیگر کشورها وارد گفتوگو درباره تولید مشترک شویم، باید حداقل مشترکات برای ایجاد تفاهم را دارا باشیم. زبان سینما، در کشورهای دارای جایگاه در سینما، «صنعت» است. اگر زمانی وجه هنری غالب بود اما امروز از صنعت سینما صحبت بهمیان میآید. رائد فریدزاده، معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی در گفتوگویی که بتازگی انجام داده به این ماجرا اشاره کرده است. او به مهر میگوید: تولید مشترک عرصهای است تا بتوان شرایط را برای عرضه نیروی متخصص ایجاد کرد. لازم است این را یادآور شوم که تمام این اتفاقات زمانی رخ میدهد که صاحب چیزی به اسم صنعت باشید، یعنی هم صنعت سینما و هم صنایع مجاور مانند گردشگری، بازار گیم، اسباببازی و دیگر بازارها را داشته باشد. فکر میکنم ما هنوز به چنین مرحلهای نرسیدهایم و نمیتوانیم درباره صنعت سینما در ایران حرف بزنیم؛ در واقع صنعت سینما یعنی ورود و خروج یک تک بازیگر خللی در آن صنعت ایجاد نکند؛ آیا واقعا سینمای ایران اینگونه است؟ صنعت این است که دولت بتواند کنار بایستد و تنها نقش نظارتی داشته باشد. این در حالی است که همچنان در سینمای ایران دولت مجبور به سرمایهگذاری است یا از سینماها حمایت میکند. هر زمان ما صنعتی داشته باشیم در آن صورت میتوانیم بگوییم قابلیت عرضه صنعت سینمای خود را به کشورهای دیگر داریم و بعد از آن میتوانیم ادعایی داشته باشیم. از نظر فریدزاده، شاهکلید ورود به بازارهای مختلف تولید مشترک است. او در این باره اینطور توضیح میدهد: به عنوان مثال بسیاری میگویند چرا بازارهای منطقه را لحاظ نمیکنید؟ در سالهای اخیر ما با کشورهایی مانند آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، ترکیه و عراق تولید مشترک داشتهایم. تولید مشترک به عنوان تولید آن کشور وارد چرخه اکران کشور مورد نظر میشود و این اکران به معنای برگزاری هفته فیلم نیست؛ در چنین شرایطی میتوان جنبه اقتصادی سینما را نیز دید، همانطور که «درخت خاموش» در حال حاضر در ترکیه در حال اکران است و ۱۵ درصد از سرمایه آن توسط فارابی تهیه شده است. ما تمام تلاش خود را برای ایجاد تولید مشترک انجام میدهیم. بسترهای صنعتی شدن سینما از نظر معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی در سینمای ایران وجود دارد اما باید تلاشهای بسیاری در این زمینه انجام شود. او میگوید: صنعتی شدن یعنی فرآیند تحقق یک فیلم را از لحظه خلق یک ایده تا اکران و پخش جهانی لحاظ کرده و برای هر کدام از اجزای آن فرآیند حرفهای تعریف کرده و آدمهای حرفهای بر سر کار بگذاریم تا بتوان آن کار را انجام داد. در هر کدام از این موارد ما با دستاندازهایی مواجه میشویم. ایدههای بسیار خوبی وجود دارد که تا میخواهد روایت شود با مشکلاتی مواجه میشود و این مشکلات و دستاندازها از شروع روایت تا تبدیل شدن آن به فیلم و اکران و معرفی در عرصه جهانی وجود دارد. به همین دلیل ما نیازمند یک سیستم مناسب در زمینه تولید، پخش و اکران هستیم که البته این مساله نیز بسیار زمانبر است اما به این معنا نیست که برای ایجاد چنین شرایطی برنامهریزی مناسبی نداشته باشیم و به رفع مشکلات کمک نکنیم. نباید فراموش کرد که پتانسیل جدی در این زمینه در سینمای ایران وجود دارد؛ طبق یک آمار مشخص شده است که نزدیک به ۸۰ هزار نفر دانشجوی هنر داریم و این نشاندهنده پتانسیل و توانایی هنر در ایران است که باید از آن بهرهبرداری کرد».
به هر ترتیب طبیعی است «دغدغه صنعتی شدن» نه یک سیاست ابتدایی که حالا یک ضرورت برای سینمای ایران است، چرا که با شرایط اقتصادی فعلی اگر توان افزایش سرمایهگذاری خارجی و استفاده از بازارهای منطقهای و بینالمللی وجود نداشته باشد، طبعا چشماندازی هم برای بازگشت بودجه سینما وجود ندارد.
ارسال به دوستان
نمایش آثار کلاسیک در ساحل
کن از «پدرخوانده» و «ای تی» یاد میکند
جشنواره فیلم کن در بخش سینمای ساحلی (سینما دولا پلاژ) که از سال پیش راهاندازی شده به مناسبت پنجاهمین سال ساخته شدن «پدرخوانده» و چهلمین سال ساخته شدن «ایتی» این ۲ فیلم را به نمایش درمیآورد.
به گزارش «وطنامروز»، این بخش جانبی جشنواره فیلم کن که ترکیبی از آثار کلاسیک ترمیم شده، فیلمهای کالت و نخستین نمایش فیلمهای جدید است، به روی همه مخاطبان باز است و هر شب به صورت رایگان در ساحل کن فیلمها را روی پرده میبرد. «مدرسه ما را نجات دهید» یک کمدی اجتماعی به کارگردانی کارین می و حکیم زوهانی نخستین نمایش جهانی خود را در همین بخش خواهد داشت. در زمان اکران فیلم، سازندگان و بازیگران فیلم نیز حضور خواهند داشت. «این اسپینال تپ است» کمدی کلاسیکی از دهه ۱۹۸۰ به کارگردانی راب راینر نیز در همین بخش نمایش داده میشود. این فیلم در ژانر شبهمستند و کمدی که سال ۱۹۸۴ اکران شد درباره مارتین دیبرگی فیلمساز است که در حال ساخت مستندی درباره یک گروه راک انگلیسی به نام «اسپینال تپ» است.
مارتی آنها را در تور کنسرتشان در آمریکا برای تبلیغ آلبوم جدیدشان دنبال میکند. فیلم کلاسیک فرانسوی «یک میمون در زمستان» ساخته هانری ورنوی با بازی ژان پل بلموندوی فقید نیز از دیگر فیلمهای این بخش خواهد بود.
این بخش جانبی «آخرین نمایش فیلم» ساخته پیتر باگدانوویچ در سال ۱۹۷۱ را که داستان ۲ دوست را در مناطق روستایی آمریکا دنبال و زندگی سخت آنها را در سفرهای جادهای تصویر میکند نیز نمایش میدهد. باگدانوویچ ۶ ژانویه ۲۰۲۲ درگذشت و با نمایش این فیلم کن یاد وی را گرامی میدارد. هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ ماه مه برگزار میشود.
ارسال به دوستان
تجربه کیت بلانشت از همکاری با فیلمسازان مرد
دستورات جنسی آقای کارگردان
کیت بلانشت برنده جایزه اسکار است که همچون آفتابپرست در ابعادی باورنکردنی در نقشهای متفاوت رنگ عوض میکند؛ از به تصویر کشیدن فیلیس اشلفلی در «خانم آمریکا» گرفته تا باب دیلان در «من آنجا نیستم» و کاترین هپبورن در «هوانورد». بلانشت هیچ ابایی ندارد که روی پرده سینما اصلا قابل تشخیص نباشد. به گزارش «وطنامروز»، بلانشت در مصاحبهای مشترک با عکاس فمینیست، سیندی شرمن، به نیویورکتایمز گفت: کارگردانهای مرد، بسیاری از اوقات عمق ضرورت این گروههای سطح پایینتر را در فیلمسازی درک نمیکنند. «این بخشهای به اصطلاح زنانه اغلب بخشهایی هستند که کارگردانهای مرد اعتراف میکنند چیزی از آنها نمیدانند».
بلانشت توضیح داد: کارگردانها معمولا بیتوجه میگویند: «این قسمتها را میگذارم به عهده خودتان». نقش ملکه الیزابت اول برای هر ۲ نسخه فیلم «الیزابت» در سال ۱۹۹۸ و دنبالهاش «الیزابت: عصر طلایی» در سال ۲۰۰۷ که بلانشت برای ایفای هر دو نامزد جایزه اسکار شد، مثال بارزی است از عدم توافق او با دیدگاه مردانه کارگردان. وی به یاد میآورد: «سالها پیش نقش الیزابت اول را بازی کردم و کارگردان (شکهار کاپور) که بسیار دوستش دارم و برایش احترام قائلم همیشه میگفت میخواهم موهایش باز باشد و باد در میانش بپیچد. من گفتم اصلا تصاویر الیزابت اول را دیدهای؟ زیاد موهایش را باز نمیگذاشت». او ادامه داد: «اما دلیلش این است که (بعضی کارگردانهای مرد) نیاز دارند جذب شوند. متوجه نیستند که راههای دیگری هم برای گیرا بودن وجود دارد که همه هم جنبه جنسی ندارند. میشود به روشهای گوناگون مخاطب را به سمت تجربیات یک شخصیت هدایت کرد». بلانشت اخیرا در ۲۶ آوریل با دریافت جایزه چاپلین در چهلوهفتمین جشن فیلم در لینکلن سنتر به عنوان دومین فرد جوانی که این جایزه را دریافت میکند تاریخساز شد.
ارسال به دوستان
اخبار
افتتاح غرفه قطر در نمایشگاه کتاب تهران
غرفه قطر در نمایشگاه کتاب تهران صبح دیروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت با حضور رئیس و قائممقام سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران افتتاح شد. به گزارش مهر، صبح دیروز غرفه قطر در نمایشگاه کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب و علی رمضانی قائممقام سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در بخش بینالملل افتتاح شد. علی رمضانی قائممقام سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، جاسم ابوالعینین رئیس نمایشگاه کتاب دوحه قطر، اسماً الکواری مدیر انتشارات دارالبجه و ریاض الیاسین رئیس اتحادیه ناشران در این مراسم حضور داشتند. سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از بیستویکم تا سیویکم اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲ بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار میشود.
***
زندگی و زمانه «شهریار» در شبکه مستند
مستند «اولدوز سایاراق» (هنگامه شمردن ستارهها) پرترهای از «استاد شهریار» ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۸ در روز گرامیداشت زبان و ادب فارسی از قاب شبکه مستند سیما پخش میشود. به گزارش روابط عمومی شبکه مستند، «هنگامه شمردن ستارهها» به تهیهکنندگی مصطفی رزاقکریمی و کارگردانی قربانعلی طاهرفر در شبکه مستند تولید شده و به زندگی و زمانه استاد شهریار میپردازد. به گفته طاهرفر، ویژگی منحصر به فرد این اثر آن است که برای پرهیز از چندروایتی در بیان زندگی و اندیشه استاد شهریار، همچنین برای دستیابی به حقایق زندگی او، با بهرهگیری از آرشیوی کامل از گفتوگوهای موجود از این ادیب نامآور و با تکیه بر چند گفتار تصویری اختصاصی از او، «شهریار» به روایت «شهریار» به تصویر کشیده شده است. این مستند از مجموعه ۱۰ قسمتی «چونان سرو» درباره ۱۰ چهره از مفاخر برجسته فرهنگی و علمی کشور تهیه شده است. سعید وزیری، مجری طرح این مستند تلویزیونی است و از دیگر عوامل آن میتوان به صدرا صدوقی، مشاور رسانهای اشاره کرد. این مستند ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۸ از شبکه مستند پخش میشود و تکرارش چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ خواهد بود.
***
ویژهبرنامههای روز بزرگداشت فردوسی برگزار میشود
دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری به مناسبت ۲۵ اردیبهشت، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، ویژه برنامههای مختلفی برگزار میکند. به گزارش «وطنامروز»، دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری به مناسبت ۲۵ اردیبهشت، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، ویژهبرنامههای مختلفی با همکاری مراکز تجسمی، موسیقی و دفتر طنز حوزه هنری برگزار میکند.
اجرای قطعه موسیقی «وطن فارسی» به خوانندگی «امیرحسین سمیعی» از ایران و «عارف جعفری» از افغانستان براساس شعری از «شهاب شهرزاد» و سخنرانی ۲ تن از فارسیپژوهان و از اعضای شورای راهبردی دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری با موضوع جایگاه و اهمیت زبان فارسی از جمله ویژهبرنامههای در نظر گرفته شده این دفتر برای این روز است که در قالب برنامه طنز «در حلقه رندان» برگزار میشوند. علاقهمندان برای حضور در برنامهها و بازدید از نمایشگاههای یادشده میتوانند به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.
***
صدور مجوز ساخت برای ۵ فیلم
شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر خود با ۵ فیلمنامه سینمایی و ۲ فیلمنامه غیرسینمایی موافقت کرد. به گزارش «وطنامروز»، «ماه رخسار» به تهیهکنندگی مصطفی کیایی و کارگردانی و نویسندگی عزیزالله حمیدنژاد، «رکسانا» به تهیهکنندگی مسعود ردایی، کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی، «بر زلال مهتاب» به تهیهکنندگی مجید صدیقی و کارگردانی و نویسندگی رهبر قنبری، «آپلود» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی جهان خادمالمله و «شهر شلوغ» به تهیهکنندگی یوسف صمدزاده و کارگردانی و نویسندگی اسماعیل فلاحپور به عنوان فیلمنامههای سینمایی، «عشق بیانتهاست» به تهیهکنندگی محمدرضا رحمانیان، کارگردانی اقدس آقاپوریان و نویسندگی حمید سلیمانی به عنوان فیلمنامه مستند و «بعد از بیتا» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی عدنان کابوسیان به عنوان فیلمنامه داستانی، موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
***
انتصاب معاون استانهای حوزه هنری
محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی طی حکمی ضمن تشکر از تلاشهای میثم مرادی بیناباج، سعید لشکری را به عنوان معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، سعید لشکری، دانشجوی دکترای مدیریت رسانه در گذشته مسؤول دوره راویان نور سازمان بسیج دانشجویی کشور، مسؤول آموزشی دوره خط امام سازمان بسیج دانشجویی کشور، مدیر رسانه و ارتباطات قرارگاه پیشرفت و آبادانی، مدیرکل ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، دبیر کارگروه تحول معاونت راهبری استانهای حوزه هنری و مدیرکل برنامه و بودجه معاونت برنامهریزی و امور راهبردی حوزه هنری بود.
ارسال به دوستان
«ایران ٣۶٠ درجه» به هشتمین دوره جشنواره اضافه شد
معرفی هیأت داوران جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
هیات داوران هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ در ۳ بخش فیلمهای داستانی، مستند و فیلم کوتاه معرفی شد. به گزارش «وطنامروز»، در این دوره از جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ در بخش فیلمهای بلند داستانی، داوران جشنواره را اشتفان هوپت کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده مستقل سوییسی که سابقه دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبهای بخش پانورامای جشنواره برلین ۲۰۱۴ را در کارنامه دارد در کنار سوفیا روبیشونگ مدیر تولید و تهیهکننده سوییسی، دنیل ویگاند استادیار مطالعات سینما در دانشگاه زوریخ، هلن آشرلی روزنامهنگار و سردبیر مهمترین مجله مربوط به زنان در کشور سوییس با نام «آن ابل» و تامارا میلوشویچ کارگردان و مستندساز اهل کشور آلمان تشکیل میدهند.
در بخش فیلمهای کوتاه جشنواره، ماتیلدا کاساری کارگردان جوان ۲۵ ساله سوییسی که سابقه ساخت چندین فیلم کوتاه دانشجویی را در کارنامه دارد در کنار آنا شیو مستندساز ۲۷ ساله سوییسی که بتازگی مستند «اِستر» را ساخته است و جولیوس ویگل فیلمساز آلمانی، فیلمهای کوتاه فستیوال را داوری میکنند. در بخش مستند بلند جشنواره نیز ژنی آلوشی مستندساز اهل کشور آلبانی، لوین ویت سینماگر ۲۸ ساله سوییسی که سابقه فیلمنامهنویسی و دستیاری کارگردان را دارد و خوآن رودریگز سالازار فیلمبردار کلمبیایی هیات داوران را تشکیل میدهند.
همچنین آمار فیلمهای دریافتی در هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ سوییس (IFFZ) به دبیری یدالله داج چندی پیش اعلام شد و بر این اساس ۲۵۰ فیلم بلند سینمایی و مستند و ۸۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند برای حضور در هشتمین دوره جشنواره ارسال شدهاند.
از سوی دیگر امسال برای نخستین بار بخشی با عنوان «ایران ٣۶٠ درجه» به جشنواره اضافه شده است که فیلمهای انتخابی مستند درباره رویدادها و مسائل مختلف ایران در این بخش به نمایش درمیآیند. آثار این بخش در نخستین سال راهاندازی آن، توسط دبیر جشنواره و از بین مستندهای رسیده انتخاب میشود. هیات داوران این جشنواره در بخش فیلمهای بلند، متشکل از ۵ نفر از افراد متخصص است که بهترین فیلم بلند فستیوال را انتخاب میکنند. جایزه بهترین فیلم بلند فستیوال، استوانه یا منشور طلایی کورش است که به همراه ۲ هزار دلار جایزه نقدی به برگزیده جشنواره اهدا میشود.
هیات داوران بخش فیلمهای کوتاه فستیوال نیز متشکل از ۳ نفر از افراد متخصص این حوزه است که جایزه بهترین فیلم کوتاه را به همراه ۵۰۰ دلار جایزه نقدی به برگزیده اهدا میکنند.
هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ، ۲۶ مه تا اول ژوئن ۲۰۲۲/ ۵ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ برگزار میشود. آخرین مهلت ارسال آثار به این دوره از جشنواره ۱۵ مارس/ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ بود. هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ به دبیری یدالله داج روز ۲۶ مه برابر با ۵ خرداد آغاز میشود و تا اول ژوئن ۲۰۲۲ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|