|
ارسال به دوستان
از سیرک سخیف کن تا بیانیه سیاسی اخیر بیگانگی جریان جشنوارهای سینما با جامعه ایرانی را عیانتر کرد
خودآزاری سینما
گروه فرهنگ و هنر: جامعه سینمایی ایران، این روزها حواشی پررنگی را پیرامون خود میبیند. بخش مهمی از صنوف سینمایی و آنها که شاید به خاطر عدم ورود در بازیهای سیاسی و رسانهای کمتر نامشان را میشنویم، حتما در میان خودشان نسبت به شرایط بدی که در سینما به وجود آمده معترضند و از این رو ممکن است با دیدن برخی اتفاقات و رخدادهای اخیر، افسوس روزهای خوب سینما را بخورند. در واقع بخش مهمی از سینماگران، ضربهای که برخی از همصنفانشان به سینما وارد میکنند را لمس میکنند؛ حاشیههایی که برخی از جامعه سینمایی ایجاد میکنند و به مجموعه آن آسیبهایی وارد میکنند. در حالی که با طرح مساله تجاوز و تعرض برخی سینماگران، این موضوع وجه عمومیتری یافته و از حرفهای درگوشی به یک جریان اجتماعی (البته در اجتماع محدود سینماگران) تبدیل شده است و در شرایطی که رفتارهای زننده و عجیب و غریب و اظهارات ریاکارانه و عملکرد متناقض حاضران در کن موجب واکنشهای انتقادی و اعتراضی در جامعه و افکار عمومی شده است و دقیقا در ایامی که انتظار میرود سینماگران با سکوت، کمتر به حواشی و فسادهای پیرامونی سینما دامن بزنند، طرح ادعاهایی کلان درباره حکمرانی و مسائلی که هیچ تخصصی پیرامون آنها ندارند، با انتقادهای گسترده مواجه شده است. یکی از مسائل مهم و حیاتی در جامعه امروز ایران، آزادی بیحدوحصر و در عین حال مسؤولیتناپذیری چهرههایی است که به خاطر حضور در یک یا چند فیلم سینمایی یا سریال و با تصور دارا بودن عقبه اجتماعی مسائلی را طرح میکنند که کمترین تخصصی درباره آنها ندارند. بیانیه اعتراضی فینفسه میتواند مطرح شود اما وقتی از سوی گروهی که خود با بیمسؤولیتی و سوءاستفاده از جایگاههای اجتماعی موجب ایجاد خسارتهای فراوان بر کشور و مردم شدهاند، مطرح میشود، به هیچوجه مورد پذیرش نیست.
برخی سینماگران به خاطر دارا بودن جایگاهی در شبکههای اجتماعی یا برخی رسانهها -یا به تصور دارا بودن این جایگاه- چنان در مهمترین و حیاتیترین موضوعات سیاسی و اجتماعی ورود میکنند که گویی راهحل ایشان مناسبترین راهحل است؛ در حالی که طی سالهای اخیر جامعه و مردم چوب ناآگاهی و بیاطلاعی ایشان را خوردهاند. از حمایتهای سیاسی مضر تا اعتراضات متناقضنمایی که با انتشار یک فیلم از حضور در مراسم عروسی خارج از کشور، به یک رسوایی تبدیل میشود، تا همدردیهای ریاکارانهای که صرفا با هدف ایجاد دوقطبی و شکاف اجتماعی صورت میپذیرد، همه موجب جبههبندیهای مضر در میان مردم میشود.
فارغ از اینکه ادابازیهایی که این جریان در مراسمهای متعدد از خود بروز میدهند، هیچ نسبتی با انتقاد و اعتراض منصفانه ندارد و صرفا از منظر «ژست بودگی» قابل بررسی است، مسالهای دیگر را نیز میتوان به عنوان تاثیرات مضر اینان بر فضای کشور طرح کرد و آن اینکه به خاطر مناسبات رسانهای شرایطی به وجود بیاید که این جماعت توهم مرجعیت اجتماعی پیدا کنند و برخی نیز به این توهم ضریب بدهند و خسارات بیشتری بر ایران فرهنگی ما وارد شود. همزمانی برخی رخدادها این تصور را که در ایرانی با مختصات فرهنگی و دینی، این افراد میتوانند به عنوان چهرههایی مرجع یا معترض از سوی مردم پذیرفته شوند، به وجود آورده است اما به دلایل متعدد اجتماعی- اقتصادی اساسا این امکان برای این جماعت وجود ندارد. اتفاقا به نظر میرسد یکی از بزرگترین ضربههای طول تاریخ سینما را رسواییهای پیدرپی برخی سینماگران و مواجهه متناقض و ریاکارانه آنها درباره این رسوایی به سینمای ایران وارد کرد. اگر چه مجال داوری و قضاوت درباره افرادی که در این ماجرا بودند، هنوز وجود دارد و نمیتوان نظر قطعی درباره فردفردشان داشت اما آنچه در این قضایا روشن شد این بود که بخش مهمی از کسانی که اتفاقا سالها با ژستهای اپوزیسیونی و رفتارهای عامهپسند برای مقبولیت اجتماعی تلاش میکردند، بشدت کمظرفیت و دارای خلأهای بزرگ شخصیتی هستند.
سوال مهم این است که اینچنین شخصیتهای شکنندهای که قول و فعلشان در روز روشن تطبیق ندارد، چگونه میتوانند به ظرفیتی برای مرجعیت اجتماعی تبدیل شوند؟ جامعه زنان بازیگر برای استیفای حقوقی که خودشان در سالهای متعدد پیرامونش سکوت کرده بودند، در حال تلاش بودند که خنجری از «کن» بر پشتشان خورد و یکی از لیدرهای جنبش metoo# ایرانی کنار 2 تن از افرادی که ادعاهایی پیرامونشان طرح شده بود، عکس یادگاری گرفت. چگونه عموم جامعه سینمایی باور کنند که لیدرهای جریان اخیر از حقوق زنان دفاع میکنند ولی هیچکدام از این افراد در دفاع از زنی که بیش از یک سال است درباره کپی طرحش توسط اصغر فرهادی در دادگاهها در رفتوآمد است، سخنی به میان نمیآورند.
اظهارات صریح کارگردان فیلم موهنی که در کن به نمایش درآمد و حمایت اقلیتی از سینماگران از این اظهارات و مشابه این اظهارات که از سوی ترانه علیدوستی مطرح شد، نشان داد هنجارشکنی برخی سینماگران تنها در موضوعات سیاسی نیست که حتی به علایق ملی و مذهبی مردم هم رحم نمیکنند و مواجهههای توهینآمیز دارند. بدیهی است با ادامه این رفتار، سکوت مدیران سینمایی و مسؤولان مرتبط نمیتواند جایز باشد، آن هم درباره کسانی که هیچگاه نماینده خوبی برای مردم ایران نبودند و همواره آسیبهای فراوانی به کشور وارد کردهاند. آنها با ادامه این رفتارها، ضربات مهلکتری نیز وارد خواهند کرد، چرا که با تصویری که از جامعه ایرانی میسازند، مجوز هر گونه دخالت خارجی را در فضای بینالملل توجیه میکنند و اتفاقا از این رو است که برخوردهای اینچنینی مطالبه جدی میطلبد.
سینمای ایران کم چهره موجه و نجیب ندارد؛ هنرمندانی که هم دانش فنی برجستهای دارند و دنیا به احترامشان کلاه از سر برداشته و هم متناسب با واقعیت وجودی جامعه ایرانی و منطبق بر مختصات «ایران فرهنگی» رفتار کردهاند. در این میان رفتارهای زننده برخی سینماگران که بیشتر به اجرای یک دستورالعمل غیرهنری شبیه است و نیز تولید فیلمی ضدایرانی و ضددینی و برکشیدن یک بازیگر زن که مساله انتشار فیلم خصوصی او سالها حاشیهساز بوده و نیز ممزوج شدن این قبیل ناهنجاریهای جنسی با مسائل سیاسی، باعث شده این ذهنیت ایجاد شود که عدهای در سینما دانسته یا ندانسته، در حال انتقال پیام فروپاشی اخلاقی در سینما هستند. در واقع شاید اینها ندانند در حال ارائه یک تصویر شبهفحشا و ضد دین از سینما هستند. این موضوع از آنجا که یک ظلم آشکار علیه سینما و واقعیات مربوط به ماهیت سینما و سینماگران شریف ایرانی است، میتواند به صورت هدفمند یک هدف خطرناک یعنی انحطاط جامعه را دنبال کند و به همین دلیل است که برخی ناظران معتقدند رفتارهای سخیف و دون شأن سینمای ایران و سیرک اخیر کن، نه بروندادی واقعی از سینمای ایران، بلکه یک اقدام هدفمند ضدفرهنگی و ضدامنیتی بوده است که قربانیان اصلی آن همه سینماگران و به طور کلی سینمای ایران است. شاید به تعبیری مجموعه اقدامات اخیر که منجر به بیاعتباری بیشتر اهالی سینما نزد جامعه ایرانی شد، یک انتحار بزرگ علیه خود سینما بوده است تا دیگران.
ارسال به دوستان
از توسعه بازارپردازی فرهنگی بازیهای دیجیتال حمایت میشود
بازیهای ایرانی؛ از آمریکای جنوبی تا روسیه
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای از توسعه بازارپردازی فرهنگی در صنعت بازیهای دیجیتال حمایت میکند. به گزارش «وطن امروز»، سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با حضور در استودیو بازیسازی پاییزان، ضمن گفتوگو با مدیر و بازیسازان این استودیو، از روند فعالیت این مجموعه دانشبنیان در زمینه تولید، نشر، آموزش و ایجاد فرصتهای شغلی در صنعت بازی کشور اطلاع یافت. وی در این بازدید تولید محصولات مکمل از قبیل نوشتافزار، اسباببازی و پویانمایی را از مهمترین اقدامات برای توسعه و ترویج بازیهای محبوب دانست و با تأکید بر لزوم توسعه بازارپردازی فرهنگی برای بازیهایی مانند پسرخوانده و باغ نگار که دارای مخاطب فعال میلیونی هستند، به مهر گفت: این بازیها میتوانند با هماهنگی سایر بخشهای فرهنگی و رسانهای مورد توجه و حمایت ویژه قرار گیرند تا افزون بر ارتقای کمی و کیفی، به سایر شبکههای فرهنگی - هنری کشور متصل شوند و ارزش افزوده مادی و معنوی مضاعف ایجاد کنند. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به اینکه در کنار حمایت از بازیسازان، برنامه تحول در ساختار آموزشی بنیاد به منظور رفع تنگناهای موجود در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص دنبال شده است، افزود: یکی از اهداف کلان تعیینشده مطابق سیاستهای حاکم بر برنامه ملی بازیهای رایانهای، تربیت نیروی انسانی متخصص و ارتقای سطح آموزش در حوزه بازیسازی است. این مهم در قالب تقویت و ارتقای سطح آموزش و تربیت سرمایههای انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز صنعت بازیهای دیجیتال و بهروزرسانی و استانداردسازی سرفصلهای درسی، در اهداف کلان آموزشی بنیاد دیده شده است. پژمان با اشاره به تلاش بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای تأمین سرمایه در گردش بازیسازان از طریق تأمین تسهیلات ارزانقیمت برای آنها، افزود: سعی شده است از راههای گوناگون سرمایه لازم برای توسعه و ارتقای فعالیتها را برای این صنعت فراهم کنیم و در گام نخست، بر اساس تفاهم با بانکها و صندوقهای خطرپذیر، تا پایان خرداد ۲۵ میلیارد ریال وام بدون بهره به بازیسازان دانشبنیان اعطا میشود. در این دیدار محمد زهتابی، مدیر استودیو بازیسازی پاییزان با اشاره به فعالیت ۱۳ ساله این استودیو در صنعت بازیهای دیجیتال گفت: از میان ۶ بازی تولیدی ما، بازیهای پسرخوانده و باغ نگار توانستهاند جایگاه مناسبی در میان مخاطبان ایرانی و جهانی پیدا کنند بهگونهای که در فهرست پرفروشترین بازیهای ایرانی و همواره در ردههای نخست قرار دارند. وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بازیکن از مجموعه بازیهای این استودیو استفاده میکنند، افزود: بر اساس تدابیر انجام شده برای حضور در عرصههای بینالمللی، هماکنون بیش از ۳۰درصد مخاطبان ما از خارج کشور هستند و علاوه بر کشورهای روسیه و اروپا، مخاطبان خوبی از آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و کشورهای عربی در عرصه بینالملل داریم. وی افزود: مهمترین چالش و انتظار ما از بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ایفای نقش در حوزه آموزش بازیسازی و نیروی متخصص است تا بتوان به برنامههای توسعهای پرداخت. همین طور ورود بنیاد به حوزه اطلاعرسانی بازیسازان ایرانی و رفع موانع تبلیغاتی، از دیگر مطالبات صنعت بازی است که امیدواریم اقدام برای آن، بتواند افقهایی نو را برای این عرصه ایجاد کند. زهتابی گفت: ما بخش مهمی از وظیفه تربیت نیروی انسانی را فعلاً خودمان بر عهده گرفتهایم و بخشی از فضاهای کاریمان را به این موضوع اختصاص دادهایم که راهاندازی مرکز علم و فناوری بنیاد میتواند در رفع این تنگناها مؤثر باشد. گفتنی است در این بازدید مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با حضور در بخشهای مختلف استودیو پاییزان در جریان روند فعالیت نیروهای جوان شاغل در این مجموعه قرار گرفت. ارسال به دوستان
رکورد «دزدان دریایی» شکسته شد
احتمال ساخته شدن سومین «تاپ گان»
سازندگان «تاپ گان: ماوریک» پس از شکستن رکورد «دزدان دریایی کارائیب» به عنوان پرفروشترین فیلم «روز یادبود» آمریکا، حالا احتمال ساخته شدن فیلم سوم را هم مطرح میکنند. به گزارش «وطن امروز»، در حالی که «تاپ گان: ماوریک» توانست با فروش «روز یادبود» در آمریکا فروش نخستین تعطیلات آخر هفتهاش را به ۱۵۶ میلیون دلار برساند و از رکورد ۱۵۳میلیون دلاری «دزدان دریایی۳» عبورکند، حالا احتمال ساخته شدن فیلم سوم هم میتواند وجود داشته باشد. جری بروکهایمر، تهیهکننده فیلم با طرح این سوال که چرا جهان باید ۳۶ سال منتظر میماند تا «کاپیتان ماوریک» با بازی تام کروز بخواهد برگردد، میگوید به هر حال به نظر میرسد این زمانی بود که باید این فیلم بازمیگشت. وی گفت: واقعا هیچوقت به ساختش نزدیک نشده بودیم و هرگز فیلمنامهای نداشتیم. هیچ ایدهای برای این کار نداشتیم. وقتی جوزف کوشینسکی (کارگردان) به پاریس رفت تا با تام کروز که مشغول فیلمبرداری «ماموریت غیرممکن-فالآوت» بود صحبت کند، میخواست مطمئن شود که میتوان این فیلم را درست ساخت و آیا فیلمبرداری در جتها ممکن است؟ در نخستین «تاپ گان» نیز فیلمبرداری از بازیگرانی که با جتها پرواز میکردند انجام شده بود و این کار خیلی سخت بود و فشار جاذبه را نمیشد تحمل کرد. برای همین هم بود که با برنامهریزی تام کروز بازیگران و سازندگان برای تحمل فشار جاذبه در ۳ هواپیمای مختلف به تمرین پرداختند و در نهایت سوارF18 ها شدند. بروکهایمر علاوه بر این گفت که همچنان در حال کار بر روی یکی دیگر از فرنچایزهای «گنجینه ملی» است و برای ساخت «تاپ گان ۳» گرچه هیچ برنامه فوریای وجود ندارد اما موجی است که میشود سوارش شد و باید این کار را کرد! بروکهایمر و تام کروز برای افتتاحیه این فیلم در لندن بودند و پس از آن راهی ژاپن شدند. ارسال به دوستان
فیلمی که از زندگی میگوید
سوگواری مشتر پیرمرد و پرستار در جنگل
پانصد و سومین برنامه و هفتمین جلسه از نمایش فیلمهای تاریخ سینمای معاصر ژاپن با نمایش فیلم «جنگل سوگوار» به کارگردانی نائومی کاواسه محصول سال ۲۰۰۷ میلادی دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در این برنامه مهدی ملک به عنوان منتقد و کارشناس و سامان بیات به عنوان مجری حضور داشتند.
ملک در ابتدای این نشست بیان کرد: فرهنگ ژاپنی احترام خاصی برای طبیعت قائل است حتی شکل و شیوه غذا خوردن ژاپنیها هم مبتنی بر طبیعت است، در فرهنگ ژاپنی حتی فرآیند برداشتن غذا شکلی از احترام به طبیعت را دارد.
این موضوع در نقاشی ژاپنی و خیلی از عناصر دیگر آنها هم حضور پررنگ دارد در این فیلم هم جنگل کاراکتر اصلی فیلم است و نقشی بزرگتر از یک لوکیشن دارد. کاواسه برای این فیلم ۲ موضوع در نظر گرفته که یکی از آنها آسایشگاه است، آن را به شکل مینیمالیستی نشان میدهد و توضیح میدهد که کاراکترها چه چیزی از سر گذراندهاند.
وی افزود: در «جنگل سوگوار» فیلمساز یکسری المانها را نشان میدهد تا قصه خود را توضیح بدهد؛ بنابراین اگر جنگل را کنار بگذاریم، میبینیم که فیلم ۲ کاراکتر اصلی دارد و چیزی که آنها را به هم پیوند میدهد، یک اندوه مشترک است. اصلا در بوداییسم اندوه تعریفی متفاوت دارد.
در این فیلم پرستار فرزندش و پیرمرد همسر خود را از دست دادهاندکه به خاطر همین با هم همزادپنداری میکنند و در نهایت بخش دوم فیلم در جنگل رخ میدهد. این ۲ کاراکتر سوگوار هستند اما خود جنگل هم در فرآیندی که برای این ۲ رخ میدهد، نقشی تعیینکننده دارد.
ارسال به دوستان
خاویر باردم: باید درباره مسائل نظر داشته باشیم
«تلماسه» میخکوبکننده
خاویر باردم در جدیدترین حضورش در عرصه بینالمللی گفت: فیلم بعدی «تلماسه» میخکوبکننده است. به گزارش «وطن امروز»، خاویر باردم که میهمان جشنواره فیلم کن امسال بود و در جشن 75 سالگی آن حضور یافته بود به سوالهای متنوع خبرنگاران پاسخ گفت و از جمله درباره فیلم بعدی «تلماسه» حرف زد. او گفت: پیشنویس فیلمنامه را خواندهام و فکر میکنم نویسندگان چنان موضوع را در کنار هم قرار دادهاند که میتواند مردم را شگفتزده کند. وی یادآوری کرد: البته افرادی که فیلمنامه را خواندهاند از آنچه اتفاق میافتد شگفتزده نمیشوند اما از نحوه چیدمانش لذت میبرند. من خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و فیلمی است که میتوان وزن آن را حس کرد و لذت برد. وی همچنین از کار کردن با دنی ویلنوو، کارگردان این فیلم ابراز خوشوقتی کرد و گفت که او یکی از بهترین کارگردانهای تاریخ است.
باردم که ۴ بار نامزد اسکار شده و یک اسکار برای بازی در «جایی برای پیرمردها نیست» ساخته برادران کوئن دریافت کرده، درباره بازی در نخستین فیلمش گفت: ۲۰ ساله بودم و زندگی آن موقع متفاوت بود. روش ساختن فیلمها هم متفاوت بود. ساخت فیلم یک رویداد بود، رویدادی که باید در سینما دیده میشد و اگر همه چیز خوب پیش میرفت ممکن بود یک فیلم یک سال هم در اکران بماند اما امروز بیشترین ماندگاری یک فیلم در اکران یک ماه و نیم تا ۲ ماه است. بنابراین ما در زمانی متفاوت با آن دوره به سر میبریم؛ زمانی که سرعتش زیاد است و انتخابهای زیادی هم داریم که تعیین یکی از آنها کار را سخت میکند. وی افزود: آن موقع که من کارم را شروع کردم همه چیز فرق میکرد. باید یک نقش را بازی میکردی و همه وقتت را صرف آماده کردن خودت برای آن نقش میکردی. یک کار مقدس بود و بعد فیلم اکران میشد و فضایی خاص ایجاد میکرد؛ معنایی خاص داشت اما حالا همه چیز آنقدر سریع شده که من برای افرادی که حالا کارشان را شروع میکنند تاسف میخورم. نمیدانم دیگر امروز به عنوان بازیگر، کارگردان، تهیهکننده یا نویسنده تلاش برای ساختن یک فیلم چه معنایی دارد و بیشترین چیزی که از آن دوران به یاد دارم سرعت متفاوت با امروز در انجام کارهاست. خاویر باردم در پاسخ به پرسش دیگری گفت که نقاشی هم میکند و علاقهاش بیشتر به فیزیک چهره و بدن افراد است و به کشیدن منظره علاقهای ندارد.
وی افزود چشمهای مردم را دوست دارد و معتاد توجه به رفتار مردم در خیابان است و زدن ماسک در دوران پاندمی یک مزیت برای او بوده که موجب شده راحت شناخته نشود و بتواند به تمرکز روی مردم در خیابان بپردازد. وی درباره صریح حرف زدنش هم گفت ناشی از تربیتی است که از مادرش پذیرفته و این را خیلی خوب میداند. باردم گفت: گاهی صریح صحبت کردن دشمن ایجاد میکند اما خوب است دشمن داشته باشید. داشتن مخالف اشکالی ندارد، اگر نه بزرگ شدن غیرممکن است. خوب است که مجادلاتی داشته باشیم، زیرا زندگی همین است. معتقدم باید ایده داشت به جای اینکه ایدهها را حذف کرد؛ بویژه امروز که مردم درباره همه چیز بسیار حساس هستند. هرچند امروز نظر داشتن بسیار خطرناک است و همه به سرعت واکنش نشان میدهند اما فکر میکنم باید درباره مسائل نظر داشته باشیم، زیرا در غیر این صورت بحث و چالشی ایجاد نمیشود.
ارسال به دوستان
اخبار
«کاپرا کجاست؟» آماده نمایش میشود
مستند «کاپرا کجاست؟» به کارگردانی مهدی انصاری که با نگاهی انتقادی به گمشدهای به نام امید در سینمای ایران پرداخته است، این روزها مراحل پستولید را پشت سر میگذارد. به گزارش «وطنامروز»، مستند «کاپرا کجاست؟» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهدی انصاری عنوان جدیدترین اثر مرکز مستند سوره است که مدتی است فیلمبرداری آن به پایان رسیده و بزودی آماده پخش میشود. نگاهی انتقادی به سیاهنمایی در آثار هنری- تصویری ایران و واکاوی جایگاه امید در سینمای ایران موضوع مستند «کاپرا کجاست؟» است. «کاپرا کجاست؟» همچنین نگاهی به فرانک کاپرا کارگردان ایتالیایی- آمریکایی و آثارش به عنوان مطرحترین کارگردان امیدبخش داشته است. سازندگان این مستند دست به تجربه جدیدی در فُرم زدهاند. در حقیقت برخلاف دیگر آثار، مستندساز در «کاپرا کجاست؟» نقش راوی را بازی نمیکند، بلکه چشم در چشم مخاطب با او صحبت میکند. همچنین این اثر تنها از تصاویر آرشیوی بهره نگرفته است تا تماشاگر بتواند ارتباط بهتر و نزدیکتری با آن برقرار کند. «کاپرا کجاست؟» هماکنون در مراحل پایانی صداگذاری و اصلاح رنگ و نور به سر میبرد.
***
رقابت «آب، باد، خاک، نان» در نیوزیلند
مستند «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمانپورکیاسری به جشنواره مستند «داک اِج» نیوزیلند راه یافت. به گزارش «وطنامروز»، مستند «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمانپورکیاسری و تهیهکنندگی سمیه زراعتکار و مهدی زمانپورکیاسری به جشنواره بینالمللی مستند«داک اِج» نیوزیلند راه پیدا کرد. جشنواره «داک اج» که از اول ژوئن تا ۱۰ جولای برابر با ۱۱ خرداد تا ۱۹ تیر به صورت آنلاین در نیوزیلند برگزار میشود یکی از رویدادهای سینمایی مورد تأیید آکادمی اسکار است. مستند ۲۵ دقیقهای «آب، باد، خاک، نان» که تولیدش بیش از یک سال زمان برده، روایتی خوش آب و رنگ و لطیف از زندگی ابوالفضل و ستایش ۲ کودک فهرجی است که در پیچ و تاب سرنوشت، زندگی متفاوتی را تجربه میکنند. «آب، باد، خاک، نان» قبلاً جایزه قدردانی ویژه هیأت داوران بخش کودک و نوجوان جشنواره «ایدفا» هلند را دریافت کرده بود و در جشنواره «جیهلاوا» چک، جشنواره فیلم کودکان سیاتل آمریکا، جشنواره «مراداس داک» اسپانیا و جشنواره «تسالونیکی» یونان حضور داشت. پخش بینالملل این فیلم بر عهده مؤسسه هنر هفتم با مدیریت علیرضا شاهرخی است.
***
برگزاری نمایشگاه «نهضت» در موزه هنرهای معاصر فلسطین
نمایشگاه تصویرسازی روی چفیه با عنوان «نهضت» امروز چهارشنبه ۱۱ خرداد در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، به مناسبت نهضت و قیام خونین پانزدهم خرداد، نمایشگاه تصویرسازی «نهضت» به همت موزه هنرهای معاصر فلسطین و با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران، در محل موزه فلسطین برگزار میشود. در این نمایشگاه ۲۵ اثر تصویرسازیشده روی چفیه با تکنیک اکرلیک در معرض دید علاقهمندان قرار خواهد گرفت. علاقهمندان برای بازدید از این نمایشگاه میتوانند تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، همه روزه (بهجز روزهای تعطیل)، از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و پنجشنبهها از ساعت ۱۰ تا ۱۵، به موزه هنرهای معاصر فلسطین، به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴، مراجعه کنند.
***
دورهمی ۴ نسل کارتونیستها در «عینالدوله»
اختتامیه فصل نخست جشنواره بینالمللی «تهران کارتون» با حضور چهار نسل از کارتونیستهای کشور در عمارت عینالدوله برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در اختتامیه فصل نخست جشنواره «تهران کارتون» با حضور چهار نسل از استادان، چهرههای مطرح و پیشکسوت کارتونیست کشور، از برندگان و افراد برگزیده این رویداد تقدیر و تشکر شد. رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در مراسم اختتامیه این جشنواره ضمن تقدیر از هنرمندان مشارکتکننده افزود: کارتون و کاریکاتور ابزاری اثرگذار برای بیان و روایت جذاب موضوعات و مسائل شهر است که میتواند بسیاری از گرههای فرهنگسازی و آموزشهای شهروندی را باز کند. در این مراسم جمال رحمتی، دبیر جشنواره نیز با اشاره به استقبال خوب هنرمندان گفت: استادان و چهرههای برتر کشورهای ایتالیا، کوبا، اکوادور، ترکیه و مکزیک آثار خود را به دوره نخست جشنواره ارسال کردند که در کنار ۵۰ اثر کارتونیستهای حرفهای کشور و نیز بیش از ۱۰۰ اثر برگزیده فراخوان عمومی، مجموعهای فاخر و باکیفیت از محتوای هنری مدنظر را شکل دادند.
***
برگزاری برنامه «در سایه ماه و خورشید»
سیدعلیرضا فاطمیانپور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران از برگزاری بستهبرنامه «در سایه ماه و خورشید» به مناسبت دهه کرامت خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، فاطمیانپور در آستانه فرا رسیدن دهه کرامت و سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع)، از برگزاری بستهبرنامه «در سایه ماه و خورشید» خبر داد و گفت: ۱۰۰ عنوان برنامه با ۲۲۶ اجرا تدارک دیده شده است و تقویت ارتباط عاطفی مردم با امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، تکریم نقش و جایگاه دختران در خانواده و جامعه، معرفی و تکریم امامزادگان شهر تهران و ترویج حیا در جامعه برای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب، اهداف برگزاری این برنامههاست. وی ادامه داد: جشنهای بزرگ خواهرها و برادرها با عنوان «در سایه ماه و خورشید» اصلیترین برنامه سازمان فرهنگی- هنری به مناسبت دهه کرامت است. دهه کرامت از امروز چهارشنبه ۱۱ خردادماه همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) آغاز میشود و ۲۱ خردادماه همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) به پایان میرسد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|