|
ارسال به دوستان
جنگ اوکراین، چالشهای کمپانی مطرح شبکه نمایش خانگی را بیشتر کرد
نتفلیکس در شوک
گروه فرهنگ و هنر: جنگ بین روسیه و اوکراین هر چند ماهیتی سیاسی داشت اما در دنیای چندبعدی کمتر مقولهای را میتوان یافت که بتواند فارغ از فضای سیاسی فعالیت خود را دنبال کند. بحرانی که نتفلیکس هماکنون به آن دچار شده است و برای بیرون آمدن از آن دست به دامان تعدیل نیرو شده است، گویای همین ماجراست.
به گزارش «وطنامروز»، نتفلیکس طی روزهای گذشته ۳۰۰ نفر دیگر از کارکنانش را از کار برکنار کرده است. این نخستینبار نیست که نتفلیکس طی ماههای اخیر دست به چنین کارهایی میزند. این کمپانی بزرگ فیلم و سریال در ماه مه هم در حرکتی مشابه، ۱۵۰ نفر از کارمندان ثابت و تعدادی از نیروهای ثابت و قراردادی خود را اخراج کرده بود. این تعدیل نیروی ضربتی از سوی شرکتی به بزرگی نتفلیکس که در سالهای اخیر توانسته به عنوان یک قطب مهم در صنعت سینما و نمایش خانگی شناخته شود، معنادار است. ورایتی با اعلام خبر تعدیل نیروی انسانی در نتفلیکس، به کاهش ارزش سهام این کمپانی به ۱۸۰ دلار خبر داده، در حالی که ارزش این سهام در ماه ژانویه ۶۰۰ دلار بود. اوایل مارس ۲۰۲۲ بود که نتفلیکس در پی حملات روسیه به اوکراین و بازتاب جهانی این حملات، اعلام کرد ساخت سریالهای روسی را متوقف میکند و خرید سریالهای تولید این کشور را نیز به حالت تعلیق درمیآورد. نتفلیکس که در آن زمان بیش از یک میلیون مشترک در روسیه داشت، در حالی این تصمیم را گرفت که ۴ سریال روسی در دست تولید داشت و از این طریق میتوانست علاوه بر حفظ این تعداد اشتراک، مشترکان جدید بسیاری را نیز جذب کند ولی تصمیمی گرفت که شاید چیزی به غیر از سیاست نتواند آن را توجیه کند، البته نتفلیکس تنها شرکت رسانهای نبود که روسیه را در آن برهه تحریم میکرد. دیزنی، وارنر بروس، پارامونت پیکچرز و سونی هم تعاملات خود با روسیه را متوقف کردند اما شرایط نتفلیکس با سایر سرویسها از آن جهت تفاوت داشت که چندی پیش، روسیه در تلافی تحریمهای اقتصادی آمریکا رید هیستینگز، مدیر عامل نتفلیکس را در لیست سیاه خود قرار داد. این تسویه حساب سیاسی فضایی را برای این شرکت فراهم کرد که متمایز از همتایانش بود؛ فضایی که نشان میداد این مقابله قرار نیست یکطرفه باشد!
روسیه برای این تصمیم، دلایل موجهی دارد که از جمله مهمترین این دلایل این نکته است که نتفلیکس چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین اعلام کرده از قانون جدید روسیه که سرویسهای بزرگ استریم را به پخش ۲۰ کانال دولتی این کشور از جمله انتیوی و چنل وان ملزم میکند، پیروی نخواهد کرد. این مقابله ظاهرا دوطرفه، تا بدین مرحله برای کدامیک از ۲ طرف هزینه بیشتری در پی داشته است؟ شواهد نشان میدهد که نتفلیکس در حال حاضر در شرایط مساعدی به سر نمیبرد. از دست دادن ۷۰۰هزار مشترک روس در وهله اول جرقه این بحران را زد. این روند کاهشی در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشت و در این ۳ ماه، ۲۰۰ هزار کاربر دیگر هم از نتفلیکس خداحافظی کردند. این بحران به قدری عمیق است که این سرویس آمریکایی فیلم و سریال در جدیدترین گزارش خود این احتمال را مطرح کرده که در ۳ ماهه آتی سال، ۲ میلیون مشترک دیگر را هم از دست بدهد!
در چنین شرایطی، کاهش ارزش سهام امری طبیعی است و همین امر طبیعی بلای جان نتفلیکس شده است. ارزش سهام نتفلیکس از اوایل ماه مارس که اوج اصطکاکهای بین این کمپانی و روسیه بود تا اوایل مه، کاهش ارزش ۵۰ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که در بین دیگر سرویسهای مشابه، این میزان از کاهش ارزش بیسابقه بوده و در این مدت سهام والت دیزنی ۵ درصد کاهش پیدا کرده و سهام وارنر بروس هم با کاهش 3.5 درصدی مواجه شده است که این تفاوت ارقام از همان شرایط خاص سیاسی برمیآید. بدین ترتیب راهی که نتفلیکس برای فرار از این وضعیت بحرانی برگزیده، تعدیل نیرو است. نتفلیکس به تازگی با اجرای موج دوم از اخراج کارکنان خود، این نگرانی را برای کارکنان این شرکت ایجاد کرده که هدف موج بعدی این اخراجها باشند. نتفلیکس اعلام کرده این کار ضروری است تا بتوانند کاهش درآمدهایشان را تا حدودی جبران کنند و کمپانی بتواند با کاهش قیمت سهامش کنار بیاید. در وضعیت فعلی، نتفلیکس چارهای ندارد جز اینکه از دست رفتن مخاطبان را از راههای دیگری جبران کند. یکی از این راهها میتواند سرمایهگذاری بیشتر این شرکت در قارههایی همچون آسیا و اقیانوسیه باشد. سرمایهگذاری در این نواحی، با توجه به بازارهای نوظهوری که در آنها ایجاد شده، میتواند کاربران این پلتفرم در آستانه بحران را به شکل قابل توجهی افزایش دهد ولی به هر حال این راهکار هم موقتا میتواند دوای درد نتفلیکس باشد، چرا که بالاخره پس از مدتی این بازارها هم اشباع خواهند شد. به همین خاطر این شرکت افکار دیگری هم برای جبران این وضعیت در سر دارد.
بالا بردن قیمت حق اشتراک بعید است بتواند راهحل خوبی برای نتفلیکس باشد زیرا در حضور رقبایی قدرتمند همچون اچبیاو و پیکاک و دیزنیپلاس، حتی یک دلار افزایش قیمت هم میتواند تبعات ناگواری برای نتفلیکس داشته باشد و شرایط را از چیزی که هست، بدتر کند.
یکی از برنامههایی که احتمالا نتفلیکس برای خروج از این وضعیت بحرانی اجرایی کند، ورود به عرصه تولید و انتشار بازیهای رایانهای است. طبق پیشبینیها، نتفلیکس با ظرفیت فنی بالا در این عرصه و مخاطب عظیم جهانی خود، چنین قابلیتی را داراست. شاید این برنامه، تنها برگ برنده نتفلیکس برای سربلند بیرون آمدن از این رویارویی سخت باشد!
ارسال به دوستان
علی نصیریان در اکران «بدون قرار قبلی» حاضر شد
سرنوشت، «بدون قرار قبلی» است
فیلم «بدون قرار قبلی» اول تیرماه با حضور بازیگرانی همچون علی نصیریان، امین میری، الهام کردا و نیز تهیهکننده و کارگردان فیلم در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد. به گزارش «وطنامروز»، علی نصیریان که اخیرا در برنامه تلویزیونی «خندوانه» از ابتلای نوه خود به اوتیسم صحبت کرده بود، درباره فیلم «بدون قرار قبلی» گفت: یکی از نقاط قوت فیلم پرداختن به اختلال اوتیسم در این اثر است و چقدر زیبا زندگی یک کودک اوتیسمی را روایت میکند که این نشاندهنده خلاقیت کارگردان فیلم است، چرا که در این فیلم انسانها به صورت خود واقعی نشان داده میشوند.
او ضمن تقدیر از بهروز شعیبی و عوامل فیلم، اظهار کرد: فیلم «بدون قرار قبلی» سینماست. این فیلم داستان یک احساس انسانی را به تصویر میکشد. «بدون قرار قبلی» در رده فیلمهای تاثیرگذار است چون توانسته حس انسان را جاری کند. من از آقای شعیبی انتظار کارهای فوقالعاده دارم چون توانایی ایشان را در تولید فیلم خوب و تاثیرگذاری چون «بدون قرار قبلی» دیدم.
بهروز شعیبی، کارگردان «بدون قرار قبلی» نیز گفت: من به استاد علی نصیریان که افتخار دادند و برای تماشای فیلم به اینجا آمدهاند، خیرمقدم میگویم. امروز در هر حوزهای بزرگانی داریم که امپراتور آن حوزه محسوب میشوند و به نظر من استاد علی نصیریان امپراتور هنر نمایش هستند. حضور ایشان برای تماشای فیلم «بدون قرار قبلی» بزرگترین افتخاری است که در این سالها نصیب من شده است.
در مراسم دیگری در پردیس چارسو، مصطفی زمانی بازیگر «بدون قرار قبلی» در سخنانی به ویژگیهای این فیلم اشاره و بیان کرد: این فیلم میخواهد بگوید سرنوشت مثل یک «بدون قرار قبلی» است که از قبل به آن فکر نکردهاید. اکران مردمی فیلم «بدون قرار قبلی» با حضور مصطفی زمانی، بازیگر این فیلم در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد و این بازیگر خطاب به حاضران در سالن گفت: خوشحالم که امشب در خدمت شما عزیزان هستم، نقش من در فیلم «بدون قرار قبلی» کوتاه اما تاثیرگذار است و معتقدم اثری که ساخته شده بسیار زیباتر از متن آن روایت شده است.
وی گروه عوامل «بدون قرار قبلی» را درجه یک عنوان کرد و گفت: امیدوارم آنچه در این فیلم میبینید شما را به سمت اتفاقاتی سوق دهد که دوست داشتید در زندگیتان رقم بخورد. اتفاقاتی که ما آن را «سرنوشت» مینامیم. این سرنوشت برای هر بشری بنا به طبیعتی که برایش طراحی شده همیشه خوشایند بوده است اما متاسفانه جهان، دغدغهها و همه آنچه که به ما مربوط نیست و ما فکر میکنیم که به ما مربوط است را پیگیری و قضاوت میکنیم.
این مراسم با جشن تولد مصطفی زمانی با حضور مخاطبانی که «بدون قرار قبلی» را برای تماشا انتخاب کرده بودند، به پایان رسید. محمود بابایی، تهیهکننده فیلم نیز از دیگر حاضران اکران مردمی «بدون قرار قبلی» در پردیس سینمایی چارسو بود. فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی محمود بابایی، محصول بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت موسسه تصویر شهر است که توسط پخش این موسسه اکران شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) بهشتی شد
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با طرحی از شمایل شهید آیتالله سیدمحمد بهشتی و یارانش و بر اساس یکی از سخنان او طراحی و نصب شد. به گزارش «وطنامروز»، با نزدیک شدن به هفتم تیر، سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش، دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با طرحی از خانه طراحان انقلاب اسلامی، منقش به تصویر شهید بهشتی شد. این طرح بر اساس یکی از سخنان شهید بهشتی طراحی و اجرا شده است. شهید بهشتی در سخنانی که سالهای دور و در اوایل انقلاب داشت درباره عشق اینگونه میگوید: «تا آدم این عقل حسابگر و معاملهگر را از خانه تنش بیرون نکند، عشق خدا به خانه دلش قدم نگذارد. عاشق شوید، برادرها و خواهرها عاشق شوید، زندگی به عشق است. عقل به آدم زندگی نمیدهد».
***
معرفی هیأت انتخاب بخش سریالهای جشنواره فیلم شهر
اعضای هیات انتخاب بخش «مسابقه سریالهای تلویزیونی و نمایش خانگی» هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر معرفی شدند. به گزارش «وطنامروز»، جواد رمضاننژاد، امین زندگانی و محمدرضا شفاه انتخاب آثار در قالب سریالهای تلویزیونی و نمایش خانگی این جشنواره را بر عهده دارند. همچنین بهرام عظیمی، هادی محمدیان و محمدامین همدانی انتخاب آثار در قالب پویانمایی کوتاه و نیمهبلند این جشنواره را بر عهده دارند.
هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر به دبیری مجید اکبرشاهی تابستان سال جاری در تهران برگزار میشود.
***
«موقعیت سردار ملات» در بازار کتاب
رمان طنز دفاع مقدس «موقعیت سردار ملات» به قلم علی مهر و به همت انتشارات مطاف عشق منتشر شد. به گزارش فارس، «موقعیت سردار ملات» نام رمان تازه منتشر شده از سوی انتشارات «مطاف عشق» است که داستانی طنز در بستر دفاعمقدس را روایت میکند. شخصیت اصلی داستان به نام «حسین پاینده» که یک شاگرد بنای نوجوان قمی است، عاشق شهرت است و با شروع جنگ، جبهه و فضای آن را زمینهای مناسب برای شهرت، معروفیت و محبوب شدن مییابد. نقطه جذاب داستان اما ترس زیاد شخصیت داستان از فضای جبهه و توپ و تانک و شهادت است. در نهایت عشق معروف شدن کار خودش را میکند و حسین پاینده بالاخره به جبهه اعزام میشود. پاینده در جبهه به نام سردار ملات معروف میشود و سعی میکند در عین دوری از فضای خطر، همنشین فرماندهان باشد و به هر نحوی که شده است نامی از او به میان بیاید. موقعیت سردار ملات در ۲۰۰ صفحه و در ۱۲ فصل منتشر شده و از طریق تارنمای موسسه به نشانی mataf.ir قابل سفارش و خرید است.
***
«مدرسه خیر و شر» در جهان پریان
کیت بلانشت در فیلم سینمایی «مدرسه خیر و شر» راوی داستانی مرتبط با دنیای پریان خواهد بود. به گزارش مهر، کیت بلانشت به گروه بازیگران فیلم فانتزی «مدرسه خیر و شر» نتفلیکس پیوسته است تا صدایش روایتکننده ماجراهای فیلم شود. کری واشینگتن، شارلیز ترون و مایکل یو از پیش به عنوان بازیگران فیلم به کارگردانی پل فیگ معرفی شده بودند. این فیلم که با اقتباس از کتاب پرفروش سوزان چاینانی ساخته شده است رابطه بین ۲ دوست؛ سوفی با بازی «سوفی ان کروسو» و آگاتا با بازی «سوفیا وایل» را تصویر میکند که وارد جهان پریان میشوند. آنها بزودی از هم جدا میشوند و یکی سر از مدرسه خیر درمیآورد و دیگری از مدرسه شر. فیلمنامه این فیلم توسط چاینانی و دیوید مگی نویسنده «داستان پی» نوشته شده و لارنس فیشبرن، بن کینگزلی، پتی لوپون و کیت یانگ دیگر بازیگرانش هستند. فیلمبرداری این فیلم در بلفاست به پایان رسیده و انتظار میرود پاییز امسال وارد فهرست فیلمهای استریم نتفلیکس شود.
***
ادامه «برف بیصدا میبارد» روی آنتن میرود
قسمتهای جدید سریال «برف بیصدا میبارد» بعد از مدتی وقفه قرار است با پایان پخش مجموعه «تازهوارد» روی آنتن برود. به گزارش تسنیم، فیلمنامه سریال «برف بیصدا میبارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی برای 200 قسمت به قلم مرحوم مسعود بهبهانینیا نگاشته شده است که فصل اول سریال شامل 100 قسمت بود که سال گذشته 68 قسمت آن از شبکه 3 سیما پخش شد اما به دلیل همزمانی با عید نوروز و ماه رمضان پخش آن متوقف شد و اکنون قرار است 32 قسمت باقیمانده فصل اول بعد از پایان پخش سریال «تازهوارد» روی آنتن شبکه ۳ سیما برود. فرهاد آییش، مائده طهماسبی، پوریا پورسرخ، الیکا عبدالرزاقی، پوریا شکیبایی، پاشا رستمی، پانتهآ سیروس، مریم شیرازی، مهسا طهماسبی، آتیلا پسیانی، ثریا قاسمی، فریبا متخصص و... ترکیب بازیگران این سریال را تشکیل میدهند.
ارسال به دوستان
رئیس سازمان سینمایی در نشست با استاندار کرمانشاه مطرح کرد
عبور از روزمرگیها برای رسیدن به توسعه
رئیس سازمان سینمایی کشور در سفر یکروزه به استان کرمانشاه با بهمن امیریمقدم، استاندار این استان دیدار کرد. به گزارش «وطن امروز»، محمد خزاعی در این دیدار ضمن اشاره به وجود مشکلات اساسی در حوزه زیرساخت و آموزش و فیلمسازی در این استان گفت: ضمن بازدید از امکانات زیرساختی و سالنهای سینمای استان، ۲ نشست جداگانه با هنرمندان، سینماگران، فعالان سینمایی و هنرجویان فرهنگی داشتیم که گفتوگو و تبادل نظر کردیم. برای تقویت ظرفیتهای سینمایی اعم از زیرساخت، تولید و مخاطب، استان با مشکلاتی روبهرو است و طبیعی است که بنده و همکارانم برای حل این مشکلات از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. او با اشاره به محدودیتهای سالنهای سینما در جذب مخاطب ادامه داد: کرمانشاه بهرغم محدودیت سالنهای سینمایی به لحاظ جذب مخاطب در مقام نهم در سطح کشور قرار دارد و این رقم نشان میدهد که مردم استان از مشتاقان سینما هستند. به گفته وی، بر اساس آمار تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد مردم مخاطب سینماها بودهاند که حدود ۸ درصد مخاطب ثابت سینماها هستند، پس به نسبت جمعیت ۸۴ میلیونی و رونق تولیدات سینمایی و نیروی انسانی تحصیلکرده، این آمار قابل تامل است و به هیچ وجه قابل مقایسه با کشوری مثل ترکیه هم نیست. به گفته خزاعی، تا زمانی که مبتلابه چالشهای پیش پا افتاده و روزمرگیها باشیم، برای توسعه زیرساختها بویژه در استانهای کمبرخوردار فکر اساسی نمیشود. همچنین، در عرصه تحول در محتوا و نهضت تولید محتوا بشدت نیازمند ساختارها و افقهای جدید؛ از توجه به گونهها و ژانرها تا تولید نظریه و مکتبهای سینمایی هستیم، در غیر این صورت گرفتار روزمرگیها و مصرفکننده محتواهای تولید شده غربی خواهیم ماند. ارسال به دوستان
جان ویلیامز با ساخت موسیقی فیلم «ایندیانا جونز ۵» از سینما میرود
خداحافظی آهنگساز افسانهای از سینما
آهنگساز افسانهای ۹۰ ساله با ساخت موسیقی فیلم «ایندیانا جونز ۵» از آهنگسازی فیلم بازنشسته میشود. به گزارش «وطنامروز»، جان ویلیامز گفته است ساخت موسیقی «ایندیانا جونز ۵» آخرین کاری خواهد بود که برای موسیقی فیلم انجام میدهد.
این آهنگساز افسانهای و برنده جایزه اسکار که سازنده موسیقی فیلمهایی مثل «آروارهها» در سال ۱۹۷۶، «جنگ ستارگان» در سال ۱۹۷۷ و «ای. تی؛ موجود فرازمینی» در سال ۱۹۸۲ و بسیاری از فیلمهای شناختهشده دیگر بوده، در مصاحبهای با آسوشیتدپرس گفته است در حال ساخت موسیقی «ایندیانا جونز ۵» با بازی هریسون فورد است.
وی گفته هریسون فورد -که اندکی از وی جوانتر است- وقتی گفته این فیلم آخرین فیلمش خواهد بود پس من هم میتوانم احتمالا همین را بگویم (البته فورد هنوز اعلام بازنشستگی نکرده است). ورایتی نوشته است: ویلیامز ۹۰ ساله تاکید کرده برای ساخت موسیقی هر فیلم بلاکباستر باید ۶ ماه وقت بگذارد.
او گفت: در این مقطع زندگی این زمان برای من تعهدی طولانی است. البته این آهنگساز برنده ۵ جایزه اسکار روشن کرده که قصد بستن درها به روی موسیقی را ندارد. جان تاونر ویلیامز که ۸ فوریه ۱۹۳۲ متولد شده آهنگساز، رهبر موسیقی و نوازنده پیانو در شماری از محبوبترین، شناختهشدهترین و تحسینشدهترین موسیقی فیلمهای تاریخ سینما بوده است.
او برنده ۲۵ جایزه گرمی، هفت جایزه فیلم بفتا، پنج جایزه اسکار و چهار جایزه گلدنگلوب است. ویلیامز ۵۲ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده که بعد از والت دیزنی دومین شخص با بیشترین نامزدی است. ساختههای او مظهر موسیقی فیلم تلقی میشوند.
ارسال به دوستان
در نشست نقد و بررسی سرود «سلام فرمانده» مطرح شد
دانشگاه از مطالعه تجربههای خودی، عار دارد
با فراگیر شدن «سرود سلام» فرمانده، بحث و گفتوگو پیرامون محتوا و فرم این اثر نیز فراگیر شده است. به گزارش «وطنامروز»، در یکی از نشستهایی که درباره این سرود برگزار شده است، سجاد صفارهرندی، مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه هنری، با اشاره به اهمیت دستاورد بودن سرود «سلام فرمانده» گفت: ما باید داشتههای جمعی، جبههای، ملی و تمدنی خودمان را به جایی بیاوریم و به رسمیت بشناسیم و متاسفانه این کار را نمیکنیم. مشکلی که با آن مواجهیم این است که امر کسبوکار نقد و کار نقادی به عنوان یک امر اصیل برای ما موضوعیت پیدا کرده است.
وی در ادامه افزود: درباره سلام فرمانده اتفاقی افتاده است که در مرحله اول باید قبول کنیم اتفاق عجیبی است. مشکل اول من با تبیینهایی که اتفاق افتاده این است که میخواهند عجیب بودن و شگفتی این پدیده را نفی کنند. این دانشآموخته جامعهشناسی در ادامه با نقد کسانی که این رویداد را پروپاگاندای حاکمیت توصیف میکنند، افزود: نگاهی است که سلام فرمانده را پروپاگاندای رسمی حکومت میداند، مگر این خواست و میل و انگیزه در گذشته کم بوده است؟! مگر آثار کمی تولید شده؟! مگر این نخستین سرود در فضای کودک است که حتی در بخش و فضای مذهبی هم تولید شده است و رسانههای رسمی ما هم آن را ضریب میدهند؟! این موضوع ولو آنکه بگوییم بخشی از بستر ماجرا را توضیح میدهد اما نمیتواند توضیحدهنده و تبیینکننده این اتفاق باشد؛ که تقریبا به صورت نامنسجم و بیسابقه و اعجابآوری گونهها و تنوعهای متعدد فرهنگی و قومی یا حتی زبانی را در نسبت با این سرود میبینیم که خودش را بازتولید میکند. اگر به واقع یک سیستم دارای چنین تواناییای بود، علیالقاعده باید جمهوری اسلامی مثلا سالی یک سلام فرمانده تولید میکرد. مساله این نیست. این نوع تبیینها نمیتواند به کنه موضوع و به واقع مطالب پی ببرد و تبیین کند.
صفارهرندی در ادامه این نشست با بیان اینکه آکادمی ما عار دارد از اینکه تجربههای خودمان را مورد مطالعه قرار دهد، گفت: بخشی هم ناشی از سوگیری ایدئولوژیک است یعنی آنقدر از این پدیده دلخور و ناراحت است که دلش نمیخواهد حتی به عنوان یک کیس آن را بررسی کند و هنگام مواجهه با آن هم تکلیفش مشخص است. اصلا سوال ندارد. میگوید به خاطر کارکردهای دستگاه ایدئولوژیک فلان و پروپاگاندای سیستمی است. با ساندیس و پروپاگاندا و شبکه ۳ و همه چیز را توضیح میدهد و سوال ندارد، درصورتی که نخستین نقطه علم، سوال داشتن است. مثلا چه شد در یزد این حجم از افراد برای این سرود جمع شدند؟ و مناسبت خاصی هم نیست.
وی در ادامه با تشریح تجربه خود از حضور در مراسم جمعخوانی این سرود در استادیوم آزادی گفت: فضا اصلا اتمیزه و تودهای نبود. حال وهوا کاملا خانوادگی بود؛ پدر و مادرهای عمدتا دهه پنجاه و دهه شصتی که دست بچههای دهه هشتادی و نودی را گرفته بودند و به استادیوم آماده بودند. حال و هوا خیلی شبیه حال و هوای شرکت در مجالس مذهبی بود. با مشقت هم همراه بود. من بارها برای تماشای فوتبال به استادیوم آزادی رفتهام. هیچ دفعهای به اندازه این مرتبه مشقت نکشیدم. پارکینگ خالی بود ولی ماشینها را کنار اتوبان پارک کردیم. سختی بود اما کسی غر نمیزد و ناراحت نبود. حالی شبیه حال قصد قربت بود. تنوع تیپ و تنوع سبک زندگی به نحو خوبی قابل لمس بود و مثلا این شکلی نبود که حجاب و ظواهر همه ایدهآل و مذهبی و حزباللهی باشد، هر چند فضای غالب این بود. بگذریم. مقصود اینکه ظواهر و مختصات میدان بهشدت متفاوت است با پیشفرضی که جامعهشناسان آکادمیک از این رویدادها دارند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|