|
ارسال به دوستان
نگاهی به مستندسازی از منظر حل مسأله به بهانه پخش مستند «کاپرا کجاست؟»
تلنگری از جنس مستند
گروه فرهنگ و هنر: سینمای مستند دریچهای متفاوت برای آشنایی ما با پیرامون خود است. از طبیعت تا جامعه، از دانستنیها تا چهرهها، از مسائل عمومی تا مسائلی که مخاطبان خاص دارند، همه از دریچه مستند، معرفی متفاوتتری پیدا میکنند. ما با طبیعت و جغرافیای ایران خودمان درون کتابهای مدرسه آشنا شدهایم اما این آشنایی کجا و آشناییای که «ایرانگرد» به ما هدیه میکند، کجا؟
ما جامعه پیرامونی خودمان را میشناسیم و هر روز با آن مواجهه داریم اما شاید در هیچ کدام از مواجهههای روزمره، به اندازهای که یک مستند میتواند آگاهیبخشی کند، نتوانیم جامعه را بشناسیم! ما ممکن است روزانه با چند فرد درگیر با اعتیاد مواجهه داشته باشیم اما وقتی مستندی درباره اعتیاد تماشا میکنیم، شناختمان از یک معتاد تصحیح و تکمیل میشود. مسائل و موضوعات دیگر نیز از این قاعده پیروی میکنند. معمولا مستندساز نگاه عمیقتری به موضوعاتی دارد که برای ما تبدیل به امر روزمره شدهاند. تمرکز مستندساز پیرامون یک مساله، تلنگری به همراه دارد که در ژانرهای دیگر مشابهش را نمیشناسیم. مستند از منظر بازشناسی، تلنگر و حل مساله برای مخاطبان خاص و عام میتواند جذاب باشد. تجربههایی هم در عالم مستند وجود داشته که به حل مساله منجر شده است. ممکن است این حل مساله جزئی یا موردی و عام عمل کند.
از چند سال پیش، پس از ترور فجیع جمال خاشقجی در سفارت سعودی در ترکیه، مستندهایی ناظر به این اتفاق تولید و ساخته شد؛ مستندهایی که توانست موج مخالفت با رژیم سعودی را در میان روزنامهنگاران و فعالان رسانهای زنده نگه دارد. شاید تحت تاثیر همین مستندها بود که فضای عمومی هم در جنبش مخالفت با محمد بنسلمان (mbs) در حد چهرههای مطرح هنری و ورزشی همراهی نشان داد. در مثال دیگر میتوان به مستند ایکاروس و ماجرای دوپینگهای سازمان یافته در ورزش اشاره کرد که محرومیتهای گسترده جهانی را در پی داشت و آن را تداوم بخشید. در فضای داخلی و در میان مستندهای ایرانی، شاید هنوز این وجه از تاثیر مستندسازی ناشناخته مانده است. در موارد معدود ممکن است مستند را بتوان مسیری برای حل مساله دانست اما این استثناها میتواند تبدیل به جریان شود و اتفاقا از دل همین مسالهمحوری است که فرم و الگوی روایت در مستندهای ایرانی نیز رشد خواهد کرد.
یکی از مسائلی که نمیتواند با فضای عمومی جامعه بیارتباط باشد، سینما، ژانر و الگوی روایت و داستانپردازی است. سینما حتی در دورانی که گیشهها با رکود مواجهند، میتواند دریچهای به سوی رؤیاپردازی باشد؛ موضوعی که اتفاقا همذات و همزاد سینماست و نمیتواند از آن فاصله بگیرد. سینما اگر قرار باشد آینه جامعه باشد، در روزگاران سخت چرا باید مورد استقبال قرار بگیرد. مردم در دورانهای سخت بیشتر به چوب سحرآمیز سینما نیازمندند تا ایام دیگر.
مستند «کاپرا کجاست» از همین منظر و با همین سوال که «آیا سینما آینه جامعه است؟» روی آنتن خواهد رفت. موضوع مهم این مستند، از چالشهای اساسی سینمای ایران است که میتواند مرز میان سینمای ساختارگرا و جبرگرا و سینمای عاملیت و امید را مشخص کند.
همه ملودرامهایی که در این سالها به اسم «سینمای اجتماعی» ساخته شدهاند و بهرغم عدم استقبال مخاطب، باز هم ساخته شدهاند و همینطور دارند ساخته میشوند، دارای یک سانسور بزرگ هستند و آن ندیدن فردیت آدمها و توانشان برای تغییر است چون سینما با قاعده میچرخد و نه استثنا. اگر فیلمی خلاف جریان موجود و نظم شکل گرفته در تولید آثار سینمایی این سالها ساخته شود، باز هم ما به آینده امیدوار نمیشویم، چرا که کلیشههای ساختارگرایانه هنوز ساخته میشوند. این سوال مهمی است که چرا سینمای ایران این الگوی خستهکننده و تکراری را ادامه میدهد و پرداختی متمرکز و مستند میتواند تلنگری به فضای عمومی از این منظر باشد.
مهدی کاشفیفرد میگوید مستند «کاپرا کجاست؟» نگاهی به فرانک کاپرا، کارگردان ایتالیایی- آمریکایی و آثارش به عنوان مطرحترین کارگردان امیدبخش دارد و امید را از این منظر واکاوی میکند. مهدی کاشفیفرد مشاور علمی مستند «کاپرا کجاست؟» که عنوان جدیدترین اثر مرکز مستند و تلویزیونی سوره است، با بیان اینکه این مستند جدا از ویژگیهای ژانری و اقتضائات تولیدی که دارد، متکی بر یکسری دادههای متقن، عینی و ملموس برای مخاطب است، به مهر میگوید: بخش پژوهش برای مستند بسیار حائز اهمیت است، البته نه فقط برای مستند بلکه برای بسیاری از کارها، پژوهش بخش مهم کار را تشکیل میدهد.
وی با بیان اینکه «کاپرا کجاست؟» ایدهای را مطرح میکند که در فضای نظری فیلم ایده جدیدی محسوب نمیشود، گفته است: این ایده در مباحث فلسفه فیلم و در مباحث کلانتر فلسفه، چیستی و جامعهشناسی هنر وجود داشته است که ۲ رسالت را برای فیلم و سینما و در یک مفهوم کلانتر یعنی هنر قائل هستند. در حقیقت یک دیدگاه معتقد است هنر اساسا بازتاب وضعیت جامعه است که به دیدگاه مارکسیستی بازمیگردد و اینگونه توجیه میکند که روابط تولیدی و اقتصاد سیاسی حاکم بر فضای تولیدات و در کل مناسبات اقتصادی و مالی زیربناست و فرهنگ و هنر و تجلی انسانی که در جامعه دیده میشود روی آن بنا میشود.
مشاور علمی «کاپرا کجاست؟» میافزاید: از آنجا که در «کاپرا کجاست؟» هم یکسری ادعاهای علمی وجود دارد، این قضیه مستلزم این بود که دقتهای علمی و نظری در این فضا اتفاق بیفتد. من هم به عنوان مشاور علمی براساس نظریههای فیلم و مستند و همچنین موضوع خود مستند بحثهای علمی را دنبال کردم.
ارسال به دوستان
آغاز فصلی نو در استعدادیابی موسیقی
شناخت ناشناختهها در وقت اضافه
برخی کشفها اتفاقیاند، مثل کشف پنیسیلین که کاملا اتفاقی رخ داد. حسینعلی شبانپور هم در جریان سفر استانی وزیر فرهنگ و ارشاد به اصفهان کشف شد.
به گزارش «وطنامروز»، 10 روز پیش بود که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر استانی خود به اصفهان، به دیدار حسینعلی شبانپور پدر شهید محمودرضا شبانپور رفت. این دیدار اما با بقیه دیدارها تفاوتی اساسی داشت. پس از این دیدار، اسماعیلی نشان درجه یک هنر را به این پدر شهید اعطا کرد تا یکی از استعدادهای موسیقی ایران را - هر چند دیر- کشف کرده باشد.
* حسینعلی شبانپور کیست؟
حسینعلی شبانپور هنرمند 86 ساله اصفهانی است که در صحرایی واقع در 10 کیلومتری شهرستان شهرضا سکونت دارد. وی صاحب ۵ فرزند بوده که یکی از آنها به فیض شهادت نائل آمده و مابقی در شهر زندگی میکنند. قاب عکس پسر شهیدش همدم تنهاییهای اوست. حسینعلی که به شغل چوپانی مشغول است، با گوش سپردن به نوای محمدرضا شجریان توانسته دستگاههای موسیقی و تکنیکهای آوازخوانی را بدون داشتن استاد فرا گیرد.
اعطای نشان درجه یک هنر به این چوپان هنرمند، واکنش برخی رسانهها و تحسین وزیر ارشاد را در پی داشت. ولی آیا حسینعلی شبانپور تنها استعداد کشف نشده است؟ چرا باید به نقطهای برسیم که چنین استعدادهایی بر حسب اتفاق کشف شوند؟ اگر این هنرمند زودتر از اینها شناخته میشد، تفاوتی در سرنوشت حرفهای او در عرصه موسیقی ایجاد نمیشد؟ برای شناخت چنین استعدادهایی در این سرزمین، چه سازوکارهایی تعبیه کردهایم؟
سابقه دیرینهای که موسیقی - بویژه موسیقی محلی- در کشور ما دارد، غنای موسیقی این مرز و بوم را روشن و این ضرورت را بر ما عیان میکند که باید برای زنده نگه داشتن و پاسداری از این هنر دیرین بکوشیم. در سالهای اخیر صداوسیما و شبکه نمایش خانگی تلاشهایی در این راستا انجام دادهاند. این رسانهها در سالهای اخیر به تولید برخی برنامههای استعدادیابی موسیقی پرداختهاند که در ادامه به برخی از این برنامهها اشاره میکنیم.
* ساز تلویزیون کوک شد
مسابقه استعدادیابی موسیقی «شبکوک»، خطشکن مسابقات اینچنینی در سالهای اخیر بود که تابستان سال 94 روی آنتن شبکه نسیم رفت. این مسابقه با کارگردانی و اجرای باربد بابایی به پخش رسید. در نخستین دوره برنامه «شبکوک» علی پورصائب به عنوان نفر نخست این مسابقه معرفی شد. پورصائب بعدها در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییراتی که در زندگی حرفهایاش رقم خورده، گفته است: یک قطعه آماده کردهایم که میکس و مستر آن باقیمانده است ولی هنوز نامی برای آن انتخاب نکردهایم. ناظر کیفی این کار بهنام صفاریان است. البته بعد از این پروژه تیتراژ «شبکوک ٢» را شروع میکنیم که یکی از جوایز نفر اول بود و بعد از آن کارهای آلبوم را شروع میکنم.
* عصر جدید وارد میشود
مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» از ابتدای ظهورش تلاش کرد به همه توانمندیها توجه یکسانی داشته باشد و هیچ استعدادی را نادیده نگیرد. موسیقی هم تنها یکی از این استعدادها بود. از این رو نمیتوان «عصر جدید» را یک برنامه استعدادیابی تخصصی موسیقی دانست اما به هر حال این برنامه توانست نوابغی چون پارسا خائف را به دنیای موسیقی معرفی کند. تا جایی که این خواننده نوجوان در 16 سالگی توانست خواننده برنامه تلویزیونی «میدون» شود.
* بندبازی با امید حاجیلی
مسابقه استعدادیابی «بندبازی»، آغاز ورود نمایش خانگی به عرصه موسیقی بود. این مسابقه از پلتفرم فیلمنت به انتشار میرسید و اجرایش را امید حاجیلی بر عهده داشت. برنده تنها فصل از این مسابقه، گروه «گسبند» بود که صاحب جایزه یک میلیارد تومانی این مسابقه شد. مسابقه «بندبازی» اواخر اردیبهشتماه سال جاری به پایان رسید و باید ببینیم آیا از برگزیدگان این مسابقه نیز در جهت رونق موسیقی کشور استفاده میشود یا خیر.
بنا بود نوروز 1401 نیز یک مسابقه استعدادیابی تحت عنوان «آوای جادویی» از پلتفرم تلوبیونپلاس منتشر شود اما این برنامه هرگز به پخش نرسید و برخی رسانهها اختلاف تلوبیونپلاس و مدیر فیلیمو را عامل این قضیه دانستند. آغاز روند این برنامههای استعدادیابی در سالهای اخیر را باید به فال نیک گرفت اما تجربه چوپان هنرمند اصفهانی به ما نشان میدهد که لازم است در این عرصه، تنوع سبکهای موسیقی و تنوع اقشار جامعه را نادیده نگیریم. نباید فراموش کنیم که بخش مهمی از موسیقی سرزمین ما، موسیقیهای محلی است. پرداخت تخصصی به موسیقیهای محلی، تا به امروز حلقه مفقوده تلاشهای صداوسیما و شبکه نمایش خانگی در حوزه موسیقی بوده است. پرداخت تخصصی به این حوزه، میتواند برای تکتک استعدادهای موسیقی کشور، فضایی برای دیده شدن فراهم آورد.
ارسال به دوستان
تراژیکترین اتفاق شاهنامه در «هیچ و پوچ»
نمایشنامه برگزیده فجر کتاب شد
نمایشنامه «هیچ و پوچ» به قلم سهیل ملکی، بازیگر، کارگردان و نویسنده تئاتر به تازگی توسط انتشارات جامهدران منتشر شده است.
به گزارش «وطنامروز»، پیرنگ اصلی این متن نمایشی بر اساس تراژیکترین اتفاق شاهنامه -که میتوان آن را قلب شاهنامه دانست- یعنی مساله فرزندکشی و کشته شدن سهراب به دست رستم به رشته تحریر درآمده است.
این نمایشنامه جزو آثار برگزیده بخش نمایشنامهنویسی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بوده است. در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: «صغری و قربون ۲ مردهشور هستند که در کورهآبادی سالهاست به کار غسالی مشغول هستند.
در شبی رحیم که از اهالی آبادی است با ۲ میت و به همراه دخترکی به خانه آنها که هم خانهشان و هم محل شستوشوی میت است، میرود.
رحیم به بهانهای بعد از تحویل دادن دخترک و میتها به سمت آبادی میرود و به آن ۲ میگوید در صورتی که کار شستوشوی میتها را درست انجام دهند مزد خوبی به آنها میدهد. این در حالی است که رحیم همواره در طول این سالها جوانی آس و پاس و یک لاقبا بوده و همین امر باعث شک آنها میشود.
با رفتن رحیم و پرسیدن سوالات مکرر از دخترک، معلوم میشود که آن ۲ مقدار زیادی طلا به همراه دارند و همین مساله باعث میشود تا صغری و قربون برای کشتن دخترک وسوسه شوند. اما واقعیت تلخی در انتظار صغری و قربون است...»
ارسال به دوستان
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان:
خانه هنرمندان میتواند فرهنگستان باشد
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ضمن تشریح اولویتهای مدنظر برای انتخاب مدیرعامل جدید، ابراز امیدواری کرد اهداف خانه هنرمندان در دوره جدید محقق شود.
به گزارش «وطنامروز»، ایرج راد، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران درباره انتخاب محمدمهدی عسگرپور به عنوان مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران و ویژگیهایی که این چهره شناختهشده عرصه هنر و مدیریت فرهنگی و هنری دارد، به مهر گفته است: طی بررسیهایی از جانب تمام اعضای شورای عالی خانه هنرمندان و بر اساس ضوابط مدنظر شورای عالی و اساسنامه خانه هنرمندان، انتخاب مدیرعامل خانه هنرمندان ایران انجام شد و اینگونه نبود که یک شخص به تنهایی مدنظر باشد. وی که از چهرههای باسابقه شورای عالی خانه هنرمندان ایران است، در ادامه اظهار کرده است: نگاه این است که خانه هنرمندان یک آکادمی و فرهنگستان باشد تا بتواند کارهای متفاوت را از طریق تعامل، گفتوگو و ارتباط هنرمندان با یکدیگر در جهت خلاقیت، پیشبرد مسائل هنری و پیشبرد فرهنگ در راستای اهداف متعالی انجام دهد و در این زمینه الگوساز باشد. خانه میتواند در رابطه با مردم، در رابطه با علاقهمندان به هنر و در رابطه با علاقهمندانی که در رشتههای مختلف هنری فعالند، یک ارتباط فرهنگی و هنری به وجود بیاورد. خانه هنرمندان به دنبال این است که در این زمینهها توانمند باشد. این نگاه وجود دارد که خانه هنرمندان میتواند برای خیلی از مسائل فرهنگی و هنری که باید اتفاق بیفتند پیشنهاددهنده باشد. حتی میتواند به مسؤولانی که قرار است در عرصه فرهنگ و هنر خدمت کنند پیشنهاددهنده باشد.
ارسال به دوستان
پیکر مرحوم دکتر مهدویدامغانی در جوار حرم علیبنموسیالرضا به خاک سپرده شد
میهمان دارالحجه
پیکر دانشمند فرزانه و ادیب فاضل، مرحوم دکتر احمد مهدویدامغانی در جوار حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.
به گزارش «وطنامروز»، مراسم تشییع پیکر مرحوم دکتر مهدویدامغانی، عصر دیروز دوشنبه با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و اعضای خانواده مرحوم دکتر مهدویدامغانی و جمعی از طلاب و دانشجویان و علاقهمندان به ایشان در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد. پیکر آن مرحوم پس از اقامه نماز توسط آیتالله اشرفیشاهرودی، از اساتید عالی حوزه علمیه مشهد، در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.
این مراسم با قرائت پیام حجتالاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی با حضور روحانیون، علما، مسؤولان کشوری و استانی و بیت مهدویدامغانی برگزار شد. ماجرای این خاکسپاری هم نشانهای از وصال یک عاشق و شیفته امام هشتم است که این عشق را در یکی از آخرین گفتوگوهای خود با خشوع و خضوع و صادقانه به زبان آورده بود و این تقاضا را داشت تا در حرم امن رضوی به خاک سپرده شود. سرانجام با موافقت تولیت حرم مطهر امام هشتم این وصیت محقق شد و دکتر احمد مهدویدامغانی که عمری را در خدمت به دین مبین اسلام صرف کرده بود به وصال معشوق رسید. چنانکه یکی از ذاکران اهل بیت در مراسم تشییع او این ابیات را خواند:
قرار ما حرم توست یا امام رضا
امید ما کرم توست یا امام رضا
خوشا به حال دل عاشقی که در همه عمر
کبوتر حرم توست یا امام رضا
مرحوم دکتر مهدویدامغانی ادیب، محقق و استاد علوم اسلامی که سالها در دانشگاههای هاروارد و پنسیلوانیا به تحقیق و تدریس علوم اسلامی، ادبیات فارسی، ادبیات عرب و... در مقطع دکترا و پسادکترا اشتغال داشت، جمعه 27 خردادماه دار فانی را وداع گفت و پیکر ایشان روز گذشته پنجم تیرماه وارد فرودگاه هاشمینژاد مشهد شد.
از آثار این نویسنده و پژوهشگر فقید میتوان به «از علی آموز اخلاص عمل»، «رساله درباره خضر»، «شاهدخت والاتبار شهربانو»، «در باغ روشنایی» «گزیده حدیقهالحقیقه»، «گزیدهای از شعر سعدی به زبان عربی»، «کشف الحقائق نَسَفی- تحقیق و تحشیه»، «المَجدی فی أنساب الطّالبیّین» (تحقیق)، «نَسمهالسَّحر بذکر من تشیَّع و شعر» (تصحیح،تحقیق)، «دیوان خازن (عبداللّه بن احمد خازن)» (تصحیح و تحقیق) و «الوحشیات (ابوتمام)» (تصحیح) اشاره کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
۲ غیرسینمایی پروانه گرفتند
شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۲ عنوان فیلم داستانی بلند و داستانی کوتاه موافقت کرد.
به گزارش «وطنامروز»، در جلسات اخیر شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی، با ساخت داستانی بلند «شکوفههای امید» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی داوود قاسمیامیرلو موافقت شد. همچنین بر اساس تصمیم شورا، داستانی کوتاه «به من اعتماد کن» به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین بابائیان و نویسندگی حسین بابائیان و حسام وطانی نیز پروانه ساخت گرفت.
***
مقدم «ترور» را میسازد
سیروس مقدم، کارگردان نام آشنای تلویزیون به عنوان سازنده مینیسریال «ترور» انتخاب شد.
به گزارش «وطنامروز»، با مشخص شدن کارگردان، این مینیسریال در آستانه تولید قرار گرفت. مینیسریال «ترور» با موضوع ترور نافرجام «شهید حاجقاسم سلیمانی» به تهیهکنندگی «حامد عنقا» درصدد است بخشی از جایگاه رفیع و حساس این سرباز گرانقدر اسلام را به تصویر درآورد. سیروس مقدم، کارگردان شناختهشده مجموعه سریال «پایتخت»، در کارنامهاش ساخت سریالهای پرمخاطبی چون «پلیس جوان»، «اغما»، «به سوی افتخار»، «پیامک از دیار باقی»، «رستگاران»، «زیر هشت»، «مدینه»، «میکائیل» و «تا ثریا» دیده میشود.
***
آموزش زبان فارسی در دانشگاه دولتی چچن
در راستای توسعه همکاریهای علمی و دانشگاهی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چچن، زبان فارسی و ایرانشناسی، در دانشگاه دولتی چچن آموزش داده میشود.
به گزارش «وطنامروز»، کاظم جلالی، سفیر و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ضمن بازدید از دانشگاه دولتی چچن با سعیدوف، رئیس این دانشگاه دیدار و درباره همکاریهای علمی و تبادل استاد و دانشجو به تبادل نظر و گفتوگو پرداختند. در این دیدار از بخشهای مختلف دانشکده پزشکی و نحوه آموزش نظری و بالینی آن و مجموعه خوابگاهی دانشجویان خارجی دانشگاه دولتی چچن بازدید شد. همچنین طرفین توافق کردند زمینههای لازم برای تبادل دانشجو و برگزاری نشست سالانه بین مورخان و اساتید دانشگاههای ایران و چچن در گروزنی و ایران فراهم شود. با توجه به آموزش زبانهای مختلف در این دانشگاه، راهاندازی رشته زبان فارسی و ایرانشناسی نیز در این جلسه پیشنهاد و مقرر شد پس از بررسیهای لازم زمینههای این کار فراهم شود.
***
دبیر بیستوهشتمین جشنواره تئاتر کودک مشخص شد
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی امیر مشهدیعباس را بهعنوان دبیر بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی امیر مشهدیعباس را به عنوان دبیر بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان منصوب کرد. در بخشی از حکم وی آمده است: برای نیل به آینده روشن، جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان فرصتی است تا به مدد حضور و سرمایه پراشتیاق این هنر یعنی تماشاگران و توجه به قوه خلاق و آفرینشگری و نبوغ هنرمندان، بتوان صحنه فراخ بازی و اندیشه را گسترش داد. بچههای مهر این سرزمین امانت الهی هستند که باید با آغوش باز تجسم امید و روزهای پرشوق زندگی را بر صحنه زندگی شاهد باشند؛ روزهای نشاط و پویایی و باور روشن که دنیای هنر و جهان نمایش این امکان را ایجاد میکند. امید است در بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان شاهد آن باشیم.
***
شرایط صنعت سینما در عصر کرونا کتاب شد
کتاب «صنعت سینما در عصر همهگیری کرونا» به قلم امین مختاری، بهزاد رشیدی و فرزاد خشنودان توسط انتشارات جهاد دانشگاهی هنر منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، این کتاب به بررسی شرایط و رخدادهایی که صنعت سینما در دوران شیوع بیماری کرونا با آن مواجه بوده است، پرداخته و تلاش کرده ضمن بررسی علمی و آماری رویدادها، آینده این صنعت در دوران بعد از همهگیری کرونا را مورد بررسی قرار دهد. چگونگی تأثیر شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا بر سینمای جهان و ایران، شکلگیری و تقویت رقیبی قدرتمند به نام شبکههای نمایش خانگی و ترسیم چشماندازی از آینده صنعت سینما در دوران پساکرونا، عناوین سرفصلهای اصلی این کتاب هستند. بررسی رخدادهای سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در سینمای جهان و ایران و ضرورت استفاده از فناوریهای روز و سازوکارهای جدید در سینما، از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
***
«قصه ابراهیم» نماینده ایران در ABU
تلهفیلم «قصه ابراهیم» به نمایندگی از سازمان صداوسیما در جشنواره اتحادیه رادیو و تلویزیونهای آسیا و اقیانوسیه (ABU) حضور مییابد.
به گزارش «وطنامروز»، «قصه ابراهیم» عنوان یک اپیزود ۷ قسمتی مستقل از سریال رمضانی «مسافران شهر» است که در شبهای ماه مبارک رمضان امسال از شبکه ۵ سیما میهمان خانههای مردم شد. این اثر به تهیهکنندگی پرویز امیری و کارگردانی احمد معظمی تولید و همزمان با شبهای قدر ماه مبارک رمضان پخش شد.
حالا نسخه تلهفیلم این اپیزود ۷ قسمتی آماده شده و قرار است به عنوان نماینده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در جشنواره جهانی اتحادیه رادیو و تلویزیونهای آسیا و اقیانوسیه حضور یابد. «قصه ابراهیم» با محوریت دفاعمقدس تولید شده و عاشقانهای دلنشین را در دل خود جا داده است. این اپیزود که به نسخه «تلهفیلم» تبدیل شده، حالا در راه جشنواره ABU قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|