|
ارسال به دوستان
بررسی ظرفیتهای فرهنگی و رسانهای جامجهانی
جنگجهانی رسانه
گروه فرهنگ و هنر: درست از زمانی که نتایج کامل مسابقات فوتبال انتخابی جامجهانی 2022 قطر و گروه و جدول بازیهای ایران در این رقابتها مشخص شد، به طور تقریبی میتوان گفت ماراتن برنامهسازی رسانه ملی هم آغاز شد. به گزارش «وطنامروز»، همواره ظرفیت فرهنگی در بازیهای جامجهانی مساله مهمی به شمار میرود، به طور مثال در اواخر تیرماه 97 «به وقت جام» عنوان مجموعه مستندهایی بود در ایام جامجهانی2018 روسیه روی آنتن شبکه 3 رفت؛ مستندی که در آن دوره سیدحسن موسویفرد، مدیر تولید این پروژه در گفتوگو با «وطنامروز» از تجربیات تلخ و شیرین این مستند و پروسه تولید آن گفت که پخش «به وقت جام» از تلویزیون و به تبع آن دیده شدن این مستند واکنشهای مختلفی را برانگیخت. برخی بهواسطه تسویهحسابهای سیاسی با این مستند، تمام وجوه برجسته آن را نادیده گرفته و در فضای مجازی نسبت به آن مواضع تند گرفتند اما در مقابل بسیاری از فعالان فضای مجازی و کارشناسان رسانه به تمجید از این مستند پرداختند، چرا که اهمیت این مستند آگاهیبخش در اوج برنامههای سرگرمیمحور جامجهانی بر کسی با هر موضع فکری پوشیده نبود.
با توجه به اینکه پیشتولید برنامههای ویژه جامجهانی 2022 قطر آغاز شده و علاوه بر رئیس صداوسیما، بسیاری از مدیران میانی رسانه ملی بویژه شبکههای تلویزیونی و رادیویی هم تغییر کردهاند، بازیهای این دوره جامجهانی سنگ محک خوبی برای ارزیابی عملکرد آنها در حوزه برنامهسازی به شمار میرود.
شبکه ورزش سیما یکی از شبکههایی است که به صراحت میتوان از آن به عنوان خط مقدم رسانه ملی در بازیهای جامجهانی یاد کرد. محمدحسین بزرگی، مدیر محتوایی شبکه ورزش سیما درباره ویژگیها برنامهسازی تلویزیونی در جامجهانی به «وطنامروز» میگوید: این برنامهها از نظر فنی و تخصصی باید در سطحی باشند که بتوانند نیاز مخاطبان اصلی شبکه ورزش را که نوجوانان و جوانان هستند برطرف کنند، باید در عین اینکه در سطح بالای فنی قرار دارند، ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامجهانی را هم بتوانند پوشش دهند. یعنی همانطور که ورزش در هیچ جای دنیا یک امر صرفا سرگرمیمحور نیست، باید برنامههای شبکه ورزش هم بتوانند ذهن مخاطب را با رسالتهای دیگر حوزه ورزش آشنا کنند و به مخاطب این پیام را انتقال دهند که مقوله ورزش به بحثهای کلان جامعه همچون هویت، پیشرفت و دانش، امید و ترسیم آینده مرتبط است.
همانطور که گفته شد در کنار انتقال پیامهای فنی و نگاه اجتماعی و فرهنگی، باید بهروز بودن و در لحظه بودن نیز چاشنی اصلی برنامههای تولیدی شبکه ورزش سیما قرار بگیرد، چرا که این امر در برنامههای ترکیبی شبکه مورد توجه قرار گرفته است.
بزرگی همچنین درباره نقش بازیهای جامجهانی در تعاملات فرهنگی و رسانهای بویژه در قالب تلویزیون، اظهار داشت: به طور کلی صداوسیما یک بنگاه فرهنگی است و وقتی این تعریف را بپذیریم در مواجهه با هر پدیدهای به ناچار باید رسالت فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم. ظرفیت فراوان ورزش، بویژه فوتبال و در این برهه جامجهانی میتواند فرصت بینظیری را در اختیار ما قرار دهد تا به گفتوگو با مخاطب بپردازیم و حرفهای فرهنگی و فراورزشیمان را به گوش مخاطب برسانیم.
فوتبال و جامجهانی همچنان جزو موارد نادری است که مردم ما بدون عینک و پیشداوری سیاسی یا حداقل با کمترین پیشداوری بدان نگاه و تحلیل میکنند، لذا از این فرصت باید به نحو احسن استفاده کرد. مصادیق این کار میتواند روایت بیپرده از کشورها و مسائل فرهنگی و اجتماعیشان، روایت درست از ایران برای مخاطب غیرایرانی و بازسازی چهره ایران و ایرانی و نمایش همدلی و اقتدار ملت ایران در جهان سیاستزده و به دور از عدالت باشد.
* دست پر شبکه ورزش برای جامجهانی
مدیر محتوایی شبکه ورزش سیما درباره ویژهبرنامههای این شبکه در ایام برگزاری بازیهای جامجهانی یادآور شد: تا آغاز جامجهانی 2022 در قطر، مرور بازیهای ادوار جامجهانی از 1966 تا 2018، مرور ویژه جامجهانیهایی که ایران در آنها حضور داشته است، برنامه ترکیبی- تخصصی استودیویی که از مردادماه برای بررسی ابعاد مختلف فنی و تخصصی جامجهانی و تیمهای حاضر در جامجهانی شروع به کار کرده است، همراه با ارتباطهای زنده از قطر و حال هوای جامجهانی در این کشور از جمله ویژهبرنامههای شبکه ورزش به شمار میرود.
همچنین تولید موسیقی و نماهنگهای اختصاصی و تیزرهای داستانی و مستندهای آرشیوی و تولید موسیقی برای قبل و حین برگزاری مسابقات جهت اشاره و انتقال پیامهای غیرورزشی از جمله ویژهبرنامههای اصلی شبکه ورزش سیما در ایام برگزاری جامجهانی 2022 قطر به شمار میرود.
* دیپلماسی فرهنگی و فرصت جامجهانی
چگونگی دستیابی به همافزایی بیشتر نهادها برای تاثیرگذاری حداکثری حوزه فرهنگ کشور در جام جهانی قطر، آنقدر مساله مهمی به شمار میرود که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را واداشت در نشست «بررسی برنامه جامع بهرهوری از ظرفیتهای مسابقات جامجهانی فوتبال» در این زمینه اعلام کند: مسؤولیت کمیته فرهنگی و اطلاعرسانی این ستاد ویژه بر عهده وزارت فرهنگ است و در این کمیته در حال آمادهسازی تمهیداتی هستیم تا بتوانیم با همکاری و همراهی سایر دستگاهها، در راستای تحقق اهداف دیپلماسی فرهنگی دولت مردمی قدم برداریم. جامجهانی فوتبال فرصت مناسبی برای شناساندن فرهنگ اصیل و غنی ایران به جهانیان است.
اسماعیلی ادامه داد: برنامههای فرهنگی و هنری متنوعی برای ایام جامجهانی فوتبال در نظر گرفته شده و تحقق این برنامهها به معرفی بیشتر فرهنگ بومی ایران کمک میکند. دیپلماسی فرهنگی بهترین ابزار برای دسترسی به این هدف متعالی به شمار میرود.
وی افزود: وزیر فرهنگ قطر که چندی پیش میهمان کشورمان بود، ابراز علاقه بسیاری به فرهنگ و هنر اصیل ایران از خود نشان داد و اعلام آمادگی کرد در ایام برپایی جامجهانی امکانات و فضای مورد نیاز فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی را برای ما فراهم کند. بر همین اساس باید در قالب چنین جلساتی به یک برنامه جامع فرهنگی برای فعالیت در ایام برگزاری بازیهای جامجهانی قطر برسیم تا بتوانیم با برنامهریزی دقیق از این ظرفیت عظیم بهترین استفاده را ببریم.
ارسال به دوستان
رابطه مستقیم قیمت کتاب کودک با ضابطهگذاری برای ناشران
کتاب کودک قربانی بیقاعدگی
آمارهای نشر حوزه کودک و نوجوان نشاندهنده افزایش چندین باره قیمت کتابهای این حوزه در خردادماه امسال است؛ روندی که از آبان سال گذشته آغاز شده و هنوز تدبیری برایش اندیشیده نشده است.
به گزارش «وطنامروز»، براساس آمارهای موجود، در خردادماه سال جاری در حوزه کودک و نوجوان، هزار و 264 عنوان کتاب منتشر شده که 629 عنوان آن تألیفی و 635 عنوان ترجمه بوده است؛ در خردادماه باز هم روند انتشار کتابهای ترجمه در حوزه کودک نسبت به کتابهای تالیفی بیشتر بوده و این نگرانی بسیاری از فعالان نشر کودک و نوجوان را برانگیخته است.
این نگرانی در مقایسه بین چاپ اولها و تجدیدچاپیها در حوزه کودک و نوجوان نیز به چشم میآید؛ در حالی که 510 عنوان کتاب چاپ اول در این حوزه در خردادماه منتشر شده است، شمار تجدیدچاپیها به 754 نسخه رسیده است. موضوع نگرانکننده دیگر در آمار کتابهای کودک و نوجوان در خردادماه مساله افزایش قیمت کتاب نسبت به ماه گذشته است؛ در حوزه کودک و نوجوان قیمت کتاب نسبت به ماه گذشته 58 درصد افزایش را تجربه کرده است.
این افزایش قیمتها در حالی است که در بازه زمانی مشابه در سال قبل میانگین قیمت کتاب در حوزه کودک و نوجوان 30 هزار تومان و میانگین قیمت کل نیز 44 هزار تومان بوده است، به عبارت دیگر قیمت کتاب نسبت به بازه زمانی مشابه در خرداد 53 درصد افزایش قیمت داشته است. این افزایش 53 درصدی قیمت کتاب در حالی رخ داده است که قیمت کاغذ در یک ماه گذشته کمی بیش از 20 درصد افزایش داشته است.
آغاز موج گرانیهای کتاب کودک و نوجوان به آبانماه سال گذشته برمیگردد؛ زمانی که متوسط قیمت کتاب کودک در طول یک ماه با ۶ هزار تومان افزایش مواجه شد. جالب توجه است که این افزایش قیمت 6 هزار تومانی در حالی بود که در همان بازه زمانی، متوسط قیمت کتاب در حوزه عمومی یک کاهش 12 هزار تومانی را تجربه کرد و از 72 هزار تومان به 60 هزار تومان رسید!
پس از این افزایش قیمت بود که وزارت ارشاد برای کنترل بازار کتاب و تعدیل قیمت، چارهای اندیشید و علاوه بر توزیع کاغذ یارانهای، ناشران را ملزم به درج عبارت «این کتاب با کاغذ یارانهای منتشر شده است» کرد اما این تدابیر هم تاثیر قابل لمسی بر قیمت کتاب کودک نگذاشت و در دیماه 1400 باز هم شاهد موج دیگری از گرانی در این حوزه بودیم. در این ماه، متوسط قیمت کتاب به 61 هزار و 300 تومان رسید.
اندکی پس از این موضوع، علیرضا سبحانینسب، مدیر نشر جمال درباره علت افزایش قیمت کتابها به تسنیم گفته است: مشکل در 3-2 ناحیه است؛ نخست آنکه قیمتگذاری در کتاب قاعده و قانون و انضباط و آییننامه ندارد. ما الان ناشرانی داریم که کتابهای خود را ۳ برابر نُرم بازار ایران، قیمت میگذارند و هیچ کس نمیتواند جلوی آنها را بگیرد. میگوییم چرا؟ میگویند با کدام قانون جلویش را بگیریم؟! همین رویه موجب شده ما در حال حاضر با پدیدهای با عنوان تخفیفهای 80-70 درصدی کتاب مواجه باشیم.
او راهحل این مشکل را تعیین ضابطه برای قیمتگذاری کتاب دانسته و اضافه کرده است: در نوبتهای پیشین بهرغم توزیع کاغذ، تأکیدی بر این نکته نبود که حتما در کتاب این جمله درج شود که «این کتاب با کاغذ یارانهای منتشر شده است». به همین دلیل روشن نبود که کدام کتاب با حمایت دولتی چاپ شده و کدام نه، الان هم درج این جمله قدم مثبتی است که نشان میدهد کدام کتاب با حمایت منتشر شده است. اما در حال حاضر نظارت و قاعدهای وجود ندارد. ارشاد تأکید بر درج این جمله دارد اما قاعدهای ارائه نمیدهد که اگر خلاف آن انجام شد با خاطیان برخورد شود. اینکه چه اتفاقی رخ دهد تخلف محسوب میشود، روشن نیست.
اکنون با گذشت ۳ ماه از این مصاحبه، هنوز هم ضابطهای برای کنترل قیمت کتاب وجود ندارد تا وضعیت صعودی قیمت ادامه داشته باشد. افزایش 58 درصدی قیمت کتاب کودک و نوجوان خبر نگرانکنندهای است که حوزه نشر کودک را تهدید میکند. با توجه به استمرار این روند افزایشی، ضرورت قاعدهگذاری درباره قیمتگذاری کتابها بیش از پیش حس میشود و لازم است وزارت ارشاد و سایر نهادهای مربوط، چارهاندیشی برای مهار این وضعیت را در اولویت کار خود قرار دهند.
ارسال به دوستان
قدردانی بابت پرداختن به یک سوژه حساس
سازمان انرژی اتمی از عوامل «هناس» تجلیل کرد
مراسم تجلیل از عوامل فیلم سینمایی «هناس» در سازمان انرژی اتمی کشور برگزار شد.
به گزارش «وطنامروز»، مراسم تجلیل از عوامل فیلم سینمایی «هناس» با حضور شهره پیرانی همسر شهید رضایینژاد، آرمیتا رضایینژاد فرزند شهید، حسین دارابی کارگردان و محمدرضا شفاه تهیهکننده این اثر در سازمان انرژی اتمی کشور برگزار شد.
در این مراسم محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ضمن قدردانی از عوامل این فیلم سینمایی برای پرداختن به این سوژه حساس گفت: ساخت فیلمهایی مانند «هناس» باعث میشود تا زحمات دانشمندان هستهای که در این سالها برای ارتقا و سربلندی این بخش مهم و حساس تلاش کردهاند، بهتر و بیشتر دیده شود.
وی با اشاره به اینکه در ادامه از ساخت آثاری با موضوع شهدای هستهای حمایت میکنیم، بیان کرد: بسیار مایل هستیم روند ساخت چنین فیلمهایی ادامه داشته باشد تا مردم با زوایای بیشتری از زندگی شهدای هستهای و صبر و تشویشهای خانوادههای این شهدا آشنا شوند.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در پایان این مراسم از شهره پیرانی، همسر شهید رضایینژاد که در ساخت این اثر همراهی کافی را با عوامل این پروژه داشته و اجازه داده است تا اثری با پرداخت به زندگی شخصی او و همسرش ساخته شود، تشکر کرد.
اکران فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه نخستین اثر با موضوع پرداختن به زندگی شهید هستهای، شهید داریوش رضایینژاد و ترور هولناک او در مقابل همسر و فرزندش است که در سازمان سینمایی حوزه هنری به تولید رسید و هماکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است.
ارسال به دوستان
آغاز مراحل پژوهشی ساخت یک سریال جدید
سریال شهید خرازی ساخته میشود
تحقیقات میدانی و پژوهشها برای ساخت سریال شهید خرازی آغاز شده است.
به گزارش «وطنامروز»، یکی از نکاتی که در دستور کار صداوسیما قرار گرفته، ساخت آثاری درباره قهرمانان ملی و میهنی است. استقبال از «موقعیت مهدی» در جشنواره فیلم فجر و سینماهای کشور نشان داد که اگر این آثار خوب ساخته شوند حتما تماشاگر و بیننده خوبی خواهند داشت.
در سالروز شهادت سردار حاج احمد کاظمی این خبر به گوش رسید که سریالی درباره شهید کاظمی در راه است؛ پروژهای که همچون شهید صیاد شیرازی بارها دربارهاش صحبت شده است. پیگیریهای تسنیم از معاونت امور استانهای صداوسیما نشان میدهد همانطور که پیش از آن درباره تفاهمنامهای با سپاه صاحبالزمان و فولاد اصفهان صحبت شده بود تا مقدمات کار برای پژوهش و نگارش فیلمنامه سرداران شهید کاظمی و خرازی فراهم شود، تحقیقات میدانی و پژوهشها برای ساخت سریال شهید خرازی آغاز شده است.
هنوز مشخص نیست این مجموعه تلویزیونی از تولد تا شهادت شهید خرازی را روایت کند، یا همچون فیلم شهید باکری امکان دارد فرازهایی از بخشهای جذاب زندگی این شهید ساخته شود. در حال حاضر پروژه در وضعیت جمعآوری تحقیقات و پژوهشها قرار دارد.
حسین خرازی اول شهریورماه 1336 در اصفهان به دنیا آمد و فرماندهی لشکر 14 امام حسین(ع) را برعهده داشت. او در طول جنگ در عملیاتهای طریقالقدس، فتحالمبین، بیتالمقدس، رمضان، والفجر 4، بدر و والفجر 8 حضوری فعال داشت. خرازی در خلال عملیات خیبر در پی برخورد ترکش، دست راست خود را از دست داد اما پس از مدتی به صحنه نبرد بازگشت و سرانجام در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه به شهادت رسید.
ارسال به دوستان
اخبار
انتشار پوستر نمایش «روشنای شب تار»
پوستر نمایش بزرگ میدانی «روشنای شب تار» که از عید قربان اجرای آن در بوستان ولایت تهران آغاز میشود، با طرحی از خانه طراحان انقلاب اسلامی منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، پوستر نمایش بزرگ میدانی «روشنای شب تار» که در ایام عید قربان و غدیر در بوستان ولایت تهران اجرا میشود، توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی منتشر شد. طراحی این پوستر را بهنام شیرمحمدی بر عهده داشته است. این نمایش که از روز عید قربان (یکشنبه ۱۹تیر) هر شب از ساعت ۲۰ در محوطه بوستان ولایت تهران اجرا میشود، روایتگر داستان ولایت حضرت امیر علی(ع) در تاریخ پیش و پس از اسلام است. نمایش بزرگ «روشنای شب تار» با موضوع واقعه غدیر خم، به کارگردانی حسن بزرا و تهیهکنندگی علی اسماعیلی طراحی و تولید شده است. این نمایش محصول سازمان هنری- رسانهای اوج با مشارکت بنیاد فرهنگی رودکی است که به همت موسسه هنری- رسانهای سیمای ققنوس هر شب در بوستان ولایت تهران اجرا میشود.
***
«بیرو» و «کوچه ژاپنیها» پروانه گرفتند
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با صدور پروانه نمایش ۲ فیلم سینمایی موافقت کرد. به گزارش «وطنامروز»، شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلمهای «بیرو» به تهیهکنندگی مجید برزگر و کارگردانی مرتضیعلی عباسمیرزایی و «کوچه ژاپنیها» به تهیهکنندگی علیاکبر ثقفی و کارگردانی امیرحسین ثقفی موافقت کرد. فیلم سینمایی «بیرو» روایتی از زندگی علیرضا بیرانوند دروازهبان تیم ملی فوتبال ایران از دوران کودکی تا ورود به فوتبال حرفهای و عضویت در تیم ملی فوتبال ایران است. «کوچه ژاپنیها» هم پنجمین ساخته امیرحسین ثقفی در مقام کارگردانی است که در ژانر اجتماعی و در فضای شهری ساخته شده است.
***
«قلم زرین» برگزیدگان خودش را شناخت
مراسم پایانی جایزه «قلم زرین» روز گذشته در مجموع فرهنگی شهدای انقلاب برگزار و برگزیدگان آن اعلام شد.
در بخش شعر کودک و نوجوان افسانه شعبانزاده با اثر «شعر فارسی» از انتشارات لوپهتو برگزیده شد، همچنین در بخش داستان کودک و نوجوان علیرضا متولی با اثر «من و آقای همسایه» از انتشارات بهنشر و سنا ثقفی با اثر «ننه اربعین و ساک عجیب و غریب» از انتشارات رود آبی برگزیده شدند. در بخش نقد و پژوهش اما هیچ اثری برگزیده و شایسته تقدیر شناخته نشد. همچنین در بخش شعر بزرگسال مهدی جهاندار از موسسه شهرستان ادب با اثر «مرتد» و عباس باقری از انتشارات فصل پنجم با اثر «همان گندم اول» برگزیده شد. در بخش داستان بزرگسال نیز محمد قائمخانی از موسسه شهرستان ادب با اثر «صدور سکوت» برگزیده شد. در بخش تقدیر از ناشران برگزیده، از انتشارات لوپهتو، بهنشر، رود آبی، شهرستان ادب و فصل پنجم تقدیر شد.
***
لیگ «کتاببازی» از قربان تا غدیر
دومین دوره لیگ بازیهای موبایلی «کتاببازی» با همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای و نهاد کتابخانههای عمومی کشور از عید قربان تا عید غدیر برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، لیگ بازیهای موبایلی «کتاببازی» که نخستین دوره آن از ۱۲ اردیبهشت و همزمان با عید فطر به مدت ۸ روز برگزار شد، در دومین دوره نیز در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و آشنایی بیشتر کاربران بازیهای موبایلی با مفاهیم و اطلاعات عمومی و کاربردی از طریق بازی «کوییز» برگزار میشود. لیگ بازیهای موبایلی «کتاب بازی» مسابقهای جذاب در حوزه اطلاعات عمومی است که شرکتکنندگان در آن با حضور در یک رقابت گروهی کاملا جدی و پرهیجان، از یک سو سطح دانش عمومی خود را محک میزنند و از سوی دیگر شانس برنده شدن و جایزه گرفتن را امتحان میکنند. این رویداد در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی طراحی شده است و شرکتکنندگان در آن علاوه بر پاسخگویی به سوالات اطلاعات عمومی به پرسشهایی که با این رویکرد از سوی نهاد کتابخانههای عمومی کشور آماده شده نیز پاسخ میدهند.
***
افزایش 400 درصدی بودجه عروسکیها
نشست خبری نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران، دیروز سهشنبه ١۴ تیرماه در سالن مشاهیر تئاتر شهر با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی و هادی حجازیفر، دبیر جشنواره برگزار شد.
به گزارش «وطنامروز»، در این نشست هادی حجازیفر، دبیر جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران در رابطه با بودجه این جشنواره تصریح کرد: 4 سال است که روند تولید نمایش عروسکی به خاطر شیوع بیماری کرونا متوقف شده، بنابراین راهاندازی دوباره آن اندکی سخت است. به لحاظ بودجهای که قرار است به تئاتر عروسکی اختصاص داده شود اتفاقات عجیب و غریبی افتاده است. بودجه جشنواره 400 درصد افزایش داشته و خیلی ویژه دیده شده است. امیدوارم بقیه جشنوارهها اعتراض نکنند. این هزینه از بودجه تئاتر مصرف میشود و امیدوارم این پول دوباره به جیب تئاتر برگردد، چون تئاتر عروسکی توان و ظرفیت درآمدزایی را دارد.
ارسال به دوستان
وقتی جوگیر شدن کار دست خواننده پاپ داد!
طی چند روز گذشته فیلمی از حاشیه کنسرت گرشا رضایی، خواننده موسیقی پاپ منتشر شد که واکنشهای بسیاری را برانگیخت. بهگزارش «وطنامروز»، «پسر خوبم، کوچولوی من، عمو، کلاس چندم هستی؟»؛ این ادبیات یک انسان بیادب و با لحن کوچه بازاری نیست، بلکه اظهارات یک خواننده مثلا مردمی است که مجوزهایش به طور دائم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید میشود. طی چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن گرشا رضایی، خواننده موسیقی پاپ کنسرتی را در زاهدان برگزار کرد. در این کنسرت که فیلم آن بتازگی منتشر شده، یک مخاطب حاضر در سالن فریاد میزند و از این خواننده درخواست میکند که پلی بک نخواند. این خواننده پاسخ میدهد: «پسر خوبم، کوچولوی من، عمو، کلاس چندم هستی؟»
اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود و چند دقیقه بعد، گرشا رضایی توهین به مخاطب را شروع میکند و با دهنکجی، همان حرف را تکرار میکند. در دقایق پایانی کنسرت نیز این خواننده میگوید: بعضیها میخواهند بگویند ما هم بلدیم، همین الان این فرد را بیاورم روی استیج و ۲ سوال از او بپرسم، ایزیلایف لازم میشود.
اظهارات سخیف این خواننده با واکنش تند کاربران فضای مجازی هم مواجه شد و بعضا بسیاری از طرفدارانش نیز نسبت به اقدام او واکنش نشان دادند.
همچنین سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستانوبلوچستان در این باره اظهار کرد: متاسفانه طی روزهای گذشته یک خواننده در شهرستان زاهدان حضور یافته و در خلال اجرای کنسرت خود اهانتی به زبان، لهجه و گویش غنی مردم استان سیستانوبلوچستان کرده است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. ابوالفضل احمدزاده افزود: نهادهای نظارتی و شورای رسیدگی و نظارت بر اجرای صحنهای موسیقی در استان که متولی آن فرهنگ و ارشاد اسلامی است باید به صورت جدی و از همان ابتدای امر این موارد را متذکر شوند. وی تاکید کرد: پروندهای درباره اهانت خواننده پاپ مدنظر در دستگاه قضا تشکیل خواهد شد.
عبدالسلام بلوچزاده، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد: با توجه به استفاده گرشا رضایی از الفاظ ناشایست، توهینآمیز و رکیک در زاهدان، موسسه کنسرتگذار جهت ابلاغ تخلفات و بررسی موضوع و برخورد با متخلفان اعم از خواننده و موسسه، فراخوانده شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|