|
ارسال به دوستان
سعید شیخزاده در گفتوگو با «وطن امروز» از بایدها و نبایدهای تربیت مجری میگوید
اجرا روی دور دهه 60
احمدرضا انصاریپور: در اهمیت اجرای تلویزیونی همین بس که نخستین عنصری که از هر برنامه تلویزیونی در ذهن مخاطب باقی میماند، مجری آن است. در دهه اخیر، افول این حرفه تا جایی پیش رفت که برنامهسازان حتی در مواردی چهرهها را در قامت مجری به روی صحنه میآوردند تا به واسطه شهرت چهرهها این ضعف را بپوشانند؛ این راهکار در مواردی ناکام ماند و در برخی هم نتیجه داد اما به هر حال نمیتوان به عنوان یک راهحل اساسی و بلندمدت روی آن حساب کرد. شبکه امید هم با نظر به همین موضوع، مدتی است یک برنامه استعدادیابی در حوزه اجرا را کلید زده است.
به گزارش «وطن امروز»، استعدادیابی دیگر در تلویزیون ما چیز جدیدی نیست. در این سالها برنامههای مختلفی در حوزههای گوناگون مثل موسیقی، ورزش، هنر و... به استعدادیابی پرداختهاند. روند تولید چنین برنامههایی هنوز هم ادامهدار است و استعدادیابی ایدهای است که هم مخاطب از آن استقبال میکند و هم برنامهساز. شبکه امید اما در این حوزه، سراغ یک حرفه تازه رفته است؛ حرفه اجرای تلویزیونی. حرفهای که ضعف تلویزیون ما در آن طی دهه اخیر مشهود بوده و تلویزیون هم برای رفع آن راهحلهای مختلفی را امتحان کرده است. شبکه امید، بخشی از برنامه «باشگاه امید» خود را به یک بخش استعدادیابی اجرا به نام «مجری نو» اختصاص داده است تا این فرصت را در اختیار نوجوانان علاقهمند و مستعد به این حوزه قرار دهد تا مهارت و توانمندی خود را در اجرا محک بزنند.
در هر قسمت از «مجری نو» یکی از شرکتکنندگان در مقابل حسام نامآور مینشیند. حسام نامآور، بازیگری است که در هر یک از قسمتهای این برنامه در قامت یک شخصیت خاص روی آنتن میآید. یک مرتبه مشاور کنکور است، یک بار منتقد سینماست، یک بار فعال حوزه گردشگری است و... در هر قسمت یک شرکتکننده در مقابل این بازیگر که علیالظاهر میهمان برنامه است، مینشیند و در قالب یک برنامه گفتوگومحور، به اجرای برنامه زنده میپردازد. قاعدتا نامآور هم مثل یک میهمان آرام و بیدردسر عمل نمیکند بلکه چالشهایی را برای شرکتکننده ایجاد میکند تا ببیند او در اجرای خود چند مرده حلاج است. در آخر، اجرای او ارزیابی میشود و مورد داوری قرار میگیرد و هیات داوران و همچنین مردم به اجرایش رای میدهند.
به بهانه پخش این برنامه، سراغ سعید شیخزاده، بازیگر، دوبلور و مجری باسابقه تلویزیون رفتیم تا نظر وی را درباره تربیت مجریان از این طریق بپرسیم و فرصتها و تهدیدات «مجری نو» را مورد بررسی قرار دهیم. سعید شیخزاده ابتدا با اشاره به تنوع مدلهای اجرا در دنیا گفت: مجری برای صاحب سبک شدن در اجرا باید مدلهای مختلف اجرا در کشورهای مختلف را ببیند. متاسفانه این نگاه به حرفه اجرا در کشور ما نیست و آنچه روی صحنه اجرا میبینیم، مدل اجرای دهه 60 است. در دهه 60 مجریان ما یک سبک خاصی را در اجرایشان دنبال میکردند که آن سبک اجرا هنوز هم به قوت خود باقی است.
وی درباره مهارتهای لازم برای اجرا توضیح داد: اجرا مبانی و پایههای علمی خاص خودش را دارد که متاسفانه در کشور ما به آنها توجه نمیشود. یک مجری باید آموزش بازیگری دیده باشد، فن بیان و گویندگی بداند، زبان بدن بلد باشد و... بعد از همه اینها، تازه نوبت این میشود که آن مجری، مطالعه داشته باشد و خودش را در زمینههای مختلف علمی به روز نگه دارد تا بتواند در انتقال اطلاعات به مخاطب موفق عمل کند. در کشور ما متاسفانه این نگاه به تربیت مجریان وجود ندارد و مجریانی که داریم، بیش از آنکه به صورت علمی اجرا را آموخته باشند، تجربی این حرفه را آموختهاند.
مجری باسابقه تلویزیون افزود: وقتی تربیت مجری با این فرآیند پیش برود، علاقهمند به این عرصه بیش از پیش انگیزه میگیرد و حس میکند حرفهای که در آن پا گذاشته چقدر ریزهکاری دارد و مهم است. به خاطر همین اهمیت، من قبل از اجرای برنامههای مختلف، میروم و مدلهای مختلف اجرا در سراسر جهان را میبینم؛ مدلهای مختلف را کنار هم گذاشته و مقایسه میکنم و با توجه به فضای برنامهای که اجرای آن را پذیرفتهام، یک مدل اجرای مناسب را انتخاب میکنم. شیخزاده در پاسخ به اینکه آیا تربیت آکادمیک مجریان ضرورتی دارد یا خیر، گفت: خیلی خوب است اگر مرجعی باشد که به تربیت آکادمیک مجریان بپردازد اما متاسفانه چنین مرجعی نداریم. حتی زمان ما هم چنین مرجعی نبود و ما ناچار بودیم اجرا را به صورت تجربی فراگیریم. در حال حاضر البته برخی آموزشگاهها در این باره گامهایی برداشتهاند اما آموزشی که آنها میدهند هم ناظر به همان مدل دهه 60 است. دقیقا همان سبک اجرای تکراریای که سالها دیدهایم و همان جملات تکراری آموزش داده میشود و خبری از مدلهای روز اجرا نیست. این فضا در دنیا شکسته شده و ما هم اگر میخواهیم در عرصه اجرا پیشرفت داشته باشیم، باید این فضا را بشکنیم.
او سپس نظر خود را درباره استعدادیابیای که شبکه امید در بخش «مجری نو» سراغ آن رفته است، اینگونه مطرح کرد: فراهم آوردن فضا و موقعیت اجرا برای علاقهمندان ورود به این عرصه، بسیار خوب است و موجب میشود کودکان از نزدیک اجرای تلویزیونی را لمس کنند. نباید منکر اهمیت چنین اقداماتی شد اما اگر به همین موضوع بسنده شود که نوجوان اجرا کند و پس از آن یک یا چند نفر درباره اجرایش نظر بدهند، دچار سادهانگاری شدهایم. استعدادیابی نه تنها در زمینه اجرا بلکه در بسیاری زمینههای دیگر لازم و ضروری است اما برای اثربخشی، سازوکار خودش را دارد. تلنتهای بسیاری در سراسر دنیا بودهاند که استعدادهای بزرگی از بین آنها بیرون آمده است اما این استعدادها پس از کشف شدن، در معرض آموزش قرار داده شدهاند. سعید شیخزاده درباره مهمترین نقطه ضعف اجرای تلویزیونی در این سالها گفت: مهمترین ضعف اجرا در این سالها این بوده که ما در همان قالب «آقای مجری» و «خانم مجری» گیر افتادهایم و از آن خارج نشدهایم. جریان اجرای ما در این سالها اصولا در همان شمایل منظم و اتوکشیدهای که داشته باقی مانده البته خود من هم درون همین جریان اجرا قرار میگیرم و این موضوع ناظر به شخص بنده هم هست. برای خروج از این قالب و شمایل تکراری، مجری باید شیرینیهای خاص خود را داشته باشد و نباید در یک چارچوب منظم گیر بیفتد. مجریان ما باید واقعی باشند؛ فقط همین!
وی در پایان اشاره کرد: این خیلی خوب است که ما بفهمیم چه کسانی به اجرا علاقه دارند و چه کسانی در آن مستعدند اما نباید اسیر سادهانگاری شویم. پیشنهاد من به علاقهمندان این حوزه این است که با فراگرفتن بازیگری و فن بیان، با دید بازتر و پختهتری وارد این حرفه شوند.
ارسال به دوستان
در جستوجوی نشانی از تحول یک سال پس از آغاز
تحول بدون تحولپسندها
گروه فرهنگ وهنر: ۲ هفته دیگر که بگذرد، میشود یک سال. یک سال از آغاز دوران تحول رسانه ملی گذشت. سال گذشته اواخر تابستان بود که چندین نام کنار هم ردیف بود به عنوان گزینههای احتمالی ریاست سازمان صداوسیما. از بین آن اسامی، قرعه به نام پیمان جبلی افتاد تا رادیو و تلویزیون ایران دوران جدیدی را به نام دوران تحول آغاز کند. اینکه صداوسیما در طول یک سال متحول نشده باشد اصلا عجیب نیست اما اینکه نشانی از متحول نشدن نبینیم، کمی نگرانکننده است.
به گزارش «وطنامروز»، پیمان جبلی ۲ ماه پیش در برنامه «صف اول» روی آنتن شبکه خبر حضور یافت تا گزارشی از عملکرد 10 ماهه خود بر مسند ریاست ارائه کند. طبق گفتههای او در این برنامه، رسانه ملی هنوز حتی به میانه راه خود در سیاستهای تحولی نرسیده است.
جبلی در سخنانش در «صف اول» گفت: «ما در این 10 ماه فرصتی را برای آسیبشناسی دورههای گذشته گذاشتیم؛ از مشورتها بهره گرفتیم و تلاش کردیم به گونهای حرکت کنیم که قدم به قدم سیاستها را اجرا کنیم». حالا با گذشت حدود یک سال از آغاز دوره تحول، صداوسیما چند گام به این هدف نزدیک شده و نتایج این نگاه آسیبشناسانه چقدر مشهود است؟
سیما به عنوان ویترین رسانه ملی در خط مقدم این تحول قرار دارد ولی نباید این انتظار بیجا را داشته باشیم که کنداکتور تلویزیون این روزها پر شده باشد از فیلم و سریالهای رنگارنگ و جذابی که آمدهاند تا مرهمی بر درد کممخاطبی تلویزیون باشند اما این انتظار میرود که تلویزیون، کارگردانان قدر خود را که روزی با کارهایشان سیما را نونوار کرده بودند، بار دیگر فرابخواند و طرحی نو دراندازد تا در ادامه راه تحول، دستش پر باشد اما به نظر میرسد سیاست تلویزیون فراخواندن کارگردانان موفقی که خودش پرورش داده، نیست البته تلویزیون هر چند تمایلی به همکاری با سریالسازان موفق یک دهه اخیر خود نشان نمیدهد اما هنوز دست از بازپخش آثار موفق آنها برنمیدارد.
از آخرین همکاری محمدرضا هنرمند با تلویزیون 13 سال میگذرد. «آشپزباشی» آخرین سریالی بود که هنرمند برای تلویزیون ساخت. پس از این سریال، تلویزیون دیگر هیچگاه برای تامین محتوای خود سراغ خالق «زیر تیغ» نرفت. همایون اسعدیان و صداوسیما پس از «لحظه گرگ و میش» دیگر همکاری نداشتند و این فراق 4 ساله حتی در دوران تحول هم پایان نیافت.
همچنین دوری محمدمهدی عسکرپور و تلویزیون هم 4 ساله شد و پس از «رهایم نکن»، کاری از او به قاب تلویزیون نیامد. سامان مقدم را هم با فراقی 4 ساله از تلویزیون، باید به این لیست اضافه کنیم. کارهای قبلی برخی از این کارگردانان همچنان روی آنتن دیده میشود اما دریغ از یک کار جدید! به عنوان مثال «پریدخت» به کارگردانی سامان مقدم همین 2 هفته پیش پخش خود را از شبکه 2 آغاز کرد اما از همکاری جدید خبری نیست!
البته شکی در این نیست که برخی کارگردانان مثل ایرج طهماسب و مازیار میری، به دلایلی دیگر از جمله خط قرمزهای کمرنگتر در شبکه نمایش خانگی، مسیری غیر از تلویزیون را انتخاب کردهاند اما اینکه تلویزیون برای حوزه سریالسازیاش در دوران تحول چه کارگردانانی را زیر سر گذاشته است، الله اعلم. فرآیند تربیت کارگردان قوی و اعتماد به کارگردانان جوان یقینا زمانبر است و موقعیت امروز رسانه ملی، موقعیت مناسب برای آزمون و خطا نیست. جبلی برای ایجاد تحولی که وعدهاش را داده تنها 4 سال دیگر فرصت دارد اما این تحول مقدماتی دارد که اگر حالا برای فراهم کردن آنها فکری نکنید، اندک اندک دیر میشود!
ارسال به دوستان
اخبار
«کاتب اعظم» از یکشنبهشب در شبکه ۲
مجموعه تلهتئاتر اقتباسی «کاتب اعظم» به تهیهکنندگی مرکز سریال سوره با قصهای از کاتبان قیام عاشورا، از ۲۷ شهریورماه روی آنتن شبکه ۲ سیما میرود.
به گزارش «وطنامروز»، پخش مجموعه تلهتئاتر ۷ قسمتی «کاتب اعظم»، نخستین محصول مرکز سریال سوره از روز یکشنبه ۲۷ شهریورماه ساعت ۲۱:۳۰ در شبکه 2 سیما آغاز میشود.
مجموعه نمایشی «کاتب اعظم» به نویسندگی و کارگردانی هنری مهدی غفوری و کارگردانی تلویزیونی علی عبادی، با اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده»، اتفاقات شب تا عصر عاشورا را از خیمه دشمن روایت میکند.
این اثر پس از گذشت سالها از تولید آخرین تلهتئاتر در تلویزیون، به عنوان یک مجموعه تلهتئاتر تاریخی پس از 2 ماه پیشتولید و یک ماه تصویربرداری، توسط سازمان سینمایی سوره تهیه و آماده پخش از رسانه ملی شده است.
***
«حبیبی شکرا» پویانفر منتشر شد
نماهنگ «حبیبی شکرا» از تازهترین آثار تصویری- موسیقایی مرتبط با اربعین حضرت سیدالشهد با هدف ارائه پیام وحدت و همدلی ایرانیها به عراقیها منتشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، همزمان با این روزها که زوار ایرانی در مشایه نجف به کربلا در حال طی مسیر هستند، نماهنگی برای قدردانی از زحمات و مهماننوازی عراقیها با صدای محمدحسین پویانفر منتشر شد. نماهنگ «حبیبی شکرا» پیام وحدت، همدلی و برادری ایرانیها به عراقیها است که سیدجواد پرئی شاعر، محمد علیق تنظیم و میکس، یوسف الشوی مدیر تولید، احمد وعد کارگردان و طاها چوگانباز تهیهکننده آن هستند.
همزمان با انتشار این نماهنگ، پویش تشکر از موکبداران عراقی با عنوان «حبیبی شکرا» در مسیر پیادهروی اربعین نیز راهاندازی شد.
***
خیزش 17 درصدی گیشه در یک روز
سهشنبه ۲۲ شهریور با رشد ۱۷ درصدی تماشاگران سینما نسبت به هفته گذشته، پرمخاطبترین روز سال ۱۴۰۱ برای سینماها شد.
به گزارش «وطنامروز»، گیشه سینما یک روز پس از روز سینما، سهشنبه 22 شهریور پرمخاطبترین روز خود را تجربه کرد. در این روز سینماهای کشور با جذب ۱۷۲,۰۷۴ تماشاگر به فروش ۳۳,۱۴۰,۹۱۰,۰۰۰ ریال دست یافتند و با این حساب سهشنبه با رشد ۱۷ درصدی تماشاگران سینما نسبت به هفته گذشته، پرمخاطبترین روز سال ۱۴۰۱ شد.
این در حالی است که سهشنبه گذشته با استقبال ۱۴۲,۳۵۰ تماشاگر فروش سینماها به ۲۸,۱۷۴,۰۹۵,۰۰۰ ریال رسیده بود. همچنین بسیاری از سینماها دیروز پرمخاطبترین روز خود در سال را سپری کردند.
فیلمهای «پسر دلفینی»، «ابلق»، «انفرادی»، «دوزیست»، «تیتی»، «علفزار»، «بانک زدهها» و «شین» به ترتیب پرمخاطبترین و پرفروشترین فیلمهای روز گذشته بودند.
***
«تفریق» در 4 کشور دیده میشود
همزمان با حضور فیلم «تفریق» ساخته جدید مانی حقیقی در جشنواره تورنتو، حق نمایش آن به چند کشور فروخته شد. به گزارش «وطنامروز»، کمپانی «Films Boutique» مستقر در آلمان که حق پخش بینالمللی فیلم «تفریق» ساخته جدید مانی حقیقی را بر عهده دارد، از انعقاد چند قرارداد نمایش مهم برای اکران این فیلم سینمایی خبر داد.
کمپانی «Diaphana» حق پخش این فیلم را در فرانسه (با همکاری کینوویستا) بر عهده گرفته و «September Films» نیز حق نمایش فیلم جدید مانی حقیقی را در کشورهای هلند، بلژیک و لوکزامبورگ بر عهده خواهد داشت.
«تفریق» محصول مشترک ایران و فرانسه است و توسط مرکز ملی سینما و تصویر متحرک فرانسه پشتیبانی میشود. این فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در چهلوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو و در بخش رقابتی پلتفرم تجربه میکند.
***
بازیگر نقش هند «محمد رسولالله» درگذشت
بازیگر یونانی فیلمهای مطرح سینمای جهان چون «محمد رسولالله(ص)» و «زوربای یونانی» در ۹۶ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش «وطنامروز»، ایرنه پاپاس، بازیگر مطرح یونانی در ۹۶ سالگی از دنیا رفت و میراث بزرگی از بازیهایش در سینما را برای دوستداران به یادگار گذاشت. این بازیگر به عنوان یکی از چهرههای کاریزماتیک فرهنگی یونان در سراسر جهان شناخته میشد.
وی در طول سالهای طولانی حضورش در صحنه هنر نقشهای اصلی را در سینما و تئاتر ایفا کرد و قدرت تراژدی باستانی سرزمینش را به نمایش گذاشت. ایرنه پاپاس در طول نیم قرن در بیش از ۷۰ فیلم بازی کرد که بازی در نقش هند جگرخوار در فیلم «محمد رسولالله(ص)» از برجستهترین آنهاست.
وی بازیگر «زوربای یونانی» در کنار آنتونی کویین هم بود و در «آنتیگونه» و «الکترا» هم نقشآفرینی کرد. «عمر مختار»، «توپهای ناوارون» و «زنان تروی» از دیگر فیلمهای مشهور وی هستند.
ارسال به دوستان
دادگاه با توجه به تفاوتهای ساختاری 2 سریال، به نفع «جیران» رأی داد
ادامه «جیران» از این هفته در فیلیمو
سریال «جیران» با دستور مقام قضایی رفع توقیف و دادگاه با قاطعیت آرا به نفع این سریال رای داد. به گزارش «وطنامروز»، بنا بر دستور بازپرس محترم شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه، دستور رفع توقیف سریال «جیران» صادر شد. هر 2 نظریه هیأتهای کارشناسان رسمی 3 نفره و 5 نفره بر حقانیت «جیران» تأکید کردند و با قاطعیت آرا به نفع این سریال رأی دادند. در متن ابلاغیه این حکم آمده است: «با توجه به نظریه کارشناسان هیأت 3 نفره کارشناسی مبنی بر اینکه با بررسی طرح «آهوی من مارال» و سریال «جیران» در نظر به تفاوتهای ساختاری و مفهومی و مضمونی 2 اثر، شخصیتپردازی و شناسنامه منحصربهفرد کاراکترها و ساختار دراماتیک متفاوت هر کدام از این آثار (3 ضلعی جیران و 5 ضلعی آهوی من مارال که در جیران به صورت داستانی فرعی و در آهوی من مارال به صورت پیرنگ اصلی طراحی شده است)، باید گفت شیوه ارائه و شکل بیان ایده رقابت عشقی در 2 اثر متفاوت است و بررسیهای فنی، شکلی، محتوایی و مضمونی صورتگرفته توسط این هیأت کارشناسی بیانگر آن است که حقوق مالکیت ادبی و هنری متعلق به شکات پرونده مورد بهرهبرداری قرار نگرفته است و همچنین نظریه هیأت پنج نفره کارشناسی چنین بیان داشته که «سریال جیران برگرفته از طرح آهوی من مارال نیست». حال بدین وسیله و بنا بر مراتب یادشده، لغو دستور فوق اعلام و مقتضی است جهت رعایت حقوق کاربران، ظرف یوم جاری اقدام و مراتب به این بازپرسی گزارش شود». مخاطبان سریال «جیران» میتوانند پس از ۵۶ روز توقیف، قسمتهای ۲۴ و ۲۵ این سریال را جمعه ۲۵ شهریور تماشا کنند.
ارسال به دوستان
تعیینتکلیف 34 کشور برای رقابت در اسکار
اسکار سوم نمایندگانش را شناخت
با معرفی فیلمهای منتخب اسپانیا، هلند، ارمنستان، اتریش، کرواسی، چک، فنلاند، گواتمالا، اندونزی و پاراگوئه، شمار کشورهایی که تکلیفشان برای رقابت اسکار ۲۰۲۳ روشن شده به ۳۴ کشور رسید. به گزارش «وطنامروز»، با معرفی فیلم منتخب 10 کشور دیگر، تقریبا یکسوم کشورهایی که در رقابت اسکار بهترین فیلم بینالمللی شرکت میکنند، نمایندگانشان را انتخاب کردهاند. اتریش با فیلم «کورساژ» ساخته ماری کوتزر در رقابت بهترین فیلم بینالمللی اسکار نودوپنجم شرکت میکند. کرواسی «مکان امن» ساخته یرواج لورتیچ را برای اسکار انتخاب کرده است. هلند با «نارکوز» در رقابت اسکار شرکت میکند که نخستین فیلم بلند مارتین دی یونگ است. جمهوری چک با فیلم «بوهمین» به اسکار میرود. اسپانیا با «آلکاراس» یک درام اسپانیایی- ایتالیایی محصول ۲۰۲۲ به کارگردانی کارلا سیمون به رقابت اسکار وارد شده است. ارمنستان با انیمیشن مستند «طلوع آرورا: نسلکشی ارمنستان» به اسکار میرود. فنلاند با «تصویر دختر» ساخته آلی هاپاسالو به اسکار میرود. گواتمالا هم «سکوت موش کور» را برای اسکار انتخاب کرده است که نخستین فیلم بلند «آنائیس تاراسنا» است. اندونزی هم «به طرز وحشتناکی خوشمزه» را به اسکار معرفی کرده است. این فیلم کمدی ساخته بن دیون راجاگوکوک که درباره زندگی محافظهکارانه خانوادهای است که با مسائل زندگی مدرن کنار نمیآیند، بیش از ۳ میلیون تماشاگر را به سینماهای کشور کشاند. پاراگوئه هم با درامی به نام «ایمی» ساخته پاز انسینا راهی اسکار شده که در پنجاهویکمین دوره جشنواره روتردام به نمایش درآمد و جایزه ببر را برد. ارسال به دوستان
آیا یکپارچهسازی کتابخانههای عمومی دامن کانون را هم میگیرد؟
تکلیف کتابخانههای کانون هفته آینده روشن میشود
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تعیین تکلیف کتابخانههای این نهاد فرهنگی طی هفته آتی خبر داد.
به گزارش «وطنامروز»، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چند روزی است که در صدر اخبار و دغدغه فعالان فرهنگی قرار دارد. انتشار خبر طرح درخواست واگذاری کتابخانههای این نهاد فرهنگی به نهاد کتابخانههای عمومی، موجی از واکنشها را از سوی نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ به همراه داشت.
جمعی از نویسندگان در چند روز گذشته با انتشار یادداشتها، تصاویر یا کتابهای کانون، دغدغههای خود در این زمینه را بازگو کردند. چهرههایی مانند فرهاد حسنزاده، داوود امیریان، هوشنگ مرادیکرمانی و مصطفی رحماندوست در میان این منتقدان دیده میشوند. آنها بر این باورند که جدا کردن کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این نهاد فرهنگی، پر پرواز را از مرغک کانون جدا کرده و موجب خارج شدن کانون از مسیر خود میشود. به گفته آنها اگر چه کانون در همه این سالها با مشکلات ریز و درشت مواجه بوده و با روزهای درخشان خود در دهههای 60 و 70 فاصله معناداری دارد اما راهحل مشکلات این نهاد فرهنگی در ادغام با دیگر نهادها نیست، بلکه این تصمیم، گره مشکلات کانون را کورتر میکند.
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به موضوع ادغام کتابخانههای کانون پرورش فکری در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به تسنیم گفت: این پیشنهاد اولیه است و هیچ جا تایید و تصویب نشده است؛ بعد از پیشنهاد و وصول شدن از ما نظر خواستند، ما هم با ادله، منطق، مدارک و مسندات و ادلههای حقوقی و ماهیتی مخالفت شدید خود را از هم جانب کانون پرورش فکری و هم از طرف شخص وزیر آموزشوپرورش رسما اعلام کردیم. در تلاش هستیم با ادله منطق و استدلال این موضوع را طی هفتههای آینده منتفی کنیم.
وی با اشاره به دلایلی که مانع ادغام کتابخانههای کانون میشود، ادامه داد: این دوستان دنبال یکپارچهسازی موضوع کتابخانههای عمومی بودند که کانون پرورش فکری هم یکی از این موارد بود، ما گفتیم اساسنامه کانون چنین اجازهای نمیدهد؛ اساسنامه مصوب شورای انقلاب 1359، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.
علامتی در پایان گفت: هفته آینده جلساتی در کمیسیون مربوط در دولت تشکیل خواهد شد که ما هم حضور پیدا کرده و دلایل مخالفت خود را بیان خواهیم کرد. امیدواریم این موضوع منتفی شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|