|
ارسال به دوستان
اخبار
بازگشت «شیوه» با پایان جامجهانی به تلویزیون
برنامه چالشی «شیوه» که در وقایع اخیر بازخوردهای فراوانی پیدا کرد با شروع جامجهانی از آنتن کنار رفت تا با پایان این رقابتها دوباره به کنداکتور پخش بازگردد. به گزارش «وطنامروز»، برنامه «شیوه» که طی ۲ ماه اخیر با مدلی مناظرهای و چالشی درباره مبانی و نظریههای مرتبط با جامعه و حکومت روی آنتن شبکه ۴ میرفت، مدتی است که از کنداکتور شبکه ۴ حذف شده است. این برنامه با اجرای عطاءالله بیگدلی ابتدا هر شب و سپس شبهای زوج روی آنتن رفت و توانست محل بحث بسیاری از مسائل بنیادین جامعه در وقایع اخیر شود؛ مباحثی که برخی از آنها برای نخستینبار در تلویزیون مطرح میشد و نسبت به آنها تحلیل و نقد صورت میگرفت. حتی برخی میهمانان این برنامه نیز پس از سالها به تلویزیون آمدند و برنامه توانست در مدتزمان پخش ۲ ماهه خود محل کنش و واکنش چهرههای فرهنگی و استادان دانشگاه باشد.
این برنامه از ابتدای برگزاری رقابتهای جامجهانی قطر از آنتن کنار رفت و قرار است با اتمام جامجهانی دوباره به شبکه ۴ سیما بازگردد. روز گذشته هم روابط عمومی شبکه ۴ سیما درباره برنامه «زاویه» و پخش شبانه آن اطلاعرسانی کرد که قرار است در فصل جدید از این برنامه، جامجهانی از منظر علوم انسانی و اندیشمندان این حوزه مورد بحث قرار گیرد و موضوعاتی مانند خصوصیسازی ورزش، نسبت فوتبال و جامعه و... واکاوی شوند.
در این خبر آمده است: همچنین در بخشی از فصل جدید «زاویه» کتابهای متناسب با موضوع برنامه نیز معرفی و بررسی خواهد شد. مجله علوم انسانی «زاویه» در فصل جدید با تغییراتی در فرم و محتوا تلاش میکند تا موضوعاتی را انتخاب کند که تناسب بیشتری با فضای عمومی جامعه و نیز موضوعات روز داشته باشند. این برنامه به میزبانی سیدمهدی ناظمی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه ۴ سیما پخش میشود.
***
تازهترین کنسرت ارکستر ملی ایران در تالار وحدت برگزار شد
ارکستر ملی ایران از مجموعههای وابسته به بنیاد فرهنگی- هنری رودکی با حضور داوطلبان جمعیت هلال احمر، دیروز در تالار وحدت روی صحنه رفت. به گزارش «وطنامروز»، در آستانه روز جهانی داوطلب، ارکستر ملی ایران اجرای ویژهای داشت. به گفته منبع ارسالکننده خبر این کنسرت در راستای مسؤولیت اجتماعی بنیاد رودکی و با مشارکت جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در ابتدای این رویداد، وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلالاحمر ضمن خوشامدگویی به حاضران، از اقدام داوطلبانه ارکستر ملی ایران در بزرگداشت تلاشهای اعضای هلالاحمر قدردانی کرد. در ادامه ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان روی صحنه رفت و سرود ملی کشورمان را اجرا کرد. «هزار دستان»، «ردشاو»، «راپسودی برای نی و ارکستر»، «خاک مهر آیین»، «مارش اشتراوس»، «اچمیازین» دیگر قطعاتی بود که در این کنسرت ویژه اجرا شد. ارکستر ملی ایران در پایان با تشویق حاضران قطعه «ای ایران» را اجرا کرد.
این کنسرت با حضور پرشور داوطلبان جمعیت هلالاحمر ایران و در آستانه ۱۴ آذر ۵ دسامبر روز جهانی داوطلب و همبستگی با کار داوطلبانه برگزار شد.
***
معرفی داوران بخش مسابقه نمایشنامهنویسی سودای عشق
از سوی دبیرخانه جشنواره اسامی داوران بخش مسابقه نمایشنامهنویسی سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر سودای عشق اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، دبیرخانه جشنواره تئاتر «سودای عشق» در اطلاعیهای اسامی اعضای داوران بخش مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره را که با حکم سعید نجفیان دبیر جشنواره منصوب شدهاند، اعلام کرد.
بر این اساس لیلی عاج نویسنده و کارگردان تئاتر و مدرس، بهار کریمزاده نویسنده، بازیگر و کارگردان و مهرداد رایانیمخصوص مدرس، نویسنده، بازیگر و کارگردان، رضا گشتاسب نویسنده و کارگردان و مسعود ملکوتینیا نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه به عنوان داوران بخش مسابقه نمایشنامهنویسی، آثار شرکتکننده در این بخش را مورد ارزیابی قرار میدهند. مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر سودای عشق از روز یکشنبه ۲۷ آذر تا روز جمعه دوم دی به دبیری سعید نجفیان در استان بوشهر (شهر بوشهر) برگزار میشود.
***
«یوز ایرانی» در نگارخانه سرو به نمایش گذاشته شد
نمایشگاه عکس و طراحی نقاشی «یوز ایرانی» همزمان با چهارم دسامبر روز جهانی یوز پلنگ در نگارخانه فرهنگسرای سرو افتتاح شد. به گزارش «وطنامروز»، نمایشگاه عکس و طراحی نقاشی «یوز ایرانی» دیروز همزمان با چهارم دسامبر روز جهانی یوزپلنگ با حضور رویا فتحی مدیر فرهنگی- هنری منطقه ۶ و رئیس فرهنگسرای سرو و جمعی از مسؤولان فرهنگی در نگارخانه این فرهنگسرا افتتاح شد. این نمایشگاه شامل ۲۱ اثر از عکسهای یوزپلنگهای ایرانی و نماد طراحی و نقاشی برجهای معروف ایران بر روی عکسهاست. آثار نمایشگاه، عکسهایی از وحید خدادادی و طراحی و نقاشی رامبد دبستانی است. علاقهمندان برای دیدن آثار نمایشگاه «یوز ایرانی» میتوانند تا ۱۷ آذر از ساعت ۹ تا ۱۶ به نگارخانه فرهنگسرای سرو واقع در خیابان ولیعصر(عج)، ضلع شمالی پارک ساعی، کوی ساعی یکم (انتهای ساعی دوم) مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
مدیر آموزش و انستیتو ملی بازیسازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو با «وطنامروز»:
صنعت گیم کشورمان هنوز استعداد دارد
محمدعلی میرزایی: «صنعت گیم» مدتی است درگیر برگزاری یک رویداد است؛ رویدادی که توانسته با کشف و شناسایی استعدادهای بازیهای رایانهای، آنها را دور هم جمع کند. صنعت بازیهای رایانهای چند سالی است که به یکی از ثروتسازترین صنایع جهان تبدیل شده و در کشور ما هم کم استعداد در این حوزه نیست که به پیشرفتهای محسوسی هم رسیدهاند. بازیهای کامپیوتری و موبایلی را میتوان یکی از پرطرفدارترین سرگرمیهای جهان دانست؛ سرگرمیای که بسیاری از افراد حتی دوست دارند برای آن پول خرج کنند و آن را جذابتر کنند. با یک آمار اجمالی میتوان به این موضوع رسید که درآمد برخی شرکتهای بازیسازی حتی از درآمد حاصل از فروش نفت برخی کشورها هم بیشتر است. شاهد این مدعا این است که ارزش صنعت بازیهای موبایل تا پایان سال 2020 به 77.2 میلیارد دلار رسید و پیشبینی شده که درآمد بازیهای کنسولی تا سال 2022 به 61 میلیارد دلار خواهد رسید. در کشورمان صنعت گیم بشدت از مهاجرت نیروهای متخصص در این زمینه دچار آسیب شده است. در شرایط کنونی بقای بازیسازان مهمترین مسألهای است که باید چارهای برای آن اندیشید. متأسفانه اکوسیستمی در این حوزه وجود ندارد و بازیسازان به دلیل تحریم، برای ورود به بازارهای بینالمللی با سختیهای بسیاری مواجه هستند به گونهای که گاهی برخی از آنها با تغییر هویت، شرکتی در خارج از کشور ثبت میکنند و فعالیتشان را ادامه میدهند. فرزانه شریفی، مدیر آموزش و مدیر انستیتو ملی بازیسازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در گفتوگو با «وطنامروز»، درباره اردوهای آموزش بازیسازی در استانها میگوید: قطعا این رویداد بسیار اتفاق خوبی است و خیر و برکت معنوی و آموزشی برای استانها به همراه داشته است و تیم ما را راغب کرده که بتوانیم در تکتک استانها، شهرستان و روستاها بازیهای رایانهای را بسط و گسترش بدهیم. همچنین با همکاری یکی از معاونتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش هستیم این بوتکمپهای بازیسازی را به شیوه حضوری و مجازی در تکتک روستاهای کشور بتوانیم اجرایی کنیم. بازخورد استانها از برگزاری این رویدادها به طور کامل مثبت بوده است و ما قادر به شناسایی استعدادها در استانها و توانمندسازی آنها بودیم؛ در عین حال سعی کردیم این کار را از استانها مرزی که از محرومیت نسبی در آموزش بازیسازی برخوردار هستند، مثل استانهای سیستانوبلوچستان،کرمانشاه، منطقه آزاد ارس، خراسان جنوبی و یزد شروع کنیم و در حال حاضر در استان بوشهر حضور داریم.
شریفی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف اردوهای آموزش بازیسازی در استانها به طور طبیعی مساله مالی است و به نظرم به خاطر این مساله ما نباید هدف بزرگی همچون شناسایی استعدادها در استانها را به تعویق بیندازیم. قطعا محدودیتهای مالی در هر اقدام اولیهای وجود دارد ولی به لطف خدا در استانها با مشارکت بنیادها و نهادهای مختلف مثل پارکهای علم و فناوری و ادارات کل ارشاد استانها توانستیم به پیشرفتهای محسوسی دست یابیم. از سویی کودکان و نوجوانانی از 8 سال و سنین بالاتر در این رویداد شرکت کردند و ما محدودیت سنی برای این ماجرا نگذاشتیم؛ در حال حاضر هم که در فصل مدارس قرار داریم، بخش عمدهای از بچهها به خاطر تحصیل نتوانستند در این رویداد شرکت کنند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ایام تابستان این رویداد را به صورت گسترده مجدد برگزار کنیم. استعداد نسل جوان، استعداد مناسبی برای این موضوع محسوب میشود به گونهای که با کمترین زمان و فشردگی آموزشها توانستند خود را به این رویداد برسانند.
مدیر انستیتو ملی بازیسازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه با اشاره به اینکه تمرکززدایی از پایتخت همواره جزو برنامههای اصلی این بنیاد به حساب میآید، بیان کرد: باید عرض کنم به این درجه از شکوفایی رسیدهایم که به مدل استاندارد و بهینهای در این عرصه بعد از برگزاری چندین رویداد برسیم و به معنای واقعی بنیاد ملی داشته باشیم تا صرفا متمرکز بر یک شهر نباشد. همچنین میانگین شرکتکنندگان در این بوتکمپها حدود ۷۰ درصد پسر و ۳۰ درصد دختر در رده سنی بالای ۱۵ سال هستند. البته در دورههای اول بوتکمپها برای دانشآموزان در رده سنی ۸ تا ۱۰ سال هم پذیرش داشتیم اما به دلیل دروس فشرده و دشواریهای مراحل آموزش، این رده سنی حذف شد و هماکنون برای رده سنی بالای ۱۵ سال پذیرش آموزش داریم. به هر حال با حضور این رده سنی روند آموزش با سرعت بیشتری طی میشود.
شریفی درباره عمدهترین مشکل صنعت گیم گفت: از لحاظ اقتصادی و تخصصی، مهاجرت بازیسازان عمدهترین مشکل صنعت گیم به شمار میرود؛ به طور مثال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری ما مبنا را در حوزه آموزش بنیاد ملی بازیهای رایانهای اینگونه قرار دادیم که واقعا با تمام موانع این اشتغالآفرینی، توانمندسازی و ایجاد مسیری برای آموزش و تربیت نیروی انسانی برای پیشرفت صنعت بازیسازی سرلوحه کارمان باشد. تیم برگزاری ما روزانه به صورت فشرده 12 ساعت برای هر رویداد وقت میگذارد. من مجدد تاکید میکنم که هدف اصلی ما در همه رویدادها بسط و پیشرفت صنعت گیم، تمرکززدایی و کشف استعدادهای این صنعت در کشور است.
ارسال به دوستان
رونمایی از یک پوستر متفاوت
چراغ شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روشن شد
پوستر شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» توسط محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره و مهدی دوایی طراح پوستر و مدیر هنری این دوره رونمایی شد. به گزارش «وطنامروز»، بعد از ظهر شنبه دوازدهم آذرماه پوستر اصلی شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» توسط محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و دبیر جشنواره «سینماحقیقت»، مهدی دوایی طراح پوستر و مدیر هنری جشنواره و جمعی از مدیران در مرکز گسترش رونمایی شد.
حمیدیمقدم در مراسم رونمایی از پوستر این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» درباره ویژگیهای دوره شانزدهم جشنواره گفت: ویژگی این دوره از جشنواره توجه و تمرکز بر استانها و فیلمسازان با استعداد خارج از پایتخت است. محوری که در ۲ سال گذشته از مباحث اصلی تولید مرکز گسترش بوده توسعه امکانها و فضاهای حمایتی از استانها و فیلمسازان آنها بوده است. خوشبختانه میتوانم این نوید را به مخاطبان جشنواره بدهم که شاهد تبلور آثار مستندسازان با استعداد استانهای دیگر در میان فیلمهای برگزیده بخشهای مختلف هستیم. وی ادامه داد: امسال در جشنواره «سینماحقیقت» رنگآمیزی، تنوع مضامین و فرمهای مختلف را در میان آثار فیلمسازان کمتر شناخته شده اما درخشان شاهدیم، این اتفاق بسیار مهمی در جشنواره است. در این دوره از جشنواره توجه ویژهای به مبحث آموزش میشود و همزمان با برگزاری دوره شانزدهم جشنواره کارگاهها و ورکشاپهای آموزشی و نشستهای تخصصی ویژهای با هدف افزایش تعامل فیلمسازان استانهای مختلف با فیلمسازان مرکز برنامهریزی شده است تا در ادامه شاهد ارتقای سطح سینمای مستند استانها باشیم. این اتفاق هدفی است که در سازمان سینمایی به آن بسیار توجه و برای آن برنامههایی در نظر گرفته شده تا بتوانیم افزایش مخاطبان جشنواره را در مدت پیش رو شاهد باشیم.
دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در پایان درباره ارتباط با صداوسیما در روزهای برگزاری جشنواره عنوان کرد: در 4 دورهای که در این جشنواره حضور داشتم، همیشه تعامل خوبی با صداوسیما وجود داشته؛ امسال هم از سوی شبکههای مختلف سیما از جمله شبکه مستند و... پوشش خبری ویژهای رخ خواهد داد. خرسندیم که امسال سلیم غفوری قائممقام معاونت سیما و محسن یزدی مدیر شبکه مستند سیما در شورای سیاستگذاری این جشنواره حضور دارند و تعامل میان جشنواره و صداوسیما به شکل ویژهای پیش میرود. محل اصلی نمایش و حمایت از آثار مستند تلویزیون است و امیدوارم پوشش اخبار و بحثهای نظری که در جشنواره در جریان است باعث آشنایی مردم با سینمای مستند شود تا این آثار بتوانند وارد چرخه پخش از تلویزیون شوند. طراحی پوستر شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را مهدی دوایی برعهده دارد. وی مدیر هنری، فیلمساز و طراح گرافیک متولد ۱۳۶۰ در تهران است. دوایی دارای مدرک کارشناسی طراحی گرافیک از دانشکده هنر و معماری و کارشناسی ارشد تهیهکنندگی و کارگردانی از دانشکده صداوسیما است. وی فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده و در این ۲ دهه به عنوان مدیر هنری، فیلمساز، مشاور و طراح با سازمانها و مجموعههای مختلفی تجربه همکاری داشته است. گفتنی است مدیریت هنری سیونهمین و چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران- ایسفا در کارنامه مهدی دوایی ثبت شده است.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدیمقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه به صورت آنلاین و فیزیکی برگزار میشود.
ارسال به دوستان
رونمایی از سامانه جامع فروش آنلاین «آی تیکت»
انحصار فروش بلیت سینمای ایران شکسته شد
به منظور توسعه مراکز بلیتفروشی سینمای ایران، سامانه بلیتفروشی «آی تیکت» به همت موسسه سینما شهر راهاندازی شد. به گزارش «وطنامروز»، مراسم رونمایی از سامانه بلیتفروشی «آی تیکت» با حضور هاشم میرزاخانی رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل موسسه سینما شهر، علی سرتیپی رئیس کانون پخشکنندگان سینمای ایران، منوچهر شاهسواری عضو شورای عالی سینما، محمدرضا صابری نایبرئیس انجمن سینماداران، سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز و حسین اسلامی رئیس هیاتمدیره نظام صنفی رایانهای استان تهران در موسسه سینما شهر برگزار شد.
در این مراسم هاشم میرزاخانی گفت: موسسه سینما شهر به عنوان بازوی توسعه فنی و زیرساخت سازمان سینمایی کشور، سابقه ۳۰ سال فعالیت داشته و زحمات زیادی در بستر زیرساخت سینما کشیده است. این در حالی است که با توجه به رشد تکنولوژی، همگام با آن ملزم به ارائه برنامههایی در زمینه توسعه این مهم هستیم.
وی افزود: در حال حاضر با توسعه فضای مجازی، بحث توسعه فروش از طریق فضای آی تی مطرح شده و به دنبال تعامل صنعت سینما با آی تی هستیم و با تفاهم ایجاد شده با اپلیکیشنهایی که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر نصب دارند، فرصت مناسبی برای جذب مخاطب به سینما به وجود خواهد آمد. با همکاری کلیه سامانههای بلیتفروشی، امیدواریم بتوانیم ضریب اشغال سینما را بالاتر برده و با حضور چشمگیر مخاطب در سینما مواجه شویم.
عضو شورای راهبردی اکران اضافه کرد: بستر فروش سینمای ایران به دنبال توسعه است و متاسفانه در حال حاضر ضریب اشغال سینمای ایران 5.2 درصد بوده و این رقم برای کشور فرهنگیای چون ایران با هنرمندان متعدد و مردم هنردوست آن در عرصههای مختلف تاسفآور است، چرا که در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون نفر به سینما آمدهاند و اگر با برنامهریزیهای جدید، به فرآیند توسعه دست پیدا نکند، قطعا سینما متضرر خواهد شد.
مدیرعامل موسسه سینما شهر عنوان کرد: سال جاری تنها ۲ فیلم ما به سوددهی رسیده و ۴ فیلم توانسته تنها هزینههای تولید خود را درآورد و مابقی فیلمها حتی هزینه خود را جذب نکردهاند و این از نظر اقتصادی فاجعه محسوب میشود. ما باید مخاطب را با سینما آشتی دهیم و با تعامل با سایر پتانسیلهای موجود و تولید آثار درخور سینمایی این امر ممکن میشود.
میرزاخانی اظهار کرد: سامانه «آی تیکت» اتفاقی مبارک برای سینمای ایران است که منجر به توسعه سامانههای بلیتفروشی خواهد شد. ما به عنوان کشور در حال توسعه باید به دنبال رشد بوده و لازم است در حوزه دیجیتال تولید نیز قدم برداریم. این امر یکی از خواستههای جدی هنرمندان ما است و مستلزم آن همگامی هنر با صنعت دیجیتال خواهد بود.
در ادامه این مراسم، منوچهر شاهسواری عضو شورای عالی سینما، افزود: آمار مخاطب سینما در سالجاری سطحی است و برای رهایی از این بحران نیاز به زمان است. گاهی بحرانها، خارج از اراده خود صاحبان کسب و کار است. در بستر بازارهای جدید اصل بر مشتریمداری است. نظام مشتریمحور از ابتدا بر جهان جاری بوده و ما نیز با تغییر ماهیت حرفهای و سرمایهای به آن وابستگی مالی داریم. ما در تولید اثر نگران بازگشت سرمایه هستیم اما از افزایش مخاطب لذت میبریم و این خود بخشی از کسب و کار است که محدود به فروش صرف نیست. رضایت، تنوع و تکثر خدمات مهم تلقی میشود.
شاهسواری عنوان کرد: در وجه عمومی همه ما مشتاق و علاقهمند به جمعیت بزرگ هستیم و سینماداران از حضور جمعیت، عکسالعملها و خسارات ناشی از آن خوشحال هستند. امروز اگر کسب و کاری چون سینما موفق نباشد شما هم موفق نمیشوید. همانند آمازون که آن را بازاری میشناسید که با کسب سلیقه مخاطب به بازار فیلم رسیده است. امیدوارم رابطه دوسویه مخاطب و سینما به تامین ذوق و سلیقه مشتری برسد که آن مستلزم سنجش مشتریمداری است.
وی در پایان گفت: امروز با وجود ۱۶۵ هزار صندلی در سینماها، تنها ۵درصد آن اشغال شده است در حالی که این میزان از مخاطب باید حداقل به ۴۵ درصد برسد.
گفتنی است، در ادامه این مراسم تفاهمنامهای ما بین سینماشهر با برنامههای پرکاربرد ایرانی از جمله اسنپ، تاپ، ایزیپی، فام، آیگپ، روبیکا و... امضا و از سامانه بلیتفروشی «آی تیکت» رونمایی شد.
ارسال به دوستان
پس از فروش 1.4 میلیارد دلاری
«تاپ گان: ماور» دوباره به سینماها بازگشت
پس از فروش 1.4 میلیارد دلاری فیلم «تاپ گان: ماوریک»، این فیلم دوباره اکران خود را شروع کرد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم «تاپ گان: ماوریک» با بازی تام کروز بار دیگر با اکران محدود به سینماها بازگشت.
فیلم «تاپ گان: ماوریک» در فصل تعطیلات به سینماها برگشت و از جمعه ۲ دسامبر اکران مجددش را شروع کرد. این دنباله پرفروش قرار است به مدت ۲ هفته در پردههای نقرهای بماند و به شیوه آیمکس هم به نمایش درآید. این فیلم همین حالا هم در سرویسهای خانگی در دسترس است و ۲۲ دسامبر هم قرار است در شبکه پارامونت پلاس نمایش داده شود.
«تاپ گان: ماوریک» با فروش 1.486 میلیارد دلاری در سراسر دنیا، پرفروشترین فیلم تاریخ استودیوی پارامونت و کارنامه تام کروز شده که از این میزان 716.6 میلیون دلار آن در آمریکای شمالی کسب شده بود. این فیلم که عنوان پرفروشترین فیلم سال را از آن خود کرده، حماسه دایناسورهای یونیورسال یعنی «دنیای ژوراسیک: قلمرو» را که تنها فیلم دیگری است که سال ۲۰۲۲ از مرز میلیارد دلار عبور کرد و 1.001 میلیارد دلار فروخت براحتی پشت سر گذاشت.
در آمریکای شمالی این فیلم پنجمین فیلم پرفروش تاریخ آمریکا و پرفروشترین فیلم سال شد و با پیشی گرفتن از «یخزده ۲» دیزنی با فروش 1.450 میلیارد دلار، به یازدهمین فیلم پرفروش تاریخ بدل شده است. برای صاحبان سینماها اکران مجدد «ماوریک» فرصت مغتنمی است، زیرا بشدت نیاز به فیلم دارند. روز شکرگزاری امسال گزینههای زیادی برای سینماروها وجود نداشت و تنها فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» بر پرده بود و تا زمانی که «آواتار: راه آب» در ۱۶ دسامبر از راه برسد، وضعیت سینماها به همین منوال خواهد بود. حالا شاید «ماوریک» بتواند دوباره جماعتی را به سینماها بکشاند.
کمپانیها امسال در مقایسه با دوران پیش از پاندمی ۳۸ درصد فیلم کمتری روانه سینماها کردند و در نتیجه باکس آفیس به نسبت سال ۲۰۱۹ کاهشی ۳۳ درصدی را نشان میدهد.
«ماوریک» چند رکورد برای تام کروز ثبت کرد از جمله نخستین فیلم او شد که در نخستین آخر هفته اکرانش از فروش ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرد و نخستین تجربه سینمایی او شد که بیش از یک میلیارد دلار فروخت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|