|
ارسال به دوستان
اخبار
«شهباز» روی آنتن تلویزیون
مجموعه تلویزیونی «شهباز» در ژانر پلیسی- معمایی از شنبه 8 بهمن روی آنتن تلوزیون میرود. به گزارش «وطنامروز»، مجموعه تلویزیونی «شهباز» از شنبه 8 بهمن ساعت 22:15 از شبکه یک پخش میشود. این سریال که در گروه فیلم و سریال شبکه ۵ سیما تولید شده است، از ابتدای هفته آتی هر شب ساعت 23 نیز روی آنتن این شبکه خواهد رفت.
«شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی، تهیهکنندگی امیرحسین آشتیانیپور و مهدی علینقیپور و نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی-معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری در 30 قسمت 42 دقیقهای تهیه و تولید شده است.
«شهباز» روایت زندگی دختری به نام نجوا دانشجوی نخبه در حوزه برنامهنویسی رایانه است. او به دلیل کنجکاوی و دانش فوقالعاده خود ارتباطات گستردهای در فضای وب پیدا کرده و معتقد است مرگ دوست صمیمیاش که بتازگی در یک سانحه از دنیا رفته، تصادف نبوده و ارتباط مستقیمی با یک شبکه مخفی خرابکارانه اینترنتی به نام ارغوان دارد. نجوا به دنبال پیدا کردن مدارکی علیه شبکه ارغوان در فضای دارکوب شروع به برقراری ارتباط میکند. از سوی دیگر گروهی از نیروهای امنیت سایبری با رهبری مامور زبدهای به نام حسام در مأموریتی به اسم شهباز، سالهاست به دنبال کشف هویت گرداننده اصلی شبکه ارغوان هستند.
***
ابوالحسن مختاباد درگذشت
سیدابوالحسن مختاباد شامگاه یکشنبه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. به گزارش «وطنامروز»، سیدابوالحسن مختاباد منتقد، پژوهشگر موسیقی و از روزنامهنگاران پیشکسوت و سرشناس حوزه تخصصی موسیقی شامگاه یکشنبه بر اثر سکته قلبی درگذشت.
سید ابوالحسن مختاباد (متولد ۲۲ دی ۱۳۴۸ در امره) نویسنده، منتقد، پژوهشگر موسیقی و روزنامهنگار ایرانی بود. او همچنین برادر سیدعبدالحسین مختاباد خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی است.
مختاباد تابستان ۱۳۷۲ به کار در نشریه مشغول شد. بهمن همان سال با کار در بولتن جشنواره تئاتر فجر، کار حرفهای خود را آغاز کرد و سپس در بهار ۱۳۷۳ به عنوان عضو تحریریه روزنامه همشهری وارد این روزنامه شد و تا همین اواخر با این روزنامه و تعداد دیگری از رسانهها همکاری داشت. مختاباد فعالیت صنفی در حوزه موسیقی را با انتخاب به عنوان بازرس کانون پژوهشگران خانه موسیقی در سال ۸۱ آغاز کرد و سپس در کنار سردبیری نشریه خبری این نهاد، در دورههای بعد به عنوان عضو (۱۳۸۳–۱۳۸۵)، نایب رئیس (۱۳۸۵–۱۳۸۷) و رئیس هیاتمدیره (۱۳۸۷–۱۳۸۹) این کانون انتخاب شد.
در این دوره او دبیری سمینار بررسی ۳ دهه موسیقی ایران را در ۷ میزگرد در جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۸۷ بر عهده داشت که به درخواست کامبیز روشنروان به عنوان دبیر جشنواره این میزگردها را برگزار کرد.
***
اصلاح رنگ «بچه زرنگ» به اتمام رسید
اصلاح رنگ انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» توسط سامان مجد وفایی نهایی شد. به گزارش «وطنامروز»، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» جدیدترین ساخته گروه هنر پویا به تهیهکنندگی حامد جعفری این روزها مراحل نهایی پس از تولید را سپری میکند.
پس از آنکه فرآیند تدوین نهایی انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» در هفتههای گذشته توسط حسن ایوبی روی تصاویر نهایی فیلم به پایان رسید، بتازگی اصلاح رنگ این اثر نیز توسط سامان مجد وفایی نهایی شد. سامان مجد وفایی درباره اصلاح رنگ «بچه زرنگ» بیان کرد: اصلاح رنگ در پروژههای انیمیشنی بسیار پیچیدهتر از فیلمهای رئال است، ما برای اصلاح رنگ این اثر به همراه کارگردان بیش از ۳۰ جلسه کار کردیم تا بتوانیم به یک نسخه با کیفیت و قابل دفاع برسیم. انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» این روزها خود را برای نمایش عمومی آماده میکند و در روزهای پایانی مراحل پستولید قرار دارد.
انیمیشن سینمایی «بچهزرنگ» محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعه گروه هنر پویاست که تهیهکنندگی آن را حامد جعفری و کارگردانی آن را بهنود نکویی و محمدجواد جنتی بر عهده دارند.
***
انتصاب سرپرست خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ
رئیس مرکز سیمرغ در حکمی سرپرست خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ را منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، مجیداکبر شاهی در حکمی اسماعیل بهمنآبادی را به سمت سرپرست خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ منصوب کرد.
در حکم اکبرشاهی خطاب به سرپرست خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ، بر شناسایی جوانان مستعد انقلابی در عرصه هنر و رسانه از سراسر کشور، ایجاد شبکه نیروی انسانی متخصص و توانمند به منظور همکاری با رسانه ملی در قالب کارگردانی آثار نمایشی و غیر نمایشی، فیلمنامهنویسی، سردبیری و تهیهکنندگی، مستندسازی، بازیگری، اجرا و بهرهمندی از نظرات کارشناسان تاکید شده است. اسماعیل بهمنآبادی سابقه مدیریت گروههای برنامهسازی و طراحی و تهیهکنندگی فیلمهای کوتاه، نماهنگ و برنامههای متنوع تلویزیونی را بر عهده داشته که برنامههای تلویزیونی جاذبه، گوهرشاد، یک و بیست و... از جمله آنهاست.
اکبرشاهی همچنین از زحمات مخلصانه و ارزشمند علی فروغی در راهاندازی و اداره فعالیت خانه تولیدات جوان رسانه ملی قدردانی کرده است.
ارسال به دوستان
ابزار کنشگری مخاطب با «تئاتر کاربردی»
تئاتر کاربردی هنر تبیینی است
محمدعلی میرزایی*: برای هر کارگردان و نمایشنامهنویسی در دنیای گسترده تئاتر، «کنشگری» مخاطب بسیار اهمیت دارد؛ اینکه تماشاگر قدم به قدم و پا به پای بازیگران حین اجرا همراه باشد، قطعا برای هر آرتیست حرفهای لذتبخش است و او را به وجد میآورد اما مساله مهم این است که چگونه باید تماشاگر را به طور اصولی در اجرای «نمایش» همراه کرد. یکی از ابزارهای رسیدن به اصل اساسی در نمایش، «تئاتر کاربردی» است؛ تئاتری که این روزها متاسفانه بسیار کم از آن میشنویم و میبینیم، در صورتی که تئاتر کاربردی به هنر نمایش جنبه کاربردی میدهد. تئاتر کاربردی، یک ابزار به شمار میرود؛ ابزاری که در دستان مردم است و تمرین گفتوگوی انتقادی هم به شمار میرود. تئاتر کاربردی حتی میتواند اشتغالی پویا برای تمام تئاتریهای ایران مهیا کند. «میلاد جباریمولانا» کارگردانی جوان اما با سابقه است. بیش از ۵۰ فیلم کوتاه کارگردانی کرده و با هر مضمونی هم کار تئاتر انجام داده؛ از اجتماعی و دفاعمقدس گرفته تا سیاسی، مذهبی و تاریخی. نمایشهایی چون «رویای شب دهم اردیبهشت» را در تالار وحدت، «سکوت سال 10 هجری» را در سالن تئاتر ایرانشهر، خانه هنرمندان و سنگلج، نمایش «چرخ و فلک»، «کلانتر» (چخوف) و «دموکراسی سفارشی» را در زندان قصر و «زمان در حبس قصر» را در موزه عبرت به صحنه برده است. وی زندانهای عبرت و قصر رژیم سابق را تبدیل به مکانی برای اجرای «تئاتر کاربردی» کرده است. جباری درباره کارکرد «تئاتر کاربردی» به «وطن امروز» اینطور گفت: اولین سوالی که مطرح میشود، این است: آیا «تئاتر مرسوم»، نمایشهایی که در حال حاضر شاهدش هستیم، پاسخگوی عموم شهروندان است یا خیر؟ و دومین سوال این است که تئاتر چگونه میتواند با تمام مردم ارتباط برقرار کند و چرا عادت کردیم بگوییم تئاتر خوب برای خواص بوده و تئاتر ضعیف برای عوام است و اینکه چطور میشود فرهنگ تئاتر را در همه ابعاد جامعه گسترش داد؟ تئاتر کاربردی، تئاتری است که فرقی بین مردم قائل نیست و به تمام دغدغههای جامعه اهمیت میدهد و به همین علت از جایگاه مناسبی در میان مردم برخوردار است. یکی از شاخههای تئاتر کاربردی، تئاتر شورایی است که همه را مستعد خلق تئاتر میداند و تئاتر را صرفا در تملک و انحصار یک عده نمیداند. تئاتر کاربردی، ابزاری پیشرو و موثر به شمار میرود که شاخههای متعددی دارد.
* مردم با تئاتر کاربردی ارتباط خوبی برقرار میکنند
وی ادامه داد: تئاتر هنر گشادهدست و سخاوتمندی است. تئاتر کاربردی یک میانرشته به حساب میآید که در همه جای دنیا هم کاربرد آن ترویج فرهنگ شهروندی است و مردم را درگیر میکند و مردم هم در مقابل با لذت هنرمند شدن آشنا میشوند. مخاطب در تئاتر مرسوم کنشپذیر است ولی در تئاتر کاربردی قطعا مخاطب ما کنشگر است. نمایشهای مرسوم عمدتا فرآوردهمحور هستند اما تئاتر کاربردی، فرآیندمحور است. در اجراهای مرسوم اجرا تا پایان ثابت است ولی در تئاتر کاربردی اجراها هر لحظه میتواند دستخوش تغییر شود. هدف تئاتر مرسوم تفسیر نمایشنامه است، در صورتی که هدف تئاتر کاربردی منتج به تغییر سبک زندگی میشود. سال ۹۴ نقطه عطف دوم فعالیت هنری من شد؛ زمانی که پژوهشهایم مرا به تئاتر کاربردی و نمایش «زمان در حبس قصر» رساند که شاخهای از تئاتر موزه یا میراث محسوب میشود.
جباری افزود: این نمایش در حالی به اجرا در موزه قصر رفت که برای نخستین بار نوع این تئاتر در ایران اجرا میشد البته نه فقط در ایران، بلکه در کشورهای همسایه هر چند که در حال حاضر کشورهایی چون ترکیه از ما تا حدودی پیشی گرفتهاند و به بحث گردشگری سیاه در این عرصه میپردازند اما آن دوره چنین شاخههایی از تئاتر وجود نداشت، بنابراین در آن سال برای اینکه نخستین موزه زنده ایران را در شاخه تئاتر کاربردی به راه بیندازم، خیلی سختی کشیدم. هر چند پژوهشهایش خیلی لذتبخش بود اما ساختار اجراییاش اذیتکننده شد، چرا که دستتنها بودم و مدیران عموما به خاطر عدم شناختی که داشتند، از آن پشتیبانی نمیکردند. مثلا برای دریافت بودجه خیلی مشکل داشتم که تنها مدیریتی که در این عرصه مرا یاری کرد، دوست و معلمم حاجحسین هوشیار بود که الان هم مدیر فرهنگی شهرداری منطقه ۲۲ است. واقعا امیدوارم مدیران فرهنگیای پیدا شوند که از جوانانی که حرفی برای گفتن دارند، نوآوری، کار جدید یا حتی یک بومیسازی دارند، حمایت کنند؛ هر چند حداقلی باشد اما واقعا اثرگذار است.
* تئاتر کاربردی ابزاری برای رسیدن به جهاد تبیین
نویسنده و کارگردان یادآور شد: یک مدل تئاتر کاربردی تئاتر شبیهسازی است، مثلا من یک طرحی برای شبیهسازی دهههای 50، 60 و 70 دارم که یک محله با مقیاس بزرگ را شبیهسازی کنم، مثلا یک فردی میخواهد یک شبانهروز یا بیشتر در دهه 70 زندگی کند، در هتلی ساکن شود، سبک غذاهای دهه 50 را بخورد، فیلمهای آن دهه را تماشا کند و همه عواملی هم که آنجا کار میکنند، هنرمندان تئاتر هستند. نمونه چنین ایدهای را ایتالیا در دهکدهای پیاده کرده است. شاخه دیگر تئاتر کاربردی، تئاتر درمانی و قصهگویی است. آنچه خانههای سالمندان ما بدان نیاز دارند، این است که چند نیروی تئاتر فعال شوند، تئاتر خاطره به راه بیندازند که همین باعث دور شدن سالمندان از آلزایمر میشود. مدل نمایشهایی که ما در موزه عبرت و قصر هم اجرا کردیم، تئاتر موزه و میراث است که خیلی هم به درد دانشآموزان میخورد، یعنی به اعتقاد من دانشآموزی که این ۲ نمایش را دیده باشد، یک کتاب تاریخ معاصر دوره دبیرستان را یاد گرفته است. وی تصریح کرد: در نهایت اینکه تئاتر کاربردی به خاطر اینکه حوزه تفکر، پژوهش و تحقیق است، علمیترین نوع تئاتر دنیاست و کار سادهای نیست. متأسفانه همه هنرمندان ما عادت کردهاند به کار تئاتر صحنهای مرسوم و روتین که همه چیز در آن مشخص است و یک دانشجوی سال اولی تئاتر هم میتواند اینطور کار کند اما تئاتری که بتواند مخاطب را به چالش بکشد، مثل شاخه تئاتر شورایی که در یک بخشهایی آرین رضایی و دیگر دوستان کار کردهاند، اثرگذارتر است. ما در تئاتر کاربردی ردپای تبیین را مشاهده میکنیم و به طور کامل ملموس است که ساختار تئاتر کاربردی تبیینی است و به همین دلیل میتوان گفت تئاتر کاربردی ابزاری برای رسیدن به جهاد تبیین به شمار میرود و در نهایت باید گفت در کشورمان به تئاتر کاربردی به صورت اساسی توجه نکردهایم؛ منابع آن محدود است و حتی در جشنواره امسال تئاتر فجر هم اثری از تئاتر کاربردی نیست.
* روزنامهنگار
ارسال به دوستان
برگزاری نمایشگاه ملی «شهر خانواده» در باغ هنر
الگوی جدید در زندگی
مهدیه سهرابی: نمایشگاه ملی «شهر خانواده» با شعار سبک زندگی نسل آینده و با معرفی دستاوردهای فرهنگی، از پنجشنبه ششم تا ۱۲ بهمنماه در کوشک باغ هنر تهران به صورت سانسبندی شده از ساعت ۹ تا ۱۸ برگزار میشود. در این نمایشگاه، هر روز ۴ سانس اجرایی وجود دارد. پنجشنبه ۶ بهمن افتتاحیه این نمایشگاه است و از ساعت ۱۴ تا ۱۸ پذیرش سانس صورت میگیرد. همچنین هر روز علاوه بر زمانهای سانسبندی شده، ۲ سانس عمومی هم برای آخر روز در نظر گرفته شده است که سانسهای عمومی، ناظر بر پخش و اکران یکسری محصولات فرهنگی هستند و عموم میتوانند از آنها استفاده کنند. مثلاً ممکن است انیمیشنی که در حال حاضر روی پرده سینماست یا نمایش عروسکی همان انیمیشن در معرض دید عموم قرار بگیرد که این سانسهای عمومی، از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ و ۱۸:۳۰ تا ۲۰ شب خواهد بود.
سیدامیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور، در نشست خبری درباره اهداف، نحوه و نوع اجرای این نمایشگاه میگوید: یکی از محورهایی که در مجموعه شورای فرهنگ عمومی روی آن تمرکز کردهایم، سبک زندگی خانواده است که این سبک زندگی با محصولات فرهنگی درون خانواده در ارتباط است. مثل لباسهایی که پوشیده میشوند، اسباب بازی که داخل خانه است، فیلمی که تماشا میشود، بازی بچهها و... که جزو محصولات فرهنگی هستند و درون خانواده استفاده میشوند.
او ادامه میدهد: نمایشگاه شهر خانواده، یک الگوی جدید و کاربردی برای خانوادهها به ارمغان میآورد که در ساحتهای زندگی کردن آنها درون خانواده است. مثلاً میگوییم در اتاق خواب بچهها، در اتاق نشیمن، در اتاق بازی، در اتاق کار و مطالعه باید وسایل فرهنگی که مناسب این اتاقها هستند، قرار بگیرند و این محصولات را میتوان در آنها جانمایی کرد تا عملاً فرزندان خانواده بتوانند با این محصولات درگیر شوند و ارتباط موثری بگیرند. ضمن اینکه این محصولات خودشان پیام، شخصیت و عنصر فرهنگی ایرانی هم دارند. نمیخواهیم دوباره بتمن را تولید کنیم و دوباره، شخصیتهای اینچنینی در خانواده استفاده شوند، بلکه قصد داریم شخصیتهای ایرانی در قالب محصولات در خانوادهها مورد استفاده قرار گیرند.
آقایی گفت: چالش اصلی خانوادهها، کاربردی کردن محصولات است. یعنی آنها میگویند وقتی کتاب تصویری کودک خریداری میکنیم باید برای چه زمانی در خانواده استفاده کنیم؟ به عنوان قصه شب برای بچهمان بخوانیم؟ یا بازی را در اتاق نشیمن جانمایی کنیم که همه اعضای خانواده هستند و یک بازی تیمی انجام شود تا اثربخشی رفتار مخاطب در درون خانواده افزایش پیدا کند؟ در واقع، این نمایشگاه الگویی از این فضا را به وجود میآورد و سعی میکند تجربه نمادینی را برای بازدیدکنندگان نمایشگاه به همراه داشته باشد و به همین دلیل، نمایشگاه «شهر خانواده» نام گرفته است.
دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: با برگزاری این نمایشگاه، انگار داریم به خانواده در داخل شهر توجه میکنیم و این توجه از طریق محصولات فرهنگی تولید شده در شهر است که در خانواده مصرف میشود. یعنی تأکید اساسی ما روی هویت خانوادگی است که تولیدکنندگان محصولات فرهنگی باید آن را در فرهنگ تولید شده در شهر حفظ کنند، زیرا در خانهها مورد استفاده قرار میگیرند و به همین دلیل، شعار نمایشگاه، سبک زندگی نسل آینده ایران است؛ چرا که نسل آینده از این محصولات فرهنگی استفاده میکنند و این کالاها روی آنها و رفتارشان تأثیر میگذارد، بنابراین محصولات فرهنگی باید باعث ارتقای هویت آنها شوند.
ارسال به دوستان
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اعلام کرد
11 میلیارد تومان در انتظار جشنواره تجسمی فجر
گروه فرهنگوهنر: دیروز نشست رسانهای پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مسؤولان برگزاری و اهالی رسانه برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در ابتدای نشست گفت: انقلاب اسلامی بعد از ۴ دهه فعالیت همچنان محکم و استوار است. این انقلاب که به فرموده امام(ره) انقلابی فرهنگی بود، باعث تجلی مفاهیم و سلوک در عرصه اجتماعی هنر شد. این اتفاق بر هنر تأثیر مستقیم داشت و هنر توانست به عنوان رساترین زبان، تأثیرگذار باشد و اهداف انقلاب را پیش ببرد. جشنواره فجر برآمده از همین تفکر و اندیشه است.
عبدالرضا سهرابی افزود: جشنواره فجر پانزدهم در آستانه گام دوم انقلاب برگزار میشود و روح بیانیه گام دوم روح امید و خوشبینانه نگریستن به آینده است. این مهم در جهاد تبیین مؤثر است تا یک موضع و موقعیتی را نمایان کند که بسیار کمکرسان است. از همه دعوت میکنم به افتتاحیه بیایند و از آثار دیدن کنند که دوستان چه فخری را آفریدند، بویژه بخش استانها و شهرستانها که امسال سنگ تمام گذاشتند.
سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل جشنواره در ادامه این نشست اظهار داشت: پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر طبیعتاً با بازخوردهایی مواجه بوده است. بر این اساس سعی شد از همین بازخوردها، کارش را جلو ببرد. در این جشنواره، با رویکرد هنر متعالی سعی کردیم همه سطوح را مدنظر داشته باشیم تا به موضوعات مختلف پرداخته شود. نزدیک به ۴۵ روز فرصت ارسال اثر داشتیم که بعد از این مرحله، انتخاب و داوری در ۲ مرحله برگزار شد. بخش «طوبای زرین» و بخش ویژه «قلهها» از بخشهای جشنواره پانزدهم هستند.
وی افزود: ۲ بخش جنبی کاریکاتور بینالملل و پوستر داریم که بحث استاد شاگردی در این ۲ بخش مطرح است. یکی از بخشهای ویژه ما که قابل توجه است، تجسم هنر است که یکی از گامهای مؤثر جشنواره تجسمی فجر در راستای تمرکززدایی خواهد بود، چرا که ما باید استعدادهای جوان را در عرصه بینالملل داشته باشیم.
میرهاشمی درباره آمار دقیق شرکتکنندگان این دوره گفت: در این دوره از جشنواره ۸۶۲۷ اثر از ۳۸۰۱ هنرمند ارسال شده که از این تعداد، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار جشنواره در بخشهای مختلف «طوبای زرین» و بخش ویژه «قلهها» راه یافتهاند. همچنین ۱۴۳۰ اثر در بخش «کیوریتوری کتاب سال کاریکاتور»، ۱۲۵ اثر در بخش نمایشگاهی «کتاب سال کاریکاتور» و ۷۲ اثر در بخش «کیوریتوری نمایشگاهی پوستر» حضور دارند.
دبیرکل جشنواره پانزدهم در پاسخ به پرسشی درباره ناشناخته بودن اعضای هیأت داوری توضیح داد: اکثر اعضای هیأت داوران از اعضای هیأت علمی دانشگاهها هستند اما برخی خرده گرفتند که چرا از جوانان استفاده نکردیم که باید بگویم در دورههای قبل و این دوره جشنواره از جوانانی که از بهترینها هستند بهره گرفتهایم.
* بودجه این دوره جشنواره تجسمی 11 میلیارد تومان است
عبدالرضا سهرابی، مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره بودجه جشنواره گفت: مبلغ بودجه رقمی حدود ۸ میلیارد در نظر گرفته شد اما با توجه به موضوعاتی که در جلسات شورای سیاستگذاری مطرح شد، این مبلغ به ۱۱ میلیارد تومان افزایش یافت. گفتنی است، مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز جمعه ۷ بهمنماه در مجموعه صبا فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
«کُلنّا قاسم» منتشر شد
خاطرات زندانیان بحرینی از ایام شهادت سردار دلها
کتاب «کُلنّا قاسم»؛ خاطرات زندانیان بحرینی از ایام شهادت حاجقاسم با مشارکت بنیاد مکتب حاجقاسم از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «کُلنّا قاسم»؛ خاطرات زندانیان بحرینی از ایام شهادت حاجقاسم با ترجمه نعیم شرافت و بازنویسی میرمحمدابراهیم یزدانی، با مشارکت بنیاد مکتب حاجقاسم و از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شد.
حاجقاسم سلیمانی به عنوان سیدالشهدای مقاومت، با وقف زندگی خود در مسیر مقاومت، ثمرات و دستاوردهای عظیمی را برای مردم ایران و منطقه به ارمغان آورد. این شهید عزیز پس از شهادت نیز با تشییع دهها میلیونی خود در کشورهای ایران و عراق، پیام «مقاومت تا شهادت» را به گوش جهانیان رسانید. روایت خاطرات زندانیان بحرین از شنیدن خبر شهادت شهید سلیمانی و ابراز علاقه آنها به این شهید، بخشی از ثمرات و دستاوردهای این پیغام جهانی شهید سلیمانی است که نشانگر درستی و استواری مسیر او و همراهان شهیدش است.
این کتاب، خاطرات مردانی است که در سوگ شهیدی گریه میکنند که برخی از آنها تاکنون او را از نزدیک ندیدهاند؛ مردی که فرماندهی دلها را در دست داشت. این کتاب، روایت مظلومیت شیعه و استواری جوانان مقاومت در مقابل ظلم و ستم حکومتهای مستکبر جهان است. مردانی در این کتاب برای شما خاطره میگویند که با هدف آزادی جنگیدند و هماکنون در بند زندانهای آلخلیفه هستند اما همچنان استوار و امیدوار به گرفتن انتقام خون فرمانده خودشان، مقاومت میکنند.
حاجقاسم از بین ما و مردم منطقه رفت اما امتداد راه و یاد او در محور مقاومت، همیشه باقی میماند. وقتی از حسین (زندانی بحرینی)، درباره وضعیت بحرین بعد از شهادت حاجقاسم سؤال کردم، گفت: «شیعیان بحرین همچون سایر مردم آزادیخواه جهان روزها و شبهای زیادی برای حاجقاسم راهپیمایی و عزاداری برپا کردند. جوانان و مردم انقلابی، شبانه به پخش شبنامه و شعارنویسی در رثای شهدای مقاومت مشغول بودند و روی دیوارهای شهر مینوشتند، کُلُّنا قاسم!» آری، حاجقاسم حرارتی در دل بچههای محور مقاومت از سوریه تا لبنان و از لبنان تا بحرین و از بحرین تا پاکستان روشن کرد که شعلههای آن کاخهای مستکبران و ظالمان در منطقه را به آتش خواهد کشید.
آنچه در روایت زندانیان بحرین از نظر میگذرد، تنها بخش کوچکی از عمق استراتژیک شخصیت مردمی و جهادی شهید سلیمانی است که تا سلولهای زندان «جو» در بحرین نیز نفوذ کرده و آلخلیفه را به ترس انداخته است. «حاجقاسم» تنها فرمانده میدان شام و عراق نبود، بلکه الگوی تمام زنان و مردان محور مقاومت در جهان است و برادران بحرینی ما چه خوب گفتهاند: «کُلُّنا قاسم!» همه ما قاسم سلیمانیِ زمان خودمان هستیم، در مبارزه با استکبار و ظلم طاغوتها.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|