|
ارسال به دوستان
قریب نیم قرن پس از نمایش نخستین سریال درباره قیام تنگستان، یک پروژه سینمایی با محوریت شهید رئیسعلی دلواری آغاز میشود
سینما دلتنگ دلیران تنگستان
یک قرن و ۸ سال پیش، در روزهای بیسر و سامانی جهان، در خلال جنگ اول جهانی، ساحل خلیجفارس شاهد شهادت یکی از سرداران سرافراز مبارزه تاریخی ملت ایران با استعمار و سلطه بیگانگان بود. شهید رئیسعلی دلواری رهبر قیام دلیران تنگستان بوشهر علیه نیروهای اشغالگر بریتانیا بود که بدون توجه به اعلام بیطرفی حکومت وقت ایران و در اوج استیصال دولت قاجار به دنبال تسلط بر جنوب ایران بودند. حرکت و قیام استقلالطلبانه رئیسعلی را باید در استمرار تلاش چندقرنه مردم ایران بویژه ساکنان مناطق جنوب کشور در حفظ استقلال ایران و حفظ پیوستگی فرهنگی و سرزمینی با سرزمین اصلی جستوجو کرد. جنوب ایران بویژه استان بوشهر در تحولات ۲ سده اخیر در 4 نوبت مورد هجوم نیروهای انگلیسی در سالهای ۱۸۳۷، ۱۸۵۶، ۱۹۰۹ و ۱۹۱۵ میلادی قرار گرفت. پیش از آن پرتغالیها در قرن شانزدهم به عنوان نخستین یورشکنندگان در بندر ریگ و در فاصله ماههای آوریل تا ژوئیه ۱۵۱۹میلادی در ریشهر حضور یافتند. سپس تصرف جزیره خارک توسط هلندیها در سال ۱۷۵۳میلادی اتفاق افتاد که در هر کدام از مراحل یادشده با مقاومت نیروهای مردمی جنوب همراه بوده است. در آغاز جنگ اول جهانی، به رغم اعلام بیطرفی دولت مرکزی ایران، قوای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، ایران را در معرض هجوم قرار دادند و کشتیهای جنگی انگلستان ۲۸ رمضان سال ۱۳۳۳ هجری قمری برابر با ۸ آگوست ۱۹۱۵/ ۱۶ مرداد ۱۲۹۴ به قصد تصرف بوشهر و نواحی آن، در مقابل آن لنگر انداختند و خارک، بوشهر، برازجان و... را بلافاصله به اشغال خود در آوردند. در همین زمان علما و مجتهدان مقیم نجف و کربلا از جمله میرزای شیرازی دوم در فتواهای جداگانهای علیه بریتانیا اعلام جهاد کردند. رئیسعلی دلواری در راس قوای تنگستانی با همراهی خالوحسین بردخونی در راس قوای دشتی، حسینخان چاهکوتاهی و زایرخضرخان اهرمی علیه اشغالگران به نبرد پرداختند. در ۳ شوال ۱۳ آگوست انگلیسیها عملیات حمله به دلوار را آغاز کردند. نیروهای تنگستانی و دشتی دست به شبیخون علیه انگلیسیها زدند و تلفاتی به آنان وارد آوردند و آنها را مجبور به عقبنشینی کردند. ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳قمری (۳ سپتامبر ۱۹۱۵) رئیسعلی دلواری در یک حمله شبانه به مواضع دشمن (انگلیسیها) در منطقه «تنگک صفر» توسط یکی از خودیهای خائن، از پشت هدف گلوله قرار گرفت و در 33 سالگی به شهادت رسید. پیکر او ابتدا در نزدیکی حرم امامزادهای در روستای کلهبند به خاک سپرده شد اما به موجب وصیت خود رئیسعلی، بعدتر در جوار حرم امیرالمومنین در وادیالسلام نجف دفن شد. جالب اینکه صدوهشتمین سالگرد شهادت او با ایام اربعین حسینی مصادف شده که فرصتی برای زیارت مزار این مرد بزرگ در نجف اشرف توسط میلیونها زائر ایرانی فراهم میآورد. اگرچه زندگی افتخارآمیز این سردار جوان وطن در مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» اثر ماندگار زندهیاد همایون شهنواز بخوبی به تصویر کشیده شده و حافظه جمعی ۳ نسل ایرانیان نسبت به قیام رئیسعلی علیه استعمار را شکل داده است اما به نظر میرسد نسل جوان کشور به اندازهای که باید با شخصیت و تلاش رئیسعلی و دیگر سرداران راه استقلال ایران آشنا نیستند. در فاصله سالهای 1350 تا 1352 دوربین همایون شهنواز نبرد دلیرانه رئیسعلی دلواری و یارانش با متجاوزان انگلیسی در جنوب ایران را در قالب این سریال و در قابی سیاه و سفید به تصویر کشید. نخستین پخش این سریال به اسفند 1353 بازمیگردد و تا بهار سال بعد از آن ادامه یافت. محمود جوهری انتخاب موفق شهنواز با وجود فوت زودهنگامش، در نقش رئیسعلی جاودانه شد. حال این نیاز وجود دارد تا سینمای برخاسته از انقلاب اسلامی نیز به این قهرمان ملی ادای دین کند. پس از چند تلاش نافرجام، سرانجام رضا میرکریمی پروژه ساخت فیلم درباره رئیسعلی دلواری را کلید زده است. پرداخت یک قهرمان ملی با آن سابقه تاریخی مهم و درخشان در سینما و تلویزیون نیازمند کارهای پژوهشی است. پیشبینیها حکایت از آن دارد پیشتولید این فیلم درباره سردار تنگستان رئیسعلی دلواری پاییز آغاز میشود.
* سمپوزیوم دلدار دلوار
همزمان با روز مبارزه با استعمار انگلیس سپمپوزیومی با عنوان «دلدار دلوار» در فضای داخلی و بیرونی موزه شهدا برگزار شد. این سمپوزیوم صبح دیروز 12 شهریورماه در سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و به ابتکار محمد کرماللهی، معاون هنری بنیاد شهید و حمید ساروخانی، رئیس اداره تجسمی و نمایش این بنیاد برگزار شد. اجرای نمایش خیابانی «دلدار دلوار» به کارگردانی فرزند شهید روزبهانی یکی از بخشهای این برنامه بود. این نمایش که در پیادهراه مقابل موزه شهدا اجرا شد، به زندگی و شخصیت رئیسعلی دلواری میپردازد. در همین پیادهراه ناصر تقیزاده، هنرمند نقاش و جانباز، همراه با فرزندان چند تن از شهیدان، تابلوهایی را با بهرهگیری از شهدای مبارزه با استعمار نقاشی کردند. همچنین محسن شعبان، هنرمند خوشنویس نیز در همین فضا به خطاطی پرداخت. در فضای داخلی موزه نیز نمایشگاه کاریکاتور برپا بود. ساخت سردیس رئیسعلی دلواری توسط هنرمند نقاش، عباس برزگرگنجی در فضای داخلی موزه، بخش دیگری از این برنامه بود. در جای جای موزه بنرهایی از تصاویر مبارزهکنندگان با استعمار انگلیس نصب شده بود. بنرهایی نیز از دیگر چهرههای قیام تنگستان از جمله باقرخان تنگستانی، آیتالله آلعصفور، شیخ محمدحسین مجاهد، آیتالله سیدعلی نقی دشتی، خالو حسین دشتی، شیخ حسینخان چاهکوتاهی، تنگستانی دیده میشد.
ارسال به دوستان
انتقال جامجم از آنتن به اینترنت
زمزمههای متوقف شدن پخش ماهوارهای شبکه جهانی جامجم پس از ۲۶ سال این روزها در ساختمان شیشهای صداوسیما جدیتر از هر زمان دیگر به گوش میرسد.
آخرین خبرها حاکی از آن است دوره فعالیت این شبکه برونمرزی رسانه ملی حداقل به شکل قبلی یعنی پخش ماهوارهای به شیوه برودکست به پایان رسیده و گویا تصمیم بر ادامه فعالیت شبکه به شکل اینترنتی است. سرنوشتی که احتمالا انتظار تعداد دیگری از شبکههای سیما را هم میکشد. با این همه پس از اعلام خبری مبنی بر سپردن ماموریت انتقال شبکه جامجم از بستر برودکست به بستر اینترنت به حسن ملکی از سوی روابط عمومی معاونت سیما، این خبر به سرعت از روی تارنمای رسانه ملی برداشته شد!
علت چنین تصمیمی که ظاهرا هنوز به مرحله نهایی نرسیده، به دلایلی چون کمبود مخاطبان و ضرورت تحول به معنای ادغام و کوچکسازی بازمیگردد؛ سیاستی که چند سال قبل در دوره محمد سرافراز هم در دستور کار رسانه ملی قرار گرفت اما با رفتن زودهنگام او از صداوسیما، این طرح هم نیمهکاره رها شد.
رسالت اصلی جامجم جذب مخاطبان فارسیزبان بویژه ایرانیان خارج از کشور است. روابطعمومی این شبکه میگوید ادعای ریزش مخاطبان مبنای علمی ندارد، چرا که حدود 7 سال است اصلا نظرسنجی در این زمینه صورت نگرفته است که بتوانند به آن استناد کنند.
ملکی سال گذشته به مناسبت بیستوششمین سالگرد تأسیس این شبکه، در پاسخ به پرسشی درباره ریزش مخاطبان گفته بود: «ایرانیان خارج از کشور زمانی که ماهواره، شبکههای فارسیزبان نداشت، مخاطب پروپاقرص شبکه جامجم بودند؛ چه آن موقع و چه این روزها که از محیط زندگیشان فیلم و برنامه تولید میشود و به گونهای خودشان را در قاب شبکه جامجم میبینند، این هم دلیلی است که بیننده این شبکه را دنبال میکند اما برخی سیاستهای داخلی مثل کاهش اعتبار ریالی و ارزی که قبلا بهتر اختصاص داده میشد و حتی عدم بهرهمندی از برخی امکانات و مجریان و برنامهسازان موفق، ادغام ۳ کانال به یک کانال هم مزید بر علت شد تا بخشی از مخاطبان همراه از دست بروند».
ارسال به دوستان
اجرای اربعینی اخراجیهای ارکستر سمفونیک تهران
۴۰ نوازنده اخراجی ارکستر سمفونیک تهران به مدت ۵ شب به مناسبت اربعین حسینی آثاری عاشورایی و معنوی را در تهران مینوازند. به گزارش ایسنا، این اجرا به همت انجمن موسیقی ایران در سالن همایشهای برج میلاد تهران روی صحنه میرود و عرفان وکیلی رهبری این ارکستر با نام شفق را که در واقع همان ترکیب پیشین ارکستر سمفونیک تهران است، برعهده خواهد داشت. در این اجراها قرار است قطعاتی ارکسترال با همراهی گروه کر ارکستر سمفونیک اجرا شود.
عرفان وکیلی از شاگردان نصیر حیدریان و شهرداد روحانی و نوازنده ویولن ۲ ارکستر سمفونیک تهران است که پیش از این هم در سال ۱۴۰۰ و در قالب جشنواره موسیقی فجر، درست زمانی که نصیر حیدریان به بیماری کرونا مبتلا شده بود، این ارکستر را برای اجرای قطعاتی از چایکوفسکی رهبری کرد.
40 هنرمند مزبورکه تقریبا همه از نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک و از چهرههای بنام موسیقی کلاسیک کشورمان محسوب میشدند، تیرماه گذشته بهخاطر مشکلاتی که با منوچهر صهبایی، رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران داشتند توسط بنیاد رودکی اخراج شدند.
به گفته نوازندگان اخراجی، شرکت نکردن این نوازندگان در آزمون بنیاد رودکی، یک اقدام اعتراضی بوده و آنها به تصمیمات هیات ژوری در زمینه نحوه برگزاری آزمونها، اصرار شورای ارکسترها برای آزمون از نوازندگان ثابت و باسابقه ارکسترها طی سالهای اخیر، کمتوجهی به مطالبات نوازندگان در حوزههای مختلف صنفی و فعالیتهای مرتبط با آنها انتقاد داشتهاند.
البته در نهایت کمتر از ۲ ماه پس از آن جدایی، با ورود به موقع وزیر ارشاد و دستور مستقیم او، این غائله در حال ختم به خیر شد. در جلسهای مستقیم که اخیرا محمدمهدی اسماعیلی با نمایندگان نوازندگان اخراجشده داشته است، آنها به بیان دغدغههای خود پرداختند. پس از این گفتوگو، در پایان جلسه اسماعیلی دستور فوری بازگشت همه ۴۰ نوازنده اخراجشده از سوی بنیاد رودکی را صادر و تاکید کرد حق و حقوق از دسترفته این نوازندگان هم باید پیگیری شود.
ارسال به دوستان
واکنش شیوا خسرومهر به سعودی اینترنشنال
شیوا خسرومهر، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در حساب اینستاگرامی خود به اقدام غیراخلاقی و غیرحرفهای شبکه سعودی اینترنشنال در تحریف سخنانش به منظور تحریک مخاطبان، واکنش نشان داد. خسرومهر اخیرا با باشگاه توانای خبرگزاری فارس مصاحبه کرده و بر لزوم حمایت از بازیگرانی که با رعایت قوانین فعالیت میکنند، تاکید کرده بود. این بازیگر در مصاحبه خود گفته بود: «در این ۱۰ ماه هیچ تماسی از سوی کارگردانان برای حضور در فیلم و سریال با من گرفته نشد و متاسفانه بنده پس از ۲۵ سال فعالیت در حوزه بازیگری مجبور به شروع کار دیگری شدم تا از پس اجاره خانه و مخارج زندگی برآیم! البته من تنها نبودهام و از مهر سال گذشته با اتفاقاتی که در جامعه افتاد، بسیاری از همکاران ما بیکار شدند».شبکه معاند لندننشین اما با تحریف جملات او، به این بازیگر حمله کرد و او را فردی حکومتی خواند! شیوا خسرومهر هم دیروز در پاسخ به سیاهنمایی سعودی اینترنشنال این پست را منتشر کرد.
ارسال به دوستان
چهرههای آشنا در راهپیمایی اربعین
امسال چهرههای هنری و رسانهای بسیاری به زیارت اربعین حسینی رفتهاند و بازار انتشار تصاویر این زائران سرشناس در عتبات عالیات در شبکههای اجتماعی گرم است. از آن جمله است مژگان اخلاقی، بازیگر نقش «شمین» در سریال تحسینشده «عشق کوفی» که هم اکنون از شبکه سه سیما پخش میشود. این بازیگر جوان که فعالیت هنری را از تئاتر آغاز کرده و تاکنون در آثاری همچون فیلمهای نرگس مست، ماجان، شوق هنگام و سریالهای صبح آخرین روز، شاهرگ، گسل، نوار زرد ۲ و کیمیا نقشآفرینی کرده، اخیرا با انتشار ویدئوهایی در صفحه اجتماعی خود، از حضورش در کربلای معلی خبر داده است. همچنین کاربری در توئیتر عکسی از حضور 2 چهره تلویزیونی شناخته شده در حرم امام حسین(ع) منتشر کرد و نوشت: «تلاش فرزاد حسنی و ارسلان قاسمی برای مخفی موندن و اشکی که برای عرض ارادت در محضر سیدالشهدا میریختند خیلی حس خوبی داشت؛ انشاءالله خود آقا ازشون میخره».
ارسال به دوستان
اخبار
امروز، تشییع آقای فیلمبردار در بهشت سکینه
اسکویی: پورصمدی سرباز فرهنگی مملکت بود
با تصمیم خانواده زندهیاد مرتضی پورصمدی و طی هماهنگی با خانه سینما، مراسم تشییع پیکر فیلمبردار فقید سینمای ایران امروز دوشنبه ۱۳ شهریور ساعت ۹:۳۰ صبح برگزار میشود. این مراسم از خانه سینما شماره ۲ واقع در خیابان وصال آغاز میشود و سپس پیکر مرحوم پورصمدی به بهشت سکینه کرج منتقل خواهد شد. پورصمدی روز شنبه ۱۱ شهریور در حالی که چند دقیقهای بود به محل استقرار گروه سریال «گناه فرشته» رسیده و در حال آماده شدن برای آغاز یک روز کاری بود، متاسفانه دچار علائمی نظیر سرگیجه و بیهوشی شد. به تشخیص پزشکان اورژانس حاضر در محل، او دچار حمله قلبی شده بود و در نهایت درگذشت. وی از مهمترین فیلمبرداران سینمای ایران بود که آثاری چون «گیلانه»، «اقلیما»، «شبانه»، «هویت»، «مثل یک قصه»، «آتش سبز»، «موشک کاغذی»، «مرثیه برف» و «دایره زنگی»، «هیس دخترها فریاد نمیزنند» را در کارنامه دارد. پورصمدی همچنین یک مستندساز، عکاس و هنرمندی بینالمللی بود که آثار او در گوشه گوشه دنیا، دانشگاهها و حلقههای هنری مخاطبان بسیاری داشت. مهرداد اسکویی، فیلمساز و پژوهشگر سینما از افسوس خود برای از دست رفتن یکی از دلسوزان این آب و خاک و فرهنگ سخن گفت و افزود: «میراثی از او به جا مانده که ثمره یک عمر عرق ریختن وی برای ثبت تاریخ، فرهنگ ایران و اقوام گوناگون آن است. مرتضی پورصمدی برای این کشور مثل یک سرباز فرهنگی کار کرد و جز منوچهر طیاب و ایرج افشار کمتر کسی را میشناسم که اینقدر در این کشور سفر کرده و عکاسی کرده باشد. او در کنار نصرالله کسراییان یکی از بزرگترین عکاسان مردمنگاری ایران است و عکسهایش در عین سادگی، عمیق و از جهاتی شاعرانه است».
***
رونق تئاتر در پایتخت
رشد مخاطب تئاتر و افزایش عایدی گیشه نکاتی است که در آمار اعلامی اخیر تئاترشهر به وضوح دیده میشود. آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در مجموعه تئاترشهر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 10 شهریورماه حکایت از آن دارد که تئاتر مخاطبان خود را بازیافته و حتی شاهد پدیده نمایشهای کمهزینه و بیادعا اما با فروش بالای یک میلیارد تومانی در سالنهای کوچک هستیم. وجود نمایشهای تکراری و استفاده تئاترشهر از آثاری که در دیگر تماشاخانهها موفق بودهاند از نکات قابل توجه این آمار است، البته اکثر این نمایشها از تماشاخانههای دیگر به تئاترشهر رسیدهاند و حتی نمایشی مانند «بک تو بلک» بارها در تماشاخانههای مختلف اجرا داشته و موفق بوده است.
آمار هفتگی فروش و تماشاگران ۹ نمایش روی صحنه در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر، همچنین نمایشهای تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۲ گواهیدهنده همین اتفاق است، هر چند باید مجموعهای مانند تئاترشهر خود نمایشهای موفقی را به تئاتر کشور معرفی کند، نه اینکه از نمایشهای موفق دیگر سالنها بهره ببرد.
بنا بر اعلام مجموعه تئاترشهر، نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان که از روز ۲۶ مردادماه در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۲۰۰،۱۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده با مجموع ۲۰ اجرا و میزبانی از ۱۱ هزار و ۴۵۳ مخاطب (که نشاندهنده پر شدن 98 درصدی صندلیهاست) یک میلیارد و ۸۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروش داشته است. همچنین نمایش «چخفته» به کارگردانی اشکان پیردل زنده که نخست در تالار سایه به صحنه رفت، در اجرای تمدیدی خود از روز دوشنبه ۳۰ مردادماه در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر با مجموع ۲۵ اجرا و ۲ هزار و ۲۰۲ تماشاگر، فروشی معادل ۲۰۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان داشته است.
***
نعیمه نظامدوست:
چرا به همه بازیگران کار نمیرسد؟
نعیمه نظامدوست، بازیگر سینما و تلویزیون درباره بیماری آرش میراحمدی بازیگر طنز تلویزیون گفت: «متاسفانه ما و خود وی چند روز است از بیماری قطعی او باخبر شدهایم. میراحمدی تقریبا ۸ ماه بود در فضای مجازی فعالیت نداشت و من فکر میکردم میل شخصی اوست. ماه گذشته ایشان را دیدم که بسیار ضعیف و لاغر شده بود، وقتی علت آن را جویا شدم آرش گفت کمی از افسردگی و ناراحتی روده رنج میبرد. مدتها در حال آزمایش دادن بود که در نهایت سرطان پانکراس تشخیص داده شد». بازیگر مجموعههای تلویزیونی محله گل و بلبل و بچه محل در گفتوگو با توانا ادامه داد: «دیروز با پژمان بازغی که در حال حاضر رئیس انجمن بازیگران است صحبت کردم که پیگیر حال آرش شد و قرار بر این شد بیمه تکمیلی میراحمدی را درست کند. صحبتهای مختلفی برای بحث پزشکی و بیمهای انجام شده است که در حال پیگیری آن هستیم. امروز هم با آقای بازغی جلسهای دارم تا ببینیم چه کارهایی برای آرش میراحمدی میتوانیم انجام دهیم تا روند درمانش راحتتر طی شود».
وی ضمن انتقاد از مسؤولانی که باید به فکر مشکلات مالی بازیگران باشند، تاکید کرد: «مسؤولان بیش از اینکه به فکر مشکلات عوامل سینما باشند به فکر حاشیه هستند. چرا باید بازیگری چند سال بیکار باشد. کسی که 30 سال است زندگی خود را پای این حرفه گذاشته چرا باید الان بیکار باشد و از عهده مخارج زندگی خود برنیاید. کارگردانی را میشناسم که در حال حاضر مسافرکشی میکند».
نظامدوست در نهایت این پرسش را مطرح کرد که «در حال حاضر چندتا بازیگر داریم که بیکار در خانه هستند؟» و پیشنهاد کرد «باید تقسیم کار صورت گیرد تا به همه بازیگران کار برسد، نه اینکه تنها تعدادی از بازیگران نقشها را برعهده داشته باشند. باید مدیریت باشد تا به یک نفر در سال چند تا کار نرسد و نفر دیگر بیکار باشد. متاسفانه زمانی هم که کار هست پول نیست».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|