|
ارسال به دوستان
اخبار
جشنواره بینالمللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) به روستاها میرود
مدیرعامل بنیاد بینالمللی امام رضا(ع) در نشست خبری بیستویکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) با اشاره به محورهای این جشنواره گفت: جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) در دورههای گذشته یک جشنواره عمومی با رویکرد عطرافشانی فرهنگ رضوی در اقصی نقاط کشور و سطح بینالمللی بوده است. این جشنواره در طول این دوره 20 ساله جایگاه قابل اعتنایی بین اهالی هنر، فرهنگ و رسانه پیدا کرده و یک جریانسازی فرهنگی خوبی با رویکرد توسعه فرهنگ رضوی و جشنهای دهه کرامت در فضای کشور انجام شده است.
* جشنوارهای که در دل روستا برگزار میشود
مرتضی سعیدیزاده از جشنواره روستایی رضوی خبر داد و عنوان کرد: هدف از جشنواره روستایی رضوی توسعه فرهنگ روستایی مبتنی بر آموزههای رضوی، ایجاد فرصتهای جدید برای مشارکت جمعی روستاییان در قالب برنامههای فرهنگی، احیای سنتها، آیینها و مراسمهای بومی روستاها، کمک به زیست پایدار روستا و افزایش مشارکت اجتماعی و شادابی روستاییان است.
آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، انتخاب مرحله اول و اعلام اسامی راهیافتگان به نمایشگاه: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، انتخاب مرحله دوم و مشخص شدن نفرات برتر: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، تاریخ اختتامیه و افتتاح نمایشگاه: همزمان با میلاد حضرت امام رضا علیهالسلام (دهه کرامت ۱۴۰۳) و مکان برگزاری اختتامیه جشنواره: مشهد مقدس است.
***
در نشست گفتمان سینمای دفاعمقدس مطرح شد
سینمای جشنوارهای؛ مسیر انحرافی دشمن برای سینمای کشور
در نشست گفتمان سینمای دفاعمقدس که روز گذشته با حضور امیر سرتیپ دوم «محمود سزاوار» رئیس سازمان هنری و امور سینمایی و جمعی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر، بویژه سینمای دفاعمقدس برگزار شد، «جواد شمقدری» معاون سازمان سینمایی دولت دهم سینما را یک راهبرد دانست و گفت: اگر سینما در اختیار آرمانها و اهداف نظام قرار گیرد، تبدیل به سینمای راهبردی شده و وسیلهای برای فرهنگسازی و تمدنسازی محسوب میشود.
معاون سازمان سینمایی دولت دهم با تاکید بر اینکه سینمای جشنوارهای یکی از مسیرهای انحرافی دشمن برای سینمای کشور است، ادامه داد: دشمن تلاش میکند با برنامهریزیهایی که انجام میدهد و با طرحهایی که اجرا میکند، اجازه ندهد انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از ظرفیت سینما استفاده کند.
مهدی عظیمیمیرآبادی، تهیهکننده سینما نیز در این نشست، طی سخنانی اظهار داشت: برای رسیدن به یک هدف راهبردهای متعددی وجود دارد، اگر ما درباره سینمای راهبردی صحبت میکنیم تصور از سینما فقط به معنای فیلم سینمایی اشتباه است. در واقع آن چیزی که باید اتفاق بیفتد مجموعه فیلم و سینما شامل فعالیتهای سمعی و بصری همچون تلویزیون، سریال، فیلم کوتاه، فیلم بلند و انیمیشن است.
***
«ضد» سرانجام اکران میشود
سرانجام پس از ۲ سال فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی، محصول سازمان سینمایی سوره که برای نخستینبار در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، در آستانه روز دانشجو از چهارشنبه ۱۵ آذر به سرگروهی پردیس سینمایی ملت روی پرده سینماهای سراسر کشور میرود.
با نزدیک شدن به اکران این اثر که برنده ۲ سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد و بهترین طراحی صحنه و نامزد ۷ سیمرغ بلورین در جشنواره فجر ۴۰ است، از پوستر رسمی آن بر اساس طرحی از محمد شکیبا رونمایی شد.
«ضد» به نویسندگی حسین ترابنژاد، روایتی از خلوص عشق تا جنون سیاست در دل یک واقعه تاریخی است. در خلاصه داستان این تریلر سیاسی آمده: هر کسی میتواند «ضد» باشد. این «ضد» میتواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد. مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، مهشید جوادی، شیرین آقاکاشی و امین خانی بازیگران اصلی این فیلم هستند.
فیلم سینمایی «ضد» نخستین اثر امیرعباس ربیعی است که سرانجام پس از ۲ سال روی پرده میرود. نخستین ساخته این فیلمساز جوان با نام «لباس شخصی» همچنان در توقیف به سر میبرد.
سایر عوامل این پروژه عبارتند از مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، تدوین: مهدی سعدی، مدیر صدابرداری: علی عدالتدوست، صداگذار: امین شریفی، آهنگساز: مسعود سخاوتدوست، طراح گریم: مرتضی کهزادی، مدیر تولید: علی شیرمحمدی، طراح جلوههای ویژه بصری: محمد لطفعلی، مدیر برنامهریزی: حسین دیردار، دستیار کارگردان: بهمن حسینی، منشی صحنه: آرزو قربانی، عکاس: کورش جوان، روابط عمومی: سپیده شریعترضوی و مجری طرح: موسسه فرهنگی - هنری وصف صبا که محصول سازمان سینمایی سوره است.
ارسال به دوستان
دوگانه کیفیت یا مخاطب؛ درباره فصل دوم سریال مهدویان
650 هزار مرهم یا زخم کاری
گروه فرهنگ و هنر: با پخش آخرین قسمت فصل دوم سریال «زخم کاری» و با گذشت 30 ماه از پخش نخستین قسمت این سریال در فصل اول، محمدحسین مهدویان در فضای مجازی با ارائه آمارهایی از بازدید یک میلیون و 300 هزار نفری از قسمت اول فصل دوم پس از حدود ۳ ماه پخش و شکستن رکورد بیش از 650 هزار بازدید تنها در یک روز در نمایش خانگی، اشاره قابل توجهی به آمارهای ثبت شده کرده است. البته اعداد و ارقامی که از سوی مهدویان اعلام شده بسیار شگفتانگیز و قابل تقدیر است اما سوال اینجاست که آیا اساسا صرف بازدید بالا به معنای ماندگاری و موفق بودن یک مجموعه نمایشی است؟ از طرفی تنها اطلاعات موجود و رسمی عددی است که در صفحه سریال در پلتفرم پخشکننده وجود دارد. در این آیتم و با توجه به میانگین رضایت 95 درصدی از 15 قسمت فصل اول و کاهش آن به 80درصد در فصل دوم، به وضوح مشخص است مخاطبان فصل دوم رضایت چندانی از کار نداشتهاند. در همین ارتباط منوچهر اکبرلو، منتقد سینما و استاد دانشگاه پیرامون استقبال فراوان و نسبت آن با موفقیت یک اثر هنری گفت: در زمینه عرضه آثار هنری همواره این بحث مطرح بوده و حتی در بین فلاسفه که در زمینه فلسفه هنر در طول تاریخ تحقیق کردند نیز مطرح بوده که آیا پرمخاطب بودن به معنی باکیفیت بودن آن اثر است؟ نمونههای مختلفی در رد یا قبول با هر نظری که در پاسخ به این سوال گفته شود مطرح شده است. از سویی این موضوع تنها شامل ایران و همچنین تنها شامل تئاتر و سینما نبوده و در سایر زمینههای هنری مانند حراجیهای آثار هنری که مبالغ هنگفتی رد و بدل میشود نیز مطرح است.
* منوچهر اکبرلو: آیا زخمکاری توانسته تاثیری بر جامعه از لحاظ آگاهیبخشی و تشریح یک وضعیت یا انتقال یک پیام و مفهوم داشته باشد؟
اکبرلو همچنین با اشاره به سریال زخم کاری و مطالب مطرح شده از سوی کارگردان اثر اظهار داشت: سریال زخم کاری هم همانطور که مطرح شد از این دوگانگی مستنثا نیست. ضمن اینکه به مصداق آنکه مشک باید خود ببوید نه آنکه عطار بگوید، ما باید بازتاب اثر را در جامعه مشاهده کنیم. اینکه به چه میزان مضمون اثر، تکدیالوگها، بازی بازیگران و سایر عناصر فراگیر میشود باید توجه شود، نه اینکه صاحبان اثر مانند کارگردان و سایر اعضای گروه ادعایی مطرح کنند. به هر حال طبیعی است که صاحبان اثر تمایل داشته باشند حتی بهرغم شکست کامل، باز هم اظهار موفق بودن اثر هنریشان را داشته باشند.
این منتقد درباره نبود مستندات رسمی پیرامون شفافیت در میزان فروش و آمار مخاطب نیز گفت: متاسفانه در زمینه آمار فروش آثار هنری مستندات خاصی در اختیار نداریم و تنها در زمینه تئاتر آن هم در سالنهای دولتی بعضا آمار هفتگی و ماهانه منتشر میشود، بنابراین تا پژوهشی انجام نشود، نمیتوان درباره فروش و میزان مخاطب اظهار نظری کرد اما سیستم تبلیغاتی و رسانهای یک کار هنری علاقهمند است از پسوند «ترین» مانند پرمخاطبترین، بهترین، برترین و... استفاده کند، بنابراین نمیتوان به اینها استناد کرد، در حالی که معیار آن است که چقدر مضمون یک اثر در جامعه به اشتراک گذاشته شده است و نه حتی قطعاتش. در هر صورت میدانید امروزه از روی بازارگرمی هم که شده برخی تکههای یک اثر توسط روابط عمومی و سایر اعضا بنا به شرایط اجتماعی که از جذابیت خاصی برخوردار است، به اصطلاح وایرال میشود و این وایرال شدن به معنای تماشای کامل آن اثر هنری نیست، بنابراین باید از اینها گذر کرد و با آرامش و خردورزی با یک اثر هنری روبهرو شد و درباره آن قضاوت کرد و مهمتر اینکه آیا به نوبه خودش توانسته تاثیری در جامعه از لحاظ آگاهیبخشی و تشریح یک وضعیت یا انتقال یک پیام و مفهوم داشته باشد یا خیر.
* آرش فهیم: پناه بردن به آمار بالای بینندگان، پیشپاافتادهترین راه برای دفاع از یک سریال است
همچنین آرش فهیم، کارشناس و منتقد فرهنگی و فعال رسانه نیز با اشاره به ارائه آمار مخاطبان توسط کارگردان زخم کاری گفت: تجربه نشان داده است وقتی یک هنرمند، خودش به تعریف و تمجید کار خودش میپردازد، یعنی دچار خلأ شده و سعی دارد جای خالی تحسین دیگران را خودش پر کند! مصداق این اتفاق، همین صحبت اخیر محمدحسین مهدویان درباره «زخم کاری2» است که پربیننده شدن این سریال را نشانه ابطال انتقادات دانسته است. البته این طبیعی است که هر هنرمندی از محصول خودش دفاع کند اما پناه بردن به آمار بالای بینندگان، پیشپاافتادهترین راه برای دفاع از یک سریال است. اتفاقا نحوه دفاع مهدویان از «زخم کاری2» نشانه خالی بودن دستان او است. چون مهدویان نمیتواند از نظر فنی و هنری از کار خودش دفاع کند، به پربیننده شدن این سریال دست انداخته تا از گرداب انتقادات نجات یابد.
منتقد سینما با اشاره به نبود سریالهای باکیفیت در شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: واقعیت این است که اگر «زخم کاری2» پربیننده شده، اولا به این دلیل است که امروز سریال خوب و قدرتمندی در شبکه نمایش خانگی نداریم و ثانیا به خاطر حواشی، تبلیغات و ابتذال این سریال است، نه به خاطر جنبههای هنری و دراماتیک و الا چه بسیار فیلمها و سریالهای بد و ضعیفی که پربیننده شدهاند. مگر در همین سینما و تلویزیون خودمان آثار پرفروش غیرقابل دفاع کم داشتهایم؟ نه تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا هر سال تعداد زیادی ترانه و کتاب و فیلم و سریال و بازی دیجیتال با حداقل کیفیت، مشتری زیادی پیدا میکنند؛ «زخم کاری2» هم یکی از همین نوع آثار است.
وی همچنین با انتقاد از پلتفرم پخشکننده این سریال نیز گفت: منتقدان باید کارگردان و سازندگان «زخم کاری2» و سکوی نمایشدهنده این سریال را هدف انتقاد قرار دهند که چرا حقوق مخاطب را رعایت نکردهاند و با وجود اینکه بخشی از مردم برای تماشای این سریال پول پرداختهاند اما محصولی در شأن خودشان و در وزن هزینهای که پرداختهاند به آنها عرضه نشده است. محمدحسین مهدویان جزو فیلمسازان مستعد و باهوش نسل جدید کارگردانهای ایرانی است و من علاقه ویژهای به برخی از آثار او دارم اما برداشتم این است که برخلاف آثار اولیهاش که سرشار از خلاقیت و گویای نبوغ او بود، مدتی است دچار افت آشکاری شده است. این نشان میدهد این فیلمساز باید کمی در احوال خودش تأمل کند. اما آنچه مشخص است اینکه اساسا نه تنها سریال زخم کاری، بلکه هیچ اثر هنری و نمایشی بدون تاثیرگذاری و ماندگاری نمیتواند عنوان موفق بودن را به خود اختصاص دهد و این در حالی است که یکی از پارامترهای موفقیت در آثار هنری، ماندگاری در اذهان مخاطبان است. به عنوان نمونه میتوان به کاراکتر «مالک» با بازی جواد عزتی در فصل اول زخم کاری اشاره کرد، همچنین «سلطان» در سریال سلطان و شبان با بازی مهدی هاشمی، «فرخ» با بازی رحیم نوروزی در سریال پس از باران، «وفا» با بازی هانیه توسلی در سریال وفا، «ابن زیاد» با بازی فرهاد اصلانی در مختارنامه؛ «حیدر خوشمرام» با بازی حسین یاری در شب دهم و «قباد» با بازی شهاب حسینی در شهرزاد. اینها شخصیتهای ماندگاری هستند که با پخش سریالهایشان فارغ از میزان و تعداد مخاطبان در اذهان مردم تاثیرگذار و ماندگار شدند، از همین رو میتوان گفت آنچه اساسا میزان اقبال و استقبال مخاطب دلیلی بر موفق بودن یک اثر هنری نبوده و باید به این نکته اشاره کرد که سریال زخم کاری رشد تماشاگرانش را مدیون فصل اول خود است که با فیلمنامه بینقص، شخصیتپردازیهای درست و روایتهای داستانی جذاب و پرکشش، بسیاری از مخاطبان را علاقهمند به تماشای فصل دوم آن کرد.
ارسال به دوستان
در بزرگداشت مرحوم پروانه معصومی عنوان شد
هنرمندی که بدون لکنت از آرمانها دفاع میکرد
مراسم ترحیم زندهیاد پروانه معصومی، هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون به همت صداوسیما و سازمان سینمایی کشور با حضور جمع زیادی از هنرمندان، پیشکسوتان و مسؤولان حوزه سینما و تلویزیون دیروز از ساعت ۱۴ در مسجد بلال صداوسیما برگزار شد.
اجرای مراسم را حسن سلطانی بر عهده داشت. در ابتدای مراسم پیام رئیسجمهور و رئیس مجلس به مناسبت درگذشت زندهیاد پروانه معصومی قرائت شد.
سپس حاج مرتضی طاهری، مداح اهل بیت با نوحهخوانی و مداحی یاد و خاطره این بازیگر را گرامی داشت.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نخستین سخنران مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت این هنرمند مردمی گفت: ایشان حق زیادی بر گردن جامعه هنری و مخاطبان داشت و در طول حیات طیب و مبارکش آثار بینظیری را خلق کرد.
وی با تاکید بر اینکه پروانه معصومی از سرآمدان حوزه سینما بود، اظهار داشت: ایشان چند دهه با وقار و متانت فعالیت کرد و نامی ماندگار از خود به جا گذاشت. علاوه بر نقشآفرینیهای هنری، شخصیت اجتماعی ممتازی داشت که برآمده از شخصیت والایشان بود.
اسماعیلی افزود: وی در اتفاقات مهم در کنار مردم بود و به اعتقادات جامعه افتخار میکرد. بدون لکنت از ارزشها و آرمانها میگفت و دفاع میکرد و هیچ ترس و نگرانیای از واکنشها نداشت.
* پروانه معصومی بدون لکنت از آرمانها دفاع میکرد
اسماعیلی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: درگذشت ایشان یک فقدان مهم است و جبران این ثلمه آسان نخواهد بود. امیدوارم با پرداختن به او یک اسوه همیشه جاوید را بتوانیم معرفی کنیم.
وزیر ارشاد گفت: درگذشت ایشان برای جامعه کشورمان و همه اصحاب هنر یک مصیبت جبرانناپذیر است. این بانوی بزرگ سینمای ایران یک هنرمند نبود؛ یک معلم اخلاق بود، یک دغدغهمند اجتماعی بود، کسی بود که در مقاطع مختلف بدون لکنت از آرمانهای مردم دفاع میکرد و پای اهداف و منافع ملی میایستاد و در این راه از هیچ موضوعی ابا نداشت و نگران دیگران نبود. وی گفت: این درگذشت را به خانواده عزیز ایشان و همه علاقهمندانشان تسلیت میگویم. امیدوارم خداوند ایشان را برای همیشه به عنوان اسوه در جامعه هنری و برای همه هنرمندان قرار بدهد که نمونه اعلای یک هنرمند وطندوست و دغدغهمند مردم بود.
همچنین محمدمهدی عسگرپور، تهیهکننده و فیلمساز با تاکید بر اینکه در یکی دو روز اخیر فضای دوقطبی شکل گرفت، گفت: همه هنرمندان کشور ما یکجور فکر نمیکنند. این به معنای این نیست که بخواهیم درباره آخرتشان قضاوت کنیم. ما میتوانیم از نام نیکی که از هنرمندان باقی میماند یاد کنیم.
مسعود دهنمکی، کارگردان نیز در ادامه مراسم تاکید کرد: بخش عظیمی از عالم هنر سرمایه انسانی است. خانم معصومی از بازیگر تبدیل به مولف شد. نباید از این سرمایهها غافل شد. نیروهای جدید میآیند ولی صاحب تجربهها باید تکریم شوند. مدیران نباید بگذارند اینها بیکار بمانند. وی افزود: باقیاتصالحات غیر از نام نیک اثری است که موثر از خودش به جا میگذارد. چه مشهور باشیم و چه فالوئر نداشته باشیم، همه رفتنی هستیم. از لحظهای که وارد قبر میشویم، حساب و کتاب ما متفاوت میشود.
در ادامه مراسم فایل صوتیای که محمود پاکنیت، بازیگر و انسیه شاهحسینی، کارگردان درباره شخصیت پروانه معصومی فرستاده بودند پخش شد.
نیما معصومی، پسر پروانه معصومی در بخش پایانی مراسم از همه افرادی که در چند روز اخیر تسلیبخش خانوادهاش بودند، قدردانی کرد. وی گفت: مادرم تاکید داشت هنگام مراسم خاکسپاری و ترحیم مزاحمتی برای مردم روستا ایجاد نشود.
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیسجمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، محسن برمهانی معاون سیما، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، علی بخشیزاده، احسان محمدحسنی، علی دهکردی، مهدی فرجی، حبیب ایلبیگی، ابوالقاسم طالبی، محمدمهدی عسگرپور، ایرج محمدی، مهران مهام، سلیم غفوری، مهدی نقویان، منوچهر محمدی، سعید خانی، مهدی رمضانی، مسعود دهنمکی، سیداحمد میرعلایی، داریوش یاری، امیر نوری، منوچهر هادی و جواد شمقدری از جمله حاضران در مراسم بودند.
ارسال به دوستان
در آیین «یک قرن جلال» عنوان شد
جلال آلاحمد؛ پدرخوانده ادبیات ایران در دهه 40
آیین یادبود یکصدمین سالگرد تولد «جلال آلاحمد» با عنوان «یک قرن جلال» با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و فرمانداری شهرستان طالقان، شنبه ۱۱ آذر با
حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، گلعلی بابایی دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد، حجتالاسلام سیدفضلاﷲ حسینی امام جمعه طالقان، علی مهدوی فرماندار طالقان، غلامرضا خاکی پژوهشگر و نویسنده کتاب «جلال ناخوانده»،
محمدحسین دانایی خواهرزاده جلال آلاحمد و جمعی از اهالی حوزه فرهنگ و مسؤولان شهرستان طالقان و استان البرز در فرهنگسرای جلال آلاحمد طالقان برگزار شد.
* علاقه به هویت در همه آثار و رفتارهای جلال آلاحمد پررنگ است
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در این آیین گفت: در دوران زیست جلال آلاحمد، آثار موجود در حوزه ادبیات متوجه هویت ایرانی است. آن دوران روستایینویسی فراگیر شد و توجه به جامعه، مسائل اجتماعی، سنتها، هویت و نوعی مقابله با مدرنیزاسیون شدت گرفت. این موضوعات در آثار نویسندگانی همچون علیمحمد افغانی، محمدعلی سپانلو، احمد محمود و برخی آثار ناصر تقوایی نیز قابل مشاهده است.
جلال آلاحمد هم یک نویسنده موثر و مرتبط با جریانهای ادبی بود. او در کتابهای «زن زیادی»، «بچه مردم»، «لاک صورتی» و... به مساله زن توجه کرده است. توجه به جامعه، انسان، اقلیم، روستا، هویت و... از جلال یک شخصیت موثر میسازد. ویژگیهای شخصیتی جلال نیز او را برجسته میکند.
* جلال آلاحمد؛ پدرخوانده ادبیات ایران در دهه ۴۰
علی مهدوی، فرماندار طالقان نیز در این آیین گفت: آیین «یادبود یکصدمین سالگرد تولد جلال آلاحمد» با عنوان «یک قرن جلال» ادای دین نسبت به جلال آلاحمد است و ادای دینی است به شهر پر از مشاهیر و مفاخر بزرگ؛ طالقان. او برای طالقان و اورازان اهمیت قائل بود و یکی از کتابهایش سفرنامه «اورازان» است.
نقشی که جلال آلاحمد در جنبش روشنفکری و نویسندگی ایران داشت قابل کتمان نیست به طوری که در دهه ۴۰، جلال آلاحمد را به عنوان پدرخوانده ادبیات ایران میشناختند.
* هنوز سفرنامه حجی همچون «خسی در میقات» نوشته نشده است
غلامرضا خاکی، نویسنده کتاب «جلال ناخوانده» نیز در این نشست با بیان اینکه جلال آلاحمد اسطوره نیست، افزود: او ۴۶ سال عمر کرد؛ عمری که با رنجها، گرفتاریها، سختیها، کمبود منابع و... همراه بود.
در میان آثار جلال آلاحمد کتاب «خسی در میقات» شاهکاری است که با تمام اما و اگرهایش همچنان برجسته و زنده است و تاکنون کسی نتوانسته سفرنامه «حج» همتراز این کتاب بنویسد. این نویسنده در دفاع از کتابهای «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» جلال آلاحمد گفت: دفاع من از این ۲ کتاب به این معنا نیست که با هر آنچه در آنها نوشته شده موافقم، بلکه باید از کلیت محتوای این مطالب دفاع کرد.
یکی از موضوعاتی که منورالفکران دوره قاجار با آن روبهرو شدند، مساله «غرب» بود. ۲ تعریف از «غرب» در جامعه وجود دارد؛ از یک طرف منظور از «غرب» کشورهای اروپای غربی بودند که آمریکا هم به آن افزوده شد و از طرف دیگر منظور از «غرب» جغرافیایی است که از دوره روشنگری آغاز میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|