|
ارسال به دوستان
اخبار
بازیگران سریال «گناه فرشته» معرفی شدند
در حالی که تنها ۱۴ روز به پخش سریال «گناه فرشته» مانده است، بازیگران این مجموعه شبکه نمایش خانگی معرفی شدند. شهاب حسینی نقش محوری «گناه فرشته» را بازی میکند و امیر آقایی، لادن مستوفی، پردیس پورعابدینی، فرید سجادحسینی، سامیه لک، دیبا زاهدی و آشا محرابی از دیگر بازیگران این سریال هستند. در خلاصه داستان این سریال آمده است: آتیش چیز بدی نیست، اونچه اضافهس رو میسوزونه، چیزی موندنی باشه میمونه!
«گناه فرشته» به نویسندگی و کارگردانی حامد عنقا یک درام اجتماعی است که از جمعه یکم دی ساعت ۸ به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش خواهد شد.
***
«نگهبان شب» میرکریمی واجد شرایط رقابت در اسکار شد
با اعلام اسامی فهرست ۸۸ فیلم اولیه در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۴ از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی واجد شرایط رقابت در این جایزه شد. آکادمی اسکار پس از بررسی شرایط فیلمهای ارسال شده از سوی کشورها طبق قوانین اسکار، فهرست ۸۸ فیلم واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم خارجی (بینالمللی) را در جوایز اسکار پیش رو اعلام کرد. از جمله آثار واجد شرایط میتوان به فیلمهای «بزهکاران» از آرژانتین، «آمریکایی» از ارمنستان، «شیدا» از استرالیا، «ورا» از اتریش، «اتاق معلمان» از آلمان، «پشت انبار کاه» از اتریش و «باغهای معلق» از عراق اشاره کرد.
***
«همه چیز درباره خانه» به چاپ چهارم رسید
کتاب «همه چیز درباره خانه» نوشته مایکل آلن فاکس و ترجمه مهدی نصراللهزاده از سوی نشر بیدگل تجدید چاپ شد. فصلهای مختلف این کتاب با طرح مباحثی که دامنه آنها از فلسفه و هنر و ادبیات تا اجتماع و طراحی شهری و سیاست گسترده است، تصویری جامع، هر چند گزیده و مجمل از نحوه بازنمایی خانه در شاخههای مختلف فرهنگ بشری به دست میدهد. در این بین، جستار ضمیمهشده نیز با برجسته کردن تفاوتهای خانه و منزل، روابط پیچیده و تاثیرات متقابل این ۲ را بررسی میکند. این کتاب ۲۱۲ صفحه و قیمت آن ۱۹۸۰۰۰ تومان است.
***
تبریک وزیر میراث فرهنگی در پی ثبت ۳ عنصر ناملموس ایران در یونسکو
عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با انتشار متنی در صفحه شخصی خود نوشت: هنوز از رکوردشکنی ثبت جهانی میراث ناملموس که ایران را به ششم دنیا رسانده بود، مدت زیادی نمیگذرد که دیروز با ثبت ۳ اثر جدید افطاری، تذهیب و جشن سده در اجلاس هجدهم یونسکو مجموعا با ۲۴ ثبت جهانی به مقام پنجم دنیا رسیدیم. این موفقیت که نشان از فرهنگ دیرپای ما دارد، بر ملت ایران مبارک!
گفتنی است روز چهارشنبه ۱۵ آذر 3 عنصر ناملموس از سوی ایران و با تایید کشورهای عضو یونسکو ثبت جهانی شد.
***
«هومن موسوی» نوازنده گیتار درگذشت
نوازنده و مدرس گیتار کلاسیک بعد از مدتها تحمل بیماری پنجشنبه ۱۶ آذر دار فانی را وداع گفت. زندهیاد هومن موسوی متولد ۱۳۵۸ تهران بود. وی نواختن گیتار را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶ فعالیتهای حرفهای خود را با آموزش گیتار کلاسیک و اجراهایی برای این ساز گسترش داد. وی علاوه بر آموزش نزد اساتید برجسته ایرانی؛ ولایی، موذن، مظلومیان و مقدسی در مستر کلاسهای اساتید برجسته گیتار کلاسیک از جمله دیمیتری ایلاریانوف، آنتونیو کاوارلو، زاک برن اشتاین و... شرکت کرد. از فعالیتهای وی در این سالها میتوان به مجموعه آثار ثبت شده در کتابخانه کنسرواتوار پاریس، اخذ برد استادی افتخاری از دانشکده موسیقی دانشگاه ایالتی میشیگان به پاس فعالیتهای ارزشمند در حوزه گیتار کلاسیک و مجموعه مقالات ثبتشده پیرامون تکنیکهای نوازندگی مدرن گیتار و فعالیتهای تحقیقاتی پیرامون گیتار کلاسیک در دانشگاههای فدراتیو روسیه اشاره کرد.
***
«آی باکلاه آی بیکلاه» در نگارخانه بهارک جان گرفت
نمایشگاه انفرادی نقاشی «آی باکلاه، آی بیکلاه» که شامل مجموعه آثار حسین ونکی، هنرمند نقاش با بنمایه کاریکاتور است، ساعت ۱۷ دیروز با حضور پدیدآورنده آثار در نگارخانه بهارک افتتاح شد. گفتنی است نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی ونکی با عنوان دنج، نیمه آذر ۱۴۰۰، در نگارخانه بهارک برگزار شده بود و «آی باکلاه، آی بیکلاه» دومین نمایشگاه انفرادی وی در حوزه نقاشی به شمار میرود. علاقهمندان به هنرهای تجسمی میتوانند برای تماشای تابلوهای نقاشی به نمایش درآمده ، همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به نگارخانه بهارک واقع در میدان ونک، ده ونک، کوچه شهید صابری، کوچه یکم، پلاک یک مراجعه کنند. این نمایشگاه تا ۲۲ آذر برپاست.
***
دومین دوره مدرسه صنف مدرسان تئاتر آغاز شد
دومین دوره مدرسه صنف مدرسان تئاتر با حضور ۵۰ مدرس عضو انجمن صنفی مدرسان تئاتر در قالب ۱۰۰ ساعت آموزش هدفمند در گرایشهای تخصصی هنرهای نمایشی آغاز شد. مدیریت آموزش این دوره با مجید قربانی است. این دوره با آموزش تخصصی تا اجرای عمومی در بهار ۱۴۰۳ ادامه مییابد. دومین دوره مدرسه تئاتر انجمن صنفی مدرسان تئاتر پس از چند ماه سیاستگذاری و پالایش تخصصی دورهها و هماهنگی با مدرسان از اواخر آبان ۱۴۰۲ اقدام به ثبتنام هنرجویان کرده و از دیروز ۱۷ آذر در پلاتوهای مؤسسهمان آغاز شد.
ارسال به دوستان
روایتی آماری از فیلمهای پرمخاطب چنددهه اخیر سینمای ایران
کمدی سینماخوار
محمد محمدی: پرتکرارترین واژهای که طی نزدیک به 30 ماهی که از ریاست محمد خزایی بر سازمان سینمایی میگذرد، از سوی وی بیان شده است، عبارت احیای دوباره سینما بوده است. رکود شدید ناشی از همهگیری کرونا اوضاع صنعت سینما را به مرحلهای رسانده بود که هیچیک از سرمایهگذاران و تهیهکنندگان نه تنها حاضر به تولید نبودند، بلکه حتی تمایلی به اکران آثار ساختهشدهشان هم نداشتند، از این رو رونق دوباره سینما عنوان اولویت کاری در دستور کار مدیران سازمان سینمایی دولت سیزدهم قرار گرفت.
البته این وضع تنها اختصاص به سینما نداشت و همه هنرها از جمله تئاتر، تجسمی و موسیقی را شامل میشد. اسفند سال گذشته و با آغاز اکران نوروزی، آن هم در حالی که ماه مبارک رمضان و نوروز پس از 3 دهه دوباره با هم تقارن پیدا کردند، آمارها حکایت از اقبال دوباره مردم به سینما داشت. در این بین نکته قابل توجه اینکه تمرکز سازمان سینمایی و شورای صنفی برای برونرفت از رکود، پناه بردن به اکران فیلمهای کمدی بوده است؛ از «فسیل» و «شهرهرت» گرفته تا «ورود، خروج، ممنوع» و «معجزه عشق» که همگی در ژانر کمدی است. در ادامه نیز فیلمهایی چون «هتل» به این ترکیب اضافه شد اما در بین این فیلمها تنها «فسیل» و «هتل» بودند که نه تنها باعث رونق سینما شدند، بلکه با تداوم اکران فیلم «فسیل» به عنوان نخستین فیلم اکرانشده سال طی ۲۷۶ روز گذشته، این فیلم به رکوردهایی دستنیافتنی رسید. «فسیل» در کنار رسیدن به 7 میلیون مخاطب، نه تنها در جایگاه نخست فهرست پرمخاطبترین فیلم اکران شده در یک سال قرار گرفت که در جدول پر مخاطبها به رغم اکران 20 ساله «عقابها» با 10 میلیون و 15 ساله «کانی مانگا» با 8 میلیون در جایگاه سوم قرار گرفت و با توجه به 3 ماه باقیمانده از سال امکان رسیدن به جایگاه دوم هم دور از ذهن نیست.
از طرفی اکران فیلم کمدی «هتل» با بیش از 4 میلیون تماشاگر هم ادامه دارد که با توجه به ۳ ماه باقیمانده از سال و با فرض استقبال ماهانه یک میلیون مخاطب و رسیدن به 7 میلیون، عملا میتوان ۱۴۰۲ را سال احیای دوباره سینما توسط فیلمهای کمدی خواند؛ موضوعی که اکنون مورد نقد بسیاری از منتقدان قرار گرفته و اساسا اهتمام و استمرار بیش از حد آثار کمدی در ساخت و اکران را باعث تضعیف سینما برمیشمارند. هرچند سکاندار سازمان سینمایی طی چند ماه گذشته و در سفرهای استانی صحبت از توجه و تمرکز بر اکران سایر گونهها از جمله کودک، دفاع مقدس و اجتماعی داشته است تا جایی که حتی در مقطعی بسیار کوتاه «فسیل» از پرده اکران در تهران کنار رفت اما بر اساس شواهد موجود از درگاههای فروش بلیت مشخص شد این فیلم همچنان رکورددار بیشترین سانس در اکران سینماهای تهران است.
با همه این اوصاف، پشت سرگذاشتن دوران رکود سینما و رسیدن به 18 میلیون مخاطب در ۳۶ هفته، به یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان سینمایی بدل شده و به کرات نیز از سوی مسؤولان به آن اشاره شده است، هر چند همین عامل و پارامتر باعث شد تیغ تیز بسیاری از منتقدان به سمت دولت روانه شود و این میزان اقبال را صرفا به دلیل اکران یک یا چند فیلم کمدی که در تاریخ سینما خاص و ویژه هستند، بدانند و اعلام کنند این آثار اگر در هر زمان دیگری نیز اکران میشدند، چنین تأثیرگذاری را بر آمار مخاطبان بر جا میگذاشتند و عملا سیاست سازمان سینمایی را در رشد و عبور از بحران چندان مثمرثمر ندانند.
از سوی دیگر رسانههای همسو و نزدیک به سازمان سینمایی نیز برای دفاع از عملکرد این دستگاه اظهار داشتند همواره و در سالهای گذشته نیز وضعیت چنین بوده و بار مخاطب بر دوش یک یا 2 فیلم در سال قرار میگرفته و امسال نیز مستثنا نیست.
این در حالی است که با مراجعه به سالنامه آماری سینما که از سوی سازمان سینمایی هر سال به عنوان سند رسمی آمار آثار اکران شده منتشر میشود، بسادگی میتوان محاسبه کرد تا نیمه آذر سال جاری سهم فیلم «فسیل» از کل مخاطبان سینما ۳۶ درصد بوده است که با توجه به آمار سایر فیلمهای پرمخاطب در سالهای اکران شده، نه تنها عدد بسیار بزرگی است، بلکه در این زمینه نیز رکوردشکنی اتفاق افتاده است و عملا نقد منتقدان پیرامون نقش و سهم چند فیلم کمدی در افزایش مخاطب در سال جاری صحیح و بجا بوده است.
فارغ از سالهای 1399، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که به دلیل اوضاع و شرایط ویژه کشور نمیتوان جامعه آماری را با سایر سالها مورد قیاس قرارداد، باید اذعان کرد تنها در سال ۸۸ فیلم «اخراجیها ۲» به عنوان فیلم پرمخاطب سال با 30 درصد از کل مخاطبان رکورددار این سهم پررنگ بوده که امسال با حضور «فسیل» به رده دوم سقوط کرد.
در همین راستا «عقابها» و «کانیمانگا» به عنوان فیلمهایی پرمخاطب، در نخستین سالهای اکرانشان تنها ۴ درصد کل مخاطبان را داشتند که نشان از رونق همه فیلمها در آن سالها دارد. در دهه 60 میانگین سهم فیلمهای پر مخاطب هر سال که توسط سازمان سینمایی اعلام شده است تنها ۴ درصد بوده که در دهه 70 به ۱۰ درصد و در دهه 80 به ۱۲ درصد و در دهه 90 به ۱۷ درصد رسیده است و در سالهای ۱۴۰۰، 1401 و 1402 به ترتیب به ۳۴، ۱۸ و ۳۶ درصد رسیده است که نشان از سهم پر رنگ یک فیلم در اکران سال دارد.
البته با توجه به فرآیند رو به صعود آمار ذکر شده باید اذعان کرد دولت سیزدهم و سازمان سینمایی میراثدار این رشد بودهاند که از دهه 70 آغاز شده اما انتظار از سیاستها و اقدامات سازمان سینمایی روند کاهشی این رشد بوده تا با تولیدات انجام شده حداقل در سال آینده شاهد اقبال عموم مردم و علاقهمندان به همه یا اغلب فیلمهای تولید شده در سینمای ایران باشیم.
در هر صورت آنچه از جامعه آماری مشخص است، شاید اهتمام بر ژانر کمدی در کوتاهمدت سینما را از گردنه بحران مخاطب عبور دهد اما استمرار بر آن بدون شک باعث تضعیف شدید سینما خواهد شد و اساسا وضعیت سینمای ایران را چه به لحاظ کیفیت و غنای محتوا که شهره سینمای دنیا بوده است به ورطه نابودی خواهد کشاند؛ از این رو تلاش برای تولیدات مناسب و مطلوب باید گام بعدی سیاستگذاران سینما باشد تا در سال آینده شاهد اکران سایر ژانرهای سینمایی باشیم.
همچنانکه بارقه اقبال از ژانر کودک با اکران «بچه زرنگ» طی ماههای گذشته، همچنین استقبال مردم از آثار دفاع مقدسی طی سالیان گذشته نشان داده جامعه ایرانی در کنار کمدی از این ژانرها و گونهها نیز به شرط تولید خوب و مناسب استقبال میکند.
ارسال به دوستان
به بهانه انتشار کتابی پیرامون گفتوگوهای فیلمساز فقید توسط نشر ثالث
روایتی از خلأ تاریخنگاری در فرهنگ و هنر
گروه فرهنگ و هنر: «درباره سینما» نام مجموعه کتاب جدیدی است که به همت نشر ثالث قرار است بزودی روانه بازار نشر شود، این مجموعه کتاب همانطور که از توضیحات ابتداییاش پیداست پیرامون گفتوگو با فیلمسازان سینمای ایران تهیه و تنظیم شده و جلد نخست آن نیز گفتوگو با کامبوزیا پرتوی، فیلمساز فقید سینمای ایران بزودی منتشر خواهد شد. نکته قابل تأمل در انتشار این مجموعه پیش از چگونگی، اهتمام نشر ثالث مبنی بر ثبت و ضبط از هنرمندان سینماست که در قالب مجموعه گفتوگومحور چاپ و منتشر خواهد شد و در دسترس جوانان و علاقهمندان قرار خواهد گرفت؛ اقدامی که شاید در این روزها بهواسطه در دسترس بودن انبوهی از مصاحبهها و گفتوگوها در رسانهها، چندان از اهمیت خاصی برخوردار نباشد اما در سالهای بعد و وقتی موضوع مشمول مرور زمان شده و به دست فراموشی سپرده شود، این مجموعه کتاب میتواند منبع معتبر و مهمی برای نسل آینده به شمار رود. اما فراتر از حوزه سینما و مشخصا این مجموعه کتاب، اساسا این سوال مطرح است: در کدام حوزه از رشتههای هنری ثبت و ضبط گفتوگوها یا به نوعی ثبت تاریخنگاری اعم از شفاهی و مکتوب توسط دستگاهها و نهادهای فرهنگی صورت پذیرفته است؟ با گذشت ۴۵ از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود انبوهی از رویدادها و اقدامات که بهواسطه انقلاب اسلامی متولد شدند، متأسفانه جز معدود تاریخنگاریها که بهصورت شخصی و بدون شناخت نسبت به نیت و هدف ضبطکنندگان انجام شده، هیچگونه تاریخنگاری قابلتوجهی تاکنون ثبت و ضبط نشده است. از جشنوارههای فجر انقلاب اسلامی گرفته تا بسیاری از رویدادها که طی این سالها - با سوابق 34 ساله - بهعنوان معتبرترین و مهمترین رویدادها در حال برپایی هستند، اغلب از نحوه آغاز به کارشان گرفته تا روند و فرآیندهای طیشده آنها هیچ سند و تجربهنگاریای وجود ندارد.
تنها در یک مورد و بهعنوان نمونه میتوان به سوابق موجود از تشکیل و به وجود آمدن کارگاه نمایش بهعنوان یکی از کارگاههای مهم تئاتری در دوران پهلوی اشاره کرد که امروز با گذشت بیش از 70 سال از آغاز فعالیتش از عکسها و فیلمها گرفته تا بروشورها و پوسترهای آثارش در دسترس جوانان و نوجوانان علاقهمند به تئاتر قرار دارد و به کرات درباره آن صحبت شده است تا جایی که حتی یک هنرجو و دانشجوی دهه هشتادی هم با جزئیات فراوان پیرامون اعضا و اقدامات این مجموعه کاملا اشراف و آگاهی دارد و این وضعیت در حالی است که پیرامون گروهها و انجمنهای تئاتری که پس از انقلاب بهوجودآمدند حتی تعریف مشخصی نیز وجود ندارد چه برسد به سوابقی چون عکسها و فیلمها و سایر متریال مستند.
آنچه مشخص است اینکه از یک سو امروز در شرایطی فضای فرهنگی کشور نیازمند ثبت و ضبط تاریخنگاری است که بسیاری از بانیان و متولیان این حوزه در آستانه بازنشستگی قرار دارند و خدای ناکرده با درگذشتشان دیگر دسترسی برای این اقدام وجود نخواهد داشت. از طرفی دیگر نباید از نقش مهم راوی در روایت آنچه سپری شده برای نسل آینده بهسادگی عبور کرد؛ اینکه روای با چه هدف و نیتی تاریخ را قرار است برای نسل آینده که هیچ تعریف و تصویری از آن دورهها نداشته معرفی کند، بسیار مهم و تعیینکننده خواهد بود.
در یک نمونه دیگر میتوان به چاپ کتاب خاطرات یکی از مدیران ارشد سینمایی در دهه 60 اشاره کرد که بهرغم شنیدهها از مدیریت غلط و هدفمندش در آن سالها اما کتاب حاضر روایت را نهتنها نوع دیگری که دقیقا برعکس ماجرا بیان کرده و این در حالی است که برای نسل فعلی و آینده این کتاب بهعنوان یکی از منابع در زمینه سینما در دهه 60 معرفی شده است؛ کتابی که حتی با گذشت زمان بر اهمیت و تأثیرگذاری آن افزوده خواهد شد و قطعا نسل آینده، اطلاعات و معلوماتش پیرامون مدیریت دهه 60 سینما از همین کتاب و امثال آن خواهد بود تا شنیده و خاطرات حاضران، بنابراین آنچه این روزهای بسیار حائز اهمیت است اهتمام ویژه دستگاه و نهادهای متولی از رویدادها و اقدامات است که میتواند در تعریف گذشته برای نسل آینده بسیار مهم و موثر باشد؛ خلایی که متأسفانه با گذشت روزها و از دست دادن متولیان و بانیان، بیتردید ضررش نه امروز که در تعریف نسل آینده از گذشته بسیار تعیینکننده خواهد شد. در پایان نباید فراموش کرد که در خلأ روایت صادق باید منتظر انواع روایتها با نیتها و اهداف خاص باشیم.
ارسال به دوستان
آیین رونمایی کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر استاد جواد معروفی
شاگردی که کتاب استاد را تصحیح و بازبینی کرد
گروه فرهنگ و هنر: آیین رونمایی کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر مرحوم استاد جواد معروفی با تصحیح و بازبینی پویان آزاده، روز گذشته همزمان با سیامین سالگرد درگذشت جواد معروفی، آهنگساز و ردیفدان موسیقی ایرانی، با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران حوزه موسیقی در تالار رودکی برگزار شد. در این برنامه امیرعباس ستایشگر، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن اشاره به ضرورت و اهمیت انتشار این کتاب، گفت: در سیستم حوزه موسیقی، نکتهای وجود دارد که در رابطه با نغمههای ایرانی بر ساز ویلون و پیانو است؛ در دهههای گذشته پیرامون این فرآیند مقاومت خاصی وجود داشته است. البته ویولن به واسطه استاد صبا و شاگردانش از این هجمه عبور کرد اما همچنان روی موضوع پیانو حرف و حدیثهای بسیاری وجود دارد. بر این اساس بسیار خوشحالم آقای پویان آزاده توانست برای نخستین بار این ردیف را به چاپ برساند تا در حوزه مکتوبات این ردیف دست خالی نباشیم.
همچنین در ادامه برنامه بهروز وجدانی از پژوهشگران برجسته موسیقی ضمن قدردانی از انتشار این اثر موسیقایی مهم عنوان کرد: این کتاب برای نخستین بار به همت آقای پویان آزاده به چاپ رسیده و باید بگویم ایشان توانست آرزوی استاد خود جواد معروفی را به سرانجام برساند. این پژوهشگر موسیقی اقوام ایرانی، به موضوع ثبت آثار موسیقی اشاره کرد و گفت: یکی از کنوانسیونهای مربوط به موسیقی کنوانسیون، آثاری از میراث فرهنگی ناملموس است که سال ۲۰۰۳ در یونسکو به تصویب رسید و خوشبختانه سال ۲۰۰۹ نخستین اثر ایرانی تحت عنوان «ردیف موسیقی ایرانی» به این کنوانسیون ارسال و در یونسکو ثبت شد. تا امروز هم ۲۴ اثر در این فهرست جهانی به ثبت رسیده که ۵ عدد از این آثار مربوط به موسیقی است و این اتفاق بزرگ نشان از اهمیت و جایگاه موسیقی در بین سایر عناصر میراث فرهنگی دارد. وی با اشاره به این نکته که پویان آزاده ۵ پرونده در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسانده است، افزود: نخستین پرونده در حوزه پیانونوازی تحت عنوان «نت نویسی پیانو ایرانی» است که سال ۹۱ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسید. سال ۹۵ هم «نتنویسی مرتضی محجوبی» به همت پویان آزاده در فهرست حافظه جهانی یونسکو در ایران ثبت شد و سال ۹۶ نیز «شیوه نواختن پیانوی ایرانی به سبک استاد مرتضی محجوبی» به ثبت رسید، در همان تاریخ «شیوه نواختن پیانوی کلاسیک ایرانی در ایران» به ثبت رسید و سال ۹۷ نیز این کتاب در فهرست نمونه میراث فرهنگی ثبت شد. البته در آن تاریخ این کتاب به چاپ نرسیده بود و به پرونده شیوه نوازندگی جواد معروفی اضافه شده است.
علیرضا میرعلینقی، پژوهشگر موسیقی ایران نیز در این مراسم ضمن بیان خاطره آشنایی خود با مرحوم جواد معروفی به کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اشاره کرد و گفت: حدود ۶ سال قبل مقدمهای برای این کتاب نوشتم و جالب است بدانید آقای پویان آزاده وسواس بسیاری در تولید این کار داشت که شگفتانگیز است و در کمتر کسی این نگاه حساس را سراغ دارم.
میرعلینقی در ادامه صحبتهای خود به موضوع ردیف اشاره کرد و توضیح داد: طبق عادت بیشتر استادان قدیم، نوشتههای اساتید با نواختههایشان فاصله داشت. یعنی وقتی چیزی را مینوشتند الگویی در ذهن داشتند اما وقتی میخواستند بنوازند بیشتر به خیال آزاد و بداههنوازی خود متعهد بودند تا متنی که نوشتهاند. این در حالی است که نت در موسیقی ما سابقه ۱۰۰ ساله دارد اما بسیاری از موسیقیدانهای ارجمند ما نت را به رسمیت نمیشناختند یا آنچنان با آن اخت نمیگرفتند تا فاصله بین آنچه نوشته میشود با نواختن آن کمتر شود و کار بسیار سخت و ارزشمند آقای پویان آزاده، در راستای اقدامی است که به آن ارتقای مکتب میگوییم.
وی در پایان افزود: به عنوان دوستداران استاد و شخص آقای پویان آزاده باید بگویم از انتشار این کتاب بسیار خوشحالم. این کتاب را نقطه عطفی در تاریخ پیانوی ایرانی میدانم، چرا که کاری است ماندگار و امیدوارم در سالهای بعد آثاری از این دست با دقت و حوصله بسیار به عرصه برسد و ما را از داشتن مکتب ویژه پیانوی ایرانی خرسند کند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|