|
ارسال به دوستان
اخبار
جدیدترین دیوارنگاره میدان فلسطین رونمایی شد
جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان فلسطین یکشنبه (دیروز) در آستانه بازی فوتبال تیم ملی ایران و تیم ملی فلسطین در رقابتهای جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ که در قطر در حال برگزاری است، با اشاره به این بازی و همراه با جمله «قلبهایمان یکیست» رونمایی شد.
همچنین روز گذشته طرح دیوارنگاه میدان ولیعصر(عج) پایتخت با عنوان «برای ایران» با شعار «تا پای جان برای ایران» برای حمایت از تیم ملی ایران در بازیهای جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ قطر رونمایی شد. این دیوارنگاره اثری از خانه طراحان انقلاب اسلامی است که طراحی گرافیک آن بر عهده روحالله مختاری بوده و توسط سازمان هنری - رسانهای اوج نصب شده است.
هجدهمین دوره رقابتهای فوتبال جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳، از ۲۲ دی با حضور ۲۴ تیم در قطر آغاز شد. تیم ملی ایران با شعار «تا پای جان برای ایران» در این رقابتها شرکت میکند. ملیپوشان فوتبال ایران از ۱۳ دی اردوی نهایی خود را برای حضور پرقدرت در جام ملتهای آسیا در جزیره کیش برگزار کردند و در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی بورکینافاسو رفتند و با پیروزی ۲ بر یک برابر این تیم عازم دوحه شدند. تیم ملی ایران ۱۹ دی نیز در آخرین دیدار دوستانه خود پشت درهای بسته به مصاف تیم ملی اندونزی رفت که با برد پرگل برای کشورمان همراه بود.
***
راهاندازی کافه فکر و کتاب ویژه دختران و مادران در تهران
پاتوق فرهنگی به عنوان کافه فکر و کتاب ویژه بانوان دارالمؤمنین تهران راهاندازی میشود. به گفته امیر یزدی، شهردار منطقه 14، تمهیدات لازم برای افتتاح کافه کتاب ویژه بانوان منطقه همزمان با فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن در نظر گرفته شده است. وی هدف از آغاز فعالیت این فضای فرهنگی و آموزشی را بروز خلاقیتهای هنری، فرهنگی و بهترین گزینه برای برپایی دورهمیها متفکرانه دخترانه و دوستانه نام برد و افزود: این فضا در مجموعه شهر بانوی منطقه آماده شده و علاقهمندان در همه گروههای سنی میتوانند علاوه بر بهرهمندی از کتابهای تخصصی با موضوعات مرتبط با خانواده، از ارائه بازیهای فکری، ورکشاپها و هماندیشیهای تخصصی و خلاقانه در راستای ارتقای خانواده بهرهمند شوند. یزدی همچنین از افتتاح پنجمین مرکز کارآفرینی کوثر در راستای مهارتافزایی و اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانواده خبر داد. وی همچنین با اشاره به راهاندازی شهر دخت ویژه بانوان دارالمؤمنین تهران تا سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: شهر دخت مجموعهای امن با امکانات رفاهی، ورزشی و فرهنگی است که روزانه صدها دختر و بانوان منطقه میتوانند بدون هیچگونه دغدغهای ساعتها در آن وقت بگذرانند و لحظات شاد و مفرحی را سپری کنند.
***
معرفی نامزدهای هفتمین جایزه «ابوالحسن نجفی»
هیات داوران هفتمین جایزه «ابوالحسن نجفی» متشکل از ضیا موحد، مهستی بحرینی، عبدالله کوثری، حسین معصومیهمدانی، موسی اسوار، امید طبیبزاده، آبتین گلکار و با دبیری علیاصغر محمدخانی، پس از بررسی ۶۰ اثر ارسالی به دبیرخانه، فهرست نامزدهای راهیافته به مرحله نهایی هفتمین دوره این جایزه را به شرح زیر اعلام کرد: «اگر گابریل نبود»، حنیف قریشی، ترجمه پژمان طهرانیان؛ «الیزابت فینچ»، جولین بارنز، ترجمه محمدرضا ترکتتاری؛ «باغهای تسلا»، پریسا رضا، ترجمه ابوالفضل اللهدادی؛ «باخ برای بچهها»، هلن گارنر، ترجمه طیبه هاشمی؛ «بچههای تانر»، روبرت والزر، ترجمه علی عبداللهی؛ «در آمریکا»، سوزان سانتاگ، ترجمه نیلوفر صادقی؛ «قصههای آشوب»، جوزف کنراد، ترجمه نیما حضرتی و «گلبرگ بلند دریا»، ایزابل آلنده، ترجمه سعید متین.
جایزه «ابوالحسن نجفی» هر ساله به منظور احترام و پاسداشت خدماتی که این مترجم و زبانشناس به فرهنگ و ادب و عرصه ترجمه این مرز و بوم کرده، به بهترین ترجمه رمان یا مجموعه داستانکوتاهی که در یک سال گذشته منتشر شده، اهدا میشود. هفتمین جایزه ابوالحسن نجفی به منظور تشویق مترجمان برای اعتلای زبان فارسی بهمنماه امسال به بهترین ترجمه رمان و مجموعه داستان کوتاهی که در سال ۱۴۰۱ منتشر شدهاند اهدا میشود.
مرحوم دکتر ابوالحسن نجفی (۷ تیر ۱۳۰۸ – ۲ بهمن ۱۳۹۴)، زبانشناس و مترجم زبردست ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. عمده فعالیتهای ادبی و علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی، ویرایش، زبانشناسی و وزن شعر فارسی است.
***
فصل جدید «کودک شو» کلید خورد
تولید و تصویربرداری فصل جدید «کودک شو» روز گذشته در دکور و لوکیشن جدید با اجرای ملیکا شریفینیا و به تهیهکنندگی حسین ربانیغریبی آغاز شد. سری جدید مسابقه «کودک شو» در لوکیشنی جدید به مساحت ۲ هزار متر تولید میشود. این لوکیشن در جانماییهای متعدد و با فضاسازیهای مستقل از جمله استودیو اصلی، اتاق بازی کودک، شهر بازی و دیگر فضاهای اختصاصی مربوط به تماشاگران و عوامل برنامه تدارک دیده شده است.
طراحی صحنه و استودیوی اصلی مسابقه «کودک شو» توسط سیدامیرحسین میرطالب انجام شده است که پیش از این طراحی دکور برنامههایی از جمله «خندوانه» و «عصر جدید» را بر عهده داشته است. طراحی و اجرای اتاق بازی و نیز بازیهای مسابقه توسط سیدفرشاد هاشمی انجام شده است. ترانه تیتراژ این فصل نیز بر عهده نیما رئیسی بازیگر و گوینده است و سینا ذکایی آهنگسازی آن را بر عهده دارد. فصل جدید مسابقه «کودک شو» به تهیهکنندگی حسین ربانیغریبی و به کارگردانی رضا مهرانفر، با طراحیهای جدید بازیها بهزودی از شبکه نسیم پخش میشود.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» گزارش میدهد؛ حال کنسرتها خوب است اما...
فالش و گران
از سال گذشته با حمایتهای انجامشده از گروههای موسیقی و تسهیل شرایط برای برگزاری کنسرت، بازار موسیقی داغتر از همیشه شد و حتی بسیاری از خانوادهها که سالها از این فضا دور شده بودند، دوباره کنسرت را در سبد خود قرار دادند.
حالا بعد از مدتی کوتاه سیاستهای فرهنگی دولت بویژه در حوزه موسیقی جواب داده و بسیاری از خوانندهها و آهنگسازان که از رکود فضای موسیقی و مشکلات معیشتی که به دنبال آن به وجود میآید، ناراحت بودند، دوباره سرشان آنقدر شلوغ شده که برنامه 6 ماه آیندهشان پر است.
با این همه نباید فراموش کنیم این فضای مناسب میتواند بسادگی و به واسطه مواردی از جمله زیادهخواهی کنسرتگذاران یا یکنواخت و کلیشهای شدن فرم و محتوای کنسرتها و بسیاری دیگر از موارد از بین برود و دوباره رکود گریبان موسیقی را بگیرد. از جمله این موارد که میشود آن را بسان علامت هشدار در نظر گرفت و باید با نظارت متولیان فرهنگی رفع شود، وضعیت قیمت بلیتهاست که در این گزارش به آن پرداختهایم.
حتما در هفتههای اخیر شما هم جنجالهای بلیتفروشی کنسرتها با تخفیف بالای 50 درصد از سوی شرکتهای موسیقی را دیدهاید؛ موضوعی که انتشار جزئیات آن هیاهوی فراوانی در پی داشته و با واکنشهایی هم روبهرو شده است.
برخی رسانهها با انتشار نمونههایی از تبلیغات فروش گروهی کنسرتها چالش بزرگی را باعث شدند تا شرکتهای برگزاری کنسرتها بیش از پیش برای بازگرداندن آبروی رفتهشان، به تب و تاب بیفتند. ماجرا از این قرار است که کنسرتهای تهران دیگر آن هیجان و تنوع را برای مخاطبانش ندارند و حالا کار به جاهای باریک هم کشیده است.
* تکرار، تکرار و تکرار
اینکه تیم تبلیغاتی و فروش بلیتهای کنسرت در یک تعامل نامتعادل با برخی ادارات و شرکتها حاضر شدهاند با 50 درصد تخفیف بلیتهای ستارههای موسیقی ایران را به حراج بگذارند، نکته مهم و غیرقابل انکاری است. ماجرا زمانی شروع شد که چند پیامک حراج بلیت کنسرت به گوشی چند خبرنگار موسیقی رسید و آنها با انتشار این پیامها، به سمت یک افشاگری مهم پیش رفتند. کارشناسان این حوزه معتقدند فضای تکراری کنسرتها در تهران و تعدد بیش از اندازه آنها در ماههای اخیر، دلزدگی مخاطبانشان را باعث شده است و حتی متعصبترین طرفداران خوانندهها هم از این روند ناراضیاند. ماجرا فقط به فضای فرم و محتوای کنسرتها بازنمیگردد و حتی جملات خوانندهها در بین قطعات هم تکراری شده است؛ حتی نوع لباس پوشیدن و خطاب قرار دادن مخاطبانشان و حتی فرم نورپردازی و جلوههای ویژه. در تهران حدود 100 هزار مخاطب حرفهای کنسرت میروند که عمدتا بسیاری از سالنهای اجرای زنده تهران را پر میکنند. «دیتابیس» یا سامانه اشتراک آنها در سایتهای بلیتفروشی معمولا بهترین جغرافیای نظرسنجی درباره کیفیت کنسرتها در تهران است که همین یک ماه گذشته، نتیجه یک نظرسنجی خصوصی، آماری باورنکردنی از نارضایتی را نشان داد. در این نظرسنجی، تکراری بودن فضای کنسرتها مهمترین دلیل اشباع جامعه مخاطبان از حضور در کنسرتهای پاپ عنوان شده بود.
* رکوردزنی در قیمت بلیت
قیمت بلیت کنسرت در تهران حوالی 900 هزار تومان سیر میکند. برای یک خانواده 4 نفره، قیمت تمامشده یک کنسرت حدود 5 میلیون تومان با محاسبه هزینه رفت و برگشت است. وضعیت معیشتی این روزها و اوضاع نابسامان معیشتی هم در شرایطی است که بیشک تورم و عدد کنسرت در تهران میتواند این کالای فرهنگی را دوباره از سبد اقتصادی خانوادهها حذف کند. با این تفاسیر میتوان بخش بزرگی از کاهش تقاضا برای حضور در سالنهای کنسرت را نیز در ماجرای اقتصادی آن دید؛ موضوعی که بهرغم تخفیفهای بالا از سوی برنامهگذاران هم همچنان پابرجاست.
همین چند هفته پیش با اعلام رسمی یکی از سالنهای برگزاری کنسرت در تهران، هزینه اجاره برای یک شب 800 میلیون تومان عنوان شده بود که با اعتراض صنف موسیقی روبهرو شد. کنسرتگذاران با تکیه بر قیمتهای اعلام شده، دلیل افزایش بلیت کنسرتها را تعرفههای نجومی سالنها اعلام کردند و در این بین سکوت برخی مدیران موسیقی نیز مزید بر علت شد تا موج افزایش قیمت بلیت کنسرت در تهران بالا و بالاتر رود. این روند با پیشبینی کارشناسان تا پایان امسال به بالای یک میلیون تومان خواهد رسید و مشخص نیست افزایش این قیمت، چه تاثیری در روند کیفی برنامهها میتواند داشته باشد.
* فالش میخوانم؛ پس هستم
فضای مجازی پر شده از کارشناسان و صاحبنظران حوزه موسیقی و کنسرت!
اینفلوئنسرها و بلاگرهایی که با چند حمله تند و تیز به خوانندهها و هجوم طرفداران آن چهره به صفحات جناب کارشناس، به یک باره عنوان «کارشناس موسیقی» و «منتقد» را به بیوگرافی صفحاتشان اضافه میکنند!
نداشتن سواد کافی در حوزه تخصصی و تمایل به خودنمایی در بین مخاطبان، اصلیترین نقدها به این افراد است ولی حضور آنها دلیلی شده تا خوانندهها خود را جمع و جور کنند و از ترس نقدهای بیرحمانه در صفحات مذکور، سعی در اجرای درست دارند، هر چند به هر حال انتشار ویدئوهایی که جناب خواننده در بدترین و فالشترین حالت ممکن در حال پذیرایی از مخاطبانش است، یکی دیگر از دافعههای حضور مردم در کنسرت شده است؛ ویدئوهایی فاجعهبار که گهگدار بازدیدهای میلیونی هم به خود میبیند و همین باعث شده دافعه حضور در سالنهای کنسرت این روزها بیشتر و بیشتر شود.
* بحران «پلیبک»
مفهوم «پلیبک» در ادبیات رسانهای و مجازی ایران، به دشنامی بزرگ برای اهالی موسیقی تبدیل شده است. این در شرایطی است که تعاریف جهانی کنسرت بر اساس «شو» و «پرفورمنس» بنا نهاده شده و اجرای زنده در آن ملاک بزرگ و مهمی نیست. چندی پیش «جاستین بیبر» صراحتا اعلام کرد در کنسرتهای 2 سال اخیرش، در قطعاتی که پرفورمنس سنگینی دارد، توانایی اجرای زنده ندارد و صدای او پخش میشود تا او بتواند با تمرکز بالا روی صحنه، بازیگر خوبی باشد.
این موضوع به دلیل نبود 2 تعریف درست از «شو» و «پرفورمنس» در کنسرتهای داخلی، عملا منسوخ است و هرگز نمیتوان با یک تعریف جهانی با زیرساختهای متفاوت، درباره مقایسه آن در فضای داخل ایران قضاوت و تحلیل درستی داشت.
با این وجود، برخی ویدئوها در ایران از اجرای پلیبک خوانندههای داخلی منتشر شد که به مرور تعاریفی چون «کمفروشی در کنسرتهای پاپ» را متصاعد کرد و باعث شد موج بزرگی علیه این جریان راه بیفتد؛ ویدئوهایی که حتی قربانیان بزرگی هم داشت و برخی خوانندهها با انتشار این ویدئوها نابود شدند. هجمه سنگین رسانهها و مخاطبان موسیقی به حدی بود که باعث شد برخی تهیهکنندهها و شرکتها برای اثبات «پلیبک نبودن» کنسرتهایشان، هزینههای سنگین تبلیغاتی را متحمل و با رسانهها وارد تعاملاتی خارج از فضای سالم هنری شوند.
* حراجه... حراج
چرخه حراج بلیتهای کنسرت در تهران، چرخه توهینآمیزی علیه اهالی موسیقی است. بسیاری از بزرگان این حوزه، ناراحتی و گلایههای خود را از این اتفاق به تهیهکنندگانشان اعلام کردهاند. ادامه این روند میتواند حواشی و پیامدهای فراوانی را در درازمدت باعث شود. بسیاری از خوانندهها به رغم اطلاع از این موضوع، مجبور به تبعیت از شرکتهای طرف قرارداد هستند و چارهای جز تن دادن به این موضوع ندارند.
با این اوصاف دور از ذهن نیست که ماجرای کنسرت در تهران به رقابتهای تحقیرآمیزتری هم برسد و دور از ذهن نیست که برای پر شدن سالنهای کنسرت شاهد اجراهای مشترک چند خواننده پاپ به صورت همزمان در یک سالن باشیم؛ موضوعی که همین هفتههای اخیر هم اجرایی شده و به نظر میرسد آینده کنسرتها در ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ارسال به دوستان
از فعالیتهای محمدرضا درویشی تقدیر شد
گنجینه نتهای نایاب موسیقی
گروه فرهنگ و هنر: سیزدهمین رویداد پروژه موسیقایی «چند شب» که طی روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ دی در قالب رویداد «چند شب موسیقی ایرانی» میزبان مخاطبان بود، با برگزاری ۹ کنسرت در ۳ شب متوالی، قدردانی از محمدرضا درویشی آهنگساز، پژوهشگر و موسیقیدان پیشگام و رونمایی از یک ساز جدید، شامگاه جمعه (۲۲ دی) با استقبال مخاطبان در تالار رودکی تهران پایان یافت.
افشین معصومی، مدیر برگزاری پروژه «چند شب» در ابتدای برنامههای دومین روز از برگزاری رویداد سیزدهم این پروژه که با قدردانی از محمدرضا درویشی، آهنگساز و پژوهشگر شناختهشده کشورمان همراه بود، اظهار داشت: ما از هنرمندی سخن میگوییم که به معنای واقعی کلمه «پیشگام» است. پیشگام از آنچه این سالها به واسطه کمتوجهیهایی که در فرآیند دشوار تولید و عرضه آثار موسیقایی به وجود آمده فقط و فقط به واسطه حضور او و تعداد اندکی از همنسلانش و البته هنرمندان شریف موسیقی ایرانی به حیات ارزشمند خود ادامه میدهد؛ هنرمندی ارزنده که از هیچ تلاشی برای ثبت مقامها، سازها و گنجینه ارزشمند موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی ایران در سازمانها، نهادهای ملی و بینالمللی فروگذاری نکرد و نشان داد چنین موسیقیهایی همچنان قابلیتهای شنیده شدن در میان مردم را دارد.
معصومی افزود: درویشی فارغ از شعارها و حرفهای همیشگی که متاسفانه فقط در رسانهها منعکس میشوند کاری کرد کارستان و من به عنوان عضوی کوچک از خانواده موسیقی ایران بر این باورم که حضورش و آثارش مایه برکت و فخر همه ما است. او برای من و همه اهالی موسیقی یکی از موثرترین افراد در فضای موسیقی این سرزمین است که حضورش و وجودش مایه مباهات و دلگرمی است؛ دلگرمی برای حضور در مسیری که همه ما میدانیم این روزها با چه آسیبهایی مواجه شده است.
مدیر پروژه موسیقایی «چند شب» بیان کرد: لازم دانستم به واسطه برگزاری دوره سیزدهم پروژه چند شب، حضور پرمهر یکی از عزیزترین، شریفترین و داناترین هنرمندان موسیقی سرزمینم، استاد محمدرضا درویشی را گرامی بدارم و به بهانه این رویداد و نمایندگی از همه هنرمندان و دستاندرکاران پروژه «چند شب» قدردان تلاشهای بیوقفهاش در عرصه موسیقی باشم. پس از صحبتهای معصومی نوبت به بخش اجرایی برنامههای روز دوم رویداد سیزدهم «چند شب» رسید که بر این اساس ابتدا نازنین غنیزاده از هنرمندان عرصه کمانچهنوازی به اجرای چند قطعه بداهه پرداخت. این در حالی است که میلاد محمدی یکی دیگر از هنرمندان شرکتکننده در این رویداد قطعاتی را در قالب بداههنوازی سنتور اجرا کرد.
در بخش دیگر برنامههای روز دوم، سامر حبیبی نوازنده کمانچه و آرش فرهنگفر نوازنده تمبک قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کردند. پیش از اجرای این بخش، سامر حبیبی، نوازنده و مدرس موسیقی از رونمایی یک ساز کمانچه آلتو متفاوت در این برنامه خبر داد و گفت: اجرایی که امشب پیش روی شما مخاطبان قرار میگیرد، یک اجرای کاملا بداهه است که من برای نخستین بار روبهروی آرش برای نوازندگی قرار میگیرم اما درباره سازی که امروز برای نوازندگی انتخاب کردم باید توضیح دهم من از حدود ۲۵ سال پیش که ساز «کمانچه آلتو» ساخته شده، جزو نخستین نوازندگانی بودم که از این ساز استفاده کردم. فرآیندی که در این سالها مسیری جا افتاده در حوزه نوازندگی کمانچه محسوب میشود.
وی با قدردانی از مدیریت برگزاری پروژه «چندشب» افزود: آنچه امروز بنده روی صحنه اجرا میکنم موضوعی است که ایده آن حدود ۶ سال پیش در کارگاه به ذهنم رسید و آن ساخت یک ساز کمانچه آلتویی است که از کمانچه آلتوهای رایج این سالها نیز بمتر است و امشب برای نخستین بار تصمیم دارم از صدای آن رونمایی کنم. هدف من هم از ساخت این ساز معرفی کمانچهای است که قابلیتهای گستردهتری برای حضور در یک فضای ارکسترال دارد و میتواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
ارسال به دوستان
در نشست خبری چهلودومین جشنواره تئاتر فجر مطرح شد
زیرساختها متناسب با ظرفیت تئاتر نیست
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، صبح روز گذشته با حضور کاظم نظری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، مهدی حامدسقائیان دبیر، امیرحسین شفیعی مدیر اجرایی و جمعی از مدیران بخشهای مختلف در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
در این نشست سقائیان دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به سیاستهای کلی این دوره جشنواره تئاتر فجر گفت: سیاست اصلی جشنواره که من روی آن تاکید دارم، تثبیت و اشاعه ارزشهای انقلابی و اسلامی است. جشنواره در 12 بخش برگزار میشود که شامل بخش مسابقه تئاتر ایران، تازههای تئاتر ایران، مرور، دانشجویی، پژوهش، خیابانی، رادیوتئاتر، تئاتر بینالملل، هویت ملی، غزه، فراگیر، نمایشنامهنویسی ایران و کارگاههای آموزشی است. سقائیان همچنین با اشاره به کشورهای خارجی که در جشنواره شرکت دارند، افزود: ارمنستان، تاجیکستان، یونان، عراق و ایتالیا 5 کشوری هستند که نمایشهایشان در این دوره از جشنواره حضور خواهد داشت. در این دوره 3 نمایش از کشور ارمنستان شرکت میکند که این اجراها در بخش ویژهای برای کشور ارمنستان برگزار میشود.
به گفته وی، امسال در جشنواره فراخوانی برای بخش غزه منتشر شد و نمایشهایی به دبیرخانه رسید که در این بخش 9 نمایش در جشنواره خواهیم داشت.
دبیر جشنواره تئاتر فجر همچنین درباره تعداد نمایشنامههای رسیده به دبیرخانه نیز گفت: 379 نمایشنامه در بخش نمایشنامهنویسی شرکت کردند که در نهایت 5 نمایشنامه به مرحله نهایی رسیدند. سقائیان درباره برگزاری و نحوه شرکت کارگاههای دوره برگزاری جشنواره تصریح کرد: سایت جشنواره در بخش ثبتنام باز است و علاقهمندان میتوانند در کارگاههای آموزشی جشنواره ثبتنام کنند. وی گفت: در مجموع 1649 اثر به جشنواره ارسال شد که نشاندهنده استقبال خوبی است و امیدوارم جشنواره امسال با شعار امید، نشاط و همدلی اسبابی را فراهم کند تا شهروندان بتوانند اوقات خوبی را با دیدن تئاتر تجربه کنند.
* 40 هزار فعال تئاتری در سراسر کشور
در ادامه نشست کاظم نظری، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ضمن اشاره به مشکلات تئاتر گفت: تئاتر در کشور با سختی کارش را پیش میبرد. از عزیزان رسانه میخواهم صدای هنرمندان را به گوش مسؤولان برسانند، اگر سینما و تلویزیون میخواهند آثار با کیفیتی تولید کنند باید به تئاتر توجه بیشتری کنند. وی در ادامه افزود: آثار بسیار خوبی برای این دوره از جشنواره به دست ما رسیده اما به دلیل کمبود بودجه در برخی موارد امکان اجرا برای آنها نیست.
به گفته مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، روند توسعه زیرساختهای مورد نیاز تئاتر نه در پایتخت و نه در کشور متناسب با ظرفیتها نیست و باید به این پرسش مهم پاسخ داده شود که در این چند دهه آیا سالنی برای تئاتر به شهر تهران اضافه شده است؟
وی تاکید کرد: تئاتر ایران باید ساختار بزرگی داشته باشد. بیش از 40 هزار هنرمند تئاتر در کشور فعالیت میکنند و به دلیل مشکلات، اداره کل نمیتواند پاسخگوی نیاز این هنرمندان باشد و باید سازمانی تشکیل شود و بودجه کافی داشته باشد.
* تقدیر از پیشکسوتان عرصه نمایش رادیویی
در ادامه نشست امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی چهلودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به برخی برنامههای آیین افتتاحیه جشنواره گفت: در آیین گشایش جشنواره که اول بهمن در تماشاخانه ایرانشهر برگزار میشود، از یکی از پیشکسوتان عرصه نمایش رادیویی تقدیر میشود.
شفیعی همچنین افزود: بخش هویت ملی شاهد اجرای 14 اثر است که 5 اثر به موضوع سردار سلیمانی پرداختهاند و 9 نمایش هم به غزه میپردازند و 6 نمایش هم به شکل میهمان در جشنواره هستند و در بخش دانشجویی تولید 2 اثر با موضوع غزه بسیار جالب توجه است.
به گفته دبیر اجرایی چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، 14 سالن در قالب 8 تماشاخانه میزبان اجراهای این دوره از جشنواره هستند. شفیعی ضمن اشاره به بودجه این دوره از جشنواره گفت: بودجه جشنواره امسال 18میلیارد تومان است و تلاش داریم حداکثر بودجه به هنرمندان در قالب کمکهزینه و جوایز پرداخت شود. وی همچنین تاکید کرد: در بخش مسابقه تئاتر ایران 34 اثر به رقابت میپردازند. در بخش تئاتر خیابانی نیز 33 اثر در جشنواره هستند. در تئاتر رادیویی هم 11 اثر به صحنه میروند که در مجموع 147 اثر در جشنواره امسال در قالب 218 سانس اجرا به صحنه میروند.
* نیازمند حمایت شهرداری هستیم
دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به سوالی مرتبط با آثار حذفشده تصریح کرد: آثار خوبی از 5 قاره جهان در بخش بینالملل به جشنواره رسید اما نیمی از این آثار به دلیل همخوان نبودن آثار با فرهنگ و عرف جامعه ما حذف شده و بخشی از این آثار هم کیفیت لازم را برای ورود به رقابتهای جشنواره نداشتند. از سوی دیگر کاظم نظری ضمن تاکید بر اینکه لازم است برای برنامههایی در این ابعاد بودجهای جداگانه منظور شود، گفت: جشنواره ملی مانند فجر باید بودجهای جداگانه داشته باشد. ما درخواستهایمان را داده و بودجه را هم ارائه کردهایم.
نظری درباره حامیان جشنواره تئاتر فجر نیز گفت: مهمترین حامیان رویدادهای تئاتری در جهان، شهردار و شهرداریها هستند اما سال گذشته نه شهردار را دیدیم نه شهرداری همکاری لازم را با ما داشت. سال گذشته شهردار به جشنواره تئاتر فجر نیامد، در حالی که به جشنواره فیلم فجر رفت. توقع داریم شهرداری حمایت بیشتری از جشنواره داشته باشد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|