|
ارسال به دوستان
اخبار
نمایشگاه «سازخانه» هنرمند پیشکسوت در تهران برپا شد
نمایشگاه «سازخانه» ایرج طباطبایی با نمایش سازهای تنبک، سهتار، قیچک، رباب آلتو و ساز ابداعی «قیچک وارون» در گالری کاخ سعدآباد برپا شد. ایرج طباطبایی، نوازنده تنبک و سازنده ساز، دارنده درجه یک هنری و سرپرست کارگاه سازسازی پژوهشکده هنرهای سنتی میراث فرهنگی، سازسازی را از سال ۱۳۷۷ در سازمان میراث فرهنگی زیر نظر استادانی همچون بیاض امیرعطایی، حسین قلمی و محمود قربانعلی فراگرفته است. ساخت قیچک، تنبک، سهتار، رباب، قیچک وارون (با اقتباس از ساز قیچک) در اندازههای آلتو و باس و سوپرانو و پژوهش درباره سازهای موسیقی سنتی از دیگر فعالیتهای این هنرمند است. وی آشنایی با موسیقی بویژه ساز تنبک را مرهون پدر است. طباطبایی نوازندگی تنبک را از سال ۱۳۶۱ نزد استاد محمود فرهمند، بهمن رجبی و استاد محمد اخوان دنبال کرد و در طول فعالیتهای حرفهای خود با استادان برجسته موسیقی کشور از جمله جواد ضرابیان، حسین علیزاده، ملیحه سعیدی، رضا شفیعیان، جواد بطحایی، مصطفی پیوست، فریدون ناصری و اسماعیل تهرانی همکاری داشته است.
طباطبایی همچنین کنسرتهایی را به همراه گروههای مختلف موسیقی در کشورهای ژاپن، جمهوری آذربایجان و اتریش برگزار کرده است. وی سابقه تدریس تنبک در هنرستان موسیقی ملی، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، نیاوران و آموزشگاههای موسیقی را دارد. نمایشگاه «سازخانه» ۲۸ دی در گالری کاخ سعدآباد واقع در میدان دربند، ورودی کاخ سعدآباد افتتاح شد و به مدت یک هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۷ میزبان علاقهمندان است.
***
زندگی و خاطرات مرحوم فرجالله سلحشور مستند شد
کتاب «سلحشور؛ روایت یک هنرمند جهانی» شامل زندگی و خاطرات مرحوم فرجالله سلحشور به کوشش معین عارفی از سوی انتشارات «راه یار»، منتشر شد. این کتاب، زندگی و خاطرات مرحوم فرجالله سلحشور، بازیگر، نویسنده و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون کشور را در پنج فصل «خاطرات» شامل ۲ بخش «هنرمند جهانی» و «سریال یوسف پیامبر»، «به روایت رهبری»، «از نگاه دیگران»، «یادداشتها» و «فیلمشناسی» به انضمام سالشمار زندگی و تصاویر روایت کرده است. ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر از جمله آثار مرحوم سلحشور است که علاوه بر استقبال و پخش چندباره در ایران، در برخی کشورهای دیگر هم پخش شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.
در بخشهایی از این کتاب آمده است: «وقتی مردم بخواهند عبادت بکنند چه کار میکنند، وضو میگیرند. وقتی بخواهند عبادت بکنند حتما باید پاک باشند، لباسشان پاک باشد، خودشان پاک باشند، وضو داشته باشند؛ این رسم عبادت است. این قانون عبادت است و نوشتن متونی مثل اصحاب کهف و یوسف(ع) و موسی(ع) در حقیقت برای بنده عبادت است. روزی به آیتالله حائریشیرازی گفتم ما به اینجا رسیدهایم که فیلمهایمان را از قصههای واقعی بسازیم. او در جواب گفت میدانی تفاوت قصههای واقعی و غیرواقعی چقدر است؟ گفت به اندازه تفاوت خدا تا بشر! سینمای ما پر از قصههای غیرواقعی است اما ما باید به دنبال قصههای واقعی برویم. وزیران فرهنگ تاجیکستان، عراق و لبنان گفتهاند شما به بمب اتمی نیاز ندارید، بلکه بمب شما سریال یوسف(ع) و آثار فرهنگی شماست».
***
تظاهرات حمایت از فلسطین در جشنواره ساندنس
انجمن همبستگی فلسطین در ایالت یوتا در شبکه اجتماعی خود نوشت: «از شما دعوت میکنیم برای تظاهرات مسالمتآمیز در جشنواره فیلم ساندنس، یکی از بزرگترین جشنوارههای فیلم مستقل در جهان، گرد هم آیید. در حالی که بمبها میبارند، مردم نمیتوانند به تماشای فیلمها روی صفحه نمایش خود ادامه دهند و در عین حال نسلکشی در غزه را نادیده بگیرند». این مراسم با عنوان «بگذارید غزه زنده بماند»، از ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر امروز (اول بهمن) در شهر پارک سیتی محل برگزاری جشنواره فیلم ساندنس برگزار خواهد شد. در ادامه این مطلب در شبکه اجتماعی آمده است: «پارک سیتی میزبان بزرگترین جشنواره فیلم مستقل در ایالات متحده است. دهها هزار نفر در سراسر جهان برای شرکت در این رویداد سفر میکنند و هدف ما این است که به تماشاگران و خبرنگاران خبر دهیم که یوتا در کنار فلسطین است». به گزارش هالیوود ریپورتر، چند روز پیش سازمانی به نام «فعالان فیلم برای فلسطین» نامه سرگشادهای منتشر کرد که در آن «فیلمسازان و دستاندرکاران سینما خواستار پایان دادن به نسلکشی و آزادی فلسطینیان شدند». امضاکنندگان این نامه شامل فیلمسازانی هستند که پروژههایی در جشنواره ساندنس دارند.
چهلمین جشنواره فیلم ساندنس از ۱۸ تا ۲۸ ژانویه (۲۸ دی تا ۸ بهمن) برگزار خواهد شد.
***
داوران بخش مسابقه نمایشنامهنویسی تئاتر فجر معرفی شدند
بخش مسابقه نمایشنامهنویسی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با داوری 3 نمایشنامهنویس شناختهشده ایران برگزار شد. ایوب آقاخانی، شهرام زرگر و سیدحسین فداییحسین، داوری نمایشنامههای رسیده به بخش مسابقه نمایشنامهنویسی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را بر عهده گرفتند.
ایوب آقاخانی (بازیگر و کارگردان، نویسنده، مترجم و مدرس تئاتر) همراه با شهرام زرگر (نویسنده، بازیگر، مترجم و مدرس تئاتر) و سیدحسین فداییحسین (نمایشنامهنویس، مترجم، کارگردان و مدرس تئاتر) که تجربه و پیشینه حضور در هیاتهای داوری و انتخاب جشنوارههای متعدد تئاتری ملی و بینالمللی را در رزومه فعالیت خود دارند، ارزیابی و داوری آثار رسیده به بخش نمایشنامهنویسی را انجام دادهاند. برگزیدگان بخش نمایشنامهنویسی در آیین افتتاحیه چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.
ارسال به دوستان
جشنواره فیلم عمار در ایستگاه چهاردهم
مکرون و گاومیش فانوس بهدستان عمار
گروه فرهنگ و هنر: آیین اختتامیه و اهدای جوایز چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همزمان با روز غزه عصر جمعه ۲۹ دی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم پس از پخش مستند «آقای شورا» از «سیدحسین حسینیآزاد» قهرمان این فیلم تجلیل و نشان مردمی استقلال توسط خانواده دانشمند شهید دکتر مسعود علیمحمدی به وی اهدا شد. سیدحسین حسینیآزاد در این مراسم گفت: «در چناران به دختران و پسرانی که قصد ازدواج داشتند کمک کردم که بتوانند ازدواج کنند. من در یک روستای 500 خانواری میبینم که جوانان نمیتوانند ازدواج کنند و این مشکل در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد و امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی قوانینی تصویب کنند که تسهیلگر ازدواج جوانان باشد». اهدای جایزه ویژه موزاییک مرگ بر آمریکا به «علی عارضی» کارگردان فیلم مستند «رقصنده با گرگ» توسط مادر شهید «حسین اجاقی» که در جریان اغتشاشات سال گذشته به شهادت رسید نیز بخشی دیگر از این برنامه بود.
پس از این برنامه، نامزدهای دریافت جایزه به این شرح اعلام شد:
هیات داوران بخش «آرمان روحالله» متشکل از محمدصادق کوشکی، حجت احمدیزر، مهدی نقویان، روحالله رشیدی و سحر دانشور، آثار گزارش کلارنبرگ (محسن کریمیان)، محرمانه دوحه (محمدحسن یادگاری)، رقصنده با گرگ (علی عارضی)، سر به مهر (مهدی ابراهیمخانی)، فراخوان خونین (حسین پالیزدار)، مهآباد (مسعود دهنوی) و مکرون (سجاد رضازاده) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کردند.
در نهایت هم هیات داوران در بخش مستند آرمان روحالله، ضمن تقدیر از اثر «مهآباد» به کارگردانی «مسعود دهنوی» لوح افتخار این بخش را به دلیل «نگرش انتقادی و تهاجمی به واقعیت حاکم بر اروپا، ابتکار و خلاقیت در بیان و فهم و به تصویر کشیدن نزاع حاکم بر آشوبهای ۱۴۰۱» به اثر «مکرون» به کارگردانی «سجاد رضازاده» اهدا کرد. همچنین هیات داوران لوح افتخار دیگر این بخش را به دلیل «حضور بهنگام مستندساز و تلاش برای پاسخگویی به شبهه» به «فراخوان خونین» به کارگردانی «حسین پالیزدار» اهدا کرد.
لوح افتخار دستاورد پژوهشی این بخش نیز به «مهدی پورصفا» برای پژوهش اثر «گزارش کلارنبرگ» اهدا شد.
هیات داوران چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش«ملت قهرمان» متشکل از شهاب طلایی، قربانعلی طاهرفر، محمدمهدی سیار و امیر سعادتی، آثار سرکش (سجاد سلیمانخانی)، آن مرد (عزیز بابانژاد)، آقای شورا (علیرضا باغشنی) و داستان بارانی (حسین نژادموسی) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد.
لوح افتخار این بخش به اثر «داستان بارانی» به کارگردانی «حسین نژادموسی» اهدا شد. هیات داوران همچنین فانوس این بخش را به دلیل «روایت واقعی و روزآمد از مسائل منطقه محروم سیستانوبلوچستان و ارائه راهحل توسط سوژه اصلی فیلم با توجه توأمان به عدالت و پیشرفت در منطقه» به اثر« سرکش» به کارگردانی سجاد سلیمانخانی اهدا کرد.
هیات داوران در بخش «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس» متشکل از حبیب احمدزاده، گلعلی بابایی، روحالله رفیعی، سجاد صفارهرندی و جواد رمضاننژاد آثار آخرین زنگی زمانه (مهرداد خاکی)، به رنگ انار (مهدی آخوندی)، پسر خالهها (سیدمحمد محمدی سرشت)، عیدوک (امیر عسکری) و 7 سال اینجا (سیدمصطفی سیدالحسینی) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد.
لوح افتخار این بخش به «عیدوک» به کارگردانی «امیر عسکری» و «7 سال اینجا» به کارگردانی «سیدمصطفی سیدالحسینی» اهدا شد. هیات داوران فانوس این بخش را به دلیل «انتخاب سوژه مناسب در جهت ترویج منش پهلوانی» به «آخرین زنگی زمانه» به کارگردانی «مهرداد خاکی» اهدا کرد.
همچنین جایزه مردمی تابلوی منقش به سخنان شهید آوینی به سیدمحمد جوزی پیشکسوت تاریخ شفاهی دفاعمقدس اهدا شد. نشان مردمی «استقلال» نیز به دکتر سیدمجتبی عطاردی توسط خانواده دانشمند شهید مجید شهریاری اعطا شد.
لوح افتخار بخش جنگ نرم به حسین الهام برای اثر «پیادهروی شهرت» و دیگر لوح افتخار این بخش به لقمان یداللهی برای اثر «پک آخر» اهدا شد. لوح افتخار بخش نهضت جهانی مستضعفان هم به احسان شادمانی برای کارگردانی «داستان ساحل شرقی» و دیگر لوح افتخار این بخش به علیرضا حسنی برای پژوهش اثر «میراث سمی» اهدا شد. همچنین فانوس این بخش به مهدی افضلزاده برای کارگردانی «داستانهای فوتبال؛ کازابلانکا» اهدا شد.
فانوس و جایزه ویژه خنجر یمنی برای نخستین بار با حضور اهالی یمن در ایران به حسن وزیرزاده برای «قاعده بازی» اهدا شد. در ادامه حسن وزیرزاده با نقد اینکه برخی عزیزان زندگی را با شهربازی اشتباه گرفتهاند، گفت: واقعیت این است که دنیای ما جنگل است و باید همیشه چوبتان کنارتان باشد که اگر حیوانات وحشی حمله کردند از خود دفاع کنید. سپس فانوس جشنواره مردمی فیلم عمار به «رومینا گوادالوپه پرز راموس» سفیر کشور بولیوی در ایران به دلیل مواضع ضد استکباری این کشور تعلق گرفت.
سفیر کشور بولیوی گفت: این جایزه برای من نماد مقاومت است و از یمنیها تشکر میکنم که در راستای حمایت از فلسطین تلاش میکنند. جایزهای که امروز به من داده شد متعلق به همه فلسطینیها و کسانی است که در راه آزادی فلسطین مقاومت کردند.
پخش کلیپی برای یادبود ناصر طهماسب با عنوان «ارزشش را داشت؟» بخش بعدی مراسم اختتامیه بود.
در ادامه با دعوت از هیات داوران، خانواده شهیده فائزه رحیمی دانشجو معلم و از شهدای حادثه تروریستی کرمان و پیمان سلطانینژاد همسر شهید فاطمه سلطانینژاد و پدر شهید محمدامین سلطانینژاد و شهید ریحانه سلطانینژاد ملقب به «دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی»، لوح افتخار بخش حافظه ملی به محمدصالح نیکنام برای اثر «آلترناتیو» و دیگر لوح افتخار این بخش به محمدرضا یوسفی برای «دوئل امجدیه» اهدا شد.
همچنین فانوس این بخش به سعید فضلزرندی برای اثر «جوانمرگ» و دیگر فانوس این بخش به محمدرضا میراضی برای «ایزو ۱۳۶۱» رسید. پخش کلیپی برای یادبود زندهیاد «پروانه معصومی» بخش بعدی مراسم اختتامیه بود. در ادامه با حضور مادر شهیدان شاهآبادی معروف به ننهعلی، لوح یادبودی به نیما معصومی فرزند مرحومه پروانه معصومی اهدا شد.
همچنین هیات داوران در بخش «داستانی» متشکل از مهران رجبی، محمدتقی فهیم، محمدرضا شفیعی، جلال دهقانیاشکذری و سعید مستغاثی در بخش «تیزر فرهنگی» آثار «انگشتر» محمدحسین عباسی، «لحظه» زهرا میری، «تنها گریه کن» محسن اردستانیرستمی و «پیرمرد و دریا» قاسم خسروی را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد. همچنین در بخش «داستانی کوتاه» آثار «اذان صبح به افق یزد» زهره صباغیان، «شورشی» علی سلمانی، «خوانا بنویسید» مرتضی علیزاده، «دنیا منم فوعه» مصطفی آقامحمدلو و «هانه» میثم ملکیپور به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی شدند. هیات داوران در بخش «داستانی بلند» آثار «هفت هفت» رضا دهقان، «اخت الرضا» سیدمجتبی طباطبایی، «مصلحت»حسین دارابی و «ایلیاجستوجوی قهرمان» سیدعلی موسوینژاد را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد. لازم به ذکر است هیات داوران در بخش «سریال» آثار «سوران»سروش محمدزاده و «بچه زرنگ»؛ شهید خاوری و محمدمهدی خالقی را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد.
هیات داوران در بخش سریال، لوح افتخار این بخش را به اثر «سوران» به کارگردانی «سروش محمدزاده» اهدا کرد.
همچنین فانوس دستاورد هنری این بخش به آقای «محمدرضا شجاعی» مدیر هنری سریال « سوران» اهدا شد.
هیات داوران در بخش فیلم داستانی بلند، لوح افتخارِ دستاورد هنری این بخش را به اثر «ایلیا، جستوجوی قهرمان» به کارگردانی «سیدعلی موسوینژاد» اهدا کرد.
همچنین هیات داوران فانوس کارگردانی این بخش را به دلیل «روان بودن و بازی بدون اغراق بازیگران» به اثر«مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی اهدا کرد.
در ادامه داوران ضمن تقدیر از «آقای شورا» لوح افتخار بخش مستند ملت قهرمان را به حسین نژادموسی برای «داستان بارانی» اهدا کردند.
داوود سلیمانخانی از همه عوامل فیلم «سرکش» و مسؤولان بنیاد فرهنگی روایت فتح تشکر کرد.
اعطای نشان شهید سیاح طاهری به محمد جورکش نماینده ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در استان اصفهان توسط همسر شهید سیاح طاهری، بخش پایانی آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار بود.
ارسال به دوستان
در نشست رونمایی رمان روایتهای نامعتبر مطرح شد
رمانی با دغدغههای معرفتشناسانه
رضا نیکنام، مدیرعامل نشر کنار در آیین رونمایی از رمان روایتهای نامعتبر که در شهر کتاب فرشته برگزار شد، گفت: نشر کنار چند سال است فعالیت خود را آغاز کرده و از همان ابتدا بنای ما این بود استانداردهای لازم به صورت حداکثری در ظاهر و محتوا رعایت شود.
وی افزود: ما ۲ بخش ویژه در نشر کنار راهاندازی کردیم؛ ترجمه با حضور خانم مقانلو و تالیف با حضور مسعود بربر به عنوان دبیر. تلاشمان این است بهترین آثار را در هر ۲ حوزه انتخاب و به عنوان ناشر آن محتوای ارزشمند را با ظاهر خیلی خوب عرضه کنیم، ضمن اینکه در حوزه ترجمه هم با خرید کپیرایت، کتابها منتشر میشوند.
* به نویسندگان سالهای اخیر کمتوجهی شده است
مسعود بربر، نویسنده و دبیر بخش ادبیات تالیفی نشر کنار نیز در این نشست گفت: در دوره معاصر نخستین داستاننویسان تلاش میکردند اصول روز داستاننویسی را بدانند و به کار گیرند. وی افزود: چندی پیش یک رویداد ادبی برگزار کردیم به نام «داستان 25». از سال 75 تاکنون 34 هزار عنوان چاپ اول داشتیم. بهترین آثار را انتخاب کردیم. 18 هزار رای ثبت شد و 200 اثر اول، داستاننویسانی بودند که خیلیها آشنا نبودند. وقتی بررسی کردیم دیدیم داستانها چقدر اصولی و درست نوشته شدهاند.
نویسنده «مرزهایی که از آن گذشتی» با اشاره به رمان روایتهای نامعتبر گفت: مدتها بود داستانی نخوانده بودم که قصه درست، اصول داستاننویسی دقیق و فرم منطقی و زبان فارسی معیار و درست داشته باشد، طوری که هر جای کتاب را تصادفی باز کنید و بخوانید از نثر آن شگفتزده شوید و صدای راوی را بشنوید.
* روایتهای نامعتبر و تجربه خوانش
حبیب پیریایی، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست گفت: روایتهای نامعتبر یک تجربه خوانش است، به این معنا که اگر من داستان را هم تعریف کنم آن چیزی که لذتبخش است تجربه خوانش خود متن است. نویسنده تمام آنچه را قرار است کشف کنید خیلی زود در اختیار شما قرار میدهد اما پیرنگ اینگونه است که نویسنده داستان را جمع میکند، میشکافد، دوباره جمع میکند و میشکافد.
وی با انتقاد از رمانهای مدرن که در سالهای اخیر منتشر شده است، گفت: ساحتی که نویسنده این رمان را در آن نوشته، آنقدر داستان بد و متفاخر دارد که از آوردن نامش هم گریزان هستم؛ ادبیات پسامدرن اما در این کار از قضا شگردهای سطحی زیاد نیستند اما ما هستیشناسی پستمدرنیستی را داریم. عدم قطعیت که از عنوان کار هم متوجه میشوید، مینیمالیست اشیا، مکانها و... هیچچیز توصیف نمیشود، مگر کارکردی داشته باشد. برای من یکی از تحسینبرانگیزترین نکات قصه است که نویسنده متنی را با اقتصاد آدمها و اشیا پیش برده است.
* رمانی با دغدغههای معرفتشناسانه
دکتر ایوب مرادی، عضو هیات علمی دانشگاه نیز در این نشست گفت: من این اثر را یک رمان مدرن میدانم که بر دغدغههای معرفتشناسانه تاکید دارد. البته رگههایی از پسامدرنیته را هم میتوان تشخیص داد.
استاد دانشگاه تاکید کرد: ما مفهومی داریم به نام اضطراب معرفتی که لازمه زندگی مدرن و جهان مدرن است. وقتی خواستهای دارید و با مانع روبهرو میشوید، دچار اضطراب میشوید، مثل اضطراب از مرگ که برابر زندگی جاودانه قرار میگیرد. من دوست دارم نسبت به همه امور دانش و آگاهی داشته باشم اما دستیافتنی نیست و کاری که نویسنده کرده همین است که آگاهی هر لحظه در حال تکمیل است. مرادی افزود: در کل داستان، در باب مرگ شخصیت زن ایدههای بسیاری مطرح میشود و بطلان آن هم هست؛ معیار تشخیص آگاهی درست از غلط که برایان مک هیل بر آن تاکید دارد و هر لحظه دستخوش تردید میشود؛ چیزی که شاهد در کل رمان با آن روبهرو است.
* روایت توأم اول و سوم شخص
مریم میرمحمدی، نویسنده و منتقد، سخنران پایانی این نشست بود. وی درباره رمان روایتهای نامعتبر گفت: این کتاب از سال 86 و به صورت بریده بریده نوشته شده است. فکر نمیکردیم 1402 چاپ شود. رمانی است که دیر برآمده و امیدوارم دیر بماند.
این منتقد با بیان اینکه نثر اکنون نویسنده با نثر کتاب هم متفاوت است، گفت: البته نثر کتاب از ویژگیهای اصلی آن و از نقاط قوت جدی رمان است.
میرمحمدی با بیان اینکه ویژگی دیگر آن تعلیق است و این فضای تعلیقی تا انتها ما را همراه میبرد، گفت: این تعلیق چند ویژگی دارد که مخاطب را خسته نمیکند؛ یکی خود نثر است. آشناییزداییهای بسیار زیاد و جانبخشیهای بسیار درخشان دارد. خود موضوع هم در خرد جمعی ما نشسته است. داستان بدون اینکه شخصیت زن برجستهای داشته باشد، زنانه است. ضمن اینکه ما یک راوی اول شخص و سوم شخص داریم که همزمان داستان را جلو میبرند و ما را همراه میکنند.
ارسال به دوستان
آیین اختتامیه دهمین دوره آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار شد
پیشنهاد برای روز ملی نمایشنامهنویسی
گروه فرهنگ و هنر: آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با معرفی برگزیدگان در سالن استاد فریدون ناصری خانه هنرمندان ایران با اجرای حمیدرضا نعیمی(نویسنده، کارگردان و رئیس کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر ایران) برگزار شد.
نعیمی ضمن خوشامدگویی به حاضران، جایزه ادبیات نمایشی را یکی از افتخارات کانون نمایشنامهنویسان دانست که به هیچ جریان سیاسی و حزبی وابسته نیست و به صورت صنفی برگزار میشود. وی همچنین ابراز خرسندی کرد که با وجود همه سختیها، این جایزه به حیات خود ادامه داده و طی ۱۸ سال، به دهمین دوره خود رسیده است.
نعیمی همچنین ابراز امیدواری کرد جایزه ادبیات نمایشی فراتر از یک رویداد ملی پیش برود و در آینده نزدیک بتواند ویژه همه کشورهای فارسیزبان برگزار شود.
این نمایشنامهنویس با اشاره به مشکلاتی که در این مدت گریبانگیر هنرمندان تئاتر بوده است، افزود: روزهای سختی را سپری کردیم. از همه تلختر از دست دادن دوستان و همکاران عزیزی است که جایشان خالی و یادشان سبز است.
به دنبال این سخنان، تصاویری از هنرمندان تئاتر که در ۲ دهه گذشته از دنیا رفتهاند همچون اکبر رادی، محمود استادمحمد، حمید سمندریان، جعفر والی، امیر کاووس بالازاده، سعید تشکری، حسن مشکلاتی، محمدعلی بخشنده، هوشنگ آزادیور، فرامرز بهبود، جواد اعرابی، محمد محمدعلی، افسانه محمدی و... پخش شد.
در بخش بعد این مراسم، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره جایزه ادبیات نمایشی در سخنان کوتاهی از نامهربانیهایی گفت که در حق این جایزه شده است و افزود: این همه خلف وعده و بیمهری را باور نمیکردم. او در ادامه صحبتهایش اضافه کرد قصد ندارد از نامهربانیها گله کند و به جای آن از حامیان این جایزه بویژه محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تشکر کرد و گفت: در شرایطی که هیچ یاریگری نداشتیم و هیچ سالنی در اختیارمان قرار نمیدادند، آقای عسگرپور از ما حمایت کرد. در ادامه بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این دوره از جایزه و سخنگوی هیاتمدیره کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر ایران در سخنانی از کسانی که از آغاز در کنار این جایزه بودهاند؛ نمایشنامهنویسانی چون بهمن فرسی، اکبر رادی و... که در ادبیات نمایشی ایران تاثیر بسزایی داشتهاند یاد کرد.
در بخش بعد برنامه، با حضور اعظم کیانافراز، مدیر نشر افراز، شهرام گیلآبادی و حسین کیانی، از مرتضی کاردر، مدیر نشر «هرمس» و محمد نباتیمقدم، مدیر نشر «عنوان» به دلیل فعالیتشان در زمینه انتشار نمایشنامه و کتابهای تئاتری تقدیر شد. در این برنامه با اجرای قطعاتی از نمایشنامههای برگزیده ۹ دوره گذشته این جایزه، مروری بر این آثار انجام شد. در این بخش، تصاویری از پانتهآ پناهیها و علی عمرانی پخش شد که تعدادی از این نمایشنامهها را روخوانی کرده بودند. همچنین بخشهایی از دیگر نمایشنامههای برگزیده دورههای قبلی با اجرای زنده ۲ نفر از هنرجویان تئاتر محمد رحمانیان، اجرا شد.
سپس برگزیدگان بخش ترجمه با حضور ۲ نفر از داوران این بخش سهیلا نجم، عرفان ناظر و همراهی مصطفی مختاباد معرفی شدند. در ادامه، جایزه برگزیده بخش ترجمه شامل تندیس خیال، دیپلم افتخار و بسته فرهنگی به محمدرضا خاکی، مترجم نمایشنامه «همه پرندگان» نوشته وجدی معود اهدا شد. خاکی توضیحاتی درباره نویسنده این نمایشنامه که اصالتا لبنانی است و به فرانسه مهاجرت کرده و به فرانسوی مینویسد ارائه و سپس گلهها و انتقادهایی را مطرح کرد.
مدرس و کارگردان تئاتر در بخشی از صحبتهایش گفت: من معلم بودم در حالی که باید بازیگر میبودم. قبل از سفرم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور، تصمیم گرفتم بازیگری را کنار بگذارم تا به یکسری جریانها آلوده نشده و شرمنده خودم نباشم. به طور اتفاقی مترجم شدم. کار ترجمه اینگونه نیست که بتوان با گوگل کتابی را ترجمه کرد بلکه ترجمه هر اثر، یک انتخاب است.
وی با اشاره به ویژگیهای نمایشنامه «پرندگان» افزود: هیچ نمایشنامهای به زیبایی این متن درباره مادران فلسطینی نوشته نشده ولی متاسفانه هنوز اجرا نشده است.
محمدمهدی عسگرپور، نادر برهانی مرند، شهرام گیلآبادی، محمدامیر یاراحمدی، عباس جهانگیریان، مصطفی مختاباد و بهنوش طباطبایی از جمله چهرههای حاضر در این مراسم بودند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|