|
اخبار
یک میلیون دلار در جیب فدراسیون فوتبال
تیم ملی فوتبال ایران با صعود به جمع 4 تیم پایانی جام ملتها فعلا به جایزه یک میلیون دلاری رسیده است. جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ کمکم به روزهای پایانی و حساسش نزدیک میشود. چهره ۲ فینالیست این دوره از رقابتها روزهای سهشنبه و چهارشنبه مشخص خواهد شد تا در نهایت روز شنبه با برگزاری دیدار نهایی در ورزشگاه لوسیل، قهرمان این دوره از رقابتها مشخص شود. مطابق دورههای قبل در این دوره نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا جوایز و پاداشهایی را برای تیمهای برتر مشخص کرده است. بر این اساس مجموع جوایز این تورنمنت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است که بین تیمها توزیع میشود. تمام ۲۴ تیم حاضر در این رقابتها ۲۰۰ هزار دلار در ابتدا دریافت کردند تا برای حضور در این رقابتها آماده شوند و تیم ملی ایران نیز یکی از این تیمها بود که توانست به عنوان سرگروه از گروه C صعود کند و در ادامه با برتری برابر سوریه (در ضربات پنالتی) و ژاپن به جمع 4 تیم پایانی برسد. تیمهایی که در دیدار نیمهنهایی شکست بخورند و نتوانند به فینال برسند، مبلغ یک میلیون دلار دریافت خواهند کرد. این اتفاقی بود که 4 سال قبل برای ایران در سال ۲۰۱۹ رخ داد و با توجه به اینکه دیدار ردهبندی نیز وجود ندارد، تیم ملی ایران با شکست در آن دیدار به خانه برگشت. مهمترین جوایز و پاداش این دوره به ۲ تیم راهیافته به دیدار نهایی تعلق دارد. بر این اساس قهرمان جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ مبلغ 5 میلیون دلار و نایبقهرمان ۳ میلیون دلار به دست خواهند آورد. از بین 4 تیم حاضر در نیمهنهایی این دوره از رقابتها، ۲ تیم ملی ایران و قطر در دوره قبل نیز توانستند به جمع 4 تیم برتر راه یابند و ۲ تیم ملی اردن و کرهجنوبی ۲ تیمی بودند که توانستند در این دوره به جمع 4 تیم پایانی برسند.
***
حسرت ۱۴ ساله قطر مقابل ایران
از آخرین برد قطر برابر تیم ملی ایران بیش از ۱۴ سال میگذرد. تیم ملی ایران عصر شنبه در مرحله یکچهارم نهایی جام ملتهای آسیا به مصاف ژاپن رفت و با ارائه یک نمایش فوقالعاده با نتیجه 2 بر یک پیروز شد و اکنون در مرحله نیمهنهایی باید به مصاف قطری برود که در ضربات پنالتی ازبکستان را حذف کرد. ایران و قطر چهارشنبهشب در حالی به مصاف هم میروند که تاکنون ۲۴ بازی میان ۲ تیم برگزار شده که ۱۶ برد سهم یوزها بوده، 5 بازی مساوی شده و ۳ پیروزی هم در مقابل نام قطر نمایان است. در این بازیها ۵۷ توپ از خط دروازه ۲ تیم عبور کرده که ۴۱ گل از آن ایران و ۱۶ گل سهم قطر بوده است. بهترین برد ایران در برابر قطر با نتیجه ۶ بر یک در بازیهای فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۸ به دست آمده است و بهترین برد قطر در برابر ایران پیروزی ۲ بر صفر سال ۱۳۷۶ در مقدماتی جامجهانی ۱۹۹۸ بود که مانع صعود مستقیم ایران به جامجهانی شد. ۲ تیم در طول تاریخ جام ملتهای آسیا نیز تاکنون ۲ بار به مصاف هم رفتهاند که هر ۲ در مرحله گروهی بوده و با برتری ایران به پایان رسیده است. (۲ بر صفر ۱۹۸۸)، (یک بر صفر ۲۰۱۵). علی دایی با ۴ گل و علیرضا واحدینیکبخت با ۳ گل بهترین گلزنان ایرانی در تقابل ۲ تیم هستند و محمد سالم العنزی، ولید حمزه و مجید حسن هر کدام با ۲ گل زده بهترین گلزنان قطر در رویارویی با تیم ملی هستند اما نکته قابل توجه آنکه آخرین برد قطر مقابل ایران به سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) و مسابقات چهارجانبه بازمیگردد که میزبانیاش را بر عهده داشت. این تیم در آن دیدار با نتیجه ۳ بر ۲ پیروز شد و از آن زمان تاکنون ۱۴ سال است موفق به شکست ایران نشده و ۲ برد دیگر قطر برابر یوزهای فوتبال آسیا مربوط به سالهای ۱۳۷۶ و ۱۳۸۰ میشود؛ حالا باید دید آیا این طلسم طولانی ادامه خواهد داشت؟
***
پاشازاده: تیم ملی شایسته صعود بود
ملیپوش پیشین فوتبال ایران میگوید تیم ملی عملکرد خوبی مقابل ژاپن داشت و مستحق صعود به مرحله بعد بود. مهدی پاشازاده، بازیکن پیشین تیم ملی در گفتوگو با ایسنا درباره پیروزی تیم ملی مقابل ژاپن در جام ملتهای آسیا، اظهار کرد: قبل از بازی گفته بودم بدون طارمی تیم ملی بهتر بازی میکند و اتفاقا همین اتفاق هم افتاد. او ادامه داد: قدوس در این بازی عملکرد بسیار خوبی داشت و در نیمه اول بارها با پاسهای خود برای سایر بازیکنان ایجاد موقعیت کرد. در نیمه اول خوب بازی کردیم و منطقی دفاع کردیم و شانس گل بیشتری هم داشتیم اما اشتباهات فردی در نیمه اول کار دستمان داد و دفاع وسطهای ما به راحتی عمق دفاع را به حریف دادند و گل بدی خوردیم. به نظرم نسبت به تیمهایی که جلوی ما بازی کرده بودند بهتر بازی کردیم. نیمه دوم را خوب شروع کردیم و حتی بهتر از نیمه اول و توانستیم از نقطه ضعف ژاپن یعنی دفاع راست این تیم استفاده کنیم و به گل برسیم. پاشازاده خاطرنشان کرد: هافبکهای ما روی توپهای سوم سوار بودند و توانستند بخوبی مهاجمان را تغذیه کنند. با تمرکز بالا در زمین ظاهر شدیم و نشان دادیم تواناییهای بالایی داریم. بازیکن سابق تیم ملی درباره رویارویی تیم ملی با قطر در نیمهنهایی گفت: درست است قطر میزبان بازیهاست اما به اعتقاد من میتواند حریف بهتری نسبت به ازبکستان برای تیم ملی باشد. او در پایان درباره اینکه آیا تیم ملی پتانسیل قهرمانی را دارد؟ گفت: امیدوارم برای تیم ملی اتفاقات خوب بیفتد و در نهایت قهرمان شویم.
ارسال به دوستان
جاسوسبازی ممنوع!
محمدمهدی یزدی: بیشک لو رفتن مامور مخفی و جاسوس، بزرگترین نمره منفی و ضعف یک سازمان اطلاعاتی به شمار میرود. حال این موضوع را در مقیاس بزرگتر و در وسعت 28 کشور مختلف جهان در نظر بگیرید تا به عمق دستاورد و پیروزی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در برابر سازمان جاسوسی موساد پی ببرید. روز جمعه وزارت اطلاعات کشورمان در اطلاعیهای بسیار مهم از شناسایی تعداد قابلتوجهی از جاسوسان و ماموران موساد در 28 کشور جهان و در 3 قاره آسیا، آفریقا و اروپا در قالب بزرگترین عملیات ترکیبی اطلاعاتی و ضداطلاعاتی علیه سازمان جاسوسی و امنیتی رژیم صهیونیستی خبر داد. شاید تاکنون چنین موضوعی با این حجم از طرف هیچ سازمان اطلاعاتی در دنیا اعلام نشده باشد.
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمانها و ماموران اطلاعاتی رژیم پهلوی در اسرائیل یا توسط سازمان جاسوسی موساد آموزش میدیدند و به نوعی سیستم اطلاعاتی ایران در آن زمان تحت تاثیر موساد بود که نقش بسزایی در مقابله با مردم و انقلاب اسلامی پیش از پیروزی داشتند اما با سرنگونی رژیم پهلوی و روی کار آمدن نهادهای انقلابی در ایران، موساد به عنوان یکی از بزرگترین و اصلیترین دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی و به تبع آن سازمانهای اطلاعاتی کشورمان شناخته شد.
در طول این ۴۵ سال موارد بسیاری از عملیاتهای اطلاعاتی و ضداطلاعاتی از سوی دوطرف صورت گرفته و حتی سازمان جاسوسی موساد پا را فراتر گذاشت و اقدام به خرابکاری و بمبگذاری و حتی ترور دانشمندان و نخبگان هستهای و... کرد.
در مقابل هم وزارت اطلاعات و سازمانهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها توطئهها و عملیاتهای آنها را خنثی کرده و عوامل داخلی و جاسوسان اسرائیلی را در تور خود قرار دادند و بازداشت کردند. اما آنچه این عملیات ترکیبی اطلاعاتی و ضداطلاعاتی را متمایز میکند، مجموعه بینظیر و بیسابقهای از اطلاعاتی است که از سرویس جاسوسی موساد به دست آمده که البته از همان لحظه مورد بررسی و بهرهبرداری تیمهای تخصصی وزارت قرار گرفت. به نظر نگارنده، قطعا شرایط ویژه منطقه پس از توفان الاقصی و خیزشی که در مقابله با رژیم صهیونیستی و آمریکا به وجود آمده توانسته در این سلسله عملیات سربازان گمنام امام زمان(عج) که در قالب مجموعهای از عملیاتهای اطلاعاتی و ضداطلاعاتی صورت گرفته، تاثیرگذار باشد و موجب موفقیت فرزندان کشورمان شود. به نوعی این سلسله عملیاتها همانند ضربات ترمیمناپذیر نظامی و اطلاعاتی بود که توفان الاقصی بر صهیونیستها وارد کرد. همانطور که اعلام شد در این عملیاتها از شیوههای متنوع جمعآوری اطلاعات بهره برده شد و اطلاعات حیاتی و حساسی از سرویسهای جاسوسی صهیونیستها به دست آمد و علاوه بر آن اطلاعات ویژهای از مهمترین تأسیسات پنهان نظامی، کارخانجات تسلیحاتی و صنایع استراتژیک غیرنظامی رژیم صهیونیستی حاصل شده است. بخشی از این سلسله عملیاتها معطوف به جاسوسان در تهران و چند استان کشورمان بود که شناسایی شده و برخورد با آنها صورت گرفته و برخی هم تحت مراقبتهای امنیتی قرار گرفتند. از سوی دیگر چند جاسوس ایرانی مقیم خارج از کشور شناسایی و درگیر تور اطلاعاتی واجا شدند که طبق قاعده موجود بین کشورمان و کشور محل اقامت آنها موضوع در حال پیگیری و تصمیمگیری است. سازمانهای اطلاعاتی برخی کشورها با یکدیگر همکاری و تبادل اطلاعات و توافقاتی دارند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز از این قضیه مستثنا نیست، لذا مشخصات جاسوسهای خارجی فعال در کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران روابط تبادل اطلاعات مؤثر و کاربردی دارند را به آنها ارائه کرده و سرویسها نیز بعد از صحتسنجی آن، موارد مطروحه را زیر ذرهبین گرفته یا با آنها برخورد کرده یا همچنان تحت رصد دارند تا به نتیجه برسد. نکتهای که در این باره مطرح و البته مورد تاسف بوده این است که برخی ماموران و جاسوسهای موساد در این 28 کشور همگی از ابتدا افسران و افراد آموزشدیده موساد نبوده و برخی بهصورت داوطلبانه به کشور خود خیانت و با موساد همکاری کردهاند، حتی مشخص شده سرویس جاسوسی موساد از این افراد خواسته برای تایید خود در سازمان علیه کشورشان عملیات انجام دهند. همانطور که بارها درباره خطرات فضای مجازی و سایتها و اپلیکیشنهای ناامن هشدار داده شده، طبق اطلاعاتی که به دست آمده یکی از بسترهای جذب این نیروها توسط موساد، شبکههای اجتماعی و سایتهای مهاجرت و کاریابی بوده که افراد مورد نظر شناسایی و مورد توجه این سرویس جاسوسی قرار میگرفتند، لذا بارها تذکر داده شده افراد اطلاعات شخصی و مهم خود را در فضای مجازی بارگذاری نکنند، زیرا دشمن با استفاده از همین ابزار توانسته به برخی از این اشخاص فشار بیاورد تا عملیات خرابکارانه مورد نظر سازمان را در کشور موردنظر انجام دهند. طبق اعلام وزارت اطلاعات کشورمان، بررسی اطلاعات به دست آمده از این سلسله عملیات بزرگ همچنان ادامه دارد و این نشان از عمق فاجعه برای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی و قدرت و توان بالای سربازان گمنام امام زمان(عج) دارد.
از سوی دیگر اعلام جزئیات اطلاعات به دست آمده، راه و روش مخصوص خود را دارد و شامل قواعد حفاظتی و صیانتی میشود تا هم بتوان به بهترین نحو ممکن با عوامل و ماموران دشمن مقابله کرد هم اینکه خط و نیروهای خودی که در موفقیت عملیات و دستیابی به اطلاعات نقش داشتند، نسوزند.
نکته دیگری که باید درباره این عملیات به آن توجه کرد این است که همه این جاسوسان اگر چه در خدمت موساد و رژیم صهیونیستی بودند اما هدف همه آنها اقدام علیه ایران نبوده و این افراد علیه کشورهای مختلف در 3 قاره مشغول جاسوسی بودهاند، لذا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران میتواند با در اختیار گذاشتن این اطلاعات به کشورهای مورد نظر هم به نوعی دست بالا را در روابط دوجانبه داشته باشد هم جایگاه اسرائیل را در آن کشورها تضعیف کند.
همانطور که در ابتدای نگاره عنوان شد، بزرگترین شکست برای یک سازمان اطلاعاتی ـ جاسوسی لو رفتن مامورانش در دیگر کشورها است و به نظر میرسد اسرائیل و موساد همانطور که در سرزمینهای اشغالی درگیر توفان الاقصی شدند، در حوزه اطلاعات و ضداطلاعات نیز دچار توفانی سهمگین شده و ابهت خودساختهشان را از دست خواهند داد و قطعا با ضربهای که از سربازان گمنام امام زمان(عج) خوردهاند باید یک تجدید نظر و نوسازی اساسی در ساختار و ماموران خود داشته باشند که در صورت ادامه حیات این رژیم، زمان بسیاری لازم دارد.
ارسال به دوستان
دیدار سپاهان – شمسآذر در جام حذفی لغو شد
با اعلام سازمان لیگ فوتبال، دیدار تیمهای فوتبال سپاهان و شمسآذر در مرحله یکشانزهم نهایی جام حذفی لغو و به زمان دیگری موکول شد. با توجه به اینکه باشگاه سپاهان اصفهان ۵ بازیکن در تیم ملی دارد و با توجه به درخواست رسمی این باشگاه مبنی بر لغو دیدار با شمسآذر در مرحله یکشانزدهم پایان جام حذفی، مسابقه ۲ تیم در تاریخ جمعه ۲۰ بهمن لغو و به زمان دیگری موکول خواهد شد که زمان جدید مسابقه متعاقبا اعلام خواهد شد.
ارسال به دوستان
چگونه امیر قلعهنویی در نیمه دوم بازی با ژاپن ورق را به سودتیم ملی ایران برگرداند
آناتومی یک بازگشت
تیم ملی فوتبال ایران که نیمه اول متوسط و حتی ضعیفی را برابر ژاپن پشت سر گذاشته بود، در نیمه دوم متحول شد و توانست حریف قدرتمندی چون ژاپن را به تیمی کماثر در زمین تبدیل کند. مولفه اصلی برابر یک تیم سرعتی، گذاشتن صددرصد توان و قدرت و رو آوردن به یک بازی فیزیکی است. علاوه بر آن مهمترین اصل در چنین مسابقهای پیروزی در نبردهای یک در مقابل یک است. مرور لحظات حساس بازی تیم ملی ایران برابر ژاپن و شکستن تابوی این تیم تا دندان مسلح و پرستاره و با برنامه، حکایت از برتری بیچون و چرا در تمام نبردهای فیزیکی تن به تن در دفاع و گرفتن زهر تکنیک و سرعت از بازیکنان بینالمللی این تیم و پیروزی در نبردهای یک در مقابل یک در فاز حمله و رسیدن به فضای مناسب را دارد. در روزی که ۲ وینگر تیم امیر قلعهنویی در سیستم ۱- ۳ -۲ -۴ (جهانبخش و محبی) بهترین بازی خود را به نمایش گذاشتند، اصل مهم قدرت دریبلینگ آنها و عبور از مدافعان مستقیم در فاز حمله و بازگشت و حضور در ساختار دفاعی از میانه میدان خودی و بازپسگیری توپ با قلدری و آمادگی بدنی کاملا بالا بود. البته این شکل از تاکتیک فردی نزد تمام بازیکنان تیم ملی دیده میشد و کاملا مشهود بود. برای رسیدن به این فرم از بازی البته قبل از داشتن قدرت بدنی بالا باید دارای توان ذهنی و انگیزه کافی بود که این مهم هم با درایت کادر فنی حاصل شده بود. پس از سپری کردن بیش از 35 دقیقه کمی سردرگم و عقبنشینی و قرار گرفتن تحت تاثیر نام حریف و ثبت گل اول بازی، آن بیداری ایرانی رخ داد! قرار نبود با جام خداحافظی کنیم، بنابراین استارت اصلی پس از گل ژاپن و شروع حملات گسترده و مرگبار از آغاز نیمه دوم زده شد. اتخاذ یک ترکیب کاملا شجاعانه و داشتن برنامه و سپس اصرار به ادامه این شکل از بازی بدون تعویض با همان نیروهای فعال و پرانگیزه حاضر در میدان، یکی دیگر از دلایل این پیروزی بزرگ بود. نیمکتنشینی احسان حاجصفی در حالی که وی بهترین بازیکن میدان قبلی بود، عین شجاعت و رسیدن به آن تصمیم مهم بود. حضور یک جوان انرژیک و سرعتی و مقابله او با بازیکنان سرعتی و تکنیکی ژاپن و گسترش و تعمیم این تفکر در ارکان کلی تیم به همراه اتخاذ یک بازی فیزیکی، ما را به نیمهنهایی جام ملتها رساند. در راه کسب یکی از مهمترین پیروزیهای ایران در جام ملتها، شاهد ثبت یکی از فنیترین و زیباترین گلهای تیم ملی و جام ملتها هم بودیم؛ وقتی امید ابراهیمی توپ شروع مستقیم بازی توسط دروازهبان ژاپنی را تحت تاثیر فشار پرس مهاجمان ایران، با سر به جهانبخش رساند و در ادامه دریبل سرپا و سپس یک پاس زمینی مستقیم از کاپیتان تیم ملی که خط اول دفاع ژاپن و خط هافبک ۳ نفره این تیم را شکست و سپس یک دریافت و چرخش خوب از آزمون و یک پاس فوقالعاده در فضای خالی پشت مدافعان خط دوم که دفاع 4 نفره ژاپن را از بازی خارج کرد و حالا محبی، بهترین بازیکن میدان آماده بود تا با روی پا زاویه مخالف دروازه را هدف قرار دهد و مهمترین گل زندگی ورزشی خود را ثبت کند.
* امیر بین ۲ نیمه چه گفت؟
جمله کلیدی امیر قلعهنویی بین 2 نیمه دیدار تیم ملی مقابل ژاپن، میتواند نشاندهنده بلوغش در امر مربیگری باشد.
تیم ملی فوتبال ایران با انجام یکی از درخشانترین و تاکتیکیترین بازیهای تاریخ خود مقابل ژاپن (تیم اول رنکینگ آسیا)، به یک پیروزی ارزشمند دست یافت تا برای دومین دوره متوالی و در مجموع نهمینبار به جمع 4 تیم برتر قاره برسد.
ایران در شرایطی برای نخستینبار در تاریخ جام ملتها موفق به گلزنی و برتری مقابل ساموراییها شد که امیر قلعهنویی نقش بسیار ویژهای در ثبت این برد داشت.
با توجه به نتایج ژاپن در جامجهانی 2022 و پیروزیهای پرگل مقابل تیمهایی مانند آلمان، ترکیه، کانادا و پرو، تیمهای آسیایی پیش از شروع مسابقات جام ملتها به این تیم نگاه متفاوتی داشتند و حتی پس از شکست عجیب مقابل عراق، برخی تیمها مثل کرهجنوبی و اردن برای رو در رو نشدن با ژاپن، حربههای مختلفی به کار گرفتند اما قلعهنویی به هیچوجه این ترس را به شاگردانش منتقل نکرد.
سرمربی باتجربه تیم ملی شاید میتوانست مانند «یورگن کلینزمن» همتای سرشناسش روی نیمکت کرهجنوبی، مسیر راحتتری را برای حضور در جمع 4 تیم برتر آسیا انتخاب کند تا در مرحله یکچهارم نهایی با تیم هفدهم رنکینگ جهان مواجه نشود اما با شجاعت کامل چنین تصمیمی نگرفت.
هرچند صعود نفسگیر برابر سوریه آن هم در ضربات پنالتی انتقاداتی را به بازیکنان و کادرفنی تیم ملی وارد کرد اما با نگاهی منصفانه مشخص میشود ایران در 60 دقیقه ابتدایی آن دیدار بیشتر از 3 بازی مرحله گروهی شاگردان هکتور کوپر به سمت دروازه این تیم ضربه زد و اگر با دقت بیشتری عمل میکردیم، شکست سوریه تبدیل به گره کور نمیشد.
68 ساعت پس از یک بازی 120 دقیقهای، تیم ملی باید به مصاف ژاپن میرفت، آن هم در شرایطی که حریف بازی سبکتری را مقابل بحرین در مرحله یکهشتم نهایی پشت سر گذاشته بود.
شاید در نگاه اول استفاده از امید ابراهیمی 36 ساله، میلاد محمدی که پس از نمایش نه چندان باکیفیت در تقابل با هنگکنگ به یک نیمکتنشین تبدیل شده بود و محمد محبی پس از عملکرد پر انتقاد در بازی با سوریه (که برای نخستینبار در طول جام هجدهم در ترکیب اصلی تیم ملی جای هماستانی و رفیق صمیمی خود مهدی قائدی را گرفت) علاقهمندان به تیم ملی را نگران کرد اما ژنرال فوتبال کشورمان نشان داد برای یک جنگ تاکتیکی و تقابل با «هاجیمه مورییاسو» که در فوتبال آسیا به یک مربی بسیار کاریزماتیک از لحاظ اخلاقی و فنی تبدیل شده، خودش و دستیارانش مدتها به همه چیز فکر کردهاند. نمایش بینقص و بسیار کارآمد این 3 بازیکن در کنار سایر نفرات ترکیب اصلی، میتواند اثبات این مساله باشد.
قلعهنویی در جریان بازی نیز برخلاف همتای ژاپنیاش که مانند همیشه آرام کنار نیمکت تیمش ایستاده بود، با جوش و خروش و استفاده از نظرات دستیارانش در حال هدایت شاگردان خود بود. ایران در 30 دقیقه ابتدایی بازی تحت تاثیر حریف قرار داشت اما پس از گل «هیدماسا موریتا» ورق برای ملیپوشان کشورمان برگشت. پس از بیرون رفتن ضربه خطرناک سامان قدوس و از دست رفتن یکی دو موقعیت دیگر، ثابت شد میتوانیم مقابل این حریف مدعی دست به کار بزرگی بزنیم.
شاید برای همه مخاطبان فوتبال جذاب باشد که بدانند قلعهنویی بین 2 نیمه چه نکتهای را به شاگردانش منتقل کرد که سبب شد آنها بیمحاباتر از همیشه به سمت دروازه حریف یورش ببرند.
او در این 15 دقیقه جملهای کلیدی را به کار برده که میتواند نشاندهنده بلوغش در امر مربیگری باشد. سرمربی تیم ملی در این لحظات با تعریف و و تمجید از شاگردان خود به آنها تاکید کرده بهترین بازیشان را انجام دادهاند و باید آن را در نیمه دوم بهتر از 45 دقیقه انجام بدهند. همین جمله ساده، انگیزه و اعتماد به نفس بازیکنان ما را برای نمایش اقتدار خود در نیمه دوم به بالاترین سطح ممکن رساند.
رد شدن گل زیبای سردار آزمون میتوانست ایران را از لحاظ روحی تا حدی دچار افت کند اما ملیپوشان بدون توجه به چنین موضوعی تمام تلاش خود را برای زدن ضربه نهایی به دسته ساموراییهای آچمزشده به کار گرفتند و در نهایت با پنالتی دقیقه 96 علیرضا جهانبخش به برتری رسیدند.
ژنرال روند شکستناپذیری در بازیهای رسمی تیم ملی را در هر 2 دوره حضورش روی نیمکت این تیم ادامه داد. تنها باخت او در 31 بازی همراه با ایران به دوره قبلی سرمربیگریاش بازمیگردد که در یک بازی تدارکاتی مغلوب مکزیک شد.
در این تعداد بازی، ایران 24 بار برنده شده و 6 بار هم به تساوی رسیده است. امید است با شکست نخوردن در 2 بازی پیش رو، قلعهنویی در فوتبال کشورمان به رکوردی جدید برسد و ایران را پس از 48 سال بار دیگر بر قله آسیا قرار دهد تا به این ترتیب تیم کشورمان با 4 قهرمانی در کنار ژاپن قرار گیرد.
ارسال به دوستان
ماشاریپوف به استقلال پیوست
ستاره ازبک در تور آبیها
جلالالدین ماشاریپوف، بازیکن ازبکستانی با عقد قراردادی به مدت یکونیم فصل به استقلال پیوست. سرانجام پس از چند سال بحث و گمانهزنی و انتشار انواع و اقسام اخبار و شایعات، استقلال و جلالالدین ماشاریپوف به هم رسیدند. بازیکنی که از دوره حضور علیرضا منصوریان روی نیمکت آبیهای پایتخت گفته میشد قرار است لباس آبی را بر تن کند، سرانجام راهی این تیم شد. ماشاریپوف فوتبال خود را از ردههای پایه پاختاکور آغاز کرد و پس از دوره کوتاه حضور در لکوموتیو تاشکند، دوباره به پاختاکور بازگشت و در ادامه راهی النصر عربستان شد. این بازیکن یک دوره کوتاه نیز لباس الاهلی را پوشید و در نهایت به تیم عربستانی بازگشت. وینگر 30 ساله، تابستان امسال راهی پانسرایکوس یونان شد ولی چند روز قبل قراردادش را با این تیم فسخ کرد. ماشاریپوف که به همراه تیم ملی ازبکستان در جام ملتهای آسیا حضور داشت و در مرحله یکچهارم نهایی در ضربات پنالتی مغلوب قطر میزبان شد، چند ساعت پس از این بازی، قراردادش را با استقلال امضا کرد. ماشاریپوف سابقه 61 بازی برای تیم ملی ازبکستان را در کارنامه دارد و بازوبند کاپیتانی این تیم را نیز بر بازو میبندد. او همچنین 45 بار با لباس النصر به میدان رفت که بخشی از آن در دوره حضور رونالدو در این باشگاه بود و این بازیکن سابقه همبازی بودن با فوقستاره پرتغالی را نیز دارد. خرید ماشاریپوف میتواند کمک زیادی به بخش تهاجمی استقلال کند و آبیپوشان در ادامه فصل، با قدرت بیشتری به مصاف رقبا بروند. ضمن اینکه طبق اعلام رسمی باشگاه، قرارداد این بازیکن یک و نیم ساله خواهد بود. رسانه رسمی استقلال در توضیح خرید ماشاریپوف نوشته است: باشگاه استقلال با جلالالدین ماشاریپوف، کاپیتان تیم ملی ازبکستان به توافق رسید. به گزارش رسانه رسمی باشگاه استقلال، علی خطیر، مدیرعامل باشگاه استقلال در مذاکره با جلالالدین ماشاریپوف، با این ستاره مشهور فوتبال ازبکستان برای عقد قرارداد یک سال و نیمه به توافق رسید. طرفین پیشنویس این قرارداد را امضا کردند و جلالالدین ماشاریپوف طی 3-2 روز آینده برای شرکت در تست پزشکی و عقد قرارداد نهایی راهی تهران میشود.
ارسال به دوستان
طلسمشکنی تیمملی با غیرت ایرانی
در مسیر جاودانگی
عبدالله دارابی: بالاخره ژاپن را در جام ملتها بردیم و راهی مرحله نیمهنهایی شدیم؛ بردی به مدد غیرت و فوتبال ایرانی. در روزی که امیر قلعهنویی با تغییر سیستم به ناچار (به دلیل محرومیت طارمی) و تغییر ترکیب با هوشمندی، شاگردانش را به میدان فرستاد، ایران هجومی ظاهر شد ولی این ژاپن بود که با حرکتی تاکتیکی و روی اشتباه هافبکهای کناری و دفاعی و مدافعان میانی ما، به گل رسید. پس از این گل، نوعی سردرگمی را در بازیکنان دیدیم و نگرانیهایی بابت شکستی دیگر از ژاپن و حذفی دوباره نزد ایرانیان مشتاق ایجاد شد، مضاف بر اینکه ژاپن حملات با برنامهای تدارک میدید و بازیکنان کوتاهقامتشان بین مدافعان بلندقامتتر ما با ضربات سر هم دروازه ما را به خطر انداختند.
با شروع نیمه دوم، هرچه از زمان بازی گذشت، تیم ایران عزم خود را برای جبران جدیتر کرد و بالاخره توانست با استفاده از عمق دفاع ژاپن، پاس تودر عالی سردار آزمون و ضربه تمامکننده عالیتر محمد محبی (یکی از تغییرات مثبت ترکیب ایران در این بازی) گل تساوی را در قعر دروازه ساموراییها جا دهد. در ادامه حملات ایران بیشتر به سوی ارسال از کنارهها گرایش یافت ولی شانس با سردار یار نبود و کمدقتی محبی نیز یک فرصت را از ما گرفت، ضمن اینکه یک گل زیبای سردار که در نیمه دوم متفاوتتر ظاهر شده بود نیز توسط کمکداور ویدئویی آفساید اعلام شد. تیمملی ایران که نمیخواست مجددا در این مرحله با جام وداعی تلخ داشته باشد با بازیای نشأت گرفته از غیرت و فوتبال ایرانی، ارسالهای بلندش را بیشتر کرد و اینگونه خط هافبک پرتلاش و فشرده حریف را از بازی خارج کرد؛ توجه داشته باشیم که هافبکهای ژاپنی چندان فرصت بازیسازی روی زمین به ما نمیدادند و رو آوردن به توپهای بلند به جای سعی در ارائه فوتبالی با پاسهای متعدد زمینی، تصمیمی منطقی بود، چون هدف در فوتبال بردن است و به بازی مالکانهای که منتج به گل نشود، صدم امتیازی هم تعلق نمیگیرد. مهم این بود که تیم ایران به این روش ولو به اجبار رو آورد و در چنین بازی حساس و مهمی برابر تیمی سختکوش، برای کسب پیروزی بدان متوسل و موفق نیز شد روی یکی از همین ارسالها صاحب پنالتی شود و با ضربه جهانبخش، این بار ایران، ژاپن را به خانه بفرستد و خودش به جمع ۴ تیم پایانی بپیوندد و ایرانیان مشتاق را شادمان کند.
تیم ملی ایران، ژاپن قدرتمند و پرامکانات را شکست داد و با روحیهای بالا راهی مرحله نیمهنهایی جام ملتهای آسیا شد. پیروزی شیرینی که علاوه بر تلاش ستودنی بازیکنان، محصول هوشمندی در اتخاذ سیستم و ارنجی متفاوت و متناسب با این بازی، استفاده از روشی منطقی برای بردن با توجه به شرایط بازی و حریف و پرهیز از تعویضهای یکنواختی که برای رقبا رو شده بود، است اما فراموش نکنیم برخی ضعفها باز هم به قوت خود باقی است؛ ایرادات دفاعی کمافیالسابق و تعدد پاسهای اشتباه بازیکنان و لو دادن توپهای متعدد در نقاط حساس حتی توسط بازیکنان باتجربه در این بازی وجود داشت که قطعا تداوم آن در مراحل آتی میتواند تاوان دردناکی برای ما داشته باشد، مضاف بر این باید جلوی غرور ناشی از این برد حساس به وسیله کادر فنی گرفته شود.
البته باید به تلاش و همت شیربچههای ایرانی بابت این پیروزی بزرگ درود ویژه فرستاد، چرا که میدانیم برخی منتقدان تیم ملی به جهت مخالفت و حتی دشمنی با شخص سرمربی تیم ملی، در انتظار شکست تیم ملی ایران در این روز نشسته بودند و تعدادی از آنها، فعالیتشان را از قبل بازی نیز استارت زده بودند!
ارسال به دوستان
نقشآفرینی تئاتر در دیپلماسی فرهنگی
گروه فرهنگ و هنر: جشنواره بینالمللی تئاتر فجر همواره فرصتی مناسب برای گسترش ارتباطات فرهنگی - هنری با هنرمندان و مردم دیگر کشورها در سراسر جهان بوده و هست؛ ارتباطی که به واسطه تبادل اندیشه، اطلاعات، هنر، زبان و سایر جنبههای فرهنگی - هنری میان کشورها نهتنها در بهبود روابط دیپلماتیک هنری، که در حوزههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز نقش پررنگ و غیرقابل انکاری دارد. از طرفی ادارهکل هنرهای نمایشی طی ۲ سال اخیر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم با نگاهی به جایگاه ارزشمند دیپلماسی هنری، بیش از پیش تلاش کرده است در راستای ارتباط با کشورهای دیگر بویژه کشورهای همسایه گام بردارد و به این منظور، علاوه بر دعوت از هنرمندان سایر کشورها به ایران، اقدام به اعزام هنرمندان ایرانی به دیگر نقاط جهان برای گسترش هر چه بیشتر ارتباطات فرهنگی - هنری و رسیدن به زبانی مشترک کرده است. قطعا رسیدن به قلههای جهانی با تکیه بر داشتههای بومی و گرانسنگ این مرز و بوم نیاز به برنامهریزی بلندمدت و مستمر دارد که مدیران هنری بر این اساس با اولویت قرار دادن متون ایرانی و ارج نهادن به تولیدات نمایشی برگرفته از مفاهیم بومی و ملی، این مسیر را هموار کردهاند. اهمیت دادن به فرهنگ بومی و ایرانی با توجه به استقبال خوب نمایشنامهنویسان و کارگردانان طی ۲ دوره گذشته جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، در سالهای آتی در ارائه فرهنگ ایرانی به خارج از مرزهای کشور تاثیرگذار خواهد بود. در واقع این بومیسازی محتوا و شیوههای اجرایی فارغ از بهرهگیری هنرمندان از نمایشنامههای مطرح جهان، معرف تئاتر ایران برای دیگر کشورها شده و پایههای دیپلماسی فرهنگی با تکیه بر بومیگرایی برای ارتباط بیشتر با خارج از مرزها را مستحکمتر خواهد کرد. در این میان، میزبانی از هنرمندان و آثار نمایشی دیگر کشورها، نهتنها در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر که در دیگر رویدادهای تئاتری نیز ادامه دارد. طی یک سال گذشته، حضور نمایشهای «فقط یک پرتره» و «نیمهها» از عمان و «جعبه سیاه» و «شهدا وارد بهشت نمیشوند» از عراق در بخش نمایشهای صحنهای دومین رویداد بینالمللی تئاتر صاحبدلان که با برگزاری کارگاه آموزشی عبدالکریم عبود از عراق همراه بود، نمونهای شفاف از این رویکرد ادارهکل هنرهای نمایشی است. همچنین میزبانی از گروههای نمایشی «دریاچه قو» از جمهوری ارمنستان، «جزیره کاغذی» از برزیل، «پرندگان جاودانیاند» از مکزیک، «بره ناقلا» از ترکیه و «پیروسمانی» و «نیکو نیکلادزه» از گرجستان در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای عروسکی تهران - مبارک بخش دیگری از عملکرد این ادارهکل برای گسترش روابط بینالملل در حوزه تئاتر بوده است.
بیشک پرداختن به هنر پانتومیم به عنوان زبانی جهانی برای رسیدن به درک مشترک بین انسانها در تمام کشورها، یکی دیگر از عناصری است که بهرهمندی از آن در دیپلماسی فرهنگی - هنری نقش ویژهای دارد. با این نگاه و رویکرد، دعوت از مارکو استوجانوویچ، مدیر سازمان جهانی مایم از کشور صربستان و برگزاری کارگاههای آموزشی توسط او در حاشیه جشنواره بینالمللی پانتومیم زنجان انجام شد و این رویداد هنری در دومین دوره برگزاری خود گام استواری در زمینه حضور هنرمندان فعال در زمینه پانتومیم برداشت؛ چنانکه این جشنواره با نمایش «بدرخشید» از ژاپن، «حیوانات دیوانه» از ایتالیا، «بدون داستان، بدون قصه» از تونس، «روشنی» از پاکستان و «لحظه آخر» از ترکیه، پذیرای هنرمندان پانتومیم شد.
این ارتباطات بینافرهنگی به اجرا و برگزاری کارگاه ختم نشد و میرزا متین زارع، بازیگر و کارگردان تئاتر از ترکیه نیز به عنوان داور در این رویداد حضور داشت. ارتباطات بینالمللی ادارهکل هنرهای نمایشی در چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور مدرسان کارگاههای تخصصی و گروههای نمایشی به صورت پررنگتر ادامه یافت. توجه به بعد آموزش و شناخت بیشتر نظریههای اجرایی در تئاتر دیگر رویکرد ادارهکل هنرهای نمایشی در راستای دیپلماسی فرهنگی - هنری تئاتر است.
رویکرد آموزشی در دوره چهلودوم جشنواره تئاتر فجر با برگزاری کارگاههای تخصصی «فرم - حرکت» با تدریس هایک اسرافیلیان از ارمنستان، «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تدریس آرمن سرکیسیان از ارمنستان و «نقش و جایگاه همسرایان در نمایشهای کلاسیک یونان» با تدریس ناتاسیس سارانتوس از یونان در جهت غنی ساختن فضای آموزشی عرصه تئاتر با توجه به دیپلماسی فرهنگی - هنری ادامه داشت.
همچنین در بخش پژوهش تلاش مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی بر این بوده است با برگزاری کارگاههای پژوهشی بر جایگاه پژوهش و مطالعات اجرایی در بهبود کیفی آثار تاکید بیشتری کند و از اهمیت بخش نظری و همراهی آن در روند اجرایی غافل نماند. بر این اساس، پژوهشگرانی چون ماروین کارلسن، نظریهپرداز مطرح آمریکایی با پژوهش «مطالعات اجرا و مرکززدایی از متن دراماتیک» و بروس مککناچی با پژوهش «چشماندازی تکاملی و شناختی بر لذت بردن از جشنوارههای تئاتری بینالمللی» به همراه پژوهشگران ایرانی به ارائه دستاوردهای نظری خود با محوریت مطالعات اجرا و اهمیت آن در تئاتر پرداختند. این نمونهها تنها بخش کوتاهی از تلاشهای ادارهکل هنرهای نمایشی در زمینه گسترش دیپلماسی فرهنگی - هنری به واسطه هنر ارزشمند و والای تئاتر بود.
برگزاری نشست و دیدارهای مستمر مدیرکل هنرهای نمایشی با گروههای خارجی و سفیران هنری کشورهای مختلف از برنامههای مدونی است که با هدف تبادل فرهنگی - هنری و افزایش ارتباطات بینالملل در طول سال و همچنین روزهای برگزاری جشنواره مورد توجه است. بر کسی پوشیده نیست که حضور هنرمندان دیگر کشورها و افزایش ارتباطات بینالملل علاوه بر ایجاد امنیت ملی، در زمینه گردشگری و جذب توریست فرهنگی - هنری و همچنین رشد اقتصادی کشورها سهم بسزایی دارد و قطعا روابط دوجانبهای که با داد و ستد فرهنگی - هنری همراه باشد، میتواند در گذر زمان و استمرار، چشماندازی امیدوارکننده به ارمغان بیاورد.
با توجه به اهمیت و جایگاه اثربخش رسانه و مطبوعات در انتقال اخبار و گسترش آن در بعد جهانی، خبرنامه انگلیسی کاغذی و برخط «صدای تئاتر ایران» دیگر دستاورد ادارهکل هنرهای نمایشی با هدف ایجاد پل ارتباطی با هنرمندان سایر کشورها، اول هر ماه میلادی به انعکاس اخبار تئاتر کشور در سراسر جهان و مراکز «آیتیآی» جهانی میپردازد. نشستها، رویدادها و وبینارهای تخصصی دیگری نیز در طول یک سال اخیر به همت ادارهکل هنرهای نمایشی برگزار شده است که بیان آنها در این نوشتار نمیگنجد اما آنچه ضروری است، لزوم ورود دیگر سازمانهای دولتی و خصوصی به منظور همافزایی برای رسیدن به هدف مشترک دیپلماسی فرهنگی - هنری با کمک تئاتر و با گامهای استوار است. قطعا دیپلماسی فرهنگی - هنری تئاتر در میان آشوبها و تنشهای ایجاد شده در جهان، بهترین زبان و راه ارتباطی برای رسیدن به صلح و آرامش است و پرداختن به گسترش این امر نهتنها در بخش هنری که در زمینه گردشگری و اقتصاد کشورها نیز تاثیر چشمگیر و غیرقابل انکاری خواهد داشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|