|
هر کیلو گوشت گوساله منجمد ۳۰۵ هزارتومان
برای تعادل بازار گوشت قرمز، توزیع گوشت منجمد در فروشگاههای زنجیرهای درحال انجام است. در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد ۳۰۵ هزارتومان و گوشت مرغ منجمد نیز65.700 هزارتومان در فروشگاههای زنجیرهای به فروش میرسد. همچنین در سطح فروشگاههای پروتئینفروشی هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم ۸۷ هزار تومان به فروش میرسد.
ارسال به دوستان
جای خالی قانون تخصصی کسبوکارهای دیجیتال با ماجرای «ماگها» بیش از پیش نمایان شد
دیجیکالا دقت کن!
گروه اقتصادی: انتشار تصاویر یک محصول در فروشگاه اینترنتی دیجیکالا و درج عباراتی که شائبه توهین به مقدسات دارد، باعث ناراحتی و انتقادهای گسترده در افکار عمومی شد؛ موضوعی که اهمیت نظارت بر فروشگاههای دیجیتال و عرضهکنندگان کالا را بیش از پیش نمایان کرد.
به گزارش «وطن امروز»، در پی این اتفاق قوه قضائیه اعلام کرد علیه فروشگاه اینترنتی دیجیکالا به دلیل «تبلیغات و تصاویر توهینآمیز» اعلام جرم کرده و برای این شرکت پرونده تشکیل داده است.
با وجود اینکه مشخص نشده کدام تبلیغ دیجیکالا «توهینآمیز» بوده اما به نظر میرسد این اعلام جرم ناظر به ماگهایی باشد که اسامی مقدس روی آنها نقش بسته است. اگرچه ظاهرا این اسامی به عنوان «اسامی اشخاص» و برای ترغیب آنها به خرید این محصول روی ماگها درج شده اما مشخص است که لااقل یک غفلت مهم در این باره صورت گرفته است.
بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد این ماگها از سوی یک شرکت تولیدی و در صفحه اختصاصی که روی دیجیکالا داشته بارگذاری شده است.
البته این حساسیتها را نباید صرفا ناظر به موضوع انتشار تصاویر ماگ دانست و پیشتر هم این شرکت اقدامات تحریکآمیزی انجام داده بود که باعث واکنش افکار عمومی شده بود.
پیش از این دیجیکالا در سالگرد اغتشاشات ۱۴۰۱ اقدام به هنجارشکنی و انتشار تصاویر بیحجاب کارکنان خود کرده بود. همین موضوع باعث شد انتشار ماگهایی که شائبه توهین به مقدسات از آنها استنباط میشود، ذهنیتها را درباره ماهیت این اقدام دیجیکالا تشدید کند.
البته مراجعه به صفحه درخواست معرفی فروشگاه دیجیکالا نشان میدهد این مجموعه قواعد نسبتا سختگیرانهای برای بارگذاری محصولات دارد و حالا سوال اینجاست که با وجود این سختگیریها چرا باید چنین اتفاقی در یکی از بزرگترین شرکتهای دیجیتال مارکتینگ کشور بیفتد؟
درج نام مقدس «فاطمه زهرا» که فراوانی گستردهای در میان اسامی ندارد؛ قاعدتا باید با حساسیت ویژهای از سوی تیم نظارت دیجیکالا همراه میشد و موضوع سؤالبرانگیز همین است.
مسلما این ابهامات باید از سوی دیجیکالا و تامینکننده کالا پاسخ داده شود.
البته پیگیریهای رسانهای در رابطه با توضیحات دیجیکالا با پاسخ منفی این مجموعه مواجه شده و این استارتآپ ترجیح میدهد در شرایط کنونی صرفا واکنش خود را در قالب بیانیه مطرح کند.
* بیانیه دیجیکالا
دیجیکالا اما پس از انتقادهای گسترده در فضای عمومی، بیانیهای ضمن معذرتخواهی از مردم ایران از نظارت دقیقتر بر موارد اینچنینی خبر داد.
متن بیانیه دیجیکالا به شرح زیر است: «دیجیکالا ضمن تاسف فراوان و عذرخواهی از مردم شریف ایران بابت وجود کالاهای یک فروشنده خاص که شائبه توهین به مقدسات را بهوجود آورده، تمام اقدامات نظارتی را برای حذف کالاها و عدم تکرار این اتفاق انجام خواهد داد.
در ساعات گذشته تصاویر مربوط به کالاهای یکی از فروشندگان فعال روی این پلتفرم شائبه توهین به ارزشهای دینی را ایجاد کرده است. دیجیکالا در نخستین اقدام با غیرفعال کردن این کالاها و ممنوعیت فعالیت فروشنده آنها، سعی در رفع سوءتفاهمهای بهوجود آمده داشته است. فروش کالاهای منطبق با چارچوبهای فرهنگی و دینی مردم ایران، همیشه از اولویتهای دیجیکالا بوده است. در این راستا تیمی چندصد نفره با کمک هوش مصنوعی، روزانه در حال بررسی و نظارت کالاهای موجود روی سایت هستند. تیم نظارت دیجیکالا برای صیانت از ارزشهای فرهنگی و دینی، صراحتا موارد ممنوعه را به فروشندگان اطلاعرسانی کرده است؛ به این ترتیب استفاده از اسامی و طرحها در گروههای کالایی که شأن مقدسات حفظ نشود، ممنوع است. این نظارت، سختگیرانهتر از گذشته روی کالاهای فروشندگان اعمال میشود تا شاهد وقوع اتفاقات مشابه نباشیم».
* زمان نگارش قوانین تخصصی کسبوکارهای دیجیتال
اتفاقات اینچنینی بار دیگر ضرورت نگارش قواعد و قوانین کسبوکارهای دیجیتال را بیش از پیش نمایان میکند. در حال حاضر قوانین حقوقی به شکل جسته و گریخته در زمینه این فعالیتها وجود دارد اما قوانین مجزا و ایضا تخصصی هیچگاه نگاشته و تصویب نشده است.
این چالش در زمینه فعالیت تاکسیهای اینترنتی هم مشاهده میشود. برای مثال در آنجا هم تعریف درستی از افرادی که به عنوان سفیر یا راننده فعالیت میکنند وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است موضوع بیمه و مسؤولیتهای متقابل شرکت - راننده یا راننده - شرکت مشخص نباشد.
در حال حاضر به این نکته باید توجه داشت که فعالیت شرکتی مانند دیجیکالا بسیار حساستر از فعالیت یک واحد تجاری یا فروشگاه به صورت فیزیکی است.
دیجیکالا یا دیگر فروشگاههای اینترنتی در بستری کالا و خدمات خود را عرضه میکنند که دسترسی تمام مردم به آن وجود دارد پس باید با در نظر گرفتن این ملاحظه اقدام به ارائه کالا کنند.
امروز تمام کسبوکارهای برخط در صورت اخذ مجوز، آن را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دریافت میکنند. این مرکز در یک بررسی اجمالی صرفا هویت، موقعیت مکانی و نحوه سرویسدهی این فعالیتها را بررسی میکند.
هماکنون که دیگر نقش اقتصاد دیجیتال در زندگی مردم هر لحظه در حال افزایش است باید قانونگذاران به سمت قوانینی مخصوص این حوزه بروند. مسلما متضرر اصلی روی ندادن این مهم، شرکتهای فعال در این زمینه هستند.
ارسال به دوستان
در سفر بذرپاش به قزوین انجام شد
آمادهسازی 26 هزار زمین روستایی برای مردم
وزیر راه و شهرسازی ابتدای هفته جاری برای افتتاح و بهرهبرداری از چند پروژه حوزه مسکن و راه به استان قزوین سفر کرد. در این سفر ضمن آغاز عملیات اجرایی خدمات زیربنایی شهرک عظیمیه، بهرهبرداری از 24 پروژه راهداری و آغاز آمادهسازی 26 هزار قطعه زمین روستایی برای واگذاری به متقاضیان انجام شد.
به گزارش «وطن امروز»، شنبه هفته جاری عملیات اجرایی آمادهسازی ۲۶ هزار قطعه زمین روستایی نهضت ملی مسکن استان قزوین با حضور مهرداد بذرپاش در «دهکده کوشک» روستای رشتقون آغاز شد.
همچنین کار اجرایی و آمادهسازی زمینهای روستایی به متقاضیان مسکن طرح نهضت ملی در 3 شهرستان آبیک، بوئینزهرا و قزوین آغاز شد.
این طرح در شورای تامین مسکن، شورای برنامهریزی توسعه و کمیته تصویب طرح هادی استان مطرح شد که پس از انجام امور مطالعاتی تصویب، ابلاغ و بر اساس آن برنامهریزیهای لازم نیز شده است.
این طرح شامل پیادهسازی نقشه، خاکبرداری، خاکریزی، تسطیح و تمام عملیات اجرایی مرتبط با واگذاری این زمینهاست که پس از آمادهسازی برای تحویل به متقاضیان مهیا خواهد شد.
متقاضیان دریافت زمینهای روستایی در حوزه طرح نهضت ملی مسکن نیز میتوانند از تسهیلات بانکی ساخت مسکن روستایی استفاده کنند.
در «دهکده کوشک» روستای رشتقون ۵۴۴۹ قطعه زمین به مساحت ۲۴۹ هکتار به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده شده است.
در این دهکده ۵۰۳۴ قطعه زمین در قالب 122.7 هکتار مسکونی و ۴۱۷ قطعه زمین به مساحت 126.3 هکتار به صورت عمومی واگذار شده است.
بنا بر این گزارش، قطعات اختصاص یافته به دهکده آبساران آبیک سفلی، دهکده هنگام روستای نجمآباد، دهکده ماهان روستای فارسیان، دهکده آران روستای آراسنج جدید و دهکده توران شهرستان بوئینزهرا نیز واگذار شدند.
این واگذاریها با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین، لطفالله سیاهکلی و فاطمه محمدبیگی نمایندگان قزوین، البرز و آبیک در مجلس و جمعی از مدیران و مسوولان استانی و کشوری در روستای رشتقون برگزار شد.
* بهرهبرداری از ۲۴ پروژه راهداری استان قزوین با حضور وزیر راه و شهرسازی
مهرداد بذرپاش در ادامه سفر یک روزه خود به استان قزوین ۲۴ پروژه راهداری استان قزوین با اعتبار ۴۵۲۰ میلیارد ریال را افتتاح کرد. در سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به استان قزوین ۱۲ طرح تعریض، بهسازی و روکش آسفالت راه روستایی با اعتبار ۱۳۷۳ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید. بذرپاش همچنین در این سفر ۷ طرح لکهگیری، بهسازی و روکش آسفالت در محورهای اصلی و شریانی استان قزوین را نیز با اعتبار ۲۴۷۰ میلیارد ریال افتتاح کرد. یک پروژه تامین روشنایی استان با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال، پروژه مرمت و بازسازی پلهای خسارت دیده از سیل با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال، پروژه نصب نیوجرسی آزادراه قزوین - زنجان با اعتبار ۵۷۰ میلیارد ریال و سوله شن و نمک و یک باب راهدارخانه با اعتبار ۶ میلیارد ریال از دیگر طرحهایی بود که طی سفر وزیر راه و شهرسازی به استان قزوین به بهرهبرداری رسید.
* آغاز عملیات اجرایی خدمات زیربنایی شهرک عظیمیه با حضور وزیر راه و شهرسازی
عملیات اجرایی خدمات زیربنایی شامل اجرای فاز یک برقرسانی و آبرسانی شهرک عظیمیه قزوین و احداث 2 باب مخزن ذخیره آب با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
همچنین مهرداد بذرپاش در ادامه این سفر در مراسم عملیات اجرایی فاز یک برقرسانی و آبرسانی شهرک عظیمیه قزوین شرکت کرد. در این مراسم عملیات احداث ۱۲ کیلومتر شبکه 2 مداره ۲۰ کیلوواتی برق با نصب 5 دستگاه پست هوایی و با اعتبار ۲۷۰ میلیارد ریال با هدف برقرسانی تا ۶ ماه آینده، آغاز شد.
همچنین احداث 2 باب مخزن ذخیره آب به حجم 4 هزار و ۵۰۰ متر مکعب با خط انتقال ۲ هزار و ۳۵۰ متر و با اعتبار اولیه به مبلغ ۲ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال برای آبرسانی به این شهرک با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. وزیر راه و شهرسازی روز شنبه به همراه هیاتی و به منظور بازدید از پروژه آزادراهی قزوین - تنکابن، واگذاری و بازدید از طرح نهضت ملی مسکن در ناحیه شهری مهرگان، عملیات آمادهسازی ۲۶ هزار قطعه زمین روستایی در 3 شهرستان استان، افتتاح طرحهای راهداری، بازدید از عملیات خدمات زیربنایی در شهرک عظیمیه، حضور در جشن جوانی جمعیت و شرکت در نشست شورای مسکن به استان قزوین سفر کرده بود.
ارسال به دوستان
وزیر نفت خبر داد: افزایش ۲۲ درصدی تولید بنزین در دولت سیزدهم
تولید روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر بنزین
آن طور که وزیر نفت در روزهای اخیر اعلام کرده، متوسط تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشد ۲۲ درصدی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است. بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، صنعت پالایش تا پایان سال ۱۴۰۶ دستیابی به تولید روزانه حدود ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و نفت گاز را هدفگذاری کرده است که ۷۵ درصد از این مقدار، مربوط به فرآوردههای با کیفیت یورو ۴ و بالاتر از آن خواهد بود. هماکنون بهطور میانگین روزانه ۱۱۴میلیون لیتر بنزین و ۱۱۲ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در کشور تولید میشود که طبق اهداف کمی شاخصهای عملکردی انرژی (نفت و گاز) در لایحه برنامه هفتم توسعه، تولید این 2 فرآورده اصلی در کشور با رشد حدود ۱۵ درصدی به روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر بنزین و ۱۳۰ میلیون لیتر گازوئیل تا پایان سال ۱۴۰۶ (همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه) افزایش خواهد یافت، همچنین بیش از ۷۰ درصد فرآوردههای تولیدی اصلی بنزین و گازوئیل کشور، معادل بیش از ۷۵ میلیون لیتر بنزین و ۷۰ میلیون لیتر از نفتگاز تولیدی روزانه کشور دارای استانداردهای یورو ۴ و ۵ است که طبق برنامه هفتم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۶ به ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت. افزون بر این در حال حاضر بهطور میانگین روزانه حدود ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره (مازوت) در کشور تولید میشود که حدود ۱۸ درصد از فرآوردههای تولیدی در پالایشگاههای دهگانه نفت کشور را تشکیل میدهد. طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، مقدار نفت کوره تولیدی کشور با اجرای طرحهای کیفیسازی در پالایشگاهها، با کاهش ۵ درصدی به ۱۲,۹ درصد (معادل ۴۹ میلیون لیتر در روز) خواهد رسید. در این بین دولت برنامههایی را برای افزایش ظرفیت تولید بنزین در دستور کار دارد، آنطور که جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش اعلام کرده ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتری بنزین و ۳,۵ میلیون لیتری گازوئیل کشور تا اردیبهشت سال ۱۴۰۳ وجود دارد. به گفته وی، در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بخشی از طرحهای توسعه کیفی تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد که بهدنبال آن ظرفیت تولید این پالایشگاه حدود ۲ میلیون لیتر افزایش مییابد، همچنین در پالایشگاه اصفهان نیز افزایش ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون لیتری بنزین پیشبینی شده است که امیدواریم آن هم بهزودی محقق شود. به موازات آن طرحهای جامع کیفیسازی نفت کوره پالایشگاهی را نیز در حال اجرا داریم که برای نخستین بار در کشور با استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در حال اجرا هستند. اجرای طرحهای کیفیسازی نفت کوره کمک مؤثری به تأمین سوخت نیروگاهی کشور در سال آینده میکند. مصرف بنزین کشور در ماههای گذشته بهطور میانگین روزانه حدود ۱۱۶ میلیون لیتر بود که این مقدار در روند کاهشی، در ماه جاری به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است، افزایش مصرف بنزین در کشور ناترازی را رقم زده که طبق اعلام کارشناسان و مسؤولان، لازم است راهکارهایی برای حل این موضوع اندیشیده شود. آنطور که مرتضی بهروزیفر، کارشناس حوزه انرژی گفته است برای حل ناترازی بنزین صرفا راهکارهای قیمتی پاسخگو نیست و باید به سراغ ابزارهای غیرقیمتی نیز برویم، عملا قیمت بنزین یک شاخص تورم است و هرگونه افزایش قیمت بنزین تورم را در پی دارد، به همین دلیل ابزار قیمتی نمیتواند کارساز باشد.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تنها میتوان به گزینه واردات اتکا و برنامههایی را در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تدوین کرد، گفت: برخی از این راهکارها بهبود وضعیت و توسعه پالایشگاهها، افزایش حملونقل عمومی و بهبود وضعیت ناوگان خودروهای کشور بوده و در همین راستا نیز دولت اخیرا اجازه واردات خودروهای هیبریدی و کممصرف را داده که میتواند اثرات مثبتی داشته باشد.
ارسال به دوستان
اخبار
الزام تبدیل همه مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تا پایان سال
رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسبوکار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: تا پایان سال باید تمام مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شود. سید امیر سیاح در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن با تاکید بر اینکه تا پایان سال باید تمام مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شود، اظهار کرد: تا امروز بیش از 20 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است. وی با اشاره به ضرورت تسریع روند تبدیل مجوزها ادامه داد: بر اساس قانون تا پایان امسال باید تمام مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شود. رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسبوکار وزارت اقتصاد با بیان اینکه زیرساختهای فنی در بسیاری از دستگاهها برای تبدیل مجوزها آماده شده است، گفت: از سال آینده هویت فعالان اقتصادی با شناسه یکتا شناخته میشود.
***
طرح فروش خودرو با 5 درصد زیر قیمت بازار منتفی شد
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت گفت: یکی از شیوههای ما برای پرداخت مطالبات قطعهسازان توسط خودروسازان، عرضه خودرو با قیمت 5 درصد زیر نرخ بازار بود تا از محل درآمد حاصل از آن، خودروسازان بخشی از مطالبات قطعهسازان را بپردازند اما این طرح اثر منفی بر بازار گذاشت، بنابراین مسکوت ماند. منوچهر منطقی درباره ابزارهای پرداخت مطالبات قطعهسازان از سوی خودروسازان اظهار داشت: برای پرداخت مطالبات قطعهسازان چند راهحل مطرح است که یکی از این راهکارها، تجدید ارزیابی داراییها و به عبارتی بهروزرسانی داراییهای خودروسازان است. وی اظهار داشت: یکی دیگر از راههای پرداخت مطالبات قطعهسازان از سوی خودروسازان، افزایش سطح منابع مالی خودروسازان از طریق شورای پول و اعتبار است. معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهکار بعدی نیز واقعیکردن قیمت خودروها و به عبارتی بهروز کردن قیمت خودروها توسط شورای رقابت است. معاون وزیر صمت همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مانند گذشته عرضه خودرو در سامانه یکپارچه به صورت یکپارچه انجام نمیشود؟ اظهار کرد: یکی از اهداف سامانه یکپارچه، جلوگیری از تلاطمات بازار بود، در حال حاضر شرایط بازار خودرو مناسبتر شده است، بنابراین سامانه یکپارچه در حال حاضر بیشتر نقش نظارتی دارد. اخیرا شورای پول و اعتبار با درخواست عباس علیآبادی، وزیر صمت مبنی بر افزایش سقف اعتبارات ایران خودرو و سایپا به ۱۵ هزار میلیارد تومان (5 هزار میلیارد تومان سایپا و 10 هزار میلیارد تومان ایران خودرو) حداکثر تا پایان شهریور ۱۴۰۳ موافقت کرد.
***
وزارت صمت: قیمت کارخانهای خودرو تغییر نمیکند
وزارت صمت درباره پاسخ معاون این وزارتخانه در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: منظور از این پاسخ روند افزایش قیمت خودرو در بازار است نه قیمت کارخانهای خودرو. وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره پاسخ «خیر!» منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت به پرسش پایانی مجری در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده، در توضیحاتی اعلام کرد: این پاسخ ناظر بر مقدمات و اظهارات قبلی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت از ابتدا تا انتهای برنامه بوده و توضیحات تکمیلی ایشان مغفول واقع شده است. در این توضیحات بیان شده که منظور، روند افزایش قیمت خودرو در بازار است نه قیمت کارخانهای خودرو، چرا که قیمت خودرو در بازار تابع عواملی نظیر افزایش تورم در سال آینده، پیشبینی روند افزایش نرخ ارز در پی وقوع اتفاقات اخیر که باعث افزایش میانگین ۸۰۰ تومانی نرخ ارز شده، است. رشد نقدینگی، میزان منابع ارزی قابل تخصیص از سوی بانک مرکزی به حوزه خودرو و اخبار تحولات منطقه است که در صورت عدم کنترل، این موارد بر بازار خودرو تأثیر خواهد گذاشت. باید توجه داشت که میزان تولید خودرو در کشور در ماههای پایانی سال در وضعیت مطلوبی قرار دارد و این مسیر برای تقویت عرضه در بازار به صورت مستمر تحت نظارت و پایش قرار دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تدابیر ویژه دولت برای بهبود فضای کسبوکار و معیشت، اهتمام خود را نسبت به کنترل قیمت خودرو و رفاه حال مردم به کار بسته و افزایش داده است. بدون شک، روندهای قیمت هر کالا یا خدمت در بازار از متغیرهای اصلی اقتصادی نظیر آنچه پیشتر ذکر شده اثر میپذیرد که در فرصت بسیار کوتاه برنامه زنده قابل تحلیل و بررسی نیستند اما انتظارات کاهشی یا افزایش در قیمت هر کالا، ناشی از عوامل دیگری میتواند باشد که نباید صرفاً بر اساس یک پاسخ مختصر که در زمان بسیار کوتاه مطرح شده تحلیل شوند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|