|
ارسال به دوستان
اخبار
مهلت شرکت در دومین جشنواره کتابخوان و رسانه تمدید شد
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل نهاد کتابخانههای عمومی از تمدید مهلت شرکت در دومین جشنواره کتابخوان و رسانه خبر داد.
محمدمهدی زرافشان در این باره گفت: به دلیل بهروزرسانی سامانه جشنواره و درخواست اهالی رسانه برای ارسال آثار، مهلت شرکت در دومین جشنواره کتابخوان و رسانه تا پایان بهمن ۱۴۰۲ تمدید شد. اهالی رسانه، کتابخوانان و عموم مردم میتوانند با مراجعه به سامانه جشنواره به این نشانی ضمن کسب اطلاعات بیشتر، با ارسال اثر در این دوره از جشنواره شرکت کنند.
دومین دوره جشنواره کتابخوان و رسانه، با رویکردهای سهگانه تمرکز بر «کتابخانه عمومی» و «کتابخوانی»، توجه به «رسانههای نوین» و قالبهای متنوع و شرکت «کتابخوانان» در جشنواره به همت نهاد کتابخانههای عمومی کشور برگزار میشود. تمام آثار منتشر شده در بازه زمانی یکم اردیبهشت ۱۴۰۰ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ با موضوعات مرتبط در دومین دوره جشنواره پذیرفته میشود.
محسن برمهانی معاون سیمای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، کمیل خجسته عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سیدمحمود رضوی مشاور فرهنگی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد سرشار مدیر فرهنگی و نویسنده، فاطمه عزیزآبادی فراهانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو حقیقی هیات امنای کتابخانههای عمومی کشور و فرشاد مهدیپور، معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکام جداگانهای از سوی مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور و رئیس جشنواره، به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری دومین جشنواره «کتابخوان و رسانه» منصوب شده بودند.
***
شمسایی درباره نمایشگاه رسانههای ایران مطرح کرد
وقتی راوی، خبر میشود
ایمان شمسایی، مدیرکل سابق مطبوعات و خبرگزاریهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه رسانههای ایران فرصتی را برای اهالی مطبوعات فراهم کرده تا این بار شنونده روایتهای مخاطبان خود باشند.
وی ادامه داد: در نمایشگاه رسانههای ایران، دیگر رسانه مثل همیشه راوی نیست و خود خالق خبر است. در طول سال همیشه این اهالی رسانه هستند که برای مردم از رویدادها و اتفاقات حرف میزنند و مدتی که نمایشگاه رسانهها برگزار میشود، فرصت مغتنمی است تا اقشار مختلف مردم ارتباطی چهره به چهره با اهالی مطبوعات داشته باشند. ضمن اینکه این نمایشگاه مکانی برای دور هم جمع شدن اهالی مطبوعات و آشنایی و مودت بیشتر بین آنهاست.
عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه رسانههای ایران با تاکید بر اینکه در جریان این رویداد مسائل مربوط به رسانهها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، گفت: در نشستهای حاشیهای نمایشگاه بحثهای صنفی و حزبی از گفتوگوهایی درباره امنیت شغلی گرفته تا حقوق مطبوعات مطرح خواهد شد که همه این مجموعه اتفاقات در این نمایشگاه میتواند اهالی رسانه را برای شرکت در این رویداد ترغیب کند. شمسایی نمایشگاه امسال را محلی برای مواجهه گروههای سیاسی و احزاب مختلف دانست و از این اتفاق به عنوان یکی از حسنهای برگزاری آن یاد کرد. وی با تاکید بر تداوم برگزاری این رویداد فرهنگی در سالهای آینده، درباره تفاوت نمایشگاه رسانههای ایران با نمایشگاههای مطبوعات که در سنوات گذشته برگزار میشد، گفت: امسال علاوه بر رسانههای مکتوب و کاغذی، رسانههای برخط، خبرگزاریها، انسانرسانهها و حتی انجمنها و تشکلهای مختلف نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و تجربههای خود را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت. به گفته این کارشناس رسانه، از آنجایی که برگزاری نمایشگاه رسانههای ایران نفع اقتصادی ندارد، برای تداوم برگزاری آن باید کارکردهای درستی تعریف و غرفهها با کمترین هزینه برپا شود تا رسانههای بیشتری در این نمایشگاه شرکت کنند.
شمسایی گفت: خبرنگاران باید در روزهای برگزاری نمایشگاه حضور فعال داشته باشند و صاحبان امتیاز و مدیران مسؤول موظف هستند از خبرنگاران بخواهند جلسات و گعدههای خود را در این نمایشگاه برگزار کنند و چند ساعتی را در غرفهها بگذرانند و با مخاطبان رو در رو به گفتوگو و تبادل اطلاعات بپردازند.
***
با ابلاغ رئیسجمهور
اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
حجتالاسلاموالمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور در بخشنامهای به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی ماده واحده مصوبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتخاب اعضای این شورا در کمیته تدوین سیاستها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را ابلاغ کرد. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آقایان ابراهیم سوزنچی، سیدسعیدرضا عاملی و سیدمرتضی میرباقری به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و آقایان محمدرضا جعفریجلوه و فرشاد مهدیپور به عنوان اعضای صاحب نظر در حوزه رسانه برای عضویت در کمیته تدوین سیاستها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی انتخاب میشوند.
ارسال به دوستان
برگزیدگان چهلودومین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
پرواز سیمرغها
چهلودومین دوره جشنواره فیلم فجر پس از ۱۰ روز به ایستگاه پایانی رسید و جمعی از هنرمندان و مدیران به همراه هیات داوران و اهالی رسانه در سالن همایشهای برج میلاد که در این مدت خانه جشنواره بود، گردهم آمدند تا برندگان سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره معرفی شوند. این مراسم ساعت 19 دیروز در برج میلاد آغاز شد. محمد محمدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر جشنواره و همچنین هنرمندانی چون جهانگیر الماسی، سیداحمد نجفی، مجید انتظامی و هوشنگ توکلی در این آیین حضور داشتند. امینی در آغاز این برنامه به دعوت شهیدی روی سن آمد و گزارشی از این دوره جشنواره ارائه داد؛ اینکه در بخش ملی 33 فیلم اکران و نشستهای برگزار شد، اینکه نگاه نو از جذابترین بخشهای جشنواره بود و اینکه در این دوره جشنواره تصویری از قهرمانان ملی چون شهید زینالدین و شیرودی و... به یادگار ماند. وی مدعی شد در این دوره از جشنواره تعادل و تناسبی خوب میان سینمای استراتژِیک و سینمای پرفروش برقرار بود. در این مراسم برگزیدگان بخشهای مختلف سینمای ایران به شرح زیر اعلام و برندگان روی سن آمدند و سیمرغها را به خانه بردند.
اسامی برندگان و نامزدهای چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ
(بهترین کارگردانی)
سیمرغ بلورین: بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام»
سایر نامزدها:
* علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان»
* مسعود جعفریجوزانی برای فیلم «بهشت تبهکاران»
* مهدی شامحمدی برای فیلم «مجنون»
* جواد عزتی برای فیلم «تمساح خونی»
* محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال»
(بهترین نقش اول مرد)
سیمرغ بلورین: ارسطو خوشرزم برای فیلم «صبح اعدام»
سایر نامزدها:
* سجاد بابایی برای فیلم «مجنون»
* سعید پورصمیمی برای فیلم «پرویز خان»
* شهرام حقیقتدوست برای فیلم «قلب رقه»
* علی شادمان برای فیلم «تابستان همان سال»
* جواد عزتی برای فیلم «تمساح خونی»
(بهترین نقش اول زن)
سیمرغ بلورین: مارال بنیآدم برای فیلم «پروین»
سایر نامزدها:
* سارا حاتمی برای فیلم «آبی روشن»
* سحر دولتشاهی برای فیلم «نبودنت»
* ساره رشیدی برای فیلم «احمد»
* شهره موسوی برای فیلم «شور عاشقی»
(بهترین فیلم)
سیمرغ بلورین: عباس نادران برای فیلم «مجنون»
سایر نامزدها:
* علی اوجی برای فیلم «تابستان همان سال»
* عطا پناهی برای فیلم «پرویز خان»
* علی شیرمحمدی برای فیلم «صبح اعدام»
* حبیبالله والینژاد برای فیلم «آسمان غرب»
(بهترین فیلمنامه)
دیپلم افتخار: علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان»
سایر نامزدها:
* محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال»
* بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام»
(بهترین نقش مکمل مرد)
سیمرغ بلورین: بهزاد خلج برای فیلم «مجنون»
سایر نامزدها:
* پیام احمدینیا برای فیلم «شور عاشقی»
* داوود فتحعلیبیگی برای فیلم «صبح اعدام»
* رامین ناصرنصیر برای فیلم «پروین»
* رضا یزدانی برای فیلم «بهشت تبهکاران»
(بهترین نقش مکمل زن)
سیمرغ بلورین: شبنم قربانی برای فیلم «مجنون»
سایر نامزدها:
* ناهید استواری برای فیلم «شهسوار»
* رویا جاویدنیا برای فیلم «تابستان همان سال»
* آزاده صمدی برای فیلم «نبودنت»
* لادن مستوفی برای فیلم «بهشت تبهکاران»
* مهرو نونهالی برای فیلم «تابستان همان سال»
(بهترین تدوین)
سیمرغ بلورین: حسن حسندوست برای فیلم «پرویز خان»
سایر نامزدها:
* بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام»
* مهدی سعدی برای فیلم «قلب رقه»
* میثم مولایی برای فیلم «آسمان غرب»
* حمید نجفیراد برای فیلم «مجنون»
(بهترین فیلمبرداری)
سیمرغ بلورین: کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال»
سایر نامزدها:
* علیرضا برازنده برای فیلم «آسمان غرب»
* فرشاد خالقی برای فیلم «پروین»
* پیمان عباسزاده برای فیلم «آبی روشن»
* امیر کریمی برای فیلم «بهشت تبهکاران»
(بهترین فیلم اول)
سیمرغ بلورین: «پرویز خان» به تهیهکنندگی عطا پناهی
سایر نامزدها:
* «آپاراتچی» به تهیهکنندگی سجاد نصرالهی نسب
* «بی بدن» به تهیهکنندگی مصطفی احمدی
* «مجنون» به تهیهکنندگی عباس نادران
(بهترین کارگردان اول)
سیمرغ بلورین: جواد عزتی برای فیلم «تمساح خونی»
سایر نامزدها:
* علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان»
* مرتضی حسینعلیزاده برای فیلم «بیبدن»
* مهدی شامحمدی برای فیلم «مجنون»
* علی طاهرفر برای فیلم «آپاراتچی»
(بهترین طراحی لباس)
سیمرغ بلورین: مهرنوش بیانی برای فیلم «تابستان همان سال»
سایر نامزدها:
رویا ابراهیمی برای فیلم «پروین»
* علی شیرمحمدی برای فیلم «صبح اعدام»
* آزاده قوام برای فیلم «نوروز»
* اصغر نژادایمانی برای فیلم «بهشت تبهکاران»
(بهترین صدابرداری)
سیمرغ بلورین: امیر عاشقحسینی برای فیلم «قلب رقه»
سایر نامزدها:
* بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب»
* طاهر پیشوایی برای فیلم «احمد»
* عباس رستگارپور برای فیلم «آغوش باز»
* هادی ساعد محکم برای فیلم «مجنون»
(بهترین صداگذاری)
سیمرغ بلورین: بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب»
سایر نامزدها:
* امین شریفی برای فیلم «قلب رقه»
* علیرضا علویان برای فیلم «تابستان همان سال»
* علیرضا علویان برای فیلم «مجنون»
* آرش قاسمی برای فیلم «آبی روشن»
(بهترین موسیقی متن)
سیمرغ بلورین: مجید انتظامی برای فیلم «مجنون»
سایر نامزدها:
* مسعود سخاوتدوست برای فیلم «شور عاشقی»
* فرید سعادتمند برای فیلم «آبی روشن»
* بهزاد عبدی برای فیلم «پروین»
* کارن همایونفر برای فیلم «قلب رقه»
(بهترین جلوههای بصری)
سیمرغ بلورین: محمد برادران برای فیلم «احمد»
سایر نامزدها:
* هادی اسلامی برای فیلم «پرویز خان»
* حسن ایزدی برای فیلم «قلب رقه»
* کامیار شفیعپور برای فیلم «مجنون»
* امیر ولیخانی برای فیلم «نوروز»
(بهترین جلوههای ویژه میدانی)
سیمرغ بلورین: حمید رسولیان برای فیلم «دست ناپیدا»
سایر نامزدها:
* آرش آقابیگ برای فیلم «بهشت تبهکاران»
* ایمان کرمیان برای فیلم «آسمان غرب»
* ایمان کرمیان برای فیلم «قلب رقه»
* ایمان کرمیان برای فیلم «مجنون»
(بهترین چهرهپردازی)
سیمرغ بلورین: مرتضی کهزادی برای فیلم «احمد»
سایر نامزدها:
* شهرام خلج برای فیلم «پروین»
* محسن دارسنج برای فیلم «صبح اعدام»
* مهرداد میرکیانی برای فیلم «تابستان همان سال»
* مهین نویدی برای فیلم «بهشت تبهکاران»
(بهترین طراحی صحنه)
سیمرغ بلورین: کامیاب امین عشایری برای فیلم«تابستان همان سال»
سایر نامزدها:
* بهزاد جعفریطادی برای فیلم «مجنون»
* بهنام جعفریطادی برای فیلم «قلب رقه»
* محسن خدابخشی برای فیلم «پرویز خان»
* امیر زاغری برای فیلم «آبی روشن»
ارسال به دوستان
درباره فیلم «بیبدن» که نگاهی نو به اجرای «قصاص» دارد
قصاص با روایت متفاوت
اجرای حکم اعدام در خیابانی که همسر، دختر و پسر قاتل حضور دارند و مردم هم فیلم میگیرند و بازپرسی که به محل اجرای حکم میآید تا اگر بتواند رضایت را از خانواده مقتول بگیرد که بعد از چند ثانیه از اجرای حکم و بالای دار رفتن قاتل، مادر مقتول میبخشد... این آغاز فیلم «بیبدن» است؛ فیلمی که در ابتدای جشنواره حواشیای ایجاد کرد تا بیشتر دیده شود اما این کار به معنای این نیست که فیلمی ضعیف بوده است.
جنس روایت «بیبدن» همانند علفزار است. ما شاهد همان شیوه جذاب برای آغاز فیلم و همان کشش برای تماشای فیلم و همان سوژههای خاصی هستیم که جزو مهمترین پروندههای قضایی بودهاند و سالها به دلیل عدم دسترسی سینماگران به این پروندهها خاک میخوردند و حالا بر حسب اتفاق فیلمساز و فیلمنامهنویسی مانند دانشی پیدا شده که این سوژهها را با پرداخت دراماتیک پرالتهابتر از نسخه اصلی کند.
کاظم دانشی، فیلمنامهنویس در این اثر از ایده قصاص طرحی اجتماعی و درام درآورده است اما به دور از شعارزدگی. البته در شخصیت بازپرس که نوید پورفرج بازی کرده است، این شعاری بودن وجود دارد اما به اندازهای نیست که مخاطب را دلزده کند.
این فیلم در ورای روایت یک ماجرای واقعی که احتمالا و بر اساس گمانهزنیهای برخی رسانهها برگرفته از پروندهای است که سالها مفتوح بود، قصد دارد برای مخاطبان خود آگاهیبخش باشد.
دانشی تلاش کرده مقابل هم قرار گرفتن خانواده قاتل و مقتول را با اتکا به در مرکزیت قرار دادن شخصیتهای مختلف از جمله دوست و همکلاسی ارغوان گرفته تا همسر جدید پدر سروش و دخالت بازپرس در پرونده و سایر داستانکهایی که بر سر راه قصه اصلی قرار میگیرد، روایت متفاوتی از یک داستان کلیشهای به مخاطب ارائه کند.
نویسنده برخلاف فیلم «آبی روشن» که به بخشش و ضمانت میپردازد، به اجرای حکم توجه دارد البته درباره بخشش و بعد اخلاقی در بخشهای مختلف داستان صحبت کرده است. فیلمنامه قصه خوبی دارد و در متن قصه هم شخصیتپردازی خوبی انجام شده است اما ریتم قصه کند است و نویسنده به طور قطرهچکانی اطلاعات را به مخاطب میدهد اما به نحوی نیست که مخاطب را دلزده کند. البته تعلیقهای نسبتا خوبی در قصه جاگذاری شده است.
دیالوگها هم در بخشهایی شعاری است، یعنی نویسنده سعی کرده است عباراتی را به کار ببرد که ماندگار شود اما بهتر بود دیالوگها سیر ساده بودن خودشان را طی میکردند نه تصنعی بودن.
البته در داستان نیز پارادوکس نقش ویژهای دارد مثل ابتدا و انتهای داستان یا پدر قاتل که پژمان جمشیدی نقشش را بازی میکند و پدر ارغوان که سروش صحت است؛ در خانواده دختر، مادر نقش محرک را دارد و درخانواده پسر، پدر، البته از پدر 2 چهره افراطی میسازد؛ پدری که در بودن با فرزندش کمکاری کرده و پدری که با پسرش در قتل همکاری داشته است.
فیلم به یک مسأله دیگر هم ورود کرده است و آن قدرت فضای مجازی در باطل نشان دادن حق است. دانشی به خوبی توانسته نشان دهد که عدهای با پول و رانت میتوانند از رسانه برای امیال خود استفاده کنند به طوری که قاتل را مظلوم نشان دهند. مادر ارغوان در بخشهایی این موضوع را تکرار میکند که شما آبروی ما را بردید به طوری که به ما میگویند قاتل.
بخش خانوادگی این فیلمنامه هم به دور بودن اعضای اصلی خانواده یعنی پدر و مادر از فرزندان میپردازد و اینکه بعدها باید حسرت کوتاهیهایشان را بخورند و این روایت در شخصیت پدر ارغوان به وضوح دیده میشود. البته سروش صحت نیز این نقش خنثی را بخوبی ایفا کرده است.
«بیبدن» از 2 منظر دیگر قابل تأمل است؛ اول اینکه به دلیل سوژه ملتهب و انتخاب بازیگران محبوب میتواند در گیشه موفق باشد و با استقبال خوب مخاطبان در زمان اکران روبهرو شود و کمی گیشه سینماها را از دست فیلمهای نازلی که به اسم کمدی روی پرده میروند نجات دهد و از سوی دیگر میتواند این هشدار را به خانوادهها بدهد که باید نظارت بیشتری بر روابط فرزندان خود داشته باشند، آنها را به حال خود رها نکنند و تمام تلاش خود را به کار گیرند تا سبک زندگی و فرهنگ منحط غربی را از فضای مقدس خانواده دور کرده و در توسعه فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی تلاش ویژهای داشته باشند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|