|
ارسال به دوستان
اخبار
نخستین تجربه کارگردانی شفیعی
امیر غفارمنش و مجتبی شفیعی «سینگل» میشوند
نمایش «سینگل» به کارگردانی مجتبی شفیعی با بازی امیر غفارمنش و تهیهکنندگی مسعود حکمآبادی در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه میرود. در این نمایش پویا غازی به عنوان مجری طرح و علی نصر مدیر تولید مجتبی شفیعی را یاری میکنند. شفیعی پیش از این نیز با نمایشهای «یتیمخانه فونیکس»، «پیانیستولوژی» و «دریاچه قو» در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفته و تئاتر «آیراک» با بازی او و مارال فرجاد در جشنواره بینالمللی تریسته در کشور ایتالیا اجرا شده است.
***
به کارگردنی احسان حاجیپور «حافظ» بر صحنه تئاتر جان میگیرد
نمایش «حافظ» که به زندگی، زمانه و اندیشههای لسانالغیب حافظ شیرازی میپردازد توسط احسان حاجیپور و مریم یاسینزاده نوشته شده و با تهیهکنندگی امید معلم و به کارگردانی احسان حاجیپور بهزودی روی صحنه خواهد رفت. این نمایش که بیش از ۱۰۰ هنرمند در آن به ایفای نقش خواهند پرداخت، قرار است به بخشهایی از زندگی این سخنسرای بزرگ ایرانی در قالب یک اثر نمایشی با همراهی موسیقی بپردازد. همچنین آذر معماریان به عنوان مشاور تهیهکننده در این پروژه همکاری خواهد داشت.
***
پرفروشهای کانون پرورش فکری در نمایشگاه کتاب اعلام شد
«مهمانهای ناخوانده» همچنان محبوب خانوادهها
بر اساس اعلام کانون پرورش فکری، کتابهای «مهمانهای ناخوانده»، «چیستانهای خواندنی»، «تمرین خردسالان ۲»، «جستوجو در مدرسه»، «آش سنگ»، «آخ پایت را بلند کن»، «درخت آرزوها»، «جزیره هزار داستان»، «شبهای شیرین»، «قصههای علمی»، «گوسفندی که عصبانی بود، خیلی عصبانی»، «ماه میگه، دالی موشه!»، «سرک کشیدن زیر پوست» و «آی قصه قصه ۱» در چهارمین روز از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عنوان پرفروشهای کانون را کسب کردند. همچنین کتابهای «خشم قلمبه»، «جزیره بیتربیتها»، «قصههای علمی»، «خداحافظ راکون پیر»، «آهوی گردن دراز»، «قدم یازدهم» و «کرمی که هیولا شد» نیز از جمله پرفروشهای بخش مجازی است.
***
در مراسم سالانه انجمن نمایشگران عروسکی انجام شد
اهدای نشان ویژه عروسکی به یوسف صدیق
مراسم سالانه انجمن نمایشگران عروسکی با تقدیر و خاطرهگویی محمد بحرانی، هادی حجازیفر و آزاده انصاری با اهدای نشان ویژه خانه تئاتر به یوسف صدیق، کارگردان و مدرس نمایش عروسکی برگزار شد. در این برنامه هما جدیکار، رئیس هیات مدیره انجمن نمایشگران عروسکی با انتقاد از بلاتکلیفی جشنواره نمایش عروسکی که هنوز دبیر آن مشخص نشده است، از کوششهای انجمن نمایشگران عروسکی برای تعیین دبیر این دوره از جشنواره خبر داد که البته این تلاشها هنوز به نتیجه نرسیده است. جدیکار همچنین تاکید کرد: قطعا امسال جشنواره خواهیم داشت. زمان پیشنهادی ما برای برگزاری این دوره اواخر شهریور بود و گزینههای دبیری خود را نیز معرفی کردهایم اما تعیین دبیر آنقدر به تاخیر افتاد که مدیر کل هنرهای نمایشی عوض شد.
***
اسپیلبرگ در نقش تهیهکننده مانوئل گارسیا رولفو به دنیای ژوراسیک میرود
مانوئل گارسیا رولفو، بازیگر «وکیل لینکلن» در حال مذاکره است تا در فیلم جدید «دنیای ژوراسیک» برای یونیورسال پیکچرز جلوی دوربین برود. به این ترتیب گارسیا رولفو به اسکارلت جوهانسون و جاناتان بیلی در قسمت بعدی «دنیای ژوراسیک» که توسط گرت ادواردز سازنده «سرکش یک» کارگردانی خواهد شد، میپیوندد. دیوید کپ، فیلمنامهنویس اصلی «پارک ژوراسیک» و «دنیای گمشده: پارک ژوراسیک» کار نوشتن فیلمنامه را بر مبنای یک خط داستانی کاملاً جدید برعهده دارد. این فیلم که قرار است توسط استیون اسپیلبرگ تهیه و تولید شود، ۲ جولای ۲۰۲۵ اکران میشود.
***
همزمان با هفته کرامت روی صحنه میرود
«دختری از تبار آفتاب» در حوزه هنری
همزمان با فرا رسیدن هفته کرامت، به همت مرکز رشد نوجوان، نمایش «دختری از تبار آفتاب» ویژه بانوان از ۲۲ لغایت ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری روی صحنه میرود. «دختری از تبار آفتاب» نمایشی با موضوع زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) است که از ابتدای تولد ایشان تا هجرت به ایران را به تصویر میکشد. همچنین به مقایسه جایگاه دختران در زمان جاهلیت و در دوران پیامبر میپردازد و نیز گریزی به مسائلی که دختران امروز با آن درگیرند، میزند. حدیقه حیدری، نویسندگی این کار را برعهده داشته و به همراه فاطمه محمدی کارگردانی آن را برعهده دارند.
***
با موضوع چالشهای تنظیمگری نخستین شماره «کُد» در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
شمارههای ۵۲ و ۵۳ ماهنامه خبری تحلیلی «کد» ویژه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ همراه با گفتارها و نوشتارهایی از صاحبنظران حوزه تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی منتشر شد. در این شمارهها به موضوع «عملکرد ساترا در سال ۱۴۰۲» پرداخته شده است و گفتارها و نوشتارهایی از صاحبنظران حوزه تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی منتشر شده است.
ارسال به دوستان
به بهانه انتخاب رئیس سازمان سینمایی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر
260 روز زمان باقی است
گروه فرهنگ و هنر: در حالی که 260 روز تا آغاز مهمترین ماراتن سینمای ایران زمان باقی مانده است، روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی محمد خزاعی را با حفظ سمت، به عنوان دبیر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر منصوب کرد. با این حکم و با توجه به سابقه دبیری محمد خزاعی در دوره سیام در سال 90، باید گفت طی برپایی جشنواره فیلم فجر در ۴ دهه گذشته 16 نفر به عنوان سکانداران جشنواره، این رویداد سینمایی را برگزار کردهاند.
حسین وخشوری را نهتنها نخستین دبیر جشنواره فیلم فجر در سال 61 باید نامید، بلکه به واسطه مسؤولیتی که آن سالها در وزارت ارشاد به عنوان مدیر تحقیقات و روابط سینما داشت، او را باید موسس و مبتکر جشنواره فیلم فجر نیز دانست. البته از نکات قابل توجه در برگزاری سالهای نخست جشنواره فیلم فجر عدم استقبال فیلمسازان جوان انقلابی از این رویداد بود، به گونهای که آن را ادامهدهنده جشنواره فیلم تهران که قبل از انقلاب برگزار میشد میدانستند. به همین علت نیز وخشوری سال 62 اقدام به برگزاری جشنواره فیلم دفاعمقدس کرد تا به گفته خودش فیلمسازان جوان و مخالف فیلم فجر در این جشنواره شرکت کنند.
اما از دوره دوم در سال 62 و با حضور سیدمحمد بهشتی، به مدت 10 سال شاهد حضور یک دبیر در مسند سکانداری فیلم فجر بودیم. بهشتی که از دوره دوم تا دوازدهم نفر اول فیلم فجر بود، در کتاب گفتوگوهای سینمایی به نوعی اشاره کرده بود که هدف از برگزاری جشنواره فیلم فجر به نوعی شادی و تفریح در ایام فجر انقلاب بوده است. اما پس از 10 دوره دبیری بهشتی، همزمان با نوروز سال 73 سیدعزتالله ضرغامی که همزمان سکاندار سینمای کشور نیز بود، به عنوان سومین دبیر فیلم فجر در دوره سیزدهم و چهاردهم معرفی شد. از جمله ویژگیهای منحصربهفرد دوره چهاردهم در سال 74 حضور بیش از 40 فیلم در آن سال بود؛ عددی که هرگز تکرار نشد و به گواه بسیاری از هنرمندان و اسناد باقیمانده، در آن دوره بیشترین جوایز سهم آثاری با محتوای دفاعمقدس شد.
سیفالله داد، از سال 75 تا 79، محمدمهدی عسگرپور در سالهای 80 و 81 و علیرضا رضاداد از سال 82 تا 85 دیگر سکانداران فیلم فجر از دوره پانزدهم تا 25 آن بودند اما سال 86 را باید نخستین سال به معنای واقعی در برپایی فیلم فجر در دولت نهم دانست؛ دورههای 26 و 27 به دبیری مجید شاهحسینی برگزار شد.
در این 2 دوره نقدهای بسیاری به شاهحسینی وارد شد ولی وی در گفتوگویی مفصل با یکی از رسانهها، این ۲ دوره را نزدیکترین دوران فیلم فجر به ارزشهای انقلاب اسلامی دانست. از طرفی یکی از ویژگیهای بارز و ماندگار در دوره بیستوششم تفکیک بخش مسابقه بینالملل از بخش مسابقه سینمای ایران بود که تا آن سال در یک بخش برگزار میشد.
مهدی مسعودشاهی، هشتمین دبیر فیلم فجر بود، مدیری که تئاتریها بهمراتب او را با بیحریم شدن تئاترشهر و بازسازیهای غیراصولیاش به خاطر میآورند، این بار به سینما کوچ کرد و سکاندار دورههای 28 و 29 در سالهای 88 و 89 شد.
اما آغاز دهه 90 همزمان شد با دبیری محمد خزاعی، تهیهکننده و دبیر جشنوارههای فیلم مقاومت که هرگز به ذهن خود و نزدیکانش هم خطور نمیکرد یک دهه بعد قرار است سکاندار سینمای ایران شود.
اما ما بعد از برپایی یک دوره خزاعی در سال 90، با حکم وزیر وقت ارشاد محمدرضا عباسیان به عنوان دهمین دبیر جشنواره فیلم فجر در سال 91 و در دوره سیویکم منصوب شد. عباسیان در سالی دبیری فیلم فجر را پذیرفت که دعوای شدیدی بین اهالی سینما با مدیریت سینمایی کشور در گرفته بود و ماجرای مشهور خانه سینما و معاونت وقت سینمایی به روزهای اوج خودش رسیده بود تا جایی که بسیاری از اهالی این دوره را تحریم کرده بودند اما عباسیان با تدابیری که اندیشید با حضور بسیاری از چهرههای سرشناس و مطرح سینما جشنواره آبرومندی را برگزار کرد.
با تغییر دولت، مجدد شاهد حضور علیرضا رضاداد در ۲ دوره 32 و 33 بودیم و اساسا در این سالها شاهد اتفاق ویژهای نبودیم اما محمد حیدری در دورههای 34 و 35، ابراهیم داروغهزاده در دورههای 36، 37 و 38، محمدمهدی طباطبایینژاد در دوره 39 و مسعود نقاشزاده در دوره 40، دیگر سکانداران مهمترین رویداد سینمایی بودند.
اما مجتبی امینی در ۲ دوره 41 و 42 در حالی که طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ به عنوان مشاور سینمایی منصوب شده بود، سکاندار فیلم فجر نیز شد؛ جشنوارهای که با تمام نقدهای مطرح شده میتوان آن را آبرومند و درخور جشنهای فجر دانست. اما اکنون در حالی که 260 روز تا برگزاری چهلوسومین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده است، محمد خزاعی با حفظ سمت و با توجه به حضورش در دوره سیام به عنوان شانزدهمین دبیر جشنواره انتخاب شده است. حال باید دید با حجم سنگین کاری که در سازمان سینمایی وجود دارد و با توجه به ماموریتهای محوله وزیر که در حکم به آنها اشاره شده، آیا خزاعی میتواند شخصا مهمترین رویداد سینمایی را برگزار کند یا پشت پرده فرد دیگری به نام خزاعی قرار است آن را برگزار کند.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با مدیرعامل انتشارات سوره مهر
سوره در مصلی
محمد محمدی: در مجاری رسمی، تاریخ شکلگیری انتشارات سوره مهر به 24 سال پیش یعنی 1379 باز میگردد اما با مروری بر نفرات اصلی شکلگیری حوزه هنری به وضوح میتوان دید اغلب آنان که به صورت خودجوش حوزه هنری فعلی یا همان حوزه اندیشه انقلاب اسلامی سابق را شکل دادند، از جمله نویسندگان و شاعرانی بودند که بعدها در شکلگیری انتشارات سوره مهر نقش مهم و موثری ایفا کردند، از همین رو باید قدمت این انتشارات را به اندازه و سابقه تشکیل حوزه هنری انقلاب اسلامی دانست؛ انتشاراتی که با گذشت بیش از 2 دهه فعالیت رسمی به عنوان یکی از فعالترین و موثرترین ناشران حوزه انقلاب اسلامی از جایگاه ویژه و منحصر به فردی در ادبیات پایداری در کشور برخوردار است.
به مناسبت برگزاری سیوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران با علیاکبر شیروانی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر به گفتوگو نشستهایم.
***
* لطفا کمی پیرامون حضور و سابقه انتشارات سوره مهر به عنوان یکی از معتبرترین ناشران حوزه کتاب در کشور توضیح دهید؟
خب! انتشارات سوره مهر سابقه بلندمدتی دارد. ریشه اصلی انتشارات به تولد حوزه هنری بازمیگردد. احتمالا قصه تکراری خواهد بود اما یادآوریاش بد نیست که حوزه هنری به صورت خودجوش توسط برخی هنرمندان بنیانگذاری شد. بیشتر این هنرمندان شاعر و نویسنده و قصهنویس بودند. تبلور کار این هنرها در کتاب است. از همان زمان کار نشر هم کموبیش در حوزه هنری شروع شد. کار نشر در حوزه مشکلاتی داشت که منجر به این شد انتشارات سوره مهر متولد شود و متولی انتشار و توزیع و کار حرفهای نشر برای حوزه هنری باشد. از میان تجربههای گوناگون پیش از تولد انتشارات سوره مهر، انتشارات سوره مهر مدل بهتری بود و جواب داد. حالا حدود ۲ دهه است که انتشارات سوره مهر فعال است و کار میکند و یکی از جلوههای حضورش، حضور در نمایشگاه است. در این حضور هم پیشرو و الگویی برای دیگر ناشران در طول زمان بوده است و هم به بلوغ و پختگی نظاممند رسیده است. اینکه میگویم بلوغ و پختگی نظاممند به این معنا که دیگر کار نمایشگاهی به افراد گره نخورده و یک کار منسجم تیمی شده است و از طرفی خود نمایشگاه و شیوههای حضور و نوع تعامل را تمام کارکنان سوره از حفظ هستند و نیاز به آزمون و خطا ندارند؛ برخی ناشران هنوز هم در حال آزمون و خطا هستند.
* انتشارات سوره مهر امسال در نمایشگاه دست پری دارد و بسیار پررنگ است. لطفا بفرمایید امسال با چند عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارید و آثارتان با چه محتوا و در چه ژانری است؟
ما سال 1402 را با 113 کتاب چاپ اول بزرگسال و 41 کتاب چاپ اول کودک، خردسال و نوجوان بستیم اما اگر از نمایشگاه تا نمایشگاه را مبنای محاسبه قرار دهیم، این تعداد بیشتر است و به حدود 140 اثر بزرگسال و 50 اثر کودک و نوجوان میرسیم. یکی از اتفاقات ویژه برای ما فعالیت متمرکز بر حوزه کودک و نوجوان است. نشر مهرک امسال با دست پر و متنوع به نمایشگاه آمده و به نحوی به خطاب ویژه مقام معظم رهبری پاسخ مناسب داد. در بخش بزرگسال هم تنوع خوبی داشتیم؛ هم کتابهای ادبیات پایداری و دفاعمقدس بسیار خوب بود، مثل کتاب «پری خانه ما» و «مسکوی کوچک افغانستان» و میاندار و بسیاری کتابهای دیگر، هم در حوزه طنز چند کتاب خوب ارائه کردیم، مثل «آبنبات لیمویی» و «بالاخره بامزه مینویسم» و «دیزی در پنت هاوس» و هم در سفرنامه ژانر تازهای آغاز کردیم که «آن شب در دوحه» و «پرسه در لوسیل» 2 کتاب منتشرشده در این زمینه بود. بسیار خوشحالم که کتاب «ترانههای وطن» و «تبعید» که ادای دینی است به آنچه در غزه میگذرد، در نمایشگاه عرضه میشود.
* لطفا درباره آثار چاپ نخستتان در نمایشگاه امسال بفرمایید و اینکه آیا برای نمایشگاه، کتاب جدیدی رونمایی خواهید کرد؟
تعداد آثار چاپ اول بسیار زیاد است. برخی از آنها در نمایشگاه امسال رونمایی میشود یا جلسه نقد و بررسی برایشان گذاشته میشود اما امکان اینکه برای همه کتابها مراسم رونمایی یا جلسه نقد و بررسی بگذاریم وجود ندارد. بالاخره محدودیتهای نمایشگاه را باید در نظر گرفت.
* آیا امسال برنامههای جنبی دیگری هم در نمایشگاه دارید؟
یکی از فعالیتهای اخیر انتشارات سوره مهر توسعه مخاطب در حوزههای مختلف کتاب و کتابخوانی است و در این زمینه کتاب صوتی برای ما اولویت داشته است. سماوا ناشر کتاب صوتی سوره مهر است و علاوه بر رونمایی از 4 کتاب صوتی با چهرههای بنام و مشهور، به صورت ویژه به معرفی کتابهای صوتی در نمایشگاه میپردازد. علاوه بر این در ۲ بخش پوستر هم فعال بودهایم. به صورت روزانه پوسترهایی در دیوار غرفه نصب میشود. یکی از پوسترها تلنگر نام دارد که هر روز یکی از کاتونهای هنرمند گرامی جناب آقای سیدمسعود شجاعیطباطبایی به نمایش درمیآید. این کارتونها همه درباره کتاب و کتابخوانی است و تلنگری به مخاطب درباره کتاب میزند. پوستر دیگری هم در همبستگی با مردم غزه با همکاری هنرمند گرامی سرکار خانم فاطمه تشکری با تکنیک آبرنگ روزانه نصب میشود که یادآوری انسانیت و شرف است.
* با توجه به حضورتان در حوزه نشر، وضعیت این حوزه در کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
کاروبار نشر به صورت عمومی خوب است. نشر البته تابعی از وضعیت عمومی اقتصاد کشور است و نه بخش مستقلی که هیچ کاری به اقتصاد کشور نداشته باشد. ما در تولید محتوا ضعفهای جدی داریم و گاهی گامهایمان از نیازها، علاقهها و گرایشهای مردم عقب است و همین باعث میشود مردم سراغ کتابهای ترجمهای بیشتر بروند اما همواره تولید محتوای خلاق و بدیع و پاسخگو طرفدار و مخاطب داشته است. به هر حال، اینکه گاهی اقتصاد نشر رونق بیشتری دارد و گاهی کمتر، طبیعی است و ناشران با شناخت مخاطب و بازار و وضعیت عمومی اقتصاد نشر میتوانند و باید کار کنند.
* لطفا ارزیابیتان را پیرامون نمایشگاه کتاب امسال بفرمایید؛ به نظر شما استقبال چه در حوزه ناشران و چه مخاطبان چگونه خواهد بود؟
همهچیز خوب است؛ مشکل خاصی نیست. ناشران حضور فعال و پررونقی دارند و مخاطبان هم همواره حضور دارند. هرچه هست از قامت ناساز بیاندام ما است اگر مخاطب کمتر به نمایشگاه بیاید، که فکر نمیکنم اینطور باشد.
* نکتهای که چند سالی است برای اهالی کتاب مطرح شده بحث محل و مکان نمایشگاه است. لطفاً بفرمایید کدام مکان نمایشگاه که روزگاری در سئول بود، بعد در شهر آفتاب و چند سالی هم در مصلی، به نظر شما میتواند چه برای ناشران و چه برای مخاطبان محلی در دسترس و بهتر باشد؟
این هم از آن سوالهاست که جوابش بسیار سخت است و پردردسر. به نظرم ربطی به نشر هم ندارد. مساله کلان مملکتی است و شهرداری و دولت باید فکری برای آن بکنند. اینقدر که من نمایشگاههای دیگر را دیدهام و البته خب استقرای من استقرای بسیار ناقصی است، دسترسی مردم به نمایشگاه مهم است. پس گزینه شهر آفتاب گزینه مناسبی نبود. هرچقدر هم وسایل حملونقل عمومی اضافه شود گزینه خوبی نمیشود، چون بخشی از دسترسی فاصله است و نه تسهیلات. مصلی از نظر دسترسی عالی است اما به هر حال محل نمایشگاهی نیست. بالاخره نمایشگاه و ساختمان نمایشگاهی ساختار شکلگرفته و شناختهشدهای است. نمیشود که ما همواره در حال اختراع چرخ باشیم. بالاخره مجتمع نمایشگاهی و ساختمان نمایشگاهی شکل و تعریف و نمونههایی دارد. این همه هزینه و دردسر هر سال ناشران و مسؤولان نمایشگاه باید متحمل شوند که بسیاری از آن به خاطر آن است که در مکانی نامناسب نمایشگاه برگزار میشود. سئول بهترین گزینه بود اما عدم رسیدگی و نوسازی و بهسازی و بهروزرسانی آنجا را هم دچار مشکلاتی کرده بود. به نظرم دولت و شهرداری باید با نگاه به تجربههای گوناگون، فکری برای یک مکان نمایشگاهی درست و حسابی بکنند که بتوانند از آن از کتاب گرفته تا دیگر محصولات در طول سال استفاده درستی بکنند. نمایشگاه کتاب میتواند متر و معیار خوبی برای این مسؤولان باشد و میتوانند با متولیان نمایشگاه کتاب در این باره همفکری کنند. چرا؟ چون به گمانم ۳ ضلع مخاطب، بازار و مسؤولان دولتی بیش از هر نمایشگاهی در نمایشگاه کتاب حضور دارند و وقتی جایی برای نمایشگاه چند میلیونی مناسب باشد، برای هر نمایشگاهی میتواند مناسب باشد. حل این مساله کهنه اراده و برنامهریزی میخواهد که به امید خدا در زمان مناسبش ایجاد میشود.
* در پایان اگر نکتهای باقی مانده است بفرمایید.
هیچ چیز جای کتاب را نمیگیرد. کتاب بخوانیم و کتاب بخوانیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|