|
اخبار
انتشار پوستر نمایش «درخت لیمو»
نمایش «درخت لیمو» با طراحی، نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی نازنین اردویی از پنجشنبه ۲۶ مهر هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه سیمرغ مجموعه بنیاد بیدل دهلوی روی صحنه میرود. پوستر نمایش «درخت لیمو» در آستانه شروع اجراها با طراحی امیر صدیقی منتشر شد.
در این اثر نمایشی سوگند جعفری، نازنین هدایتینیکفرد، ارشیا بازوند، سعید زارع، علی کریمشجره و ماهان حیدری به عنوان بازیگر به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه این اثر آمده: «اینجا یک بیمارستان روانی است...». علاقهمندان برای تهیه بلیت نمایش «درخت لیمو» میتوانند به سایت تیوال یا گیشه تماشاخانه سیمرغ مراجعه کنند.
***
جشن مهر سینمای ایران شنبه به پایان میرسد
آیین اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شنبه ۲۱ مهر از ساعت ۱۸:۳۰ در موزه سینمای ایران برگزار میشود.
جشن مهر سینمای ایران همزمان با روز ملی سینما از ۲۱ شهریور آغاز به کار کرد. پیش از این قرار بود آیین اختتامیه آن ۱۱ مهر برگزار شود که به دلیل شهادت سیدحسن نصرالله به تعویق افتاد. سومین دوره جشن مهر سینمای ایران امسال در ۳۱ استان کشور برگزار شد که برخی از این جشنها با حضور مدیران سازمان سینمایی کشور، مسؤولان و سینماگران و هنرمندان شاخص و افتتاح سالنهای سینمایی در استانها همراه بود.
در آیین پایانی سومین «جشن مهر سینمای ایران» علاوه بر تجلیل از یک بازیگر مطرح سینما از بیش از ۳۰ سینماگر از جمله سینمادار، کارگردان، آموزشگاهدار، تهیهکننده و... تجلیل میشود.
***
«هشتپا» روی آنتن شبکه یک میرود
سریال «هشتپا» به کارگردانی احمد معظمی، تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و نویسندگی علی طالبآبادی از چهارشنبه ۱۸ مهرماه هر شب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک تلویزیون میرود و جایگزین سریال «طوبی» خواهد شد.
این سریال جاسوسی - پلیسی، محصول جدید سیمافیلم با مشارکت معاونت فرهنگی - اجتماعی فراجا (ناجی هنر) است که به مناسبت هفته نیروی انتظامی در 20 قسمت روی آنتن خواهد رفت.
سعید چنگیزیان، نادر سلیمانی، ایوب آقاخانی، محمد صادقی، سیداحمد نجفی، سپند امیرسلیمانی، علیرضا جلالیتبار، ایرج نوذری، محسن بهرامی، حمید ابراهیمی، علیرضا مهران، محمد فیلی، علی اوسیوند، افسانه چهرهآزاد، مینا وحید، رویا جاویدنیا، سودابه بیضایی، کمند امیرسلیمانی و هلیا امامی بازیگران اصلی سریال «هشتپا» هستند.
***
«رؤیای نیمهشب» به چاپ صدوبیستوچهارم رسید
کتاب «رؤیای نیمهشب» نوشته مظفر سالاری بهتازگی توسط انتشارات کتابستان معرفت به چاپ
صد و بیستوچهارم رسیده است. این کتاب دربرگیرنده رمانی عاشقانه با مضمونی دینی است و روایتی است از دلدادگی پسری سنیمذهب به دختری شیعه که در حاشیه ماجرای یک تشرف روایت شده است.
تشرف به محضر امام عصر(عج) موضوعی است که این رمان را از دیگر عاشقانههای موجود متمایز کرده و خواننده را در موقعیتی متفاوت از رمانهای عاشقانه قرار داده است.
«رؤیای نیمهشب» از دل روایت یک تشرف یک خطی خلق شده است. «رؤیای نیمهشب» راوی تشرف ابوراجح حمامی است که نویسنده تلاش کرده با دراماتیزه کردن این روایت آن را در دسترس عموم قرار دهد.
شخصیتمحوری داستان پسری به نام هاشم است که پدربزرگ او کفالت وی را بر عهده دارد. ابونعیم زرگر، تاجر بزرگ جواهرات در حله و سنیمذهب است. ابوراجح حمامی دوست پدربزرگ هاشم است که دختری به نام ریحانه دارد که از شیعیان مخلص و دانای اهلبیت(ع) است. در این رمان شاهدیم که در هاشم علاقهای به ریحانه ایجاد میشود و این موضوع پیشبرنده داستان است.
چاپ صدوبیستوچهارم این کتاب با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۲۵ هزارتومان عرضه شده است.
***
اجرای «تیزتک» در مرکز تئاتر کانون
نمایش «تیزتک» از سوی جانبازان اعصاب و روان بیمارستان روانپزشکی نیایش تولید شده و ماندانا عبقری نویسنده و علیرضا دهقانی کارگردان آن هستند.
در خلاصه داستان نمایش «تیزتک» آمده است: «یارتا؛ فرزند شهید خلبان با خرچنگی کوچک و صخرهای کنار دریا دوست است».
تیزتک جنگندهای است که خلبانش با خروج اضطراری از آن بیرون پریده و خودش در سقوطی معجزهوار سالم مانده و حامل ۲ موشک عمل نکرده است. وی در پناه صخرهای پنهان شده تا گروه جستوجو به سراغش بیاید.
سیامک کوچکی، اصغر توکلی، اللهیار خسروی، محسن شاهی صداپیشگی و محمدحسین صادقی، سیدابوالحسن موسوی، حسین امیریان و محمود گلی، عروسکگردانی این نمایش را بر عهده دارند.
نمایش «تیزتک» از ۱۷ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۰ بهصورت رایگان در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در بوستان لاله روی صحنه میرود و تماشای آن برای عموم آزاد است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به مسأله هویت و گمشدههای فرهنگی در رمانی به قلم سمیه علیهاشم
ایستاده در خاورمیانه
شیما ناصری: رمان «تلآویو سقوط کرد» نوشته سمیه علی هاشم که با ترجمه انیسهسادات حسینی توسط انتشارات کتابستان معرفت چاپ شده، سناریوی آزادی فلسطین و از بین بردن موجودیت اسرائیل با آرزویی نزدیک به واقعیت است و نویسنده در آن تلاش کرده نشان دهد اگر جوانان بخواهند هر کاری شدنی است. همچنین هویت، وطنخواهی و از خودگذشتگی فلسطینیان را در مقابل بیهویتی و بیتفاوتی اسرائیل قرار میدهد. این کتاب سال ۱۴۰۱ جایزه جشنواره کتاب فلسطین را به دست آورد.
نویسنده کتاب امیدش را در نوجوانها و جوانهایی به واقعیت بدل کرده که با سرسپردگی به آموزشهای یکی از شخصیتهای اصلی داستان توانستهاند سرنوشتشان را تغییر دهند و آنچه را به ناحق از آنها گرفتهاند بازپس گیرند. آنها از ابزار قدرت برای سرنگونی قدرت استفاده میکنند، از جان خود میگذرند و به آرزوی خود میرسند.
آنچه در ادامه میآید، مروری بر این کتاب است.
«تلآویو سقوط کرد» رمانی است که در فضایی واقعگرایانه با تکیه بر ماجراهای سیاسی و اجتماعی خاورمیانه نوشته شده است. این کتاب درونمایهای تاریخی و سیاسی دارد و به بررسی تأثیرات جنگها، نزاعهای قومی و مذهبی و روابط بینالملل در سرزمینهای خاورمیانه میپردازد. آنچه در این رمان به چشم میخورد، تأملی عمیق در باب انسانیت و بحرانهای اجتماعی در جهانی است که مرزهای جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی بر آن حاکمند. عنوان کتاب اشارهای نمادین به سقوط یک نماد قدرت در منطقه خاورمیانه دارد؛ شهری که در طول تاریخ به دلایل گوناگون، به مرکز توجه جهان تبدیل شده است.
در کتاب «تلآویو سقوط کرد»، سمیه علیهاشم با دقت و جزئیات فراوان، شخصیتهایی را خلق کرده که هر یک نماینده گروهها و دیدگاههای مختلف در جامعه هستند. نویسنده با استفاده از دیالوگهای زنده و توصیفهای دقیق، خواننده را به عمق احساسات و تجربیات شخصیتها میبرد و نشان میدهد چگونه سیاست و تاریخ بر زندگی افراد عادی تأثیر میگذارند. علیهاشم به موضوعاتی مانند هویت، مقاومت، عشق و جنگ پرداخته و سعی کرده از طریق داستانهای شخصی، دیدگاهی جامعتر و انسانیتر از وضعیت پیچیده منطقه ارائه دهد. همچنین به بررسی تأثیرات روانی و اجتماعی این تعارضات بر مردم میپردازد و نشان میدهد چگونه افراد با این واقعیتهای سخت و گاه دردناک مواجه میشوند.
داستان کتاب در بستر تحولات و بحرانهای منطقهای شکل میگیرد و به سرنوشت شخصیتهایی میپردازد که هر کدام به نحوی با مسائلی درگیرند. شخصیتهای داستان با پسزمینههای متنوع از ملیتها و فرهنگهای مختلف به تصویر کشیده شدهاند که نمایندهای از جامعه چندصدایی خاورمیانه هستند. این شخصیتها در مسیر داستان با بحرانهای فردی و جمعی مواجه میشوند که بر زندگی و آیندهشان تأثیر مستقیم دارد. محور اصلی داستان حول اتفاقات و وقایع سیاسی قرار دارد که تأثیرات فراوانی بر مردم منطقه دارند. کتاب، روایتی پیچیده و چندلایه از سرنوشت مردم این مناطق است که در خلال جنگها و نزاعها زندگی میکنند و به دنبال معنا و امیدی در میان این آشفتگیها هستند. تلآویو هم در این داستان نه فقط به عنوان یک شهر، بلکه به عنوان نمادی از تمام شهرهایی که درگیر نزاعهای سیاسی، نظامی و فرهنگی هستند، جلوه میکند.
* شخصیتپردازی
شخصیتهای «تلآویو سقوط کرد» هر یک نماینده یک بعد از جامعه خاورمیانه هستند. این افراد، هر کدام با توجه به پیشینههای فرهنگی و اجتماعی خود، نقشهای خاصی در داستان ایفا میکنند. از آنجا که کتاب به نوعی بر مسائل اجتماعی و سیاسی تمرکز دارد، شخصیتها به عنوان نمادهایی از گروهها و ملتهای مختلف در خاورمیانه به تصویر کشیده میشوند. یکی از شخصیتهای اصلی داستان زنی است که در میانه جنگها به دنبال هویتی گمشده و زندگیای تازه است. او نمایانگر زنانی است که در جریان جنگها و نزاعها بیشترین آسیب را میبینند و با این وجود، به دنبال بقا و نجات خود و خانوادهشان هستند. او نماد مقاومت است اما در عین حال نشانهای از آسیبپذیری انسان در مواجهه با بحرانهای بزرگتر نیز به شمار میرود.
در مقابل، شخصیت دیگری که در عرصه سیاست و قدرت نقش دارد، نماینده دولتمردانی است که با تصمیمهایشان سرنوشت میلیونها انسان را تحت تأثیر قرار میدهند. این شخصیت که به نوعی نماد قدرت و خشونت است، در خلال داستان به تناقضها و چالشهای درونی خود نیز دچار میشود و تلاشی برای فهم بهتر از نقش خود در این بحرانها دارد.
* سبک نگارش و زبان
سبک نگارش سمیه علیهاشم، واقعگرایانه است. او با جزئیات دقیق، تصویر روشنی از فضای جنگزده خاورمیانه ارائه میدهد. زبانش بسیار توصیفی است و توانسته فضای سرد و تاریک جنگ و نزاع را به تصویر بکشد. یکی از نقاط قوت این کتاب، توانایی نویسنده در ایجاد تصاویری زنده و ملموس از وضعیت انسانی در شرایط بحرانی است.
رمان پیش رو از لحاظ ساختاری، به شکلی چندلایه روایت میشود و با استفاده از روایات مختلف و دیدگاههای متعدد، داستان را به شکل پیچیدهتری پیش میبرد. استفاده از روایتهای چندگانه به نویسنده این امکان را داده که دیدگاههای مختلف درباره یک واقعه یا بحران را به تصویر بکشد و به این ترتیب به خواننده اجازه میدهد نگاهی جامعتر به موضوعات مطرحشده در داستان داشته باشد.
* مضمونها و زمینه اصلی
کتاب «تلآویو سقوط کرد»، به بررسی چندین مضمون و تم اصلی میپردازد که هرکدام به نوعی با شرایط اجتماعی و سیاسی خاورمیانه در ارتباط هستند. یکی از مهمترین تمهای کتاب، مساله جنگ و تأثیرات آن بر زندگی انسانهاست. نویسنده بخوبی نشان میدهد چگونه جنگها نهتنها ساختارهای سیاسی و اقتصادی جوامع را از بین میبرند، بلکه زندگی فردی انسانها را نیز تحت تأثیر قرار میدهند. شخصیتهای داستان هر یک به نوعی درگیر بحرانهای ناشی از جنگ هستند و تلاش میکنند راهی برای نجات و رهایی از این وضعیت بیابند.
زمینه دیگر کتاب، مساله هویت و گمشدههای فرهنگی است. در جهان پر از جنگ و نزاع، شخصیتهای داستان همواره در جستوجوی هویت و معنایی برای زندگی خود هستند. این جستوجو برای هویت نهتنها در سطح فردی، بلکه در سطح ملی و جمعی نیز مطرح میشود و بویژه در میان جوامع چندفرهنگی و چندملیتی خاورمیانه بیشتر به چشم میخورد.
نویسنده رمان «تلآویو سقوط کرد» میگوید رمانش را متأثر از اندیشههای رهبر انقلاب در دعوت به مسؤولیتپذیری در عرصههای مختلف و ایستادن حق در برابر باطل نوشته است. در ادامه برخی ویژگیهای این اثر را با توجه به نگاه رهبر انقلاب به مساله فلسطین مرور میکنیم.
* واقعگرایی و تحلیل اجتماعی
کتاب با روایتی واقعگرا و تحلیلی عمیق، به بررسی روابط پیچیده و متشنج میان اسرائیل و فلسطین میپردازد. این نوع تحلیلهای اجتماعی و سیاسی میتواند به خوانندگان کمک کند تا درک بهتری از وضعیت منطقه و مشکلات موجود پیدا کنند.
* تقویت هویت و مقاومت
این کتاب به موضوعاتی مانند هویت، مقاومت و عدالت میپردازد و نشان میدهد چگونه افراد و جوامع در مواجهه با مشکلات و بحرانهای هویتی و سیاسی، مقاومت کرده و برای حفظ ارزشها و حقوق خود تلاش میکنند. این پیامها میتواند برای مخاطبان جوان و کسانی که به دنبال الهامبخشی و تقویت روحیه مقاومت هستند، مؤثر باشد.
* ترویج آگاهی و بصیرت سیاسی
با خواندن این کتاب، افراد میتوانند بصیرت سیاسی و اجتماعی خود را افزایش دهند و درک عمیقتری از مسائل پیچیده و چندلایهای مانند تعارضات اسرائیل و فلسطین پیدا کنند. این نوع آگاهیبخشی میتواند به تقویت دیدگاههای انتقادی و تحلیلگرانه در جامعه کمک کند.
* پیامهای انسانی و اخلاقی
کتاب «تلآویو سقوط کرد» به بررسی پیامهای انسانی و اخلاقی در زمینههای مختلف مانند عدالت، عشق و صلح میپردازد. این پیامها میتواند الهامبخش باشد و به خوانندگان کمک کند تا در زندگی شخصی و اجتماعی خود به دنبال راهحلهای انسانیتر و اخلاقیتر باشند.
* تأکید بر مسائل جهانی و منطقهای
این اثر به مسائل جهانی و منطقهای میپردازد که برای جامعه ایران و جهان اسلام اهمیت ویژهای دارد. تأکید بر این مسائل میتواند به افزایش آگاهی و توجه به معضلات جهانی کمک کند و افراد را به تلاش برای یافتن راهحلهای عادلانه و پایدار ترغیب کند.
«تلآویو سقوط کرد» بهعنوان یک تحلیل اجتماعی و سیاسی نیز اهمیت دارد. این کتاب خوانندگان را به تفکر وادار میکند و سعی دارد دیدگاههای مختلف را به چالش بکشد، به امید اینکه بتوان راهحلی انسانی و صلحآمیزتر برای مشکل فلسطین پیدا کرد.
ارسال به دوستان
نشست رسانهای مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور هولوساید برگزار شد
رقابتی برای معرفی هنرمندان جسور و آزاداندیش
گروه فرهنگ و هنر: نشست رسانهای سومین مسابقه بینالمللی کارتون، کاریکاتور و پوستر هولوساید روز گذشته با حضور محمدحسین نیرومند، سیدمسعود شجاعیطباطبایی، مسعود نجابتی و سیدامیرناصر جاوید همزمان با سالگرد توفانالاقصی در حوزه هنری برگزار شد.
* جنگ نرم را جدی بگیریم
محمدحسین نیرومند با اشاره به موضوع هنرمند آرمانگرا گفت: اتفاقی که ۷ اکتبر افتاد این چراغ را برای هنرمندان روشن کرد تا در سمت درست تاریخ بایستند. سال ۱۳۷۴ خبری مبنی بر تقدیر از یک کاریکاتوریست توسط سازمان ملل به دست ما رسید که پس از مدتی متوجه شدیم آقایی شایسته تقدیر شد. وقتی کارهای ایشان را پیگیری کردیم متوجه شدیم آثار زیرمتوسط ارائه داده بود. برای همه جای تعجب داشت مگر میشود سازمان ملل از کاریکاتوریست درجه چند تقدیر کند. وی ادامه داد: پس از مدتها متوجه شدیم این به اصطلاح هنرمند فعال صهیونیست است و این داستان بیشتر جنبه سیاسی دارد تا فرهنگی و هنری. داستان کاریکاتور در دنیا بسیار جدی است. نیرومند با اشاره به جشنواره «هولوکاست 1» خاطرنشان کرد: صدها جشنواره در دنیا برگزار میشود اما زمانی که افرادی مثل نتانیاهو کرده به این جشنواره واکنش منفی نشان میدهند، بزرگی جشنوارهای مثل «هولوکاست 1» را نشان میدهد. تبعات این جشنواره دامن آقای طباطبایی را گرفت و ۲۲ کشور ایشان را تحریم کردند! وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از هنرمندان در دوره اول و دوم این جشنواره ترس داشتند و با نام مستعار در آن شرکت کردند اما با روشن شدن خط درست تاریخ در این دوره تمام هنرمندان با اسامی اصلی شرکت کردند و دامنه این اتفاق فراگیر شده است. هنرمندان متعهد دنیا از سراسر جهان با سختی آثار خود را میفرستند.
* جایزه ۵ هزار یورویی برای نفر برتر
سیدمسعود شجاعیطباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست نیز با اشاره به جزئیات این دوره اظهار کرد: اگر همراهی و همدلی آقای نیرومند نبود این مسابقات شکل نمیگرفت. هنرمندان دنیا جسورانه و آزادمنشانه در مسابقات ما شرکت میکنند. ساعت ۶ عصر فراخوان جشنواره را در سایت بارگذاری میکنیم. این هنرمند با اشاره به دلیل نامگذاری این جشنواره یادآور شد: در رسانههای غالب دنیا، با محدودیتهایی مواجه هستیم. لازم بود ما از واژهای استفاده کنیم تا بتوانیم در شبکههای اجتماعی هم از آن استفاده کنیم. هولوساید در ادامه جشنواره اول و دوم هولوکاست است. وی با اشاره به موضوع هولوساید توضیح داد: ما 3 موضوع را در این جشنواره مطرح کردیم؛ نسلکشی و کشتار مردمی، جنایت هولناک رژیم صهیونیستی و محکوم کردن این جنایات و استانداردهای دوگانه موضوعات این مسابقه خواهد بود. در بخش کاریکاتور به چهره 3 شخص منحوس یعنی بنیامین نتانیاهو، گالانت وزیر دفاع اسرائیل و بنگویر خواهیم پرداخت.
طباطبایی با اشاره به میزان جوایز این مسابقه گفت: به کاری که میان اینها متمایز باشد جایزه بزرگ ۵ هزار یورویی اختصاص مییابد. جایزه نفر اول 3 هزار یورو و تندیس، نفر دوم ۲ هزار یورو و نفر سوم یکهزار یورو خواهد بود. جمع جوایز این مسابقه ۲۶ هزار یورو خواهد بود.
* هولوکاست در رسانه سانسور میشود
در ادامه این نشست مسعود نجابتی، طراح گرافیک و پوستر گفت: هولوکاست در فضای رسانه سانسور میشود و جای تشکر دارد که آقای طباطبایی از واژهای استفاده کردند که بتوان در رسانه از آن به راحتی استفاده کرد. آقای طباطبایی بانک اطلاعاتی خوبی از هنرمندان متعهد دنیا در اختیارش است و ارتباطهای زیادی با آنها دارد. متاسفانه ما در گرافیک از این ظرفیت استفاده نکردیم. فضای گرافیک کمی از کارتون و کاریکاتور متفاوت است. هنرمندان گرافیک دنیا در انجمنهایی حضور دارند که در سیطره رژیم صهیونیستی و آمریکا است. وی ادامه داد: در فضای گرافیک ترس و نگرانی وجود دارد. من خواهش کردم این بخش را اضافه کنیم تا طراحان گرافیک همسو در دنیا را شناسایی کنیم. این اتفاق برای بنده مهمتر از خروجی کار است.
ارسال به دوستان
به بهانه برگزاری سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان
سینمای عروسکی باید زنده بماند
گروه فرهنگ و هنر: سینمای عروسکی ایران، بخشی از هویت فرهنگی و هنری ما است که نقش مهمی را در خاطرات کودکان و حتی بزرگسالان ایفا کرده و میکند. در این جنس از سینما، عروسکها داستانهایی ساده، دلنشین و پرمحتوا را به نمایش میگذارند که مخاطبان را به دنیایی از تخیل، احساسات و پیامهای اخلاقی میبرد. طی چند دهه گذشته، فیلمهای عروسکی ایرانی همچون «شهر موشها»، «کلاه قرمزی» و «مدرسه موشها» توانستند به عنوان آثار محبوب در سینمای کودک شناخته شوند و در میان مردم جایگاه ویژهای بیابند اما متأسفانه در سالهای اخیر سینمای عروسکی ایران با چالشهای بزرگی روبهرو شده و به نظر میرسد این شاخه از هنر، در حال محو شدن است. در ادامه به بررسی دلایل اهمیت سینمای عروسکی، چالشهای موجود در مسیر آن و ضرورت احیا و حفظ این هنر میپردازیم.
* سینمای عروسکی؛ بیشتر از یک سرگرمی
سینمای عروسکی همیشه چیزی فراتر از یک ابزار سرگرمی بوده است. این نوع سینما با استفاده از شخصیتهای عروسکی، فرصت مناسبی را برای آموزش مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی به کودکان فراهم میکند. کودکان براحتی با عروسکها ارتباط برقرار میکنند و از طریق آنها مفاهیمی مانند «دوستی»، «همکاری»، «احترام به دیگران» و «عشق» را میآموزند. یکی از ویژگیهای مهم این سینما، تواناییاش در سادهسازی مسائل پیچیده برای مخاطبان جوان است.
برای مثال، «کلاه قرمزی» نهتنها یک شخصیت محبوب کودکان بود، بلکه با استفاده از داستانهای طنزآمیز ساده اما آموزنده، توانست به مخاطبان پیامهای اجتماعی مهمی را منتقل کند و عروسکهای این مجموعه توانستند به عنوان شخصیتهایی دوستداشتنی و قابل لمس، مفاهیمی مانند احترام به قوانین، همزیستی مسالمتآمیز و ارزشهای خانوادگی را به شیوهای غیرمستقیم به کودکان و البته بزرگسالان بیاموزند.
* چالشهای سینمای عروسکی در ایران
با وجود تأثیرات مثبت و خاطرات ماندگار این سینما، صنعت سینمای عروسکی ایران در دهههای اخیر با چالشهای فراوانی مواجه بوده است. یکی از مهمترین این چالشها، رشد سریع انیمیشنهای کامپیوتری و تکنولوژیهای دیجیتال است. کودکان امروز بیشتر به سمت انیمیشنهای پر از جلوههای ویژه و سهبعدی جذب میشوند و این امر باعث شده سینمای عروسکی با شکل سنتی خود کمتر مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که در سراسر دنیا، از تکنولوژیهای دیجیتال به عنوان جلوههای بصری ویژه در کارهای عروسکی استفاده میشود و به جذابیت آنها میافزاید.
در کنار این، کمبود بودجه و سرمایهگذاری در پروژههای سینمای عروسکی از دیگر مشکلاتی است که تولیدات جدید را محدود کرده است. تولید فیلمهای عروسکی فرآیندی پرهزینه و زمانبر است که نیاز به تیمهای تخصصی عروسکگردانی و ساخت عروسک دارد. بسیاری از استودیوهای فیلمسازی و نهادها ترجیح میدهند منابع خود را به سمت پروژههای انیمیشنی دیجیتال هدایت کنند، چرا که این نوع تولیدات با هزینه کمتر و سرعت بیشتری به نتیجه میرسند.
* ضرورت احیای سینمای عروسکی
سینمای عروسکی تنها بخشی از تاریخ سینمای ایران نیست، بلکه به عنوان یک رسانه فرهنگی، نقش مهمی در شکلدهی به هویت فرهنگی - اجتماعی کودکان و بزرگسالان ایفا میکند. به همین دلیل، احیای این نوع سینما برای حفظ این هویت و انتقال آن به نسلهای آینده ضروری است. برای این منظور، نیاز به حمایتهای گستردهای از سوی دولت، نهادهای فرهنگی و سینمایی، همچنین جامعه هنری احساس میشود.
سرمایهگذاری در تولیدات جدید یکی از مهمترین گامها برای احیای سینمای عروسکی است. تولید فیلمهای عروسکی جدید با استفاده از تکنولوژیهای مدرن میتواند به جذب مخاطبان جوانتر کمک کند. برای مثال، ترکیب تکنیکهای سنتی عروسک گردانی با جلوههای بصری دیجیتال میتواند فیلمهایی جذاب و متفاوت برای کودکان امروزی تولید کند.
برگزاری جشنوارههای ویژه سینمای عروسکی نیز میتواند هنرمندان و علاقهمندان به این حوزه را به فعالیتهای بیشتر تشویق کند. جشنوارههای تخصصی بویژه برای سینمای کودک و عروسکی، فرصتی است تا هنرمندان بتوانند آثار خود را در معرض دید عموم قرار دهند و مورد حمایت و تقدیر قرار گیرند. آموزش و تربیت نسل جدید عروسکگردانها و فیلمسازان عروسکی نیز از دیگر عوامل ضروری برای زنده نگه داشتن این هنر است. اهمیت به رشته نمایش عروسکی در دانشگاهها و برگزاری دورههای آموزشی میتواند به پرورش هنرمندان جوان کمک کند و تجربههای هنرمندان قدیمی به نسلهای جدید منتقل شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|